3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2016. április 26-i ülésére

Tárgy:   Összefoglaló jelentés a 2015. évben végzett belső ellenőrzésekről
Készítette:   Bencze Lajosné
Előterjesztő:   Toldi Balázs elnök

Tisztelt Társulási Tanács!
 
1.) A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása
A belső ellenőrzés a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rend) előírásai szerint került megvalósításra polgári jogi szerződés keretében foglalkoztatott belső ellenőr által. A Korm. rend. 33. §-ban foglaltak alapján a belső ellenőr összeállította minden ellenőrzésre az ellenőrzési programot és elkészítette a javaslatokat is tartalmazó ellenőrzési jelentéseket (Korm.rend. 39. §).
1.1.) A 2015. évi ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése
 A 2015. évi belső ellenőrzések végrehajtására az éves ellenőrzési terv alapján került sor az alábbiak szerint:
  1. Térségi Szociális Gondozási Központ Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya intézmény (5500 Gyomaendrőd, Mirhóháti út 1-5.szám) gyermekétkeztetés ellenőrzése
  2. Gyomaendrőd – Csárdaszállás - Hunya Kistérségi Óvoda átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése

    1.2.) A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása

    1.2./a. A belső ellenőrzés humánerőforrás–ellátottsága: biztosított volt

    Az Önkormányzat 2015. évben külső szakértő igénybevételével látta el a belső ellenőrzési feladatokat. A belső ellenőr rendelkezik a feladat ellátásához a jogszabályban – Bkr.24.§ - meghatározott belső ellenőrökre vonatkozó általános és szakmai követelményekkel, szakmai gyakorlattal, valamint az Áht.70.§ (4) bekezdésében meghatározott engedéllyel a tevékenység végzésére.

    A belső ellenőr regisztrációs száma: 5112700

    2015. évben a belső ellenőr az alábbi képzéseken vett részt:
  • Számvitel 2015. év
  • Legfontosabb adójogszabályok változása, aktualizálása
  • Számviteli törvény államháztartás vonatkozásai
  • Számviteli törvény változásai
  • Adók könyvvizsgálatának módszertani kérdései
Az ellenőrzéshez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak voltak, iroda az Önkormányzatnál, korszerű technikai és informatikai háttér, valamint a telephelyeken történő ellenőrzések során megfelelő helyiség lett biztosítva az ellenőrzés lefolytatásához.
1.2./b. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása
A belső ellenőr az Önkormányzat vezetőjének közvetlen alárendelve végzi a tevékenységét, jelentéseit közvetlenül a vezetőnek küldi meg. A belső ellenőr nem vett részt az Önkormányzatnál olyan tevékenységek ellátásában, amelyek az Önkormányzat operatív működésével kapcsolatosak. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlensége biztosított volt.
1.2./c. Összeférhetetlenségi esetek
A belső ellenőr esetében 2015. évben összeférhetetlenség nem állt fenn.
1.2./d. A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos esetleges korlátozások bemutatása
A belső ellenőr a munkavégzése során nem volt akadályoztatva, korlátozva. A bizonyosságot adó tevékenységet akadályozó tényezők nem merültek fel, az ellenőrzött feladattal összefüggő valamennyi okmányt az ellenőrzés rendelkezésére bocsátották, vezetőktől, munkatársaktól szóbeli információkhoz jutott, nyilvántartásokba, iratokba, dokumentumokba betekintést kapott.
1.2./e. A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők
A belső ellenőrzés végrehajtását illetően akadályozó tényezők nem merültek fel. Az ellenőrzéshez szükséges eszközellátottság, informatikai háttér, információkhoz való hozzájutás rendelkezésre állt.
1.2./f. Az ellenőrzések nyilvántartása
A belső ellenőr nyilvántartást (Bkr. 22. és 50) vezetett az elvégzett belső ellenőrzésekről, és gondoskodik az ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről. Az Önkormányzat a belső ellenőrzés jelentéseit papír alapú formátumban és elektronikus formátumban elkülönítetten tartja nyilván. A jelentéseket, ellenőrzési dokumentumokat, zárt helyen tartják nyilván. A belső ellenőr által megküldött jelentések iktatásra kerülnek, ezzel biztosított a visszakeresési lehetőség.
1.2./g. Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok
Az Önkormányzat, a Társulás és intézményei esetében a pénzügyi és működési kockázatok csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni. A belső ellenőrzési tevékenység során figyelembe kell venni a Minisztérium által közzétett iránymutatások, módszertani útmutatók érvényesülését.
1.3.) A tanácsadó tevékenység bemutatása
A 2015. évben a belső ellenőrt külön tanácsadó tevékenységre nem kérték fel, azonban a helyszíni ellenőrzések során felmerült, aktuális problémák megoldásában a belső ellenőr közreműködött, szakmai segítséget nyújtott.
2.) A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján
2.1.) A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok
a.)Térségi Szociális Gondozási Központ Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya intézmény (5500 Gyomaendrőd, Mírhóháti út 1-5.szám) gyermekétkeztetés ellenőrzése

Az Intézménynél az élelmezési tevékenység szabályozása megfelelő. Az étkezési térítési díjak, a nyersanyagnormák megállapítása helyesen történik az intézménynél. Az élelmezési tevékenység adminisztrációjának teljes körű dokumentáltsága biztosított volt. Az élelmezési tevékenység hatékonysága, gazdaságossága érdekében megteszik a szükséges intézkedéseket.
Javaslat:
A belső ellenőrzés részéről a dokumentumok ellenőrzése során javaslat nem került megfogalmazásra.
b.) Gyomaendrőd – Csárdaszállás - Hunya Kistérségi Óvoda átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése
A Gyomaendrőd – Csárdaszállás – Hunya Kistérségi Óvoda intézmény működése és gazdálkodása szabályozott. Az intézmény kiadásainak finanszírozásához fenntartói kiegészítő támogatásra is szükség volt a vizsgált időszakban, mely összegek nem voltak jelentősek.

A 2013. és 2014. évi beszámolók, nyilvántartások hiteles dokumentumként rendelkezésre álltak. A kiadások teljesítéséhez viszonyítva nem volt túlzott mértékű a fenntartói kiegészítő támogatás, finanszírozási gondok nem jelentkeztek az ellenőrzött időszakban az intézménynél. Az intézménynél a vagyonnyilvántartás biztosított. Pályázati pénzeszköz a költségvetésben tervezett kiadásokra lett fordítva, azonban a teljes pályázati összeg nem lett felhasználva, emiatt visszafizetési kötelezettség keletkezett. A pályázati dosszié, és az elszámoláshoz kapcsolódó dokumentáció összeállítása, irattározása nagyobb odafigyelést igényel.

Javaslatok:
  • Javasolta a belső ellenőrzés az SZMSZ felülvizsgálatát, a szakmai szabályok, valamint a368/2011.(XII.31.) kormányrendelet 13.§ (1) bekezdésében meghatározott előírások figyelembe vételével.
  • Javasolta a belső ellenőrzés az orvosi alkalmassági igazolások másolati példányát a személyi anyagba elhelyezni.
  • Azon munkavállalók esetében, ahol a munkakör ellátása erkölcsi bizonyítványhoz kötött, úgy javasolta a belső ellenőrzés a hiányzó a bizonyítványok beszerzését, és a személyi anyagba való elhelyezését.
  • Javasolta a belső ellenőrzés a munkavállalók munkaköri leírásának áttekintését (pl. foglalkoztató megnevezése, munkakör, napi munkaidő stb.), a kinevezési okmányon feltüntetett adatok egyezőségének biztosítása végett.
  • Javasolta a belső ellenőrzés, hogy a pályázatok benyújtásával, megvalósításával, elszámolásával kapcsolatos dokumentumok, pályázatonként, témánként rendszerezve egy-egy dossziéban kerüljenek elhelyezésre.
2.2.) A belső kontrollrendszer öt elemének értékelése
A Szervezet vezetője a belső kontrollrendszer működésén keresztül biztosítja a tevékenységek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtását. Ezen keresztül ellenőrzi az elszámolási kötelezettségek teljesítését. Célja, hogy a belső kontrollrendszer
  1. megfelelő kontrollkörnyezetben működjön
  2. kidolgozásra kerüljön a kockázatkezelési rendszer
  3. kontrolltevékenységek megfelelően működjenek
  4. az információs és kommunikációs rendszer zavartalan biztosítása
  5. a nyomon követési rendszer (monitoring) végrehajtható legyen.
A fentiek biztosításának legfőbb eszköze a szabályzatok léte és betartása valamennyi területre kiterjedően. Továbbá a gazdálkodás területén a gazdaságosság szem előtt tartása, a vagyon megőrzése, visszaélések megakadályozása.
Az Önkormányzatnál a pénzügyi és működési kockázatainak csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni.
3.) Az intézkedési tervek megvalósítása
A 2015. évben a Társulásnál 2 ellenőrzés valósult meg, mely ellenőrzések közül nem kellett a Belső ellenőri jelentésben feltárt észrevételek, hiányosságok pótlására Intézkedési tervet készíteni.
2015. évben a belső ellenőrzés büntető-, szabálysértési-, és kártérítési javaslattal nem élt, mivel az ellenőrzés során erre utaló gyanú nem merült fel.
A 2015. évi ellenőrzések során tett megállapítások segítették az Önkormányzat  és a Társulás, továbbá az ellenőrzött intézmények vezetőit abban, hogy melyek azok a területek, amelyekre vonatkozóan újabb intézkedéseket kell tenni, vagy a működést fokozottabban figyelemmel kell kísérni, és melyek azok a területek, amelyek megfelelően működnek.

Döntési javaslat

"2015. évi belső ellenőrzésekről készült beszámoló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa elfogadja a 2015. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentést.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe