1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2015. február 9-i ülésére
2015. február 9-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotása | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő 45. napig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
A 2015. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2014. november 27-én tartott ülésén az 573/2014. (XI. 27.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2015. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy a működési oldalon a 2015. évben rendelkezésre álló forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további vizsgálata, illetve a kiadások rangsorolása.
Az önkormányzat 2015. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a 2014. évi C. törvény Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről volt az irányadó.
Bevételek számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,93 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 37,15 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,67 fő, Csárdaszállásé pedig 1,11 fő), mely a tavalyi évben 40,16 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 142 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 45 fő (2015. március 1-jével a Városfejlesztési osztályon 1 fő létszámbővítéssel számoltunk és 2015. szeptember 30. napjáig határozott időre 2 fő adóellenőr foglalkoztatására kerül sor), a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 4.398 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 3.331 E Ft-tal.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege a tavalyi 374.400 Ft/km-ről 400.000 Ft/km-re módosult. Ezen a jogcímen kapott állami támogatás összege: 68.400 E Ft.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2013. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. A kapott támogatási összeg 31.795 E Ft.
- Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 38.019 E Ft.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.519 E Ft.
- Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,55 Ft/ idegenforgalmi adóforint, így városunkat ezen a jogcímen 8.307 E Ft illeti meg.
- Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2013. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 15.987 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 88.440 E Ft összegű bevételnek a 60%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 44.220 E Ft.
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 70.000 Ft/fő/év.
3. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket (az előző évhez képest 23 millió Ft-tal kevesebb helyi adó bevétel került betervezésre), továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2014. évi szinten szerepeltettük.
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2014. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
Bevételek alakulása:
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2014. évi eredeti előirányzat
|
2015. évi terv
|
Állami támogatás
|
739120
|
830717
|
Közhatalmi bevételek
|
402260
|
377260
|
Saját működési bevétel
|
130891
|
134508
|
Működési célú pénzeszk.átvét.
|
492776
|
546304
|
Működési célú pénzmaradvány
|
134131
|
104076
|
Működési bevétel összesen
|
1899178
|
1992865
|
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva közel 92 millió Ft-tal nőtt, amely több tényező együttes hatásának köszönhető. Emelkedett a közvilágítás, a gyermekétkeztetési feladatok támogatási összege, a pénzbeli szociális ellátásokhoz kapott hozzájárulás, valamint a szakosított szociális ellátási feladatok támogatási összege az előző évhez képest és jelentős mértékben csökkent azon beszámítási összeg, mely az egyes jogcímeken járó állami támogatás összegét csökkenti. 2014-ben az elvonás összege önkormányzatunknál még közel 90 millió Ft volt, 2015-ben viszont már csak 44 millió Ft.
A helyi adóbevételek összességében 25 millió Ft összegű csökkenést mutatnak az előző évhez viszonyítva. A csökkenés elsősorban az iparűzési adóbevételnél jelentkezik.
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 3,6 millió Ft-tal haladja meg az előző év tervszámát, amely elsősorban az intézményi saját bevételek növekedésével indokolható.
A működési célú pénzeszköz átvétel jogcímen tervezett bevétel növekedése elsősorban azzal indokolható, hogy a közfoglalkoztatásra beépített támogatás összege jelentősen, mintegy 165 millió Ft-tal magasabb az előző év támogatási összegénél, ugyanakkor a segélyezési rendszer átalakításának hatásaként csökkent az átvett pénzeszköz, mintegy 130 millió Ft-tal. Itt jelenik meg továbbá az előző évről áthúzódó Önkormányzati struktúrafejlesztés pályázatunk közel 16 millió Ft összegű támogatása is.
A működési célú pénzmaradvány 104 millió Ft összege feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz.
Felhalmozási célú bevételek:
Az előző évhez hasonlóan 2015. évben is a fejlesztési célú bevételek között csak azok a pályázati pénzösszegek kerültek megtervezésre, amelyek valamilyen kötelezettség vállaláshoz (szennyvíztisztító telep felújítása, Lélekkel a Körösök mentén projekt, Közép-Békési Ivóvízminőség javító program) kapcsolódnak.
A felhalmozási célú pénzmaradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt kötvény és egyéb forrás 450 millió Ft összegét, valamint azon fejlesztések forrását (közvilágítás bővítése, buszmegállók felújítása, gyalogátkelőhely létesítése), melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg.
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2014. évi eredeti előirányzat
|
2015. évi terv
|
Felhalmozási bevétel
|
717886
|
776892
|
Helyi adóbevétel (felh.célra)
|
0
|
0
|
Felhalmozási pénzmaradvány
|
546416
|
469211
|
Felhalmozási bevétel összesen
|
1264302
|
1246103
|
Kiadások alakulása:
Működési kiadások:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2014. évi eredeti előirányzat
|
2015. évi terv
|
Működési kiadás
|
1899178
|
1992865
|
személyi juttatás
|
419737
|
553422
|
járulékok
|
93621
|
116402
|
dologi kiadás
|
461021
|
504081
|
pénzeszköz átadás
|
796419
|
714088
|
működési célú tartalék
|
128380
|
104872
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások az előző évhez képest azért mutatnak elsősorban növekedést, mert a közfoglalkoztatásra betervezett bérek összege közel 113 millió Ft-tal magasabb, mint 2014. évben.
A munkaadót terhelő járulékok előző évhez viszonyított növekedése a személyi juttatások növekedésével magyarázható.
A dologi kiadások növekedése a közfoglalkoztatási programok betervezett kiadásainak növekedésével indokolható. Tavaly a tervezett dologi kiadások összege 21 millió Ft volt, 2015. évben 61 millió Ft jelenik meg a költségvetésben.
A működési célú pénzeszköz átadás összege jelentősen, mintegy 82 millió Ft-tal csökkent. Ez részben a segélyezési rendszer átalakításával magyarázható, melynek következtében 121 millió Ft-tal kevesebb kiadás jelenik meg az önkormányzatnál az előző évhez képest, ugyanakkor az Önkormányzati Társulás részére átadott támogatás összege növekszik 22 millió Ft-tal (a két - Társulás által fenntartott - intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére), valamint az államháztartáson kívülre átadott forrás összege is emelkedett 17 millió Ft-tal, mely összeg a Gyomaközszolg Kft.-hez, az óvodai és az ügyeleti feladat ellátáshoz kapcsolódik.
A működési célú tartalék összege 2015. évben 105 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 13.000 E Ft-os kerete, melyből egyedi kérelem alapján kötött felhasználású a Diáksport 500 E Ft összegű és a sportpályák fenntartására elkülönített 500 E Ft összegű támogatás, továbbá a Civil alap 4.150 E Ft összegben meghatározott kerete, melyből kötött felhasználású támogatásként 3 szervezet részesülne: a Közalapítvány Gyomaendrőd Város Közgyűjteményeiért 700 E Ft összegben, a Gyomaendrődi Polgárőr Egyesület 400 E Ft összegben és a Gyomaendrőd Város Tűzoltó Egyesület 500 E Ft összegben. A fennmaradó 2.550 E Ft a pályázható keret (2.000 E Ft pénzbeli pályázható keretösszeg, 550 E Ft természetbeni pályázható keretösszeg). Az elsősorban városi rendezvények szervezésére létrehozott Idegenforgalmi alapból egyedi megállapodás alapján 2.000 E Ft összegű támogatásban részesül a Gyomaendrődi Üdültetési Szövetség Turisztikai Egyesület, egyéb városi rendezvényre 3.200 E Ft kerül elkülönítésre, tartalékként további 1.000 E Ft lett meghatározva és az idegenforgalmi alap pályázható kerete 1.000 E Ft. A működési célú tartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, az oktatási vagyon dologi kiadásaira tartalékolt keretet, a belső ellenőri feladatok ellátására megtervezett összeget, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, az óvodai létszámleépítés költségét, a közfoglalkoztatási önerő kalkulált összegét illetve önkormányzati ingatlanok karbantartására, életveszélyessé vált ingatlanok bontására elkülönített keret összegeket.
Fejlesztési kiadások:
A fejlesztési kiadások között jelennek meg a felújítások 72.707 E Ft összegben, a beruházások 814.540 E Ft értékben, valamint az egyéb fejlesztési kiadások 358.856 E Ft összegben.
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi gazdasági költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése) melyek jellemzőek térségünkre.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás, megakadályozva a színvonal romlást. A nem intézményi, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok esetében a pályázati források saját erejének biztosításával megnyílik a színvonal emelésének a lehetősége.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A változó szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. A költségvetési egyensúly fenntartása a következő években csak abban az esetben biztosítható, ha az önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok eredményes működése érdekében, a tulajdonosi jogokat gyakorló képviselő-testület meghozza a szükséges intézkedéseket.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. A gazdasági évben befejeződik a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt. Folyamatban van az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. A belvíz rendszer működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak. A település-egészségügy működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak, a fogorvosi ellátás esetében megnyílik a fejlesztés lehetősége.
Adminisztrációs terhek:
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotására a hatályos jogszabályok kötelezik a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Továbbá, amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
Kérem, szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2015. évi költségvetési rendeletét megalkotni.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja a város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotását az előterjesztésben rögzített tartalommal. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság javasolja a város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotását az előterjesztésben rögzített tartalommal. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja a város 2015. évi költségvetési rendeletének megalkotását az előterjesztésben rögzített tartalommal. |
|
"2015. évi költségvetési rendelet"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a város 2015. évi költségvetési rendeletét az előterjesztésben rögzített tartalommal alkossa meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal