1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. augusztus 29-i ülésére
2013. augusztus 29-i ülésére
Tárgy: | 46-os főút Gyomaendrődi elkerülő szakaszának nyomvonal kiválasztása | |
Készítette: | Pardi László | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő |
Tisztelt Képviselő-testület!
A megyei önkormányzat évekkel ezelőtt pályázatot nyújtott be az 44-es főút gyorsforgalmi főúttá átépítésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, támogatásként bruttó 387 millió 500 ezer forintot nyert el az Európai Uniótól a KÖZOP programban. Az erről szóló támogatási szerződést 2011 szeptemberében írták alá, ezt követően indult el a közbeszerzési eljárás, mely lezárult.
A megvalósíthatósági tanulmányt a RODEN Mérnöki Iroda Kft., a TURA-Terv Mérnökiroda Kft., az UTIBER Közúti Beruházó Kft. és a NOX Beruházó és Fővállalkozó Zrt. alkotta konzorcium készíti el.
Megkezdődött a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, ami az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros és országhatár közötti részét érinti
A tervezett fejlesztések három szakaszt érintenek: az M44-est, illetve a 46-os és 47-es számú főutat. A megvalósíthatósági tanulmányban szó lesz a 47-es Mezőberényt elkerülő, 2x1 sávos, 11,5 tonna tengelyterheléssel, öt kilométer hosszúságban tervezett szakaszáról.
Érinti a 46-os településeket elkerülő részeit Gyomaendrőd és a megyehatár között: a gyomaendrődi elkerülőnél 12,5, a mezőberényinél 6,8, a békésinél 10, a dobozinál 3,5 és a sarkadinál 7,8 kilométeres hosszon (tervezett).
Szó lesz benne az M44 Békéscsabát és Gyulát délről elkerülő szakaszáról is, 2x2 sávos gyorsforgalmi útparaméterekkel, csomópontokkal és különszintű kereszteződésekkel.
Az M44 kérdéses része Kondoros 95+7600 kilométerszelvényétől az országhatár 140+600 kilométerszelvényéig tart, ezen belül szerepel a két várost elkerülő rész.
A megyei önkormányzat pályázatát megelőzően 2000-ben a Békés-megyei Állami Közútkezelő Kht. elkészítette a 46. sz. főút Mezőtúr-Gyomaendrőd elkerülő szakasz tervét.
A tervekben két nyomvonal változat került kidolgozásra.
Az első változat szerint a 46-os főút a jelenlegi nyomvonalát követné a Templom-zugig, majd azt északról megkerülve egy új Hármas-Körösi híd építéssel a Fűzfás-zugon keresztül kerülne átvezetésre a városon, melyet ezt követően délről kerülne el.
A második verzió alapján az új nyomvonal a 37-es km szelvénynél (nagy kanyar) lép ki a meglévő nyomvonalról és egy új Hármas-Körösi hídon keresztül vezetve délről teljes egészében elkerüli a várost. Ez a nyomvonal változat később felvezetésre kerültek a megyei illetve a helyi rendezési tervre is.
A most folyó tervezési munkálatok előkészítése során feldolgozásra kerültek az érintett települések rendelkezésére álló elkerülő tervek is, így Gyomaendrőd tekintetében is.
Hat nyomvonal változat került kidolgozásra melyből a „A” nyomvonal a korábbi tervből került átemelésre.
A nyomvonal változatokat a csatolt melléklet tartalmazza.
„A” nyomvonal:
- Felvezetésre került a helyi és megyei rendezési tervre
- Nagylaposig a meglévő nyomvonalon halad
- Sok mezőgazdasági területet érint
- Minimális a természetvédelmi terület
- A várost Délről kerüli el
„B” nyomvonal:
- Nagylaposig a meglévő nyomvonalon halad
- Sok mezőgazdasági területet érint
- Minimális a természetvédelmi terület
- Meglévő mezőgazdasági úton is halad
- A várost Délről kerüli el
„C” nyomvonal:
- Sok mezőgazdasági területet érint
- Minimális a természetvédelmi terület
- A várost Délről kerüli el
- A „nagy kanyarig” a meglévő nyomvonalon halad
- Elkerüli a mezőgazdasági telepeket
„D” nyomvonal:
- Már Nagylapost is mentesíti
- Sok mezőgazdasági területet érint
- A várost Délről kerüli el
„E” nyomvonal:
- A Templom-zugig a meglévő nyomvonalon halad
- A várost Északról kerüli el
- Régészeti területeket érint
- Minimális a természetvédelmi terület
„F” nyomvonal:
- Belterületen vezet keresztül (Blaha út)
- Csak részben mentesít
- Jelentősen növeli a Blaha út forgalmát
- Jelentősen kevesebb a mezőgazdasági érintettség
A Képviselő-testületi ülésre meghívásra került Iványi Rita (tervező Utiber Kft.), illetve Styevola István (szakértő) a felmerülő kérdések megválaszolása érdekében.
Döntési javaslat
"Nyomvonal kivállasztás"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a(z) "........" nyomvonal változatú 46 sz. főút Gyomaendrőd elkerülő út tovább tervezését, részletes kidolgozását támogatja.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2013. 08. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László