1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2014. február 3-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás 2014. évi költségvetés tervezete
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő

Tisztelt Társulási Tanács!

 Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény 23-26. §-a, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 24. és 26-29. §-ban meghatározottak alapján elkészített 2014. évre vonatkozó költségvetési határozat tervezetét a társulás elnöke a központi költségvetési törvény kihirdetését követő 45 napon belül, 2014. február 5.-ig köteles benyújtani a Társulási Tanácsnak.
 
 A Társulás 2014. évi költségvetésének várható bevételei és kiadásai: 
                                                                                                                                          Adatok E Ft-ban
Bevételek
694.892
Intézményi működési bevételek
694.892
Felhalmozási bevételek
0
Finanszírozási bevételek
0
Forrás hiány
0
Kiadások
694.892
Működési kiadások
694.892
Felhalmozási kiadások
0
Finanszírozási kiadások
0
 
A fenti táblázatban szereplő számadatok a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás és a felügyelete alatt működő intézmények – Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda és a Térségi Szociális Gondozási Központ - költségvetési fő számait tartalmazzák.
Intézményenkénti megbontásban a költségvetés tervezete a mellékletben található meg.
 
A társulás 391.382 E Ft működési célú támogatási bevétele tartalmazza a székhely települési önkormányzat által igényelt 377.849 E Ft állami támogatást, és a Térségi Szociális Gondozási Központ 13.533 E Ft önkormányzati kiegészítő támogatását, mely összeget a Gyomaendrődi Önkormányzat biztosítja. Amennyiben az önkormányzat a kiegészítő támogatást biztosítani tudja, úgy a Társulás és intézményei forráshiány nélkül működtethetők.
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ 6.045 E Ft fejlesztési igénye Gyomaendrőd Város Önkormányzatának fejlesztési tartalékában került megtervezésre és beállításra. A 6.045 E Ft fejlesztési összeg a melegen tartó pultok és hűtőkamra beruházásának összegét tartalmazza.
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda 2014. évi költségvetési tervezete 
 
Bevételek számbavétele
 
Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása 
Itt jelenik meg a Kistérségi Óvoda működéséhez biztosított állami támogatás összege. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja a fenntartó települési önkormányzat rendelkezésére, hogy az óvodapedagógusok számított létszámára biztosít támogatást, mely függ a Köznevelési törvényben meghatározott oktatásszervezési paraméterek alakulásától, továbbá a nevelő munkát segítő ténylegesen foglalkoztatott dolgozók átlagos létszámának bérét támogatja, és az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés 56.000 Ft/fő/év támogatást biztosít. Az elszámolás során a bérekre és a működtetésre kapott támogatás együttesen  és kizárólag csak a támogatással érintett óvodaintézmény kiadásaira használható fel.
 
Az intézmény saját bevétele 365 E Ft, mely a Csárdaszállási 4 fő térítési díjat fizető óvodás térítési díj bevételét foglalja magába.
 
Az 1.848 E Ft átvett pénzeszközből 1.548 E Ft a Csárdaszállási óvodások étkeztetésének kiegészítése, melyhez az állam pályázat útján támogatást fog biztosítani. A pályázati támogatás megítéléséig az étkezés kiegészítéséhez Csárdaszállás Önkormányzatától átvett pénzeszközként került beállításra a hiányzó összeg. Csárdaszállás Önkormányzatától további 300 E Ft összeg szükséges az óvodai telephely dologi kiadásainak finanszírozásához.
 
Kiadások számbavétele
 
Az intézménynél a személyi juttatások és járulékainak összege az előző év tervszámaitól jelentősen eltér, ennek oka nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 2013/2014-es tanévben hatályba lépő változása, mely az óvodákat is érinti. A jelenleginél magasabb bért, presztízst és kiszámíthatóságot jelentő új pedagógus előmeneteli rendszer, az ezzel párhuzamosan bevezetendő minősítési, tanfelügyeleti és új munkaidő-szabályozási rendszer, valamint a tanév során felálló Nemzeti Pedagógus Kar az óvodák életében is komoly változásokat jelent.
 
A Nkt. módosított 64. §-a szerint az új pedagógus előmeneteli rendszer fenntartótól függetlenül minden köznevelési intézményben pedagógus-munkakörben dolgozó foglalkoztatottra – így minden óvodapedagógusra is – vonatkozik.
 
Az Nkt. 2013 augusztusában történt módosítása meghatározta a pedagógus előmeneteli rendszerhez kapcsolódó illetményalap mértékét 2013. szeptember 1. és 2014. augusztus 31. között.
 
A kormány a bérnövekedésen túl az értékállóságról is gondoskodott, a pedagógusok fizetésének kiszámítása a mindenkori minimálbér alapján történik. Ez azt jelenti, hogy a minimálbér emelkedésével a pedagógusok jövedelme is automatikusan nő. A pedagógushivatást támogató bérrendszer bevezetése fokozatosan valósul meg. Az idei emelést követően 2014 szeptemberétől 2017-ig minden tanév kezdetén növekszik az illetményalap, és így az illetmény, munkabér is. Az Nkt. 2011-ben elfogadott szövege szerinti illetményalap 2017. szeptember 1-jén lép hatályba. A 2014. szeptember 1.-től megvalósuló béremeléshez az állam 564 E Ft-ot biztosított, mely összeg az önkormányzat tartalékában került elhelyezésre. A tartalékból az 564 E Ft a béremelés megtörténte után fog beépülni az intézmény személyi juttatásai közé.
Az új rendszerben a bérkiegyenlítés érvényre juttatja minőségjavító hatását azáltal, hogy felszámolja az aránytalan, már-már elfogadhatatlan nagyságrendű túlmunka önkéntes vagy kényszerű vállalásának lehetőségét. Az extrém jövedelmeket eredményező, gyakran kételyeket felvető átláthatatlan pótlékok és egyéb juttatások helyébe a színvonalas munkát, a gyermekek előrehaladását támogató, a pedagógusok teljesítményét ösztönző megfelelő bérezésű előmeneteli rendszer lép.
Az állam a köznevelés megújításával vállalta, hogy minden gyermeknek biztosítja a képességeit kibontakoztató jó óvodát, iskolát. A magas színvonalú, eredményes, a gyerekekre összpontosító intézményekben jó pedagógusokra van szükség, a tisztességes bérezéssel, a tervezhető életúttal a kormány megteremtette a megjelölt célok megvalósulásának feltételeit.
 
Az állami támogatás igénylésénél 8/12-ed időszakra 207 óvodás, míg 4/12-ed időszakra 175 óvodás került beállításra, ez 32 fő csökkenést jelent. Az intézmény vezetője 1 csoportcsökkenéssel számolt szeptembertől kezdődően.
 
A gyermeklétszám és a fajlagos mutatók alapján számított pedagóguslétszám, amelyre az állami támogatás jár 8/12-ed időszakra 18,8 fő, 4/12-ed időszakra 16,4 fő. Ezzel szemben 8/12-ed időszakban 20 pedagógus, 4/12-ed időszakban 19 óvodapedagógus bére került megtervezésre. Az intézmény vezetője az egy csoport csökkenéséhez 1 pedagógus csökkenéssel számolt, míg a köznevelési törvény szerint 1 csoporthoz 2 fő pedagógus vehető figyelembe.
 
Mivel a pedagógusok száma meghaladja a törvény által előírt és támogatott pedagóguslétszámot, így a gyomaendrődi óvodáknál a működtetésre kapott támogatásból 2.466 E Ft-ot át kellett csoportosítani a bérek finanszírozására. Így a dologi kiadásokra 7.801 E Ft került beállításra a gyomaendrődi óvodáknál. Ez az összeg az előző évi 11.684 E Ft tervezett összegtől jóval alacsonybb összegben került meghatározásra.
 
Felújítással és beruházással nem számolt az intézmény vezetője.
 
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ 2014. évi költségvetésének tervezete
                                       
Szöveges indoklás
 a 2014. évi intézményi költségvetéshez
adatok eFt-ban
Összesen       2013. ÉVBEN
2014. költségvetés
Gyomaendrőd
 Hunya
Diákétkeztetés
összesen
1. Személyi juttatás
 
 
 
 
 
         Rendszeres személyi juttatás
234 978
207 227
5651
28 127
241 005
         Nem rendszeres személyi juttatás
15 066
16 017
0
0
16 017
2. Munkaadókat terhelő járulék
67 161
60 006
1526
7 594
69 126
3. Dologi kiadások
262 815
184 276
5401
72 643
262 320
I.KIADÁSOK ÖSSZESEN
580 020
472 035
12 578
103 855
588 468
Intézményi térítési bevételek
238 546
208 281
3989
30 999
243 269
Állami támogatás - Alapellátás
69 079
60 724
8440
0
69 164
Állami támogatás - idős otthon - szakmai dolg.bére
135 514
125 090
0
0
125 090
Állami támogatás - idős otthon üzemeltetés
15 351
23 935
0
0
23 935
Állami támogatás - kedvezményes étkeztetés (bértámogatás + üzemeltetés)
78 234
0
0
72 856
72 856
Állami támogatás - Családsegítés, gyermekjólét
21 538
19 627
0
0
19 627
Működési célú pénzeszköz átvétel
2 000
2 200
0
0
2 200
Támogató Szolgálat működési támogatás
8 294
8 294
0
0
8 294
Előző évi pénzmaradvány felhasználása
7 339
0
0
 
0
Pénzeszköz átvétel - TÁMOP
0
0
0
 
10 000
Pénzeszköz átvétel háztartásoktól
0
500
0
 
500
II.BEVÉTELEK ÖSSZESEN
575 895
458 651
12 429
103 855
574 935
III. KÖLTSÉGVETÉSI LÉTSZÁMKERET
 160 fő
 
 
 
 158 fő
Forráshiány/többlet
-4 125
-13 384
-149
0
-13 533
 
Kiadások:
1.    Személyi juttatások:
Az intézménynél az elfogadott költségvetési létszámkeret 2013. évben 160 fő volt, mely 2014. évben 2 fővel csökken, mely a Bethlen Gábor Szakképző Intézmény tálalókonyha üzemeltetésének megszűnésével magyarázható.
A dolgozók bére az 1992. évi XXXIII. - a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján, képesítésük és munkakörüknek megfelelően került megtervezésre, figyelembe véve a soros lépéseket és garantált bérminimumokat.
Összességében a rendszeres személyi juttatások összege 241 005 E Ft, mely 6 027 E Ft  összeggel magasabb az előző évitől. A növekedés a garantált bérminimum növekedéséből, valamint a magasabb bérű dolgozók soros lépéséből adódik.
 
A nem rendszeres személyi juttatások között kerültek meghatározásra a változó bérek 2014. évben várható kifizetésre kerülő összegei, valamint a dolgozók jubileumi jutalma. Valamint egy fő munkavállaló részére végkielégítés kerül kifizetésre az idei évben, melynek összege a nem rendszeres kifizetések között került megtervezésre.
 
Ezen felül nem került megtervezésre semmilyen juttatás, sem a 292/2009 (XII.19) Korm. rendelet szerint adható 2% kereset-kiegészítés, sem étkezési hozzájárulás, vagy egyéb jóléti juttatás a dolgozók részére.
A nem rendszeres juttatások összege: 16 066 E Ft.
 
2.    Munkaadókat terhelő járulékok a személyi juttatások szerint kerültek meghatározásra, 27%-os munkaadókat terhelő járulék figyelembevételével, összesen 69 126 E Ft összegben.
 
3.    Dologi kiadás:
A dologi kiadások összege 252 320 E Ft, mely 10 495 E Ft-tal alacsonyabb az előző évihez képest, ennek oka, hogy mind a szociális étkezéshez, mind a felnőtt és gyermekélelmezéshez kapcsolódó élelmiszerbeszerzés és ÁFA-ja a 2014. évre tervezett létszámhoz került átszámításra.
Egyéb jogcímek esetében az előző évi teljesítéseket vettük figyelembe, mind az alapellátásban, mind az idős otthoni ellátás, mind az élelmezés tekintetében. 
A dologi kiadások közé beépítésre került a TÁMOP-6.1.2/11/1-2012-1233 kódszámú pályázathoz kapcsolódó kiadások előirányzata is. Valamint beépítésre került 500 E Ft összegű közérdekű célú felajánlás magánszemélytől az Őszi Napsugár Idősek Otthonának működési célú kiadásaihoz.
 
A költségvetési kiadások összege összesen 588 468 E Ft.
 
Bevételek:
Állami támogatások:
  • 2014. évben az állami támogatás finanszírozása tekintetében az idősek átmeneti és tartós szociális szakosított ellátási feladatok támogatása és a gyermekélelmezési feladat támogatása feladatalapú finanszírozású, míg az alapellátás támogatás fajlagos összegű.
  • Mind az idős otthon, mind a gyermekélelmezés tekintetében az állami finanszírozás egyrészt a szakmai dolgozók bértámogatásából, másrészt a feladat ellátásához kapcsolódó üzemeltetési támogatásból adódik össze.
  • Az idős otthon esetében a szakmai dolgozók létszámát az ellátotti létszám alapján kell meghatározni, 4 ellátottra finanszíroz az állam 1 fő szakmai segítőt, a demens ellátottakat 1,2 –szeres szorzóval kell figyelembe venni. Ez alapján 48 fő szakmai dolgozónak a bére kerül támogatásra 2 606 040 Ft / fő összeggel, mely összesen 125 090 E Ft.
  • Az állami támogatás másik része a szakosított ellátásban az üzemeltetésre adott támogatás, mely a 2013. évre megtervezett szolgáltatási kiadások csökkentve a szakmai dolgozók bérével és a 2013. évre tervezett térítési díjak bevételének a különbsége. Ezen összeg 2014. évben az intézmény esetében 23 935 eFt. Az előző évihez képest a növekedés abból adódik, hogy az idei évben több technikai dolgozó bére került beépítésre, és az állam által elfogadásra, mint 2013. évben.
  • A feladat finanszírozásnak köszönhetően 2014. évben az intézményi térítési díjak összegeinek emelkedése nem indokolt, tehát az idős otthoni térítési díjak összegei az előző évi szinten tarthatók, ezt a 2014. évre vonatkozó önköltségszámítás is alátámasztja.
  • A feladat alapú finanszírozásnak köszönhetően a szakosított ellátás fenntartása és működtetése nem igényel önkormányzati kiegészítést, az, az állami támogatásból és a térítési díjak bevételéből fenntartható.
  • A gyermekélelmezés tekintetében a finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása 21,95 fő után számolható el 35 822 E Ft összegben. Az üzemeltetési támogatásra, mely magába foglalja a beszerzést, a rezsi költséget, csökkentve ezek összegét a várható térítési díj bevétellel, az igénylés alapján 37 034 E Ft összegben határoztuk meg.
  • A feladatalapú finanszírozásnak köszönhetően a gyermekélelmezés működtetése a saját bevételeiből és az állami támogatásból megoldható jelenlegi gyermeklétszám mellett, és formában. A feladat önkormányzati kiegészítést nem igényel.
  •  Az alapellátás esetében megmaradt az állami támogatás finanszírozásának korábbi formája, így ott az egyes feladatokhoz kapcsolódó támogatás összegét, az ellátottak éves becsült száma és a támogatás összegének szorzata adja, mely összesen 69 164 eFt 2014. évben.
  • Az előző évihez képest a Tanyagondnoki Szolgálat működtetéséhez kapcsolódó támogatás összegében történt változás (növekedés) 2 500 E Ft lett az állami támogatás 1 966 E Ft összegről.
  •  Csökkent a társulási kiegészítés a Gyermekjóléti szolgálat vonatkozásában 1 689 E Ft-tal, melynek oka, hogy a kiegészítés az idei évben a 0-17 éves korcsoportba tartozó lakosság száma alapján illeti meg a településeket.
  •  Egyéb jogcímek összegeiben nem történt változás, az egyes ellátási formák esetében növekedés (házi segítségnyújtás), vagy csökkenés (szociális étkeztetés) az ellátotti létszám változásával arányosan változott az előző évihez képest.
  •  A Támogató Szolgálat működtetéséhez az Emberi Erőforrás Miniszter által meghatározott működési támogatás összege 2014. évre 8 294 eFt, mely az előző évihez képest nem változott.
 
Az alapellátás tekintetében az állami támogatások és térítési díjakból származó bevételek nem finanszírozzák a feladatok ellátását. Összességében 16 902 E Ft összeggel magasabbak a kiadások, mint a térítési díjak bevételei és az állami normatíva összege. A térítési díjak összegei az önköltség számítás alapján átszámításra kerültek, melyek alapján került meghatározásra az idei évi térítési díj bevétel.
Megnevezés
1. számú Idősek Klubja
3. számú Idősek Klubja
4. sz. Idősek Klubja
5. sz. Idősek Klubja
6. sz Idősek Klubja
Esély Klub
 Étkeztetés Gye
 Étkeztetés Hunya
Házi segítség-nyújtás Gye
Házi segítség-nyújtás Hunya
 Támogató Szolgálat
Tanya 01
Tanya 02
Családsegítés
Gyermekjólét
Rendszeres szem. jutt.
3 841
1 412
2 323
5 909
2 826
9 322
1 398
0
16 549
2 824
6 478
1 412
1 412
8 071
4 874
Nem rendszeres szem. jutt.
0
0
0
959
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Külsősök
0
0
0
0
0
0
400
0
0
0
0
0
0
0
0
Személyi juttatás össz.
3 841
1 412
2 323
6 871
2 826
9 322
1 798
0
16 552
2 824
6 478
1 412
1 412
8 071
4 874
Munkaadókat terhelő jár.
709
381
627
1 854
763
2 517
705
0
4 468
762
1 749
381
381
2 179
1 316
Dologi kiadás összesen
1 300
1 800
1 000
1 700
1 500
1 900
1 200
3 800
1 500
100
3 000
2 050
1 350
1 350
1 450
élelmiszerbeszerzés (áfával)
 
 
 
 
 
1 314
20 688
 
 
 
 
 
 
 
 
Közvetett kiadások össz.
314
169
277
820
337
1 632
8 507
0
1 975
337
773
168
169
964
582
Kiadások mindösszesen
6 164
3 762
4 227
11 245
5 426
16 685
32 898
3 800
24 495
4 023
12 000
4 011
3 312
12 564
8 222
Állami tám.
4 741
4 087
1 962
6 540
4 905
12 100
12 910
1 461
13 384
2 073
 
2 500
2 500
10 659
8 968
Működési tám.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8 293
 
 
 
 
Munkaügyi kp. bértámogatás
100
100
100
100
100
0
100
 
100
 
 
 
 
 
 300
Térítési díj
338
282
124
500
338
2 000
24 995
2 717
4 108
934
1 813
0
0
0
0
Bevételek      összesen
5 179
4 469
2 186
7 140
5 343
14 100
38 005
4 178
17 592
3 007
10 106
2 500
2 500
10 659
9 268
Működési hiány / többlet
-985
707
-2 041
-4 105
-83
-2 585
5 107
378
-6 903
-1 016
-1 894
-1 511
-812
-1 905
1 046
Működési hiány / többlet össz.
-16 602
 
2013. évben azoknál a szakfeladatoknál, amelyek kiadása magasabb volt a bevételeinél az előző évben keletkezett pénzmaradványunkat építettük be a működési kiadások finanszírozásához. 2014. évben azonban az intézmény pénzmaradványa feladattal terhelt, így az idei évben csak a szabad kapacitás terhére végzett élelmezésből származó plusz bevételeink tudják csökkenteni a hiányt, összesen 4 688 E F összeggel.
 
Megnevezés
Óvodai, bölcsödei, (külsős) intézményi étkeztetés
Munkahelyi étkeztetés
Rendezvényi és külsős étkeztetés, Bethlen Gábor Szakképző Iskola étk. bevétel
Kiadások összesen
8 034
4 124
8 129
Bevételek összesen
9 858
4 844
10 273
 
 
 
 
Működési hiány / többlet
1 824
720
2 144
Működési  többlet összesen
4 688
 
Így az alapellátás működtetéséhez kapcsolódó működési hiány összesen 11 914 E Ft.
 
Ezen túl önkormányzati kiegészítés szükséges az intézményvezető és a gazdasági vezető állam által nem finanszírozott bérkiegészítéséhez, mely összesen 1 620 E Ft összeg.
 
Működési célú pénzeszköz átvételként beépítésre került 2 200 E Ft Munkaügyi Központ bértámogatása, 500 E Ft kötelezettségvállalás közérdekű célra, melynek megfizetése már megtörtént, valamint 10 000 E Ft támogatás a TÁMOP-6.1.2/11/1-2012-1233 számú pályázathoz kapcsolódóan.
 
 
Az önkormányzati kiegészítés összege így összesen 13 533 E Ft.
Ezen összeg csökkentése intézményi hatáskörben nem megoldható. Az alapellátásban beszedett térítési díjak összegei a tervezett szinten felül nem tervezhetők, a kiadások pedig a jogszabályi feltételekhez igazodva a minimális szinten kerültek megtervezésre.  
 
 
Fejlesztési és felújítási jogcímen nem került kiadás megtervezésre. Az élelmezés tekintetében 2014. január hónapban fejlesztési igénnyel éltünk, amennyiben a januári testületi ülésen a Képviselő Testület a fejlesztéshez forrást biztosít, úgy annak összege a későbbiekben beépítésre kerül költségvetésünkbe.
 
Kérem a Tisztelt Társulási Tanácsot, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és döntését javaslat formájában meghozni szíveskedjen.               

 

 
 
                                   
 
 

 


Döntési javaslat

"Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás 2014. évi költségvetés tervezete "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás az általa fenntartott intézmények 2014. évi költségvetési tervezetének beterjesztését tudomásul veszi, és alkalmasnak tartja további egyeztetés lefolytatására.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe