3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2016. június 22-i ülésére

Tárgy:   Hulladékgazdálkodással kapcsolatos rendelet tárgyalása II. forduló, valamint közszolgáltatási szerződés módosítása
Készítette:   Nyíri Szmolár Eszter
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban Ht.) 2016. évben további módosításokra kényszeríti mind az önkormányzatokat, mind a közszolgáltatókat, az eddig is nehezen szervezett hulladékgazdálkodás szervezésének tekintetében.
 
Rendelet módosítás
2016. június 30-ai határidővel módosítani szükséges a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról 31/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendeletünket (továbbiakban Hör.), valamint a hatályos közszolgáltatási szerződésünket. A Képviselő-testület május hónapban tárgyalta a rendeletmódosítás I. fordulóját, melyet egyhangúan jóvá is hagyott. A jóváhagyás, valamint a különböző szervek által biztosított ajánlások alapján elkészült rendelet tervezet jelen előterjesztés 1. döntési javaslatában szerepel.
 
A Ht. rendelkezései alapján az önkormányzatok 2016. június 30-ig módosítják a közszolgáltatási szerződéseiket - illetve ezzel kapcsolatosan a helyi rendeletüket - oly módon, hogy azokból törlésre kerül a közszolgáltatási díjbeszedés és a kintlévőség-kezelés, valamint rögzítésre kerül, hogy a közszolgáltató részére a Koordináló szerv a közszolgáltatási szerződésben rögzített feladataiért szolgáltatási díjat fizet. Ugyanezen § (3) és (4) bekezdése szerint a közszolgáltatási szerződésben azt is rögzíteni szükséges, hogy a 2016. április 1-jén működő közszolgáltató a 32/A. § (1) bekezdés f) pontja szerinti megfelelőségi véleményt 2016. október 1-jéig beszerzi. Ha a 2016. április 1-jén működő közszolgáltató megfelelőségi véleménnyel a (3) bekezdésben meghatározott határidőig nem rendelkezik, a települési önkormányzat a (3) bekezdésben meghatározott határidőt követő 30 napon belül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést 1 hónapos határidővel felmondja. A települési önkormányzat e kötelezettségét a fővárosi és megyei kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárás keretében vizsgálja.
 
A Hör., valamint a közszolgáltatási szerződés módosításának előkészítése során a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (továbbiakban NHKV Zrt.) nyilvánosságra hozott ajánlásait (https://nhkv.hu/ajanlasok/ ), valamint az alább felsorolt jogszabályok előírásait vettük figyelembe:
  • 16/2002. (IV. 10.) EüM rendelet a települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről (bomló hulladék heti 2x, 1x)
  • 64/2008. (III. 28.) Korm. rendelet a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól
  • 2012. évi CLXXXV. törvény a hulladékról
  • 385/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről
  • 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet a Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról
 
Szerződésmódosítás
Önkormányzatunk számára kérdéses volt, hogy a saját gazdasági társaságával, vagy a közös Kistérségi pályázat során létrehozott Körös-szögi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel (továbbiakban Körös-szögi Kft.) szerződjön a közszolgáltatás ellátására. Az eredeti modell szerint a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása (továbbiakban Társulás) részére átadott hatáskör révén a Társulás maga szerződött volna a Körös-szögi Kft.-vel. Az évek során gyökeresen változó jogszabályi környezet más irányba terelte a kialakuló szerződéses viszonyokat. Jelenleg a tag önkormányzatok önállóan kötnek közszolgáltatási szerződést a közös Körös-szögi Kft-vel. Ez alól Önkormányzatunk és Kardos Község Önkormányzata kivétel, a Gyomaközszolg Kft.-ben való tulajdonrésze miatt. A többszörös tárgyalások és egyeztetések eredményeképpen az a javaslat született, hogy a júniusi módosítási határidőig a közszolgáltató kilétén ne változtassunk, csak a kötelező törvényi előírások szerint eszközöljük a módosításokat. A Ht. „soron következő határideje" ez év október 31., eddig kell az ún. megfelelőségi véleményt beszereznie a közszolgáltatónak, tehát ezt az időpontot megelőzően újra szükséges tárgyalni a Képviselő-testületnek a közszolgáltatási szerződést. Ekkor, amennyiben szükséges, úgy a szolgáltató kilétének változtatása mellett is dönthet a T. Testület.
A szerződésmódosítás teljes szövege jelen előterjesztés 2. sz. döntési javaslatában szerepel.
 
Az előterjesztés készítésekor egy újabb lehetőség merült fel: a Felső-Bácskai Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (bővebb információ: http://www.fbhkft.hu/ , Vaskút, továbbiakban FBH Kft.) megkereséssel élt a Gyomaközszolg Kft. felé, miszerint a hulladékgazdálkodás terén konzorciumi partnerként működjenek együtt. A FBH Kft. olyan többletszolgáltatásokat tud garantálni, mellyel nagyobb összegű szolgáltatási díj hívható le az NHKV Zrt. részéről. A tárgyalások jelenleg folynak, amennyiben megállapodás születik, úgy jelen előterjesztésben foglaltakat újból tárgyalnia szükséges a T. Testületnek, a közszolgáltató kilétének változása végett.
 
További tájékoztatás a hulladékgazdálkodás országos helyzetéről:
Az év eleje óta ismert, illetve a nemrég megjelent hulladékgazdálkodási jogszabályok további nehézségek elé állítják az így is jelentős problémákkal küzdő, a hulladékgazdálkodás megszervezésével foglalkozó résztvevőket. Nemcsak adminisztrációs terheink nőnek, de az új díjrendelet sem könnyít a kialakult helyzeten.
A mai, csődszéli hulladékgazdálkodási helyzet fő mérföldkövei:
  • rezsicsökkentés jegyében befagyasztott szemétszállítási díjak;
  • lerakói díj, ill. lerakói díj duplázása;
  • felügyeleti díj;
  • útdíj;
  • tranzakciós adó a banki műveletekre;
  • csökkent a lakosság fizetési hajlandósága;
  • a hulladék mennyisége továbbra sem csökken. Nincs a gyártók, forgalmazók felé olyan rendelkezés, mely erőteljesen csökkentené a gyártás, feldolgozás, forgalmazás során képződő hulladék mennyiségét.
 
A felsorolt  rendelkezések, események fő okozói a nagymértékű kintlévőségeknek, mellyel nemcsak önkormányzatunk gazdasági társasága, hanem országosan szinte mindegyik közszolgáltató küzd.
 
„A csődveszély a hulladékos vállalkozások hozzávetőleg felét fenyegeti, ezek megközelítőleg ötmillió lakos ellátásáért felelősek. Ha egy szemetescég csődbe jut, a katasztrófavédelem feladata, hogy 15 napon belül kijelöljön egy újat. A hozzáértők szerint azonban a vállalkozások tömeges felszámolása esetén nem lesz majd elegendő kijelölhető társaság. Amennyiben a kormány hamarosan nem tesz hatékony lépéseket a szemétszállítási gondok felszámolására, akkor az év közepétől a fél országban leállhat a hulladék elszállítása – vélik a szakemberek."
Forrás: http://onkormanyzatiklub.hu/onkormanyzati-hirek/9323-mar-juniusban-belefulladunk-a-szemetbe
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására, a döntések meghozatalára!

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság   A Bizottság tárgyalta az előterjesztést és javasolja a döntésben foglaltak elfogadását.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság tárgyalta az előterjesztést és javasolja a döntésben foglaltak elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság   A Bizottság tárgyalta az előterjesztést és javasolja a döntésben foglaltak elfogadását. 
 
1. döntési javaslat

"Hulladékgazdálkodással kapcsolatos rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek jóváhagyásra a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 31/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendeletet módosító rendeletét az alábbiak szerint:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…../2016. (…..) önkormányzati rendelete
a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 31/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendeletet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § A Hör. 4. § (2) bekezdés e) és f) pont helyébe a következő rendelkezés lép:
„e) a közszolgáltatás mértékét meghaladó, az ingatlanhasználó igényei szerinti további többletszolgáltatást és annak a hulladékgazdálkodást szabályozó törvényben nevesített koordináló szervezet (a továbbiakban: Koordináló szerv) felé történő megfizetésének díját;
f) a közszolgáltatási díj Koordináló szerv felé történő megfizetésének módját;"
 
2. § A Hör. 9. § (2) bekezdése helyébe az alábbi pontok lépnek:
„(2) Az öregségi nyugdíjkorhatárt elért személy 60 literes gyűjtőedényre is köthet szerződést."
 
3. § A Hör. 4. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
 
4. § A Hör. 5. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
 
5. § (1) Ez a rendelet 2016. június 30-án lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti a Hör.:
a) 1. § (2a) bekezdésének b) pontja,
b) 4. A hulladékkezelési közszolgáltatási díj alcíme.
 
 
Gyomaendrőd, …….
 
 
…………………………………
Toldi Balázs
polgármester
…………………………………
Dr. Uhrin Anna
Jegyző
 
 
1. melléklet
4. melléklet a 31/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelethez
 
Felajánlás
 
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban: Ht.) 2. § (1) bekezdése értelmében a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás: a közszolgáltatás körébe tartozó hulladék átvételét, gyűjtését, elszállítását, kezelését, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással érintett hulladékgazdálkodási létesítmény fenntartását, üzemeltetését, vagyonkezelését és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás országos szintű megszervezését biztosító, kötelező jelleggel igénybe veendő szolgáltatás.
 
A Ht. 38. § (1) értelmében az ingatlanhasználó – ideértve a gazdálkodó szervezet ingatlanhasználót is - a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásához szükséges feltételeket a közszolgáltató részére biztosítja, és a közszolgáltatást igénybe veszi.
 
Ugyanezen § (2) bekezdése szerint az ingatlanhasználó a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásáért hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat fizet a Ht., valamint a miniszter rendeletében meghatározott feltételek szerint.
 
A Ht. 42. § (1) szerint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás keretében a közszolgáltató az ingatlanhasználók által a közszolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített gyűjtőedényben gyűjtött települési hulladékot – azaz a háztartási és a háztartási hulladékhoz hasonló szilárd hulladékot - az ingatlanhasználóktól összegyűjti és elszállítja.
 
A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatást a lakosság számára a GYOMAKÖZSZOLG Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, mint Közszolgáltató az alábbi feltételek szerint végzi:
1. A megjelölt szolgáltatást a Közszolgáltató ……………napjától folyamatosan nyújtja.
2. Ügyfél (közszolgáltatást igénybe vevő ingatlantulajdonos / vállalkozás) neve (közszolgáltatás díjának alanya):  ...........................................................................;
Lakcíme (székhelye): ....................................................................................;
Tartózkodási / értesítési cím: .........................................................................;
Szolgáltatás helye: .......................................................................................;
Vállalkozó esetén adószám: ..................................................;
3. Saját gyűjtő edény esetén annak űrtartalmának meghatározása: ....... literes ....... db.
4. A szolgáltató vagy a tulajdonos által rendelkezésre bocsátott tároló tartály típusa és darabszáma: 60 literes tartály ....×, 80 literes tartály .... db; 110 vagy 120 literes tartály .... db; 240 literes tartály .... db, elkülönített települési hulladék gyűjtő zsák ..... db.
5. Ezen felajánlás alapján a GYOMAKÖZSZOLG Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság heti ........ alkalommal települési vegyes hulladékgyűjtést fog végezni.
6. A szolgáltatás - települési vegyes hulladékgyűjtő edényzet ürítése - hetente ....... napon történik.
7. A gyűjtőedényt a  Megrendelő rendelkezésére bocsátja. A Megrendelő a szolgáltatást legalább hetente egyszer/kétszer köteles igénybe venni. A közszolgáltatási díj megfizetése az állami hulladékgazdálkodási közfeladat keretében az állam által a Ht. rendelkezéseinek megfelelően létrehozott Koordináló szerv részére utólagosan, számla ellenében történik.
8. A lakosság az általa szelektíven gyűjtött hulladékot házhoz menő gyűjtési rendszer keretében a közszolgáltatónak történő közvetlen átadással, vagy az önkormányzati rendelet mellékletében meghatározott módon és helyen helyezheti el. Házhoz menő gyűjtési rendszer keretében a szolgáltató havonta egyszer fogadja az elkülönítetten gyűjtött települési hulladékot.
 
Kelt:
 
GYOMAKÖZSZOLG
Kommunális Közszolgáltató
Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
 
×Kedvezményt megállapító határozat száma: ............................................



 
2.  melléklet
5. melléklet a 31/2013. (XI. 29.) önkormányzati rendelethez
Szerződés
Hulladékgazdálkodási szolgáltatás igénybevételére
 
Mely létrejött egyrészről
GYOMAKÖZSZOLG Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Székhely: 5500 Gyomaendrőd, Ipartelep u. 2.,
Adószám: 13794602-2-04,
Képviseli: Fekete József ügyvezető
mint Szolgáltatást végző (továbbá Szolgáltató), másrészről
 
Ingatlanhasználó (közszolgáltatást igénybe vevő) neve: ..........................................................
Születési hely, idő: ..........................................................
Anyja neve: ..........................................................
Lakcím/Székhely: ..........................................................
Tartózkodási / értesítési cím: ..........................................................
Vállalkozók esetén adószám: ..........................................................
továbbiakban Ingatlanhasználó között alulírott napon az alábbi feltételekkel.
 
A hulladékról szóló 2012. CLXXXV. törvény (továbbiakban Ht.) alapján ingatlanhasználó: az ingatlan birtokosa, tulajdonosa, vagyonkezelője, valamint a társasház és a lakásszövetkezet, aki (amely) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást e törvény szerinti szerződéses jogviszony keretében kötelező jelleggel igénybe veszi és akinek (amelynek) a közszolgáltató rendszeres időközönként rendelkezésére áll.
 
Az ingatlanhasználó kijelenti, hogy ingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik, és ezen keletkezett hulladék elszállítására kívánja igénybe venni a közszolgáltatást heti ............ alkalommal.
 
A szolgáltatás igénybevételének kezdete: ..........................................................
A szolgáltatás nyújtásának napja: ....................................................................
A szolgáltatás helye: Gyomaendrőd ..................................................................
Társasház esetén lakások száma: ....................................................................
A gyűjtőedényről a felek a következők szerint rendelkeznek:
A Szolgáltató az ingatlanhasználó használatába adja szabványos .... db ........ típusú ........ űrtartalmú gyűjtőedényét.
Az ingatlanhasználó kijelenti, hogy rendelkezik .... db ........ űrtartalmú szabványos gyűjtőedénnyel.
A Szolgáltató az ingatlanhasználó részére elad/bérbe ad .... db ........ űrtartalmú szabványos gyűjtőedényt  ......... Ft áron.
 
Az ingatlanhasználó a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásáért hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat fizet a hulladékgazdálkodásról szóló 2012. évi CLXXXV. törvényben, valamint a miniszter rendeletében meghatározott feltételek szerint: ............................... Ft/ürítés.
 
A szolgáltató kijelenti, hogy a szolgáltatáson felül külön meghatározott többletszolgáltatást is elvégez, melynek díját az üzletszabályzatában határozza meg. Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – a hulladékgazdálkodási közszolgáltatáson túli szolgáltatás ellenértékéről – a szolgáltatás teljesítéséhez igazodóan, de legalább negyedévente – a hulladékgazdálkodási díj fizetésére kötelezett ingatlanhasználó vagy tőle a fizetési kötelezettséget jogszerűen átvállaló személy vagy önkormányzat részére a Szolgáltató számlát állít ki.
A kötelező közszolgáltatás alá nem eső szolgáltatás esetén ............................ Ft/ürítés díjban határozza meg.
 
Az ingatlanhasználó a közszolgáltatási díj megfizetését az állami hulladékgazdálkodási közfeladat keretében az állam által a Ht. rendelkezéseinek megfelelően létrehozott Koordináló szerv részére utólagosan, számla ellenében teljesíti.
Az ingatlanhasználó tudomásul veszi, kötelező közszolgáltatás esetén a közszolgáltatási díj adók módja behajtandó köztartozásnak minősül.
 
Jelen szerződés módosítását bármelyik fél írásban kezdeményezheti. A módosítás a szerződés azon részeire terjedhet ki, melyek a Ht. a végrehajtási rendeletei, valamint atelepülési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 31/2013. (XI.29.) önkormányzati rendeletben foglaltakkal összhangban vannak. Ennek megfelelően kötelező közszolgáltatás esetén nem módosítható különösen a közszolgálati díjra, annak megfizetésére és módjára, ürítési napokra, ürítési helyre vonatkozó rendelkezések.
 
Az ingatlanhasználó jelen szerződés alapján végzett közszolgáltatás igénybevételét 15 napos felmondási határidővel akkor mondhatja fel, ha felhagy az ingatlan használatával, és ingatlana nem lakottnak minősül; vagy ha tulajdonosi minősége megszűnik; vagy ha a gazdálkodó szervezet a környezetvédelmi hatóság által engedélyezett - a települési ártalmatlanítására alkalmas - hulladékkezelési berendezéssel, létesítménnyel rendelkezik, és a tevékenysége során képződött települési hulladék ártalmatlanításáról ebben a berendezésben, létesítményben gondoskodik.
 
A jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben irányadó jogszabályok: 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről;2012. évi CLXXXV. törvény a hulladékról; 64/2008. (III. 28.) Korm. rendelet a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól; 385/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről; 16/2002. (IV. 10.) EüM rendelet a települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről; 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet a Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról; 31/2013. (XI.29.) önkormányzati rendelet a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról.
 
Kelt:
 
 
.................................................
GYOMAKÖZSZOLG Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Kft.
Szolgáltató
.................................................
Ingatlantulajdonos
Megrendelő
  

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Hulladékgazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatási szerződés módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága javasolja Képviselő-testületnek jóváhagyásra a hatályos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási szerződés közös megegyezéssel történő 2. sz. módosítás tervezetét az alábbiak szerint:
 
 
HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZERZŐDÉS
2. SZ. MÓDOSÍTÁSA
TERVEZET!
 
amely létrejött egyrészről
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
Székhely: 5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124.
KSH azonosító: 15725527-8411-321-04
Törzskönyvi azonosító: 725525
Adószám: 15725527-2-04
Bankszámlaszám: 53200125-11062402
Számlavezető pénzintézet: Endrőd és Vidéke Takarékszövetkezet
Képviseli: Toldi Balázs polgármester
 
mint a közszolgáltatást megrendelő önkormányzat/társulás (a továbbiakban: Önkormányzat), másrészről
 
Teljes név: GYOMAKÖZSZOLG Kommunális Közszolgáltató Nonprofit Kft.
Rövid név: GYOMAKÖZSZOLG Nonprofit Kft.
Székhely: 5500 Gyomaendrőd, Ipartelep utca 2.
Cégjegyzékszám: 04-09-007188
KSH azonosító (statisztikai számjel): 13794602-3811-572-04
KÜJ azonosító:101 959 814
KTJ azonosító: 101 705 153
Adószám: 13794602-2-04
Bankszámlaszám: 11733120-20015453
Számlavezető pénzintézet: OTP Bank Nyrt.
Képviseli: Fekete József ügyvezető
 
mint közszolgáltatást ellátó (non profit) gazdasági társaság (a továbbiakban: Közszolgáltató) között, az alulírott helyen és időben, az alábbi feltételekkel:
 
1.    Preambulum
 
1.      Felek megállapítják, hogy az Önkormányzat és a Közszolgáltató 2013. december 19-én hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátására a jogszabályi előírásoknak megfelelő közszolgáltatási szerződést (továbbiakban: szerződés) kötöttek, melyet Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Testület) a 629/2013. (XII.19.) Gyekt. sz. határozatával jóváhagyott. A szerződés 1. sz. módosítását a Testület a 75/2015. (II. 25.) Gyekt. sz. határozatával hagyta jóvá.
2.      A Felek kijelentik, hogy jelen szerződésre érvényesek a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (továbbiakban Kbt.) 9.§ (1) i). pontjában meghatározottak, így jelen közszolgáltatási szerződésre a Kbt. szabályait nem kell alkalmazni.
3.      A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban Ht.) átmeneti rendelkezései között, a 92/B. § (2) bekezdése szerint az önkormányzatoknak 2016. június 30-ig úgy kell módosítaniuk a közszolgáltatói szerződéseiket, hogy azokban ne szerepeljen a közszolgáltatási díjbeszedés és a kintlévőség-kezelés, valamint rögzítésre kerüljön az, hogy a közszolgáltató részére a Koordináló szerv a közszolgáltatási szerződésben rögzített feladataiért szolgáltatási díjat fizet.
4.      A szerződés 2. sz. módosítása a jogszabályi keretek között, a szerződés 11. pontja alapján, felek egyező akarata szerint valósul meg.
 
2.    A szerződés módosítással érintett részei
 
2.1. A szerződésben szereplő „Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Nonprofit Kft. (a továbbiakban: OHÜ)" megnevezés helyett „Környezetvédelmi Hatóság" (a továbbiakban: Kv. Hatóság)" megnevezés kerül.
 
2.2. A „2. A Szerződés szerinti közszolgáltatási terület" című fejezet első bekezdése helyébe a következő bekezdés kerül:
 
„A Gyomaendrőd Város Önkormányzat közigazgatási területén lévő valamennyi a 31/2013.(XII.10.) önkormányzati rendelet 2. sz. és 3. sz. mellékletében meghatározott belterületi ingatlanok."
 
2.3. A szerződés „4. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás minőségi ismérvei" fejezete az alábbi 6. bekezdéssel egészül ki:
 
„A Közszolgáltató a Ht. 32/A. § (1) bekezdés f) pontja szerinti megfelelőségi véleményt 2016. október 1-jéig beszerzi."
 
2.4. A szerződés „Az Önkormányzat kötelezettségei különösen" című fejezet utolsó bekezdése hatályát veszti. A fejezet a következő e) ponttal egészül ki:

„e.) A Szerződő Felek megállapítják, hogy a Ht. 35. §-a szerinti települési önkormányzati rendeletalkotás az Önkormányzat önálló hatásköre. Ha a közszolgáltatási díjat az önkormányzat a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 64/2008. (III. 28.) Kormányrendelet (továbbiakban Korm.rend.) 3. § (1)-(4) bekezdése alapján számított díjnál alacsonyabb mértékben állapítja meg, a különbséget díjkompenzáció formájában köteles a közszolgáltatónak megtéríteni évente két alkalommal, első alkalommal tárgyév július 31-ig második alkalommal a tárgyévet követő január hó 31-ig. Abban az esetben, ha az önkormányzat díjkedvezményt, mentességet, vagy ingyenességet állapít meg, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj ezáltal meg nem fizetett összegét az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására létrehozott szervezet számára az önkormányzat köteles megtéríteni."
 
2.5. A szerződés „A Közszolgáltató kötelezettségei különösen:" című fejezet c) pontja helyébe az alábbi szöveg kerül:
„c) a Kv. Hatóság által meghatározott minősítési osztály szerinti követelmények biztosítása és a minősítő okirat, valamint a Ht. 32/A. § (1) bekezdés f) pontja szerinti, 2016. október 1-jéig beszerzendő megfelelőségi vélemény Szerződés szerinti időtartam alatti folyamatos meglétének biztosítása;"
 
2.6. a) A szerződés „A Közszolgáltató a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység elősegítése érdekében az alábbi feladatokat köteles ellátni"című bekezdés d) pontjának első francia bekezdése hatályát veszti.
b) Ugyanezen fejezet harmadik francia bekezdésének c) pontja hatályát veszti.
 
2.7. A „6. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás finanszírozásának elvei, módszerei" című fejezet rendelkezései helyébe az alábbi rendelkezés kerül:
 
„a.) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás finanszírozása során a Ht. alapelveit kell érvényesíteni, kiemelten az önellátás, közelség, szennyező fizet elveit, továbbá a költséghatékony hulladékgazdálkodási közszolgáltatás biztosításának elvét, és a keresztfinanszírozás tilalmának elvét.
 
b.) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás finanszírozásában a Önkormányzat, közvetlenül nem vesz részt. A közszolgáltatási díj megállapítása, valamint a közszolgáltatás finanszírozása a Korm. rendeletben, valamint a a Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról szóló 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet (továbbiakban Szolgáltatási díjrendelet) meghatározottak alapján történik."
 
2.8. A „7. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj beszedésére vonatkozó módszer leírása, valamint a díjkövetelés érvényesíthetőségi feltételei" című fejezet rendelkezései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
 
„a.) A Közszolgáltató a Ht. alapelveiben megfogalmazottak szerint törekszik gazdálkodásának megszervezésére.
 
b.) A Közszolgáltató a 2016. április 1-jét megelőző időszakra vonatkozó, kiszámlázott közszolgáltatás késedelmes díjfizetése után – a Ptk-ban és az egyedi közüzemi szerződésben foglaltaknak megfelelően – jogosult késedelmi kamatot és kezelési költséget érvényesíteni a késedelmesen fizető felhasználókkal szemben.
 
c.) A Közszolgáltató a 2016. április 1-jét megelőző időszakra vonatkozó, kiszámlázott közszolgáltatási díjak beszedése érdekében a fogyasztókat a lejárt tartozás megfizetésére írásban felszólítja, illetve a tartozás behajtása érdekében a jogszabályokban biztosított lehetőségekkel él.
 
d.) A 2016. április 1-jét megelőző időszakra vonatkozó, hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételéért a közszolgáltatás igénybevevőjét terhelő díjhátralék és az azzal összefüggésben megállapított késedelmi kamat, valamint a behajtás egyéb költségei adók módjára behajtandó köztartozásnak minősülnek. A felszólítás eredménytelensége esetén a díjhátralék megfizetésének esedékességét követő 45. nap elteltével a Közszolgáltató - a felszólítás megtörténtének igazolása mellett, és a jogszabályokban foglalt egyéb feltételek teljesítésével - a díjhátralék adók módjára történő behajtását a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (a továbbiakban: NAV) kezdeményezi.
 
e.) A Koordináló szerv szedi be a közszolgáltatási díjat, és a Koordináló szerv a közszolgáltatónak a közszolgáltatási szerződésben rögzített feladataiért a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapításáért felelős miniszter által meghatározott szolgáltatási díjat fizet. A Koordináló szerv kezeli a közszolgáltatás keretében keletkező kintlévőségeket.
 
f.) 2016. július 1. napjától a szolgáltatási díjban a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás teljes közvetlen költsége megtérítésre kerül, így a haszonanyag értékesítéséről a Koordináló szerv gondoskodik úgy, hogy a közszolgáltató valamennyi haszonanyagot köteles a Koordináló szerv által kijelölt szervezetnek átadni. 2016. július 1. napjától a haszonanyag-értékesítésből eredő bevétel a Koordináló szervet illeti meg.
 
g.) A Koordináló szerv a közszolgáltatási díjakra vonatkozó számlákat az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására létrehozott szervezet kijelöléséről, feladatköréről, az adatkezelés módjáról, valamint az adatszolgáltatási kötelezettségek részletes szabályairól szóló 69/2016. (III. 31.) Kormányrendelet (továbbiakban Kormányrendelet) 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján állítja ki.
 
h.) A közszolgáltató hiányos vagy késedelmes adatszolgáltatása esetén a Koordináló szerv a nem megfelelő adatszolgáltatással érintett ingatlanhasználó tekintetében a Koordináló szerv által legutóbb kiszámlázott közszolgáltatási díjról állít ki számlát. Az ezzel összefüggésben keletkező díjkorrekció esetén minden helytállási kötelezettség a közszolgáltatót terheli. Az így keletkező közszolgáltatási díjkülönbözet pozitív mérlegét a Koordináló szerv a közszolgáltatónak fizetendő esedékes szolgáltatási díjba beszámítja.
 
i.) A közszolgáltató hiányos vagy helytelen adatszolgáltatásából eredő, a Koordináló szerv által nem megfelelő adattartalommal kiállított számlákkal kapcsolatos valamennyi következményért a közszolgáltatót terheli felelősség.
 
j.) A Koordináló szerv a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból kiindulva megállapítja azon ingatlanok körét, amelyre nincs közszolgáltatási díjfizetés meghatározva az adatszolgáltatásban, ugyanakkor vélelmezhető, hogy az ingatlannal összefüggésben teljesítés történt. A Koordináló szerv e körben jogosult ingyenesen adatot kérni az illetékes hatóságtól a Kormányrendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból hiányzó ingatlanok és szükséges adataik megállapítása érdekében.
 
k.) Az előző bekezdés alapján rögzített ingatlanok adatait a Koordináló szerv megküldi a közszolgáltatónak, és felhívja a közszolgáltatót, hogy a megküldött ingatlanokon végzett szolgáltatásának megfelelően korrigálja a Kormányrendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatást legkésőbb az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül. A korrekciót követően - a közszolgáltató eltérő adatszolgáltatása hiányában - a Koordináló szerv a közszolgáltatási díjat az ingatlantulajdonosnak számlázza ki.
 
l.) A Koordináló szerv a kiszámlázott és az ingatlanhasználó által határidőn belül ki nem fizetett közszolgáltatási díj behajtása érdekében intézkedik."
 
2.9. A „8. Közszolgáltató által ellátható egyéb, bevétel megszerzésére irányuló tevékenységek és azok elszámolási szabályai" című fejezet első bekezdése helyébe az alábbi bekezdés lép:
 
„A közszolgáltató - ha a Ht.-ban meghatározott, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésével kapcsolatos kötelezettségeinek teljesítését nem veszélyezteti - a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységeken kívül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe nem tartozó hulladék kezelését végezheti az általa üzemeltett hulladékkezelő létesítményben."
 
2.10.     A „9. A Közszolgáltató pénzügyi, gazdasági, műszaki és szakmai tevékenységének, költség-hatékony gazdálkodásának ellenőrizhetőségét, átláthatóságát biztosító előírások" című fejezet rendelkezései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
 
„a.) A Közszolgáltató köteles Önkormányzat illetve a Koordináló szerv kérésére, az általa végzett hulladékgazdálkodási közszolgáltatással és a gazdálkodásával kapcsolatos információkat, adatokat, a számviteli és egyéb analitikus nyilvántartásaival egyező tartalommal Önkormányzatnak illetve a Koordináló szervnek írásban megadni.
 
b.) A Közszolgáltató köteles biztosítani Önkormányzat részére, hogy Önkormányzat közvetlenül, vagy arra kijelölt, szakmailag felkészült képviselője ellenőrizhesse Közszolgáltató adatszolgáltatásának hitelességét és a Szerződésben vállalt kötelezettségei teljesítését. Közszolgáltató köteles közreműködni abban, hogy Önkormányzat, vagy képviselője az ellenőrzés feladatait elvégezhesse, és ahhoz minden dokumentumot rendelkezésre bocsát. Az ellenőrzés nem járhat Közszolgáltató tevékenységének indokolatlan vagy ismétlődő megzavarásával.”
 
2.11.     A „12. A Szerződés megszűnése" című fejezet második bekezdése az alábbi e) ponttal egészül ki:
„e.) ha a 2016. április 1-jén működő közszolgáltató megfelelőségi véleménnyel a Ht. által előírt határidőig nem rendelkezik, a települési önkormányzat az előírt határidőt követő 30 napon belül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést 1 hónapos határidővel felmondja. A települési önkormányzat e kötelezettségét a fővárosi és megyei kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárás keretében vizsgálja."
 
2.12.      A szerződés további pontjai változatlanul maradnak.
 
2.13.      A felek képviselői kijelentik, hogy a 2. sz. Szerződésmódosítás aláírására teljes körű felhatalmazással rendelkeznek. A jelen szerződésmódosítás …. számozott oldalból áll, felek, mint akaratukkal mindenben egyezőt 6 példányban írják alá.
 
 
Gyomaendrőd, 2016. június ………….
 
 
Ezt a szerződést Gyomaendrőd Város Önkormányzatának
Képviselő-testülete a ……………………………….. sz. határozatával jóváhagyta.
 
 
 
 
Toldi Balázs
polgármester
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
Fekete József
ügyvezető
GYOMAKÖZSZOLG Nonprofit Kft.

Ellenjegyzi:

 
Dr. Uhrin Anna
Jegyző
Szilágyiné Bácsi Gabriella
pénzügyi osztályvezető
 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe