1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2016. április 26-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás 2015. év végi beszámoló
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Toldi Balázs elnök

Tisztelt Társulási Tanács!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §-a alapján a társulás költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási határozat tervezetét a társulás elnöke terjeszti a társulási tanács elé, úgy hogy a határozat a költségvetési évet követő 5. hónap utolsó napjáig a társulási tanács által elfogadásra kerüljön.
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás társulási megállapodásában rögzítésre kerültek a közös fenntartású intézmények, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda. A Társulás 2013. július 1. napjától önálló jogi személyiséggel rendelkező törzskönyvi nyilvántartásban szereplő adóalany, mely könyvvezetési kötelezettséggel rendelkezik. A közös fenntartású intézmények állami támogatásának igénylése a jogszabályi előírások alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a feladatkörébe tartozik, melyet a Társulás rendelkezésére köteles bocsájtani. A Települési Önkormányzati Társulás intézmény-finanszírozás keretében biztosítja intézményei részére a kiadások finanszírozásához szükséges forrást.
 
Jelen előterjesztésben a Társulási Tanács elé terjesztjük elfogadásra a Települési Önkormányzati Társulás, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda 2015. évi zárszámadási beszámolóját.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás 2015. évi beszámolójának bevételei között szerepel a Gyomaendrőd Város Önkormányzata által átutalt intézményfinanszírozás biztosításához, továbbá a társulás működtetéséhez szükséges 506.324 E Ft működési célra átvett pénzeszköz, 101 E Ft összegű kamatbevétel, 9.211 E Ft összegű felhalmozási célra átvett pénzeszköz, továbbá 2.149 E Ft összegű működési célú finanszírozási bevétel.
A Társulási Tanács a 27/2015. (III. 30.) határozatával döntött, hogy pályázatot nyújt be az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alaphoz, a vidéki gazdaság és lakosság számára nyújtott alapszolgáltatások fejlesztése érdekében megjelenő rendelet alapján, a Térségi Szociális Gondozási Központ által működtetett Tanyagondnoki Szolgálat fejlesztése érdekében. Mivel a Tanyagondnoki Szolgálat rendelkezésére álló gépjárművek már igen elavultak, így szükségessé vált új mikrobusz beszerzése. A 9.211 E Ft összegű felhalmozási célra átvett pénzeszközből 7.254 E Ft a Minisztérium támogatása, mely a gépjármű beszerzés nettó költségeit finanszírozza. ÁFA összegét, azaz  1.957 E Ft-ot Gyomaendrőd Város Önkormányzata biztosította. A gépjármű beszerzése 9.105 E Ft összegben megtörtént, mely a beruházások között jelenik meg. A pályázati támogatás elszámolásra került.
A Társulás működtetési intézményfinanszírozás címén 508.589 E Ft-ot utalt a fenntartása alatt működő intézmények részére. Az összes támogatásból a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda 119.055 E Ft-ot, a Térségi Szociális Gondozási Központ 389.534 E Ft-ot kapott, melyet teljes egészében felhasznált.
A 2015. évi beszámoló elkészítésével egyidejűleg megtörtént az állami támogatás elszámolása Gyomaendrőd Város Önkormányzatánál. A feladatfinanszírozásból adódóan azon támogatási összegeket, melyek az egyes támogatási jogcímek között nem csoportosíthatók át - és az adott feladathoz nem került teljes egészében felhasználásra -, illetve a tényleges mutatószámok csökkenése miatt keletkezik lemondás, az állam részére vissza kell fizetni.
A társulás felügyelete alá tartozó intézmények esetében mutatószám csökkenésből adódó visszafizetési kötelezettség keletkezett, mely jogcímenként a következő:
  • Gyermekétkeztetés támogatása: 1.093.440 Ft
  • Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása: 492.980 Ft
Plusz igény jelentkezett:
  • Köznevelési feladatok támogatása: 202.033 Ft
  • Szociális szakosított ellátási feladatok támogatása: 2.606.040 Ft.
Az év végi állami támogatás elszámolása mindkét intézménynél kedvezően befolyásolta a kiegészítő önkormányzati támogatás összegét, a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda Gyomaendrőd Város Önkormányzata által biztosított 8.544 E Ft kiegészítő támogatását 202 E Ft-tal, a Térségi Szociális Gondozási Központ 21.226 E Ft összegű kiegészítő támogatását 1.020 E Ft-tal csökkentette. Az óvoda Csárdaszállási telephelyének működtetését a Csárdaszállás Községi Önkormányzat a tervezettnek megfelelően 100 E Ft önkormányzati támogatással egészítette ki.
A Társulásnak az év folyamán hitelállománya, a 2015. évet követő évekre vonatkozó kötelezettségvállalása nem keletkezett, továbbá közvetett támogatása nincs.
 
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda
 
 
I.                    Az intézményi feladatellátás mutatói
 
A térségi feladatellátás keretében a Gyomaendrődi Önkormányzat közigazgatási területén 4 óvodai telephellyel, Csárdaszállás Önkormányzatának közigazgatási területén 1 óvodai telephellyel működött az intézmény.
Az ellátotti létszám a következőképpen alakult 2015. évben:
megnevezés
2014. október 1.-i létszám (fő)
2015. október 1.-i létszám (fő)
teljes idejű óvodai nevelésre szervezett csoportban lévők nem sajátos nevelési igényű gyermekek
176
184
 két főként figyelembe vehető sajátos nevelési igényű
8
7
 három főként figyelembe vehető sajátos nevelési igényű gyermekek
3
2
összes ellátotti gyermeklétszám
187
193
 
Az intézménynél a gyermeklétszám kismértékű növekedése tapasztalható, mely az óvodapedagógusok elismert létszámának számítását kedvezően befolyásolta. 2014/2015 tanévben 9,5 csoportszámmal működött az óvoda, melyet fenntartói döntés alapján az intézmény új vezetése egy telephely megszüntetésével - költségcsökkentési okokból - a 2015/2016 évre 9 csoportra módosított.

II.                
Foglalkoztatottak alakulása
 
Az intézmény 2015. január 1.-i engedélyezett létszámkerete 34 fő, melyből 21 fő az óvodapedagógus (1 fő GYES-en tartózkodik) 10 fő dajka, 1 fő pedagógiai asszisztens, 1 fő óvodatitkár és 1 fő fűtő munkakörben került foglalkoztatásra. Az intézménynél 2015. április 1.-től vezető váltás történt, az új intézményvezető kinevezéséig megbízott intézményvezető látta el a feladatokat.
2015. szeptember 1.-től a telephely csökkenés hatására 31 főre változott az engedélyezett létszám, melynek összetétele:18 fő óvodapedagógus, 9 fő dajka, 1 óvodatitkár, 2 pedagógiai asszisztens és 1 fűtő.
Az óvodai közalkalmazottak bérére az állam támogatást biztosít. Az óvodapedagógusok létszámát óvodaszervezési paraméterek alapján képlet segítségével határozza meg az állam. Az év első nyolc hónapjára az óvodapedagógusok elismert létszámát 17,2 főre, az utolsó négy hónapra vonatkozóan 17,5 főre állapította meg. A támogatás megállapításánál a dajkák száma a csoportok számát nem lépheti túl, az elszámolás alapja a dajkák átlagos statisztikai állományi létszáma. Az év első 8 hónapjában 9,5 fő, az utolsó 4 hónapban 8,6 fő volt az átlagos statisztikai létszám a dajkák esetében. A pedagógiai asszisztens és az óvodatitkár bérére szintén támogatást biztosít az állam, 2015. szeptember 1.-től a törvény adta lehetőséget kihasználva (3 óvodai csoportonként 1 fő pedagógiai asszisztens alkalmazható) 2 pedagógiai asszisztens foglalkoztatására került sor, melyre az állami támogatást megigényelte az intézmény.

III.              
Bevételek alakulása
                                                                                                                   adatok E Ft-ban
Megnevezés
Módosított ei.
Teljesítés
Telj. / Mód. Ei %
Intézményi működési bevétel
207
207
100,00
Felhalmozási célú átvett pénz
720
720
100,00
Maradvány (műk. c.)
4
4
100,00
Irányító szervtől kapott támogatás
119055
119055
100,00
Bevételek összesen
119986
119986
100,00
 
A 207 E Ft intézményi működési bevételből 122 E Ft a csárdaszállási telephelyen jelentkezett, mint intézményi ellátási díj bevétel, a gyomaendrődi telephelyeken 76 E Ft a megszüntetett Szabadság utcai óvoda rezsiköltségeinek továbbszámlázásából származik, 6 E Ft a Generali Biztosító támogatása, továbbá 3 E Ft a kamatbevétel összege.
Államháztartáson kívülről 720 E Ft az óvoda vacsora megrendezéséből származó többletbevétel, melyet az intézmény játékok vásárlására és mozgásfejlesztő udvari  játékok telepítésére fordított.
Az irányító szervtől kapott támogatás összege 119.055 E Ft volt, melyből az állami támogatás 110.050 E Ft, állami támogatásként jelentkezik még a bérkompenzációra nyújtott 361 E Ft, az önkormányzati kiegészítő támogatás összege 8.644 E Ft. Ebből Gyomaendrőd Város Önkormányzatának kiegészítő támogatása 8.544 E Ft, Csárdaszállás Községi Önkormányzat kiegészítése 100 E Ft.

IV.              
Kiadások alakulása
                                                                                              adatok E Ft-ban
Megnevezés
Módosított ei.
Teljesítés
Telj / a mód. Ei % 
Személyi juttatások
83519
83519
100,00
Munkaadót terhelő járulékok
23085
23084
100,00
Dologi kiadás
11617
11601
99,86
Működési célú támogatásért.kiad.
0
0
0
Beruházás
1765
1765
100,00
Kiadások össz.
119986
119969
99,98 %

Az intézményben a személyi juttatások és a hozzá kapcsolódó járulékok a vizsgált időszakban a módosított tervnek megfelelően alakultak, azt figyelembe véve, hogy a 2014/2015 tanévben a 20 pedagógusból 17,2 számított létszámra járt az állami támogatás, így a szükségessé vált önkormányzati kiegészítő támogatást ezen jogcímekhez kellett biztosítani.
A dologi kiadásokra az intézmény 11.601 E Ft-ot fordított. A gyomaendrődi telephelyeken működő óvodák dologi kiadásainak összege 9.684 E Ft, melyből a szakmai készletbeszerzések 610 E Ft, a szakmai szolgáltatások igénybevétele 1.000 E Ft, a számítástechnikai és kommunikációs kiadások teljesítése 600 E Ft, a rezsiköltségek 4.000 E Ft körül alakultak. A közel 3.500 E Ft üzemeltetési kiadás magába foglalja a tisztítószer beszerzéseket, a kisebb karbantartások kiadásait és a Blaha úti óvoda nyári karbantartási, felújítási munkálatainak költségét. 

V.                
Felújítások, beruházások
A beruházások között kis értékű tárgyi eszköz beszerzések (udvari játékok, étkeztetési eszközök, hifi, porszívó, spirálozó, számítógép, szénmonoxid érzékelő) történtek.

VI.              
Maradvány alakulása
Az intézmény 2015. évben keletkezett maradványa 17 E Ft, mely a dologi kiadásoknál feladattal terhelt maradványként jelentkezik.

VII.           
Csárdaszállási óvodai telephely működése
A csárdaszállási telephelyen 2015. évben, úgy a 8/12, mint a 4/12 időszakban 13 fő volt az óvodai gyermeklétszám, melynek felügyeletét és oktatását egy óvodapedagógus biztosította. A személyi juttatás és a hozzá kapcsolódó járulék a módosított előirányzatnak megfelelően alakult, bérre 3.001 E Ft került felhasználásra, járulékokra 810 E Ft. Az óvodai étkeztetés bevételi és kiadási tételei külön kormányzati funkciókódon kerültek lekönyvelésre. A Csárdaszállási óvodai telephely a Mezőberényi Tópart Vendéglővel kötött megállapodás alapján biztosította az óvodások étkeztetését. 2015. évben kiadásként jelentkezett a vásárolt élelmezés 1.167 E Ft összegben. Bevételként 122 E Ft intézményi térítési díj befizetés történt, továbbá 1.045 E Ft állami támogatás bevétel keletkezett. A dologi kiadásoknál és a kis értékű tárgyi eszköz beszerzéseknél az eredeti előirányzattal azonosan alakult a teljesítés, melynek összege 1.010 E Ft. A beruházások között került elszámolásra a kis értékű tárgyi eszközök értéke, gyermekbútor, szénmonoxid érzékelő vásárlása történt, továbbá az épület ablakaira 6 db redőny került felszerelésre. Az állami támogatás a 13 gyermekre 910 E Ft, így a Csárdaszállási Önkormányzatnak a dologi kiadásokhoz 100 E Ft kiegészítő önkormányzati támogatást kellett biztosítania.
 
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmény gazdálkodásának bemutatása (készítette: Mraucsik Lajosné intézményvezető és Uhrin Anita gazdasági vezető)
 
 
Térségi Szociális Gondozási Központ
 
Intézményünk 2015. évben 605 887 E Ft mérlegfőösszeggel kezdte meg gazdálkodását, mely 2,9%-kal 17 419 E Ft-tal haladta meg a 2014. évi eredeti előirányzatot. A növekedés oka egyrészt, a garantált bérminimum emelkedéséből, másrészt a TÁMOP-5.3.1-B-12/2 számú projekthez kapcsolódó 8 fő roma személy egész éves foglalkoztatásából ered.
Kiadási oldalon:
  • az intézmény dolgozóinak személyi juttatás és munkaadót terhelő járulékainak összege terv szintjén: 356.500 E Ft
  • az intézmény működésével kapcsolatos dologi kiadások tervezett összege 249.387 E Ft
  • fejlesztés 0 E Ft
 
Bevételi oldalon tervezett adatok:
  • Idősotthoni ellátáshoz kapcsolódó szakmai dolgozók bértámogatása:  122 484 E Ft
  • Idősotthoni ellátáshoz kapcsolódó üzemeltetési támogatás: 35 053 E Ft
  • Alapellátás állami támogatása: 69 789 E Ft
  • Kedvezményes étkeztetés állami támogatása: 77 807 E Ft
  • Családsegítés, gyermekjóléti feladatok állami támogatása 19 408 E Ft
  • Ellátást igénybe vevők által megfizetett térítési díj (áfá-val): 210 998 E Ft
  • Oktatási intézmények étkeztetéséből származó térítési díj bevétel: 27 260 E Ft
  • Támogató Szolgálat működési támogatása: 8 294 E Ft
  • Működési célú pénzeszközátvétel: 18 392 E Ft
  • Önkormányzati támogatás-működési célú: 16 402 E Ft
  • Önkormányzati támogatás-fejlesztési célú: 0 E Ft
           
Az Intézmény gazdasági munkájának ellenőrzésére 2015. évben két alkalommal került sor:
Belső ellenőrzés:
  1. Gyermekétkeztetés átfogó ellenőrzése 2014. január 1 - 2014. december 31. között
Az ellenőrzés célja:
-          Annak megállapítása, hogy az Intézménynél az élelmezési tevékenység szabályozása megfelelő-e.
-          Annak megállapítása, hogy az étkezési térítési díjak, a nyersanyagnormák megállapítása helyesen történik-e az intézménynél.
-          Az élelmezési tevékenység adminisztrációjának teljes körű dokumentáltsága biztosított-e.
-          Az élelmezési tevékenység hatékonysága, gazdaságossága biztosított-e.
 
Az ellenőrzés hiányosságot nem tárt fel, mind a szabályozottságot, mind a dokumentáltságot megfelelőnek tartotta a vizsgált időszakban. Továbbá a térítési díjak és nyersanyagnormák meghatározását is megfelelőnek tartotta az ellenőrzés a vizsgálatba vett időszak vonatkozásában.
Magyar Államkincstár ellenőrzése:
  1. Az intézménynél működő Támogató Szolgálat működési támogatás felhasználásának ellenőrzése 2014. évre vonatkozóan.                                                                                                             
Az ellenőrzés hiányosságot nem tárt fel.

I. Az intézményi feladatellátás mutatói
 
Ellátotti létszám átlagos alakulása 2015. évben (mutatószám alapján):
Ellátási forma
 
2014. december 31 – énaz Intézményi szolgáltatásokat átlagosan igénybevevők száma
2015. december   31 –énaz Intézményi szolgáltatásokat átlagosan igénybevevők száma
Normál idősek otthona
170 fő
172 fő
Átmeneti elhelyezés
10 fő
10 fő
Házi segítségnyújtás
79 fő
73 fő
Étkeztetés
217 fő
188 fő
Támogató szolgálat
31 fő
31 fő
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
10 fő
10 fő
Idősek nappali ellátása
143 fő
138 fő
Fogyatékosok nappali ellátása
26 fő
25 fő
Tanyagondnoki szolgáltatás
800 fő
800 fő
Családsegítés és gyermekjóléti ellátás
189 fő
189 fő
Diákétkeztetésben résztvevők száma (óvoda, iskola)
866 fő
741 fő
Szabad kapacitás terhére kiszolgált étkeztetés (váll. által fenntartott bölcsőde, óvoda, Bethlen Gábor Szakképző, munkahelyi étkeztetés, rendezvények)
320 fő
320 fő
 
Az ellátást igénybe vevők számának alakulása az előző évihez képest nem sokban változott. Az ellátási formákra az igény folyamatos, melyet intézményünk a lehető legrövidebb időn belül megpróbál kiszolgálni. Az idős otthoni ellátás egész évben 100%-os kihasználtsággal működött.
Az alapellátásban nyújtott szolgáltatások közül a házi segítségnyújtásban, a szociális étkezésben és a nappali ellátásban tapasztalható csökkenés az előző évihez képest.
Ennek oka a házi segítségnyújtás vonatkozásában egyrészt, hogy az ellátottaink egy része bekerült az idős otthoni ellátásba, másrészt, hogy a településen jelen vannak egyéb szolgáltatók is. Ezzel magyarázható a szociális étkeztetésben résztvevők számának csökkenése is.
Jellemzően a magasabb gondozási szükséglettel rendelkező személyeket intézményünk látja el a településen, mert az intézmény szerteágazó tevékenységi köre növelni képes az ellátottak biztonság érzetét, szívesebben igénylik az általunk nyújtott szolgáltatási formákat, mint az egyéb szolgáltatókét.  
A nappali ellátásban résztvevők számának csökkenése a Nagylaposon működő 4. számú Idősek Klub tagjainak csökkenéséből adódik. A 30 fős klub 13-14 fő ellátottal működik, melynek oka, hogy a településrészen az idősek száma évről évre kevesebb, így az igénybevevők száma is folyamatosan csökken.
Összességében elmondható, hogy a település lakosságszámának csökkenése és a településen jelenlévő más szolgáltatók ellátásai, az intézményünk ellátotti számát is befolyásolja. Bízunk benne, hogy az alapellátásban ellátott gondozottaink száma a jövőben nem csökken tovább és egy stabil ellátotti létszámmal tud intézményünk a következő években dolgozni.
A gyermekétkeztetésben résztvevők számának csökkenése jelentős eltérést mutat az előző évihez képest. Ennek egyik fő oka, hogy 2014. évi létszámban még benne volt az augusztus 31-ig étkeztetett gimnáziumi és gimnáziumhoz kapcsolódó kollégista gyermekek létszáma is. Ezen túl a 2014/15 tanévben egy osztállyal és a 2015/16-os tanévben is egy osztállyal kevesebb első osztály indult a két általános iskolában, mely az étkezést igénybe vevők számának csökkenését is eredményezte 2015. évben.
Fentiek mellett a 100%-os támogatásban és teljes árat fizető étkezők számában is csökkenés figyelhető meg az év során. Intézményi tapasztalatok (szülői elmondások alapján) ennek oka, hogy a gyermekvédelmi támogatásból kikerülő gyermekek étkezését a szülők saját maguk oldják meg több esetben, illetve a felső tagozaton tanuló gyermekek étkezését nagyszülők, szülők otthonukban oldják meg, egyrészt takarékossági okok miatt, másrészt mert a gyermekek szívesebben megeszik a szülők, nagyszülők főztjét, mint az iskolai menzát.
Minden ellátást igénylőnek a szükségleteinek megfelelő szolgáltatást biztosítjuk. Alkalmazkodunk a különböző diétás étkeztetések kapcsán mind az idős ellátottak, mind a gyermekek igényeihez és a szakmai elvárásokhoz.
Az egyes ellátási formákra vonatkozó szakmai értékelés és beszámoló március hónapban került a Települési Önkormányzati Társulás elé előterjesztésre, melyben részletesen kifejtésre kerültek az egyes ellátási formák telephelyek szerinti alakulásai 2015. évben.

II. Foglalkoztatottak alakulása
 
Az intézmény munkavállalóinak létszáma 156 fő.
Közfoglalkoztatottak száma december 31-én: 26 fő volt, átlagosan 2015. évben az intézménynél dolgozó közfoglalkoztatottak száma: 26 fő.
Az előző évekhez hasonlóan 2015. évi létszámgazdálkodásunk során is nagy hangsúlyt fektettünk a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból támogatott foglalkoztatottak és a közfoglalkoztatottak – a lehetőségek szerinti - minél nagyobb számú foglalkoztatására, mely nemcsak a szakmai munka színvonalát, de az egységeink külső környezetének „szépítését” is nagyban elősegítette.
2015. évben lehetőségünk volt a TÁMOP-5.3.1-B-12/2 számú projekt kapcsán 8 fő roma gondozó, ápolót is foglalkoztatni, mely szintén nagyon nagy segítség volt az intézménynek.
Az ellátottaink nagy része folyamatosan nagyobb ápolást, gondozást igényel, mint a korábbi években az jellemző volt. A szakgondozók és őket segítő technikai dolgozók egyre nagyobb igénybevételnek vannak kitéve mind az idősotthonokban, mind az alapellátás területén (etetés, tisztázás, fürdetés, étel házhoz szállítás).
A közfoglalkozatással lehetővé vált a feladatok megosztása, az idősekkel töltött idő arányának növelése, mely által nőtt az elégedettség és – részben - csökkent a dolgozóink leterheltsége.
Jellemzően, az intézményben dolgozó közfoglalkoztatottak szeretnek az egységeinkben dolgozni, lehetőség esetén szívesen vállalnak újra munkát intézményünknél. Hamar beilleszkednek, és könnyen alkalmazkodnak az elvárásokhoz, feladatokhoz. 
A TÁMOP programba bevont 8 fő roma gondozó, ápoló és a közfoglalkoztatottak alkalmazásával még több lehetőség nyílt az idősek mindennapjainak színesebbé tételére. 2015. évben a különböző programok szervezése az ellátás színvonalának, ellátottaink elégedettségének növekedését eredményezte.
III. KIADÁSOK ALAKULÁSA (adatok eFt-ban):
Megnevezés
Eredeti előirányzat (E Ft)
Módosított előirányzat (E Ft)
Teljesítés          (E Ft)
Személyi juttatások
281 991
328 629
328 628
Munkaadót terhelő járulékok
74 509
88 481
88 480
Dologi kiadások
249 387
232 944
231 576
Elvonások és befizetések
0
851
850
Egyéb tárgyi eszközök beszerzése Áfával
0
752
752
Működési kiadások összesen
605 887
651 657
650 286
 
Személyi juttatások és munkavállalói járulékok
A személyi juttatások teljesítése a tervezett előirányzatoknak megfelelően alakult 2015. évben. A módosított előirányzatokba beépítésre kerültek az állam által külön finanszírozott bértételek összegei, mint a bérkompenzáció, ágazati és kiegészítő ágazati pótlékok. Összességében elmondható, hogy a személyi juttatások alakulása valamennyi jogcím esetében a megengedett költségvetési létszámunk és a közfoglalkoztatottak törvény alapján kötelezően fizetendő bérjuttatására került kifizetésre, összesen 328 628 E Ft összegben.
A munkavállalói járulékok a bérkifizetésekhez kapcsolódó járulékok teljesítését tükrözik. A módosított előirányzatokba a személyi juttatásoknál részletezett plusz bérekhez kapcsolódó járulékok kerültek beépítésre az év során.
A járulékok vonatkozásában külön ki szeretnénk emelni a rehabilitációs járulékra befizetett összeget, mely 2015. évben 4 887 E Ft volt. Az intézmény foglalkoztatottainak száma 156 fő. Amennyiben az intézmény ennek 5%-áig (8 fő) megváltozott munkaképességű személyt alkalmazna, mentesülne a járulékfizetési kötelezettség alól. Az intézményben jelenleg 2 fő megváltozott munkaképességű személy dolgozik, várhatóan a következő években sem fog számuk nőni, mivel azok a személyek, akik megváltozott munkaképességűek, intézményünkben nem tudnak munkát vállalni, mert olyan fizikai terhelésnek vannak kitéve a munkavégzés során, melyet nem képesek egészségi állapotukból eredően elvégezni. 

Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése 231 576 E Ft összegben realizálódott, mely 0,6%-kal alacsonyabb a módosított előirányzatnál. Ennek oka, hogy a villamos energia felhasználás díja és a papír, írószer jogcímen beszerzésre került készletek a tervezett szint alatt kerültek teljesítésre az év során. Ezen jogcímeken, valamint a hozzá kapcsolódó ÁFA kifizetés jogcímen keletkezett megtakarítás a 0,6%-os alul teljesítés magyarázata.
Összességében elmondható, hogy elegendő forrást biztosítottak a jogcímeken megtervezett összegek a kiadások teljesítéséhez valamennyi kormányzati funkciónk esetében.  Ahol a bevétel elmaradása kiadáscsökkentést is eredményezett, ott módosítással csökkentésre kerültek az előirányzatok (pl: élelmiszer beszerzés).
A működési kiadásaink terv szerinti alakulása kiegyensúlyozott gazdálkodást biztosított az egész éves működésünk során.
 
Elvonások és befizetések
Ezen a jogcímen került elszámolásra a kormány munkahelyvédelmi akciótervével összefüggő befizetési kiadásainak teljesítése, mely az idei évben csak a 2014. december havi bérekhez kapcsolódott, 850 E Ft összegben. 
 
Beruházások - Egyéb tárgyi eszközök beszerzése Áfával
Az államháztartási számvitel 2014. évi változásával együtt a kis értékű tárgyi eszközök (200 E Ft) beszerzése kikerült a dologi kiadások jogcímei közül és a beruházások között kerülhet elszámolásra.
Ezen jogcímen 752 E Ft összegű teljesítés történt, ebből 281 E Ft összeget a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból támogatott, a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó kiadások finanszírozásának keretén belül került felhasználásra, melyből két darab gőztisztító került beszerzésre az idős otthonok részére.
További 471 E Ft pedig a működéshez szükséges eszközök beszerzésének teljesítését foglalja magába, mint villanybojler, gáztűzhely, mikrohullámú sütő, porszívó, konyhai eszközök beszerzése.
 
IV. Bevételek alakulása (adatok eFt-ban):
 
Megnevezés
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
Teljesítés       
Működési célú támogatások államháztartáson belülről – EU-s programokra és azok hazai finanszírozására, elkülönített állami pénzalapoktól
26 686
46 706
46 706
Működési bevételek – ellátási díjak, szolgáltatások ellenértéke, közvetített szolgáltatások értéke, általános forgalmi adó, egyéb működési bevételek
238 258
211 520
211 518
Előző évi maradvány igénybevétele
0
3 897
3 897
Központi irányítószervi támogatás
340 943
389 534
389 534
 
Működési célú támogatások államháztartáson belülről

A fejezeti kezelésű előirányzattól kapott működési célú bevétel a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból a közfoglalkoztatáshoz nyújtott támogatást és a TÁMOP-5.3.1-B-12/2 számú projekthez kapcsolódó EU-s támogatást foglalja magába. A Nemzeti Foglalkoztatási Alap bértámogatása 2015. évben 26 835 E Ft volt, pályázathoz kapcsolódó uniós forrás pedig 19 871 E Ft. 
A bértámogatás 100% és 85%-os intenzitású volt az év során. A szükséges önerőt intézményünk a gazdálkodása során biztosítani tudta (táppénzes álláshelyek bérmegtakarításával). Az év során átlagosan 25-26 fő volt a közfoglalkoztatás keretein belül foglalkoztatott dolgozók száma.

Működési bevételek
 
1.       Szolgáltatások ellenértéke
Ezen a jogcímen a szabad kapacitás terhére végzett étkezési szolgáltatás térítési díjának bevétele került elszámolásra, melynek 2015. évi összege 21 901 E Ft. Ide tartozik a külsős óvodák és bölcsődék, Bethlen Gábor Szakképző Intézmény étkeztetése, továbbá az igénybevett munkahelyi étkeztetés és a rendezvényi étkeztetésből származó bevételek elszámolása.
2.       Közvetített szolgáltatások ellenértéke jogcímen 264 E Ft összeg került elszámolásra 2015. évben, mely a továbbszámlázott szolgáltatások díját foglalja magába (rendezvényekre ital továbbszámlázás, telefon magáncélú használatának továbbszámlázása dolgozók, ellátottak felé).
3.       Az ellátási díjak bevétele 211 518 E Ft összegben realizálódott az év során, mely az intézmény alapfeladataiból származó bevételeket foglalja magában. A tervezett és módosított bevételi előirányzatok közel 26 millió forintos eltérése egyrészt az idős otthoni térítési díjak elmaradásából adódik, mely a nem 100%-os fizetőképességből ered, másrészt a szociális étkeztetés létszámának csökkenéséből, továbbá a gyermekétkezést igénybevevő gyermekek számának csökkenéséből és a 2015. év szeptemberétől hatályos ingyenes óvodai gyermekétkeztetés jogszabályi változásából ered.
A többi ellátási forma esetében a tervezett bevételek és teljesítésük közel azonos szinten alakultak az év során.
Azokon a jogcímeken ahol bevétel kiesés volt, ott a kiadási előirányzatok is csökkentésre kerültek a bevétel kiesés szintjére, tehát a bevétel kiesés nem befolyásolta jelentős mértékben a költségvetési gazdálkodásunkat. Nem eredményezett többlet önkormányzati kiegészítést vagy állami támogatás többlet igényt az év során csak a gyermekétkeztetés vonatkozásában, melyet az intézményfinanszírozás résznél részletesen kifejtünk. 
 
Előző évi maradvány igénybevétele
 
Az előző évi maradvány felhasználása megtörtént 2015. I. negyedévében, a maradvány feladattal terhelt volt, így a gazdálkodási év első negyedében a feladathoz kapcsolódóan annak felhasználása meg is történt, főként a nemzeti foglalkoztatási alapból támogatott közfoglalkoztatottak bérére.
 
Központi irányító szervi támogatás
 
Jogcím megnevezése
Eredeti (E Ft)
Módosított (E Ft)
Teljesítés (E Ft)
Állami támogatás- idős otthon szakmai bértámogatásához
122 484
122 484
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     389 534
Állami támogatás- idős otthon üzemeltetési támogatásához
35 053
35 053
Állami támogatás- alapellátás
69 789
66 994
Állami támogatás- Családsegítés, gyerekjólét
19 408
19 408
Állami támogatás-gyermekélelmezés
77 807
73 270
Állami támogatás- Támogató Szolgálat működési támogatása
 
8 799
Állami támogatás- Ágazati pótlék beépítése
 
21 097
Állami támogatás- Kiegészítő ágazati pótlék beépítése
 
10 315
Állami támogatás- Kereset kiegészítés fedezete
 
10 490
Önkormányzati pénzátadás – KEF önerő
 
40
Önkormányzati pénzátadás - Nyári napközi feladat ellátása
 
158
Önkormányzati pénzátadás – városi karácsony megrendezése
 
200
Önkormányzati támogatás- szociális feladatok
15 203
15 203
Önkormányzati támogatás- gyermekélelmezés
1 199
6 023
Összesen
340 943
389 534
 
Az intézmény gazdálkodása a meglévő állami és önkormányzati támogatások felhasználásával kiegyensúlyozott volt a 2015. évi gazdálkodás során.
 
Az eredeti költségvetésünkhöz képest csak a gyermekétkeztetés működtetéséhez vált szükségessé többlet önkormányzati kiegészítés, melynek oka, hogy az októberi lemondás során az étkezést igénybe vevők száma 79 fővel csökkentésre került.
 
Az ehhez kapcsolódó 2 497 E Ft bértámogatás megvonásra került a lemondással egyidejűleg, mely 1,53 fő bértámogatásának az összege (1 fő bértámogatása: 1 632 E Ft). További 3 062 E Ft összegű üzemeltetési támogatást is indoklás nélkül megvont a döntéshozó.
Az elvonás összesen ezen a jogcímen 5 559 E Ft, melyből intézményünk saját hatáskörben 735 E Ft összeget tudott csak kigazdálkodni. 2016. évre a csökkentet gyermeklétszámhoz került megtervezésre a bér és részben még 2015. évben megtörtént a dolgozói létszám leépítése, átszervezése, hogy a következő évben a finanszírozott bértámogatás elegendő összeget biztosítson a feladatot ellátó dolgozóink részére. 
 
Összességében 2015. évben az intézmény működéséhez 21 226 E Ft összegű irányító szervi támogatást kellett biztosítania az önkormányzatnak, melyből 15 203 E Ft kapcsolódik a szociális alapszolgáltatás feladataihoz és 6 023 E Ft a gyermekétkezéshez.
 
V. Maradvány
 
2015. évben az intézménynek nem keletkezett maradványa.

VI. Beszámoló az alkalmazott belső kontrollrendszerről

A 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról 69. § (2) bekezdése alapján a „belső kontrollrendszer létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője felelős az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembevételével”.
A költségvetési szerv vezetője köteles olyan kontrollkörnyezetet kialakítani, amelyben:
világos a szervezeti struktúra,
egyértelműek a felelősségi, hatásköri viszonyok és feladatok,
meghatározottak az etikai elvárások a szervezet minden szintjén,
átlátható a humánerőforrás-kezelés.
 
Ezen iránymutatás alapján 2015. évben megtörtént az intézménynél az ellenőrzési nyomvonalak aktualizálása, a felelősségi és hatásköri viszonyok és feladatok áttekintése, aktualizálása. Az ETIKAI kódex aktualizálása is megtörtént, mely az intézmény valamennyi dolgozójára nézve kötelező érvényű.
A folyamatba épített belső ellenőrzés kapcsán két alkalommal került hiba feltárásra, melyet még a 2015-ös évben javítottunk, korrigáltunk.

VII.  Pályázatok

2015. évben került sor a TÁMOP-5.3.1-B-2-12/2-2014-0063 azonosítószámú „Szociális gondozó-ápoló Roma szakemberek foglalkoztatása a Térségi Szociális Gondozási Központban” című projekt lebonyolításra, melynek keretében 8 fő roma szakember foglalkoztatása valósulhatott meg az intézményben. A projekt révén a foglalkoztatáson túl lehetőségünk volt számukra továbbképzést és szupervíziót biztosítani, munkaruhát vásárolni.
A 2015. évi központi költségvetésről szóló 2014. évi C. törvény 3. melléklet II. 4. AB pont  - szociális szakosított ellátás és a gyermekek átmeneti gondozását szolgáló önkormányzati intézmények fejlesztése, felújítása - alapján az önkormányzat pályázatot adott be, mely kedvező elbírálásban részesült.
A fejlesztésből a Rózsakert Idősek Otthona (Gyomaendrőd, Blaha u. 2-6) került fejlesztésre. Ezen belül az intézmény egy szakasza teljesen megújult, szélesebb folyosó, új vizesblokkok (normál és mozgáskorlátozott), orvosi szoba került kialakításra. Az infrastrukturális beruházáson túl lehetőség volt új bútorok beszerzésére is, így új szekrények, asztalok, székek is megvásárlásra kerültek a projekt kapcsán.
A pályázatot az önkormányzat nyújtotta be és bonyolította le, melyhez intézményünk folyamatos együttműködést és segítséget biztosított.
KAB-KEF-15-B „A Gyomaendrődi KEF működési feltételeinek biztosítására” intézményünk 359 E Ft összeget nyert, melyhez 40 E Ft önerőt biztosított az önkormányzat. A projektben a település iskoláiban 12-18 éves korosztályban kutatás készül a kábítószer fogyasztással kapcsolatban.
2015. évben ezen kívül még két pályázat került benyújtásra.
Egyik az önkormányzattal közösen került kidolgozásra, a központi főzőkonyha fejlesztésére. A pályázat sajnos forráshiány miatt elutasításra került.
Továbbá benyújtásra került az IFJ-GY-15-A „Értékeink megismerése a Körösök mentén” című pályázat az NCSSZI –hez, mely szintén nem került támogatásra.

VIII.  Összegzés

Az intézmény az előző évekhez hasonlóan 2015. évben is a szakmai követelmények betartása mellett a minimális - a működéshez elengedhetetlen - kiadások között folytatta gazdálkodását. A korábbi évekhez hasonlóan egész évben törekedtünk a hatékony és takarékos gazdálkodásra.
A közfoglalkoztatás és az uniós TÁMOP program óriási segítséget nyújtott mind a szakmai munka ellátásában, mind a technikai feladatok lebonyolításában a 2015-ös évben.
Intézményünket folyamatosan segítette ebben az évben is a Gyomaendrődi Idősekért Alapítvány, támogatásai révén ellátottaink mindennapjai színesebbek lehettek.
Intézményünk ebben az évben is megszervezte a Gyomaendrődi Idősekért Alapítvánnyal közösen az Idősek Városi Karácsonyát és valamennyi helyi rendezvényen részt vettek dolgozóink, vagy ellátottaink.
Ebben az évben is folyamatosan kerestük a pályázati forrásokat.  A megnövekedett feladat ellátásnak minden szinten megpróbáltunk megfelelni. Ellátottaink elégedettségét megpróbáltuk különféle belső rendezvényekkel is növelni.

Kérem a Tisztelt Társulási Tanácsot, hogy a 2015. évi zárszámadási beszámolót elfogadni szíveskedjen.  

Döntési javaslat

"Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás 2015. év végi beszámoló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 6/C. §-ában foglalt feladatkörében eljárva a 2015. évi zárszámadását a következőkben határozza meg:
 
1. Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa (a továbbiakban: Önkormányzati Társulás) az Önkormányzati Társulás 2015. évi zárszámadási beszámolójának
a) bevételi főösszegét 780.837 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 779.451 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint. 

2. A bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzatának teljesítése 764.856 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek előirányzatának teljesítése 9.931 ezer forint,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzatának teljesítése 6.050 ezer forint,
a 2. mellékletben részletezettek szerint. 

3. A kiadási főösszegen belül az Önkormányzati Társulás működési kiadásainak teljesítése 767.829 ezer forint, melyből:
a) személyi juttatás 412.147 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 111.564 ezer forint,
c) dologi kiadás 243.268 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 850 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 0 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 0 ezer forint
a 3. mellékletben részletezettek szerint. 

4. Az Önkormányzati Társulás felhalmozási kiadásának összege 11.622 ezer forint, melyből:
a) a felújítási kiadások 0 ezer forint,
b) a beruházási kiadások 11.622 ezer forint
c) a működési célú finanszírozási kiadások előirányzatának teljesítése 0 ezer forint,
a 4. mellékletben részletezettek szerint. 

5. Az Önkormányzati Társulás intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét és a 2015. évi átlagos statisztikai létszámot az 5. melléklet tartalmazza.

6. Az Önkormányzati Társulás vagyonának kimutatását forgalomképesség szerint a 6. melléklet tartalmazza.

7. Az Önkormányzati Társulás kötelező és önként vállalt feladatainak bemutatását a 7. melléklet tartalmazza.

8. Az Önkormányzati Társulás saját gazdálkodó szervezettel rendelkező költségvetési szervének előirányzat felhasználási ütemtervét és a teljesítési adatokat a 8. melléklet tartalmazza.

9.  Az Önkormányzati Társulás működési- és felhalmozási bevételeinek és kiadásainak mérlegét a 9. melléklet tartalmazza.

10. Az Önkormányzati Társulás 2015. évi maradványának alakulását a 10. melléklet tartalmazza.

11. Az Önkormányzati Társulás eszköz állományának bemutatását a 11. melléklet tartalmazza. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe