2020. február 13-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2020. évi költségvetési rendeletének megalkotására | |
Készítette: | Nagy Brigitta jegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 24. § (3) bekezdése értelmében a jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-ig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Az előterjesztésben és a rendelet-tervezetben a képviselő-testület részére tájékoztatást nyújtunk az alábbi mérlegekről és kimutatásokról, szöveges indokolással együtt:
- a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,
- a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
- a közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatást.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 27. § (1) bekezdése értelmében a jegyző a költségvetési rendelet-tervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, annak eredményét írásban rögzíti, majd a rendelet-tervezetet és az egyeztetés eredményét a polgármester a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti.
Az intézményi egyeztetésre több körben került sor, melyek eredményéről szóló jegyzőkönyvek az előterjesztés mellékletei.
A tervezés során figyelemmel voltunk a 2014. január 1-jén hatályba lépett, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Kormányrendelet szabályaira, mely alapvetően változást hozott az államháztartás pénzügyi-számviteli területén.
Az új szabályozás különválasztja a bevételi és kiadási előirányzatok alakulásának, a követelések, a kötelezettségvállalások, a más fizetési kötelezettségek és ezek teljesítésének pénzforgalmi szemléletű, folyamatos nyilvántartására szolgáló költségvetési számvitelt, illetve a vagyont, annak összetételét, a működés eredményességét és hatékonyságát, az egyes tevékenységek önköltségét eredményszemléletben mérő pénzügyi számvitelt.
A két számviteli rendszer összességében zárt rendszert alkot.
A képviselő-testület elé beterjesztésre kerülő 2020. évi költségvetési rendelet-tervezet a koncepcióként 283/2019. (XII.18.) KT. határozatban meghatározott elvnek megfelelően készült, mely szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását 2020. évben az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város további fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.
Helyi önkormányzatok és a központi költségvetés viszonya
Az Országgyűlés a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.
A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2020. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, állandó lakos számra, fajlagos vagy ellátotti létszámra alapozott támogatási rendszerben történik.
Az igénylésen alapuló jogcímek köre nem bővült, a fajlagos támogatási összeg 5 jogcím esetében növekedett (város az ellátott feladatok alapján összesen 28 jogcímen részesül támogatásban).
2020. évben sem változik a szabályozás abban a vonatkozásban, hogy az üdülőhelyi feladatok támogatása az előző évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adó forintok után további 1 Ft, valamint, hogy a beszedett gépjárműadó 60 %-át a központi költségvetésbe be kell fizetni tekintet nélkül az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontjára.
Helyi sajátosságok
A Képviselő-testület a 283/2019. (XII. 18.) KT. határozatával fogadta el Fonyód Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési koncepcióját, melyben meghatározta azokat az alapelveket, valamint főbb célkitűzéseket, melyekre tekintettel voltunk a tervezés és a költségvetés összeállítása során. Számba vettük mindazon bevételeket és kiadásokat, amelyek az Önkormányzat tevékenységével kapcsolatosak, jogszabályon alapulnak, vagy szerződési, megállapodási (különösen többéves) kötelezettségen alapulnak, vagy a tapasztalatok alapján rendszeresen előfordulnak, illetve az Önkormányzat vagyonának hasznosításával függenek össze.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-jétől hatályos módosításai szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek.
A Képviselő-testület ismételt döntése szerint Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményegységeként működteti 2020. évben is. A 2016. január 1-én létrejött szervezeti egység működtetése és a feladat finanszírozása azonban továbbra is kizárólag Fonyód Város Önkormányzatát terheli.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2017. január 1-jétől hatályos szabályai szerint az önkormányzat a Palonai Magyar Bálint Általános Iskola, a Fonyódi Alapfokú Művészeti Iskola, a Fonyódi Mátyás Király Gimnázium és a Balaton Kollégium működtetését átadta a Klebensberg Intézményfenntartó Központnak. Ennek okán a közoktatási intézmények működtetéséhez kapcsolódó kiadások a költségvetésben nem jelennek meg, azonban az intézmények a város társadalmi és kulturális életében továbbra is fontos és kiemelt helyet foglalnak el.
A Kormány döntése értelmében 2020. január 1-jétől ismét jelentős összegben - egyaránt 8-8 %-kal - növekedik a minimálbér és a garantált bérminimum.
Az emeléssel 2020. évben a minimálbér 149.000 forintról 161.000 forintra, a garantált bérminimum (szakképzett minimálbér) 195.000 forintról 210.600 forintra emelkedett.
Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés 1 fő esetében 169.200 Ft/év, vagy 219.960 Ft/év (járulékkal együtt) többlet kiadást jelent.
A bérrendezés forrásigénye szervezetenként – az érintett foglalkoztatottak számával:
szervezet |
minimálbérre történő rendezés 161.000 Ft/hó |
garantált bérminimumra történő rendezés 210.600 Ft/hó |
összesen |
|||
fő |
Ft/év (járulékkal együtt) |
fő |
Ft/év (járulékkal együtt) |
fő |
Ft/év (járulékkal együtt) |
|
14.100 Ft/fő/hó |
18.330 Ft/fő/hó |
|||||
Fecskepart Óvoda |
|
|
7 |
1 539 720 |
7 |
1 539 720 |
Bölcsőde |
|
|
6 |
1 319 760 |
6 |
1 319 760 |
FOKI |
|
|
7 |
1 539 720 |
7 |
1 539 720 |
PHivatal |
|
|
11 |
2 419 560 |
11 |
2 419 560 |
|
|
|
|
|
|
|
Szociális Központ |
1 |
169 200 |
26 |
5 718 960 |
27 |
5 888 160 |
|
|
|
|
|
|
|
Konyha Kft |
|
|
11 |
2 419 560 |
11 |
2 419 560 |
VÜSZ Kft |
15 |
2 538 000 |
29 |
6 378 840 |
44 |
8 916 840 |
Média Kft |
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
összesen |
16 |
2 707 200 |
97 |
21 336 120 |
113 |
24 043 320 |
|
|
|
|
|
|
|
A táblázatból látható, hogy 2020. évben a 8 %-os bérminimum növekedés végrehajtására 24 millió Ft-ot kell saját forrásból biztosítani, és az intézkedés összesen 113 munkavállalót érint.
(Tájékoztatásul: 2019. évben a 8 %-os növekedés 110 főt érintett, és a bérrendezésre összesen 22,1 millió Ft saját erőt kellett fordítani.)
A beterjesztett költségvetésben a nem bérminimum összegén foglalkoztatott dolgozók esetében azonban - a rendelkezésre álló források figyelembe vételével - a 8 % emelkedés nem finanszírozható, így átlagosan 6 % bruttó bér emelkedést számoltunk. Ez a különbség hosszabb távon feszültséget szülhet a garantált bérminimumot alig meghaladó bérezésűek esetében.
Az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről szóló 1/2019. (II.7.) rendeletben foglaltaknak megfelelően a Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszáma 31 fő (+ 2 fő rehab.foglalkoztatott).
Az építési igazgatási feladatok átszervezése és azok kormányhivatalokhoz delegálása okán a 2/2020. (I.30.) KT. határozat szerint a Képviselő-testület tudomásul vette a Somogy Megyei Kormányhivatallal kötendő megállapodásban foglaltakat, mi szerint az építésügyi feladatot ellátó 4 fő köztisztviselő jogutódlással a SM. Kormányhivatal munkatársa lesz 2020. március 1. napjától.
Ennek okán 2020. március 1. napjától a Polgármesteri Hivatal feladatainak ellátására megállapított létszámkeret 27 + 1 fő rehab. fogl. mértékben kerül meghatározásra.
A köztisztviselői illetményalap 2020. január 1. napjától tervezett összege 53.000 Ft (6 % emelkedés).
A szociális és a kulturális ágazatban az előző években ágazati jogszabályokkal bevezetett - béremelést biztosító - kötelező pótlékok továbbra is rendelkezésre állnak, azokat a rendelet elkészítésekor számba vettük. Ezek finanszírozása a központi forrásból utólagosan, a tényleges havi adatok szerint valósul meg, a bevételek között számoltunk vele.
A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó 2019. július 1-től 19,5 %-ról 17,5 %-ra csökkent. A 2020. évi 624 millió Ft önkormányzati összes bértömegre számolva ez kb. 12,5 millió Ft kiadási „megtakarítás”.
Az adatok alapján továbbra is elvárás az önkormányzat és intézményei, valamint a gazdasági társaságok tekintetében egyaránt, hogy a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani a feladatok operatív megvalósítása során.
Bevételek
A költségvetésben mind az intézményi, mind az önkormányzati saját bevételeket körültekintően terveztük ahhoz, hogy az állami költségvetésből kapott bevételekkel együtt teljesíthető kiadási szintet állapítsunk meg.
Központi költségvetési kapcsolatokból származó normatív állami hozzájárulások, támogatások és átengedett bevételek
A Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 2. sz. melléklete határozza meg a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását.
Az előző évhez képest több támogatási jogcím fajlagos összege nő. Az igénybe vehető összeget a lakosságszám, vagy az egyes jogcímhez tartozó várható mutatószám határozza meg.
Az állandó lakosok száma kis mértékben, de csökkent Fonyódon (5.199 főről 5.183 főre). Az egyes támogatási jogcímek számítása során a 2019. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni.
A megállapított támogatási összegek szerint 2020. évben 451 millió Ft igénybevételére jogosult Fonyód Város Önkormányzata, melyből:
· Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 4.580 ezer Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 97.462 ezer Ft támogatást várhatunk (21,28 fő mutatószám).
A támogatás fajlagos összege március 1-től 5.450 ezer Ft/fő összegre módosul, azonban ezt eredeti támogatási összegként nem lehet jelölni. A különbözetet átvett pénzeszközként figyelembe vettük, hogy ne legyen torzító tényező, és ne terhelje a saját forrást.
· A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra 82.027 ezer Ft összegben. A támogatás 4 elemből áll, és az egyik elem fajlagos összege 13 %-al nőtt. Ez a növekedés eredményez 2,5 millió Ft támogatás növekedést az előző évhez képest.
· Egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 13.994 ezer Ft a támogatás, melyet az állandó lakosok száma befolyásol.
· A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 21fő után 2.550 Ft/külterületi lakos/év támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2019.01.01. állapot szerint, 53.550 Ft.
· Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2018. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1 Ft támogatást biztosít az állam, amely így 45.289 ezer Ft lesz.
A támogatás mértéke már 2017. évben csökkent 1 Ft-ra, melynek ellentételezésére a helyi adó rendelet 2018. január 1-től hatályos módosításával a vendégéjszakánként fizetendő adó mértéket 400 Ft/fő/éj összegben határozta meg a Képviselő-testület.
A szállásadók által beszedett adó befizetésének ellenőrzésére minden évben jelentős erőfeszítéseket teszünk.
· A beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás sávos számításánál a sávok és az ahhoz tartozó %-os értékek átalakításával kedvezőbb kategóriába került Fonyód 2020. évben (80 % helyett 75 %), annak ellenére, hogy 2018. évi tényleges iparűzési adóalapból számított 1 főre jutó adóerő-képesség 23.753 Ft/fő összegről 26.697 Ft/fő összegre nőtt. A számítás átalakítása miatt azonban a sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke 2,2 millió Ft-tal több lesz, mint az előző évben.
Az adóerő-képesség növekedése a vasút építésének köszönhető, iparűzési adó bevétel növekedést jelentett, azonban a beruházás elszámolásainak végével az adóerő-képesség mértékének visszaesése várható.
2020. évben beszámításként levonásra kerül 34.990 ezer Ft.
· A polgármesteri illetmény támogatásának mértéke szintén az 1 főre jutó iparűzési adóerő-képesség összegétől függ - sávos besorolás szerint. Mivel ez meghaladja a 24.000 Ft–ot, ezért a támogatás intenzitása 100 % helyett 25 % lett. A támogatás összege 385 ezer Ft.
· Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire.
Az oviban kedvezőtlenül alakul a várható ellátotti létszám, mert az előző évek 115 fő létszáma erre a nevelési évre 108 főre csökkent.
A mutató befolyásolja az óvoda működtetésére igényelhető támogatást, az ellátotti létszám alapján 97.400 Ft/fő/év fajlagos összeg igényelhető. Az adatok meghatározását követően a feladathoz összesen 71.350 ezer Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat, mely 1,9 millió Ft-tal kevesebb, mint az előző évben.
· A bölcsőde finanszírozási rendszere 2018. évtől jelentősen megváltozott. 2019. évben itt is megjelent a két elemből álló feladat finanszírozás. Az egyik elem a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, a másik rész a gyermeklétszám alapján számított üzemeltetési támogatás.
A bölcsődei feladat (22 gyermek) 2020. évi támogatása összesen 23.997 ezer Ft.
· A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét. A fajlagos támogatás összege a szociális étkeztetés esetében 11.000 Ft/fő, az idősek nappali ellátása esetében 81.000 Ft/fő összeggel növekszik, a többi esetében nem változik. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre Fonyód tekintetében összesen 32.548 ezer Ft támogatás számolható, ez kb. 11 millió Ft-tal több mint 2019. évben.
· A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján 6,8 millió Ft-ra jogosult az önkormányzat, ennek fele azonban az elszámolások szerint Balatonfenyvest illeti.
· A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 23.100 ezer Ft összegben. Az előző évekhez képest növekszik a támogatás, azonban a központ által ellátandó feladatok köre, és így a kiadások is folyamatosan nőnek.
A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek 2020. évi támogatása 15.519 ezer Ft.
A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer és a fajlagos támogatási összegek évek óta alig változnak.
· A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 10,98 fő) a bér és járulék költségekre 24.156 ezer Ft, valamint az üzemeltetési költségekre 23.894 ezer Ft összegeket.
A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésére az igénybe vevők száma alapján 134 ezer Ft a támogatási összeg.
A gyermekétkeztetés feladatellátásához összesen 48.184 ezer Ft a 2020. évi támogatás, mely 1.731 ezer Ft-tal elmarad az előző évi összegtől.
· A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 6.484 ezer Ft központi forrással számolunk (fajlagos támogatás 1.251 Ft/lakos/év).
(Az ágazat támogatottsága változatlanul rendkívül alacsony, 2019. évben a fajlagos támogatás 1.210 Ft/lakos/év volt.)
Az állami támogatások 2020. évi 450.975 ezer Ft összegét az előterjesztés 1. számú melléklete jogcímenként tartalmazza.
A 2020. évi támogatások összege 9.169 ezer forinttal több az előző évhez képest. Az egyes támogatások adott feladatra történő felhasználását szigorú szabályok alapján a Magyar Államkincstár folyamatosan ellenőrzi.
Működési bevételek
A működési bevételhez kell sorolni a szolgáltatások ellenértékét, a közvetített szolgáltatások ellenértékét, a tulajdonosi bevételeket, az áfa bevételeket és visszatérüléseket, a kamatbevételeket.
Az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.
A Polgármesteri Hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyakönyvi eseményekért fizetett díjakból, illetve a SM. Kormányhivatal által a Fő u. 19. alatti hivatali B épület rezsi költségének megfizetéséből keletkezik 2.550 ezer Ft működési bevétel.
A FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeum belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik 4.200 ezer Ft bevétel.
A Fecskepart Óvodánál és Bölcsődénél a közüzemi díj továbbszámlázásából (Konyha Kft. felé) várható 1.910 ezer Ft bevétel.
Az intézmények feladatellátása során keletkező tervezett bevétel összesen 8.660 ezer Ft.
Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek, piac bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.
A helyiségek, területek bérbeadási díjánál a 2020. évre megállapított díjakkal, illetve a jelenleg hatályos önkormányzati rendeletek és szerződések alapján terveztünk 45 millió Ft összegben.
A 2019. évi teljesítési adatokat alapul véve a piaci bérletekből 76 millió Ft bevételt terveztünk.
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, azonban 2018. évtől pénzügytechnikailag a cég által beszedett térítési díjak nettó összegét az önkormányzat bevételeként is ki kell mutatni, melyre 20.200 ezer Ft-ot számolunk.
(A pénzügytechnikai művelet +/- egyezősége érdekében a kiadás oldalon ezzel azonos összegben meg kell emelni a gazdasági társaságnak adott támogatás összegét, ezt ott is megemlítjük.)
A tervezett telekértékesítésből származó felszámított Áfa-t is meg kell tervezni, mely 10.800 ezer Ft.
Kamatokból, valamint a közműdíjak továbbszámlázásából eredően 5.010 ezer Ft működési bevétel várható.
Az önkormányzat saját feladatellátásából eredően keletkező tervezett bevétel összesen 157.010 ezer Ft.
Közhatalmi bevételek – Adóbevételek
A helyi adó továbbra is a legjelentősebb bevételi forrása az önkormányzatnak.
2018. január 1-től Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell. Ennek eredményeként alakult ki a jelenlegi kedvezményezetti kör.
A jelenleg hatályos 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet a helyi adókról jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét igazolják. A tavalyi évben 1 554 adóalany részesült kedvezményben.
Telekadó tekintetében Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi adókról szóló rendeletének 17.§ (6) pontja alapján igénybe vett adómentességet az adó alanya évente köteles nyilatkozattal igazolni. A 2019-es évben az említett adómentességgel kapcsolatos nyilatkozatok meglétét kiemelt figyelemmel vizsgálta az Önkormányzati Adóhatóság. A felülvizsgálat során számottevő változás nem keletkezett a telekadó bevétel vonatkozásában. Azonban a felülvizsgálat eredményeként a 2018. évi 132 kedvezményezett adóalany száma a tavalyi évben 122 főre csökkent.
Az idegenforgalmi adó mértéke a 2019. évben nem változott, személyenként és vendégéjszakánként 400 Ft összegben került meghatározásra.
Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke a 2017. évtől adóforintonként 1 Ft. Adataink szerint 2019. évben Fonyódon 144 466 az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből 102 783 az adóköteles éjszakák száma.
A 2018. évhez képest az igénybe vett vendégéjszakák száma több mint 66 000 vendégéjszakával csökkent, ami nagyrészt azzal indokolható, hogy a tavalyi évben a fonyódligeti gyermektábor nem működött.
A 2019. évtől Fonyód Város Önkormányzat illetékességi területén bevezetésre került az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési adó az építőipari tevékenységet, valamint természeti erőforrás feltárását, kutatását végző vállalkozások tekintetében.
Nem volt számottevő azok köre, akik az ideiglenes jellegű iparűzési adó hatálya alá bejelentkeztek, így a helyi iparűzési adó bevételt nagymértékben nem befolyásolta ennek az adónemnek a bevezetése.
Az idei évben az Adóhatóság ezen adózói kör ellenőrzését tervezi az iparűzési adó bevételek növelésének érdekében.
A 2019-es évben, az előző évhez képest több mint 50 millió forinttal csökkent Fonyód Város Önkormányzatának iparűzési adó bevétele.
Városunkban 2018-ban befejeződtek a vasútépítési munkálatok, így azon cégek, melyek ezen beruházás megvalósításában részt vettek, a munka végeztével egyidejűleg Fonyódon befejezték iparűzési tevékenységüket.
A 2019. évben a 2018-as adóévről beadott iparűzési adó bevallásaikban kérték a már előre megfizetett (a 2017. évi iparűzési adóbevallás alapján előírt) iparűzési adóelőlegeik visszatérítését, melyek a záró bevallások feldolgozása után számláikon túlfizetésként mutatkoztak. Az ezen okból visszautalt túlfizetések összege megközelítették az 50 millió forintot.
Az adóbevételek 2015-2019. évek közötti alakulását és a 2020. évre kitűzött tervszámokat a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)
Adónemek |
2015. év |
2016. év |
2017. év |
2018. év |
2019. év |
2020. évi tervezett |
Építményadó |
259 077 |
281 338 |
284 981 |
291 679 |
281 566 |
300 000 |
Telekadó |
37 008 |
35 565 |
50 462 |
29 231 |
29 114 |
30 000 |
Helyi iparűzési adó |
145 942 |
135 020 |
189 052 |
217 976 |
161 879 |
181 000 |
Gépjárműadó |
16 585 |
17 860 |
19 799 |
19 999 |
20 745 |
22 600 |
Idegenforgalmi adó |
36 569 |
42 821 |
40 413 |
44 833 |
41 474 |
45 000 |
Talajterhelési díj |
2 284 |
1 459 |
2 288 |
1 870 |
2 097 |
1 900 |
Bírság, pótlék |
2 881 |
2 679 |
3 413 |
2 462 |
2 427 |
2 500 |
Összesen |
500 346 |
516 741 |
590 408 |
608 050 |
539 302 |
583 000 |
A tervszámok kialakítása során figyelembe vettük a várható kivetési adatokat és az ismert vagy esetleges változásokat.
2020. évben is a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40 %-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100 %-a illeti meg az önkormányzatot.
A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva 14 %-ról 13 %-ra csökkent, melynek további csökkentésére kiemelt figyelmet fordítunk. Erre való tekintettel 2020. évben is folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.
Felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban inkasszó, munkabér- nyugdíj letiltás, gépjárműfoglalás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.
A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2015-2019. évekre: (ezer Ft)
Adónemek |
Hátralékok 2015. évben |
Hátralékok 2016. évben |
Hátralékok 2017. évben |
Hátralékok 2018. évben |
Hátralékok 2019. évben |
Építményadó |
55 572 |
50 808 |
44 230 |
37 892 |
35 198 |
Telekadó |
17 342 |
15 342 |
10 953 |
9 617 |
11 746 |
Helyi iparűzési adó |
11 589 |
14 698 |
11 593 |
14 495 |
4 756 |
Gépjárműadó |
12 077 |
12 310 |
9 398 |
9 064 |
8 187 |
Idegenforgalmi adó |
2 213 |
646 |
665 |
458 |
947 |
Talajterhelési díj |
579 |
1 124 |
1 985 |
1 543 |
1 386 |
Bírság, pótlék |
26 196 |
23 914 |
15 825 |
14 504 |
13 684 |
Összesen |
125 567 |
118 843 |
94 649 |
87 573 |
75 904 |
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására, mellyel az év során többletbevétel érhető el.
A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.
Működési célra kapott támogatások
A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított foglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában 100 %, így saját forrást nem igényel. A folyamatban lévő szerződések alapján tervezett támogatási bevétel összesen 4.400 ezer Ft, melyből az önkormányzatnál 2.400 ezer Ft, a FOKI-nál 2.000 ezer Ft várható.
Működési célú támogatás a tárgyévi költségvetésben a DBSZT-től a társulás munkaszervezeti feladatainak 2020. évi ellátására átvett 2.725 ezer Ft.
Működési célú támogatásként megterveztük a szociális ágazatban (SzocKözpont és Bölcsőde) foglalkoztatottak ágazati pótlékára várható támogatás 19.733 ezer Ft összegét, és a kulturális ágazatban (FOKI) foglalkoztatottak ágazati pótlékát 2.000 ezer Ft összegben, valamint a hivatali feladatok ellátásának március 1-től emelkedő állami támogatás különbözetét 15.428 ezer Ft-ot. (Ezeket a tételeket a költségvetés készítésekor be kell építeni, mert a kiadási oldalon is megjelennek, azonban állami támogatásként közvetlenül nem tervezhetőek. Az év folyamán, a pontos összegek alapján, a rendelet módosításával kell majd a jogcímek között korrigálni.)
A folyamatban lévő pályázatok közül az EFOP iskolai ismeretterjesztő programok dologi kiadásaira várható 2.471 ezer Ft működési támogatás.
A működési célú támogatások éves tervezett összege 46.757 ezer Ft.
Felhalmozási bevételek
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében célul tűzte ki a Képviselő-testület a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségét.
A Képviselő-testület döntései szerint kerülhetnek esetlegesen értékesítésre az alábbi ingatlanok:
· József Attila utcában lévő un. Halászó Macska ingatlan,
· Trombitás utcában lévő telkek,
· Liget utcai telek,
· Bartók Béla utca 72. szám alatt lévő volt kollégium épülete,
· Kemény Zsigmond utcai telek,
· Vasvári Pál utcai telek,
· Tompa Mihály utcai telek.
A 2020. évi költségvetési rendelet megalkotásáig – a Képviselő-testület korábbi döntései értelmében - realizálódott a Harmatos utcai szoc.otthon és telkek, valamint a Hangár utcai telek értékesítés bevétele.
A vagyontárgyak értékesítéséből összesen nettó 131.700 ezer Ft felhalmozási bevételt terveztünk.
Pályázati támogatások
A folyamatban lévő és az év során várható pályázati támogatások között az alábbiakat terveztük:
- Palánkvár játszótér létesítés 5.492 ezer Ft,
- Városi strand állagvédő burkolat 5.942 ezer Ft,
- Kajaktároló építés záró elszámolásából várható 3.100 ezer Ft,
- Strandok fejlesztése 167.860 ezer Ft.
A támogatási szerződések szerint a Fonyód-Csisztapuszta kerékpárút építés projektre már 2018. évben, a Balaton madártávlatból – Kilátó építés projektre 2019. évben megérkezett az előleg, így azokat előző évi maradványként kell számolni a tárgy évi költségvetésben.
A tervezés során a bevételi oldalon a rendeletben csak a 2020.évben realizálódó támogatási összegeket vettük figyelembe az ismert és várható pénzügyi ütemezés alapján. Az egyensúly biztosítása érdekében a kiadások között is csak az ütemezés szerint várható – forrással biztosított – kiadásokat terveztük.
Előző évi maradvány
Az előző évi maradványok között a 2019. december 31-i számlaegyenlegeket vettük figyelembe, amely azonban a 2019. évi zárszámadás elfogadásával - bizonyos korrekciós tényezők miatt - változhat. Ebben az esetben a rendelet módosításával át kell majd vezetni a korrigált adatokat.
Az önkormányzat és intézmények 2019. évi pénzmaradványainak tervezett összege 816.465 ezer Ft, melyből a
- működési célú maradvány 206.651 ezer Ft,
- a fejlesztési bevételekből származó maradvány 609.814 ezer Ft,
- a projekt számlák maradványa 601.389 ezer Ft,
- közművagyon alszámla maradványa 8.425 ezer Ft.
Projekt számlákon a Fonyód-Csisztapuszta kerékpárút építés projektre – támogatási szerződés szerint már megkapott előleg (teljes támogatási összeg megérkezett előlegként) és a Balaton madártávlatból – Kilátó építés projekt előleg szerepelnek maradványként.
A közművagyon alszámlán az előző évek alatt a DRV-től kapott és fel nem használt víz- és csatorna eszközhasználati díj maradványa 8.425 ezer Ft.
Finanszírozási bevétel és kiadás
2019. év végén a Magyar Államkicstár 18.039 ezer Ft előleget folyósított a 2020. évi állami támogatásból, melyet finanszírozási bevételként és kiadásként is egyaránt el kell számolni.
Az önkormányzat és intézményei 2020. évi működési és felhalmozási bevételeinek főösszege 2.395.000 ezer Ft.
Kiadások
Az önkormányzat költségvetésének tervezése során legfontosabb szempont az önkormányzat fenntartásában lévő intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése és az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak magas színvonalú ellátása.
Személyi juttatások és járulékok
A személyi juttatások tekintetében az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok figyelembe vették a koncepcióban meghatározott alapelveket, a létszámok a szakmai feladatellátáshoz igazodva kerültek kialakításra.
A 2020. január 1-jétől hatályos minimálbér és garantált bérminimum szabályok érvényre juttatása jelentős forrást igényel az előzőekben már bemutatott adatok szerint.
Polgármesteri Hivatal személyi kiadásai között - az előzőekben már ismertetettek szerint – 2020. február 29-ig 31 fő + 2 fő rehab. foglalkoztatott státuszt, március 1-től 27 + 1 fő rehab. foglalk. státuszt tartalmaz a tervezet - bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani.
A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke 53.000 Ft.
A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2020. évben is a jogszabály által meghatározott kötelező mértékű bruttó 265.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is.
A hivatalnál 11 főt érintett a garantált bérminimum 210.600 Ft/hó összegre történő emelése, mely mutatja, hogy a tisztviselők munkájának anyagi elismerése alacsony.
2020. évben jubileumi jutalomra 1 tisztviselő lesz jogosult.
Az idegenforgalmi adóellenőrök megbízási díjának tervezett összege 5.000 ezer Ft.
A Polgármesteri Hivatal 2020. évi működésére tervezett bér és járulék kiadás 157.880 ezer Ft, mely 10.306 ezer Ft-tal kevesebb, mint előző évben.
A Fecskepart Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait tartalmazza, a pedagógus életpálya-modell bevezetésével meghatározott kötelező mértékekkel.
3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban. Ők 2016. január 1-jétől pedagógus II. kategóriába kerülnek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2020. évben is biztosított.
Az intézménynél egy korábban megüresedett státuszra évente, határozott idejű jogviszony keretében 1 fő óvodatitkár kerül foglalkoztatásra, a feladat állami támogatással történő finanszírozása gyermeklétszámhoz kötött (csak 100 fő felett biztosított).
Az intézménynél 7 főt érintett a garantált bérminimum 210.600 Ft/hó összegre történő emelése, illetve a nem pedagógus, nevelő-oktató munkát segítő alkalmazottak részére 2019. január 1-jétől – hasonlóan az előző évhez - központi intézkedéssel 7+3 % illetményemelés valósul meg, melyre az állami támogatás nyújt fedezetet.
A cafeteria-juttatás összege 10 ezer Ft/fő/hó.
2020. évben 5 fő szerez jogosultságot jubileumi jutalom megállapításra.
A Bölcsőde intézményegység feladatai a szociális ágazathoz tartoznak, a 7 fő engedélyezett közalkalmazotti státusz betöltött. 6 főt érintett a garantált bérminimum 210.600 Ft/hó összegre történő emelése. Ágazati intézkedéssel, a besorolástól függően jogosultak pótlékra a dolgozók 2016. december 1-jétől, melyre a bölcsődék új finanszírozási rendszere 2020. évben is forrást biztosít.
A cafeteria-juttatás összege 10 ezer Ft/fő/hó.
2020. évben 1 fő szerez jogosultságot jubileumi jutalomra.
A Fonyódi Kulturális Intézmény meghatározott dolgozói létszáma 8,5 fő, személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni. Az intézménynél 6 főt érint a garantált bérminimum 210.600 Ft/hó összegre történő emelése. 1 fő szerez jogosultságot jubileumi jutalomra.
A kulturális ágazatban központi intézkedés rendezi a béreket 2017. január 1-jétől, az un. kulturális illetménypótlék, melynek mértéke a közalkalmazott besorolásától függ. A ténylegesen kifizetett pótlék és járuléka központi forrásból megilleti az önkormányzatot, leigényelhető. A közalkalmazott intézményi dolgozók jogosultak az illetménypótlékra.
Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de az előző évekhez hasonlóan 2020. évben is biztosít a képviselő-testület 10 ezer Ft/fő/hó összegű juttatást.
Valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában egyszeri nettó 60 ezer Ft/fő/év összegű jutalom jogcímen fizethető juttatás kifizetéséhez biztosított a forrás a költségvetésekben.
Az önkormányzat és intézményei személyi juttatások kiemelt előirányzatának 2020. évi összege 311.895 ezer Ft.
A személyi juttatások után a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 2020. évben nem változik, továbbra is 17,5 %. Az önkormányzat és intézményei tekintetében 2020. évben a munkáltatót terhelő járulékok tervezett összege 59.170 ezer Ft.
Dologi kiadások
A tervezés alapvető szemlélete az volt, hogy a feladatellátáshoz szükséges működési feltételek megfelelő mértékig biztosítottak legyenek.
A dologi kiadások számítása során - a koncepció elvének megfelelően - a 2019. évi teljesítési adatokat bázisként vettük figyelembe a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések esetében és a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében is.
A dologi kiadások legjelentősebb részét a közüzemi kiadások jelentik, s ennek tudatában véleményünk szerint releváns mértékű megtakarítás érhető el a teljesítmények felügyeletével. Ennek érdekében szerződéseinket kontroll alatt tartjuk és a kedvezőbb paraméterek elérése érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk.
2015. decemberi ülésén a képviselő-testület döntést hozott a közvilágítás korszerűsítésére, mely karbantartásként kerül elszámolásra. 2020. évben 51.600 ezer Ft a közvilágításra tervezett kiadás.
A piac működtetésre 4.980 ezer Ft, a helyi autóbusz közlekedés biztosítására 4.121 ezer Ft, az EFOP iskolai integrált fejlesztés projekt működési kiadásaira 4.228 ezer Ft, az ügyeleti ellátásra szolgáltatási díjként 25.633 ezer Ft dologi kiadást terveztünk.
A Fecskepart Óvoda és Bölcsőde dologi kiadása összesen 14.520 ezer Ft. A szakmai és működtetési feladatokra jutó kiadásokat az ismert adatok és szerződések szerint határoztuk meg, a felújításból eredő többlet kiadásokat kiszűrtük.
A Fonyódi Kulturális Intézmények a város kulturális életének meghatározó, központi intézménye. Ezért kiemelt jelentőségűnek tartjuk az intézmény működtetését és az önkormányzati rendezvények szervezésében való közreműködését is.
Az intézmény dologi kiadásainak összege 29.610 ezer Ft, melyből könyvek beszerzésére 1,3 millió Ft, a közműdíjakra 4,9 millió Ft, a városi és önkormányzati hivatalos rendezvényekre 19 millió Ft a tervezett előirányzat.
Az önkormányzat a kulturális feladatok támogatására csekély összegű 6,5 millió Ft állami támogatásban részesül, azonban a könyvtári és közművelődési érdekeltség növelő támogatás, muzeális intézmények szakmai támogatása központosított előirányzatból a könyvtárak állománygyarapításához és a közművelődési infrastruktúra technikai, műszaki fejlesztéséhez, valamint a muzeális intézmények szakmai fejlesztéséhez év közben pályázati úton támogatás nyerhető.
A sikeres pályázathoz önerőt kell biztosítani, melynek összegét 1 millió Ft-ban terveztük.
A Fonyódi Polgármesteri Hivatal dologi kiadásainál – a többi intézményhez hasonlóan – a közüzemi díjakat és a működéshez, szakmai feladatok ellátásához szükséges alapvető kiadásokat tervezzük.
A dologi kiadások tartalmazzák a hivatal szakmai munkavégzésnek hátteréül szolgáló informatikai rendszerek használatának, karbantartásának kiadásait, az ügyviteli feladatok ellátásának, telefon és internet kiadások, postázás, irodaszerek beszerzésének kiadását, a járművek üzemeltetésének, karbantartásának költségeit, továbbképzések és foglalkozás egészségügyi ellátás kiadásait, a hivatal közmű kiadásait.
A hivatal dologi kiadásainak előirányzati összege a 2019. évitől 4,9 millió Ft-tal kevesebb 40.620 ezer Ft. Ebből 28.520 ezer Ft a közüzemi díjakra, üzemeltetésre és postai díjakra fordított kiadás, és 12.100 ezer Ft a szakmai feladatellátás kerete.
Szociálpolitika
A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).
A 2020. évben várhatóan kifizetésre kerülő helyi rendelet által szabályozott támogatások számításánál a 2019. évi adatok mellett az Ör. alapján jelentkezhető többlet kiadásokat is alapul vettük.
Az alábbi táblázat a különböző címekre kialakított 2020. évi keretszámokat mutatja: (ezer Ft)
Ellátás megnevezése |
Tervezett keret |
Rendkívüli települési támogatás – Átmeneti pénzbeli támogatás |
500 |
Rendkívüli települési támogatás - Temetési segély |
300 |
Települési támogatás - Lakásfenntartási támogatás |
1 200 |
Települési támogatás - Gyermekvállalási támogatás |
2 000 |
Rendkívüli települési támogatás - Közlekedési támogatás |
1 000 |
összesen |
5 000 |
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2020. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók 1.000 – 5.000 Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.
Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2019. évben 21 gyermek számára 10.000 Ft értékű utalvány került kiosztásra. A szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 1 éven aluli gyermek részesül a juttatásban.
A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva némi csökkenést mutat.
A helyi szociális rendeletünk 2019. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg és jelenleg nincs újabb ellátási formára koncepció előkészületben.
Működési célú pénzeszköz átadás
Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.
Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be. 2018. évtől pénzügytechnikailag a cég által beszedett térítési díjak nettó összegét az önkormányzat bevételeként is ki kell mutatni. Erre 20.200 ezer Ft-ot számolunk.
A pénzügytechnikai művelet +/- egyezősége érdekében az önkormányzati költségvetés kiadási oldalán ezzel azonos összegben meg kell emelni a gazdasági társaságnak adott támogatás összegét, ezt azonban pénzforgalom nélkül kell lebonyolítani, a cég felé támogatásként a 90.500 ezer Ft kerül megfizetésre. A 2020. évi támogatási összeg 5,2 millió Ft-tal több, mint az előző évben.
A támogatási összeget ennek megfelelően 90.500 ezer Ft + 20.200 ezer Ft = 110.700 ezer Ft keretben kell megállapítani.
A gyermekétkeztetésre kapott 2020. évi állami támogatás 48.184 ezer Ft.
A Fonyód Média Nonprofit Kft. működésének átalakítása folyamatban van. A 2020. évi alapfeladatainak ellátásához a saját bevételeinek figyelembe vételével 15.000 ezer Ft támogatást biztosít az önkormányzat.
A társaság tevékenységeként, prioritásként jelentkezik Fonyód város arculatának megújítása és a város márkázáshoz kapcsolódó teljes körű marketing tevékenység kialakítása, fejlesztése. Ezzel kapcsolatos feladatok ellenőrizhetően a társaságnál koncentrálódnak, melyre az előző évivel azonosan 11 millió Ft a tervezett keretösszeg.
A Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Közhasznú Kft. a 2020. évi feladatainak és az ahhoz kapcsolódó költségek tervét az önkormányzati bizottságok elé terjesztette. A feladatok kialakítása során fő szempont volt, hogy tartalmazza a város teljes külső megjelenésének további átalakítását, a közterületek parkosítását, karbantartását, a strandok igényes, megfelelő színvonalú működtetését.
A bevételek és a kiadások számbavételét követően a társaság tervezett 2020. évi működési támogatása 385.950 ezer Ft, mely tartalmazza a 2020. december 31-ig visszafizetendő 30 millió Ft összegű hiteltörlesztést is.
A beterjesztett fejlesztési kiadások további döntéseket igényelnek, így a társaság fejlesztési feladatainak megvalósítására 80.936 ezer Ft a képzett fejlesztési céltartalék.
Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk 2020. évi költségvetéséből várhatóan 25.633 ezer Ft szolgáltatási díjat fizet.
Az alapellátási feladatok költségeihez 8.000 ezer Ft a tervezett támogatási összeg.
A város egyes kötelező szociális feladatait - a kedvezőbb finanszírozású társulási keretek között - a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás által irányított Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ feladatellátásában valósítja meg.
Az intézmény látja el 2016. január 1-jétől a járási központ települések kötelező feladatellátásába rendelt család- és gyermekjóléti központ feladatait a Fonyódi járás közigazgatási területén. A szabályok szerint az intézményegység finanszírozása Fonyód Város Önkormányzatát terheli, melyhez 23,1 millió Ft állami támogatás érkezik.
A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység, melynek 2020. évi várható támogatása 15.519 ezer Ft.
Az 1. sz. mellékletben bemutatjuk az egyes szociális feladatokhoz mutatószámok alapján igényelt támogatások összegét.
A feladatok kiadásainak részletes kidolgozása, és a hozzá kapcsolódó bevételek összerendezése, valamint a társult Balatonfenyves Önkormányzattal történt előzetes egyeztetések (közös kiadások megosztása vonatkozásában) után számolva 30.606 ezer Ft saját forrást biztosít a város a feladatokhoz, valamint átadásra kerül a társulás felé a Fonyód által lehívott állami támogatás, szociális ágazati és kiegészítő pótlék is, összesen 129.054 ezer Ft.
Balatonfenyves Önkormányzata az intézményvezetői feladatok ellátásához és a hivatali munkaszervezeti feladatokhoz összesen 3.579 ezer Ft-tal járul hozzá, mely a Fonyódra jutó kiadásokba beszámításra kerül, csökkentve a hozzájárulás összegét.
Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre, ennek 2020. évi kerete 18.500 ezer Ft. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
Fonyódi Turisztikai Egyesület 2020. évi működésének támogatására 4 millió Ft, valamint a fonyódi kiemelt idegenforgalmi, turisztikai rendezvények szervezéséhez és lebonyolításához 20 millió Ft a kialakított támogatási keret. Az egyesület részére összesen 24 millió Ft támogatási keretet tartalmaz a tervezet 2020. évre.
Fejlesztési feladatok
Terveink és a folyamatban lévő pályázati eljárások alapján állítottuk össze az év során várható fejlesztési feladatokat az alábbiak szerint:
Felújítások
- Óvoda konyha felújítás befejezése
A Fecskepart Óvoda felújításához kapcsolódott és 2020. évre áthúzódik az óvodai konyha felújításának befejezése és pénzügyi teljesítése. A felújítás saját forrásból valósul meg, a végszámla kifizetésére 9.100 ezer Ft szükséges.
- Polgármesteri Hivatal tető felújítás
Az épület teteje rendkívül rossz állapotú, a nagy esőzések alkalmával beázik.
Pályázati forrásból tervezzük az épület teljes felújítását, de ez jelenleg nem elérhető.
A tető javítása halaszthatatlanná vált, erre 10.000 ezer Ft kiadást tervezünk.
- Városi strand partvédmű
A Képviselő-testület döntése alapján 2019. évben pályáztunk és a nyert 5.942 ezer Ft támogatás tárgy évben hívható le a Városi stand partvédőmű kialakítására, a felújítás kiadása 9.442 ezer Ft.
- Strandok fejlesztése
A Kisfaludy program keretében 2019. évben elkezdődtek a szabadstrandok infrastrukturális fejlesztései, a támogatási összegekről elszámoltunk. 2020. évben folytatódik a program, a támogatási összeg 167.860 ezer Ft, azonban elmarad az előző évi összegtől. (A megvalósítandó feladatokról külön előterjesztés készült.)
- Rianás Lakásszövetkezet épület felújítás Ady E. u
A Képviselő-testület 2019. évi döntése szerint vállalta, hogy az Ady E. utcai volt okmányiroda épület vonatkozásában a külső szigetelési munka megvalósításához 4.571 ezer Ft önrészt a tulajdon arányában teljesíti. A társasház által a dokumentumok intézése folyamatban van.
- Dióshegyi, Érsekújvár és Borszék utcák ivóvíz és csatornahálózat építése
A viziközmű vagyon átadásához kapcsolódóan még nem rendezett, korábban felhalmozódott és elkülönített számlánkon nyilvántartott 13.080 ezer Ft eszközhasználati díjból a város 3 utcáját érintő viziközmű hálózat tervezés és építés megvalósítása folyamatban van. A befejezés 2020. évi kiadási üteme szerződés szerint 17.757 ezer Ft, melyből 8.425 ezer Ft közmű alszámlán áll rendelkezésre.
Beruházások
- Csiszta kerékpárút építés
A Fonyód-Buzsák Csisztafürdő között létesítendő kerékpárút építése 100 % TOP forrásból, 469.985 ezer Ft támogatási összeg felhasználásával fog megvalósulni 2018-2021. években.
A támogatás teljes összege 2018. évben megérkezett előlegként a MÁK-nál vezetett projekt alszámlára. 2020. évre a teljes fennmaradó 458.852 ezer Ft összeget kiadásként tervezzük, a felhasználás a megvalósítás (tervezés és kivitelezés) ütemében történik majd az év során.
- Palánkvár játszótér építés
A Képviselő-testület 2019. évi döntése szerint kerül kialakításra a palánkvári játszótér 5.492 ezer Ft összegű VP támogatásból, melyhez 470 ezer Ft saját forrást biztosít az önkormányzat.
- A Balaton madártávlatból – Kilátó építés és sétány felújítás
A Magyar Turisztikai Ügynökség pályázatában az önkormányzat konzorciumi tagként vesz részt. A kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolására kiírt pályázat keretein belül új kilátó építésére és a Várhegy kilátó környezetének rendezésére, valamint a Szaplonczay sétány felújítására beadott pályázat 387.224 ezer Ft összegű támogatást kapott.
A 2019. évben támogatási előleget kaptunk, melyből a még fel nem használt maradvány összegét 119.179 ezer Ft tervezzük a beruházás 2020. évi kiadásaként (ebből 1.060 ezer Ft a projekt személyi kiadás). A feladatok megvalósításának megfelelően a támogatás fennmaradó része rendelkezésre áll.
- Kajak tárolóhoz eszköz beszerzés
A Magyar Kajak-Kenu Szövetség nyertes pályázatával létesült a Városi strandon kajak-kenu tároló, melyhez tárolási eszközök beszerzését tervezzük 610 ezer Ft összegben.
- Térfigyelő kamera rendszer
A lakosság által régóta igényelt és a város közbiztonságát erősítő beruházás a térfigyelő kamera rendszer építése. A Képviselő-testület döntése szerint az előkészítési munkák már előrehaladottak. A tervezett 15 millió Ft saját forrásból a kamera rendszert működtető infrastruktúra kerül megvalósításra hálózattal együtt, illetve a kiépítéstől függően fogjuk kihelyezni szakaszosan a kamerákat is.
- EFOP mobil színpad
Az iskolai ismeretterjesztő EFOP 3.3.2 jelű pályázati konstrukció megvalósítása során kerül beszerzésre egy mobil színpad, támogatási forrás felhasználásával. A kiadás tervezett összege 1.410 ezer Ft.
- Gokart pálya vásárlás
A Képviselő-testület 2019. évi döntése szerint a piac melleti gokart pályát megvásárolta az önkormányzat. A vételár 19 millió Ft összegű kifizetése 2020. évre áthúzódott.
- A Fonyódi Kulturális Intézmény költségvetésében bruttó 1.000 ezer Ft eszközbeszerzést terveztünk, mely a 2020. évi közművelődési érdekeltségnövelő pályázat önereje.
- A Fecskepart Óvoda és Bölcsőde intézmény költségvetésében 505 ezer Ft szerepel informatikai eszköz beszerzésre.
- A Polgármesteri Hivatal tárgy évi költségvetése informatikai eszköz beszerzésre 3.200 ezer Ft keretet tartalmaz.
Fejlesztési célú átadások között kell elszámolni az új nagyméretű élőfüves és 2/3-os méretű műfüves labdarúgópálya megépítésére önkormányzati saját forrásból az MLSZ felé átadásra kerülő 58.833 ezer Ft-ot.
A 2020. évre tervezett fejlesztési kiadások összege 902.721 ezer Ft.
Tartalékok
A rendelettervezetben tartalékok képzése az alábbiak szerinti
· az általános tartalék 10.000 ezer Ft,
· a fejlesztési céltartalék 110.936 ezer Ft,
melyből
· a fejlesztési tartalék 30.000 ezer Ft,
· a VÜSZ fejlesztési céljaira 80.936 ezer Ft.
Összefoglaló
A beterjesztett rendelet-tervezet a rendelkezésre álló információk alapján és a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2020. évi működési és fejlesztési feladatainak megvalósítását realizáló bevételek és kiadások előirányzatait.
A pénzügyi stabilitás biztosítása, javítása és a megfelelő fejlesztési források elérése érdekében továbbra is folytatnunk kell a biztonságos, kiszámítható gazdálkodást, és a feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.
Kiemelt hangsúlyt kell fektetni az ellátandó feladatok súlyozására, a feladatellátás hatékonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak fejlesztésére. A tervezett feladatok körében a kötelező és önként vállalt feladatok finanszírozását rangsorolni kell.
A beterjesztett 2020. évi költségvetési rendelet-tervezet könyvvizsgálói elfogadói javaslattételre megküldésre került, a Bizottságok véleményezéséig várhatóan megérkezik.
Kérjük a Tisztelt Bizottságokat az előterjesztett tervezet megtárgyalására és a Képviselő-testületet Fonyód Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről szóló rendelet megalkotására.
Hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
1. társadalmi hatásai: nem realizálható
2. gazdasági hatásai: nem realizálható
3. költségvetési hatásai: a rendelet az önkormányzat gazdálkodási szabályait és pénzügyi kereteit alapozza meg
4. környezeti következményei: nem realizálható
5. egészségi következményei: nem realizálható
6. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható
7. megalkotásának szükségessége:
az önkormányzatnak törvényben foglalt kötelezettsége az adott évre költségvetést alkotni, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján.
8. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Fonyód Város Önkormányzat működő képtelenné válik
9. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
a feltételek biztosítottak.
Előterjesztés mellékletei:
1. sz. melléklet: Kimutatás a 2020. évi normatív állami támogatásokról
2. sz. melléklet: Jegyzőkönyv a Fecskepart Óvoda és Bölcsőde intézmény
2020. évi költségvetésének tárgyalásáról
3. sz. melléklet: Jegyzőkönyv a Fonyódi Kulturális Intézmények
2020. évi költségvetésének tárgyalásáról
Döntéshozói vélemények
Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság |
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Jogi és Humán Bizottság | A Jogi és Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2020. évi költségvetési rendeletének megalkotására"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének */2020.(II.13.)
önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk. (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
Általános rész
1. §
(1) E rendelet hatálya az önkormányzatra, annak szerveire (polgármester, bizottságok) és az önkormányzat által irányított költségvetési szerveire, és az önkormányzat gazdasági társaságaira terjed ki.
(2) E rendelet hatálya kiterjed az átadott támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. §
(1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) A költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet:
- Fecskepart Óvoda és Bölcsőde
- Fonyódi Kulturális Intézmények
- Fonyódi Polgármesteri Hivatal
- Fonyód Város Önkormányzata
I. Fejezet
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege,
a hiány/többlet mértéke
1. Az önkormányzat bevételei és kiadásai
3. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2020. évi költségvetését
2.395.000 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
2.395.000 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
· a működési célú bevételt 1.453.053 ezer Ft-ban
ebből:
· előző évi pénzmaradvány 206.651 ezer Ft-ban
· a működési célú kiadásokat 1.363.304 ezer Ft-ban
ebből:
· a személyi juttatások kiadásait 311.895 ezer Ft-ban
· a munkaadókat terhelő járulékokat 59.170 ezer Ft-ban
· a dologi kiadásokat 273.315 ezer Ft-ban
· egyéb működési célú kiadásokat 703.924 ezer Ft-ban
· ellátottak pénzbeli juttatásait 5.000 ezer Ft-ban
· az általános tartalékot 10.000 ezer Ft-ban
· a felhalmozási célú bevételt 923.908 ezer Ft-ban
ebből:
· előző évi pénzmaradvány 609.814 ezer Ft-ban
· a felhalmozási célú kiadást 1.013.657 ezer Ft-ban
ebből:
· a beruházások összegét 625.158 ezer Ft-ban
· a felújítások összegét 218.730 ezer Ft-ban
· egyéb felhalmozási célú kiadások 58.833 ezer Ft-ban
· a fejlesztési célú tartalékot 110.936 ezer Ft-ban
· a finanszírozási célú pénzügyi művelet működési bevételét 18.039 ezer Ft-ban
· a finanszírozási célú pénzügyi művelet működési kiadását 18.039 ezer Ft-ban
állapítja meg.
4. §
(1) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek kiadási előirányzatait e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek bevételeit e rendelet 3. számú melléklete szerint állapítja meg.
(4) A képviselő-testület az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek kiadásai előirányzatait e rendelet 4. számú melléklete szerint állapítja meg.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének bevételeit e rendelet 5/1. számú melléklete szerint, a kiadásait az 5/2. számú melléklete szerint állapítja meg.
(6) A képviselő-testület a beruházási kiadásokat feladatonként e rendelet 6. számú melléklete szerint állapítja meg.
(7) A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 7. számú melléklete szerint állapítja meg.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek éves létszám-előirányzatát e rendelet 8. számú melléklete szerint állapítja meg.
(9) Az önkormányzat és költségvetési szervei összevont költségvetési mérlegét e rendelet 9/1., 9/2., 9/3. számú melléklete tartalmazza.
(10) A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.
2. A bevételi többlet kezelése
5. §
(1) A gazdálkodás során év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület a pénzforgalmi számlát vezető pénzintézetnél lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását - összeghatár kikötése nélkül - a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
3. Általános és céltartalék
6. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
10.000 ezer Ft összegben állapítja meg.
(2) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület rendelkezik.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát
110.936 ezer Ft összegben
e rendelet 11. számú mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(4) A képviselő-testület a céltartalékkal való rendelkezés jogát az alábbiak szerint állapítja meg:
a) a 11. számú melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt el nem érő felhasználás esetén a gazdasági társaság kérelmére, a fejlesztési feladat pontos meghatározásával, kizárólag a polgármester jóváhagyásával használható fel a céltartalék;
b) a 11. számú melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt elérő céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik;
c) a 11. számú melléklet 2. b) pontjában meghatározott cél esetében a céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik;
d) a polgármester a céltartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
4. Több éves kihatással járó feladatok
7. §
A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 12. számú melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
5. Előirányzat-felhasználási ütemterv
8. §
A 2020. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. számú melléklet tartalmazza.
6. Támogatások
9. §
A képviselő-testület a közvetett támogatásokat e rendelet 14. számú melléklete szerint állapítja meg.
7. Adósságot keletkeztető ügyletek
10. §
A 2020. évi költségvetésben szereplő saját bevételek és kötelezettségek arányát a rendelet 15. számú melléklete, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségek arányát a rendelet 16. számú melléklete tartalmazza.
8. Önként vállalt és államigazgatási feladatok
11. §
Fonyód Város Önkormányzata által ellátandó önként vállalt feladatokat, valamint az államigazgatási feladatokat a 17. számú melléklet tartalmazza.
II. Fejezet
2020. évi költségvetés végrehajtásának, módosításának és felhasználásának szabályai
1. A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
12. §
(1) Az államháztartás pénzeszközei felhasználásával, az államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő - nettó 5 millió forintot meghaladó értékű - árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítésre vonatkozó szerződések megnevezését, tárgyát a szerződés megkötését követő hatvan napon belül közzé kell tenni.
(2) Az önkormányzat által benyújtani kívánt pályázat esetében - amennyiben annak megvalósítása önkormányzati saját forrást igényel - a benyújtást megelőzően a képviselő-testület hozzájáruló döntése szükséges.
Az önkormányzat valamennyi sikeres pályázata esetén a támogatási szerződés megkötéséhez a képviselő-testület megerősítő döntése szükséges.
(3) Az önként vállalt feladatok forrását az építményadó kivetéséből származó bevétel biztosítja.
13. §
(1) A költségvetési szerv éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az önkormányzat által igényelt normatív állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikai, egyéb dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljes körű felelősséggel tartozik. Az intézményi mulasztásokból, pontatlanságokból adódó visszafizetési kötelezettség az érintett intézmény költségvetését terheli.
(2) A költségvetési szerv az éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szerv vezetője felel a szerv költségvetésében meghatározott kiadási előirányzatok felhasználásáért, a bevételi előirányzatok teljesítéséért. Köteles feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről úgy gondoskodni, hogy biztosítsa a költségvetésben megállapított előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználását.
(5) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(6) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása önkormányzati többlettámogatást igényel.
(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
14. §
(1) Az önkormányzat a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési feladatai ellátásához - e rendelet 5.2. számú melléklet 11. d.) pontjában meghatározott keretek mértékéig - a támogatást időarányosan, illetve a feladatellátás végrehajtási üteméhez igazodóan, a társaság által előzetesen benyújtott kérelemre, a polgármester jóváhagyásával teljesíti.
(2) A kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok támogatásáról a polgármester a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.
15. §
A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
2. A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat és az irányítása alá tartozó intézmények költségvetését - e rendelet módosításával - év közben megváltoztathatja. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(2) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletben történő átvezetés és módosítás után használhatják fel.
(3) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belüli átcsoportosításról az önkormányzatnál a polgármester, költségvetési intézmények esetében a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(4) A képviselő-testület nem engedélyezi, hogy a költségvetési szervek év közben saját hatáskörű előirányzat módosítást hajtsanak végre a kiemelt előirányzatok között.
3. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. §
(1) A költségvetési szerv vezetője önálló gazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszámkeretet a tényleges foglalkoztatás során nem lépheti túl, köteles a tárgy évi költségvetésben meghatározott személyi juttatás előirányzaton belül gazdálkodni.
(2) A képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál a törvény által kötelezően előírt, illetve a képviselő-testület által engedélyezett többletkiadásokra biztosít önkormányzati támogatást.
(3) A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke 2020. január 1-től 53.000 Ft.
(4) A költségvetési szerv vezetője csak abban az esetben fordulhat az irányítóhoz személyi juttatás pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(5) A képviselő-testület engedélyezi, hogy a Somogy Megyei Kormányhivatal Fonyódi Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya által bonyolított, támogatott időszakos foglalkoztatási programokban az önkormányzat és költségvetési szervei, valamint a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok a közfeladatok ellátása érdekében részt vegyenek.
4. Támogatási szerződés
18. §
(1) Az önkormányzat saját forrásaiból kialakított keret terhére nyújtott támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni (különös tekintettel: a támogatás felhasználására, a folyósítás feltételeire, az elszámolás szabályaira) önkormányzati rendeletben szabályozott módon.
(2) A képviselő-testület
a) az államháztartáson kívülre - a civil szervezetek részére nyújtandó támogatások elbírálását e rendelet 5.2. számú melléklet 11. a.) pontjában meghatározott keret összeg mértékéig a Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottságra ruházza át. A bizottság a határozataival felhatalmazza a polgármestert a támogatási szerződés aláírására. A támogatási szerződés megkötését megelőzően valamennyi szervezet kötelezett az önkormányzati rendeletben meghatározott dokumentumok elkészítésére.
b) a szociális juttatások körét az ágazati önkormányzati rendeletekben foglaltak szerinti önkormányzati szervre ruházza át.
(3) A támogatásban részesülő államháztartáson kívüli szervezetek kötelesek a részükre céljelleggel megítélt támogatás rendeltetésszerű, szerződés szerinti felhasználásáról – a felhasználástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a tárgyév december 31-ig – elszámolni. Az elszámoláshoz csatolni kell a támogatás célszerinti felhasználását igazoló pénzügyi bizonylatok másolatát.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek részére újabb támogatás a tárgy évet követő 2 évig nem ítélhető meg.
A támogatott köteles a támogatás teljes összegét a felszólítástól számított 15 napon belül az önkormányzat részére visszafizetni.
19. §
A képviselő-testület az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek támogatását (intézményi finanszírozás) e rendelet 3. számú melléklete szerinti keretek összegéig a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.
5. Szolgáltatási szerződés
20. §
(1) Az önkormányzat által irányított költségvetési szerveknél szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának - az irányítóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
6. Költségvetés módosítása
21. §
A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés bevételi - kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.
Záró és egyéb rendelkezések
22. §
(1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) E rendelet 2020. február 14. napján lép hatályba.
Fonyód, 2020. február 13.
Hidvégi József Nagy Brigitta
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2020. február 14.
Nagy Brigitta
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal