9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2015. augusztus 12-i ülésére

Tárgy:   Holtághasznosítás
Készítette:   Petényi Roland
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 1992-ben a Vagyonátadó Bizottság IV.1184/1992. számú határozata alapján 11 holtág tulajdonjogát megkapta. A tulajdonjoggal ellentétben a halászati jogot az állam nem adta át, így annak átadására csak 1999-ben került sor. 1999-ig a 11 db átadott holtág halászati jogát haszonbérlet alapján a Körösi Halászati Szövetkezet gyakorolta.
A halászati jog megszerzését követően az Önkormányzat döntött arról, hogy azon holtágak esetében, melyeknél horgászegyesület alakult meg, a halászati jogot a horgászegyesületnek kívánja bérbe adni, míg a többi holtág esetében a halászati jogot továbbra is a Körösi Halászati Szövetkezetnek adja haszonbérbe.
A holtágak halászati jogának módosítása során a Körösi Halászati Szövetkezet kártérítési igényt nyújtott be az Önkormányzathoz, mely a holtágakban található halasítás ellenértékére vonatkozott. Ezt a kártérítést a megalakult horgászegyesületek felvállalták, így 2000 márciusában és áprilisában megkötésre kerültek a haszonbérleti szerződések.
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete 2000. április 3-án Haszonbérleti szerződést kötött a Körösi Halászati Szövetkezettel a Csókási-zugi, a Hantoskerti, a Fűzfás-zugi, a Rév-zugi, a Torzsás-zugi, valamint a Német-zugi holtág halászati jogára. A haszonbérleti szerződés 2014. december 31. napjával lejárt.
A Képviselő-testület a 410/2014. (VIII. 28.) határozata alapján döntött arról, hogy a Hantoskerti, Torzsás, Német- zugi, Fűzfás-zugi, Csókási és a Rév-zugi holtág halgazdálkodási jogát nem kívánja haszonbérbe adni, azt saját maga kívánja tovább hasznosítani.
A Körösi Halászati Szövetkezet nevében Dr Csoma Antal 2014. november 12-i levelében megkereste az Önkormányzatot, hogy 2015. december 31-ig hosszabbítsa meg a haszonbérleti szerződést, amennyiben nem kerül meghosszabbításra a bérleti szerződés, abban az esetben a Halászati Szövetkezet 12.187.581,- +Áfa összegű kártalanításra tarthat igényt.
A FVM Erdészeti, Halászati és Vadászati Főosztály tájékoztatója szerint a haszonbérleti szerződés megkötésekor hatályos 1997. évi XLI. törvény a halászatról és a horgászatról 14. § (3) bekezdés alapján a „A halászati jog haszonbérletére kötött szerződés megszűnésekor, eltérő megállapodás hiányában, a haszonbérlő követelheti az általa létesített, el nem vihető halászati berendezéseknek, létesítményeknek - ideértve a telepítési költségek meg nem térült részét is -, valamint az okszerű gazdálkodás mértékéig a hasznos beruházásoknak a szerződés megszűnésekori tényleges értékét. A haszonbérlő mindaddig birtokban marad, amíg a haszonbérbe adó az elszámolási kötelezettségének eleget nem tesz.”
A szövetkezet által benyújtott kártalanítási összeg kiszámításának alapja a szövetkezet által betelepített halak és a horgászok és halászok által ki nem fogott halak értékének különbsége. A szerződés meghosszabbításra került 2015. december 31-éig, mely döntéssel az Önkormányzat időt nyert. A kérdés most is ugyan az, mint 2014-ben, viszont most van idő egy olyan szakértő bevonására, aki a megye számos területén üzemeltet kisebb nagyobb tavakat, holtágakat és folyószakaszokat. A szakértőként bevont szervezet a Körösvidéki Horgász Egyesületek Szövetsége. A megkeresésünkben azt kértük, hogy a tapasztalataikat figyelembe véve, véleményezzék a korábban Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. által készített holtág kezelési üzemeltetési tervezetet, hogy a visszakerülő 6 holtágat hogyan és milyen költségek és bevételek mellett lehet üzemeltetni, úgy, hogy a kiindulási alap szerint a vízben minimális hal található, és a jövőben olyan horgászvizet szeretnénk csinálni belőlük, ahol a helyi lakosok mellett a horgászturizmus is fellendülhet. A szakvélemény megérkezett, mely jelen előterjesztés mellékleteként kiküldésre kerül a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. által készített holtág kezelési tervezettel együtt. 

A 2015. július havi Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrzési és Közbeszerzési Bizottság ülésén felkérte a Közös Önkormányzati Hivatalt, hogy készítsen alternatívákat a visszakerülő hat holtág hasznosításának a lehetőségéről. Ezzel kapcsolatban a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság hozott egy megerősítő döntést, melyben felkérte a hivatalt, a korábban meghozott döntés végrehajtására. A holtágak jövőbeni hasznosítását a Halgazdálkodásról és a hal védelméről szóló 2013. évi CII. törvény szabályozza, melyből összeállításra került egy kivonat, hogy a főbb szabályok ismeretesek legyenek a döntés meghozatala előtt.
CÉLOK
A Halgazdálkodásról és a hal védelméről szóló 2013. évi CII. törvény (továbbiakban: Törvény) 5. § (1) bekezdése kimondja, hogy
a halgazdálkodási vízterületek halgazdálkodási hasznosítása során a horgászat és a horgászturizmus fejlesztése elsőbbséget élvez más hasznosítási módokkal szemben”,
 a (2) bekezdés szerint
 „a halgazdálkodási jog a halgazdálkodási vízterületen elsősorban horgászati célú halgazdálkodásra jogosít. Halászat vagy haltermelés a horgászat mellett, vagy önállóan akkor végezhető, ha a horgászati célú halgazdálkodás megvalósítására nincs mód.”
Fentieket figyelembevéve Gyomaendrőd esetében nincs mód halászatra, és haltermelésre, kivéve szelektáló halászatra.
JOGOSULTSÁG
A Törvény 22. § (2) bekezdése kimondja, hogy „a halgazdálkodási jog haszonbérbe vagy vagyonkezelésbe adható.”
A Törvény 22. § kimondja, hogy „(3) A halgazdálkodási jog jogosultja:
a) a halgazdálkodási jog haszonbérbe adása esetén a haszonbérlő,
b) a halgazdálkodási jog vagyonkezelésbe adása esetén a vagyonkezelő,
c) a halgazdálkodási jog haszonbérbe vagy vagyonkezelésbe adására irányuló érvényes szerződés hiányában az állam,
d) a földtulajdonosi haszonbérletben álló halgazdálkodási jog alhaszonbérbe adásának esetében az alhaszonbérlő.
 
A Törvény 23. § kimondja, „Az önkormányzatot illeti meg a halgazdálkodási jog, ha az ingatlan, amelyen a halgazdálkodási vízterület fekszik, a folyó mentett oldalán helyezkedik el és az önkormányzat többségi tulajdonában áll.”
 
 KÖTELEZETTSÉG
 
A halgazdálkodási jog azonban nem csak jog, hanem kötelesség is:
(4) A halgazdálkodási jog gyakorlója köteles
a) a halgazdálkodási tervben előírtak szerint a halállományokat telepítésekkel szinten tartani és fejleszteni,
b) az őshonos halfajok és vad típusú fajták, más őshonos hasznos víziállatok állományát védeni, szükség szerint az eltűnt őshonos halfajokat, halállományokat visszatelepíteni,
c) a vízi életközösség biológiai sokféleségét fenntartani,
d) a vízi élőhelyeket és a természeti környezetet megóvni,
e) a halászati őrzést és a halvédelmet hatékonyan működtetni,
f) a halgazdálkodási vízterületen elhelyezkedő vízilétesítmények rendeltetésszerű üzemeltetéséhez fűződő vízgazdálkodási szempontok figyelembe vételére, és
g) az egyéb társadalmi, gazdasági közérdeket figyelembe venni.
(5) A halgazdálkodásra jogosult - ha e törvény másképp nem rendelkezik - az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott halgazdálkodási tevékenységeket maga köteles végezni.
(6) A halgazdálkodási jog gyakorlásával kapcsolatos kötelezettségek és jogok e törvényben foglaltak szerinti teljesítéséért és gyakorlásáért a halgazdálkodásra jogosult felel.”
 
HASZNOSÍTÁS MÓDJA
 
A Törvény 26. §-a kimondja, „(1) A halgazdálkodási jog haszonbérbe adása - a (2) bekezdésben szereplő kivétellel - nyilvános pályázat útján történik.
(2) A halgazdálkodási vízterület fekvése szerinti ingatlan 1/1 tulajdoni hányadú tulajdonosa igényelheti a halgazdálkodási jog haszonbérleti jogát (a továbbiakban: földtulajdonosi haszonbérlet). Földtulajdonosi haszonbérleti szerződés csak akkor köthető, ha a halgazdálkodási jog nincs harmadik személynek haszonbérbe vagy vagyonkezelésbe adva. Ha a halgazdálkodási jog harmadik személy haszonbérletében vagy vagyonkezelésében áll, a földtulajdonosi haszonbérleti szerződés csak ennek megszűnését követően léphet hatályba. A földtulajdonosi haszonbérletben álló halgazdálkodási jog alhaszonbérbe adható.
(3) A halgazdálkodási vízterület medrének 50%-ot meghaladó tulajdoni hányaddal rendelkező tulajdonostársát előhaszonbérleti jog illeti meg a halgazdálkodási jog haszonbérbe adása során, ide nem értve a földtulajdonosi haszonbérlet esetét.”
 
A törvény 27. § kimondja, „(1) A halgazdálkodási jog haszonbérletére vonatkozó szerződés határozott időtartamra köthető, amelynek időtartama legalább 5 év, legfeljebb 15 év.
(2) A halgazdálkodási jog haszonbérletéért az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben az egyes víztípusok halgazdálkodási értéke alapján meghatározott haszonbérleti díjat kell megfizetni.
(3) Ha a halgazdálkodási hatóság eljárására visszavezethetően a halgazdálkodásra jogosult tartósan nem tudja gyakorolni a halgazdálkodási jogát, a haszonbérleti díj fizetése alól a miniszter meghatározott időtartamra felmentést adhat vagy díjkedvezményt állapíthat meg.”
 
A 28. § kimondja
(1) A halgazdálkodási jog haszonbérletére kiírt pályázatok részletes feltételeit és értékelési pontrendszerét az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben kell meghatározni.
(2) Az értékelési pontrendszert úgy kell meghatározni, hogy
a)védje a természetes vagy természetközeli vízi ökoszisztémákat és segítse a halállományok természetes gyarapodását,
b) elősegítse az etikus sporthorgászat és a horgászturizmus fejlődését,
c) az adott vízterületnek megfelelő, többcélú halgazdálkodás és haszonvétel valósulhasson meg, és
d) támogassa a helyi közösségek részvételét a lakóhelyüket érintő vizek halgazdálkodásában.
 
ALTERNATÍVÁK
 
A fentiek figyelembevételével 3 alternatíva látszik kibontakozni, amely szóba jöhet, mint lehetőség.
A)                 Az önkormányzat saját maga, vagy valamelyik Kft. – jén keresztül hasznosítja a holtágakat.
B)                Pályázat kerül kiírásra külön-külön a holtágak hasznosítására
C)                Pályázat kerül kiírásra a holtágak hasznosítására együttesen
 
 
 A)                alternatíva vizsgálata
Ebben az esetben a holtágak teljes üzemeltetését és halgazdálkodását, vagy az Önkormányzat, vagy pedig valamelyik Kft.-je végzi. Megvizsgáltuk, hogy mik azok az erőforrások, amelyekkel rendelkezünk a Körösvidéki Horgász Egyesületek Szövetsége által kiadott (Továbbiakban: Szövetség) szakvéleményben foglaltakhoz képest.
 
Áttekintve a rendelkezésre álló eszközparkunkat rendelkezünk 1 db csónakkal ami használható, a szakvéleményben ez a tétel 1 millió Ft-tal került betervezésre. A szakvéleményben foglaltakhoz képest egy terepjáró beszerzése is szükségessé válik. A célszerűség alapján ez egy új, vagy használt dobozos terepjáró lenne figyelembe véve a szállítandó eszközparkot, és felszerelést. Ennek a típusú eszköznek az ára mintegy 4 és 8 millió Ft összegben kerül tervezésre, mely valószínűleg megfelelő lesz a feladat ellátásához.
A szakvélemény nem tartalmazza, de törvény leírja, hogy milyen halgazdálkodásban jártas szakembert kell alkalmazni, melynek költségét 3-6 millió Ft/év közötti összeggel kalkuláltuk. Ahhoz, hogy a holtágaink halasítása kielégítse, adott esetben felkeltse a vidékiek érdeklődését is, és a helyi szereplőket is kielégítse szükséges lenne legalább az első néhány évben az optimális szinten halasítani.
 
Alábbi táblázat tartalmazza a fent leírtakkal kiegészített és szakvéleményben foglalt költségeket, melyben az egyszeri beruházást igénylő kiadások elkülönítetten kerültek betervezésre, azzal, hogy az első évben szerepelnek a későbbi költséget és bevételt tartalmazó táblázatban a 10. évig nem kerülnek kalkulálásra, ott lenne ismét egy jelentősebb befektetés az eszközparkba. A pénzügyi és adminisztrációs teher az Önkormányzati hivatalra, vagy valamelyik Kft-re hárulna, melynek költségét a jövőben fel kell térképezni, hogy felmerül-e, várhatóan ez is belekerülne éves szinten minimum 2 millió Ft-ba .
 
Költségek / első év
Egyszeri beszerzés
 
Új, használt Terepjáró beszerzése
4.000.000-8.000.000,-Ft
Beszerzendő eszközök összesen
2.909.000 Ft
Beruházás összesen
10.909.000-14.909.000,- Ft
Szakmai vezető
3.000.000-6.000.000 Ft
Halászati őrzés
 
Vizsgák összesen 2 főre + közlekedés
91.392 Ft
Kötelező ruházat
150.000 Ft
Munkabérek, üzemanyag, egyéb
6.423.600 Ft
Vízminőség, halegészségügy
 
Vízvizsgálat, kezelések, szakértői díj
147.500 Ft
Halasítás
 
Elfogadható szinten
10.961.850 Ft
Optimális szinten
16.689.000 Ft
Marketing, reklám
 
Weblap, kiadványok, újságcikk, stb.
250.000 Ft
Adminisztrációs feladatok
 
Hatósági díjak és területi jegyek előállatása
220.000 Ft
Adminisztrációs terhek
2.000.000 Ft
Összesen elfogadható halasítással:
 kgdégksédglk
 
 
 
 
21.153.342 Ft
Mindösszesen optimális halasítással:
35.880.492 - 42.880.492 Ft
 
 
A kiadások mellett a bevétel tervezetet is véleményezte a Szövetség, a bevételeket ez alapján a szakvélemény alapján került összeállításra.
Területi jegyek árai:
-          Éves felnőtt területi jegy: 1000 db/év, 15.000 Ft – 15.000.000 Ft
-          Éves kedvezményes területi jegy: 50 db/év, 7.500 Ft – 375.000 Ft
-          Napi felnőtt területi jegy: 1000 db/év, 1.500 Ft – 1.500.000 Ft
-          Napi kedvezményes területi jegy: 100 db, 750 Ft/fő – 75.000 Ft
Összesen: 16.950.000 Ft
Bizonytalan az 1000 darab éves felnőtt területi jegy kiadását első évben, ennél célszerűbb lenne kisebb darabszámmal kalkulálni. A kiadási és bevételi tervben az első évben 800 db éves területi jegy került betervezésre. Gyermekeknek szóló területi jegyet az anyag nem tüntet fel, javasoljuk betervezni 500, vagy 1.000 Ft-os áron évi 300 darab kiadása mellett.
Kiadási és bevételi terv a fentiek figyelembevételével
 
Kiadás
Bevétel          
Egyenleg
1.      évben
36-43 millió Ft
15 millió Ft
-21; -28 millió
2.      évben
20-23 millió Ft
16,5 millió Ft
-3,5; -6,5 millió Ft
3.      évben
20-23 millió Ft
18 millió Ft
-2; -5 millió
4.      évben
20-23 millió Ft           
20-21 millió Ft
-0; -2 millió Ft
5.      évtől
20-23 millió Ft
23-25 millió Ft
0; 3 millió Ft
10. évben (eszközpark felújítás, optimális halasítással kalkulálva)
30 millió Ft
25 millió Ft
-5 millió Ft
11. évtől
20 millió Ft
23 millió Ft
3 millió Ft
Egyenleg 15 évre kalkulálva
 
 
~0 millió Ft
 
Az Önkormányzatnak ez az alternatíva hátrányos, mivel komoly befektetést igényel, melynek megtérülése kérdéses. Amennyiben mindent külső szolgáltatótól veszünk igénybe úgy a költségek lefaragása nagyon nehézkes, vagy szinte lehetetlen.
Ennek a konstrukciónak is van azért előnye. Mivel a vizek egy kézben vannak, ezért az engedélyek áránál lehet kombinált megoldást alkalmazni, ami lehetővé teszi, hogy a helyiek számára kidolgozhatóak legyenek elérhető konstrukciók, ez egyébként a 2. alternatíva esetén is felmerülő kérdés, amelyet el kell dönteni.
B-C) alternatíva vizsgálata
A holtágakat meghirdetjük bérbeadásra, ennek keretében szükséges megvizsgálni, hogy milyen bevételei voltak az önkormányzatnak. Igyekeztem összegyűjteni, hogy a halászati jog bérbeadásából holtáganként milyen bevétel származott.
Egyszeri és éves bevétel alakulása a jelenleg bérbeadott holtágaknál:
Holtág neve
Terület(ha)
Halászati jog díja (egyszeri díj)
Átlagos díj/ha
Haszonbérleti díj nettó/év „013. évre vonatkozó adat
Átlagos díj Ft/ha
Templom zugi holtág
9,5
1.400.000
147.368
 
207.504
21.843
Soczó zugi Holtág
10,6
2.000.000
188.679
196.570
18.544
Kecsegés zugi holtág
7,4
1.000.000
135.131
145.889
19.714
Visszakerülő 6 holtág
66,7
hallal kompenzálva
 
1.175.250
17.620
Papp zugi holtág
4,5
300.000
66.667
 
98.235
21.830
Bónom zugi holtág
16,6
3.700.000
222.892
362.593
21.843
 
Áttekintve az utóbbi idők törvényi változásait, illetve a környékbeli megyékben és Békés megyében kialakult helyzetet, a tavak hektáronkénti bérleti díja maximum 10.000 Ft körül alakul. A horgászaton kívül a halelőállítás és halászat kiesett a tevékenységek közül amelyet korábban végeztek, így a holtágak gazdasági kihasználtsága némiképpen csökkent. A bérletnél 2 alternatíva merülhet fel, az egyik, hogy 1 bérlőnek kerül kiadásra pályázat útján az összes holtág, vagy pedig meghirdetjük külön-külön a bérleti lehetőséget, és így mindenki pályázhat az általa kezelni tervezett vízre.
B)                Visszakerülő holtágak meghirdetése haszonbérbe adásra külön-külön
 
Az egyik esetben több szerződött partnere lesz az Önkormányzatnak. Ebben az esetben felmerül annak a kockázata, hogy több területi jeggyel lehet majd a visszakerülő holtágakon horgászni, így a mindenki számára elérhetőség valamilyen szinten csökkenni fog. Illetve felmerül annak a kérdése, hogy nem érkezik pályázat valamelyik vízterületre akkor azzal mi lesz, továbbra is az Önkormányzatnak kell kezelnie, és a törvény előírásainak megfelelően gazdálkodni, a halgazdálkodási tevékenység és a fajlagos költség az 1. alternatívához képest is rosszabbul alakul, arányaiban még többe fog kerülni
 
C)               A visszakerülő holtágak meghirdetése haszonbérbe adásra egyben
 
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság augusztusi soros ülésén részt vett a Szövetség ügyvezetője, akinek a Bizottság elnöke feltette a kérdést, hogy a Szövetség esetleg hajlandó lenne-e a teljes visszakerülő vízrendszert kezelni, melyre egyértelmű igen volt a válasz. A válaszban kifejtésre került, hogy vannak más olyan vízterületek, amelyet jelenleg is kezel a Szövetség és várhatóan a folyó körössel együtt a jövőben is kezelni fogják. Ilyen a Kecsegés, és Dan zug is.
 
A B és C alternatíva részének megvalósítására 2016. januárjában lesz lehetősége a Képviselő - testületnek, a határozott idejű haszonbérleti szerződések lejártát követően a halgazdálkodási jog visszaszáll az Önkormányzatra.
A B és C alternatívának megvannak az előnyei és hátrányai is. A B alternatívának az előnye, hogy a vízkezelők saját maguk lesznek külön-külön a felügyelői a saját vizüknek, így arra több figyelem összpontosulhat, és valamivel magasabb bérleti díj bevétel realizálható, hátránya viszont, hogy a helyieknek beszűkülnek a lehetőségei, és mélyen a pénztárcába kell nyúlni, ha több vízen is horgászni szeretne. A C alternatíva esetén lehet, hogy egyben kevesebb bérleti díjat tudunk az Önkormányzat számára beszedni, viszont a lakosságnak széleskörű horgászati lehetőséget tudunk biztosítani az egységgel. Kialakulhat egy olyan horgászati lehetőség, mely mesze földről is fog horgászokat ide csábítani, így a horgászturizmus fellendülhet, és a turisztikai szezon is kibővül.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő testületet, hogy az előterjesztés megtárgyalását követően hozza meg a döntését.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság   A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javaslata, hogy a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal hajtsa végre a a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 2015. júliusában, a soros ülésen hozott, témát érintő határozatát.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság   A Bizottság az eredeti előterjesztésben szereplő határozati javaslatban foglaltakat egyhangúlag támogatta.
 
Döntési javaslat

"Holtághasznosítás"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottságot, hogy a szakértői vélemény alapján, amennyiben igényli a külső szakértő bevonásával, készítsen javaslatot a visszakerülő 6 holtág (a Csókási-zugi, a Hantoskerti, a Fűzfás-zugi, a Rév-zugi, a Torzsás-zugi, valamint a Német-zugi holtág) halászati jogának hasznosításával kapcsolatban, és azt a Képviselő-testület szeptemberi soros ülésén terjessze elő.

Határidők, felelősök:

Határidő: 2015. 08. 27.
Felelős: Betkó József
Hivatali felelős: Petényi Roland

« Vissza
Vissza a főmenübe