2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2015. november 23-i ülésére
2015. november 23-i ülésére
Tárgy: | Mezőgazdasági termelőszervezet alapítása | |
Készítette: | Dr. Uhrin Anna jegyző | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A mező- és erdőgazdálkodási földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: Földforgalmi törvény) nem teszi lehetővé, hogy a települési önkormányzatok a tulajdonukban álló, vagy az NFA törvény szerint ingyenes vagyonkezelésükbe adott földek, valamint 1 hektárnál nagyobb területű tanyák kivételével a föld használatának, hasznosításának jogát megszerezzék. A földhasználat jogát csak földműves vagy mezőgazdasági termelőszervezet, erdőbirtokossági társulat, agrárágazathoz tartozó köznevelési intézmény, illetőleg bevett egyház vagy annak belső jogi személye szerezheti meg. A 2013. december 31-ig megkötött haszonbérleti szerződések módosítására az önkormányzat esetében nincs lehetőség, új haszonbérleti szerződéseket nem köthetnek, tekintettel arra, hogy a Földforgalmi törvény 40. §-ban nincsenek nevesítve.
A földhasználati jogcímek a települési önkormányzatok esetében az alábbiak:
• tulajdonosi földhasználat
• 2013. december 31-ig megkötött haszonbérleti jogviszonyok
• a Földforgalmi törvény hatálya alá nem tartozó földterület használata
• NFA-tól ingyenes vagyonkezelésbe kapott földterületek
• önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság használatába adott földterületek
A földhasználati jogosultság megszerzésénél nevesíteni kell, hogy a föld fekvése szerinti települési önkormányzat megszerezheti a földterület használatát közfoglalkoztatás vagy szociális földprogram céljára, melyet nevesíteni is kell. Az önkormányzat a közfeladatok ellátása érdekében szerezhet termőföldet, korlátozott jogosultságokkal. Áthidaló megoldásként jelenik meg, hogy a jövőben jogszerűen tovább nem használható földterületeket olyan önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaság használatába adják, amelyek megfelelnek a Földforgalmi törvény mezőgazdasági termelőszervezet, illetve az újonnan alakított mezőgazdasági termelőszervezet fogalmának.
Mezőgazdasági termelőszervezet:a mezőgazdasági igazgatási szerv által e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott feltételek alapján nyilvántartásba vett, tagállami székhelyű jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, amely megfelel a törvényi feltételeknek, valamint amely újonnan alapított mezőgazdasági termelőszervezetnek minősül.
A földforgalmi törvény 5. § 26. pontja szerint újonnan alapított mezőgazdasági termelőszervezet: Magyarországon nyilvántartásba vett tagállami székhelyű jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet
a) amelynek alaptevékenysége a mező-, erdőgazdasági tevékenység, illetve kiegészítő tevékenység,
b) amely nem rendelkezik az Európai Unió tagállamában, az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban, valamint a nemzetközi szerződés alapján velük egy tekintet alá eső államban fekvő föld felett használati joggal,
c) amelynek legalább egy vezető tisztségviselője, vagy a cégvezetője a mező-, erdőgazdasági tevékenységet, illetve kiegészítő tevékenységet a szervezetben fennálló tagsági viszonyához kapcsolódóan gyakorolja és e törvény végrehajtására kiadott rendeletben meghatározott mezőgazdasági vagy erdészeti szakirányú képzettséggel, vagy a mezőgazdasági igazgatási szerv által igazolt legalább 3 éves üzemi gyakorlattal rendelkezik, és
d) a szervezet nem különválással, kiválással, szervezeti formaváltással, egyéb jogutódlás folytán keletkezett.
e) Az újonnan alapított mezőgazdasági termelőszervezetnek kötelezettséget kell vállalnia arra is, hogy a földhasználati jogosultság megszerzésétől számított 1 éven belül a föld helye szerinti településen mezőgazdasági üzemközpontot létesít.
A c) pontban meghatározott feltétel csak abban az esetben teljesíthető, ha a létrehozandó termelőszervezetnek van legalább egy olyan természetes személy tagja, aki a meghatározott feltételekkel rendelkezik.
A nemzeti vagyonról szóló törvény értelmében a nemzeti vagyon hasznosítása az önkormányzat mindenkori teherbíró képességéhez igazodik, elsősorban a közfeladatok ellátását szolgálja. A helyi önkormányzat vállalkozási tevékenysége a kötelező önkormányzati feladatok ellátását nem veszélyeztetheti, így az önkormányzat csak olyan szervezetben vehet részt, amelyben felelőssége nem haladja meg a vagyoni hozzájárulásának mértékét. A nemzeti vagyon hasznosítására versenyeztetés keretében van lehetőség kivéve a vagyonkezelői szerződés, valamint a haszonélvezeti jogot alapító szerződés esetében. A nemzeti vagyonról szóló törvény a vagyonkezelői jog átadását kizárólag 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság részére teszi lehetővé, így erre a mezőgazdasági termelőszervezet esetében nincs lehetőség.
Másik lehetőség a földek haszonbérbe adása a termelőszervezet részére. E vonatkozásban jelentős kockázatot jelent az előhaszonbérlet intézménye, figyelembe véve, hogy a földforgalmi törvény 46. §-a haszonbérbe adás esetén több lépcsőben előhaszonbérleti jogosultságot határoz meg helybeli illetőségű természetes és jogi személyek részére meghatározott feltételek szerint. Ahhoz, hogy az önkormányzat a tulajdonában lévő mezőgazdasági területeket haszonbérbe tudja adni, ahhoz az ingatlanok hasznosítása vonatkozásában versenyeztetési eljárást kell lefolytatni. A megkötött haszonbérleti szerződést 15 napra ki kell függeszteni. A Földforgalmi törvény 42. §- a alapján a földhasználati jogosultság megszerzésének feltétele hogy a földhasználati jogosultságot szerző fél a földhasználati jogosultság átengedéséről szóló szerződésben (a továbbiakban: földhasználati szerződés), vállalja, hogy a földhasználati szerződés fennállása alatt megfelel a földhasználati jogosultság feltételeinek, a föld használatát másnak nem engedi át, azt maga használja, és ennek során eleget tesz a földhasznosítási kötelezettségének.
Nem minősül a használat átengedésének az, ha a földhasználati jogosultságot szerző fél a föld használatát a legalább 25%-ban a tulajdonában álló mezőgazdasági termelőszervezet javára engedi át. Ebben az esetben nem kerül sor kifüggesztésre. Mindez lehetőséget biztosít az Önkormányzat számára, hogy a többségi befolyása alatt lévő mezőgazdasági termelőszervezet számára kifüggesztés nélkül „átengedje” a földhasználati jogosultságot. Mindez azonban nem ad felmentést a nemzeti vagyonról szóló törvényben, valamint a helyi rendeletben meghatározott versenyeztetési szabályok alkalmazása alól.
Miután az önkormányzat csak olyan gazdasági társaságban vehet részt, amelyben a felelőssége korlátozott, csak a részvénytársasági és a korlátolt felelősségű társasági forma jöhet érdemben számításba. Tekintettel arra, hogy részvénytársaság legalább 5 millió forint alaptőkével, míg kft. legalább 3 millió forint törzstőkével alapítható, továbbá mivel a kft. alapítása és szabályozása is egyszerűbb, ez utóbbi társasági formában javaslom a mezőgazdasági termelőszervezet létrehozását.
Javasoljuk, hogy az Önkormányzat 97% tulajdonhányaddal, 2.900.000,- törzsbetéttel járuljon hozzá a Gyomaendrődi Földkezelő Kft. alapításához.
A társasági szerződés tervezete a bizottsági ülésekre kerül kiküldésre.
Kérem a T. Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és az alábbi döntési javaslat elfogadását.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadást. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadását. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadását. | |
"Mezőgazdasági termelőszervezet alapítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Mezőgazdasági ügyek
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
1.Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Gyomaendrődi Földkezelő Kft. társasági szerződését az előterjesztés mellékletét képező tervezet szerint elfogadja.
Felhatalmazza Toldi Balázs polgármestert a kft. társasági szerződésének aláírására és az egyéb szükséges jognyilatkozatok megtételére. Felhatalmazza továbbá mint Gyomaendrőd Város Önkormányzata tag törvényes képviselőjét, hogy a Gyomaendrődi Földkezelő Kft-ben a tagsági jogokat gyakorolja.
2. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2.9000.000,- Ft (azaz kettőmillió-kilencszázezer) forint törzsbetétet az Önkormányzat a 2014. évi szabad felhasználású pénzmaradványának terhére biztosítja.
3. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárulását ahhoz, hogy a Gyomaendrődi Földkezelő Kft. az 5500 Gyomaendrőd Selyem út 124. szám alatti ingatlant a Gyulai Törvényszéken székhelyeként és központi ügyintézés helyeként bejegyeztesse.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2015. 12. 31.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Dr. Uhrin Anna