1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2016. február 8-i ülésére
2016. február 8-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet megtárgyalása | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek.
A 2016. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2015. december 3-án tartott ülésén az 573/2015. (XII. 3.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2016. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy a működési oldalon a 2016. évben rendelkezésre álló forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további vizsgálata, illetve a kiadások rangsorolása.
Az önkormányzat 2016. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény az irányadó.
Bevételek számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39,69 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,95 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,65 fő, Csárdaszállásé pedig 1,09 fő), mely a tavalyi évben 39,93 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 150 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 43 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 7.024 E Ft-tal (ebből 2015. évhez kapcsolódó hozzájárulás 1.160 E Ft, 2016. évi hozzájárulás összege 5.864 E Ft) szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 5.083 E Ft-tal (ebből 2015. évhez kapcsolódó hozzájárulás 652 E Ft, 2016. évi hozzájárulás összege 4.431 E Ft).
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. A költségvetési rendelet-tervezetbe 64.440 E Ft támogatási összeg került beépítésre.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó szakfeladatai alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. A kapott támogatási összeg 31.795 E Ft.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 37.665 E Ft.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás - Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.535 E Ft.
- Üdülőhelyi feladatok támogatása - Fajlagos összege 1,55 Ft/ idegenforgalmi adóforint, így városunkat ezen a jogcímen 12.961 E Ft illeti meg.
- Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2014. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 17.252 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 94.546 E Ft összegű bevételnek a 60%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 47.273 E Ft, azaz 3 millió Ft-tal több, mint 2015-ben.
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata – a köznevelési feladatok ellátása során - az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét teljes mértékben biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 80.000 Ft/fő/év. Az intézmény a feladat ellátásához 121.101 E Ft összegű állami támogatásban részesül.
3. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a családsegítés és a gyermekjóléti szolgáltatás támogatása, valamint a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja. A Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatokra járó állami támogatás összege 340.464 E Ft. Az önkormányzati kiegészítő támogatás összege: 26.306 E Ft.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2015. évi szinten szerepeltettük.
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2015. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
Bevételek alakulása:
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2015. évi eredeti előirányzat
|
2016. évi terv
|
Állami támogatás
|
830717
|
890960
|
Közhatalmi bevételek
|
377260
|
381260
|
Saját működési bevétel
|
134508
|
98973
|
Működési célú pénzeszköz átvétel
|
546304
|
545962
|
Működési célú maradvány
|
104076
|
94544
|
Működési bevétel összesen
|
1992865
|
2011699
|
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva több mint 60 millió Ft-tal nőtt, amely több tényező együttes hatásának köszönhető. Emelkedett a gyermekétkeztetési feladatok támogatási összege (a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása bevezetésének köszönhetően), a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása, az óvodai feladatellátás támogatása, illetve ettől az évtől az állami támogatások között jelenik meg a támogató szolgálat működési támogatása is.
A helyi adóbevételek összességében 4 millió Ft összegű növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva.
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 35 millió Ft-tal kevesebb, mint az előző év tervszáma, mely azzal indokolható, hogy a rendelet tervezetbe nem került beépítésre önkormányzati földeken termelt termény értékesítéséből származó bevétel és ehhez kapcsolódóan kiadás sem. A rendelet-tervezet összeállításának időszakában még folyamatban volt a földeken termesztendő növényi kultúrák meghatározása, az ebből származó várható bevétel, illetve a felmerülő kiadások összegének kalkulálása. Az adatok rendelkezésre állását követően kerül beépítésre ezen a jogcímen bevétel és kiadás is, melyhez a költségvetési rendeletet is módosítani szükséges.
A működési célú pénzeszköz átvétel jogcímen tervezett bevétel közel azonos az előző év tervszámával. Itt jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, valamint a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei.
A működési célú maradvány 94 millió Ft összege szinte teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz, a működési hiány finanszírozására mindössze 5 millió Ft-ot szükséges beépíteni.
Felhalmozási célú bevételek:
Az előző évhez hasonlóan 2016. évben is a fejlesztési célú bevételek között csak azok a pályázati pénzösszegek kerültek megtervezésre, amelyek valamilyen kötelezettség vállaláshoz (Tanyagondnoki szolgálat eszközbeszerzése, valamint a közfoglalkoztatási programok beruházási jellegű kiadásainak finanszírozására biztosított támogatások összegei) kapcsolódnak. A 2016. évi költségvetési rendelet összeállításakor Európai Uniós forrásból megvalósuló projekttel és abból származó bevétellel Önkormányzatunk nem rendelkezett.
A felhalmozási célú maradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt önkormányzati forrás 400 millió Ft összegét, valamint azon fejlesztések forrását, melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg.
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2015. évi eredeti előirányzat
|
2016. évi terv
|
Felhalmozási bevétel
|
776892
|
41902
|
Felhalmozási célú maradvány
|
469211
|
417940
|
Felhalmozási bevétel összesen
|
1246103
|
459842
|
Kiadások alakulása:
Működési kiadások:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2015. évi eredeti előirányzat
|
2016. évi terv
|
Működési kiadás
|
1992865
|
2011699
|
személyi juttatás
|
553422
|
601989
|
munkaadókat terhelő járulék
|
116402
|
121194
|
dologi kiadás
|
504081
|
474903
|
működési célú pénzeszköz átadás
|
714088
|
721981
|
működési céltartalék
|
104872
|
91632
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások az előző évhez képest növekedést mutatnak, mivel a közfoglalkoztatásra betervezett bérek összege 45 millió Ft-tal magasabb, mint 2015. évben.
A munkaadókat terhelő járulék előző évhez viszonyított növekedése a személyi juttatások növekedésével magyarázható.
A dologi kiadások csökkenése abból adódik, hogy az önkormányzati tulajdonú földek műveléséhez kapcsolódó kiadások összege nem jelenik meg a tervezetben, a bevételekhez hasonlóan a költségvetési rendelet módosítása során kerül majd beépítésre.
A működési célú pénzeszköz átadás összege 8 millió Ft-tal emelkedett az előző évhez képest. Ez több tényező együttes hatásával magyarázható. A segélyezési rendszer átalakítása következtében ezen a jogcímen csökkentek a kiadások, ugyanakkor az Önkormányzati Társulás részére átadott támogatás összege növekszik 35 millió Ft-tal (a két - Társulás által fenntartott - intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás és az önkormányzat részéről biztosítandó kiegészítő támogatás is ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére) Az államháztartáson kívülre átadott forrás összege is emelkedett 8 millió Ft-tal, mely összeg a Gyomaközszolg Kft.-hez és a Liget Fürdőhöz kapcsolódik.
A működési céltartalék összege 2016. évben 92 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 13.000 E Ft-os kerete, melyből egyedi kérelem alapján kötött felhasználású a Diáksport 500 E Ft összegű és a sportpályák fenntartására elkülönített 500 E Ft összegű támogatás, továbbá a Civil alap 4.990 E Ft összegben meghatározott kerete, melyből kötött felhasználású támogatásként 3 szervezet részesülne: a Közalapítvány Gyomaendrőd Város Közgyűjteményeiért 1.540 E Ft összegben, a Gyomaendrődi Polgárőr Egyesület 400 E Ft összegben és a Gyomaendrőd Város Tűzoltó Egyesület 500 E Ft összegben. A fennmaradó 2.550 E Ft pályázható keretként van tervezve (2.000 E Ft pénzbeli pályázható keretösszeg, 550 E Ft természetbeni pályázható keretösszeg). Az Idegenforgalmi alapból a kötött felhasználású támogatás összege 1.500 E Ft, a pályázható keret 1.700 E Ft. A városi rendezvényekre 6.200 E Ft került elkülönítésre. A működési célú tartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, az oktatási vagyon dologi kiadásaira tartalékolt keretet, a belső ellenőri feladatok ellátására megtervezett összeget, a TDM működtetésére biztosítandó támogatás összegét, a Körös-szögi Kistérség működéséhez és a Körös-szögi Nonprofit Kft. üzemeltetéséhez biztosítandó hozzájárulás összegét, a labor működtetéséhez elkülönített keretet, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, a közfoglalkoztatási önerő kalkulált összegét illetve önkormányzati ingatlanok karbantartására, életveszélyessé vált ingatlanok bontására elkülönített keretösszegeket.
Fejlesztési kiadások:
A fejlesztési kiadások között jelennek meg a felújítások 25.250 E Ft összegben, a beruházások 167.452 E Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 267.140 E Ft összegben.
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi gazdasági költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése) melyek jellemzőek térségünkre.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás megakadályozza a színvonal romlást.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A változó szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. A költségvetési egyensúly fenntartása a következő években csak abban az esetben biztosítható, ha az önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok eredményes működése érdekében hozott tulajdonosi döntések tovább folytatódnak.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az elmúlt gazdasági évben befejeződött a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt, az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. A belvíz rendszer működéséhez, valamint a település-egészségügy működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak, a fejlesztéshez szükséges támogatások remélhetőleg a Területfejlesztési Operatív Programokból biztosítottak lesznek.
Adminisztrációs terhek:
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Továbbá, amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
Szöveges indoklás az önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek 2016. évi költségvetéséhez
Az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények közül a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik önálló gazdasági szervezettel. A Közös Hivatal látja el az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Szent Antal Népház, Kállai Ferenc Kulturális Központ, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Önkormányzata, a Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek
A 2016. évi költségvetési tervezet Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
2. Személyi és tárgyi feltételek
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A hivatalban engedélyezett létszám 2016. évben az alábbiak szerint alakul:
- Gyomaendrőd - 46 fő (ebből a létszámból 1 fő GYES-en tartózkodik, 2 fő kisegítő személyzet)
- Csárdaszállás - 3 fő
- Hunya - 3 fő
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2016. évre számolva 39,69 fő. Ebből a létszámból 36,95 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,09 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,65 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 44 főre terveztünk bérjellegű kiadást. A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 5.864 E Ft, Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 4.431 E Ft. A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege közel 182 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 225 millió Ft.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, a fűtés és a világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk több alkalommal pályázatot nyújtott be. Nyertes pályázat esetén valóban elmondható lenne, hogy a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben történik Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt.
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok (EDtR, új iktató program, POLISZ stb.) jól használhatók. A hivatali munkát segítő és javító eszközök korszerűsítésére 2016. évben közel 11 millió Ft-ot szeretne az önkormányzat fordítani.
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vegyenek részt. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
4. Megvalósítási terv
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A személyi juttatások bérfejlesztést nem tartalmaznak, egyedül a soros lépések érvényesültek. A hivatal dolgozói részére beépített éves bruttó cafetéria keret 200.000 Ft/fő.
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabályváltozások, az energiaárak emelkedése, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a kiskincstári rendszer működtetésével, a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
Jelentős mértékű kockázati elemként jelenik meg a 100 %-ban önkormányzati tulajdonú kft.-k működésének stabilitása, a betervezett helyi adóbevétel realizálódása, továbbá a benyújtott pályázatok elbírálása.
Ezen kockázati tényezőket megszűntetni nem lehet, de negatív hatásukat egy átgondolt és szoros gazdálkodással remélhetőleg mérsékelni tudjuk.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetési rendeletének megalkotását.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | ||
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | ||
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | ||
"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetési rendelet-tervezete"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2016 (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetéséről
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2016. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegét 2.471.541 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 2.471.541 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 1.917.155 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 41.902 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 94.544 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 417.940 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet, a finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.011.699 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 601.989 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 121.194 ezer forint,
c) dologi kiadás 474.903 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 505.429 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 157.897 ezer forint,
f) a működési céltartalék 91.632 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 58.655 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
6. § (1) A működési céltartalék összege 91.632 ezer forint a 7. mellékletben részletezettek szerint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Polgármesteri Alap előirányzata 600 ezer forint.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Alapból történő juttatás előkészítő eljárás lefolytatását és döntési jogát a polgármesterre ruházza át.
(4) A Polgármesteri Alap támogatásának felhasználására a Civil Alap pályázati eljárási szabályait kell alkalmazni.
(5) A Kitüntetési Alap keretösszege 400 ezer forint.
(6) A Sport Alap előirányzata 13.000 ezer forint.
(7) A (6) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás:
a) Diáksport | 500 ezer forint |
b) A Semmelweis úti és Népligeti füves sporttelep fenntartása | 500 ezer forint |
(8) A Sport Alap pályázható keretösszege 12.000 ezer forint.
(9) A Civil Alap előirányzata 4.990 ezer forint.
(10) A (9) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás:
a) A Városi Képtár gyűjteménye értékeinek megőrzése | 1.540 ezer forint |
b) A közrend és közbiztonsággal kapcsolatos civil tevékenység támogatása | 400 ezer forint |
c) Tűz elleni védekezés civil tevékenységének támogatása | 500 ezer forint |
(11) A Civil Alap pénzbeli pályázható keretösszege 2.000 ezer forint.
(12) A Civil Alap természetbeni pályázható keretösszege 550 ezer forint.
(13) Az Idegenforgalmi Alap pályázható keretösszege 3.200 ezer forint.
7. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 459.842 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 25.250 ezer forint,
b) beruházási kiadása 167.452 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadása a felhalmozási céltartalékkal együtt 267.140 ezer forint.
(3) Az (1) bekezdés c) pontjában foglalt egyéb felhalmozási kiadásból a Környezetvédelmi Alap pályázható keretösszege 3.600 ezer forint.
(4) A fejlesztési kiadásokat a 8. melléklet részletezi.
8. § A lekötött betét formájában rendelkezésre álló forrás felhasználásának részletezését a 9. melléklet tartalmazza.
9. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat által finanszírozott intézmények állami támogatásának és önkormányzati kiegészítő támogatásának előirányzatait a 11. melléklet részletezi.
11. § A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
12. § (1) Az Önkormányzat saját gazdálkodó szervezettel rendelkező költségvetési szerveinek likviditási tervét a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét a 14. melléklet tartalmazza.
13. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016-2019. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 15. melléklet tartalmazza.
14. § A közvetett támogatások mérlegét a 16. melléklet tartalmazza.
15. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 17. melléklet tartalmazza.
16. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 18. melléklet tartalmazza.
17. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Gyomaendrőd, 2016. február
Toldi Balázs s.k. dr. Uhrin Anna s.k.
Polgármester Jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: 2016. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella