2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2016. október 17-i ülésére
2016. október 17-i ülésére
Tárgy: | A köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelet módosítása | |
Készítette: | Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2016. februári ülésén döntött arról, hogy a gyomai és endrődi köztemetők üzemeltetési feladatait kegyeleti közszolgáltatási szerződés alapján a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság lássa el. A Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság a temetői szolgáltatások közül az urnafülke és az urnasírhely árait módosítani kívánja.
A módosítást azzal indokolja, hogy az urnafülke és urnasírhely megváltás díjtételei nincsenek összhangban az egyszemélyes normál, illetve a gyermek sírhelyek megváltásának árával. Jelenleg az egyszemélyes normál sírhely 25 évre nettó 14.422.- Ft, a gyermek sírhely 25 évre nettó 9.919.- Ft, az urnasírhely és urnafülke 15 évre nettó 42.750.- Ft. Az urnasírhely és urnafülke díjtétele így nem ösztönöz arra, hogy az ügyfél a kisebb terület igényű urnás temetésre alkalmas szolgáltatást válassza. Az ügyfél, a magas díjtétel miatt az urnás temetésnél is normál sírhelyet vált.
Fenti indokok miatt az üzemeltetéssel megbízott kft. ügyvezetője az alábbi díjtételek elfogadását javasolja 2016. november 1.-től kezdődően.
Urnafülke 15 évre nettó 16.500,- Ft
Urnasírhely 25 évre nettó 10.000.- Ft
A javasolt díjtételek alkalmazásával a temetői parcellákban azonos típusú sírhelyek kerülnek kialakításra, így javul a temetői összkép, továbbá a lakosság szélesebb köre meg tudja vásárolni a kisebb területet foglaló sírhelyeket, mely a temető helykihasználását növeli.
A temető üzemeltetésének jelenlegi költségei az egyéb díjak változását, esetleg új díjak bevezetését nem teszik szükségessé, azonban a kerekítési szabályokat alkalmazva javasoljuk a jelenleg alkalmazott díjak átdolgozását az egyszerűbb kezelhetőség érdekében.
Javaslat a köztemető fenntartási, üzemeltetési és szolgáltatási díjtételekre
adatok forintban
A | B | C | |
megnevezés | jelenlegi díj | javasolt díj | |
1 | Temető fenntartási hozzájárulás | 2.505 | 2.500 |
2 | Egyéb temető-üzemeltetési szolgáltatási díjak | ||
3 | Ravatalozó bérlet | 19.381 | 19.500 |
4 | Hűtőszekrény használata (Ft/nap) | 2.735 | 2.500 |
5 | Sírásás (egyszemélyes normál) | 11.629 | 12.000 |
6 | Sírásás (egyszemélyes mélyített) | 17.101 | 17.000 |
7 | Sírásás (gyermek sírhely) | 4.788 | 5.000 |
8 | Sírásás (urna sírhely) | 4.788 | 5.000 |
9 | Ügyintézés | 2.000 | 2.000 |
10 | Exhumálás során normál sír nyitása | 14.433 | 14.500 |
11 | Exhumálás során mélyített sír nyitása | 16.873 | 17.000 |
12 | Exhumálás | 9.321 | 10.000 |
13 | Sírhelyek árai | ||
14 | Egyszemélyes normál sírhely 25 évre | 14.422 | 14.500 |
15 | Kétszemélyes normál sírhely 25 évre | 28.845 | 29.000 |
16 | Egyszemélyes mélyített 25 évre | 19.038 | 19.000 |
17 | Kétszemélyes mélyített sírhely 25 évre | 38.077 | 38.000 |
18 | Gyermeksírhely 25 évre | 9.919 | 10.000 |
19 | Urnasírhely 25 évre | 42.750 | 10.000 |
20 | Urnafülke 15 évre | 42.750 | 16.500 |
21 | Egyszemélyes sírbolt 60 évre | 71.838 | 72.000 |
22 | Kétszemélyes sírbolt 60 évre | 103.766 | 104.000 |
23 | Háromszemélyes sírbolt 60 évre | 143.676 | 144.000 |
Az árak az ÁFÁ-t nem tartalmazzák.
Hatásvizsgálat:
1. A rendelet alkotásának társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: A rendelet megalkotásával a köztemető fenntartási és üzemeltetési díjak összhangja által az ügyfél a kisebb terület igényű urnás temetésre alkalmas szolgáltatást válassza, így a lakosság szélesebb köre meg tudja vásárolni a kisebb területet foglaló sírhelyeket.
2. A rendelet alkotásának környezeti és egészségügyi következményei: Az önkormányzat rendeletében a javasolt díjtételek alkalmazásával a temetői parcellákban azonos típusú sírhelyek kerülnek kialakításra, így javul a temetői összkép. a rendelet megalkotása a temető rendezett és szabályozott használatát szolgálja.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet nyomán életbe lépő szabályozás közvetlenül nem jelent többlet adminisztratív terheket.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: A rendelet megalkotásával az önkormányzati szabályozás teljes mértékben megfelel a törvényi felhatalmazásnak és szabályozásnak.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A megalkotásra kerülő rendelet többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez, mivel az abból következő igazgatási tevékenységet a szervezetben már alkalmazott munkaerő végzi, amelynek költségeit az éves költségvetések tartalmazzák.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
A köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló …./2016. (…) önkormányzati rendelet-tervezet
Általános indoklása
Jogszabály kötelezi az önkormányzatokat, hogy a temető üzemeltetésével és fenntartásával kapcsolatosan felmerült és szükséges indokolt költségek alapján állapítsa meg a temetői létesítmények, illetve az üzemeltető által biztosított szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díjakat. Az erről szóló rendelkezéseket helyi rendeletben kell megállapítani.
Részletes indoklás
Az 1. § indokolása: A rendelet meghatározza a temetői létesítmények, illetve az üzemeltető által biztosított szolgáltatások igénybevételéért fizetendő díjakat, és a díjak beszedésének módját.
A 2. § indokolása: Meghatározza a sírbolt, urnafülke és sírhely egyszeri megváltásának időtartamát.
A 3. § indokolása: Meghatározza azon szolgáltatásokat, melyek kizárólag az üzemeltető szakszemélyzetének igénybevételével végezhetők el.
A 4. § indokolása: A díjtételeket az 1. mellékletben meghatározott mértékben állapítja meg.
Az 5. § indokolása: Rendelkezik a módosító rendelet hatályba lépésének és hatályvesztésének napjáról.
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a rendelet módosításának elfogadására.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet módosításának elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet módosításának elfogadását. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelet módosításának elfogadását. | |
"A köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Tervezet
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2016. (…) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 41. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Ör.) 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § (4) Az üzemeltető a köztemetők működtetését biztosító fenntartási, üzemeltetési és a temetkezési szolgáltatási díjakat az önkormányzat nevében - más helyett történő számlakibocsájtás útján - szedi be és kezeli. Az üzemeltetéshez klapcsolódó kiadásait köteles a számvitelében elkülönítetten kimutatni. A köztemető fenntartási, üzemeltetési és szolgáltatási díjtételeket az 1. melléklet tartalmazza."
2. § Az Ör. 7. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (4) Az egyszeri megváltás időtartama:
a) sírbolt esetén: 60 év
b) urnafülke esetén: 15 év
c) sírhely esetén: 25 év."
a) sírbolt esetén: 60 év
b) urnafülke esetén: 15 év
c) sírhely esetén: 25 év."
3. § Az Ör. 12/A. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„12/A. § A köztemetőben a sírásással, sírhelynyitással és exhumálással kapcsolatos feladatok kizárólag az üzemeltető szakszemélyzetének igénybevételével végezhetők el, melynek díját az 1. melléklet tartalmazza.”
4. § Az Ör. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
5. § Ez a rendelet 2016. november 1.-én lép hatályba, és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
1. melléklet a / 2016. ( . .) önkormányzati rendelethez
Köztemető fenntartási, üzemeltetési és szolgáltatási díjtételek
adatok forintban
A | B | |
1 | Temető fenntartási hozzájárulás | 2.500 |
2 | Egyéb temető-üzemeltetési szolgáltatási díjak | |
3 | Ravatalozó bérlet | 19.500 |
4 | Hűtőszekrény használata (Ft/nap) | 2.500 |
5 | Sírásás (egyszemélyes normál) | 12.000 |
6 | Sírásás (egyszemélyes mélyített) | 17.000 |
7 | Sírásás (gyermek sírhely) | 5.000 |
8 | Sírásás (urna sírhely) | 5.000 |
9 | Ügyintézés | 2.000 |
10 | Exhumálás során normál sír nyitása | 14.500 |
11 | Exhumálás során mélyített sír nyitása | 17.000 |
12 | Exhumálás | 10.000 |
13 | Sírhelyek árai | |
14 | Egyszemélyes normál sírhely 25 évre | 14.500 |
15 | Kétszemélyes normál sírhely 25 évre | 29.000 |
16 | Egyszemélyes mélyített 25 évre | 19.000 |
17 | Kétszemélyes mélyített sírhely 25 évre | 38.000 |
18 | Gyermeksírhely 25 évre | 10.000 |
19 | Urnasírhely 25 évre | 10.000 |
20 | Urnafülke 15 évre | 16.500 |
21 | Egyszemélyes sírbolt 60 évre | 72.000 |
22 | Kétszemélyes sírbolt 60 évre | 104.000 |
23 | Háromszemélyes sírbolt 60 évre | 144.000 |
Az árak az ÁFÁ-t nem tartalmazzák.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: