5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. május 30-i ülésére

Tárgy:   Átfogó értékelés a 2012. évben végzett gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 96.§ (6) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról minden év május 31. napjáig – a külön jogszabályban meghatározott tartalommal - átfogó értékelést készít, amelyet a Képviselő-testület megtárgyal. Az értékelést meg kell küldeni a Békés Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatalának (továbbiakban: Hivatal). A Hivatal az értékelés kézhezvételétől számított harminc napon belül javaslattal élhet a helyi önkormányzat felé. A helyi önkormányzat hatvan napon belül érdemben megvizsgálja a Hivatal javaslatait és állásfoglalásáról, intézkedéséről tájékoztatja.
A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 10. számú melléklete meghatározza az átfogó értékelés tartalmi követelményeit, mely alapján készült el a beszámoló.
 
Átfogó értékelés a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról
 
I. A település demográfiai mutatói, különös tekintettel a 0-18 éves korosztály adataira:
 
 
Településünkön a születések száma 2011-es évben 74 fő volt.
Településünkön a születések száma 2012-es évben 108 fő volt.
 
A 0-18 éves korosztály a következőképpen oszlik meg:
 
0-18 éves korosztály
2011
2012
0-3 éves korig:
396
397
4-6 éves korig:
378
347
7-14 éves korig
1094
1102
15-18 éves korig
618
589
 
II. Az önkormányzat által nyújtott pénzbeli, természetbeni ellátások biztosítása
 
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény
 
A támogatás feltételeit a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban: Gyvt),továbbá a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet (továbbiakban: Gyer) szabályozza. A Gyvt. 18. § (1) bekezdésének a) pontja értelmében a hatáskört a települési önkormányzat jegyzője gyakorolja.
 
A feltételek fennállása esetén a jegyző 1 év időtartamra megállapítja a gyermek, vagy nappali oktatás munkarendje szerint középfokú, illetve felsőfokú tanulmányokat folytató fiatal felnőtt (maximum 25 éves korig) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre (továbbiakban: kedvezmény) való jogosultságát.
 
Abban az esetben állapítható meg a gyermek, vagy fiatal felnőtt kedvezményre való jogosultsága, amennyiben:
a)      a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg – 2012. évi szabályozás szerint -:
aa)         családban nevelkedő gyermek esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át (2012. évben 37.050,- Ft)
ab) illetve az alábbi esetekben az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 140 %-át
(2012. évben 39.900,- Ft)
-   ha a gyermeket egyedülálló szülő, illetve más törvényes képviselő gondozza, vagy
-   ha a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos, vagy
-   ha a nagykorúvá vált gyermek nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat és 23. életévét még nem töltötte be, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és a 25. életévét még nem töltötte be
b)      az egy főre jutó vagyon értéke nem haladja meg, a Gyvt-ben meghatározott értékhatárt.
 
A kedvezményre való jogosultság megállapításának célja annak igazolása, hogy a gyermek szociális helyzete alapján jogosult a Gyvt-ben, másrészt egyéb jogszabályokban meghatározott kedvezmények igénybevételére. Ezek közül a legjelentősebb az évi két alkalommal, augusztus és november hónapban folyósított pénzbeli támogatás, a gyermekétkeztetés normatív kedvezménye és a tankönyvtámogatás.
 
A pénzbeli támogatás összege alkalmanként és gyermekenként 2011. és 2012. évben egyaránt 5.800,- Ft volt, fedezetét 100 %-ban a központi költségvetés biztosította. Jogszabályi változás, hogy 2012. októberétől a pénzbeli támogatást felváltotta a természetbeni támogatás, melyet Erzsébet utalvány formájában kaptak a támogatásra jogosult személyek.
 
A 2011. évben 555 családban élő 957 gyermek volt rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, ebből 100 fő volt nagykorú tanuló, míg 2012. évben 532 családban élő 895 gyermek volt rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, ebből 76 fő volt nagykorú tanuló. 
A pénzbeli támogatás 2011. évben kifizetett összege (évi két alkalom, július és november hónapokban) 11.449.200,- Ft. 2012. évben első alkalommal – augusztus hónapban – pénzbeli támogatásként 5.539.000.-Ft került kifizetésre. 2012. október 1. napjától hatályba lépett törvénymódosítás miatt a novemberi támogatást természetbeni, Erzsébet utalvány formájában kapták meg a családok, melynek összege 5.730.400,- Ft volt.
 
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény2011-2012. évi ügyiratforgalma:
 
 
2011
2012
Főszámon iktatott ügyirat
630
643
alszámon iktatott ügyirat
1303
1392
 
Az elmúlt év folyamán jogorvoslati eljárás nem történt, külső szerv által végzett ellenőrzésre nem került sor.
 
Óvodáztatási támogatás
 
A Gyvt. 2009. január 01. napjával vezette be az óvodáztatási támogatást. A települési önkormányzat jegyzője annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője részére, aki a három-, illetve négyéves gyermekét beíratta az óvodába, továbbá gondoskodik gyermeke rendszeres óvodába járatásáról, és akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága fennáll,a gyermek óvodai beíratását követően pénzbeli támogatást folyósít. A pénzbeli támogatás folyósításának további feltétele, hogy a gyermek felett a szülői felügyeleti jogot gyakorló szülő, illetve ha mindkét szülő gyakorolja a szülői felügyeleti jogot, mindkét szülő a jegyzői eljárásban önkéntes nyilatkozatot tegyen arról, hogy gyermekének hároméves koráig legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen. A pénzbeli támogatás összege, amennyiben a gyermek óvodai beíratására 2009. január 01. napját követően került sor, 2010. évben gyermekenként első alkalommal húszezer forint, ezt követőn esetenként és gyermekenként tízezer forint.
2010. évet követően az összeg emeléséről az Országgyűlés a költségvetésről szóló törvény elfogadásával egyidejűleg dönt. 2011. évben a támogatás összege nem változott.
A törvény lehetőséget nyújtott arra, hogy a helyi önkormányzat rendeletében előírhatja, hogy első alkalommal folyósításra kerülő pénzbeli támogatás helyett a szülőnek gyermeke részére természetbeni támogatás nyújtható.
 
Településünk élt ezen lehetőséggel, ezért a 10/2009. (III. 05.) Gye. Kt. rendelet 12. §-a alapján az első alkalommal járó óvodáztatási támogatást vásárlási utalvány formájában biztosítja a támogatásra jogosultak részére.
 
2011. évben 35 család 48 gyermeke, 2012. évben 41 család 52 gyermeke részesült óvodáztatási támogatásban, 2011. évben 860.000,- Ft, 2012. évben összesen 990.000,- Ft összegben. 2011. évben 4 szülő, 2012. évben 1 szülő kérelme került elutasításra, mivel nem felelt meg a jogszabályi feltételeknek, (pl.: a gyermek nem halmozottan hátrányos helyzetű, még bölcsődei nevelésben vett részt).
 
Tárgyév május és december hónapjában vizsgálni szükséges a gyermek rendszeres óvodába járását. Amennyiben az óvodáztatási támogatásra való jogosultság feltételei továbbra is fennállnak, gondoskodni szükséges a szülők részére a támogatás kiutalásáról, mindaddig, amíg a gyermek óvodai nevelésben való részvétele megvalósul. A támogatás fedezetét 100 %-ban a központi költségvetés biztosította.
 
Óvodáztatási támogatás 2011-2012. évi ügyiratforgalma:
 
 
2011
2012
Főszámon iktatott ügyirat
54
57
alszámon iktatott ügyirat
167
189
 
Az elmúlt év folyamán jogorvoslati eljárás nem történt, külső szerv által végzett ellenőrzésre nem került sor.
 
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörébe tartozó, gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátás.
 
Célja: Rendkívüli élethelyzetből adódó többletkiadás enyhítése.
A jogosultság feltétele jövedelemfüggő, s vizsgálni kell a családban együtt élők vagyoni helyzetét is.
Azon gyermekek részesíthetők rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban, akiknek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg;
§         rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők esetében az öregségi nyugdíj összegét (2012. évben 28.500,- Ft/fő),
§         rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesülők esetében az öregségi nyugdíj 150 %-át (2012. évben 42.750,- Ft/fő),
és a támogatás alapjául elismert többletkiadása keletkezett.
 
Helyi rendeletünk értelmében elismert többletkiadások:
§         tanévkezdési kiadások (tankönyv, tanszer),
§         felsőfokú oktatási intézményben tanulók tandíjának, egyéb ellátási díjának megfizetése,
§         átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése,
§         családban nevelkedő gyermek 5 napot meghaladó, kórházi gyógykezelése,
§         családban nevelkedő gyermek MEP által teljes egészében nem finanszírozott egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése.
§         magas gyógyszerköltség enyhítésére.
 
Helyi rendeletünk értelmében nem részesíthető a gyermek rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban, még a jövedelmi viszonyok megfelelése esetén sem akkor, ha a kérelmezőnek, vagy a vele közös háztartásban élőnek Gyvt. 19. § (7) bekezdésében meghatározott vagyona van.
 

A fentebb ismertetettektől eltérően, rendkívüli támogatás állapítható meg, a nappali tagozatos tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt részére, a helyi autóbusz közlekedésben érvényes bérlet vásárlásához. A közlekedési támogatást az erre a célra rendszeresített nyomtatványon lehet igényelni a Polgármesteri Hivatal Humánpolitikai Osztályánál, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem összege nem haladja meg, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét (2012. évben: 28.500,- Ft x 2 = 57.000,-Ft).

Jogosultság esetén a helyi autóbusz közlekedési támogatás egyhavi összege az adott időszakban érvényes kedvezményes havi bérlet árának összegét nem haladhatja meg (a kedvezményes – diák, nyugdíjas – havi bérlet ára 2012. évben 600,- Ft).
 
A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege gyermekenként és egy-egy alkalommal 1.000,- Ft-tól 10.000,- Ft-ig terjedhet, - kivéve a bérlet támogatást -, de az egy gyermekre kifizetett összeg éves szinten nem haladhatja meg a 30.000,- Ft-ot, mely összeg magába foglalja a kedvezményes bérlet megváltásához nyújtott támogatási összeget is.
Egyedi elbírálás alapján a támogatás természetbeni juttatás formájában is nyújtható.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetben nyújtott formája a vásárlási- és gyógyszer utalvány.
 
2011. évben 460 gyermekrészére 2.324.395,- Ft, 2012. évben 389 gyermek részére 2.048.575,-Ft került kifizetésre rendkívüli gyermekvédelmi támogatásként. 2011. évben 39 család, 2012. évben 39 család vonatkozásában elutasításra került a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kérelem. Az elutasítások legfőbb oka, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem meghaladta a jogszabályban meghatározott értékhatárt.
 
Helyi rendeletünkben elismert többletkiadásként meghatározott tanévkezdési kiadásokra a támogatási kérelmeket a Polgármesteri Hivatal által közzétett időszakban, míg egyéb esetekben a többletkiadást jelentő esemény bekövetkeztét követő 30 napon belül lehet benyújtani. A határidők elmulasztása jogvesztő.
 
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás ügyiratforgalma:
 
 
2011
2012
Főszámon iktatott ügyirat:
376
333
alszámon iktatott ügyirat
560
384
 
Az elmúlt év folyamán 1 esetben került sor jogorvoslati eljárás lefolytatására, melynek során a II. fokú hatóság helybenhagyta az első fokú határozatot, külső szerv által végzett ellenőrzésre nem került sor.
 
Gyermekétkeztetés megoldásának módjai, kedvezményben részesülőkre vonatkozó statisztikai adatok
 
A 0-23 éves korosztályú gyermekek jogosultak intézményi étkezési térítési díj kedvezményre.
50 %-os, illetve 100 %-os térítési díj kedvezményben részesülhet az a napközbeni étkezést igénybe vevő gyermek, aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult.
 
Bölcsődei, óvodai étkezési ellátás esetén a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre feljogosított gyermek 100 %-os térítési díj kedvezményben részesül.
Általános iskola 8. évfolyamáig 100 % kedvezmény illeti meg a kedvezményre jogosult gyermeket.
 
További, kedvezményre jogosító jogcímek: 50 % térítési díjkedvezményben részesülnek életkortól függetlenül az alábbi gyermekek:
Ÿ       Tartósan beteg, vagy fogyatékos,
Ÿ       3 vagy többgyermekes család tagja,
Ÿ       Sajátos nevelési igényű.
 
(Megjegyzés: Ha egy gyermek több jogcímen is jogosult étkezési térítési díj kedvezményre, a kedvezmény halmozása nem lehetséges, és elsőbbséget élvez a gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság érvényesítése. Pl. egy gyermek tartósan beteg, de rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben is részesül, akkor a bevett gyakorlat szerint az oktatási/nevelési intézmény a gyermekvédelmi kedvezmény jogán járó kedvezményt biztosítja.)
 
Gyomaendrődön a 0-23 éves korosztályt tekintve az étkezési térítési díj kedvezményben részesülők százalékos megoszlása jogcímenként:
 
2011. évben
 
 
Étkezést biztosító intézmény
 
Teljes összegű tér. díjat fizet
(%)
 
Tartós beteg,
50 % kedv.
(%)
3 vagy többgyermekes család
50 % kedv.
(%)
Gyermekvédelmi kedvezményben részesül
50 % kedv.
(%)
100 % kedv.
(%)
Bölcsőde
63
1
9
-
27
Óvoda
39
5
9
-
47
Ált. iskola
30
7
11
-
52
Középiskola
58
4
10
28
-
Település összesen
39
6
10
5
40
 
2012. évben
 
 
Étkezést biztosító intézmény
 
Teljes összegű tér. díjat fizet
(%)
 
Tartós beteg,
50 % kedv.
(%)
3 vagy többgyermekes család
50 % kedv.
(%)
Gyermekvédelmi kedvezményben részesül
50 % kedv.
(%)
100 % kedv.
(%)
Bölcsőde
60
0
9
0
31
Óvoda
42
7
9
0
41
Ált. iskola
29
7
9
0
55
Középiskola
59
3
11
32
0
Település összesen
36
7
9
2
46
 
 
III. Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások bemutatása:
 
A fenntartó által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások bemutatása:
 
A gyermekjóléti szolgálat biztosításának módja, működésének tapasztalatai:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 1998. január 1-vel indította be a gyermekjóléti szolgáltatást az akkori Városi Családsegítő Központban. Az intézmény látta el a családsegítés, a nevelési tanácsadás és a logopédiai intézet feladatait is.
2006. szeptember 1-től az intézmény a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya intézményi társulás fenntartásába került Térségi Humánsegítő Szolgálat néven. A gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása ebben az integrált intézményben történt 2012. december 31-ig.
2013. január 1-től az intézmény szétvált, a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat beintegrálásra került a Térségi Szociális Gondozási Központba.
A gyermekjóléti szolgáltatást Gyomaendrőd városban valamint Hunya és Csárdaszállás községekben látjuk el.
 
A gyermekjóléti szolgálat feladatait három fő családgondozó látja el
A 15/1998. (IV.30) NM rendelet szabályozza a személyes gondoskodás formáinak szakmai létszám irányszámait és létszámminimum normáit. A 3 fő családgondozó alkalmazása megfelel a jogszabályi kötelezettségeknek.
 
Gyermekjóléti szolgáltatás Gyomaendrődön
 
Az ellátottak korcsoportonkénti megoszlása:
 
0-2 éves
10
3-5 éves
29
6-13 éves
96
14-17 éves
84
Összesen
219 gyermek
 
2012. évben 97 család 219 gyermeke részesült gyermekjóléti szolgáltatásban.
 
A gyermek veszélyeztetettsége: olyan – magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult – állapot, amely a gyermek testi, lelki, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja, vagy akadályozza.
Adott gyermek veszélyeztetettségéről a gyermekjóléti szolgálat a jelzőrendszer tagjaitól szerez tudomást.
A kialakult veszélyeztetettség megszüntetésére irányuló családgondozás körében a Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója személyes segítő kapcsolat keretében:
- támogatja a gyermeket az őt veszélyeztető körülmények elhárításában személyisége kedvező irányú fejlődésében,
- segíti a szülőket a gyermek gondozásában, ellátásának megszervezésében, a családban jelentkező működési zavarok megszüntetésében,
- kezdeményezi, és a gyermeknek nyújtott gyermekjóléti ellátásokkal összehangolja a szülők és más hozzátartozók részére a szociális alapellátás keretében nyújtott személyes gondoskodást.
 
A településen felmerülő problémákról a Gyermekjóléti Szolgálat a jelzőrendszer által küldött jelzésekből értesül.
A jelzőrendszer tagjai a következők:
-         Egészségügyi szolgáltatók
-         Személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgálatok
-         Napközbeni kisgyermek ellátást nyújtók
-         Átmeneti gondozást biztosítók
-         Menekülteket befogadó állomás, menekültek átmeneti szállása
-         Közoktatási Intézmények
-         Rendőrség
-         Ügyészség, bíróság
-         Pártfogó felügyelet
-         Társadalmi szervezet, egyház alapítvány
-         Áldozatsegítés, és kárenyhítés feladatait ellátó szervezet
-         Állampolgárok
-         Önkormányzat, jegyző, gyámhivatal
-         Munkaügyi hatóság
 
2012. évben a jelzőrendszer tagjaitól 1155 jelzés érkezett.
 
A kapcsolatfelvétel után a jelzést tevő intézménnyel folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a megfelelő információáramlás és a felmerült probléma megoldása érdekében.
Rendszeresen szervezünk esetkonferenciákat, ahol az adott család és a velük kapcsolatba kerülő szakemberek közösen próbálják elősegíteni a problémák megoldását.
2013-ban is megrendeztük az éves Gyermekvédelmi Tanácskozást a jelzőrendszeri tagok részvételével.
A gyermekjóléti szolgálat és a tagok munkájának, 2012-es tapasztalatainak bemutatásán túl külön kiemeltük az igazolatlan hiányzás illetve a tetvesség problematikáját.
 
 
A tavalyi (2011.) évhez képes kissé nőtt az alapellátásban gondozott gyermekek száma (akkor 108 volt), míg ugyanannyi maradt a védelembe vételi esetek száma (2011-ben 63 fő). Az átmeneti nevelésben élők, és az utógondozottak száma is változatlan maradt. Ezeken kívül jelentős csökkenést mutat az ideiglenes hatállyal elhelyezettek száma, ami 2011-ben 12 fő, míg idén 3 fő volt.
 
A gyermekjóléti szolgáltató tevékenység a kezelt probléma típusa szerint
 
Anyagi
78
Gyermeknevelési
50
Gyermekintézménybe való beilleszkedési nehézség
57
Magatartás zavar, teljesítményzavar
47
Családi Konfliktus
56
Szülők, vagy a család életvitele
70
Szülői elhanyagolás
28
Családon belüli bántalmazás
17
Fogyatékosság, retardáció
2
Szenvedélybetegségek
25
 
A családok problémái az esetek többségében nem önmagukban jelennek meg, hanem halmozottan fordulnak elő. A kezelendő problémák nagy részben a szülők helytelen életviteléből adódnak: szenvedélybetegség: alkoholizmus, szülői felelőtlen, gyermeket veszélyeztető magatartás, szülők konfliktusos kapcsolata, felelőtlenségből adódó anyagi problémák, a szülő megbízhatatlansága, gyermek érzelmi, értelmi elhanyagolása, lakókörnyezet elhanyagolása, higiéné hiánya. A gyermeknevelési problémák hátterében nevelésbeli problémák, hiányosságok állnak, részint magatartászavar, teljesítményzavar valamilyen formája. Gyermeket veszélyeztető probléma a szülők elhanyagoló magatartása, illetve a családtagok, a szülők konfliktusos kapcsolata. További problémaként jelenik meg a család rossz szociális helyzete (munkanélküliség, megélhetési, lakhatási problémák).
 

 

A szülőknek és a gyerekeknek az esetek nagy részében információnyújtásra, tájékoztatásra, hivatalos ügyintézésben történő segítségnyújtásra(kérelmek megfogalmazása, hivatalos szervekhez való eljuttatása), illetve gyermeknevelési, életvezetési és életmódbeli tanácsra, segítő beszélgetésekre volt szükségük.
 
Az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról a 17. §-ban kimondja, hogy a jelzőrendszer tagjai kötelesek jelzéssel élni a veszélyeztetett gyermekről, illetve ha velük kapcsolatos fontos információk jutnak a tudomásukra.
 2012. évben 10 jelzés érkezett a jelzőrendszer tagjaitól. Ez lényegesen kevesebb, mint az elmúlt évben küldött 54 jelzés. Ennek oka lehet a gondozott családok számának csökkenése, vagy az hogy az esetlegesen keletkezett problémákat a jelzőrendszer tagjai eredményesen meg tudták oldani saját hatáskörükben, valamint hogy ebben az évben kevesebb probléma keletkezett.
A legtöbb jelzés 2012.-ben közoktatási intézménytől érkezett, ennek oka valószínűleg az, hogy az ellátott gyermekek iskoláskorúak, és a legtöbb probléma az iskolában kerül felszínre, illetve voltak még jelzések napközbeni kisgyermekellátást nyújtó intézménytől, valamint egy esetben rendőrségtől.
2012. évben az alábbi problématípusok fordultak elő a gondozott gyermekek és családjaik vonatkozásában:
 
Anyagi
4
Gyermeknevelési
4
Gyermekintézménybe való beilleszkedési nehézség
1
Magatartászavar, teljesítményzavar
3
Családi konfliktus
2
Szülők vagy a család életvitele
4
Szülői elhanyagolás
3
Családon belüli bántalmazás
1
Szenvedélybetegségek
3
Fogyatékosság, retardáció
0
Összesen
25
 
A legtöbb esetben anyagi és gyermeknevelési problémák jelentkeztek. Az anyagi problémák mutatják, hogy a településen továbbra is komoly gondot jelent a munkanélküliség, annak ellenére, hogy a hátrányos helyzetű gyermekeket nevelő szülők folyamatosan részt vesznek közmunkaprogramban. Gyakran előfordul azonban, hogy a keresett pénzt nem tudják gazdaságosan felhasználni, és keresetük egy részét nem létfenntartási kiadásokra fordítják. Ezeknek a családoknak rendszeresen nyújtunk életvezetési tanácsadást is a családgondozás keretében. Az anyagi problémákkal összefüggésben jelentkeznek a szenvedélybetegségek, amik családon belüli konfliktust, esetenként családon belüli bántalmazást eredményeznek. 2012. évben 1 esetben fordult elő családon belüli bántalmazás, melyről a rendőrség tett jelzést intézményünk felé. Ekkor az édesapa ittas állapotban bántalmazta feleségét, melynek a gyerekeik is szemtanúi voltak. A családdal kapcsolatban védelembe vételi eljárást indítottunk.
A gyermeknevelési problémák mellett megjelennek az iskolai beilleszkedési, magatartási zavarok, amelyek megmutatják melyek azok a családok, ahol szükség van a segítő szakemberek beavatkozására.
2012. évben a gyermekjóléti szolgálat szakmai tevékenységének adatai:
 
Információnyújtás
44 esetben
Segítő beszélgetés
41 esetben
Tanácsadás
41 esetben
Hivatalos ügyekben való közreműködés
1 esetben
Családlátogatás
38 esetben
Közvetítés más szolgáltatásokba
0 esetben
Első védelembe vételi tárgyalás
1 esetben
Szakmaközi megbeszélés
1 esetben
Összesen:
167 esetben
 
Gyermekek átmeneti gondozásának biztosítása
 
Gyomaendrőd Csárdaszállás Hunya Intézményi Társulás mindhárom település vonatkozásában helyettes szülővel kívánja megoldani a gyermekek átmeneti gondozásának biztosítását.
Ennek keretében 2009. április 2-án megállapodás megkötésére került sor Kis Péterné helyettes szülővel.
A helyettes szülőnél elhelyezhető gyermekek száma 4.
A megállapodás megkötése óta a helyettes szülőnél gyermek elhelyezésére nem került sor.
 
 
IV. A felügyeleti szervek által gyámhatósági, gyermekvédelmi területen végzett szakmai ellenőrzések tapasztalatainak bemutatása:
 
2012. évben a gyermekjóléti szolgáltatásra vonatkozó szakmai ellenőrzés nem volt, a működést ellenőrző hatóság ellenőrzést nem végzett.
 
V. Jövőre vonatkozó javaslatok, célok meghatározása:
 
Intézményünk kapcsolatrendszere az utóbbi években több partnerintézménnyel kibővült. Munkánkat nagyban segítik a jelzőrendszer tagjai (egészségügyi intézmények, iskolák, civil szervezetek szociális intézmények), akik fontos részét képezik a szolgálat problémamentes, céltudatos és hatékony működésének.
Már 2012-ben is napi kapcsolatban álltunk a Térségi Szociális és Gondozási Központtal, mely kapcsolat 2013-tól még szorosabbá vált, hiszen egy intézmény lettünk.
Folyamatos az együttműködés a békéscsabai és a gyulai kórházi szociális munkásaival, illetve a Humánpolitikai Osztály ügyintézőivel. A jelzőrendszer tagjai szociális probléma észlelésekor a szerzett információkat jelzik a családgondozó felé, illetve az intézménybe irányítják a szociálisan, mentálisan rászorult klienseket.
2011-ben a „Segítség a téli hónapokban” akcióprogram keretében intézményünk kapcsolata élővé vált a polgárőrökkel, mezőőrökkel illetve a tűzoltókkal is, a folyamatosság megmaradt 2012-ben is.
 
Tervekben már hallhattunk arról, hogy a mi szolgáltatásaink is feladatfinanszírozottak lesznek, de egyelőre a már említett KENYSZI rendszer csak az ellátott személyek adatait kezeli, a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat nem, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgálat vonatkozásában.
Meglátásunk szerint az intézmény mára betölti azt a szerepet, amit a jogszabály és a szakmai módszertani elvek irányoznak elő. A város lakosai tudnak hová fordulni, és nagyrészt tisztában vannak szolgáltatásainkkal.
 
Folyamatos kapcsolatot tartunk fenn:
 
-         az egészségügyi szolgáltatást nyújtók, így különösen a védőnői szolgálattal, a háziorvossal, a házi gyermekorvossal,
-         a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatókkal, így különösen a családsegítő szolgálattal
-         a közoktatási intézményekkel
-         a rendőrséggel
-         az ügyészséggel
-         a bírósággal
-         a pártfogó felügyelői szolgálattal
-         a társadalmi szervezetekkel, egyházakkal, alapítványokkal.
 
VI. A bűnmegelőzési program főbb pontjainak bemutatása, valamint a gyermekkorú és a fiatalkorú bűnelkövetők számának az általuk elkövetett bűncselekmények számának, a bűnelkövetés okainak bemutatása:
 
Gyomaendrőd Város Képviselő- testülete 1999-ben fogadta el a település bűnmegelőzési koncepcióját, melyet a 2007. évben felülvizsgáltak, aktualizáltak, illetve további szervek véleményezése után ismételten a testület elé került elfogadásra.
Ez alapján az eltelt időszakban jelentős változás következett be abban a környezetben, melyen belül az önkormányzatnak a közbiztonsággal és ezen belül a bűnmegelőzéssel foglalkozni kell. Ezek a körülmények az alábbiakban foglalhatók össze:
1.)    Az önkormányzati koncepcióval párhuzamosan elkészült a megyei bűnmegelőzési koncepció
2.)    Elfogadásra került a bűnmegelőzési nemzeti stratégája és cselekvési programja
3.)    Önálló elérhetősége van az Országos Bűnmegelőzési Bizottságnak, melyről a bűnmegelőzéssel kapcsolatos minden lényeges dokumentum elérhető
4.)    Az ország uniós csatlakozását követően megnyíltak azok az uniós lehetőségek, mind a pályázati lehetőségek, mind a tapasztalatok átvétele terén melyek segíthetik a hazai bűnmegelőzés helyzetének javítását
5.)    Rendszeresen jelennek meg a bűnmegelőzéssel kapcsolatos pályázati felhívások
6.)    Folyamatosan jelennek meg és jelentek meg azok a jogszabályok, melyek a közélet tisztaságát hivatottak javítani, pl. üvegzseb tv, összeférhetetlenségi jogszabályok
7.)    Elfogadásra került az önkormányzat ciklus programja, az idegenforgalmi koncepció elkészült, figyelemmel arra, hogy az önkormányzat képviselő-testülete nagyobb szerepet szán a jövőben a turizmusnak.
 
Önkormányzati fenntartásban lévő szervezetek:
 
- Idősek gondozásával foglalkozó szerv
- Gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos szervek
- Vagyonőrzéssel kapcsolatos szervek
- Hatósági feladatot ellátó szervek
 
Az önkormányzat közigazgatási területén működő szervek:
 
-         Civil szervek
-         Rendvédelmi szervek
 
A gyermek- és ifjúságvédelem területén jelentős változások következtek be, melyek központjában a Térségi Humánsegítő Szolgálat áll. Az intézmény által ellátott feladatokban és az intézmény struktúrában nem történt változás, de sikerült elérni, hogy a gyermekjóléti szolgálat saját dolgozóival látja el a feladatokat. Helyi szinten az ifjúságvédelemmel kapcsolatos legfontosabb koordinációs szervvé vált az elmúlt időszakban. Tevékenységéről rendszeresen beszámol az önkormányzatnak. Munkáját a fenntartó jónak ítélte meg.
 
A gyermek- és ifjúságvédelem, a bűnmegelőzés területén az alábbi prioritásokat fogalmazza meg az önkormányzat:
1.) Erősíteni kell a Térségi Humánsegítő Szolgálat koordinációs szerepét a települési gyermekvédelmi feladatokat ellátó szervek vonatkozásában, melyet folyamatosan figyelni kell az intézmény éves beszámolójában.
2.) Támogatni kell az ifjúságvédelmi alap felosztásánál az olyan civil szervezeti kezdeményezéseket, melyek segítik a fiatalok kulturált szabadidő eltöltését, figyelemmel a sport szervezetek támogatására is.
3.) Javítani kell a szórakozóhelyek, a közterületek ellenőrzését, egyrészt alkohol, másrészt a kábítószer fogyasztás megelőzése, harmadrészt a közterületek állagának, rendjének megóvása érdekében a rendőrség, a közterület-felügyelet, a családsegítők, a hatóság szakembereinek bevonásával, különösen a késő esti órákban.
4.) A felnőtt gondozásban érdekelt személyek bevonásával mindent meg kell tenni a családon belüli erőszak felderítése érdekében.    
 
A Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrsének tájékoztatása alapján:
 
A Rendőrség 2012. évben 8 fiatalkorú ellen folytatott büntetőeljárást, gyermekkorú elkövető ellen nem indult eljárás.
 
A fiatalkorúak által elkövetett bűncselekmények száma az alábbiak szerint alakult:
-         3 esetben dolog elleni erőszakkal kisebb értékre elkövetett lopás büntette
-         4 esetben dolog elleni erőszakkal szabálysértési értékre elkövetett lopás vétsége
-         1 esetben kisebb értékre elkövetett lopás vétsége
-         1 esetben csoportosan elkövetett garázdaság büntette
-         1 esetben visszaélés kábítószerrel vétsége.
 
Bűnelkövetések okaként megemlíthető, hogy a gyerekek unatkoznak, szabadidejüket nem hasznosan töltik, vagyon elleni bűncselekményeket anyagi haszonszerzés (a lopott tárgyat eladja és cigarettát vásárol belőle) vagy kalandvágyból követik el. Szülők nem kérik számon gyermekeiktől, hogy hol és mivel töltik szabadidejüket, voltak-e iskolában, nem ellenőrzik gyermekeik baráti körét. Jellemző, hogy a fiatalkorú elkövetők az eljárás lefolytatása alatt és azt követően sem értik meg cselekményük súlyát, sok esetben ennek tudatosításában a szülők sem partnerek, hiszen egy részük hasonló jellegű bűncselekményeket követnek el, a gyermek ezt a mintát látja.
 
VII. A települési önkormányzat és a civil szervezetek, alapítványok közötti együttműködés keretében a következő feladatok, szolgáltatások ellátásában az alábbi szervezetek vesznek részt (alapellátás, szakellátás, szabadidős programok, drogprevenció, stb):
 
-         2012. május 23. napján Gyomaendrőd Város részt vett a Kihívás Napján, ahol 3. helyezést ért el. A rendezvény szervezésében a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola Diáksport Egyesülete vett részt. Ezen a programon nagy létszámmal vettek részt más sportszervezetek is.
-         A „Gól-Suli” Alapítvány 2012. decemberében már 15. alkalommal rendezte meg a nemzetközi gyermek labdarugó tornát (Szaloncukor Kupát)
-         A városi rendezvényeken rendszeresen részt vesz a Körösmenti Táncegyüttes Alapítvány, a Színfolt Majorette Csoport, a Kner Tánc Sport Egyesület és a Rumba Táncsport Egyesület,
-         Varga Mihály („Cibere”) szervezésében 37. alkalommal megrendezésre került a Besenyszegi Gyermeknap,
-         Az „Élet Másokért Közhasznú Egyesület” karácsony előtt 2012-ben is megajándékozta a rászoruló gyomaendrődi családokat.
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést szíveskedjen megtárgyalni és azt a határozati javaslat szerint elfogadni.

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Döntési javaslat

"Átfogó értékelés a 2012. évben végzett gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 96.§ (6), és a 104.§ (5) bekezdése alapján elfogadja a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok 2012. évi ellátásáról szóló átfogó értékelést.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe