12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2013. szeptember 17-i ülésére
Tárgy:
|
|
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló rendelet módosítása
|
Készítette:
|
|
Csényi István
|
Előterjesztő:
|
|
Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
|
Véleményező bizottság:
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
|
Tisztelt Képviselő - testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló rendelete nem szabályozza a vagyonkezelési jog eljárási szabályait. A Gyomaendrőd, Szabadság tér 1. szám alatti épület átadása a Békés Megyei Kormányhivatalnak vagyonkezelési jog átadásával történt. A közeljövőben Kner Imre Gimnázium egyház használatába adása során a törvényi rendelkezések alapján létesíthető vagyonkezelői jog.
A Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló törvény alapján a képviselő-testület a helyi önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyonra a nemzeti vagyonról szóló törvény rendelkezései szerint az önkormányzati közfeladat átadásához kapcsolódva vagyonkezelői jogot létesíthet. Vagyonkezelői jog önkormányzati lakóépületre és vegyes rendeltetésű épületre, társasházban lévő önkormányzati lakásra és nem lakás céljára szolgáló helyiségre kizárólag a helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezettel, vagy annak 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezettel létesíthető, és kizárólag általuk gyakorolható. A vagyonkezelési szerződésnek a gazdálkodó szervezet tulajdonosi szerkezetében történő tulajdonos változás miatti megszűnésének esetére a nemzeti vagyonról szóló törvényben meghatározottak az irányadók.
Az önkormányzati törvény alapján a képviselő-testület rendeletében határozza meg a vagyonkezelői jog ellenértékét, az ingyenes átengedés, a vagyonkezelői jog gyakorlásának, valamint a vagyonkezelés ellenőrzésének részletes szabályait.
A vagyonkezelői jog átadása nem érinti az önkormányzati közfeladatok ellátásának kötelezettségét. A vagyonkezelői jog átadása az önkormányzati feladatellátás feltételeinek hatékony biztosítása, a vagyon állagának és értékének megőrzése, védelme, továbbá értékének növelése érdekében történhet.
A vagyonkezelői jog a vagyontörvény által meghatározott kivétellel vagyonkezelési szerződéssel jön létre. A nemzeti vagyon tekintetében vagyonkezelési szerződés, korlátozásokkal, kizárólag az alábbiakban felsorolt szervezetekkel, személyekkel köthető, és a vagyonkezelői jog kizárólag általuk gyakorolható.
Az állam tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében:
1. költségvetési szerv,
2. helyi önkormányzat, önkormányzati társulás,
3. önkormányzati intézmény,
4. köztestület,
5. az állam, az 1. 2. alpontban meghatározott személyek együtt vagy külön-külön 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet,
6. az 5. alpont szerinti gazdálkodó szervezet 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet,
7. a törvény által kijelölt egyedileg meghatározott jogi személy.
A helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon tekintetében:
1. önkormányzati társulás,
2. költségvetési szerv vagy önkormányzati intézmény,
3. köztestület,
4. az állam, a helyi önkormányzat, a 1-2. alpontban meghatározott személyek együtt vagy külön-külön 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet,
5. a 4. alpont szerinti gazdálkodó szervezet 100%-os tulajdonában álló gazdálkodó szervezet.
6. a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény szerinti egyház, belső egyházi jogi személy és egyházi intézmény a tevékenysége ellátásához szükséges nemzeti vagyon tekintetében.
A vagyonkezelőt - ha jogszabály vagy a vagyonkezelési szerződés másként nem rendelkezik - megilletik a tulajdonos jogai, és terhelik a tulajdonos kötelezettségei - ideértve a számvitelről szóló törvény szerinti könyvvezetési és beszámoló készítési kötelezettséget is - azzal, hogy
a) a vagyont nem idegenítheti el, valamint - jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog vagy ugyanezen okokból alapított szolgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével - nem terhelheti meg,
b) a vagyont biztosítékul nem adhatja,
c) a vagyonon osztott tulajdont nem létesíthet,
d) a vagyonkezelői jogot harmadik személyre a törvényben foglalt kivétellel nem ruházhatja át és nem terhelheti meg, valamint
Nemzeti vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben hasznosítható, valamint adható vagyonkezelésbe.
A rendeletben azt kívánjuk szabályozni, amikor Képviselő – testület döntése alapján ( nem jogszabályon alapuló ) történik a vagyonkezelési jog létesítése, illetve amire a törvény nem tér ki részletesen.
Ennek megfelelően:
1. Vagyonkezelési jog megszerzésének és gyakorlásának feltételei
2. Vagyonkezelési jog ellenőrzésére vonatkozó szabályok.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló rendeletet az alábbiakkal kívánjuk kiegészíteni
Vagyonkezelési jog megszerzésének és gyakorlásának feltételei
A vagyonkezelési jog akkor adható át ha a vagyonkezelői jog jogosultja vállalja, hogy:
a) a vagyonelemet közfeladat ellátására vagy a közfeladat ellátásához kapcsolódó tevékenységhez használja,
b) a vagyonelem értékcsökkenésével arányos mértékű állagmegóvási, karbantartási munkák elvégzését, a vagyonkezelésbe vett vagyonelemhez kapcsolódó nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését,
d) a szerződés teljesítésének biztosítására szolgáló mellékkötelezettségeket és egyéb biztosítékokat,
e) a vagyonkezelői jog megszerzéséhez kapcsolódó költségek viselését,
f) viseli a vagyonelemhez kapcsolódó terheket és kötelezettségeket.
Vagyonkezelői jog ellenőrzésére vonatkozó szabályok
(1) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét, a kötelezettségek teljesítését a pénzügyi bizottság ellenőrzi.
(2) A pénzügyi bizottság jogosult:
a) a vagyonkezelő kezelésében álló önkormányzati tulajdonú ingatlan területére belépni,
b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó közérdekből nyilvános adat megismerésére és okiratba betekintésre,
(3) A vagyonkezelő jogosult:
a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,
b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni.
(4) A vagyonkezelő köteles:
a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,
b) az ellenőrzést végző részére szóban vagy írásban kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani,
c) az ellenőrzést végző kérésére, a rendelkezésre bocsátott dokumentum teljességéről nyilatkozni,
d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,
e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az önkormányzatot 30 napon belül tájékoztatni.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) értelmében megalkotásra kerülő jogszabály előzetes hatásvizsgálatának eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése határozza meg, hogy a jogszabály előkészítőjének a hatásvizsgálat során milyen szempontokat kell vizsgálnia, melyre tekintettel a rendeletmódosítás várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom.
1.) A rendeletmódosítás társadalmi, gazdasági hatásai közvetve érvényesülnek azzal, hogy a rendelkezései elősegíthetik az önkormányzati vagyongazdálkodás hatékonyságának növelését, hozzájárulhatnak a vagyonkezelés átláthatóbbá tételéhez, a vagyonfenntartás és – fejlesztés követelményeinek előírásával biztosítják a helyi közfeladatok ellátását, illetve az ellátás színvonalának az emelését. A rendeletmódosítás a törvényi követelmények helyi szabályozásba történő beépítésével megteremti a kapcsolatot a vagyongazdálkodás és a szintén új szabályok szerinti költségvetési tervezés és szabályozás között.
A rendeletalkotás környezeti, egészségügyi, követelményei nem határozhatók meg, úgy, ahogy az adminisztrációt csökkentő hatásai sem.
2.) A rendeletmódosítást törvényi változások tették szükségessé. A rendeletalkotásra, illetve a módosításra a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. 109. § (4), illetve a 143. § (4) i) pontja ad felhatalmazást. A Nemzeti vagyonról szóló tv. 6. § valamint 11. § szakaszai szabályozzák a nemzeti vagyon kezelését, hasznosítását. Tekintettel arra, hogy a vagyontörvény és az önkormányzati törvény 2012. január 1-jét megelőzően hatályos rendelkezéseihez képest a vagyongazdálkodásra vonatkozóan lényegesen eltérő szabályozást tartalmaz, szükségesnek tartjuk, hogy a rendelet módosítását.
E nélkül jelentős zavarok keletkezhetnének az önkormányzat vagyon gazdálkodásában és a tulajdonosi jogok gyakorlásában, közvetve pedig a közfeladatok ellátása során.
3.) A rendeletmódosítás alkalmazásához szükséges személyi feltételekkel az önkormányzat rendelkezik. Az ehhez szükséges tárgyi és pénzügyi feltételek nem határozhatók meg. Többletterhet a rendeletmódosítás alkalmazása nem jelent.
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
|
A Bizottság egyhangúlag javasolja a redelet tervezet elfogadását.
|
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
|
|
A Bizottság egyhangúlag javasolja a redelet tervezet elfogadását.
|
|
Döntési javaslat
"Rendelettervezet "
Tervezett döntéstípus:
rendelet
Tervezett ágazati besorolás:
Önkormányzati vagyoni ügyek
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának
……/2013. (…...) önkormányzati rendelete
a Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi LCXXXIX. Törvény 143. § (4) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör) II. fejezete a következő „Vagyonkezelői jog létesítésére vonatkozó szabályok” alcímmel egészül ki:
„Vagyonkezelési jog megszerzésének és gyakorlásának feltételei
14/A. § A vagyonkezelési jog akkor adható át ha a vagyonkezelői jog jogosultja vállalja, hogy:
a) a vagyonelemet közfeladat ellátására vagy a közfeladat ellátásához kapcsolódó tevékenységhez használja,
b) a vagyonelem értékcsökkenésével arányos mértékű állagmegóvási, karbantartási munkák elvégzését,
c) a vagyonkezelésbe vett vagyonelemhez kapcsolódó nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítését,
d) a szerződés teljesítésének biztosítására szolgáló mellékkötelezettségeket és egyéb biztosítékokat,
e) a vagyonkezelői jog megszerzéséhez kapcsolódó költségek viselését,
f) viseli a vagyonelemhez kapcsolódó terheket és kötelezettségeket,
(2) Az Ör. II. fejezete a következő „Vagyonkezelői jog ellenőrzésére vonatkozó szabályok” alcímmel egészül ki:
„Vagyonkezelői jog ellenőrzésére vonatkozó szabályok
14/B.§ (1) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét, a kötelezettségek teljesítését a pénzügyi bizottság ellenőrzi.
(2) A pénzügyi bizottság jogosult:
a) a vagyonkezelő kezelésében álló önkormányzati tulajdonú ingatlan területére belépni,
b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó közérdekből nyilvános adat megismerésére és okiratba betekintésre,
(3) A vagyonkezelő jogosult:
a) az ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,
b) az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni.
(4) A vagyonkezelő köteles:
a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,
b) az ellenőrzést végző részére szóban vagy írásban kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani,
c) az ellenőrzést végző kérésére, a rendelkezésre bocsátott dokumentum teljességéről nyilatkozni,
d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,
e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az önkormányzatot 30 napon belül tájékoztatni.
(5) A pénzügyi bizottság az ellenőrzés megállapításairól készített összefoglaló jelentést köteles a soronkövetkező Képviselő - testületeti ülésre beterjeszteni.
2. § (1) Az Ör. 14. § (5) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép.
"14. § (5) g) A polgármester és a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság (a továbbiakban: pénzügyi bizottság) a vagyonkezeléssel megbízott szervek vezetőit e feladatuk ellátásáról rendszeresen, külön is beszámoltathatják. "
(2) Az Ör. 15. § (1) bekezdésben, a 17. § (1) bekezdés b) pontjában, 18. §-ban, a 20. § (1) bekezdés a) és b) pontjában a "Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság" szövegrész helyébe a "pénzügyi bizottság" szöveg lép.
3. § Ez a rendelet 2013. október 5.-én lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő:
azonnal
Felelős:
- AZONNALI VÉGREHAJTÁS -