2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. október 31-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2014. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdésében előírt kötelezettségnek megfelelően történik Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2014. évi költségvetési koncepciójára készített javaslat előterjesztése.
A koncepciót Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló T/12415. számú törvényjavaslat figyelembe vételével állítottuk össze.
A tervezés jelenlegi szakaszában meg kell határozni az alapvetőcélokat,számba kell venni az átengedett illetve helyben képződő bevételeket és az ismert kötelezettségeket, valamint át kell tekinteni az önkormányzatnál és intézményeinél maradó feladatok körét.
 
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvénytervezet alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,62 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 37,05 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,53 fő, Csárdaszállásé pedig 1,04 fő), mely a tavalyi évben 40,92 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy az adott lakosságszámhoz tartozó elismert köztisztviselői létszám minimuma változott, 27 főről 25 főre. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 42 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő. A 2013. évi költségvetési rendeletben a jóváhagyott köztisztviselői létszám 41 fő volt. 2014. évben a növekedés abból adódik, hogy a Képviselő-testület a 2013. évi költségvetési rendelet elfogadását követően az oktatási vagyon működtetésével a hivatalt bízta meg, mely feladathoz 1 fő felvételét engedélyezte. Csárdaszállás és Hunya esetében összesen 3-3 fővel számoltunk a kiadási oldalon. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 6.416 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 5.522 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a koncepcióba a tavalyi évre megállapított támogatás került beépítésre.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 374.400 Ft/km. A koncepcióba a tavalyi évre megállapított támogatás összege került beépítésre.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2012. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2012. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 273.000 Ft/km.
  • Beszámítás összege
Az előző két jogcím alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2012. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Amennyiben a települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége 15.000 Ft alatt van, az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében ezen érték 18.000 Ft felett van, így elvárt bevételként a 2012. évi iparűzési adóalap 0,5%-át kell figyelembe vennünk. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege 5 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 89.949 E Ft (tavaly: 62.485 E Ft).
  • Egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása
Összege 2.700 Ft/fő.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 54.000 Ft/fő/év.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2013. évi szinten szerepeltettük.
 
 A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2013. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
A 2014. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása: 
                                                                                                                                                                               Adatok E Ft-ban
Bevételek
2.844.859
Működési bevételek
1.809.120
Felhalmozási bevételek
532.149
Finanszírozási bevételek
503.590
Forrás hiány
244.893
Kiadások
3.089.752
Működési kiadások
1.911.175
Felhalmozási kiadások
1.118.537
Finanszírozási kiadások
60.040
 
A 244.893 E Ft összegben megjelenő hiányból 86.978 E Ft a működéshez, 157.915 E Ft pedig a fejlesztéshez kapcsolódik.                                        

Gyomaendrőd Polgármestere a város 2014. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását azzal a kiegészítéssel, hogy javasolja, hogy a holtágakat üzemeltető egyesületek részére a bérleti díj legyen elengedve arra az időszakra,  amelyre a Körösi Halász Szövetkezet részére is elengedésre került.  

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2014. évi költségvetési koncepciójának jóváhagyása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Gyomaendrőd Város 2014. évi költségvetési koncepciójának beterjesztését tudomásul veszi.
A költségvetési rendelet tervezet készítése során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
  • A végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
  • működési hiány nélküli költségvetés összeállítására kell törekedni,
  • biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezését,
  • az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 10. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe