4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2015. március 30-i ülésére
2015. március 30-i ülésére
Tárgy: | Települési önkormányzatok társulásának és feladatellátásának Állami Számvevőszéki ellenőrzéséről szóló Számvevői Jelentés megállapításaira intézkedési terv elfogadása | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester |
Tisztelt Társulási Tanács!
Az Állami Számvevőszék 2013. év nyarán ellenőrzést kezdett Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulásnál, mely ellenőrzést 2014. októberében zárt le az ellenőrzésről készített jelentés megküldésével. Jelen előterjesztés a megállapításokra tett intézkedési tervet mutatja be.
Az ellenőrzés tárgya: A települési önkormányzatok társulásának és feladatellátásának ellenőrzése
Az ellenőrzés célja: annak értékelése volt, hogy a települési önkormányzatok által megkötött társulási megállapodások, a társulások működése szabályos volt-e, a társulások biztosították-e a szabályszerű feladatellátást, illetve milyen mértékben hasznosították az önkormányzatok a korábbi Állami Számvevőszék ellenőrzések megállapításait, javaslatait.
Az ellenőrzés időszaka:a működés és feladatellátás vonatkozásában az ellenőrzés 2008.-2011. évekre terjedt ki, az átalakulással, megszüntetéssel kapcsolatos döntések ellenőrzése a 2012. évet és a 2013. év I. félévét érintette.
Ezen ellenőrzés még 2013. év nyarán indult. Az anyagok összegyűjtését és a tanúsítványok kitöltését és megküldését követően helyszíni ellenőrzésre került sor.
Az ellenőrzés javaslatait, megállapításait tartalmazó valamennyi ellenőrzött Társulásra és Önkormányzatra vonatkozó jelentés tervezetet 2014. június 13-án kapta kézhez az önkormányzat.
Az ellenőrzésnek egy - önkormányzatunkat is érintő - intézkedést is igénylő megállapítása volt és a húsz - valamilyen típusú hiányosságot megfogalmazó - észrevétel közül öt vonatkozott a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulásra is.
A megküldött jelentéstervezetet Önkormányzatunk áttanulmányozta és észrevételeit 2014. június 27-én megküldte az Állami Számvevőszék részére.
Az elküldött észrevételekre az Állami Számvevőszék augusztus elején reagált.
Az észrevételek figyelembe vételét követően a végleges jelentés már csak három olyan javaslatot tartalmazott társulásunkra vonatkozóan, amely hiányosságra utalt és egy intézkedést is igénylő megállapítása volt.
Az intézkedést igénylő megállapítás arra irányult, hogy a hatályos társulási megállapodásnak tartalmaznia kell a vonatkozó jogszabályban foglalt kötelező tartalmi elemeket.
A 2013. június 30-ától hatályos társulási megállapodásunk valamennyi kötelező tartalmi elemmel rendelkezik.
Az ellenőrzés során feltárt hiányosság a 2011. éviben hatályos társulási megállapodásunkra vonatkozott, melynek lényege, hogy az a megállapodás nem tartalmazta az óvodai nevelési tevékenységet és annak ellátási körét.
Az önkormányzat által tett észrevételek közül kettő olyan észrevétel volt, melyet az Állami Számvevőszék nem hibaként, hanem tényként kezelt (a társulás a kötelező tartalmi elemeken kívül nem írt elő a működésre vonatkozó egyéb szabályokat, illetve a társulás Képviselő-testületei se határoztak meg egyéb szabályozási feltételeket). Egy olyan észrevétel volt, melyet részben fogadtak el és egy észrevételünket nem fogadott el az ellenőrző szerv.
Az elfogadott észrevételek a végleges jelentés szövegezésénél kerültek figyelembe vételre.
A számvevői jelentés javaslatainak megvalósítására az alábbi intézkedési tervet állítottuk össze.
INTÉZKEDÉSI TERV
az ÁSZ vizsgálat javaslataira
Észrevételek:
1. A társulási megállapodás nem tartalmazta teljes körűen a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény és a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény szerinti kötelező tartalmi elemeket.
Intézkedés:
A 2013. június 30-ától hatályos Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás társulási megállapodása tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 93. §. 1-19. pontjában foglalt kötelező tartalmi elemeket.
A 2013. június 30-ától hatályos Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás társulási megállapodása tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 93. §. 1-19. pontjában foglalt kötelező tartalmi elemeket.
Határidő: 2013. június 30.
Felelős: Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás elnöke
2. A helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény 7. § (2) bekezdés g) pontjában, valamint a 8.§ (4) bekezdés l) pontjában biztosított szabályozási lehetőséggel nem élt a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás.
Reagálás:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a települési önkormányzatok társulásának és feladatellátásának ellenőrzéséről készített számvevőszéki jelentéstervezetre 2014. június 27-én kelt levelében észrevételeket tett. Észrevételeinkre 2014. július 30-án kelt levelében az Állami Számvevőszék reagálást nyújtott. Észrevételünk az ÁSZ ezen megállapítására az alábbi volt: a hivatkozott jogszabály lehetőséget biztosít az intézményi társulások számára olyan feltételek szabályozására, amit a társulás tagjai szükségesnek látnak. Az intézményi társulásban részt vevő önkormányzatok nem tartották szükségesnek, hogy a kötelező elemeken kívül egyéb feltételeket is szabályozzanak. Az Állami Számvevőszék tájékoztatásában olvashattuk, hogy a jelentés tényként és nem hibaként kezelte, ha a társulás Képviselő-testületei nem határoztak meg egyéb szabályozási feltételeket.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a települési önkormányzatok társulásának és feladatellátásának ellenőrzéséről készített számvevőszéki jelentéstervezetre 2014. június 27-én kelt levelében észrevételeket tett. Észrevételeinkre 2014. július 30-án kelt levelében az Állami Számvevőszék reagálást nyújtott. Észrevételünk az ÁSZ ezen megállapítására az alábbi volt: a hivatkozott jogszabály lehetőséget biztosít az intézményi társulások számára olyan feltételek szabályozására, amit a társulás tagjai szükségesnek látnak. Az intézményi társulásban részt vevő önkormányzatok nem tartották szükségesnek, hogy a kötelező elemeken kívül egyéb feltételeket is szabályozzanak. Az Állami Számvevőszék tájékoztatásában olvashattuk, hogy a jelentés tényként és nem hibaként kezelte, ha a társulás Képviselő-testületei nem határoztak meg egyéb szabályozási feltételeket.
3. Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.) 64. § (8) bekezdésében foglaltak szerint a költségvetési támogatások igénylése és elszámolása az intézményi társulás székhely önkormányzatának vagy a társulási megállapodásban megjelölt önkormányzatnak volt a feladata. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának az Áht. 121. § (1) bekezdése alapján kialakított és működtetett belső kontrollrendszere – rendszerszintű kockázatot rejtve magában – nem terjedt ki az intézményi társulások rendelkezésére álló források igénylésére és elszámolására.
Intézkedés:
2015. március 31. napjával módosításra került az állami támogatás igényléséért és elszámolásáért felelős köztisztviselő munkaköri leírása, rögzítésre került a munkaköri leírásban az önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott intézmények állami támogatás igénylése és elszámolása során a megalapozottság és jogszabályi előírásoknak való megfelelés ellenőrzése és dokumentálása.
2015. március 31. napjával módosításra került az állami támogatás igényléséért és elszámolásáért felelős köztisztviselő munkaköri leírása, rögzítésre került a munkaköri leírásban az önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott intézmények állami támogatás igénylése és elszámolása során a megalapozottság és jogszabályi előírásoknak való megfelelés ellenőrzése és dokumentálása.
Határidő: 2015. március 31.
Felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella pénzügyi osztályvezető
4. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92/B. § b) és d) pontjában foglaltak ellenére a Társulás nem teljes körűen tett eleget ezen jogszabályi előírásoknak és mint fenntartó nem ellenőrizte az intézmény működésének törvényességét, a végzett szakmai munkát, valamint nem értékelte évente egy alkalommal a szakmai munka eredményességét.
Reagálás, intézkedés:
A szakmai munka eredményességének értékelése minden évben megtörtént az intézményvezető által készített szakmai beszámoló elfogadásával. A szakmai beszámoló tartalmi elemeit a fenntartó határozta meg. A beszámoló teljes körűen bemutatja szolgáltatásonként az intézmény szakmai tevékenységét, a személyi és tárgyi feltételeket. Az intézmény működésének törvényességi ellenőrzése közvetetten valósult meg az alapdokumentumok fenntartói jóváhagyásával. 2015. március 31. napjától minden évben egy alkalommal – tárgyévet követő március 31. napjáig – megtörténik az intézmény működésének törvényességi valamint a végzett szakmai munka ellenőrzése. A fenntartó költségvetési helyzetétől függően az ellenőrzés végzését 3 évente külső szakértő bevonásával valósítja meg.
Határidő: első alkalommal 2016. március 31.
Felelős: Keresztesné Jáksó Éva közigazgatási osztályvezető
Kérem a Tisztelt Társulást, szíveskedjen az előterjesztést megvitatni és az Állami Számvevőszék számvevői jelentésére készített Intézkedési Tervet jóváhagyni.
Döntési javaslat
"Intézkedési terv elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa elfogadja az Állami Számvevőszék számvevői jelentésére készített Intézkedési Tervet.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2015. 03. 30.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella