1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2015. augusztus 12-i ülésére
2015. augusztus 12-i ülésére
Tárgy: | Helyi adórendelet felülvizsgálatához végzett számítások | |
Készítette: | Enyedi László | |
Előterjesztő: | Dr. Uhrin Anna jegyző | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2015. júniusi ülésén döntött, hogy felül kívánja vizsgálni a jelenleg hatályos, helyi adókról szóló, 30/2011. (XI. 4.) önkormányzati rendeletét. A döntéséhez szükséges számításokat, kimutatásokat a Képviselő-testület augusztusi ülésére kérte előterjeszteni.
1. Építményadó:
A helyi adórendeletünk szerint Gyomaendrőd Város közigazgatási területén építményadó köteles minden nem lakás céljára és nem garázs céljára szolgáló épület, épületrész (építmény). Az üdülés, pihenés célját szolgáló építmények esetén az építményadó mértéke függ az építmény teljes alapterülete szerinti sávos besorolástól, valamint az építmény területi besorolásától, amit az érintett üdülőterület infrastrukturális ellátottsága határoz meg. Így 12 adómérték került meghatározásra a jelenlegi rendeletünkben ezen építmények után. Minden egyéb építmény esetében, vagyis a vállalkozók üzleti célt szolgáló építményei után az építményadó mértéke 300 Ft/m2. A Képviselő-testület kérte, hogy az üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények esetében kerüljön megvizsgálásra, hogy a jelenlegi adómértékek számának csökkentése esetén, a jelenlegi legkisebb adómértékek alkalmazásával mennyi lenne az adóbevétel csökkenése, illetve úgy is legyen megvizsgálva, hogy az adóbevételek ne csökkenjenek.
A teljes alapterület szerinti sávos besorolás megszüntetésével, a jelenlegi övezeti besorolás változatlanul hagyása mellett, 4 adómértékre lehetne lecsökkenteni az eddigi 12 adómértéket. A nagyobb alapterületű üdülőépület után így is több építményadó kerülne megfizetésre, mint egy kisebb alapterületű után, a progresszív adóztatás megszüntetése mellett. Ennek a lehetőségnek a bevezetése esetén csak a jelenlegi övezetenkénti legkisebb adómértékek alkalmazásával lehetne elkerülni minden adózónál a fizetendő adó emelkedését. Az alábbi táblázatban ezt az „A” változat szemlélteti.
Az üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények utáni építményadó mértéke:
Ft/m2
|
Jelenleg
|
„A”
|
„B”
|
||||||||||
Üdülés céljára
szolgáló építmény
|
|
A
|
B
|
C
|
D
|
A
|
B
|
C
|
D
|
A
|
B
|
C
|
D
|
|
övezet
|
övezet
|
övezet
|
||||||||||
30 m2-ig
|
450
|
400
|
330
|
250
|
450
|
400
|
330
|
250
|
560
|
460
|
400
|
320
|
|
31–45 m2 közötti
|
560
|
460
|
400
|
320
|
|||||||||
45 m2 feletti
|
680
|
580
|
490
|
400
|
Ennek a változatnak az alkalmazása esetén, a jelenlegi 1.125 adózóból 651 adózó esetén nem változna az éves fizetendő adó összege, a többinél, 474 adózó esetében viszont csökkenne. A csökkenés egyes adózók esetében jelentős mértékű lenne. Ez összességében évi 2.587.637 Ft adóbevétel kiesést okozna az önkormányzat számára.
Ahhoz, hogy az adóbevételek ne csökkenjenek, övezetenként egy átlagos adómértéket kellene alkalmazni. Ez kb. a jelenlegi övezetenkénti középső adósávnak felel meg, amit a táblázatban a „B” változat szemléltet. Így csak évi 108.385 Ft lenne a bevétel kiesés. Ennek a változatnak az alkalmazása esetén az 1.125 adózóból 180 adózónál csökkenne, 294 adózónál nem változna, 651 adózónál pedig növekedne az éves fizetendő adó összege. A növekedés mértéke évi ezer Ft alatt lenne 134 adózó, ezer és kétezer Ft közötti 491 adózó, három és háromezer-háromszáz Ft közötti 26 adózó esetében.
2. Telekadó:
Szintén nagyon sok (11 db) adómértékkel adóztatjuk a belterületi beépítetlen telkeket, és nagyon széttagolt a területi besorolás is. Ezt jól mutatja az alábbi táblázat is. A Képviselő-testület kérte a megvizsgálását a belterületi telkek kommunális adó keretében történő adóztatására úgy, hogy azok a kommunális adó legkisebb mértékével kerüljenek adóztatásra, a telekadó megszüntetése mellett.
A telekadó mértéke:
|
|
|
Jelenleg
Ft/m2
|
„A”
Ft/telek/év
|
„B”
Ft/telek/év
|
Beépítetlen lakótelek
|
kiemelt övezetben
|
teljes közmű
|
40
|
komm.adó
2.500
|
komm.adó
0-400 m2
2.500
401 m2-től
5.000
|
részleges közmű
|
30
|
||||
közmű nélkül
|
20
|
||||
egyéb övezetben
|
teljes közmű
|
20
|
|||
részleges közmű
|
15
|
||||
közmű nélkül
|
10
|
||||
Üdülőtelek
|
1520-1550 hrsz-ú ingatlanok
|
1500 m2-ig
|
10
|
||
1500 m2 feletti rész
|
4
|
||||
1304-1360 és
3215-3402 hrsz-ú és a Németzugi soron lévő ingatlanok
|
1500 m2-ig
|
8
|
|||
1500 m2 feletti rész
|
4
|
||||
egyéb ingatlanok esetén
|
|
240
|
|||
Egyéb beépítetlen belterületi telek
|
3410-3411, 3481-3487 hrsz-ú ingatlanok
|
1500 m2-ig
|
10
|
||
1500 m2 feletti rész
|
4
|
||||
783-812, 910-915, 1363-1379, 2634, 2635, 2640/2, 2643, 2644, 2645, 2654, 2681, 2686, 2687/1, 2687/2, 2691/2, 2692, 3413-3464, 3757-3876 hrsz-ú ingatlanok
|
1500 m2-ig
|
4
|
|||
1500 m2 feletti rész
|
2
|
||||
3465-3480, 3564, 3565 hrsz-ú ingatlanok
|
1500 m2-ig
|
5
|
|||
1500 m2 feletti rész
|
2
|
||||
egyéb ingatlanok esetén
|
1500 m2-ig
|
8
|
|||
1500 m2 feletti rész
|
4
|
Jelenleg a magánszemélyek kommunális adójánál a legkisebb adómérték 2.500 Ft/ingatlan/év. Ha ezzel a mértékkel adóztatjuk a belterületi telkeket (táblázat „A” oszlopa) 3.879.413 Ft-al kevesebb kommunális adó lenne utánuk kivetve, mint amennyi telekadóként volt. Az 502 adózóból sokaknál jelentős éves adócsökkentésre kerülne sor, de még ebben az esetben is 12 adózónál, jellemzően kis alapterületű telkek esetében növekedne az adó, maximum évi 2.324 Ft-al.
Kevésbé csökkenne a bevétel, amennyiben 400 m2-ig 2.500 Ft/ingatlan, 400 m2 felett 5.000 Ft/ingatlan lenne a belterületi telkek adómértéke kommunális adóban (táblázat „B” oszlopa). Ebben az esetben is még 2.878.976 Ft-al kevesebb kommunális adó lenne utánuk kivetve, mint amennyi telekadóként volt. Az 502 adózóból 449 adózó esetében csökkenne, 53 adózó esetében pedig növekedne az éves fizetési kötelezettség. A növekedés mértéke 37 adózónál ezer Ft alatti, 7 adózónál ezer és kétezer Ft közötti, 9 adózónál kétezer és háromezer Ft közötti nagyságú lenne.
3. Magánszemélyek kommunális adója:
A kommunális adó alapja a lakás céljára szolgáló épület hasznos alapterülete, mértéke függ a lakás övezeti besorolásától, valamint a hasznos alapterület sávosan meghatározott nagyságától. Ezek alapján 12 adómértékkel vannak adóztatva ezen épületek. A Képviselő-testület kérte, hogy kerüljön megvizsgálásra, hogy a jelenlegi adómértékek számának csökkentése esetén, a jelenlegi legkisebb adómértékek alkalmazásával mennyi lenne az adóbevétel csökkenése, illetve úgy is vizsgáljuk meg, hogy az adóbevételek ne csökkenjenek.
A hasznos alapterület szerinti sávos besorolást megszüntetve, az övezeti besorolást meghagyva, 3 adómértékre lehetne lecsökkenteni az eddigi 12 adómértéket. Ennek a lehetőségnek a bevezetése esetén csak a jelenlegi övezetenkénti legkisebb adómértékek alkalmazásával lehetne elkerülni minden adózónál a fizetendő adó emelkedését. Az alábbi táblázatban ezt az „A” változat szemlélteti.
A magánszemélyek kommunális adója mértéke:
Ft/ingatlan/év
|
Hasznos alapterület
|
Jelenleg
|
„A”
|
„B”
|
Belterületi lakás
|
60 m2-ig
|
6.300
|
6.300
|
7.100
|
61-120 m2
|
7.100
|
|||
121-180 m2
|
8.000
|
|||
181 m2 felett
|
9.600
|
|||
Bánomkert, Nagylapos, Öregszőlő
|
60 m2-ig
|
5.250
|
5.250
|
5.250
|
61-120 m2
|
5.550
|
|||
121-180 m2
|
6.000
|
|||
181 m2 felett
|
6.800
|
|||
Külterületi lakás
|
60 m2-ig
|
2.500
|
2.500
|
2.500
|
61-120 m2
|
2.950
|
|||
121-180 m2
|
3.250
|
|||
181 m2 felett
|
3.450
|
Az „A” változatnak az alkalmazása esetén, a jelenlegi 6.618 adózóból 1.779 adózó esetén nem változna az éves fizetendő adó összege, a többinél, 4.839 adózó esetében viszont csökkenne. Így összességében évi 3.854.991 Ft-al kevesebb kommunális adó kerülne kivetésre, mint jelenleg.
A táblázat szerinti „B” változat azt mutatja, be, ha a belterületi lakások, az eddigi 61-120 m2 közötti ingatlanok adómértékével, a másik két kategóriánál pedig a legkisebb adómértékkel kerülnének adóztatásra. A 61-120 m2 közötti ingatlanok adómértéke 7.100 Ft/év, ezzel adózik a belterületi lakások után adózók (5.890 adózó) 71,4 %-a, vagyis 4.208 adózó. A „B” változat alkalmazása esetében a jelenlegi 6.618 adózóból 631 adózó esetében csökkenne, 4.587 adózó esetén nem változna, 1.400 adózó esetében növekedne az éves fizetendő adó összege. A növekedés mértéke évi 800 Ft lenne a teljes ingatlan után adózók esetében (1.281 adózó). Így összességében évi 664.246 Ft-al több kommunális adó kerülne kivetésre, mint jelenleg.
Bármely változathoz képest, amennyiben minden adósávban 100 Ft-al emeljük az adómértéket, az 634.945 Ft többletbevételt jelentene.
4. Idegenforgalmi adó:
A Képviselő-testület kérte, hogy kerüljön megvizsgálásra, amennyiben a helyi adókról szóló törvényben nyújtott mentességek köre további mentességekkel kerülne kiegészítésre a helyi rendeletünkben, az mekkora bevételkiesést okozna („A” változat). Ilyen mentesség lehetne pl. az önkormányzat által meghívott vendégek, a csoportosan idelátogató, szociális intézményben ellátott személyek és kísérőik, vagy a diákokat kísérő tanárok idegenforgalmi adó megfizetése alóli mentesítése.
2014. évben a fenti kategóriáknak megfelelő személyek kb. 150 vendégéjszakát töltöttek el városunkban. Ennek az idegenforgalmi adó bevétele 52.500 Ft. Az ez után járó állami támogatás összege jelenleg 1,55 Ft/ beszedett idegenforgalmi adó Ft, vagyis 81.375 Ft. Ez így összesen 133.875 Ft bevételkiesést jelentene.
5. Összegzés:
A megvizsgált változások a következő hatást gyakorolnák az éves adóbevételre:
ezerFt
Adónem
|
Bevétel változása
|
|
„A” változat esetén
|
„B” változat esetén
|
|
Építményadó
|
- 2.588
|
- 108
|
Telekadó (kommunális adóként történő adóztatás)
|
- 3.879
|
- 2.879
|
Magánszemélyek kommunális adója
|
- 3.855
|
664
|
Idegenforgalmi adó
|
- 53
|
0
|
Idegenforgalmi adó utáni állami támogatás
|
- 81
|
0
|
Összesen:
|
- 10.456
|
- 2.323
|
A megvizsgált változások az alábbi hatást gyakorolnák az éves adófizetési kötelezettségre:
Adózó, fő
|
||
„A” változat esetén
|
„B” változat esetén
|
|
Csökkenne
|
5.803
|
1.260
|
Nem változna
|
2.430
|
4.881
|
Növekedne
|
12
|
2.104
|
Az éves adó növekedésének mértéke az adózóknál az alábbiak szerint alakulna:
Adózó, fő
|
||
„A” változat esetén
|
„B” változat esetén
|
|
0 – 1.000 Ft
|
5
|
1.571
|
1.001 – 2.000 Ft
|
3
|
498
|
2.001 – 3.000 Ft
|
4
|
35
|
Összességében a megvizsgált változások a három adónem esetében (építményadó, telekadó, kommunális adó) jelentős mértékben csökkentenék a jelenlegi adómértékek számát (36 db), az „A” változat esetében 9 adómértékre, a „B” változat esetében 10 adómértékre. Ezzel a helyi adórendeletünk sokkal átláthatóbbá, egyszerűbbé válna.
Az „A” változat alkalmazása esetén az adózók éves adóterhei nem nőnének, viszont mintegy tízmillió-ötszázezer Ft éves adóbevétel kiesést eredményezne az önkormányzat számára. Még a „B” változat esetén is adóbevétel kiesés jelentkezne az önkormányzatnál, azonban ez már kompenzálható lenne egy átfogó adóellenőrzéssel, főleg a kommunális adó területén, valamint fokozott behajtási tevékenység végrehajtásával. Igaz ebben az esetben az adózók meghatározott körének növekedne az éves adófizetési kötelezettsége, viszont a növekedés mértéke az esetek 75 %-ában ezer Ft alatti összegű lenne. Az adózók többségénél viszont az éves adófizetési kötelezettség nem változna, sőt sokaknál csökkenne.
Az építményadó és a kommunális adó alapterület szerinti adókategóriáinak megszüntetésével, a beépítetlen belterületi telkek kommunális adóval történő adóztatásával az ellenőrzési eljárás is sokkal egyszerűbbé válhatna, ami elősegítené az adózatlan ingatlanok feltárását is.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság az előterjesztésben részletezett "B" változat szerint javasolja módosítani a helyi adórendeletet. További számításokat javasol a vállalkozási célú építmények utáni építményadó esetében úgy, hogy az eddigi 300 Ft/m2 helyett 150 Ft/m2 adómérték kerüljön alkalmazásra, illetve kerüljön megvizsgálásra, hogy a jelenlegi helyi adórendeletünk alapján az adókötelezettség alól mentesített helységek (pl: tárolók) adóalapba történő bevonása milyen hatást gyakorolna az adóbevételekre és az adózókra.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság az előterjesztésben részletezett "B" változat szerint javasolja módosítani a helyi adórendeletet, továbbá javasolja számítások elvégzését a vállalkozási célú építmények utáni építményadó esetében úgy, hogy az eddigi 300 Ft/m2 helyett 150 Ft/m2 adómérték kerüljön alkalmazásra.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság csak a magasabb szintű jogszabályokból eredő változások átvezetését javasolja a helyi adórendeletben. |
|
"Helyi adórendelet felülvizsgálatához végzett számítások"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Adóügyek
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Megszavazandó alternatívák:
A) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a helyi adókról szóló 30/2011. (XI. 4.) önkormányzati rendelet módosítását az alábbiak szerint:
a) A magasabb szintű jogszabályok változásából adódó módosítások kerüljenek átvezetésre.
b) ..............................................................................................................................................
c) ..............................................................................................................................................
Kérje fel a jegyzőt, hogy a módosítás rendelettervezetét a Képviselő-testület 2015. októberi ülésére terjessze elő.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
B) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a helyi adókról szóló 30/2011. (XI. 4.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatához további számításokat kérjen, az alábbiakra tekintettel:
a) ..............................................................................................................................................
b) ..............................................................................................................................................
c) ..............................................................................................................................................
Kérje fel a jegyzőt, hogy a számításokat a Képviselő-testület 2015. szeptemberi ülésére terjessze elő.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -