1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2015. augusztus 19-i ülésére
2015. augusztus 19-i ülésére
Tárgy: | Pájer kemping területén lévő építmények tulajdonjogának rendezése | |
Készítette: | Csényi István | |
Előterjesztő: | Nagyné Perjési Anikó egyéni választókerületi önkormányzati képviselő |
Tisztelt Bizottság!
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 2015. augusztus 12-i ülésén felmerült kérdések tisztázása érdekében az a döntés született, hogy a Bizottság 2015. augusztus 19-én ismételten tárgyalja meg az előterjesztést. Megvizsgáltuk a tulajdonjog rendezésének alternatíváit, melyet az alábbiak szerint terjesztünk a T. Bizottság elé:
„A” alternatíva:
Az Önkormányzat és Pájer Sándor egyéni vállalkozó között létrejött bérleti szerződés 2015. december 31. napján megszűnik. Az értékbecslő által készített szakvélemény a 7701/1 hrsz.-ú ingatlanon lévő épületek, építmények becsült értékét bruttó 15,5 millió Ft összegben állapította meg. A bérleti szerződés megszűnésével az Önkormányzatnak el kell számolnia a bérlővel.
Amennyiben a bérleti szerződés megszűnésével a Képviselő-testület nem tart igényt a felépítményekre, vagyonelemekre az Önkormányzat kérheti az eredeti állapot helyreállítását, vagyis azt, hogy a strandfürdőn található – bérlő tulajdonát képező - ingó vagyont a bérlő szállítsa el, amennyiben azok elszállítása megoldható. Amennyiben ez nem megoldható az értéknövelő beruházást az Önkormányzat megtéríti Pájer Sándor egyéni vállalkozónak.
Amennyiben az eredeti állapotot a felek visszaállítják, abban az esetben a strand és a kemping üzemeltetéséhez minden forrást és eszközt az önkormányzatnak kell biztosítania. Előzetes számításaink alapján 16 – 17 millió Ft közötti összeget szükséges biztosítania az Önkormányzatnak ahhoz, hogy a strand és a kemping üzemeltethető legyen. Az épületek egy része csak engedélyeztetési eljárásban bontható, mely eljárás hosszabb időt vesz igénybe. Az ingatlan ismételt bérbeadása versenytárgyalás útján lehetséges. Amennyiben a felek egymással nem tudnak elszámolni, vagy az Önkormányzat nem tud elegendő forrást biztosítani, abban az esetben előre láthatólag 2016. május 1-jén nem kezdődik meg a strand és a kemping üzemeltetése.
„B” alternatíva:
Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonát képezi a 7701/2 hrsz.-ú korlátozottan forgalomképes ingatlan. Ezen a területen az alábbi ingatlanok találhatóak:
Megnevezés
|
Becsült érték ( Ft )
(előzetes felmérés alapján)
|
Tetőteres fürdőszobás faház 59,61 m2
|
3.500.000,-
|
Szolgálati faház 12,06 m2
|
480.000,-
|
Szociális blokk 11,38 m2
|
300.000,-
|
Összesen:
|
4.280.000,-
|
Az épületek Pájer Sándor tulajdonát képezik, azonban az ingatlan kizárólag az Önkormányzat tulajdonában áll. A Képviselő-testület a tulajdonviszonyok rendezése érdekében megvásárolhatja a 7701/2 hrsz.-ú önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanon található épületeket, valamint megtéríti a bérleti jogviszony megszűnését követően a 7701/1 hrsz.-ú ingatlant érintő értéknövelő beruházásokat. Ebben az esetben megvalósul a strand és a kemping egysége, és valamennyi felépítmény az önkormányzat tulajdonába kerül. Jelenleg a 7701/2 hrsz.-ú ingatlan vonatkozásában az Önkormányzat és Pájer Sándor egyéni vállalkozó között nem áll fenn bérleti jogviszony. Amennyiben az épületek az Önkormányzat tulajdonába kerülnek a 7701/1 és 7701/2 hrsz.-ú ingatlanok rendezett tulajdoni viszonyok mellett hasznosíthatóak.
„C” alternatíva:
Pájer Sándor egyéni vállalkozó ajánlatot tett a tulajdonviszonyok rendezésére. Pájer Sándor egyéni vállalkozó az Önkormányzat tulajdonába adja a 7701/1 hrsz.-ú ingatlanon lévő építményeket, ingóságokat (15,5 millió Ft), azzal a feltétellel, ha az Önkormányzat a felépítmények ellenértékeként tulajdonába adja a 7701/2 hrsz.-ú (1.500.000,- Ft), 7701/9 hrsz.-ú (4.800.000,- Ft) ingatlanokat, valamint a 7701/1 hrsz.-ú ingatlanból telekmegosztással keletkező, mintegy 1340 m2 (2.300.000,- Ft) területet. Pájer Sándor tulajdonában maradnak az alábbi építményeket és egyéb ingóságok:
Megnevezés
|
Pájer Sándor által figyelembe vett érték ( Ft )
|
2 db faház ( 2 x 700.000,- Ft )
|
1.400.000,-
|
út ( 34 m x 3 m=102 m2 ) 102 m2
|
204.000,-
|
15 db fa ( 15 x 2000 Ft )
|
30.000,-
|
1 db betonasztal
|
25.000,-
|
5 db betonpad ( 30.000,- Ft/pad )
|
150.000,-
|
1 db filagória
|
100.000,-
|
1 db haltisztító
|
20.000,-
|
4 db faház ( 4 x 700.000,- Ft )
|
2.800.000,-
|
25 m út
|
150.000,-
|
1 db nagy filagória
|
400.000,-
|
5 db horgászstég+lejáró
|
280.000,-
|
25 db fa ( 25 x 2000 Ft )
|
50.000,-
|
100 m hosszúságú áramközmű
|
300.000,-
|
100 m járda
|
100.000,-
|
|
6.009.000,-
|
Korrekció - 30%
|
1.802.700,-
|
Korrekció után összesen:
|
4.206.300,-
|
A felek az alábbiak szerint számolnának el az ajánlat szerint:
Pájer Sándor tulajdonát képező érték
|
15.500.000,- Ft
|
Csökkentő tételek
|
|
Önkormányzat területek átadása
|
- 6.300.000,- Ft
|
|
- 2.300.000,- Ft
|
Pájer Sándor tulajdonában marad
|
- 4.026.300,- Ft
|
Különbözet
|
2.873.700,- Ft
|
Az elszámolás szerint az Önkormányzatnak az ingatlanok tulajdonjogának átruházásán túl még 2.874.000,- Ft különbözetet kell megtérítenie, vagy a tulajdonos előzetes szóbeli tájékoztatása alapján elengedi ennek az összegnek a megfizetését. Ebben az esetben az Önkormányzaté marad a strand, melynek területe jelentősen csökkenne, a kemping pedig Pájer Sándor egyéni vállalkozó tulajdonába kerülne.
Amennyiben a Képviselő-testület elfogadja az ajánlatot a 7701/2 hrsz.-ú, korlátozottan forgalomképes ingatlant forgalomképessé kell minősíteni, valamint kezdeményezni kell a 7701/1 hrsz.-ú ingatlan megosztását. A „Lélekkel a Körösök mentén” projekt keretében épült meg a Bárka Látogatóközpont. A Látogatóközpont a 7701/1 hrsz.-ú ingatlanon helyezkedik el. Az ingatlan esetleges megosztásához a telekalakítási eljárás lefolytatásához szükség van a Támogató szervezet hozzájárulására is.
A vagyonrendelet értelmében önkormányzati vagyont elidegeníteni 2.000.000,- Ft forgalmi értéket meghaladóan kizárólag nyilvános versenytárgyalás útján, a legjobb ajánlatot tevő részére lehet. Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy a rendelet értékhatárra vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke irányadó. Ebben az esetben a nemzeti vagyonról szóló törvény értelmében az államot minden más jogosultat megelőző elővásárlási jog illeti meg. Ezen jogosultság az államot osztott tulajdon esetén az épület tulajdonosának a földre, illetve a föld tulajdonosának az épületre fennálló elővásárlási jogát megelőzően illeti meg.
Az ingatlanok átruházása az Önkormányzat számára jelentős vagyonvesztéssel járna. Magyarország Alaptörvénye rögzíti, hogy a helyi önkormányzat tulajdona nemzeti vagyon. Amennyiben az Önkormányzat az ingatlanok ajánlat szerinti átruházásáról döntene, az nem felelne meg a nemzeti vagyonról szóló törvény szellemiségének. Az Országgyűlés a nemzeti vagyonnak a közérdek és a közösségi szükségletek céljára történő hasznosítása, a természeti erőforrások megóvása, a nemzeti értékek megőrzése és védelme, és a jövő nemzedékek szükségleteinek biztosítása szándékával, a nemzeti vagyonnal való átlátható és felelős gazdálkodás követelményeinek hosszú távú meghatározása érdekében alkotta meg a jogszabályt.
„D” alternatíva:
A tulajdonviszonyok rendezése és az értékkülönbözet további csökkentése érdekében Gyomaendrőd Város Önkormányzata nyílt eljárásban értékesítheti a 7701/9 hrsz.-ú területet. A 7701/9 hrsz.-ú ingatlan (2676 m2 ) megjelölése beépítetlen terület. Az ingatlanon lévő 7701/8 hrsz.-ú épület Pájer Sándor tulajdonát képezi. A terület értékesítése esetén a vételárat az Önkormányzat a tulajdonviszonyok rendezésére fordíthatja. Pájer Sándornak elővásárlási joga van a 7701/9 hrsz.-ú ingatlanra.
Pájer Sándor tulajdonát képező épületek értéke a 7701/1 hrsz.-ú ingatlanon:
|
15.500.000,- Ft
|
7701/9 hrsz-ú Önkormányzati ingatlan értékesítése
|
-4.800.000,- Ft
|
Különbözet
|
10.700.000,- Ft
|
Az elszámolás alapján az Önkormányzatnak mintegy 11 millió Ft-ba kerülne Pájer Sándor tulajdonát képező építmények és ingóságok megvásárlása, azonban az osztott tulajdon ebben az esetben megszűnne.
"E" alternatíva:
Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonát képezi a 7701/2 hrsz.-ú korlátozottan forgalomképes ingatlan. Ezen a területen találhatóak a „B” alternatívában megjelölt épületek. Az épületek Pájer Sándor tulajdonát képezik, azonban az ingatlan kizárólag az Önkormányzat tulajdonában áll. Az ingatlan vonatkozásában bérleti szerződést az Önkormányzat Pájer Sándorral nem kötött. Önkormányzati vagyon bérbeadása versenyeztetési eljárás lefolytatása útján lehetséges. A vagyonrendelet 9. § -a szerint, amennyiben a hasznosításból eredő éves bérleti díj bevétel nem haladja meg a bruttó 1.000.000,- Ft, abban az esetben lehetőség van az ingatlant zárt versenytárgyalás keretében hasznosítani. Célszerű a 7701/1 és a 7701/2 hrsz.-ú ingatlanokat együttesen bérbe adni, a bérleti díjat ennek megfelelően meghatározni. Amennyiben az eljárás lefolytatást követően Pájer Sándor egyéni vállalkozóval kötne bérleti szerződést az Önkormányzat, akkor a bérleti díjból származó bevételből az Önkormányzat rendezheti az épületek tulajdonjogát. A bérleti jogviszony alatt bérlő az önkormányzat engedélyével végezhet fejlesztést, értéknövelő beruházást. A bérleti jogviszony lejártával a felek elszámolnak egymással.
Döntési javaslat
"Eredeti állapot helyreállítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Megszavazandó alternatívák:
A) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő – testülete nem tart igényt a 7701/1 hrsz.-ú önkormányzati tulajdonú ingatlanon lévő, Pájer Sándor tulajdonát képező felépítményekre, vagyonelemekre, az ingatlant érintő bérleti jogviszony megszűnése esetén. A Képviselő-testület kezdeményezi az Önkormányzat és Pájer Sándor egyéni vállalkozó között 2015. március 05. napján megkötött bérleti szerződés megszűnése esetén az eredeti állapot helyreállítását, azzal, hogy a strandfürdő területén található, bérlő tulajdonát képező felépítményeket, egyéb vagyonelemeket a bérlő szállítsa el, amennyiben azok elszállítása állagsérelem nélkül megoldható. Amennyiben az nem megoldható az Önkormányzat az ingatlant érintő értéknövelő beruházásokat Pájer Sándor egyéni vállalkozónak megtéríti.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
B) alternatíva
1. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő – testülete nem tart igényt a 7701/1 hrsz.-ú önkormányzati tulajdonú ingatlanon lévő, Pájer Sándor tulajdonát képező felépítményekre, vagyonelemekre, az ingatlant érintő bérleti jogviszony megszűnése esetén. A Képviselő-testület kezdeményezi az Önkormányzat és Pájer Sándor egyéni vállalkozó között 2015. március 05. napján megkötött bérleti szerződés megszűnése esetén az eredeti állapot helyreállítását, azzal, hogy a strandfürdő területén található, bérlő tulajdonát képező felépítményeket, egyéb vagyonelemeket a bérlő szállítsa el, amennyiben azok elszállítása állagsérelem nélkül megoldható. Amennyiben az nem megoldható az Önkormányzat az ingatlant érintő értéknövelő beruházásokat Pájer Sándor egyéni vállalkozónak megtéríti.
2. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő – testülete kezdeményezi a 7701/2 hrsz.-ú önkormányzati tulajdonon lévő Pájer Sándor tulajdonát képező alábbi épületek, felépítmények megvásárlását. A Képviselő-testület felkéri polgármesterét, hogy az épületek forgalmi értékét kölcsönös egyezség, ennek hiányában szakértő bevonásával állapítsák meg, valamint felkéri polgármesterét, hogy a megállapodás tervezetet terjessze a képviselő-testület októberi ülése elé.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
C) alternatíva
1. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete kezdeményezi a 7701/2. hrsz.-ú korlátozottan forgalomképes önkormányzati vagyon üzleti vagyonná minősítését. A Képviselő-testület felkéri a jegyzőt, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet módosítását terjessze a Képviselő-testület szeptemberi ülése elé.
2. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete kezdeményezi a 7701/1 hrsz.-ú ingatlan telekmegosztását. A Képviselő-testület felkéri polgármesterét, hogy az eljárás megindításához szükséges vázrajzot készíttesse el és terjessze a Képviselő-testület szeptemberi ülése elé.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
D) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete nyilvános versenytárgyalás keretében értékesíteni kívánja az önkormányzat tulajdonában lévő 7701/9 hrsz.-ú ingatlant. A Képviselő-testület felkéri a Pénzügyi Gazdasági Turisztikai Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottságát, hogy a versenytárgyalás lefolytatásának feltételeit a 2015. októberi Képviselő ülésre dolgozza ki és terjessze be.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
E) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete zárt versenytárgyalás keretében meghirdeti a 7701/1 és 7701/2 hrsz.-ú ingatlanok bérbeadását az alábbi feltételek mellett:
1. A bérleti jogviszony időtartama: 5 év,
2. A bérleti díj összege: bruttó 1 millió Ft/év.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Pénzügyi Gazdasági Turisztikai Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottságát, hogy zárt versenytárgyalás feltételeit a 2015. októberi Képviselő ülésre dolgozza ki és terjessze be.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: