5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2015. február 12-i ülésére

Tárgy:   A Térségi Szociális Gondozási Központ szolgáltatásaiért 2015. évben fizetendő térítési díjak meghatározása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester

 

Tisztelt Társulási Tanács!
 
Az 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról kötelezővé teszi a szociális ellátások intézményi térítési díjának a meghatározását és alkalmazását valamennyi ellátási forma tekintetében:
 
115. § (1) Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal korrigálható. Az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében is szolgáltatásonként kell meghatározni, ilyen esetben az önköltség számítása során a közös költségelemeket a szolgáltatásonkénti közvetlen költségek arányában kell megosztani.
 
Fenti rendelkezés alapján az intézmény elkészítette a 2015. évre vonatkozó önköltségszámítást, és meghatározta a térítési díjak mértékét.
 
Az egyes ellátási formáknál alkalmazandó számítási módszert a 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet - a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról-, valamint az intézmény önköltség-számítási szabályzatában foglaltak szerint kerültek kialakításra. 
Az előterjesztés mellékletében található az önköltségszámítás, valamint az intézményvezető írásbeli javaslata a térítési díjak meghatározására.
 
Alapellátás:
 
Alapellátás tekintetében az állami támogatás az ellátotti létszám és a szolgáltatási forma egy főre jutó fajlagos támogatásának a szorzatából áll, melyet az intézmény 2014. novemberében megigényelt a magyar államtól. 2015. január 5-én került kiközlésre az állami támogatás tényleges mértéke, mely megegyezik az alapellátás esetében a megigényelt támogatási összeggel.
A kiadásoknál a 2015. évre ténylegesen megtervezett személyi juttatást és munkaadói járulékot vették alapul, a dologi kiadások tekintetében a terv az előző évi teljesítés alapján került meghatározásra.
A bevétel és a kiadás különbségeként került meghatározásra az önköltség alapú intézményi térítési díj, valamennyi ellátási forma esetében.
 
A nappali ellátás tekintetében az intézmény javasolja az előző évi térítési díj meghatározását, mely 50 Ft/nap. Mivel a feladat önköltségszámítása alapján a térítési díj összege ettől magasabb, átlagosan 275 Ft/ nap, az ellátottak megtartásának érdekében szükségesnek tartjuk – az előző évekhez hasonlóan - az önkormányzati kompenzáció alkalmazását.
 
Ugyanígy a fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása étkezéssel - szolgáltatás esetében az intézményi térítési díj meghatározásánál javasoljuk, hogy a szociális étkezés címen meghatározott összeget valamint a kompenzált klubhasználati díj kerüljön megállapításra intézményi térítési díjként az étkezést igénybevevők részére, mely étkezés esetén 430 Ft/nap/fő, étkezés nélkül 50 Ft/nap/fő.
 
A szociális étkeztetésnél, a házi segítségnyújtásnál, a Támogató Szolgálat és a Helyettes szülő esetében a számított összeg elfogadását javasoljuk intézményi térítési díjnak.
 
2015. évi intézményi térítési díjak alakulása – alapellátás esetében - az előző évihez képest:
Szociális alapszolgáltatás feladatai
 
Szociális étkeztetés
Gyomaendrőd, Hunya, Csárdaszállás
Szociális étkeztetés
Kiszáll. díja
Szociális étkeztetés Gyomaendrőd, Hunya Csárdaszállás kiszállítással
Időskorúak nappali ellátása étk. Nélkül
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2014.
374+101
(ÁFA)
50
525
260
Önk. kompenzáció
--
--
--
210
2014. int.tér.díjak
374+101
(ÁFA)
50
525
50
Szolg.egység
 
Ft/adag
Ft/nap
Ft/nap
Ft/nap
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015.
370+100
(ÁFA)
50
520
275
Önk. kompenzáció
--
--
--
225
2015. int.tér.díjak
370+100
(ÁFA)
50
520
50
Szolg.egység
 
Ft/adag
Ft/nap
Ft/nap
Ft/nap
Szociális alapszolgáltatás feladatai
 
Házi segítség-nyújtás
Fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása étkezés nélkül
Fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása étkezéssel
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2014
465
540
914
Önk. kompenzáció
--
490
489
2014. int.tér.díjak
465
50
475
Szolg.egység
 
Ft/óra
Ft/nap
Ft/nap
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015.
480
650
1 020
Önk. kompenzáció
--
600
600
2015. int.tér.díjak
480
50
420
Szolg.egység
 
Ft/óra
 
Ft/nap
Ft/nap
Támogató szolgálat
 
Személyi segítés szociálisan rászorultak részére
Szállítás szociálisan rászorultak részére
Személyi segítés szociálisan nem rászorultak részére
Szállító szolgáltatás a 2/2009. (I: 30.) Gye. Kt. r. 12/A § alapján
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2014
240
40
400
150
Önk. kompenzáció
--
--
--
--
2014. int.tér.díjak
240
40
400
150
Szolg.egység
 
Ft/óra
Ft/km
Ft/óra
Ft/km
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015
300
45
400
150
Önk. kompenzáció
--
--
--
--
2015. int.tér.díjak
300
45
400
150
Szolg.egység
 
Ft/óra
Ft/km
Ft/óra
Ft/km
Helyettes szülő igénybevételéért fizetendő térítési díj
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2014.
1 285
38 550
Önk. kompenzáció
--
2014. int.tér.díjak
1 285
38 550
Szolg.egység
 
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015.
0
0
Önk. kompenzáció
--
2015. int.tér.díjak
0
0
Szolg.egység
 
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
             
 
Idősotthoni ellátás és átmeneti elhelyezés:
 
Az idősotthoni ellátás és átmeneti elhelyezés állami támogatása feladatalapú finanszírozású, mely két részből áll. Egyik a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása, másik az intézmény-üzemeltetési támogatása.
Az állami támogatás megigénylése a 2014. szeptember 30-i tényadatok alapján megtörtént, 2014. novemberben. A 2015. január 5-én kiközölt támogatási összeg teljes egészében megegyezik mindkét jogcím esetében az igénylés szerinti összeggel.
Az intézményi térítési díj meghatározásánál tehát bevételi oldalon a tényleges támogatási összeget vette alapul az intézmény, szemben a 2015. évre megtervezett kiadásokkal. Így a személyi juttatások a ténylegesen megtervezett személyi bérek és járulékok alapján, a dologi kiadások a 2014. évi tényleges teljesítések alapján megtervezett kiadási összegekkel kerültek beállításra a számítás során.
Fentiek alapján az idősotthoni ellátás és átmeneti elhelyezés intézményi térítési díjának 0,4%-os emelkedése indokolt 2015. évre, mely háromszáz forintos emelkedést jelent 68 700 Ft - ról 69 000 Ft – ra, az előző évihez képest.
Javasoljuk ezen összeg elfogadását, valamennyi telephelyen és valamennyi ellátott tekintetében.
 
2015. évi intézményi térítési díjak alakulását – idősotthoni ellátás és átmeneti elhelyezés esetében - az előző évihez képest az alábbiakban foglaljuk össze:
 
  1. Őszikék Idősek Otthona Gyomaendrőd, Mirhóháti u. 1-5.
  2. Rózsakert Idősek otthona Gyomaendrőd, Blaha u. 2-6.
  3. Szent Imre Idősek Otthona Gyomaendrőd, Kondorosi u. 1.
  4. Őszi Napsugár Idősek Otthona Gyomaendrőd, Mirhóháti u. 8.
 
 
Átlagos szintű és demens gondozást, ápolást igénylő ellátás
Átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás
Szt. szerint számított int.tér.díjak  2014
2 290
68 700
2 290
68 700
Önk. kompenzáció
--
--
2014. int.tér.díjak
2 290
68 700
2 290
68 700
Szolg.egység
 
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015
2 300
69 000
2 300
69 000
Önk. kompenzáció
--
--
2015. int.tér.díjak
2 300
69 000
2 300
69 000
Szolg.egység
 
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
 
Fenti intézményi térítési díjak összegeivel tervezte meg intézményünk a 2015. évi költségvetés saját működési bevételeit, figyelembe véve a fizetési képességeket is, az adott ellátási formáknál, mind az alapellátásban, mind a szakosított ellátásban.
  
A szakosított –idősotthoni ellátás – esetében a tervezett kiadásokat az állami támogatás és a térítési díj bevételek teljes egészében fedezik, így ezen feladat saját bevételekből működtethető, nem igényel önkormányzati kiegészítést.
 
Az alapellátás esetében az állami támogatás és a térítési díj nem fedezi a feladat ellátását, még a szakmai követelmények betartása melletti, minimálisan - a működéshez elengedhetetlen - kiadások mellett sem.
Az alapellátási feladatok tehát önkormányzati kiegészítő támogatást igényelnek, melyet az alábbi táblában mutatunk ki, feladatonként és telephelyenként is részletezve:
 
1. számú Idősek Klubja
 3. számú Idősek Klubja
4. számú Idősek Klubja
5. számú Idősek Klubja
6. számú Idősek Klubja
Esély Klub
Étkeztetés Gye
Étkeztetés Hunya
Házi segítség-nyújtás Gye
Házi segítség-nyújtás Hunya
Támogató Szolgálat
Tanya 01
Tanya 02
Családsegítés
Gyermekjólét
4 059 400
1 481 600
2 415 500
5 648 200
3 203 200
9 577 300
1 485 920
0
17 116 200
3 157 600
6 789 400
1 477 600
1 477 600
8 271 400
5 117 200
0
0
0
0
0
0
800 000
0
0
0
0
0
0
0
0
4 059 400
1 481 600
2 415 500
5 648 200
3 203 200
9 577 300
2 285 920
0
17 116 200
3 157 600
6 789 400
1 477 600
1 477 600
8 271 400
5 117 200
1 096 038
400 032
652 185
1 525 014
864 864
2 585 871
401 198
0
4 621 374
852 552
1 833 138
398 952
398 952
2 233 278
1 381 644
900 000
2 300 000
500 000
1 200 000
1 400 000
1 900 000
2 150 000
5 286 060
800 000
100 000
3 000 000
1 800 000
1 700 000
1 450 000
1 300 000
 
 
 
 
 
1 314 926
19 285 585
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
386 318
5 666 000
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
57 094
837 381
0
0
0
0
0
0
0
0
514 529
138 118
225 178
526 536
298 608
892 814
138 520
294 357
1 463 230
294 357
632 921
137 445
137 745
771 076
771 076
164 068
44 042
71 802
167 897
95 217
284 692
44 170
 
466 580
93 862
201 820
43 923
43 923
245 873
152 112
678 597
182 160
296 980
694 433
393 825
1 620 918
6 686 071
294 357
1 929 810
388 219
834 741
181 368
181 668
1 016 949
923 188
6 734 035
4 363 792
3 864 665
9 067 647
5 861 889
16 999 015
30 808 774
5 580 417
24 467 384
4 498 371
12 457 279
3 857 920
3 758 220
12 971 627
8 722 032
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4 905 000
3 597 000
1 798 500
7 357 500
4 905 000
13 750 000
11 570 240
1 826 880
12 252 500
2 827 500
 
2 500 000
2 500 000
10 559 135
8 848 835
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8 293 500
 
 
 
 
357 675
294 928
131 148
536 513
357 675
1 888 686
24 190 333
2 668 352
4 690 656
865 080
2 050 906
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5 262 675
3 891 928
1 929 648
7 894 013
5 262 675
15 638 686
35 760 573
4 495 232
16 943 156
3 692 580
10 344 406
2 500 000
2 500 000
10 559 135
8 848 835
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
-1 471 360
-471 864
-1 935 017
-1 173 634
-599 214
-1 360 329
4 951 799
-1 085 185
-7 524 228
-805 791
-2 112 873
-1 357 920
-1 258 220
-2 412 492
126 803
-18 489 525

 

A helyettes szülő intézményi térítési díjának megállapítása az alábbiak szerint került kiszámításra.
Bevétel 2 606 040 Ft, mely a kiadási oldalon is ugyanezen összeggel került meghatározásra a jelenleg hatályos jogszabályi rendelkezések alapján.
 
A hiányt a szabad kapacitása terhére végzett élelmezésből származó plusz bevétellel tudja intézményünk valamelyest csökkenteni, így összességében az alapellátás működési hiánya 2015. évben 15 203 E Ft-ban realizálódik.
 
 
 A működési hiány a települések és feladatok között az alábbiak szerint oszlik meg – 2015. évi intézményi költségvetés - :
 
 
 
adatok eFt-ban
2015. év
Gyomaendrőd
 Hunya
Diákétkeztetés
összesen
1. Személyi juttatás
 
 
 
 
         Rendszeres személyi juttatás
249 296
6817
25 878
281 991
         Nem rendszeres személyi juttatás
0
0
0
0
2. Munkaadókat terhelő járulék
65 832
1840
6 837
74 509
3. Dologi kiadások
168 553
7283
73 551
249 387
I.KIADÁSOK ÖSSZESEN
483 681
15 940
106 266
605 887
Intézményi térítési bevételek
207 107
3891
27 260
238 258
Állami támogatás - Alapellátás
60 229
9560
0
69 789
Állami támogatás - idős otthon - szakmai dolg.bére
122 484
0
0
122 484
Állami támogatás - idős otthon üzemeltetés
35 053
0
0
35 053
Állami támogatás - kedvezményes étkeztetés
0
0
77 807
77 807
Állami támogatás - Családsegítés, gyermekjólét
19 408
0
0
19 408
Működési célú pénzeszköz átvétel
0
0
0
0
Támogató Szolgálat működési támogatás
8 294
0
0
8 294
Előző évi pénzmaradvány felhasználása
0
0
0
0
Pénzeszköz átvétel - TÁMOP
18 392
0
0
18 392
Pénzeszköz átvétel háztartásoktól
0
0
0
0
II.BEVÉTELEK ÖSSZESEN
470 967
13 451
105 067
589 485
III. Költségvetési létszámkeret
133,38 fő
4 fő
18,62 fő
156fő
Forráshiány/többlet
-12 714
-2 489
-1 199
-16 402
 
 
 
Kockázati tényezők:
·         Az intézmény 2015. évre tervezett költségvetését a fent beállított térítési díjak alapján határozta meg, amennyiben a Tisztelt Társulási Tanács eltér ezek alkalmazásától, úgy a költségvetésben hiány keletkezhet, melyet az intézmény nem tud pótolni, ahhoz önkormányzati támogatás válik szükségessé.
·         Amennyiben a fogyatékosok és idősek nappali ellátásának térítési díja a javasoltnál magasabb összegben kerül meghatározásra, az nagy valószínűséggel ellátotti létszám csökkenést eredményez, mely állami normatíva kiesést és térítési díj csökkenést is eredményez az intézmény költségvetésében.
 
Előnyök:
·         Az idős otthoni ellátásban a térítési díj minimális növekedése a nyugdíjak 2015. évi emelkedése miatt magasabb fizetőképességet eredményez, mely lehetővé teszi, hogy a magasabb működési kiadásokhoz a fedezet rendelkezésre álljon.
·         A szociális étkezés díjának csökkenése lehetőséget biztosít a településen lévő egyéb szolgáltatókkal való versenyképesség fenntartásában, az étkezők megtartásában.
·         A házi segítségnyújtás díjának emelkedése a nyugdíjak emelkedése miatt nem csökkenti le a bevételeinket, és az ellátottak száma sem fog csökkeni várhatóan.
 
 
Hátrányok:
·         A fogyatékosok és idős nappali ellátásnál továbbra is szükséges az önkormányzati kompenzáció alkalmazása, mert az önköltségszámításon alapuló intézményi térítési díjat nem lennének hajlandóak megfizetni az ellátottak, mely az ellátotti létszám csökkenéshez és állami normatíva csökkenéshez vezetne.
·         A Tanyagondnoki Szolgáltatások térítésmentes működtetése miatt – melyet jogszabály ír elő - az állami normatíva és a szolgáltatási önköltség közötti különbséget az intézmény nem tudja csökkenteni a térítési díj bevétellel, ezért azt az önkormányzatnak kell kiegészítenie.
·         A Támogató Szolgálat működtetésére nem biztosít elegendő állami támogatást az állam, ugyan a feladatmutatók jóval meghaladják a kért és megítélt mutatókat, mely a finanszírozás alapját képezik, a támogatás nem elegendő a kiadások fedezetére.
·         A Családsegítés és Gyerekjóléti feladatok ellátása önkormányzati támogatást igényel 2014. év óta, mivel a Gyerekjólétnél biztosított társult települési fenntartás esetén járó támogatást az állam ettől az időponttól kezdve csak a 0-17 év közötti lakosságra adja (korábban a teljes lakosságszám alapján került a támogatás kiutalásra).
  
Tájékoztatom a Tisztelt Társulás Tanácsot, hogy a döntése alapján meghatározott térítési díjak 2015. március 01. napjával lépnek életbe, Gyomaendrőd Város Önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 2/2009. (I. 30.) önkormányzati rendeletének valamint a gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 29/20013. (XI. 29.) önkormányzati rendeletének módosításával.
A Szt. szerint társulási fenntartó esetében a térítési díjakat a tagönkormányzatok közül meghatározott önkormányzat helyi rendeletében kell meghatározni. A Társulás Gyomaendrőd Város Önkormányzatát jelölte meg a helyi rendelet készítőjeként.
 
Kérem a Tisztelt Társulási Tanácsot, hogy szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni, az intézményi térítési díjakat meghatározni.
 

Döntési javaslat

"A Térségi Szociális Gondozási Központ szolgáltatásaiért 2015. évben fizetendő térítési díjak meghatározása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa, mint a Térségi Szociális Gondozási Központ fenntartója 2015. március 01. napjától az alábbiakban határozza meg a Térségi Szociális Gondozási Központ intézményi térítési díjait:

 
Szociális alapszolgáltatás feladatai
 
Szociális étkeztetés
Gyomaendrőd, Hunya, Csárdaszállás
Szociális étkeztetés
Kiszáll. díja
Szociális étkeztetés Gyomaendrőd, Hunya Csárdaszállás kiszállítással
Időskorúak nappali ellátása étk. Nélkül
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015.
370+100
(ÁFA)
50
520
275
Önk. kompenzáció
--
--
--
225
2015. int.tér.díjak
370+100
(ÁFA)
50
520
50
Szolg.egység
 
Ft/adag
Ft/nap
Ft/nap
Ft/nap
Szociális alapszolgáltatás feladatai
 
Házi segítség-nyújtás
Fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása étkezés nélkül
Fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása étkezéssel
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015.
480
650
1 020
Önk. kompenzáció
--
600
600
2015. int.tér.díjak
480
50
420
Szolg.egység
 
Ft/óra
 
Ft/nap
Ft/nap
Támogató szolgálat
 
Személyi segítés szociálisan rászorultak részére
Szállítás szociálisan rászorultak részére
Személyi segítés szociálisan nem rászorultak részére
Szállító szolgáltatás a 2/2009. (I: 30.) Gye. Kt. r. 12/A § alapján
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015
300
45
400
150
Önk. kompenzáció
--
--
--
--
2015. int.tér.díjak
300
45
400
150
Szolg.egység
 
Ft/óra
Ft/km
Ft/óra
Ft/km
Helyettes szülő igénybevételéért fizetendő térítési díj
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015.
0
0
Önk. kompenzáció
--
2015. int.tér.díjak
0
0
Szolg.egység
 
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
Őszikék Idősek Otthona Gyomaendrőd, Mirhóháti u. 1-5.
Rózsakert Idősek otthona Gyomaendrőd, Blaha u. 2-6.
Szent Imre Idősek Otthona Gyomaendrőd, Kondorosi u. 1.
Őszi Napsugár Idősek Otthona Gyomaendrőd, Mirhóháti u. 8.
 
Átlagos szintű és demens gondozást, ápolást igénylő ellátás
Átmeneti elhelyezést nyújtó ellátás
Szt. szerint számított int.tér.díjak 2015
2 300
69 000
2 300
69 000
Önk. kompenzáció
--
--
2015. int.tér.díjak
2 300
69 000
2 300
69 000
Szolg.egység
 
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
Ft/fő/nap
Ft/fő/hó
                 
 
 

 

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe