2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete
2021. szeptember 30-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet módosításáról
Készítette:   Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester
Véleményező bizottság:  

A helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet 2022. január 1-i hatályú módosításának indoklása:

 

Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat illetékességi területén az egyes adónemek esetében jelenleg érvényes adómértéket 2016. január 1-i hatállyal állapította meg.

A helyi adóból származó közhatalmi bevétel az önkormányzat működési költségvetésének meghatározó elme. Forrása az állami támogatással nem fedezett kötelezően ellátandó, és az önként vállalt feladatok finanszírozásának.

Az adómérték emelést különösen indokolja, hogy

  • a kötelező önkormányzati feladatok finanszírozási rendszere évek óta változatlan, az állami támogatás növekedése nem követi a nemzetgazdasági folyamatok által eredményezett kiadási szint emelkedést, melynek okán egyre magasabb arányú saját forrást kell biztosítani az egyes feladatok ellátásához. 
  • a gépjárműadóval kapcsolatos feladatokat 2021. január 1-jétől az állami adóhatóság vette át a 2020. évi CXVIII. törvény 101.§-a alapján. Az önkormányzati adóhatóság gépjárműadóban fennálló hatásköre 2021. évtől kezdődően megszűnt. Ennek következtében 2021. évtől Fonyód Város Önkormányzatának már nem származik bevétele a gépjárműadóból.
  • A 2020. évtől törlésre került az üdülőhelyi feladatok ellátására járó - beszedett idegenforgalmi adó forintonként 1 Ft - állami támogatás jogcím.
  • A 2021. évben végződő adóévben a helyi iparűzési adó tekintetében a 2004. évi XXXIV. törvény szerinti mikro-, kis- és középvállalkozások számára az adó mértéke 1 %-ra csökkent. Az adó mértékének csökkentése következtében a helyi iparűzési adó tekintetében jelentősen kevesebb, vagyis 100 millió Ft bevétellel számolunk.

   

Építményadó

 

Fonyód város illetékességi területén jelenleg 8.586 db adóköteles épület/ épületrész található. Ezen ingatlanok tulajdonosai az épület hasznos alapterülete után építményadó fizetésére kötelezettek.

Az építményadó tekintetében adómérték emelés legutóbb 2016. évben történt, így jelenleg a vasúttól északra eső területen az adó mértéke 850 Ft/m2/év, a vasúttól délre eső területen pedig 690 Ft/m2/év. Fonyód Város Önkormányzata jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan- nyilvántartásban lakóház/lakás megnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét - a mindenkor hatályos - a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendeletben előírt módon igazolják. E kedvezmény mértéke a vasúttól északra eső területen 500 Ft/m2/év, a vasúttól délre eső területen pedig 480 Ft/m2/év. Jelenleg 1.875 fő adóalany számára biztosítjuk ezt a kedvezményt.

A tervezet szerint a következő évtől az építményadó mértéke a következőképpen alakul:

  • a vasúttól északra eső területen 1.100 Ft/m2/év,
  • a vasúttól délre eső területen        900 Ft/m2/év.

Azon ingatlanok tekintetében, melyek életvitelszerű használatban vannak, az adózók részére az önkormányzat továbbra is jelentős kedvezményt biztosít, mely mértéke Fonyód város illetékességi területén egységesen 650 Ft/m2/év lesz.

 

Fonyód Város Önkormányzata adómentességet biztosít a magánszemélyek tulajdonában lévő nem vállalkozás céljára szolgáló garázs rendeltetésű helyiségek vonatkozásában - 15 m2 hasznos alapterületig. A nyilvántartás szerint 1.022 db garázs tulajdonosa részesül ebben a kedvezményben.

A módosító-tervezet szerint ez a mentesség 2022. január 1-től megszűnik, és a magánszemélyek tulajdonában lévő nem vállalkozás céljára szolgáló garázs rendeltetésű helyiségek vonatkozásában - a vasúttól északra és délre eső területeken egységesen - 650 Ft/m2/év mértékű kedvezményt biztosít a Képviselő-testület.

 

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 11/A. §- a, 12/A. §- a, 15/A §- a, továbbá a 16/A. §- a, a településkép védelméről szóló törvény szerinti reklámhordozó után fizetendő építményadóval kapcsolatos rendelkezések 2020. július 15. napján hatályát vesztették, így az ezekkel kapcsolatos helyi szabályokat is törölni kell a rendeletből. Ennek okán az önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdése, az 5. § (2) bekezdése, a 7. §-a, a 13. § (2) bekezdése, valamint a 14. § (3) bekezdése is hatályát veszti.

 

 

Telekadó

 

A telekadó mértékének emelését is tartalmazza a tervezet, melynek mértéke jelenleg a vasúttól északra eső területen 50 Ft/m2/év, a vasúttól délre eső területen 40 Ft/m2/év. Az emelés 857 fő adóalanyt fog érinteni.

A következő évtől a telekadó mértéke a következőképpen alakul:

  • a vasúttól északra eső területen 65 Ft/m2/év,
  • a vasúttól délre eső területen 52 Ft/m2/év.

 

A helyi adórendeletben a pontosabb meghatározás érdekében a telekadó adómentességek közül a 17. § (3) pontját kiegészíteni szükséges.

A kedvezményezettek köre (a mentesség igénybevételére jogosultak köre) a rendeletben az alábbiak szerint került meghatározásra: „A vállalkozónak nem minősülő magányszemély tulajdonában lévő telek, ha térmértékének egyik összetevője (szélesség, hosszúság) nem haladja meg a 10 m- t.”

Az alábbi kiegészítés szükséges: nyúlványos (nyeles) telek esetén a mentesség kizárólag a nyúlvány földterületrész nagyságára vonatkozik.

 

A fenti módosítás miatt az általános rendelkezések részt is bővíteni szükséges az alábbi fogalommal:

„Nyúlványos (nyeles) telek: A telekfelosztás során keletkező olyan telektömbön belüli telek, amely csak - a ki- és bejárásra, valamint a közművek elhelyezésére alkalmas - nyélszerű résszel kapcsolódik a köz- vagy magánúthoz.”

 

 

Idegenforgalmi adó

 

Az idegenforgalmi adó mértéke 2018. évtől személyenként és vendégéjszakánként 400 Ft összegben került meghatározásra. 

A 2020. évtől törlésre került az üdülőhelyi feladatok ellátására járó - beszedett idegenforgalmi adó forintonként 1 Ft - állami támogatás jogcím.

A kieső állami támogatás bevételt az adómérték nagyobb összegű emelésével sem lehet pótolni, azonban javasoljuk - környező települések adómértékéhez igazodva - 2022. évtől az idegenforgalmi adó mértékét 450 Ft/fő/éj összegben meghatározni.

 

 

Iparűzési adó

 

Az állandó jellegű helyi iparűzési adó mértéke Fonyódon az adóalap 1,8 %-a.

Az adómérték maximumát a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 40. §-a 2000. évtől az adóalap 2 %-ában határozza meg.

A csökkentett adómérték a vállalkozások letelepedését döntően nem befolyásolta, valamint a nagyobb, illetve környező városokban a 2 % mérték a jellemzően megállapított.

A módosítás-tervezet Fonyód város vonatkozásában is az adóalap 2 % mértékének megállapítását tartalmazza. A 0,2 % adómérték emelés várhatóan kevésbé lesz megterhelő a vállalkozások számára.

 

 

A fentieket tartalmazó beterjesztett helyi adó rendelet módosítás-tervezet hatásaként 2022. évben előzetes számításaink szerint kb. 100 millió Ft-tal több adóbevétel fog realizálódni.

 

A felhalmozódott adóhátralék állomány éve óta csökkenést mutat, jelenleg az éves kivetés összegéhez viszonyítva kb. 10 %. Az adóhatósági munka során nagy hangsúlyt kap a hátralékkezelés, jellemző a munkabér letiltás foganatosítása.

 

Az építmény adómérték tervezett emelése okán jövő évben nagy hangsúlyt fog kapni az adózók által benyújtott bevallásokban szereplő hasznos alapterület felülvizsgálata. Az építményadó bevallások teljes körű felülvizsgálatát tervezzük.

 

  

ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP

(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)

 

A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

 I. Társadalmi hatásai:

Minden adóalanyra hatással van.

 II. Gazdasági hatásai:

A lakosság számára a rendelet tervezetnek eltérő mértékben van gazdasági hatása. 

 III. Költségvetési hatásai:

A tervezetnek költségvetési hatása jelentős mértékben van.

 IV. Környezeti következményei:

A tervezetnek környezeti hatása nincs.

 V. Egészségi következményei:

A tervezetnek egészségügyi hatása nincs.

 VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása kis mértékben van.

 VII. Megalkotásának szükségessége:

A költségvetési egyensúly fenntartása. 
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:

Költségvetési hiány

IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.

 

 


Döntéshozói vélemények

Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság   Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság (VPB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Jogi és Humán Bizottság   Jogi és Humán Bizottság (JHB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Előterjesztés a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet módosításáról "

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.


Fonyód Város Önkormányzata Képviselő-testületének .../2021. (IX. 30.) önkormányzati rendelete

a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet módosításáról

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés h) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint módosítja:

1. §

A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet 3. §-a a következő 9. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

9.nyúlványos (nyeles) telek: a telekfelosztás során keletkező olyan telektömbön belüli telek, amely csak - a ki- és bejárásra, valamint a közművek elhelyezésére alkalmas - nyélszerű résszel kapcsolódik a köz- vagy magánúthoz.”

2. §

A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet 3. alcíme a következő 11/A. §-sal egészül ki:

11/A. §

Az önkormányzat a magánszemély tulajdonában lévő nem vállalkozás céljára szolgáló garázs rendeltetésű helyiség vonatkozásában 650 Ft/m2/év mértékű építményadó kedvezményt biztosít.”

3. §

A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A vállalkozónak nem minősülő magánszemély tulajdonában lévő telek, ha térmértékének egyik összetevője (szélesség, hosszúság) nem haladja meg a 10 m-t, nyúlványos (nyeles) telek esetén a mentesség kizárólag a nyúlvány földterületrész nagyságára vonatkozik,”

4. §

A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet 30. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

30. §

Az iparűzési tevékenység a Htv. 37. §-ában foglaltaknak megfelelő tevékenység.”

5. §

A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet 33. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

33. §

Az iparűzési tevékenység adó alapjának egyszerűsített meghatározása a Htv. 39/A .§ - 39/B. §-ában foglaltak szerint történik.”

6. §

(1) A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

35. §

Az adó évi mértéke az adóalap 1,8 %-a.””

(2) A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

35. §

Az adó évi mértéke az adóalap 2 %-a.”

7. §

A helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet

a) 9. § (1) bekezdésében az „a vasúttól északra eső területen 500 Ft/m2/év,” szövegrész helyébe az „a vasúttól északra eső területen 650 Ft/m2/év,” szöveg,

b) 9. § (2) bekezdésében az „a vasúttól délre eső területen 480 Ft/m2/év mértékű építményadó kedvezményt biztosít.” szövegrész helyébe az „a vasúttól délre eső területen 650 Ft/m2/év mértékű építményadó kedvezményt biztosít.” szöveg,

c) 13. § (1) bekezdésében az „e rendelet 4. § (1) bekezdés vonatkozásában az építmény m²-ben számított hasznos alapterülete.” szövegrész helyébe az „e rendelet 4. § (1) bekezdés vonatkozásában az építmény m²-ben számított Htv. 52. § 9. pontja szerint meghatározott hasznos alapterülete.” szöveg,

d) 14. § (1) bekezdésében az „a 13. § (1) bekezdés esetén a vasúti pálya vonalától északra eső területen 850 Ft/m2/év.” szövegrész helyébe az „a 13. § (1) bekezdés esetén a vasúti pálya vonalától északra eső területen 1.100 Ft/m2/év.” szöveg,

e) 14. § (2) bekezdésében az „a 13. § (1) bekezdés esetén a vasúti pálya vonalától délre eső területen 690 Ft/m2/év.” szövegrész helyébe az „a 13. § (1) bekezdés esetén a vasúti pálya vonalától délre eső területen 900 Ft/m2/év.” szöveg,

f) 21. § (1) bekezdésében az „a vasúttól északra eső területen lévő telkekre 50 Ft/m²/év.” szövegrész helyébe az „a vasúttól északra eső területen lévő telkekre 65 Ft/m²/év.” szöveg,

g) 21. § (2) bekezdésében az „a vasúttól délre eső területen lévő telkekre 40 Ft/m²/év.” szövegrész helyébe az „a vasúttól délre eső területen lévő telkekre 52 Ft/m²/év.” szöveg,

h) 25. §-ában az „Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 400 Ft.” szövegrész helyébe az „Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 450 Ft.” szöveg,

i) 19. alcím címében az „Az állandó és ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenység” szövegrész helyébe az „Az iparűzési tevékenység” szöveg

lép.

8. §

Hatályát veszti a helyi adókról szóló 10/2018 (X.19.) önkormányzati rendelet

a) 4. § (2) bekezdése,

b) 5. § (2) bekezdése,

c) 7. §-a,

d) 13. § (2) bekezdése,

e) 14. § (3) bekezdése,

f) 36. §-a.

9. §

(1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2021. október 1-jén lép hatályba, és 2022. január 2-án hatályát veszti.

(2) A 2. §, a 6. § (2) bekezdése, a 7. § a)–h) pontja és a 8. § c) pontja 2022. január 1-jén lép hatályba.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe