11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2016. április 28-i ülésére

Tárgy:   Közbiztonsági referens 2015. évi tevékenységéről tájékoztatás
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

2012. január 1-ével lépett életbe az új katasztrófavédelmi törvény. A 2011. évi CXXVIII. törvény és a végrehajtására kiadott 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet hozta létre a közbiztonsági referensi státuszt és határozza meg a közbiztonsági referensekre vonatkozó szabályokat. A kormányrendelet szabályozása szerint a katasztrófavédelmi szempontból I. és II. veszélyességi osztályba sorolt településen a polgármester közbiztonsági referenst jelöl ki. A referens a polgármester feladat-meghatározásának megfelelően vesz részt a polgármester katasztrófák elleni védekezési feladatainak tervezésében, szervezésében és végrehajtásában.
 
A 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet   értelmében a referens feladatai:

             1. a felkészülés időszakában:
  • részt vesz a települési veszélyelhárítási tervek elkészítésében,
  • a polgármester döntésének megfelelően részt vesz a katasztrófavédelmi felkészítéseken,
  • közreműködik a lakosság felkészítésével és tájékoztatásával kapcsolatos feladatokban,
  • figyelemmel kíséri a lakosság veszélyhelyzetekkel kapcsolatos, helyi sajátosságokról és a tanúsítandó magatartási szabályokról történő tájékoztatását,
  • közreműködik a lakossági riasztó, riasztó-tájékoztató végpontok működőképességének és karbantartottságának ellenőrzésében,
  • a polgári védelmi kötelezettségen alapuló települési polgári védelmi szervezet létrehozása és megalakítása során szakmai javaslatokkal segíti a polgármester döntéseit,
  • részt vesz a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok polgári védelmi szervezetbe történő beosztásában, a szervezetek kiképzéseinek és gyakorlatainak előkészítésében és lebonyolításában,
  • rendszeresen tájékoztatja a polgármestert a felkészülés időszakában végrehajtott feladatokról,
  • kapcsolatot tart a hivatásos katasztrófavédelmi szervekkel, valamint a katasztrófák elleni védekezésben közreműködő más szervekkel és szervezetekkel.

     2. a védekezés időszakában:
  • előkészíti a polgármester védekezéssel kapcsolatos szakmai döntéseit a lakosság és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak védelme érdekében,
  • kapcsolatot tart a védekezést irányító és a védekezésben közreműködő szervekkel és erről tájékoztatja a polgármestert,
  • előkészíti a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok polgári védelmi szolgálatra kötelező határozatát és a települési polgári védelmi szervezetek alkalmazásának elrendelésével kapcsolatos feladatokat,
  • részt vesz a kitelepítés, kimenekítés, befogadás és visszatelepítés feladataiban.

     3. a helyreállítás időszakában:
  • közreműködik a vis maior eljárásban,
  • részt vesz a károk felmérésében és szakmailag előkészíti a polgármester helyreállítással kapcsolatos döntéseit,
  • folyamatosan figyelemmel kíséri a helyreállítási és újjáépítési munkálatok helyzetét, melyről rendszeresen tájékoztatja a polgármestert,
  • közreműködik a településre érkező segélyszállítmányokkal és adományokkal kapcsolatos feladatokban,
  • közreműködik a helyreállítási és újjáépítési tevékenységek ellenőrzésében.
A közbiztonsági referensi feladatokat 2015 év május 14-ig Varjú Róbert végezte el, 2015. május 15-től Farkasinszki Mariann látja el.

A 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendeletnek megfelelően az alábbi feladatok kerültek elvégzésre 2015-ben:
 
1. Megtörtént a város katasztrófavédelmi szempontból történő veszélyességi osztályba sorolása, melyet évente felül kell vizsgálni. Ennek során a helyi sajátosságokra és jellemzőkre tekintettel, valamennyi ismert veszélyeztető hatást figyelembe kell venni, azok egymásra gyakorolt hatásainak értékelésével. Értékelni kell a természeti, civilizációs és egyéb eredetű veszélyforrások, a kritikus infrastruktúrával kapcsolatos kockázatok előfordulásának gyakoriságát és annak hatását. A kockázat elemzés és értékelés eredményeként Gyomaendrőd város a 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet értelmében I. katasztrófavédelmi osztályba került besorolásra, elsősorban a bel- és árvíz veszélyeztetettség miatt.
 
 2. A közbiztonsági referens a jogszabályokra tekintettel folyamatos felülvizsgálati és korrigálási munkát végzett a település veszély elhárítási tervében.

 
 3. 2015. április-májusban a köteles polgári védelmi szervezetekbe beosztott személyek adatainak pontosítása zajlott, annak érdekében, hogy a több, mint 300 főt valós és aktualizált adatokkal tudjuk kezelni. A korrigálások után elkészültek a szükséges beosztó, illetve felmentő határozatok, amelyekről az ügyfelek postai úton értesültek.

4. A fent említett terven kívül a település adataival, technikai eszközeivel kapcsolatos dokumentumok aktualizálásra kerültek, melyben a településünkre vonatkozó, katasztrófavédelmi szempontból jelentős, aktuális adatokat kell nyilvántartani.
Az adatok a különböző speciális technikai eszközökre összpontosítanak, melyek különböző káresemények, katasztrófa helyzetek, kitelepítés stb. során igénybe vehetők, a közintézmények adatai, befogadóképességük, az intézkedésre jogosultak elérhetősége, melegedésre, tömegétkeztetésre, élelmiszer ellátásra alkalmas intézmények, üzemek, a közműszolgáltatók elérhetősége, az igénybe vehető különböző médiák, civil szervezetek és még számos egyéb adat.
Az adatok pontosításánál szükséges volt helyszíni ellenőrzést tartani, amelyet a közbiztonsági referens hivatásos katasztrófavédelmi szakemberekkel sikeresen lefolytatott 2015. szeptember 9-én. A 234/2011. (XI.10.) Korm. rend. 44 § (1) alapján végrehajtott ellenőrzésen a lakosságriasztó eszközöket ellenőrizték a település több pontján. A katasztrófavédelmi szakemberekkel együtt fénykép felvételek készítésére és jegyzőkönyv felvételére került sor.

5. 2015. november 19-én a hivatal dísztermében a polgári védelmi szervezet beosztott állományának, pontosabban a műszaki és kárfelszámoló egység, infokommunikációs egység, illetve az egészségügyi egységekbe beosztott személyek felkészítésére került sor. A közel 100 fős előadáson Majoros Zsolt tű. alezredes a Szeghalmi Katasztrófavédelmi Parancsnokság polgárvédelmi felügyelője tartott előadást az egyes árvízi védekezéssel kapcsolatosan az egyes egységekre lebontva, illetve a közbiztonsági referens előadása a katasztrófavédelem alapvető feladatrendszeréről illetve a polgári védelem feladatairól szólt.
Az egyes egységek résztvevői beosztó határozattal lettek kötelezve a megjelenésre, és ennek eredménye, hogy a kötelezettek 98%-a vett részt a szakmai felkészítésen.
Az egységek felkészítése után riasztási gyakorlat megtartására került sor. A riasztás kizárólag a települési polgári védelmi parancsnokság egységének a telefonon keresztüli riasztására koncentrálódott, amely megközelítőleg 20 perc alatt sikeresen lezajlott.

6. A közbiztonsági referensi feladatok egész évben rendszeres elfoglaltságot jelentenek a megbízott személynek. Az előzőeken túl részt vesz minden, a településen, katasztrófavédelmi szempontból történő ellenőrzésen (csapadékvíz elvezető árkok felülvizsgálata, belvíz elleni védekezés munkálatainak felülvizsgálata, települési hulladékszállítás ellenőrzése stb.), különböző adatokat szolgáltat a katasztrófavédelmi szervek megkeresésére (pl: közfoglalkoztatott személyek létszámáról, szúnyoggyérítési feladatok elvégzéséről), részt vesz a különböző oktatásokon, értekezleteken.
Ezen feladatok elvégzéséhez segítséget nyújtanak a Szeghalmi Katasztrófavédelmi Kirendeltség, a Szarvasi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság munkatársai illetve településünkön Szilágyi Sándor katasztrófavédelmi megbízott.
 
7. Szerencsére veszélyhelyzetben kevés alkalommal kellett intézkedni a tavalyi évben, erre kizárólag a tavaszi belvíz elleni védekezések során, került sor:
Településünkön főleg az endrődi városrész az, ahol „kritikus" területekkel, csatornákkal kell számolnia a közfoglalkoztatott kollégáknak. Ez a terület a Kőrös utca, Sugár út egyes szakasza, illetve a Polányi Máté utca - Bartók Béla utca mélyebben fekvő területei. Ez utóbbinál 2015. március 16 illetve március 20. közötti időszakban sor került  több napos beavatkozásra. A tavaszi időszak egyetlen komoly belvízi eseményénél 15 közfoglalkoztatott kolléga avatkozott be 3 db Honda vízszivattyúval. A kritikus területeket a felkészült kollégák sikeresen helyreállították, majd tovább folytatták az egész éves vízelvezetőcsatorna ellenőrzési és korrigálási munkálatokat.
 
 
Kérem a T. Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és a határozati javaslat elfogadását.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság   A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára. 
 
Döntési javaslat

"Közbiztonsági referens 2015. évi tevékenységéről tájékoztatás "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete elfogadja a közbiztonsági referens 2015. évi tevékenységéről szóló beszámolót. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe