2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2013. június 26-i ülésére
2013. június 26-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda alapító okiratának módosítása valamint a pénzügyi –gazdasági feladatok ellátására, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozó megállapodás módosítása | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő |
Tisztelt Társulási Tanács!
A három település 2013. május 30. napján létrehozta a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény előírásai alapján a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulást. A társulás két intézmény fenntartásáról gondoskodik, mindkét intézmény alapító okiratát módosítani szükséges a fenntartó változás miatt. Jelen előterjesztés a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda alapító okiratának módosítását tartalmazza.
Az alapító okirat módosítása mellett szükséges a Hivatal és az önállóan működő költségvetési szerv közötti megállapodás módosítása is a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására, munkamegosztás és felelősség rendjére vonatkozóan, mivel 2013. január 1-től az polgármesteri hivatal neve megváltozott Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalként működik tovább.
Kérem a Tisztelt Társulási Tanácsot szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda alapító okiratát valamint a megállapodást a határozati javaslat szerint módosítani.
1. döntési javaslat
"Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda alapító okiratának módosítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda 2012. május 31-én kiadott 22/2012. (V. 31.) számú határozattal elfogadott alapító okiratát Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa 2013.- július 1. napjával az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8. §.(5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. Korm rend. 5. §. (1)-(2) bekezdése szerinti tartalommal az alábbiak szerint módosítja:
1.1. Az alapító okirat 7. pontja az alábbiak szerint módosul:
„7./ A költségvetési intézmény
7.1. alapítói jogokkal felruházott szervének neve, székhelye:
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Önkormányzatok Képviselő-testületei
Gesztor önkormányzat: Gyomaendrőd Város Önkormányzata
5500 Gyomaendrőd, Szabadság tér 1. sz.
7.2. irányítói-, felügyeleti szervének neve, székhelye:
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124. sz.”
1.2. Az alapító okirat 8. pontja az alábbiak szerint módosul:
„8./ A költségvetési szerv gazdálkodási besorolása:
Önállóan működő költségvetési szerv. A gazdálkodással összefüggő pénzügyi feladatait Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatala látja el. A két szerv közötti gazdálkodásra vonatkozó munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét a fenntartó által jóváhagyott megállapodás szabályozza. Az intézmény vezetője az intézményvezető, aki képviseli az intézményt és az intézmény dolgozói felett a munkáltatói jogkört gyakorolja.”
1.3. Az alapító okirat 11. pontja az alábbiak szerint módosul:
„11./ A költségvetési szerv fenntartó neve és címe
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124. sz.”
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa utasítja Várfi Andrást a Társulási Tanács elnökét, hogy az alapító okirat módosítást a MÁK felé jelentse.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"A pénzügyi –gazdasági feladatok ellátására, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozó megállapodás módosítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa 2013.- július 1. napjával elfogadja a pénzügyi –gazdasági feladatok ellátására, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal és a hozzá tartozó önállóan működő Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda közötti megállapodást - a megállapodás hatálybalépésével a 27/2012.(VI.28.) Gye. Kt. határozattal elfogadott megállapodás hatályát veszti - az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet rendelkezései alapján az alábbiak szerint:
MEGÁLLAPODÁS
Mely létrejött a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal), mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv és a Gyomaendrőd- Csárdaszállás- Hunya Kistérségi Óvoda (a továbbiakban: Intézmény), mint önállóan működő költségvetési szerv között a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozóan.
A Gyomaendrőd- Csárdaszállás- Hunya Kistérségi Óvoda költségvetési szerv önállóan működő költségvetési szerv. Az önállóan működő költségvetési szerv olyan jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv, amely saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik. Ez a besorolás a költségvetési szerv szakmai önállóságát nem érinti.
Az önállóan működő költségvetési szerv besorolásával egyidejűleg a felügyeleti szerv kijelöli azt az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervet, amely az önállóan működő költségvetési szerv 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 10. §. (1) bekezdés alapján meghatározott pénzügyi – gazdasági feladatait ellátja.
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa 6/2013.(VI. 26.) számú határozata értelmében a Gyomaendrőd- Csárdaszállás- Hunya Kistérségi Óvoda alapító okiratában az intézmény pénzügyi-gazdasági feladatai ellátására Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt jelölte ki.
Jelen megállapodás szabályozza az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 10. §. (6) bekezdése alapján a két költségvetési szerv közötti munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét, a tervezési, gazdálkodási, finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási feladatokat, valamint a költségvetési szerv működésével, üzemeltetésével, beruházásokkal, vagyon használatával, hasznosításával és vagyonvédelemmel kapcsolatos feladatokat, a költségvetési gazdálkodás, a kötelezettségvállalás és ellenjegyzés rendjére való figyelemmel.
I. Az együttműködés általános szempontjai:
- A Hivatal és az Intézmény együttműködésének célja az, hogy hatékony, szakszerű és ésszerű takarékos intézményi gazdálkodás szervezeti feltételeit teremtse meg annak érdekében, hogy az Intézmény az Alapító okiratában meghatározott feladatait elláthassa.
- Az együttműködés nem csorbíthatja az önállóan működő intézmény szakmai döntésjogi rendszerét, önálló jogi személyiségét és felelősségét.
- Mindazokat a gazdálkodási feladatokat, amelyeknek a szervezeti és személyi feltételei az Intézménynél nincsenek meg köteles a hivatal ellátni.
- A Hivatal gazdasági szervezete útján biztosítja a szabályszerű, törvényes, ésszerű gazdálkodás feltételeit, melyet a Hivatal elsősorban érvényesítési, pénzügyi ellenjegyzési jogkörének gyakorlásán keresztül biztosítja. A kötelezettségvállalási, utalványozási, szakmai teljesítési jogkört az Intézmény vezetője az e megállapodásban foglaltak szerint saját hatáskörben gyakorolja.
- A Hivatal a pénzügyi és gazdasági szabályzatai az önállóan működő költségvetési szervekre vonatkozóan is alkalmazandók. Az Intézmény vezetője köteles az intézményre vonatkozó jóváhagyott szabályzatokat betartani, betartatni. A Hivatal köteles az Intézmény felé a rájuk vonatkozó szabályzatokat megküldeni.
- Az Intézmény főkönyvi könyvelését a Hivatal végzi a Polisz integrált pénzügyi program alkalmazásával és gondoskodik arról, hogy kellően elkülönüljenek az intézmény gazdasági eseményei.
II. Az együttműködés területei, feladatai a gazdálkodás során
II/1. Az éves költségvetés tervezése, az előirányzatok megváltoztatása
A gazdálkodással kapcsolatos állami, önkormányzati szabályozások gyakorlati végrehajtásában a Hivatal segíti az Intézmény munkáját.
A Hivatal az Intézmény rendelkezésére bocsátja azokat a dokumentumokat, amelyek alapján az intézmény elkészíti a saját költségvetési tervét, tervigényét a költségvetési rendelettervezet összeállításához.
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője elkészíti a Hivatal által meghatározott határidőre és szerkezetben az intézményre vonatkozó következő évi költségvetési koncepciót, valamint az elfogadott költségvetési koncepció és a képviselő-testület döntésének megfelelően elkészíti a költségvetési tervezetét. Az önkormányzat hivatala és az intézmény a költségvetési tervezetéről egyeztető tárgyalást folytat. Az intézmény költségvetési tervezete az egyeztetést követően kerül az Önkormányzat költségvetési rendelet tervezetébe. Az egyeztetés megszervezése a Hivatal feladata, melyről írásos dokumentáció készül.
Az intézmény vezetője költségvetési tervezetét a következő részletezésben készíti:
Bevételek
· Saját bevételek
· Támogatás értékű működési bevétel
· Működési célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
· Támogatás értékű felhalmozási bevétel
· Felhalmozási célú pénzeszközátvétel államháztartáson kívülről
Kiadások
· Személyi juttatások
· Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
· Dologi kiadások
· Felújítások
· Felhalmozási kiadások
Költségvetési hiány finanszírozására szolgáló eszközök
· Belső eszköz : előző évi pénzmaradvány működési és felhalmozási célú tagolásban
· Külső eszköz: finanszírozási célú műveletek bevételei és kiadásai működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban.
A költségvetési rendelet elfogadását követően a Hivatal pénzügyi osztálya kidolgozza kiemelt előirányzatonként a „C” típusú elemi költségvetést az intézményre vonatkozóan, az intézmény által kidolgozott költségvetési tervezet alapján. A Hivatal az Intézmény elemi költségvetéséről szóló adatszolgáltatást megküldi a Magyar Államkincstárnak az általa meghatározott határidőre.
A Hivatal köteles nyilvántartásában az Intézményre vonatkozó kiemelt előirányzatonként a módosításokat és azok okát elkülönítetten és nyomon követhetően kezelni.
Az intézmény vezetője az előirányzat-módosítási hatáskörét a kiemelt előirányzatokon belül - a jogszabályi előírásoknak és a testületi döntéseknek megfelelően - önállóan gyakorolja.
A saját hatáskörben végzett előirányzat módosítást az intézmény vezetője írásban kezdeményezi a Hivatal pénzügyi osztályának vezetőjénél, aki a kérelem alapján intézkedik a költségvetési rendelet módosításáról.
Amennyiben a bevételek teljesítése meghaladja az eredeti előirányzatot, az Intézmény vezetője a Hivatal pénzügyi osztályának vezetőjével együtt kezdeményezi a polgármesternél a költségvetési rendelet szabályai szerint a bevételi és kiadási előirányzatok módosítását.
A költségvetési előirányzatok tervezésénél és módosításánál az intézmény által szolgáltatott adatok és információk tekintetében a felelősség az intézmény vezetőjét terheli. A határidők betartására, egyéb gazdálkodási és pénzügyi információk szolgáltatására vonatkozóan a felelősséget a Hivatal viseli.
II/2. Az előirányzatok felhasználása, beszámolási kötelezettség, adatszolgáltatás
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője felelős a Képviselő-testület által elfogadott költségvetése teljesítéséért.
Az önállóan működő költségvetési szerv valamennyi előirányzata felett rendelkezési jogosultsággal bír.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete által a költségvetési rendeletben jóváhagyott létszámkerettel az intézmény önállóan gazdálkodik.
Az intézményenként önálló könyvvezetés alapján a „C” típusú elemi költségvetési beszámoló elkészítése a Hivatal, a szöveges indoklás az Intézmény vezetőjének a feladata. A beszámolóhoz szükséges, intézményektől származó adatok határidőre történő eljuttatásáért és valódiságáért az intézmény vezetőjét terheli a felelősség.
Az intézményi költségvetési keretek pénzmaradványának kimutatása a Hivatal feladata, a kötelezettségvállalással terhelt és szabad előirányzatok összege az intézményvezetővel egyeztetésre kerül. Az intézményi költségvetési beszámolóban kimutatott pénzmaradványt az intézmény vezetője a beszámoló aláírásával rögzíti.
A gazdálkodás lebonyolításával megbízott önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv havonta tájékoztatja az önállóan működő költségvetési szervet a bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről.
A számvitel keretein belül a Hivatal látja el a könyvvezetési feladatokat, megállapítja az intézmények számlarendjét, számviteli szabályzatokat. A számviteli rendnek tartalmaznia kell az intézmény sajátosságait. A főkönyvi könyvelést a hivatal végzi.
Az intézmény vagyoni és pénzügyi helyzetével kapcsolatos könyvvezetési, a költségvetési beszámolóra és a gazdálkodással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése a Hivatal feladata.
II/3. A pénzkezelés, pénzellátás és finanszírozás szabályai
Az intézmény önálló adószámmal és bankszámlával rendelkezik. Az intézményi költségvetési bankszámlán és pályázati alszámlán a Hivatal bonyolítja a pénzforgalmat. A hivatal látja el az adókötelezettségi feladatokat, kivéve a személyi juttatásokhoz kapcsolódó adókat és a járulékokat (nettó finanszírozás).
Az önállóan működő költségvetési szerv pénzkezelésére vonatkozó szabályokat Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala Pénzkezelési Szabályzata rögzíti. Az önállóan működő költségvetési szerv jogosult számla ellenében a bevételek beszedésére, illetve a pénzkezelési szabályzatban rögzített feltételek alapján köteles a bevétellel elszámolni. Ezen pénzügyi, adminisztratív feladat ellátását köteles az önállóan működő szerv vezetője az általa kijelölt alkalmazott munkaköri leírásában rögzíteni.
II/4. A költségvetési gazdálkodásra, kötelezettségvállalás és ellenjegyzés rendjére vonatkozó szabályok:
A kötelezettségvállalásra, szakmai teljesítményigazolásra, utalványozásra az önállóan működő költségvetési szerv vezetője jogosult, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére, érvényesítésre, az utalvány pénzügyi ellenjegyzésére és érvényesítésére az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője által kijelölt személyek jogosultak, melyet az önálló működő és gazdálkodó szerv gazdálkodási szabályzata szabályoz. Az önállóan működő költségvetési szerv vezetőjét az alábbi kiadási előirányzatok terhére illeti meg a kötelezettségvállalási jog:
- Személyi juttatásokra a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény keretei között,
- A napi működéshez szükséges dologi kiadásokra /intézmény üzemeltetési, fenntartási kiadásokra/,
- A Képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradványra a költségvetési rendeletben meghatározott előirányzat erejéig,
- A felújítási és felhalmozási kiadások körében az önállóan működő költségvetési szerv - testület által jóváhagyott - költségvetésében meghatározott összeg erejéig.
A kötelezettségvállalás előtt a kötelezettségvállalónak meg kell győződni arról, hogy a rendelkezésre álló szabad előirányzat biztosítja-e a kiadás teljesítésre a fedezetet. A kötelezettségvállalás csak írásban és a kötelezettség pénzügyi ellenjegyzése után történhet, kivéve ha az értéke nem éri el a ötvenezer forintot, vagy ha pénzügyi szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódik. Az előzetes írásbeli kötelezettséget nem igénylő kifizetések teljesítésére vonatkozóan az érvényesítésre és pénzügyi ellenjegyzésre vonatkozó szabályt kell alkalmazni.
A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésre jogosult személynek a kormányrendelet alapján felsőoktatásban szerzett pénzügyi-számviteli végzettséggel, vagy legalább középfokú iskolai végzettség mellett pénzügyi-számviteli képesítéssel kell rendelkeznie.
A pénzügyi ellenjegyzőnek a pénzügyi ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie arról, hogy:
- a szükséges szabad előirányzat rendelkezésre áll, a befolyt vagy a megtervezett és várhatóan befolyó bevétel biztosítja a fedezetet,
- a kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll,
- a kötelezettségvállalás nem sérti-e a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
A kiadások teljesítése és a bevételek beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni és érvényesíteni kell azok jogosságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét.
Utalványozni csak az érvényesítés után lehet. A pénzügyi teljesítés csak az utalványozás után lehetséges.
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője nem vállalhat kötelezettséget és nem élhet utalványozási jogával, amennyiben a tevékenységét közeli hozzátartozója vagy saját maga javára látná el. Ebben az esetben a polgármester látja el a kötelezettségvállalási és utalványozási feladatokat.
Az írásbeli kötelezettségvállalások egy másolati példányát a kötelezettségvállaló köteles megküldeni a gazdálkodási feladatot ellátó szerv részére.
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője a kötelezettségvállalásról köteles nyilvántartást vezetni a nyomon-követhetőség érdekében.
II/5. Analitikus nyilvántartások
Tekintettel arra, hogy az Intézmény önálló létszám- és bérgazdálkodó, az ehhez kapcsolódó nyilvántartások vezetése az intézmény feladata.
A személyi juttatások és a dologi kiadások tekintetében az Intézmény analitikus nyilvántartást vezet, melyet az intézmény havonta egyeztet a Hivatal által rendelkezésre bocsátott kimutatásokkal, az előirányzat felhasználásának, valamint a keretek felhasználásának ellenőrzése céljából.
A bevételek beszedéséhez szükséges nyilvántartások vezetése az intézmény feladata.
A tárgyi eszközökkel kapcsolatos a számviteli törvény szerinti nyilvántartás vezetése a Hivatal feladata, mely nyilvántartásból a kis- és nagy értékű tárgyi eszközök listáját az intézmény rendelkezésére bocsátja egyeztetés céljából.
Az intézmény az általa benyújtott pályázatokról, az elnyert pénzeszközökről, felhasználásukról és elszámolásukról nyilvántartást vezet.
A kötelezettségvállalások nyilvántartása az Intézmény vonatkozásában a Hivatal feladata, az intézmény által beküldött kötelezettségvállalások alapján.
II/6. Vagyon feletti rendelkezési jogra vonatkozó szabályozás:
A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonának részét képező tulajdonra és a vagyoni értékű jogok feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályozására rendeletet alkot.
Az Intézmény feladatai ellátásához rendelkezésére áll a Képviselő-testület által rábízott székhelyen és telephelyen lévő épület ingatlan, valamint a költségvetési szerv leltár szerint nyilvántartott eszközei és az éves költségvetés szerinti pénzeszközök.
Az önállóan működő költségvetési szerv a használatában lévő, az alapító tulajdonát képező ingatlanok és ingó vagyon feletti rendelkezési jog az ingyenes és teljes körű használati jog gyakorlására és rendeltetésszerű használatára terjed ki.
Az önkormányzat tulajdonában és a költségvetési szerv használatában lévő vagyontárgyak feletti rendelkezési jog önállóan illeti meg az önállóan működő költségvetési szervet. Az ilyen vagyontárgyak elidegenítése és hasznosítása, rendeltetésszerű használata módosítása vonatkozásában az önállóan működő költségvetési szerv a rendelkezési jognak és rendeltetésszerű használatának megfelelően – az alapfeladat ellátása sérelme nélkül – az önkormányzat mindenkor hatályos, az önkormányzati vagyonról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletében meghatározottak szerint az alapító dönt.
Az Intézmény vagyonáról a nyilvántartást a Hivatal vezeti a helyi Önkormányzat vagyonától elkülönítetten. A leltározás megszervezése a Hivatal feladata a leltározási szabályzata alapján, melyben az Intézmény is közreműködik. Az eszközök selejtezése a Hivatal selejtezési szabályzata alapján történik, melyre az Intézmény javaslatot tesz és előkészíti.
Az Intézmény vagyonbiztosításáról a Hivatal gondoskodik. Káresemény bekövetkezéséről az Intézmény írásban értesíti a Hivatalt. Betörés, lopás esetén az Intézmény értesíti a rendőrséget és feljelentést tesz, melyről értesíti a Hivatalt. A kárrendezés lebonyolítása a Hivatal feladata.
A Gyomaendrőd- Csárdaszállás- Hunya Kistérségi Óvoda, mint önállóan működő költségvetési szerv a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés gyakorlati megvalósítása során a „Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal belső kontrollrendszere szabályzatának” előírásait köteles alkalmazni.
A megállapodásban foglaltakat az érintettek tudomásul vették és kötelesek ennek megfelelően eljárni.
A korábban kötött Gyomaendrőd- Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás 27/2012.(VI.28.) sz. határozattal elfogadott megállapodás hatályát veszti.
A megállapodásban foglaltak módosítását Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa …/2013.(VI. 26.) számú határozatával 2013. július 1. hatállyal hagyta jóvá.
A jelen megállapodás az aláírás napjától kezdődően határozatlan időtartamra jön létre.
Gyomaendrőd, 2013.
……………………………………. ……………………………….
Az önállóan működő és gazdálkodó önállóan működő költségvetési költségvetési szerv vezetője szerv vezetője
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa utasítja Várfi Andrást a Társulási Tanács elnökét, hogy a megállapodás módosítását a MÁK felé jelentse.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal