1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2015. február 9-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotása
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
 
A 2015. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2014. november 27-én tartott ülésén az 573/2014. (XI. 27.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2015. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy a működési oldalon a 2015. évben rendelkezésre álló forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további vizsgálata, illetve a kiadások rangsorolása.
 
Az önkormányzat 2015. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a 2014. évi C. törvény Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
 
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,93 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 37,15 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,67 fő, Csárdaszállásé pedig 1,11 fő), mely a tavalyi évben 40,16 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 142 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 45 fő (2015. március 1-jével a Városfejlesztési osztályon 1 fő létszámbővítéssel számoltunk és 2015. szeptember 30. napjáig határozott időre 2 fő adóellenőr foglalkoztatására kerül sor), a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 4.398 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 3.331 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege a tavalyi 374.400 Ft/km-ről 400.000 Ft/km-re módosult. Ezen a jogcímen kapott állami támogatás összege: 68.400 E Ft.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. A kapott támogatási összeg 31.795 E Ft.
  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 38.019 E Ft.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.519 E Ft.
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,55 Ft/ idegenforgalmi adóforint, így városunkat ezen a jogcímen 8.307 E Ft illeti meg.
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2013. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 15.987 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 88.440 E Ft összegű bevételnek a 60%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 44.220 E Ft.
 
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 70.000 Ft/fő/év.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket (az előző évhez képest 23 millió Ft-tal kevesebb helyi adó bevétel került betervezésre), továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2014. évi szinten szerepeltettük.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2014. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
 
Bevételek alakulása:
 
Működési célú bevételek:                                                                                                                                      
                                                                                                                            Adatok E Ft-ban      
  Megnevezés
2014. évi eredeti előirányzat
2015. évi terv
Állami támogatás
739120
830717
Közhatalmi bevételek
402260
377260
Saját működési bevétel
130891
134508
Működési célú pénzeszk.átvét.
492776
546304
Működési célú pénzmaradvány
134131
104076
Működési bevétel összesen
1899178
1992865
 
                                                                                                                                          
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva közel 92 millió Ft-tal nőtt, amely több tényező együttes hatásának köszönhető. Emelkedett a közvilágítás, a gyermekétkeztetési feladatok támogatási összege, a pénzbeli szociális ellátásokhoz kapott hozzájárulás, valamint a szakosított szociális ellátási feladatok támogatási összege az előző évhez képest és jelentős mértékben csökkent azon beszámítási összeg, mely az egyes jogcímeken járó állami támogatás összegét csökkenti. 2014-ben az elvonás összege önkormányzatunknál még közel 90 millió Ft volt, 2015-ben viszont már csak 44 millió Ft.
 
A helyi adóbevételek összességében 25 millió Ft összegű csökkenést mutatnak az előző évhez viszonyítva. A csökkenés elsősorban az iparűzési adóbevételnél jelentkezik.
 
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 3,6 millió Ft-tal haladja meg az előző év tervszámát, amely elsősorban az intézményi saját bevételek növekedésével indokolható.
 
A működési célú pénzeszköz átvétel jogcímen tervezett bevétel növekedése elsősorban azzal indokolható, hogy a közfoglalkoztatásra beépített támogatás összege jelentősen, mintegy 165 millió Ft-tal magasabb az előző év támogatási összegénél, ugyanakkor a segélyezési rendszer átalakításának hatásaként csökkent az átvett pénzeszköz, mintegy 130 millió Ft-tal. Itt jelenik meg továbbá az előző évről áthúzódó Önkormányzati struktúrafejlesztés pályázatunk közel 16 millió Ft összegű támogatása is.
 
A működési célú pénzmaradvány 104 millió Ft összege feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz.
 
Felhalmozási célú bevételek:
 
Az előző évhez hasonlóan 2015. évben is a fejlesztési célú bevételek között csak azok a pályázati pénzösszegek kerültek megtervezésre, amelyek valamilyen kötelezettség vállaláshoz (szennyvíztisztító telep felújítása, Lélekkel a Körösök mentén projekt, Közép-Békési Ivóvízminőség javító program) kapcsolódnak.
A felhalmozási célú pénzmaradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt kötvény és egyéb forrás 450 millió Ft összegét, valamint azon fejlesztések forrását (közvilágítás bővítése, buszmegállók felújítása, gyalogátkelőhely létesítése), melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg.
 
                                                                                                                            Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2014. évi eredeti előirányzat
2015. évi terv
Felhalmozási bevétel
717886
776892
Helyi adóbevétel (felh.célra)
0
0
Felhalmozási pénzmaradvány
546416
469211
Felhalmozási bevétel összesen
1264302
1246103
 
Kiadások alakulása:
 
Működési kiadások:
                                                                                                                         Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2014. évi eredeti előirányzat
2015. évi terv
Működési kiadás
1899178
1992865
   személyi juttatás
419737
553422
   járulékok
93621
116402
   dologi kiadás
461021
504081
   pénzeszköz átadás
796419
      714088
   működési célú tartalék
128380
104872
 
 
A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások az előző évhez képest azért mutatnak elsősorban növekedést, mert a közfoglalkoztatásra betervezett bérek összege közel 113 millió Ft-tal magasabb, mint 2014. évben.
 
A munkaadót terhelő járulékok előző évhez viszonyított növekedése a személyi juttatások növekedésével magyarázható.
 
A dologi kiadások növekedése a közfoglalkoztatási programok betervezett kiadásainak növekedésével indokolható. Tavaly a tervezett dologi kiadások összege 21 millió Ft volt, 2015. évben 61 millió Ft jelenik meg a költségvetésben.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege jelentősen, mintegy 82 millió Ft-tal csökkent. Ez részben a segélyezési rendszer átalakításával magyarázható, melynek következtében 121 millió Ft-tal kevesebb kiadás jelenik meg az önkormányzatnál az előző évhez képest, ugyanakkor az Önkormányzati Társulás részére átadott támogatás összege növekszik 22 millió Ft-tal (a két - Társulás által fenntartott - intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére), valamint az államháztartáson kívülre átadott forrás összege is emelkedett 17 millió Ft-tal, mely összeg a Gyomaközszolg Kft.-hez, az óvodai és az ügyeleti feladat ellátáshoz kapcsolódik.
 
A működési célú tartalék összege 2015. évben 105 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 13.000 E Ft-os kerete, melyből egyedi kérelem alapján kötött felhasználású a Diáksport 500 E Ft összegű és a sportpályák fenntartására elkülönített 500 E Ft összegű támogatás, továbbá a Civil alap 4.150 E Ft összegben meghatározott kerete, melyből kötött felhasználású támogatásként 3 szervezet részesülne: a Közalapítvány Gyomaendrőd Város Közgyűjteményeiért 700 E Ft összegben, a Gyomaendrődi Polgárőr Egyesület 400 E Ft összegben és a Gyomaendrőd Város Tűzoltó Egyesület 500 E Ft összegben. A fennmaradó 2.550 E Ft a pályázható keret (2.000 E Ft pénzbeli pályázható keretösszeg, 550 E Ft természetbeni pályázható keretösszeg). Az elsősorban városi rendezvények szervezésére létrehozott Idegenforgalmi alapból egyedi megállapodás alapján 2.000 E Ft összegű támogatásban részesül a Gyomaendrődi Üdültetési Szövetség Turisztikai Egyesület, egyéb városi rendezvényre 3.200 E Ft kerül elkülönítésre, tartalékként további 1.000 E Ft lett meghatározva és az idegenforgalmi alap pályázható kerete 1.000 E Ft. A működési célú tartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, az oktatási vagyon dologi kiadásaira tartalékolt keretet, a belső ellenőri feladatok ellátására megtervezett összeget, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, az óvodai létszámleépítés költségét, a közfoglalkoztatási önerő kalkulált összegét illetve önkormányzati ingatlanok karbantartására, életveszélyessé vált ingatlanok bontására elkülönített keret összegeket.
 
                
Fejlesztési kiadások
 
A fejlesztési kiadások között jelennek meg a felújítások 72.707 E Ft összegben, a beruházások 814.540 E Ft értékben, valamint az egyéb fejlesztési kiadások 358.856 E Ft összegben.
 
 
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
 
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi gazdasági költségvetési hatásai:
 
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése) melyek jellemzőek térségünkre.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás, megakadályozva a színvonal romlást. A nem intézményi, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok esetében a pályázati források saját erejének biztosításával megnyílik a színvonal emelésének a lehetősége.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A változó szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. A költségvetési egyensúly fenntartása a következő években csak abban az esetben biztosítható, ha az önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok eredményes működése érdekében, a tulajdonosi jogokat gyakorló képviselő-testület meghozza a szükséges intézkedéseket.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
 
Környezeti és egészségi következményei:
 
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A gazdasági évben befejeződik a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt. Folyamatban van az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. A belvíz rendszer működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak. A település-egészségügy működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak, a fogorvosi ellátás esetében megnyílik a fejlesztés lehetősége.
 
Adminisztrációs terhek:
 
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
 
A rendelet megalkotására a hatályos jogszabályok kötelezik a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Továbbá, amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
 
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
 
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
 
  
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
 
Kérem, szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2015. évi költségvetési rendeletét megalkotni.
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotását az előterjesztésben rögzített tartalommal.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotását az előterjesztésben rögzített tartalommal.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotását az előterjesztésben rögzített tartalommal.

 
Döntési javaslat

"2015. évi költségvetési rendelet"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a város 2015. évi költségvetési rendeletét az előterjesztésben rögzített tartalommal alkossa meg.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe