4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2013. október 22-i ülésére

Tárgy:   Hulladékról szóló törvényben meghatározott önkormányzati kötelezettségek teljesítése, hulladék gyűjtési és szállítási közszolgáltatási szerződés felülvizsgálata és megkötése
Készítette:   Nyíri Szmolár Eszter
Előterjesztő:   Várfi András kompenzációs listás önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban Htv.) rendelkezéseit az önkormányzat szempontjából szükségessé vált vizsgálni.
A Htv. alapelvei röviden:
- újrahasználat és az újrahasználatra előkészítés elve: a hulladékképződés megelőzése, újrahasználat elősegítése;
- kiterjesztett gyártói felelősség elve: kedvező technológia követelménye a gyártóktól;
- önellátás elve: a hulladék ártalmatlanítására, valamint a vegyes hulladék hasznosítására alkalmas hulladékgazdálkodási létesítmények önálló hálózatának létrejöttének elősegítése;
- közelség elve: a lehető legközelebb, a lehető legmegfelelőbb hulladékhasznosítás, ártalmatlanítás elősegítése;
- szennyező fizet elve: a hulladéktermelő, a hulladékbirtokos vagy a hulladékká vált termék gyártója felelős a hulladék kezeléséért, a hulladékgazdálkodás költségeinek megfizetéséért;
- biológiailag lebomló hulladék hasznosításának elve: a biológiailag lebomló hulladék elkülönített gyűjtését és hasznosítását elő kell segíteni, hogy annak lerakott mennyisége csökkenjen
- költséghatékony hulladékgazdálkodási közszolgáltatás biztosításának elve;
- keresztfinanszírozás tilalmának elve.
Ezeket az alapelveket leginkább az Önkormányzat a beszerzéseinél érvényesítheti. Az önellátás és közelség elvének való megfelelés a Regionális Hulladéklerakó Gyomaendrődön való létrehozásával maximálisan teljesült, ám jelentős vállalásokat tettünk ezekkel és a biológiailag lebomló hulladékkal kapcsolatban a Körös-szögi Kistérségi pályázatokban is. A költséghatékonysággal és finanszírozással kapcsolatos elvek a díjak megállapítására vonatkozó, készülő miniszteri rendelet kiadása után vizsgálhatók.
 
A Htv. 18-ik fejezete taglalja részletesen a települési önkormányzatra vonatkozó szabályokat. Ezek a rendelkezések röviden összefoglalva:
- A hulladékgazdálkodási közszolgáltatást biztosítani kell közszolgáltatóval kötött hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés útján;
- Közbeszerzés útján kell a szerződést megkötni, természetesen a kivételek figyelembe vételével;
- Meg kell határozni a közszolgáltató minősítését;
- Csak egy hg. közszolgáltatóval köthető meg az írásbeli szerződés, melyet csak hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel, valamint az OHÜ által kiállított minősítő okirattal rendelkező gazdasági szereplővel lehet megkötni. (Ettől eltérően köthet azzal is, akinek közvetlenül nincs OHÜ minősítése, de e közszolgáltató tagjai valamennyien rendelkeznek a szükséges engedéllyel és OHÜ minősítéssel.) A szerződés max. 10 évre szólhat.
- Részletes iránymutatást ad a szerződés tartalmára, valamint a szerződés szüneteltetésére, korlátozására, felmondására vonatkozóan.
 
A 35. §-ban a települési önkormányzat e törvény hatálya alá tartozó hulladékkal kapcsolatos rendeletalkotására tér ki. A rendeletben meg kell állapítani:
- a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás tartalmát;
- a közszolgáltatási terület határait;
- a közszolgáltató tagjait, alvállalkozóit, ezek részletezését, az általuk végzett tevékenységeket;
- a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásának rendjét és módját;
- a közszolgáltató és az ingatlanhasználó ezzel összefüggő jogait és kötelezettségeit;
- a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés egyes tartalmi elemeit;
- a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételének miniszteri rendeletben nem szabályozott módját és feltételeit;
- a miniszteri rendeletben nem szabályozott díjfizetést;
- kedvezményeket, szüneteltetés eseteit;
- üdülőingatlanokra vonatkozó szabályokat;
- személyes adatok kezelésének rendjét;
Közmeghallgatásra vonatkozó esetek:
- A hulladékgazdálkodással kapcsolatos települési önkormányzati döntés meghozatala előtt a nyilvánosság véleményének megismerése érdekében közmeghallgatás tartható.
- A települési önkormányzat közmeghallgatást tart a települési hulladék elkülönített gyűjtésének bevezetésével kapcsolatos döntések meghozatala előtt.
Az ezzel kapcsolatos önkormányzati rendelet megalkotása folyamatban van.
 
Ki végezhet hulladékkezelési közszolgáltatást?
Röviden – a hatályos jogszabályok alapján – összefoglalva az a szervezet, mely:
-          Gazdálkodó szervezet, 2014.01.01-től nonprofit! (kiv.: közfeladatot ellátó költségvetési szerv)
-          Telephellyel, telepengedéllyel rendelkezik
-          Megfelelő gép és szakember állománnyal rendelkezik
-          Hulladékgazdálkodási engedéllyel rendelkezik (Környezetvédelmi hatóság adja ki, Htv-ben+rendeletekben a megfelelés)
-          Közszolgáltatói hulladékgazdálkodási tervvel rendelkezik
-          Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel rendelkezik
-          Minimum 51%-os állami és/vagy önk. tulajdonban kell lennie
-          OHÜ minősítéssel rendelkezik
-          Továbbá egy önkormányzat csak egy közszolgáltatóval köthet szerződést
 
Önkormányzatunk jelenleg a Gyomaközszolg Kft-vel áll szerződéses viszonyban, mely szerződés 2013. december 31-ig szól (kivétel minősítési kérelem elutasítása OHÜ által).
Jelenlegi közszolgáltatónk a fent összefoglalt kritériumoknak szinte mindenben megfelel, két kivétellel: folyamatban van a cég nonprofittá válása, valamint az OHÜ minősítése. Várhatóan e két hiányosság megszerzése még ez évben teljesülni fog, bár mivel az OHÜ minősítés egy új eljárás, ezért ennek kiadására vonatkozóan nem rendelkezünk mérvadó tapasztalatokkal.
 
Amennyiben a minősítési kérelem pozitív elbírálásban részesül, valamint a cég nonprofittá válik, a közszolgáltatási szerződés megkötésének akadálya nincs. A szerződés megkötésénél fokozottan figyelembe kell venni a Htv., a közszolgáltató kiválasztásáról és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésről szóló 317/2013.(VIII.28.) Korm. rendeletet hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés megkötésére vonatkozó előírásaira.
 
A Gyomaközszolg Kft. a B/I. minősítést kérelmezte, mely minőségi fokozat az alábbiakat tartalmazza:
1. A kérelmező hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel rendelkezik.
2. A kérelmező a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásához szükséges szállító eszközökkel (gépjárművekkel) rendelkezik, a meghatározott tulajdoni kategóriáknak megfelelően.
A „B” minősítési kategória részletezve:
Az „A” kategóriára vonatkozó követelményeknek megfelel (A" minősítési kategória: Közszolgáltatási hulladékgazdálkodási engedéllyel rendelkezik, de a hulladék gyűjtésére, kezelésére alkalmas eszközzel (pl.: gépjármű) nem rendelkezik, hulladékkezelési létesítménye nincs, minden lépést jellemzően alvállalkozókkal végeztet el, lényegében szervezési/fővállalkozói feladatokat végez.) továbbá:
- Rendelkezik hulladékot szállító közösségi tulajdonban álló gépjárművekkel:
- a kérelmező tulajdonában, vagy
- állami vagy önkormányzati tulajdonban, vagy
- a kérelmező tulajdonában és állami vagy önkormányzati tulajdonban.
A magasabb („C") kategóriának nem felel meg.
 
Amennyiben negatív elbírálásban részesül, úgy az egyes közszolgáltatások ellátásáról és az ezzel összefüggő törvénymódosításokról szóló 2013. évi CXXXIV. törvény rendelkezései alapján kell a szükséges intézkedéseket megtenni.
 
Két nagyobb mérvű megoldandó probléma kapcsolódik a jelenlegi hulladékgazdálkodásunkhoz:
 
1. A törvényi előírásoknak megfelelően a hulladék mennyiségét mindenképpen csökkenteni kell 2020-ig! Erre mindenképpen szükséges lenne egy tanulmány, ehhez kapcsolódó stratégia kidolgozása.
A „Települési szilárdhulladék-gazdálkodási rendszerek fejlesztése a Körösszögi Kistérségben” című, KEOP-1.1.1/2F/09-11 azonosító számú pályázatban (továbbiakban 2F pályázat) a részletes megvalósíthatósági tanulmány (továbbiakban RMT) szerint a Kistérség csak úgy tud megfelelni, ha a társult önkormányzatok együtt/egyesülve próbálják meg kezelni a hulladékot.
 
2. A 2F pályázatban foglaltak figyelembe vételével, kivel kössön szerződést az Önkormányzat?
 
A 2F pályázatban a Gyomaendrődi Képviselő-testület által is elfogadott és vállalt kritériumok, valamint az ennek eredményeként létrejött támogatási szerződésben foglaltak betartása kötelezettségeket von maga után. (Az ehhez szorosan kapcsolódó KEOP-1.1.1/C/13 pályázat jelenleg elbírálás alatt van, a közszolgáltatóra vonatkozó előírások azonosak a 2F pályázatéval.)
 
A 2F pályázattal beadott részletes megvalósíthatósági tanulmány a következőket tartalmazza:
A projekt nélküli esetben az Önkormányzatoknak a hulladékgazdálkodási színvonal jelenlegi szinten tartása is jelentős erőfeszítést jelent. Legalább 10 évente cserélni kell a gyűjtőedényzetet, 15 évenként a járműveket és egyéb gépeket, valamint 6-8 évenként bővíteni kell a lerakót. A következő 30 évben a lerakással ártalmatlanításra kerülő hulladék mennyisége meghaladná a 300.000 tonnát. Az ebből képződő üvegházhatású gázok széndioxid egyenértékben (GWP) kifejezve meghaladná a 200.000 tonnát. A hulladékgazdálkodási stratégiai célkitűzések önerőből nem teljesíthetőek, ebben az esetben a környezetterhelés valamint a szolgáltatás költségei jelentősen növekednek.
 
A 2F projekt főbb célkitűzései:
• hogy a társult településeknek megteremtse a települési önkormányzatok számára előírt hulladékgazdálkodási kötelezettségek teljesítésének műszaki feltételeit,
• A térség lakossága és intézményei számára lehetővé tegye a keletkező hulladékok környezeti ártalommentes gyűjtését, szállítását, hasznosítását és ártalmatlanítását,
• A projekt végrehajtása során érvényesüljön a lakosság széleskörű együttműködésével a szubszidiaritás elve (a döntések meghozatalára az állampolgárokhoz lehető legközelebbi szinten kerüljön sor).
A projekt továbbá környezetvédelmi, ellátási és lakossági, továbbá ökológiai célkitűzéseket határoz meg.
 
A változatelemzés során kiemelkedő jelentőséggel bír a projekt működési területén a keletkező hulladékok mennyiségének csökkentése, a hulladékok (különös tekintettel a bio hulladékokra) lerakótól való eltérítése. Azaz a projekt sikerének alapja a megelőzés, az ehhez kapcsolódó tudatformálás és a lakosság megnyerése a stratégiai célok eléréséhez szükséges tudatos állampolgári magatartás gyakorlására.
Célszerűnek tartja a társult önkormányzatok törekvését, mely a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatoknak továbbra is a három önkormányzati gazdasági társasággal történő együttes megoldását tervezi. Célkitűzés, hogy széleskörű szemléletformálással, a házi komposztálás elterjesztésének elméleti és műszaki segítségnyújtásával csökkentsük a lakásokból elszállításra kerülő bio- és egyéb hulladékok mennyiségét. Így a keletkezés helyének közelében történő komposztálásával lehet elérni a bio hulladékok minél nagyobb arányú lerakótól való eltérítését és komposztként történő hasznosítását. A szelektív hulladékgyűjtés műszaki feltételeinek javítását is célozza, növelve a csomagoló anyagok visszagyűjtésének mennyiségét.
A hulladékgazdálkodási feladatok ellátásához szükséges gépek és berendezések beszerzésével a jelenlegi szolgáltató szervezetek műszaki feltételeit a célkitűzések teljesítésre alkalmassá kívánja tenni.
 
A beruházás tulajdonjogi kérdéseivel is részletesen foglalkozik a projekt, ebből kiemelendők az alábbi vállalások:
A pályázó szervezet a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása, amely magában foglalja a pályázatban szereplő öt önkormányzatot. A projektberuházás során létrehozott, illetve beszerzett vagyontárgyak, eszközök a támogatásban részesülő Kistérségi Többcélú Társulás, mint önálló jogi személy tulajdonába kerülnek. Az épített ingatlanok esetében a Többcélú Társulás és a földtulajdonos (tag) önkormányzatok egymás között, a Társulás javára, tartós földhasználati jogra szerződést kötnek. A Többcélú Társulás vállalja, hogy a vagyontárgyakat, eszközöket a projektberuházást követő 5 éven belül nem idegeníti el, továbbá a projekt által nyújtott szolgáltatást 5 évig fenn fogja tartani.
 
A Körös-szögi Kistérség többcélú Társulásának alap megállapodása a következőket tartalmazza:
A VIII. fejezet 6.1. pontja tartalmazza a Társulás vagyonának körét, amelyben szerepel, hogy „az önkormányzatok részéről a feladatellátásra átadott vagyon”. E pontban van rögzítve, hogy Társulás vagyona a közös beruházások, fejlesztések révén létrejövő vagyon és annak szaporulata, amely a társulás közös tulajdonát képezi, továbbá a pályázati úton szerzett vagyon is.
A Társulásnak ezeket a szabályokat kötelező alkalmazni minden fejlesztés, beruházás és pályázat esetén. Ezen szabályok alapján egyértelmű, hogy minden pályázati forrásból létrejövő vagyon a Társulás vagyona, a Társulás könyveiben kerül aktiválásra s ez a KEOP pályázatra is vonatkozik.
 
A Társulás által benyújtott KEOP 1.1.1. kódjelű pályázati projekt II. fordulójához szükséges RMT és pályázati dokumentáció elkészítéséhez megállapodó felek a 2008. január 24-én kötött és 2008. november 6-án kiegészített megállapodást a további kiegészítéssel látták el, amely a projekt működéséhez szükséges ingatlan és ingó vagyontárgyak átadására és üzemeltetésére vonatkozik:
1. A megállapodásban résztvevő települési önkormányzatok vállalják, hogy a Körös-szögi Kistérség települési szilárdhulladék-gazdálkodási rendszerének megvalósításához és működtetéséhez a tulajdonunkat képező ingatlan és ingó vagyont – teljes körű leltár alapján – üzemeltetésre átadják a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulásának az önkormányzati vagyon tulajdonának változatlanul hagyása mellett.
….
A Társulási Tanács kötelezettséget vállal arra, hogy a kistérségi hulladékgazdálkodási rendszer üzemeltetésére önálló, a Társulás 100%-os tulajdonában álló üzemeltető gazdasági társaságot (Körös-szögi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.-t) hoz létre. Ezt a céget a Társulás a projekt fizikai befejezésére, 2013. október végére, létrehozza.
Természetes, hogy az üzemeltetés és fenntartás a vagyon tulajdonjogából következően is a Társulás kötelezettsége lesz, és az alábbiak szerint alakul: A projektben érdekelt önkormányzatok a már meglévő és tulajdonukban lévő hulladékkezelő létesítményeket, eszközöket a Társulás 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság üzemeltetésébe adják és a Társulás egyidejűleg hozzájárul ahhoz, hogy a projekt során megvalósuló létesítmények, beszerzett eszközök üzemeltetője a Társulás 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság legyen.
….
A megállapodás szabályozza az átadott vagyonok jogait, kötelezettségeit.
 
Az RMT a közszolgáltatás megvalósítására vonatkozó tétele:
„Élve a Kbt. által biztosított lehetőséggel, a Társulás in-house beszerzésként közvetlenül kíván szerződni a saját közszolgáltatójával.”
 
A létrehozandó gazdasági társaság, mely mint kistérségi közszolgáltató működne, jelenleg a cégalapításnál tart. Kérdéses, hogy ennek a cégnek meglesznek-e a közszolgáltatáshoz szükséges engedélyei? Ha igen, abban az esetben vele kellene szerződést kötnünk, ő pedig a Gyomaközszolggal kötne alválallkozói szerződést.
Amennyiben jelenlegi a Gyomaközszolgnak sikerül megszereznie a minősítést, ő maximálisan alkalmas lesz a feladat ellátására. Ha a szerződés vele köttetik meg, teljesülnek a Htv.-ben előírtak. Kérdés, hogy ebben az esetben a 2F pályázatban vállaltakat hogyan tudjuk majd teljesíteni? Lényeges, hogy ha Gyomaközszolggal kötünk szerződést, azt szabályozzuk-e külön a 2F pályázatban foglaltak alapján?
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztésben foglaltak véleményezésére!

 


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja az 1. döntési javaslat elfogadását.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az 1. és a 2. döntési javaslat elfogadását.

 
1. döntési javaslat

"Hulladékgazdálkodási törvénynek való megfelelés felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy fogadja el a Hulladékgazdálkodási törvény alapján felülvizsgálatra került jelenlegi hulladékgazdálkodási közszolgáltatás helyzetéről szóló tájékoztatót.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 10. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László

2. döntési javaslat

"Hulladékgazdálkodási közszolgáltatói szerződés megkötése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a jelenlegi közszolgáltató folyamatban lévő minősítési eljárása miatt a hulladékgazdálkodási közszolgáltatói szerződés megkötésére irányuló döntést a következő testületi ülésre napolja el.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Pardi László

« Vissza
Vissza a főmenübe