4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2016. november 14-i ülésére
2016. november 14-i ülésére
Tárgy: | A közösségi együttélés alapvetőszabályairól és ezek megszegésének jogkövetkezményeiről szóló rendelet előkészítése | |
Készítette: | Pardi László | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
2012. május 31–ig magasabb szintű szabályozás miatt a helyi rendeletekben megfogalmazott szabálysértési rendelkezéseket hatályon kívül kellett helyezni. Bár Önkormányzatunk is foglalkozott a kirívóan közösségellenes magatartásokról szóló helyi rendeletek megalkotásával, azonban az Alkotmánybíróság a 38/2012. (XI. 14.) AB határozattal Alaptörvény-ellenesnek minősítette, és 2012. november 15-i hatállyal megsemmisítette a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 51. § (4) bekezdését és 143. § (4) bekezdés e) pontját, mely lehetővé tette az ilyen témájú rendelet megalkotását.
Az azóta eltelt időszakban kiderült, hogy vannak olyan magatartások, melyek szankcionálatlansága komolyan veszélyezteti városunk közrendjét, az itt élő emberek nyugalmát. Ezért mindenképpen szükséges gondoskodni a szabályozásról.
Az Mötv. 143. § (4) bekezdés d) pontjában foglaltak szerint:
„Felhatalmazást kap a helyi önkormányzat képviselő-testülete, hogy rendeletben határozza meg:
d) az öngondoskodás és a közösségi feladatok ellátásához való hozzájárulás, továbbá a közösségi együttélés alapvetőszabályait, valamint ezek elmulasztásának jogkövetkezményeit".
Gyakorlati tapasztalatok alapján szabályozás szükséges az alábbi témakörökben:
- állattartás körülményei
- magánterületek karbantartása
- ingatlanok előtti közterületek karbantartása
- közterületen történő gépjármű tárolás
Állattartás szabályozása:
Az állattartás körülményeit a magasabb szintű jogszabályok nem szabályozzák kellő mértékben, ezért az alábbi területeken szabályozás szükséges:
- megfelelő higiénia biztosításának kötelezettsége az állattartás környezetében,
- rovar és rágcsáló irtás kötelezettsége,
- trágya tároló kialakítás kötelezettsége,
Magánterületek karbantartása, ápolása
A magántulajdonú ingatlanok esetében szabályozni kell a rendszeres karbantartás gyakoriságát és tartalmát. Rögzíteni szükséges hogy, az ingatlan tulajdonosának vagy használójának az ingatlan tisztántartását és ápolását olyan mértékben kell végeznie, hogy az ingatlan állapota más embernek kárt, sérelmet ne okozzon.
Szabályozási pontok:
- Ingatlanon belüli zöldterületek rendszeres ápolási kötelezettség,
- rendszeres rovar és rágcsáló irtási kötelezettség,
- az ingatlant határoló kerítések jó karban tartási kötelezettsége,
- házszám feltüntetés kötelezettsége.
Ingatlanok előtti közterületek karbantartása
A helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló 5/2004. (I. 28.) GKM rendelet szerint az ingatlan tulajdonosának (kezelőjének, használójának) kell gondoskodnia az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában 1 m széles területsáv, illetve ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület), valamint a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai tisztántartásáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok eltávolításáról. Sajnos a rendelet a szankcionálásra nem terjed ki és nem foglalkozik a zöldterület karbantartásával, így ezt a területet is szabályozni kell.
A szabályozás az alábbiakra terjedne ki:
- ingatlan előtti járda tisztán tartása és síkosság mentesítési kötelezettség,
- ingatlan előtti csapadékvíz elvezető árok karbantartási kötelezettség, rongálásának tilalma
- ingatlan előtti zöldterület karbantartási kötelezettség és a gyomirtás tiltása
Közterületen történő gépjármű tárolás
Egyre nagyobb probléma a városban a lerobbant, működésképtelen gépjárművek, mezőgazdasági gépek közterületen történő tárolása, mely megnehezíti a közterületek karbantartását és rontja a településképet is.
A közösségi együttélés alapvetőszabályaitsértő magatartások elkövetővel szemben közigazgatási hatósági eljárás lefolytatásának van helye, amelyre az irányadó általános szabályokat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rögzíti. A kötelezettségek elmulasztása közigazgatási bírság kiszabására ad lehetőséget, melynek összege magánszemélyek esetében ötezer forinttól ötszázezer forintig terjedhet, jogi személyeknél vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok esetében egymillió forintig terjedhet.
Véleményünk szerint ez a megalkotandó rendelet is hozzájárul azon közös célkitűzésünk eléréséhez, hogy javítsuk városunk közrendjét, közbiztonságát, megóvjuk közterületeink állagát.
A rendelet szövegtervezete a mellékletben megtalálható.
A jogszabály-tervezet hatásai
Társadalmi hatások
A közrend, közbiztonság javulása, közterületek rendezettsége, tisztasága
Gazdasági, költségvetési hatás
A rendelet alapján kiszabható közigazgatási bírság Önkormányzatunk számára bevételt eredményez.
Környezeti, egészségi hatások
Hozzájárul a tisztább, rendezettebb városképhez.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
Az önkormányzati rendeletben foglalt közösségi együttélés szabályaiba ütköző magatartásokkal kapcsolatos eljárások lefolytatása a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti keretén belül valósul meg.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, szükség esetén a szabályozási területek számát kiegészíteni szíveskedjen.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | ||
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | ||
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | ||
"Rendelettervezet elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a közösségi együttélés alapvetőszabályairól és ezek megszegésének jogkövetkezményeiről szóló rendelet előkészítéséről szóló előterjesztés tartalmával és az előterjesztés mellékletében lévő rendelet szövegtervezetével értsen egyet , azt II. fordulós tárgyalásra tartsa alkalmasnak.
A Képviselő-testület utasítsa a jegyzőt a rendelet szövegtervezetének kidolgozására és a 2016. decemberi Képviselő-testületi ülésre történő beterjesztésére.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2016. 12. 16.
Felelős: Dr. Uhrin Anna
Hivatali felelős: Pardi László
Mellékletek: