1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. november 28-i ülésére
2013. november 28-i ülésére
Tárgy: | A gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, és a személyes gondoskodásról szóló 10/2009. (III. 5.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata II. forduló | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület 2013. október 31-i ülésén I. fordulóban tárgyalta a helyi szociális rendeletek felülvizsgálatát és meghatározta a 2014. január 1. napjával bevezetésre kerülő önkormányzati segélyezés rendszerét. Az önkormányzati segélyezési rendszer átalakításával az Országgyűlés a családokat kívánja támogatni, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, mint önálló segélyezési forma 2014. január 1. napjával megszüntetésre kerül. Természetesen a gyermekek részére adható átmeneti segélyek – a törvényalkotó szabályozásának megfelelően – beépítésre kerültek az önkormányzati segélyezés rendszerébe.
Ahogy, azt már a felülvizsgálat első fordulójában jeleztük a rendelet felülvizsgálata olyan nagymértékű módosítással jár, mely egy új rendelet megalkotását teszi szükségessé.
A rendelet-tervezetet véleményezi Csárdaszállás és Hunya Községek Önkormányzata, mivel a rendeletben szabályozott személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokat a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás biztosítja. Ebben az esetben a társulás által kijelölt önkormányzat rendeletében kell szabályozni a nyújtott szolgáltatásokat.
Előzetes hatásvizsgálat
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet megalkotásával összhangba kerül az önkormányzati segélyezés rendszere a 2014. január 1. napján hatályba lépő törvényi szabályozással, mely során a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, mint segélyezési forma megszűnik, beépül az önkormányzati segélyezés rendszerébe.
2. Környezeti és egészségi következményei:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezeti és egészségi következményei nincsenek.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásával összhangba kerül az önkormányzati segélyezés rendszere a 2014. január 1. napján hatályba lépő törvényi szabályozással, mely során a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, mint segélyezési forma megszűnik, beépül az önkormányzati segélyezés rendszerébe. Önkormányzatunk határidőben eleget tesz törvényi kötelezettségének.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
Indokolás
1. § A rendelet hatályáról rendelkezik, mely összhangban van a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) személyi hatályával.
2. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata él a Gyvt.-ben kapott felhatalmazással az óvodáztatási támogatás helyben biztosított formáját - az első alkalommal folyósításra kerülő pénzbeli támogatás helyett - természetbeni támogatásként biztosítja. Gyomaendrőd Város önkormányzata Társulás útján látja el a gyermekjóléti szolgáltatást és az önálló helyettes szülői feladat-ellátást.
3. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata részletesen meghatározta a természetbeni formában nyújtott óvodáztatási támogatás kifizetési és ellenőrzési eljárásrendjét.
4-6. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata a gyermekjóléti szolgálat a Gyvt. 40. § (2) f) pontjában rögzített feladatköre alapján felkéri az intézményt a gyermekre tekintettel megállapított önkormányzati segély (továbbiakban: támogatás) rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzésére és rögzíti annak eljárásrendjét.
7. § Gyomaendrőd Város önkormányzata társulás útján látja el a gyermekek napközbeni ellátásán belül a gyermekétkeztetést és részben az óvodai feladat ellátást, illetve a bölcsődei és részben az óvodai ellátást nem állami intézményekkel kötött ellátási szerződés szerint látja el.
8. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata társulás útján látja el az önálló helyettes szülői feladat-ellátást, a Társulás által meghatározott térítési díjat, a törvényben előírt eljárásrend alapján a Társulás döntése szerint a rendelet tartalmazza.
9. § A rendelet hatályba lépéséről, valamint a hatályát vesztő önkormányzati rendeletekről rendelkezik. A hatályba lépés illeszkedik az önkormányzati segélyezés új rendszerének hatályba lépéséhez, 2014. január 1. napjához.
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.
|
|
"A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról, és a személyes gondoskodásról szóló rendelet megalkotása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
/2013. (XI. 28.) önkormányzati rendelet
a gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról, és a személyes gondoskodásról
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 20. § (9) bekezdésében és a 29. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Csárdaszállás Község Önkormányzatának és Hunya Község Önkormányzatának véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a rendelet 2. § (2) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében kiterjed a Gyomaendrőd Város, Csárdaszállás Község valamint Hunya Község közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, illetve a Gyvt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott személyekre.
2. Az ellátások formái
2. § (1) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) Gyvt. 20/C. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az óvodáztatási támogatás helyben biztosított formáját - az első alkalommal folyósításra kerülő pénzbeli támogatás helyett - természetbeni támogatásként biztosítja.
(2) A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás (a továbbiakban: Társulás) által biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
a) gyermekjóléti szolgáltatás
b) önálló helyettes szülői feladat-ellátás.
3. Óvodáztatási támogatás
3. § (1) A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző) a természetben nyújtandó óvodáztatási támogatást a Térségi Szociális Gondozási Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatának (továbbiakban: Gyermekjóléti Szolgálat) közreműködésével biztosítja.
(2) A természetbeni ellátás formája vásárlási utalvány, mely a rendszeres óvodába járáshoz és a benntartózkodáshoz szükséges mértékben ruházati cikkek megvásárlására nyújtható be.
(3) A szülő a vásárlási utalvány kézhezvételét követő 8 napon belül köteles felkeresni a Gyermekjóléti Szolgálatot és a kapott számlát átadni a családgondozónak.
(4) A családgondozó a szülő igazolását követően 15 napon belül megküldi az igazolásról készített hivatalos feljegyzést és a számlát a Jegyzőnek.
4. Gyermekjóléti szolgáltatás
4. § A Társulás a Gyvt. 39-40. §-aiban rögzített gyermekjóléti szolgáltatási feladatait a Gyermekjóléti Szolgálat keretein belül családgondozó személyek alkalmazásával oldja meg.
5. § (1) A Gyermekjóléti Szolgálat a Gyvt. 40. § (2) f) pontjában rögzített feladatkörében felkérésre ellenőrzi a gyermekre tekintettel megállapított önkormányzati segély (továbbiakban: támogatás) rendeltetésszerű felhasználását.
(2) A Gyermekjóléti Szolgálat ilyen irányú felkérését a támogatást megállapító határozat rendelkező részében rögzíteni kell.
(3) A Gyermekjóléti Szolgálat a rendeltetésszerű felhasználás ellenőrzéséről feljegyzést készít, amit az ellenőrzést követő 8 napon belül megküld a Polgármesternek.
(4) A Gyermekjóléti Szolgálat - indokolt esetben - a rendeltetésszerű felhasználás ellenőrzésének megszüntetését kezdeményezheti.
(5) Az ellenőrzés megszüntetéséről az Önkormányzat határozattal dönt.
6. § Az Önkormányzat az 5. § (5) bekezdésében rögzített hatáskörét a Polgármesterre átruházza.
5. Gyermekek napközbeni ellátása
7. § (1) A Társulás gyermekek napközbeni ellátása keretében az óvodai feladat-ellátást az általa fenntartott Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda útján biztosítja.
(2) Az Önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében bölcsődei, óvodai, iskolai és kollégiumi tanulók étkeztetését biztosítja.
(3) A gyermekek napközbeni ellátását az Önkormányzat:
a) Társulás útján,
b) a bölcsődei és óvodai ellátást nem állami intézményekkel kötött ellátási szerződés szerint látja el.
(4) A napközbeni ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az intézményvezetőnél kell benyújtani.
(5) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni, melynek szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
6. Gyermekek átmeneti gondozása
8. § (1) A Társulás a Gyvt. 45. §-a szerinti - a gyermekek átmeneti gondozására vonatkozó - feladatát az általa fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ útján önálló helyettes szülő (továbbiakban: helyettes szülő) alkalmazásával látja el.
(2) A helyettes szülőt a nála elhelyezett gyermek után az elhelyezés időtartamára a Gyvt.-ben meghatározott juttatás illeti meg.
(3) A helyettes szülői ellátás iránti kérelmet Térségi Szociális Gondozási Központ intézményvezetőjéhez kell benyújtani, aki írásban értesíti a kérelmezőt az ellátás biztosításáról és fizetendő személyi térítési díj mértékéről.
(4) A gyermek helyettes szülőnél történő elhelyezése iránti kérelemhez csatolni kell a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 5. mellékletében meghatározott jövedelemnyilatkozatot a csatolandó mellékletekkel együtt. A kérelem elbírálása előtt a család helyzetének és az elhelyezés indokoltságának felmérésére környezettanulmányt kell készíteni.
(5) A helyettes szülői ellátás intézményi térítési díját a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
7. Záró rendelkezések
9. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 10/2009. (III. 5.) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 37/2009. (VIII. 28.) önkormányzati, és a 46/2009. (XI. 2.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet a ….../2013. (……….) önkormányzati rendelethez
Önálló helyettes szülő intézményi térítési díja
A | B | C | |
1 | Napi Ft/nap/fő | Havi Ft/hó/fő | |
2 | Intézményi térítési díj mértéke | 1.285.- | 38.550.- |
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal