3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2013. november 18-i ülésére

Tárgy:   Önkényuralmi rendszerekhez köthető megnevezést hordozó közterületnevek módosítása
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Lehóczkiné Timár Irén egyéni választókerületi önkormányzati képviselő
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület a 19/2013. (I. 31.) Gye. Kt. határozatával az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságot (a továbbiakban: ügyrendi bizottság) bízta meg az önkényuralmi rendszerekhez köthető személyekről és fogalmakról elnevezett közterületnevek módosításának előkészítésével.
A munka szakmai előkészítésének támogatására a bizottság által létrehozott szakértői testület (a továbbiakban: szakértői testület), 2013. március 25-ei ülésén összeállított egy olyan közterületi névsort, amelyen azok a közterületi nevek sorakoznak, amelyek valószínűleg köthetők valamely önkényuralmi rendszerhez, így ezekben a testületnek célszerű kikérnie az MTA állásfoglalását.
 
A Képviselő-testület döntése alapján április 3-án polgármester úr levélben kereste meg a Magyar Tudományos Akadémiát a Képviselő-testület által javasolt 18 közterületi névvel kapcsolatos állásfoglalásának kialakítására.

2013. május 27-én az MTA Jogi Főosztályától azt a tájékoztatót kaptuk, hogy a helyi kötődésű nevek ügyében az MTA Bölcsészettudományi Kutató Központja folytatja le a szükséges tudományos kutatást. A többi közterület név esetében pedig már született állásfoglalás.
A fentiek ismeretében a nyár elején még azt az álláspontot foglalta el a döntéshozó, hogy a közterületi nevek módosítási ügyében egy eljárás keretében célszerű döntést hozni. Ennek tudatában, valamint arra figyelemmel, hogy további spontán névmódosítási és új közterület elnevezési javaslatok is érkeztek, folytatni kell az egyeztetési és véleményezési eljárást. Ennek része volt az internetes kampányunk és on-line közvélemény kutatásunk is. A lakossági vélemények megismerésére az önkormányzati honlapon egy on-line közvélemény kutatást indítottunk amelyre csekély mértékű, mindössze 61 javaslat érkezett.
Időközben másodszor is megkerestük az MTA Jogi Főosztályát. Ott ismét azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Bölcsészettudományi Kutató Központ folytatja a vizsgálatot. Arra a kérdésre, mikor várható vizsgálati eredmény, azt a választ kaptuk, hogy a rendkívül sok megkeresés miatt nagyon lassan haladnak a feldolgozással. Ezek miatt további türelemre kértek bennünket.

Augusztus 29-én a fentiekről tájékoztatást kapott a Képviselő-testület. A testület a tájékoztató kapcsán hozott 410/2013. (VIII. 29.) Gye. Kt. határozatában úgy rendelkezett, hogy elfogadja az önkényuralmi rendszerekhez köthető közterületi elnevezések módosítási eljárásának helyzetéről szóló tájékoztatót azzal, hogy a az érintett közterületi nevek módosításáról a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsésztudományi Kutató Központ vizsgálati eredményének megérkezését követően dönt.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: törvény) 14. § (2) bekezdésében[1] foglalt rendelkezés végrehajtásának előkészítése érdekében azonban nem elegendő annak megismerése, hogy mely jelenlegi közterületi nevek felelnek meg a törvény tilalmának, hanem meg kell találni azokat az új elnevezéseket is, amelyek nem esnek a törvény tiltó hatálya alá és rendelkeznek valamilyen szintű lokális társadalmi elfogadottsággal is.
Ennek érdekében az ügyrendi bizottság szakértői testülete 2013. szeptember 11-én ülést tartott és javaslatot tett a törvény által érintett, illetve a szakértői testület által jónak tartott névmódosításokra. Erről a javaslat csomagról a képviselők elektronikus levélben kaptak tájékoztatást.

Tisztelt Képviselő-testület!

Az idő múlásával a korábbiakhoz képest fokozódik a Képviselő-testület döntési kényszere. Ez abból a körülményből adódik, hogy azoknál a közterületeknél amelyben az MTA már olyan tartalmú állásfoglalást adott ki, hogy „nem javasolt” megtartásuk, ott a névmódosítás hiányában mulasztásos törvénysértést követ el.
A névmódosítás kérdésben az egy eljárásban való döntés adminisztrációs megfontolásokból sem indokolt már, mert a Járási Hivatal Okmányirodája a közterületi névváltozás miatt kiállított új okmányt az érintett lakcímére postán juttatja majd el[2].
Az MTA állásfoglalással rendelkező közterületek esetében a döntéshozatalt nyomatékosítja még a közelgő választások előkészítése is. Itt figyelembe kell venni, hogy a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (továbbiakban: Ve.) 79. § (2) bekezdése rendelkezései szerint „a választás kitűzésétől a szavazás napjáig nem lehet szavazókör határát és sorszámát, továbbá település határát és elnevezését, utcanevet, házszámot és – ha az érintett ingatlan lakcímnyilvántartás szerinti címe annak helyrajzi száma – helyrajzi számot megváltoztatni.”
A Ve. 6. § (1) bekezdésének szabályai kimondják, hogy a választást úgy kell kitűzni, hogy a magyarországi szavazás napja a kitűzés napját követő hetvenedik és kilencvenedik nap közé essen. A Magyarország Alaptörvényének 2. cikk (3) bekezdésében foglalt rendelkezés szerint az országgyűlési képviselők általános választását – az Országgyűlés feloszlása vagy feloszlatása miatti választás kivételével – az előző Országgyűlés megválasztását követő negyedik év április vagy május hónapjában kell megtartani. A sajtó - egy képviselői elszólásként aposztrofált - legkorábbi lehetséges választási időpontként 2014. április 6-át jelölte meg. Ha ezt az időpontot mi is lehetségesnek tekintjük, akkor legkorábban 2014. január 6-a, de legkésőbb január 26-a után már nem lesz lehetőség utcanevet változtatni a szavazás napjáig. Ha figyelembe vesszük a jelenleg ismert politikai akaratot, akkor a májusban esedékes Európa Parlamenti, majd az októberi önkormányzati választások miatt gyakorlatilag egész jövő évben meghiúsulhat a törvény rendelkezéseinek a végrehajtása.
 
Összefoglalás:
  1. A törvény 2013. január 1-től hatályos, így ettől a naptól nem viselhet közterület, stb. olyan személynevet és fogalmat amely az önkényuralmi rendszerekhez köthető.
  2. A törvény szerint ha kétség nem merült fel akkor e miatt, ha pedig a kétséget az MTA állásfoglalása oldja fel, akkor annak ismeretében kell a törvény végrehajtása érdekében dönteni, ellenkező esetben mulasztásos törvénysértést követ el a névmódosításban hatáskörrel rendelkező szerv.
  3. Az MTA által 2013. április 16-án kiadott egyesített állásfoglalás listájában 9 olyan Gyomaendrődön is használatban lévő közterület megnevezés van, amely az állásfoglalás szerint megtartása „nem javasolt”, azaz a törvény tilalmába ütközik. Ezen túl 1 olyan megnevezés van, amely „használható, de aggályos” minősítést kapott.
  4. A 3. pontban foglalt megnevezések helyett a szakértői testület helyi kötődésű, elismert, vagy közismert, köztiszteletben álló és természetesen a törvény tilalmába nem ütköző megnevezéseket javasolt:
    1. Dobi István utca helyett - Csernus Mihály utca
    2. Fürst Sándor utca helyett - Dr. Pikó Béla utca
    3. Hámán Kató utca helyett- Papp Zsigmond utca
    4. Korvin Ottó utca helyett - Varjasi utca
    5. Micsurin utca helyett - Dr. Tóth Elek utca
    6. Rózsa Ferenc utca helyett - Határ Győző utca
    7. Ságvári Endre utca helyett - Kállai Ferenc utca
    8. Sallai Imre utca helyett - Luther utca
    9. Tanács utca helyett - Kálmán Farkas utca
    10. Zalka Máté utca helyett - Dávidházi Sámuel utca
  5. A törvény értelmében a 4. pontban foglalt névmódosításokról a már kiadott MTA állásfoglalás alapján haladéktalanul döntést kell hozni.
  6. Az MTA által megtarthatónak tartott utcanevek esetében, továbbá azokban amelyekben még nem született állásfoglalás a Képviselő-testület szabad belátásán múlik, hogy módosítja-e vagy sem, illetve módosítás elhatározása esetén arról a soros ülésén dönt-e, vagy sem.
  7. Ha a 6. pontban leírtak szerinti szabad elhatározásából nem dönt a Képviselő-testület az MTA Bölcsészettudományi Kutató Központja által még nem véleményezett 6 utcanévről, úgy az MTA állásfoglalásának megérkezését követően, annak tartalma szerint kell majd döntést hozni.

 


[1] (2) A 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott közterület, illetve közintézmény nem viselheti
a) olyan személy nevét, aki a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerek megalapozásában, kiépítésében vagy fenntartásában részt vett, vagy
b) olyan kifejezést vagy olyan szervezet nevét, amely a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerre közvetlenül utal.
(3) Ha a helyi önkormányzat döntése során kétség merül fel a tekintetben, hogy a közterület neve megfelel-e a (2) bekezdésnek, arról beszerzi a Magyar Tudományos Akadémia állásfoglalását.
[2] A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény végrehajtására kiadott 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet: 19/A. § (1) A 18. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott esetben a költözéssel nem járó címváltozás miatt csere alatt álló hatósági igazolvány érvénytelenségének tényére és a hivatalból kiállított hatósági igazolvány érvényességére vonatkozó bejegyzésről a járási hivatalnak a hivatalból kiállított hatósági igazolvány átvételét igazoló tértivevény visszaérkezését követően kell gondoskodnia.
(2) Ha a 18. § (2) bekezdés e) pontja szerint hivatalból kiállított hatósági igazolvány kézbesítése másodszori alkalommal is sikertelen, a járási hivatal a hatósági igazolványt a címváltozás szerint illetékes jegyzőnek küldi meg személyes átadás céljából.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 3 igen, 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett támogatta a határozati javaslatban foglalt névmódosításokat.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 6 igen szavazattal megbízta az utcanév módosítások előkészítésére létrehozott Szakértői Bizottságot, hogy az időközben megérkezett MTA állásfoglalásra és a bizottsági üléseken elhangzottakra figyelemmel tekintse át az általa korábban összeállított névmódosítási javaslatot és egy végleges javaslatot állítson össze. A Szakértői Bizottság 2014. november 25-ei ülésén összeállított javaslatot az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság elnöke módosító javaslatként terjeszti be a Képviselő-testület elé.
 

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság 3 igen, 1 nem szavazattal és 1 tartózkodás mellett nem javasolja a gyomaendrődi közterület megnevezések módosítását.

 
Döntési javaslat

"Önkényuralmi rendszerekhez köthető megnevezést hordozó közterületnevek módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: törvény) 14. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés végrehajtására a, a törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában foglalt hatáskörében eljárva a:

  1. Dobi István utca közterületi megnevezést Csernus Mihály utca,
  2. Fürst Sándor utca közterületi megnevezést Dr. Pikó Béla utca,
  3. Hámán Kató utca közterületi megnevezést Papp Zsigmond utca,
  4. Korvin Ottó utca közterületi megnevezést Varjasi utca,
  5. Micsurin utca közterületi megnevezést Dr. Tóth Elek utca,
  6. Rózsa Ferenc utca közterületi megnevezést Határ Győző utca,
  7. Ságvári Endre utca közterületi megnevezést Kállai Ferenc utca,
  8. Sallai Imre utca közterületi megnevezést Luther utca,
  9. Tanács utca közterületi megnevezést Kálmán Farkas utca,
  10. Zalka Máté utca közterületi megnevezést Dávidházi Sámuel utca,
megnevezésre módosítja 2013. december 1. napjától.

Határidők, felelősök:

Határidő: 2013. 12. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Megyeri László

« Vissza
Vissza a főmenübe