1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2016. június 21-i ülésére
2016. június 21-i ülésére
Tárgy: | A Térségi Szociális Gondozási Központ által biztosított intézményi étkeztetés felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs elnök | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Bizottság!
A Bizottság 2016. március 22. napján tartott ülésén határozatban döntött arról, hogy a Hivatal vizsgálja meg a közétkeztetés kiszervezésének lehetőségét más szolgáltatók felé. Kerüljön kimutatásra, hogy a kiszervezésnek milyen hatásai lehetnek egyrészt az étkeztetés színvonalára, másrészt a foglalkoztatásra az önkormányzatnál és azok intézményeinél.
A határozat végrehajtásának első lépéseként megvizsgáltuk, hogy a Térségi Szociális Gondozási Központ által biztosított települési szintű közétkeztetés az intézmény gazdálkodását hogyan befolyásolja:
A határozat végrehajtásának első lépéseként megvizsgáltuk, hogy a Térségi Szociális Gondozási Központ által biztosított települési szintű közétkeztetés az intézmény gazdálkodását hogyan befolyásolja:
1. Idős Otthoni étkeztetés:
Megnevezés
|
Jelenleg
|
Összes kiadás
|
326 835 880
|
|
65 130 794
|
Bértámogatás
|
122 483 880
|
Üzemeltetési támogatás
|
37 744 000
|
Önköltség
|
166 608 000
|
Ellátottak száma
|
178
|
Intézményi térítési díj (Ft/fő/ hónap)
|
78 000
|
Jelenleg a feladat önkormányzati kiegészítés nélkül ellátható. A feladat ellátásához ÁFA visszaigénylés nem kapcsolódik, mert az idős otthoni ellátás ÁFA mentes tevékenység.
Az állami támogatás megigénylésénél az üzemeltetési támogatási igényt az
Az állami támogatás megigénylésénél az üzemeltetési támogatási igényt az
- összes kiadás,
- mínusz bértámogatás,
- mínusz térítési díj bevétel egyenlege határozza meg.
Az idősotthoni élelmezésen belül a háromszori étkezés nyersanyag költsége (+ ÁFA), valamint a főzőkonyha és a gépjármű üzemeltetési költségek (dologi kiadások + személyi juttatás, járulékok) kerülnek kimutatásra, az idősotthonra eső adagszám arányában.
Mindezek alapján az üzemeltetési támogatási igény az idei évre 37 744 000 Ft volt, mely teljes egészében megítélésre került a miniszterek által 2016. január 4-ig.
Amennyiben az étkezést más szolgáltató által biztosítanánk vásárolt élelmezés útján, és a szolgáltatási ár magasabb lenne, mint a jelenlegi ár, úgy az alábbi két lehetőséget szükséges megvizsgálni:
- a magasabb élelmezési költség a térítési díjakba kerül beépítésre
Ennek következménye: a térítési díj emelkedése, mely fizetőképesség csökkenést jelentene, ezzel együtt önkormányzati kiegészítés igényt generálna a feladat ellátásához.
- az állami támogatás igénylésekor a magasabb szolgáltatási árak beépítésre kerülnek az összes költségbe, mely értelemszerűen az üzemeltetési támogatási igényt növelné meg.
Megfelelő indoklással és alátámasztással a megigényelt magasabb összeg szabályszerűségét a MÁK elfogadná, de azt, hogy ennyivel több üzemeltetési támogatást megítélnek e, a miniszterek, azt előre senki nem tudja megmondani.
Amennyiben az üzemeltetési támogatás nem kerül magasabb összegben, vagy az igényelt összegben megállapításra, abban az esetben a bevételek és kiadások közötti különbséget önkormányzati kiegészítésből kellene pótolni.
Szociális étkeztetés
Megnevezés
|
Jelenleg
|
Összes kiadás
|
30 820 174
|
|
22 778 895
|
Állami támogatás
|
11 570 240
|
Önköltség
|
19 249 934
|
Ellátottak száma
|
190
|
Intézményi térítési díj (Ft/fő/ hónap)
|
404
|
Intézményi térítési díj ÁFA
|
109
|
Intézményi térítési díj összesen
|
513
|
Jelenleg a feladat önkormányzati kiegészítés nélkül ellátható. A feladat után arányosítással visszaigényelhető az ÁFA, az arányszám 60-65% közötti, minden hónapban az elkészített adagszám arányában kerül megállapításra.
A szociális étkeztetés keretében az élelmezéshez kapcsolódó költségek között az egyszeri meleg ebéd nyersanyag költsége (+ ÁFA), valamint a főzőkonyha és a gépjármű üzemeltetési költsége (dologi kiadások + személyi juttatás, járulékok) kerülnek kimutatásra, az étkeztetésre eső adagszám arányában.
Amennyiben az étkezést más szolgáltató által biztosítanánk vásárolt élelmezés útján, és a szolgáltatási ár magasabb lenne, mint a jelenlegi ár, úgy a magasabb élelmezési költség, térítési díj emelkedést eredményezne, ez a fizetőképesség és ellátotti létszám csökkenést jelentene, mely önkormányzati kiegészítés igényt generálna a feladat ellátásához.
3. Gyermekélelmezés
Megnevezés
|
Jelenleg
|
Összes kiadás
|
97 073 778
|
Bértámogatás
|
31 040 640
|
Üzemeltetési támogatás
|
47 042 864
|
Térítési díjból származó bevétel
|
17 373 274
|
Önkormányzati támogatási igény a feladat ellátásához
|
1 617 000
|
Jelenleg (az idei évben) a feladat 1 617 E Ft összegű önkormányzati kiegészítéssel valósul meg. A feladat után arányosítással visszaigényelhető az ÁFA, az arányszám 60-65% közötti, minden hónapban az elkészített adagszám arányában kerül megállapításra.
Az állami támogatás megigénylésénél az üzemeltetési támogatási igényt az
- összes kiadás,
- mínusz bértámogatás,
- mínusz térítési díj bevétel egyenlege határozza meg.
A gyermekélelmezésen belül az étkezés nyersanyag költsége (+ ÁFA), valamint a főzőkonyha és a gépjármű üzemeltetési költsége (dologi kiadások + személyi juttatás, járulékok) kerülnek kimutatásra, a gyermekélelmezésre jutó adagszám arányában, továbbá a tálalókonyhák teljes üzemeltetési költsége (dologi kiadások és személyi juttatások + járulékok).
Mindezek alapján az üzemeltetési támogatási igény az idei évre 49 663 E Ft volt, melyből 47 043 E Ft került megítélésre a miniszterek által 2016. január 4-ig.
Amennyiben az étkezést más szolgáltató által biztosítanánk vásárolt élelmezés útján, és a szolgáltatási ár magasabb lenne, mint a jelenlegi élelmezési költség, úgy:
- az állami támogatás igénylésekor a magasabb szolgáltatási árak kerülnének beállításra az összes költségbe, mely értelemszerűen az üzemeltetési támogatási igényt növelné meg. Megfelelő indoklással és alátámasztással a megigényelt magasabb összeg szabályszerűségét valószínűleg a MÁK elfogadná, de azt, hogy ennyivel több üzemeltetési támogatást megítélnek e, a miniszterek, azt előre senki nem tudja megmondani.
Amennyiben az üzemeltetési támogatás nem kerül magasabb összegben megállapításra, abban az esetben a bevételek és kiadások közötti különbséget önkormányzati kiegészítésből kellene pótolni.
A gyermekétkezés térítési díját a gyermekvédelmi törvény szabályozza, mely kimondja, hogy a térítési díj összege nem lehet magasabb az élelmezés nyersanyagköltségének (+ÁFA) és az étkezési napok számának szorzatától.
Az élelmezési norma jelenleg az intézmény élelmezési szabályzatában van rögzítve, mely megegyezik az önkormányzat térítési díjról szóló rendeletében meghatározott étkezési térítési díjjak összegével a gyermekétkeztetés tekintetében.
Az esetleges élelmezési norma magasabb összegű meghatározása a térítési díjak növekedését eredményezné, mely egyrészt az 50 % és 100 %-ot fizetők számára magasabb összegű terhet jelentene, másrészt az 50% és 100%-os kedvezményben részesülők esetében a magasabb térítési díjak egyértelműen önkormányzati kiegészítés emelkedését eredményezne.
4. Külsős étkeztetés:
A konyha az önkormányzati alapfeladatok keretében biztosított étkeztetésen felül, a „szabad kapacitás" terhére külső étkeztetést is biztosít. A feladatot megállapodás útján látják el, jelenleg a vállalkozók által fenntartott óvodáknak, bölcsődéknek, a Bethlen Gábor Szakképző Iskolának, valamint 2016. áprilistól a Református Szeretetotthonnak is. Nyári időszakban a Gyoma Gyöngye KFT, Hétszínvirág Tüskevár és az idei évtől a Szent Antal Zarándokház tábori étkeztetését is biztosítják igény esetén. Ezek felett minimális számú rendezvényi és külsős étkezők számára biztosítanak étkeztetést, az aktuális igényeknek megfelelően.
A feladat után arányosítással visszaigényelhető az ÁFA, az arányszám 60-65% közötti, minden hónapban az elkészített adagszám arányában kerül megállapításra.
Ezen feladat ellátáshoz kapcsolódó bevétel kiadási alakulása 2016. évben (tervezett)
Megnevezés
|
Jelenleg
|
Összes kiadás
|
21 011 239
|
Összes bevétel
|
25 971 914
|
Plusz bevétel
|
4 960 675
|
A kiadásokba a főzőkonyha és gépjármű üzemeltetés adagszám arányos kiadási (dologi kiadások és személyi juttatások + járulékok) is beépítésre kerülnek az élelmezési nyersanyagon felül.
A bevétel és kiadás közötti 4 960 675 Ft összeg az alapellátáshoz kapcsolódó önkormányzati kiegészítés mértékét csökkenti. Amennyiben a konyhai étkeztetés kikerül az intézmény hatásköréből, úgy a közel 5 millió forintos összeget az önkormányzatnak saját bevételeiből kell biztosítani a szociális alapszolgáltatások biztosításához a jelenlegi 24 688 E Ft-on felül.
- Térítési díjak és megfőzött adagszámok a jelenlegi létszám vonatkozásában:
Megnevezés
|
Étkezési típus
|
napi adagszám (adag/nap)
|
nyersanyag költség (Ft/adag)
|
Alaptevékenységi feladatokhoz kapcsolódó étkeztetés
|
|
|
|
Óvoda
|
Tízórai
|
175
|
65
|
|
Ebéd
|
175
|
170
|
|
Uzsonna
|
175
|
52
|
Általános Iskola
|
Reggeli
|
11
|
78
|
|
Tízórai
|
365
|
85
|
|
Ebéd
|
560
|
210
|
|
Uzsonna
|
340
|
75
|
|
Vacsora
|
11
|
130
|
Idős otthon
|
Reggeli
|
172
|
180
|
|
Ebéd
|
362
|
275
|
|
Vacsora
|
172
|
190
|
Alaptevékenységen belül a szabad kapacitás terhére végzett étkeztetés
|
|
|
|
Bölcsőde
|
Ebéd
|
45
|
120
|
Óvoda
|
Ebéd
|
175
|
170
|
Középiskola
|
Reggeli
|
15
|
130
|
|
Ebéd
|
45
|
235
|
|
Vacsora
|
23
|
175
|
Idős étkeztetés
|
Ebéd
|
45
|
275
|
Munkahelyi étkeztetés
|
Ebéd
|
50
|
235
|
Külsős étkeztetés
|
Ebéd
|
5
|
275
|
Tábor (nyári időszakban –a létszám változó)
|
Reggeli
|
15
|
130
|
|
Ebéd
|
100
|
235
|
|
Vacsora
|
15
|
175
|
- Dolgozói létszám
Megnevezés
|
Fő
|
Élelmezésvezető
|
1
|
Élelmezési adminisztrátor
|
3
|
Szakács
|
6
|
Konyhalány ( ebből tálalókonyhákon 9 fő)
|
18
|
Gépkocsi vezető
|
2
|
Dietetikus – megbízási szerződéssel
|
1
|
A gyermekétkeztetésben az idei évben 19,02 fő után került megállapításra a szakmai dolgozók bértámogatása. A fennmaradó 1,98 fő bére pedig az egyéb étkezési feladatokba van beépítve.
Amennyiben az étkeztetés vásárolt élelmezés útján kerül biztosításra, a költségvetési törvény által biztosított állami támogatások igénylése sem a dolgozói létszám után járó támogatás, sem az üzemeltetési támogatás, sem a fajlagos támogatások megigénylését nem befolyásolja.
7. Az élelmezési feladatok kiszervezésének lehetséges kockázatait az alábbiak szerint foglaljuk összeg:
|
8. Összegzés:
Összességében elmondható, hogy az élelmezési feladatok ellátása, az intézmény gazdálkodását kedvezően befolyásolja, mert mind az idősotthoni térítési díjak, mind a gyermekélelmezés, mind az önkormányzati támogatás mértéke kedvezően alakul a jelenlegi fenntartási forma mellett.
Jelenleg az élelmezési feladatok ellátása éves szinten 1 617 E Ft összegű önkormányzati kiegészítést igényel, az elmúlt években megközelítőleg 4 000 E Ft körüli kiegészítést kellett biztosítani az étkeztetéshez kapcsolódó feladatok ellátására az önkormányzatnak intézményünk részre.
A külső étkeztetés biztosításával pedig lehetővé vált, hogy az alapszolgáltatáshoz kapcsolódó forráshiányt az intézmény a bevételekből csökkenteni tudja.
Az élelmezési feladatok magasabb szinten történő ellátását a tárgyi feltételek javításával lehetne elérni, melyre 2016 júniusában pályázatot lehet benyújtani, a költségvetési törvény alapján, az EBR42 rendszeren keresztül.
Amennyiben a pályázat benyújtását a képviselő testület támogatja, és az kedvező elbírálásban részesül, hosszútávon biztosítottá válik a településszintű közétkeztetés tárgyi feltétele.
Kérem a Tisztelt Bizottságot az előterjesztés megtárgyalására.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | ||
"Tájékoztató tudomásul vétele"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kulturális , Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága az intézményi étkeztetés felülvizsgálatáról szóló tájékoztatót megismerte, és a tájékoztatót tudomásul veszi.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal