11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2015. március 16-i ülésére
2015. március 16-i ülésére
Tárgy: | Gyepmesteri telep és állati eredetű hulladék ideiglenes elhelyezésére szolgáló telep működésének felülvizsgálata | |
Készítette: | Nyíri Szmolár Eszter | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
2013. évben indult el a külterület 02760/2. hrsz. alatt lévő gyepmesteri telep mellett működő állati eredetű hulladék átevő hely működésének engedélyezési eljárása. Az Európai Uniós jogszabályi előírásokat (142/2011/EU Bizottsági rendelet) implementált, a nem emberi fogyasztásra szánt állati eredetű melléktermékekre vonatkozó állategészségügyi szabályok megállapításáról szóló 45/2013. (V. 8. )VM rendelet szerint ilyen hulladék átvevő hely csak bejegyezve, az Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatal engedélyével működhet.
Az engedélyezési eljárás igen hosszadalmasnak bizonyul, többféle tervet volt szükséges megrendelni (épületekre, kutakra vonatkozóan), amelyeket a – már részben jogkörében megváltozott korábbi – hatóság (Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatal) előzetesen jóváhagyott (a telep felújítására vonatkozó vélemény és javaslat az előterjesztés mellékletében olvasható).
A telep kis kapacitású, kizárólag gyűjtésre szolgáló átvevő hely lenne, ahol a jogszabályi előírásoknak megfelelő konténerekben kerül gyűjtésre a – kizárólag – lakosság által beszállított állati tetem. (A jogszabály előírja, hogy mely esetekben és mekkora mennyiségben lehet átvenni, gyűjteni ezen hulladékokat). Külön, temperált hőmérsékletű tároló helység kialakítása szükséges a konténerek részére, biztosítani kell a rovarok és rágcsálók elleni védelmet, valamint a megfelelő hőmérsékleten való tárolást. (A telepet jelenleg a Gyomaközszolg Nonprofit Kft. működteti, a konténerek folyamatos elszállítására az erre szakosodott, megfelelő engedélyekkel rendelkező szervezettel szerződéses viszony áll fenn.)
Ez idáig a jelen állapot, mely a jövőben nem felel meg a jogszabályi előírásoknak, de nem felel meg a mai kor igényeinek és elvárásainak, illetve munka körülményeknek sem. Ezért a jövőt illetően a telepet, még ha a legegyszerűbb formában is kívánjuk üzemeltetni, fel kell újítani és a hatóságokkal leengedélyeztetni.
Első körben az állati hulladék átvevő telephelyhez kellett elkészíteni a felújítási tervet, mely röviden összefoglalva az alábbi szükséges munkanemeket tartalmazza:
1. Mosható és „csurgalék víz” összegyűjtésére alkalmas betonburkolat kialakítása, udvaron és tároló épületben, szennyvíz aknával;
2. Fúrt kút, házi vízmű kialakítása, engedélyezési eljárással, aknával.
3. Szociális épület karbantartási, festési munkái;
4. Kerítés építése, meglévő kerítés felújítása;
5. Bekötő út javítása, kátyúzása;
6. Temperált hőmérsékletű tárolóépület kialakítása.
A tervek készítése során nem várt probléma merült fel, hogy az építési engedély mellett, a jelenlegi épületekre fennmaradási engedélyt kellett kérni, mely 2015. március 11-én érkezett meg Hivatalunkhoz elektronikus formában, azonban jogerőre emelkedéséig nem kezdhető meg az építési engedély köteles tevékenységek végzése a területen.
A hosszadalmas engedélyezési eljárás talán betudható annak is, hogy az elmúlt évek alatt az eljáró vízügyi hatóság folyamatos változáson ment keresztül (a terveken két kút is szerepel, az egyik a meglévő, a másik az új, a hátsó, hulladékátvevő helyen létesítendő kút).
A fúrt kút engedélye 2015. február végén megérkezett, azonban a gyepmesteri telep fennmaradási engedélye még nem. Amennyiben megérkezik a fennmaradási engedély, úgy – figyelembe véve a tervek szerinti becsült értéket – a beszerzési szabályzat szerint három ajánlatot szükséges bekérni építési vállalkozóktól. Előzetes becslések szerint legkésőbb ez év május 31-ig elkészülnek a munkák.
Mivel a telep engedélyezését végző hatóság a terveket előzetesen már jóváhagyta, így bízunk benne, hogy a kivitelezés után az állati eredetű hulladék átvevő hely működése jogszabályi keretek között tud végre zajlani. Az eljárás előkészítő szakaszába bevont NÉBIH hatóság tanácsára, miután a hulladék átvevő hely működése biztosítottá válik, és megfelelően elkülönül a gyepmesteri teleptől, azután szükséges megkezdeni a gyepmesteri telep jelenlegi körülményeinek felülvizsgálatát, mely leghamarabb ez év júniusában kezdhető meg.
Az alábbi jogszabályban előírt vagy gyakorlati szakmai szempontok betartása tekinthető minimumnak (az engedélyező hatósággal történt egyeztetésnek megfelelően):
• A gyepmesteri telep a települési állati melléktermék gyűjtőtől megfelelő távolságra kerüljön kialakításra. A 45/2012. VM rendelet 13. § (2) bekezdése csak általánosságban említi, hogy a települési állati melléktermék-gyűjtőt úgy kell kialakítani, hogy a környezetre köz-és állategészségügyi szempontból, valamint környezetvédelmi szempontból veszélyt ne jelentsen, bűz és szagterhelést ne okozzon. A jogszabály konkrét távolságot nem említ, de 200-300 méter távolság már elegendő lehet.
• A gyepmesteri telep megközelítése szempontjából fontos, hogy azt az időjárási körülményektől függetlenül meg lehessen közelíteni, ezért az odavezető úton pormentes szilárd burkolatot kell kialakítani.
• Az állatok szökésének megakadályozása érdekében a telepet körül kell keríteni és a telep zártságát folyamatosan fenn kell tartani.
• A gyepmesteri telep nyitva tartását, a gyepmester elérhetőségét ki kell függeszteni.
• Az állatok tartására szolgáló ketreceket úgy kell kialakítani, hogy azok az állatoknak sérülést ne okozzanak, bennük az állatok zavartalanul pihenhessenek, illetve sérülés nélkül mozoghassanak.
• Javasolt a ketrecek rozsdamentes anyagból való kialakítása a takaríthatóság és fertőtleníthetőség biztosítása érdekében.
• A telep takaríthatóságának biztosítására könnyen mosható fertőtleníthető padozat kialakítása szükséges.
• A telepet el kell látni nagynyomású fertőtlenítő géppel.
• A gyepmesteri telepet el kell látni a városban rendelkezésre álló közművekkel (víz, villany).
• A takarítás során keletkező szennyvizet össze kell gyűjteni (összefolyó, csatorna, szennyvízakna).
• A gyepmesteri telepet úgy kell kialakítani, hogy rendelkezzen a veszettség szempontjából aggályos/gyanús állatok részére alkalmas kisállat férőhellyel, melyet a telep elkülönített részén kell kialakítani és megjelölni.
• A telepen dolgozók részére fekete-fehér rendszerű öltöző kialakítása szükséges (melegvizes kézmosóval, zuhanyzóval, WC-vel, fűtési lehetőséggel)
• A takarításra, tisztításra, fertőtlenítésre használt szereket, eszközöket a gyepmesteri telepen elkülönítetten kell elhelyezni és azokat csak a telepen szabad használni.
• Az állatok takarmányát elkülönítetten az időjárási viszonyoktól védetten kell elhelyezni.
• Az állatok befogásához megfelelő felszerelést és gépjárművet kell biztosítani.
Nem a telephely kialakításához szükséges, de a működés során lényeges szempontok:
• Gyepmester alkalmazása aki nem csak az állatok befogását, ellátását, hanem alapvető adminisztrációs feladatokat is elvégez (nyilvántartás vezetése, örökbeadás stb).
• A befogott kutyák csak mikrochippel és érvényes veszettségoltással hagyhatják el a gyepmesteri telepet. A mikrochip behelyezése, az oltás, az oltási könyv kiállítása, féregtelenítő beadása, az állatok esetleges elaltatása állatorvosi tevékenység, ezért javasolt szolgáltató állatorvossal szerződést kötni a telep ellátására.
• A befogott kóbor kutyák azonosításához javasolt saját chipolvasót beszerezni, valamint a NEBIH adatbázisának lekérdezéséhez jogosultságot kell kérni, melyet a települési jegyző igényelhet.
• A befogott kutyákat a gyepmesteri telepen tartani a veszettség elleni védekezés részletes szabályairól szóló 164/2008. (XII.20.) FVM rendelet 5.§ (5) és (6) bekezdése szerint 15 napig kötelező. Az állat utána értékesíthető vagy véglegesen elhelyezhető. Mivel nem minden kutyának kerül gazdája a 15 nap alatt, ezért javasolt együttműködni valamelyik engedélyezett állatmenhellyel. (Fontos, hogy ne csak egy állatvédő szervezet legyen, hanem engedélyezett telephely is álljon rendelkezésre a kutyák tartására.)
• A befogott kutyák gazdához történő visszajuttatására célszerű az önkormányzat honlapján a befogott kutyákról internetes felületet létrehozni vagy az ebek listáját a helyben szokásos egyéb módon közhírré tenni.
• Ha a kutyák befogására gyógyszert, pszichotrop anyagot (pl. ketamin) kívánnak felhasználni, azt csak az ellátó állatorvos közreműködésével tehetik meg, akinek gondoskodnia kell a külön jogszabályban foglalt engedélyezési, tartási, felhasználási, nyilvántartási és jelentési szabályok betartásáról.
Amennyiben az állati hulladék átvevő helyet megfelelően elkülönítjük, úgy a gyepmesteri telep - fenti szempontok szerinti - felülvizsgálata is megkezdődhet.
Kérem a Tiszelt Képviselő-testületet a beszámoló elfogadására!
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság egyhangúan javasolja a döntési javaslat elfogadását. |
|
"Gyepmesteri telep és állati eredetű hulladék ideiglenes elhelyezésére szolgáló telep működésének felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Építési, beruházási ügyek
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy hagyja jóvá a gyepmesteri telep és állati eredetű hullák ideiglenes elhelyezésére szolgáló telep működésének felülvizsgálatáról szóló beszámolót.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2015. 05. 31.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Nyíri Szmolár Eszter
Mellékletek: