1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2016. június 21-i ülésére

Tárgy:   A Térségi Szociális Gondozási Központ által biztosított intézményi étkeztetés felülvizsgálata
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs elnök
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Bizottság!
 
A Bizottság 2016. március 22. napján tartott ülésén határozatban döntött arról, hogy a Hivatal vizsgálja meg a közétkeztetés kiszervezésének lehetőségét más szolgáltatók felé. Kerüljön kimutatásra, hogy a kiszervezésnek milyen hatásai lehetnek egyrészt az étkeztetés színvonalára, másrészt a foglalkoztatásra az önkormányzatnál és azok intézményeinél.
A határozat végrehajtásának első lépéseként megvizsgáltuk, hogy a Térségi Szociális Gondozási Központ által biztosított települési szintű közétkeztetés az intézmény gazdálkodását hogyan befolyásolja:
 
1.      Idős Otthoni étkeztetés:
Megnevezés
Jelenleg
Összes kiadás
326 835 880
  • ebből élelmezéshez kapcsolódó költségek
65 130 794
Bértámogatás
122 483 880
Üzemeltetési támogatás
37 744 000
Önköltség
166 608 000
Ellátottak száma
178
Intézményi térítési díj (Ft/fő/ hónap)
78 000
 Jelenleg a feladat önkormányzati kiegészítés nélkül ellátható. A feladat ellátásához ÁFA visszaigénylés nem kapcsolódik, mert az idős otthoni ellátás ÁFA mentes tevékenység.
Az állami támogatás megigénylésénél az üzemeltetési támogatási igényt az
  • összes kiadás,
  • mínusz bértámogatás,
  • mínusz térítési díj bevétel egyenlege határozza meg.
Az idősotthoni élelmezésen belül a háromszori étkezés nyersanyag költsége (+ ÁFA), valamint a főzőkonyha és a gépjármű üzemeltetési költségek (dologi kiadások + személyi juttatás, járulékok) kerülnek kimutatásra, az idősotthonra eső adagszám arányában.
Mindezek alapján az üzemeltetési támogatási igény az idei évre 37 744 000 Ft volt, mely teljes egészében megítélésre került a miniszterek által 2016. január 4-ig.
Amennyiben az étkezést más szolgáltató által biztosítanánk vásárolt élelmezés útján, és a szolgáltatási ár magasabb lenne, mint a jelenlegi ár, úgy az alábbi két lehetőséget szükséges megvizsgálni:
  1. a magasabb élelmezési költség a térítési díjakba kerül beépítésre
Ennek következménye: a térítési díj emelkedése, mely fizetőképesség csökkenést jelentene, ezzel együtt önkormányzati kiegészítés igényt generálna a feladat ellátásához.
  1. az állami támogatás igénylésekor a magasabb szolgáltatási árak beépítésre kerülnek az összes költségbe, mely értelemszerűen az üzemeltetési támogatási igényt növelné meg.
Megfelelő indoklással és alátámasztással a megigényelt magasabb összeg szabályszerűségét a MÁK elfogadná, de azt, hogy ennyivel több üzemeltetési támogatást megítélnek e, a miniszterek, azt előre senki nem tudja megmondani.
Amennyiben az üzemeltetési támogatás nem kerül magasabb összegben, vagy az igényelt összegben megállapításra, abban az esetben a bevételek és kiadások közötti különbséget önkormányzati kiegészítésből kellene pótolni.
 
Szociális étkeztetés
Megnevezés
Jelenleg
Összes kiadás
30 820 174
  • ebből élelmezéshez kapcsolódó költség
22 778 895
Állami támogatás
11 570 240
Önköltség
19 249 934
Ellátottak száma
190
Intézményi térítési díj (Ft/fő/ hónap)
404
Intézményi térítési díj ÁFA
109
Intézményi térítési díj összesen
513
Jelenleg a feladat önkormányzati kiegészítés nélkül ellátható. A feladat után arányosítással visszaigényelhető az ÁFA, az arányszám 60-65% közötti, minden hónapban az elkészített adagszám arányában kerül megállapításra.
A szociális étkeztetés keretében az élelmezéshez kapcsolódó költségek között az egyszeri meleg ebéd nyersanyag költsége (+ ÁFA), valamint a főzőkonyha és a gépjármű üzemeltetési költsége (dologi kiadások + személyi juttatás, járulékok) kerülnek kimutatásra, az étkeztetésre eső adagszám arányában.
Amennyiben az étkezést más szolgáltató által biztosítanánk vásárolt élelmezés útján, és a szolgáltatási ár magasabb lenne, mint a jelenlegi ár, úgy a magasabb élelmezési költség, térítési díj emelkedést eredményezne, ez a fizetőképesség és ellátotti létszám csökkenést jelentene, mely önkormányzati kiegészítés igényt generálna a feladat ellátásához.
 
3.      Gyermekélelmezés
Megnevezés
Jelenleg
Összes kiadás
97 073 778
Bértámogatás
31 040 640
Üzemeltetési támogatás
47 042 864
Térítési díjból származó bevétel
17 373 274
Önkormányzati támogatási igény a feladat ellátásához
1 617 000
Jelenleg (az idei évben) a feladat 1 617 E Ft összegű önkormányzati kiegészítéssel valósul meg. A feladat után arányosítással visszaigényelhető az ÁFA, az arányszám 60-65% közötti, minden hónapban az elkészített adagszám arányában kerül megállapításra.
Az állami támogatás megigénylésénél az üzemeltetési támogatási igényt az
  • összes kiadás,
  • mínusz bértámogatás,
  • mínusz térítési díj bevétel egyenlege határozza meg.
A gyermekélelmezésen belül az étkezés nyersanyag költsége (+ ÁFA), valamint a főzőkonyha és a gépjármű üzemeltetési költsége (dologi kiadások + személyi juttatás, járulékok) kerülnek kimutatásra, a gyermekélelmezésre jutó adagszám arányában, továbbá a tálalókonyhák teljes üzemeltetési költsége (dologi kiadások és személyi juttatások + járulékok).
Mindezek alapján az üzemeltetési támogatási igény az idei évre 49 663 E Ft volt, melyből 47 043 E Ft került megítélésre a miniszterek által 2016. január 4-ig.
 Amennyiben az étkezést más szolgáltató által biztosítanánk vásárolt élelmezés útján, és a szolgáltatási ár magasabb lenne, mint a jelenlegi élelmezési költség, úgy:
  1. az állami támogatás igénylésekor a magasabb szolgáltatási árak kerülnének beállításra az összes költségbe, mely értelemszerűen az üzemeltetési támogatási igényt növelné meg. Megfelelő indoklással és alátámasztással a megigényelt magasabb összeg szabályszerűségét valószínűleg a MÁK elfogadná, de azt, hogy ennyivel több üzemeltetési támogatást megítélnek e, a miniszterek, azt előre senki nem tudja megmondani.
Amennyiben az üzemeltetési támogatás nem kerül magasabb összegben megállapításra, abban az esetben a bevételek és kiadások közötti különbséget önkormányzati kiegészítésből kellene pótolni
A gyermekétkezés térítési díját a gyermekvédelmi törvény szabályozza, mely kimondja, hogy a térítési díj összege nem lehet magasabb az élelmezés nyersanyagköltségének (+ÁFA) és az étkezési napok számának szorzatától. 
Az élelmezési norma jelenleg az intézmény élelmezési szabályzatában van rögzítve, mely megegyezik az önkormányzat térítési díjról szóló rendeletében meghatározott étkezési térítési díjjak összegével a gyermekétkeztetés tekintetében.
Az esetleges élelmezési norma magasabb összegű meghatározása a térítési díjak növekedését eredményezné, mely egyrészt az 50 % és 100 %-ot fizetők számára magasabb összegű terhet jelentene, másrészt az 50% és 100%-os kedvezményben részesülők esetében a magasabb térítési díjak egyértelműen önkormányzati kiegészítés emelkedését eredményezne.
 
4. Külsős étkeztetés:
 
A konyha az önkormányzati alapfeladatok keretében biztosított étkeztetésen felül, a „szabad kapacitás" terhére külső étkeztetést is biztosít. A feladatot megállapodás útján látják el, jelenleg a vállalkozók által fenntartott óvodáknak, bölcsődéknek, a Bethlen Gábor Szakképző Iskolának, valamint 2016. áprilistól a Református Szeretetotthonnak is. Nyári időszakban a Gyoma Gyöngye KFT, Hétszínvirág Tüskevár és az idei évtől a Szent Antal Zarándokház tábori étkeztetését is biztosítják igény esetén. Ezek felett minimális számú rendezvényi és külsős étkezők számára biztosítanak étkeztetést, az aktuális igényeknek megfelelően.
A feladat után arányosítással visszaigényelhető az ÁFA, az arányszám 60-65% közötti, minden hónapban az elkészített adagszám arányában kerül megállapításra.
Ezen feladat ellátáshoz kapcsolódó bevétel kiadási alakulása 2016. évben (tervezett)
Megnevezés
Jelenleg
Összes kiadás
21 011 239
Összes bevétel
25 971 914
Plusz bevétel
4 960 675
 A kiadásokba a főzőkonyha és gépjármű üzemeltetés adagszám arányos kiadási (dologi kiadások és személyi juttatások + járulékok) is beépítésre kerülnek az élelmezési nyersanyagon felül.
A bevétel és kiadás közötti 4 960 675 Ft összeg az alapellátáshoz kapcsolódó önkormányzati kiegészítés mértékét csökkenti. Amennyiben a konyhai étkeztetés kikerül az intézmény hatásköréből, úgy a közel 5 millió forintos összeget az önkormányzatnak saját bevételeiből kell biztosítani a szociális alapszolgáltatások biztosításához a jelenlegi 24 688 E Ft-on felül. 
  1. Térítési díjak és megfőzött adagszámok a jelenlegi létszám vonatkozásában:
Megnevezés
Étkezési típus
napi adagszám (adag/nap)
nyersanyag költség (Ft/adag)
Alaptevékenységi feladatokhoz kapcsolódó étkeztetés
Óvoda
Tízórai
175
65
Ebéd
175
170
Uzsonna
175
52
Általános Iskola
Reggeli
11
78
Tízórai
365
85
Ebéd
560
210
Uzsonna
340
75
Vacsora
11
130
Idős otthon
Reggeli
172
180
Ebéd
362
275
Vacsora
172
190
Alaptevékenységen belül a szabad kapacitás terhére végzett étkeztetés
Bölcsőde
Ebéd
45
120
Óvoda
Ebéd
175
170
Középiskola
Reggeli
15
130
Ebéd
45
235
Vacsora
23
175
Idős étkeztetés
Ebéd
45
275
Munkahelyi étkeztetés
Ebéd
50
235
Külsős étkeztetés
Ebéd
5
275
Tábor (nyári időszakban –a létszám változó)
Reggeli
15
130
Ebéd
100
235
Vacsora
15
175
 
  1. Dolgozói létszám
Megnevezés
Élelmezésvezető
1
Élelmezési adminisztrátor
3
Szakács
6
Konyhalány ( ebből tálalókonyhákon 9 fő)
18
Gépkocsi vezető
2
Dietetikus – megbízási szerződéssel
1
 A gyermekétkeztetésben az idei évben 19,02 fő után került megállapításra a szakmai dolgozók bértámogatása. A fennmaradó 1,98 fő bére pedig az egyéb étkezési feladatokba van beépítve.
Amennyiben az étkeztetés vásárolt élelmezés útján kerül biztosításra, a költségvetési törvény által biztosított állami támogatások igénylése sem a dolgozói létszám után járó támogatás, sem az üzemeltetési támogatás, sem a fajlagos támogatások megigénylését nem befolyásolja.
 
7.      Az élelmezési feladatok kiszervezésének lehetséges kockázatait az alábbiak szerint foglaljuk összeg:
  • ha a szolgáltatási árak magasabb összegben kerülnek megállapításra, mint a jelenlegi az, az étkezői létszám csökkenését eredményezheti,
  • a szolgáltatási árak növekedése önkormányzati kiegészítés mértékének növekedését idézi elő:
  • egyrészt az intézménynél jelentkező bevétel kiesés miatt, az intézményi alapszolgáltatásokhoz kapcsolódó önkormányzati kiegészítés mértéke megnő (min. 5 millió Ft-tal)
  • a magasabb szolgáltatási árak miatt a feladatokhoz kapcsolódó önkormányzati kiegészítések mértéke nő.
  • az étkezési feladatok ellátásának kiszervezése közbeszerzési eljárás lefolytatását (európai uniós szabályok szerint) eredményezi, mely révén vidéki cég kerülhet a feladattal megbízásra.
  • a minőség nehezen ellenőrizhetővé, számon kérhetővé válhat
  • elképzelhető, hogy a feladat ellátásához kapcsolódó 31 fő személyzet száma létszám leépítéssel csökkentésre kerül
  • a külső cég egyéb rendezvények lebonyolításába is részt kíván venni a településen, vagy a lakosság körében, mely a helyi vállalkozások forgalmát csökkentheti
  • A nyersanyagok beszerzése és az alapanyagok minőségének ellenőrzése nem lesz az önkormányzat számára átlátható, nyomon követhető
  • A külső vállalkozók a nyereség/eredmény elérése érdekében nem használják fel az általuk megállapított nyersanyagnorma keretet teljes egészében az ételek előállításához, a térítési díjakban viszont a maximális norma összeg felszámolásra kerül.
  • Amennyiben a jelenleginél magasabb üzemeltetési támogatás alacsonyabb összegben kerül megállapításra, mint az igényel összeg, az akár jelentős többlet terhet is róhat az önkormányzatra.
 
8.      Összegzés:
 
Összességében elmondható, hogy az élelmezési feladatok ellátása, az intézmény gazdálkodását kedvezően befolyásolja, mert mind az idősotthoni térítési díjak, mind a gyermekélelmezés, mind az önkormányzati támogatás mértéke kedvezően alakul a jelenlegi fenntartási forma mellett.
Jelenleg az élelmezési feladatok ellátása éves szinten 1 617 E Ft összegű önkormányzati kiegészítést igényel, az elmúlt években megközelítőleg 4 000 E Ft körüli kiegészítést kellett biztosítani az étkeztetéshez kapcsolódó feladatok ellátására az önkormányzatnak intézményünk részre.
A külső étkeztetés biztosításával pedig lehetővé vált, hogy az alapszolgáltatáshoz kapcsolódó forráshiányt az intézmény a bevételekből csökkenteni tudja.
 
Az élelmezési feladatok magasabb szinten történő ellátását a tárgyi feltételek javításával lehetne elérni, melyre 2016 júniusában pályázatot lehet benyújtani, a költségvetési törvény alapján, az EBR42 rendszeren keresztül.
Amennyiben a pályázat benyújtását a képviselő testület támogatja, és az kedvező elbírálásban részesül, hosszútávon biztosítottá válik a településszintű közétkeztetés tárgyi feltétele. 
 
Kérem a Tisztelt Bizottságot az előterjesztés megtárgyalására.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Tájékoztató tudomásul vétele"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kulturális , Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága az intézményi étkeztetés felülvizsgálatáról szóló tájékoztatót megismerte, és a tájékoztatót tudomásul veszi. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe