5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. október 31-i ülésére

Tárgy:   Helyi szociális rendeletek felülvizsgálata
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 Az Országgyűlés 2014. január 1. napjával átalakítja az átmeneti segély rendszerét. A legfontosabb változás, hogy az eddig külön szabályozott felnőtt korúak illetve a gyermekek részére adható átmeneti segélyeket összevonja, bevezeti a családi segélyezés fogalmát, az arra rászoruló családnak adható önkormányzati segélyt, mint támogatási formát határoz meg.
2014. január 1. napjával lép életbe a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. §-a, mely tartalmazza az önkormányzati segéllyel kapcsolatos szabályokat. Fenti jogszabályhely alapján új szabályozás:
- Önkormányzati segélyben elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
- Az önkormányzati segélyek közé emeli a temetési segélyt, mely, mint önálló segélytípus 2014. január 1. napjával megszűnik.
- Önkormányzati segély esetén az ellátás megállapításánál figyelembe vehető, egy főre számított havi családi jövedelemhatárt az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni, hogy az nem lehet alacsonyabb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-ánál.
- Az önkormányzati segély kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
- Az önkormányzati segély iránti kérelemről a kérelem beérkezését vagy a hivatalbóli eljárás megindítását követő 15 napon belül kell dönteni.
 
2014. január 1. napjával hatályát veszti a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (1) bekezdés b) pontja, mellyel a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást, mint az önkormányzatok által adható segélytípust szüntet meg a jogalkotó. Ugyanakkor utal arra, hogy a települési önkormányzat képviselő-testülete a rendeletében meghatározott módon és feltételek szerint a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel pénzbeli támogatást állapíthat meg, az önkormányzati segélyezési rendszeren felül.
 
Az önkormányzati segélyezés átalakítása következtében két helyi rendeletet kell felülvizsgálnia a Képviselő-testületnek:
- az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I.30.) önkormányzati rendeletet valamint
- a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, és a személyes gondoskodásról szóló 10/209. (III. 5.) önkormányzati rendeletet.
 
A felülvizsgálat során meg kell vizsgálni, hogy mennyiben illeszkedik az átmeneti segélyezés jelenlegi szabályozása a 2014. január 1. napjával életbe lépő törvényi szabályozáshoz, melyet az alábbi táblázatban mutatunk be:
 
Szociális törvény által meghatározott
3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet
10/2009. (III. 5.) önkormányzati rendelet
1. alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások miatt :
 
 
betegséghez
1. Kórházi kezelés
2. Magas gyógyszerköltség
1. Kórházi kezelés
2. Magas gyógyszerköltség
halálesethez
Temetési segély
-
elemi kár elhárításához
Elemi kár esetére
-
válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához
-
-
iskoláztatáshoz
-
1. Beiskolázási támogatás általános, középiskolás tanulók és felsőfokú hallgatók részére
2. tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek tandíjának, egyéb ellátási díjának megfizetése
a gyermek fogadásának előkészítéséhez
-
-
a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához
 
Átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához
a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások
-
-
 
 
A családban nevelkedő gyermek egyéb – a Mep által teljes egészében nem finanszírozott – egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése – gyakorlatban ez a szemüveg díjának részbeni megfizetéséhez adott támogatás
2. a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
 
 
 
Krízis helyzetre
 
 
Bérlet megváltására
Bérlet megváltására
 
A táblázatból látható, hogy részben illeszkedik a jelenlegi szabályozás az önkormányzati segélyezés kereteihez, sőt azon túlmutató segélyformákat is meghatározott önkormányzatunk – krízis helyzet, bérletvásárlás – mely segélyformák megtartását javaslom a Képviselő-testület számára.
A törvényi szabályozás szerint azokat a személyeket indokolt önkormányzati segélyben részesíteni, akik alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások miatt vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak. Helyi rendeletünk jelenlegi szabályozása a nem várt többletkiadások miatti segítségnyújtást szabályozza, mely jól illeszkedik a 2014. január 1. napjától életbe lépő szabályozáshoz.
A jövő évtől hatályba lépő szabályozás nem tesz különbséget család és egyedül élő személy között, így a jogosultsági jövedelemhatárnál is egy főre eső családi jövedelmet említ, mely jövedelemhatár nem lehet kevesebb a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 130 %-ánál. Helyi rendeletünkben a különböző segélyformákhoz más-más jövedelemhatár került megállapításra. A jövedelemhatárnál különbséget tettünk család vagy egyedül élő személy tekintetében, ezért a jövedelemhatár meghatározásánál figyelemmel kell lenni arra, hogy a helyi rendelet összhangba kerüljön a szociális törvényben meghatározott keretszabállyal.
 
A következő táblázatban mutatom be a jelenleg szabályozott segélyformákat és a törvényi változásból adódó szükséges változtatásokat:
 
Segélyforma:
Jelenlegi szabályozás
2014. 01. 01. napjától életbe lépő szabályozás
Többletkiadás- kórházi kezelés
- Nem rendelkezik vagyonnal*
- jövedelemhatár család esetében öregségi nyugdíjminimum (továbbiakban: önym.) 150 %-a, egyedül élő személy esetében az önym. 230 %-a
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
Magas gyógyszerköltségek enyhítésére
- nem jogosult közgyógyellátásra
- esetenkénti gyógyszerkiadása meghaladja az 5.000.-Ft-ot
- jövedelemhatár család esetében öregségi nyugdíjminimum (továbbiakban: önym.) 200 %-a, egyedül élő személy esetében az önym. 230 %-a
- nem jogosult közgyógyellátásra
- esetenkénti gyógyszerkiadása meghaladja az 5.000.-Ft-ot
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
Helyi bérlet megváltására
- Nem rendelkezik vagyonnal
- jövedelemhatár család esetében öregségi nyugdíjminimum (továbbiakban: önym.) 200 %-a, egyedül élő személy esetében az önym. 230 %-a
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
Elemi kár esetére
- Nem rendelkezik vagyonnal
- jövedelemhatár család esetében öregségi nyugdíjminimum (továbbiakban: önym.) 300 %-a, egyedül élő személy esetében az önym. 330 %-a
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
Krízis helyzet
- krízis helyzetbe kerül jövedelme egy hónapot meghaladóan, igazolható módon 50 %-kal csökkent
- Nem rendelkezik vagyonnal
- jövedelemhatár család esetében öregségi nyugdíjminimum (továbbiakban: önym.) 300 %-a, egyedül élő személy esetében az önym. 330 %-a
- krízis helyzetbe kerül jövedelme egy hónapot meghaladóan, igazolható módon 50 %-kal csökkent - Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
Temetési segély
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
Nem szükséges változtatás, összhangban lesz a 2014. január 1. napjával hatályba lépő szabályozással
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás: elismert többletkiadásokra
 
- Nem rendelkezik vagyonnal
- jövedelemhatár rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő család esetén az önym. összege, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesülő család esetében az önym. 150 %-a
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
* a vagyon fogalmát a Sztv. 4. § (1) bekezdésének b) pontja határozza meg:
„ha e törvény másként nem rendelkezik, az a hasznosítható ingatlan, jármű, továbbá vagyoni értékű jog, amelynek
ba) külön-külön számított forgalmi értéke, illetőleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a harmincszorosát (2013-ban: 855.000.-Ft), vagy
bb) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát (2013-ban: 2.280.000.-Ft)
meghaladja, azzal, hogy a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általa lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű;”
 
A táblázatból látható, hogy a jelenlegi szabályozás az egyedül élő személyek számára kedvezőbb jogosultsági feltételt biztosít, azonban a 2014. január 1. napján hatályba lépő törvényi rendelkezés nem teszi lehetővé, hogy a továbbiakban is megmaradjon az egyedül élők számára kedvezőbb jövedelemhatár.
Egyes segélytípusoknál alacsonyabb jövedelemhatár meghatározását javasoljuk a Képviselő-testület számára, ugyanakkor javasoljuk az elismert többletkiadások körének bővítését is az alábbiak szerint:
 
Segélyforma:
Jelenlegi szabályozás
2014. 01. 01. napjától életbe lépő szabályozás
Többletkiadás- gyermek fogadásának előkészítéséhez
---------
- nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
Többletkiadás - gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások
---------
- családgondozó jelzése alapján
- nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Az elismert többletkiadások bővítésével több, a létfenntartást átmenetileg vagy időszakosan veszélyeztető rendkívüli élethelyzet fennállása esetén tud az önkormányzat segítséget nyújtani az arra rászoruló családoknak.
Önkormányzatunk évente 7.000.000.-Ft-ot biztosít a felnőtt korúak és gyermekek átmeneti segélyezésére. Az előirányzat a jelenlegi szabályozás mellett elegendő az igények kielégítésére. Az alacsonyabb jövedelemhatár meghatározása csökkenti, ugyanakkor a többletkiadással járó élethelyzetek bővítése növeli a jogosultak számát, így számottevően nem nő az önkormányzati finanszírozás.
A települési önkormányzatok feladatfinanszírozás keretében Hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátások címen kap támogatást, mely támogatás a kötelezően biztosítandó szociális ellátások önkormányzati kiegészítéséhez, a saját hatáskörű segélyezéshez illetve a közfoglalkoztatás saját erejének biztosításához használható fel. Ebben az évben a támogatásként kapott összeg az első két feladat biztosításához teljes mértékben elegendő volt, míg a közfoglalkoztatás saját erejének biztosítását csak részben fedezte. Azt nem tudjuk megmondani, hogy mennyi lesz az erre a feladatra biztosított állami támogatás a következő években, ezért a segélyezési rendszer átalakításánál arra törekszünk, hogy az ne járjon finanszírozás számottevő emelkedésével.
 
Mindkét önkormányzati rendelet felülvizsgálata során szükséges még a legutóbbi módosítás óta bekövetkezett szervezeti változások átvezetése is a rendeletek szövegén. A szükséges módosítások olyan mértékben érintik a rendeletek normaszövegét, hogy az két új rendelet megalkotását teszi szükségessé.
 
2014. január 1. napjától az alábbiak szerint javaslom megállapítani az önkormányzati segélyezés rendszerét:
 
Segélytípus
Jogosultsági feltételek
Elismert többletkiadás
 
 
Gyermek fogadásának előkészítéséhez
- nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt tanévkezdési kiadása
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek tandíjának, egyéb ellátási díjának megfizetése
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások
- családgondozó jelzése alapján
- nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Kórházi kezelésre
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Magas gyógyszerköltségek enyhítésére
- nem jogosult közgyógyellátásra
- esetenkénti gyógyszerkiadása meghaladja az 5.000.-Ft-ot
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Családban nevelkedő gyermek egyéb – a MEP által teljes egészében nem finanszírozott – egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Helyi bérlet megvásárlására
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Elemi kár esetére
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
 
Temetési költségekre
 
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
Krízis helyzetre
- krízis helyzetbe kerül jövedelme egy hónapot meghaladóan, igazolható módon 50 %-kal csökkent
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megvitatni és azt a határozati javaslat szerint elfogadni.
 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.

 
Döntési javaslat

"Helyi szociális rendeletek felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2014. január 1. napjával az alábbiak szerint alakítja ki az önkormányzati segélyezés rendszerét, az alábbi önkormányzati segélytípusokat határozza meg:

 
Segélytípus
Jogosultsági feltételek
Elismert többletkiadás
 
 
Gyermek fogadásának előkészítéséhez
- nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt tanévkezdési kiadása
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek tandíjának, egyéb ellátási díjának megfizetése
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások
- családgondozó jelzése alapján
- nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Kórházi kezelésre
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Magas gyógyszerköltségek enyhítésére
- nem jogosult közgyógyellátásra
- esetenkénti gyógyszerkiadása meghaladja az 5.000.-Ft-ot
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Családban nevelkedő gyermek egyéb – a MEP által teljes egészében nem finanszírozott – egészségügyi szolgáltatási díjának megfizetése
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Helyi bérlet megvásárlására
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 150 %-a
 
Elemi kár esetére
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
 
Temetési költségekre
 
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
Krízis helyzetre
- krízis helyzetbe kerül jövedelme egy hónapot meghaladóan, igazolható módon 50 %-kal csökkent
- Nem rendelkezik vagyonnal
- családi jövedelemhatár az önym. 300 %-a
 
Gyomendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságot, hogy felülvizsgálat eredményének megfelelően a Képviselő-testület 2013. novemberi ülésére készítse elő a rendelet-tervezeteket.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe