19. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2016. augusztus 24-i ülésére
2016. augusztus 24-i ülésére
Tárgy: | Üdülő ingatlanok szemétszállítása | |
Készítette: | Nyíri Szmolár Eszter | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
2016. I. félévében többször tárgyalta már a Testület az üdülő ingatlanok szemétszállításának megoldásra váró kérdéseit. Az elsődleges irányvonal az illegális hulladéklerakások megszüntetése mellett az volt, hogy a külterületeken található üdülősorokon is időszakos, de rendszeres hulladékszállítás valósuljon meg. A rendszeres szállítás mikéntjét azonban széles körben szükséges egyeztetni az érintettek megkeresésével, célul kitűzve a legoptimálisabb megoldás megtalálását.
2016. augusztus 5-én került sor az első, Önkormányzatunk által kezdeményezett egyeztetésre a helyi Horgászegyesületekkel.
A meghívottak köre: Gyomai Horgászok Egyesülete, Sóczózugi Horgász Egyesület, Körösi HSz Horgászegyesület, Körösi Halász Szövetkezet, Körösvidéki Horgász Egyesületek Szövetség, Bónom-zug Vízéért Egyesület, Természetvédelmi és Horgász Egyesület (Papp-zugi Holtág), Templom-zugi Környezetvédelmi és Horgász Egyesület, Kecsegészug Tájvédelmi és Horgász Egyesület, Somogyi Ferenc.
Az ülésen részt vett Toldi Balázs polgármester, Pardi László városüzemeltetési osztályvezető, a Gyomaközszolg Kft. képviseletében Vaszkó Anikó, a meghívottak közül Malatyinszki Pál (Sóczózugi KHE), Csapó László (Bónom zug VE), Dr. Hunya Miklós (KHESZ) valamint Oláh Károly (Kecsegészug THE).
Az egyeztető megbeszélés elsődleges célja volt az üdülő területek hulladékgyűjtésének megoldására, az illegális hulladéklerakások megszüntetésére irányuló terv kidolgozásának megkezdése. A megkeresett horgászegyesületektől, személektől azt várjuk, hogy a helyi specialitásokat, valamint az üdülő tulajdonosok / használók igényeit ismerve segítsék munkánkat a lehető legoptimálisabb terv kidolgozásában.
A megjelenteknek röviden felvázolásra került az aktuális helyzet kezdve az elején, miszerint az Önkormányzat kötelezően ellátandó feladatai között szerepel a hulladékelszállítás megszervezése, melynek szövevényes és nehézkes törvényi háttere van. Gyomaendrőd speciális helyzetben van, mert a 16 holtágával remek üdülőhelyül szolgál, de sajnos táptalaja az illegális hulladéklerakásnak is. Olyan szempontból is speciális a helyzetünk, hogy míg más Önkormányzatoknak az üdülő területei nagy részben kiépítettek, vagy jól megközelíthetőek (pl. Balaton környéke), addig nálunk a 16 holtág egyes helyei már nem vagy csak nehezen megközelíthetőek nagyobb hulladékgyűjtő járművel. Természetesen a költségek is másak, hiszen az ország 8. legnagyobb közigazgatási területével rendelkezünk, keleti irányból nyugatra tartva a holtágak mentén végig üdülő / hétvégi házas területek terülnek el. Ebből adódóan a hulladék szállítás költsége a nagyobb távolságok miatt jóval több, mint egy tömöttebb elrendezésű – bár nagyobb lélekszámú – településen.
Régi gyakorlat volt a holtág kezelők / horgászegyesületek részéről, hogy a nyári időszakra konténereket béreltek, de ez egyrészt anyagilag igen megterhelő volt, másrészt pedig felvetődik a kérdés, meddig lehet átvállalni egy-egy ilyen egyesületnek az ingatlan tulajdonosoktól a szemét elszállításának megfizetését? Tény, hogy sajnos az illegális szemétlerakók nem csak az éppen üdülők közül kerülnek ki, de a hulladék szervezett elszállításának megoldása elengedhetetlen ezeken a területeken.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban Ht.) értelmező rendelkezései alapján önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat: a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontja szerinti közfeladat az önkormányzat közigazgatási területén a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás helyi szintű részletszabályainak meghatározása, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltató kiválasztása, a közszolgáltatási szerződés megkötése. A közigazgatási terület pedig természetesen kiterjed a külterületi üdülő ingatlanokra is, melynek sajátos szabályait az Önkormányzat a Ht. 35. § (1) bek. f) pontja alapján állapíthatja meg.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban Ht.) értelmező rendelkezései alapján önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat: a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontja szerinti közfeladat az önkormányzat közigazgatási területén a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás helyi szintű részletszabályainak meghatározása, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltató kiválasztása, a közszolgáltatási szerződés megkötése. A közigazgatási terület pedig természetesen kiterjed a külterületi üdülő ingatlanokra is, melynek sajátos szabályait az Önkormányzat a Ht. 35. § (1) bek. f) pontja alapján állapíthatja meg.
A vizsgálatot a területi hatály értelmezése után a kötelezettek körének megállapításával folytattuk. A Ht. nem fogalmaz meg külön üdülő ingatlant, csak ingatlanhasználót: az ingatlan birtokosa, tulajdonosa, vagyonkezelője, valamint a társasház és a lakásszövetkezet, aki (amely) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást e törvény szerinti szerződéses jogviszony keretében kötelező jelleggel igénybe veszi és akinek (amelynek) a közszolgáltató rendszeres időközönként rendelkezésére áll.
A tárgyi hatály nem kérdéses, háztartási hulladék: a háztartásokban képződő vegyes, elkülönítetten gyűjtött, valamint lomhulladék, ideértve a lakásokban, lakóingatlanokban, a pihenés, üdülés céljára használt helyiségekben, valamint a lakóházak közös használatú helyiségeiben és területein képződő hulladékot.
A szemét keletkezését tehát a Ht. az ingatlanhoz köti, nem a személyhez, később természetesen ad szabályozást magára az üdülőterületekre, illetve meghagyja az önkormányzatoknak a megszervezés, rendelkezés jogát, tekintve, hogy ez már helyi specialitás. Ugyanakkor azt sem határozza meg, hogy az ingatlan mi alapján minősül üdülőnek. Ez Gyomaendrődöt pozitívan érinti, hiszen nálunk megoszlanak a HÉSZ szerinti besorolások, sok üdülő mezőgazdasági területként van nyilvántartva. A helyi adórendeletünk azonban már megfelelő alapot szolgáltat, hiszen ebből leszűrhetőek az üdülőként használt ingatlanok. Tehát lehatárolhatóak azok köre, akik üdülőként használják a telküket, hétvégi házukat, nekik törvény alapján kötelező igénybe venni ezen ingatlanuknál is a közszolgáltatást. Időlegesen, hiszen ezt a törvény szabályozza, díj szempontjából pedig az üdülőként nyilvántartott ingatlannal rendelkező tulajdonosok esetében az éves hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj 50%-át kell megállapítani. Az Önkormányzat helyi szabályozása alapján ennek a díjnak megfelelő közszolgáltatást szükséges biztosítani. A nagy kérdés: HOGYAN?
A júniusi Képviselő-testületi anyagban felvázolt lehetőségeket tárgyaltuk meg az egyeztető megbeszélés során. Az alábbi pontokban teljes mértékben egyetértettek a tárgyaló felek:
- A holtágakban felgyülemlő hulladék elszállításának költségeit nagyon nehezen viselik/viselték az egyesületek, nem tudják miből kigazdálkodni.
- A hulladékgyűjtő pontok használata ma még sajnos kulturálatlan, ráadásul nem csak az üdülő ingatlan tulajdonosok veszik igénybe.
- Az önkormányzat rendelettel történő szabályozásának tervét örömmel vették, a további egyeztetésekben is szívesen közreműködnek.
- Kisebb vita után maradt az az egységes álláspont, hogy a legjobban kezelhető megoldás a gyűjtőpont kialakítása lenne, további részletkérdés, hogy ott konténer elhelyezése, vagy tároló építése lenne az ideális.
- Jó lenne megoldani az esetleges őrzést is, a gyűjtő pontoknál fokozottabb figyelem elrendelésével, esetleg kamerarendszer kiépítésével.
Megállapodtunk továbbá, hogy a Közszolgáltató, valamint az éppen adott egyesület részvételével az üdülő területeket végigjárva a gyűjtőpontokat kijelöljük.
A kijelölés után lehetséges számolni a kilométerekkel, az ürítési napok meghatározása mellett. Javasolt a bekerített gyűjtőpont létesítése, mely a konténernél kulturáltabb formában takarná és védené az oda behelyezett hulladékot, ráadásul a tervek szerint létesítése a közmunka programba beépíthető, így kivitelezése minimális önerőt igényelhet csak.
A rendelet ezen irányú módosítását a következő idényre érdemes tervezni, addig a bekerülési költségek számítása, a szerződéses oldal NHKV ZRT.-vel történő egyeztetése, a gyűjtőpontok kijelölése folyamatos és további munkát igényel.
Kérem a Tisztelt-képviselő testületet az előterjesztés megtárgyalására, a döntés meghozatalára!
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | ||
"Üdülő ingatlanok szemétszállítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy hagyja jóvá az üdülő ingatlanok hulladékszállításáról szóló tájékoztatót. Javasolja továbbá, hogy utasítsa a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Városüzemeltetési Osztályát, hogy az üdülő területeken a gyűjtőpontok kijelölését - az érintettekkel egyeztetve - kezdje meg, a kijelölések leegyeztetését követően azt terjessze elő a Képviselő-testület elé.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2016. 10. 31.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Nyíri Szmolár Eszter