13. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2016. december 12-i ülésére
2016. december 12-i ülésére
Tárgy: | Hulladékgazdálkodással kapcsolatos közbeszerzés | |
Készítette: | Szmolár Eszter | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A hulladékgazdálkodás hazai szabályozási rendszerének átalakítása 2012-re nyúlik vissza, az új hulladéktörvény megalkotásának idejére. Az Európai Unió környezetvédelmi szempontok miatt a hulladékok termelődésének csökkentésére, a hulladékká vált anyag újrahasznosítására, lerakástól való eltérítésre ösztönözte tagállamait, nem csekély mennyiségi kvóták meghatározásával. Uniós pályázati források nyíltak a hulladék megfelelő kezelésének elősegítésére, ugyanakkor a pályázatokban is megjelentek indikátorként a hulladékmennyiség csökkentésére irányuló vállalások.
A 2012. évre visszanyúló jogszabályi rendelkezések (pl. lerakói díj bevezetése), valamint a sajnos országos problémaként jelentkező fizetési morál önkormányzatunk e közfeladat ellátására létrehozott gazdasági társaságát is negatívan érintette. Évek alatt annyi kintlévősége gyűlt fel, hogy 2016. I. félév végén súlyos likviditási gondokkal küzdött már. Ekkor Önkormányzatunknak vizsgálat alá kellett vetnie a kötelező közfeladat ellátásának kérdését, és a helyi rendszer átalakítását kezdte meg.
Ennek eredményeként ideiglenes jelleggel közszolgáltatási szerződést kötött a vaskúti székhellyel, de országosan több száz telephellyel rendelkező FBH-NP Nonprofit Kft.-vel, mely Kft. az új jogszabályoknak megfelelően biztosítani tudja alvállalkozó bevonásával mind a közfeladat ellátását, mind a feladat finanszírozását is. Fontos hangsúlyozni, hogy ennek a szerződésnek a hatálya addig tart, amíg a vizsgálattal egy időben elindított közbeszerzési eljárás eredményeként új szerződés megkötésére kerül sor. A közbeszerzés jelenleg előkészítési fázisban van, egyelőre nagyban függ a részvételüket jelző konzorciumi partnerek közreműködésétől.
2016. év decemberében többszörös és széles körű egyeztetések indultak, melynek egyrészről a hulladékgazdálkodás helyi megszervezésének egyik építőeleme, a közbeszerzési eljárás körülhatárolása a fő cél, másrészről Térségi és Regionális hulladékgazdálkodási rendszer kialakítása a Dél-Alföldi Régióban, együttműködési lehetőségek feltérképezése a jelenlegi Közszolgáltatók, Alvállalkozók, illetve a jövőbeni tervezett Közszolgáltatók között. Az egyeztetések eredményétől nagyban függ az irány, melyet követnie szükséges Önkormányzatunknak.
Novemberben a Köztisztasági Egyesülés és a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. újabb konferenciát tartott, melyek igen szigorú képet festettek fel a közeljövőre vonatkozóan. Az ott elhangzottakból néhány lényeges elem prezentációja jelen előterjesztés melléklete.
Visszatérve Önkormányzatunk helyzetére, maga a közbeszerzési eljárás kidolgozása folyamatos, azonban a hirdetmény feladása még nem történt meg. Először is le kell szögezni, Dévaványa a 2016. december 1-ei egyeztetésen elzárkózott a közös részvételtől, hivatkozva a Dareh alá történő szerveződés tényére.
A közbeszerzés esetében még további kérdések is felmerültek: a közbeszerzés tárgya ugyanis egy olyan szolgáltatás megrendelése, melynek végzése jogszabályi szinten többszörösen és egyre szigorúbban szabályozott. Egy olyan szolgáltatás megrendelés, mely bizonyos tekintetben nem egészen kompatibilis magával a közbeszerzési törvénnyel, főleg a hulladéktörvény alapelvei között szereplő közelség elve miatt, mely alapján már nem igazán biztosított a közbeszerzési alapelvként megfogalmazott esélyegyenlőség pl. a távolabbi szolgáltatók tekintetében.
Amennyire a 2017. év eleji jogszabályi változások feltérképezhetőek, elmondható, hogy sajnos közbeszerzés megvalósítását érintő módosítások egyelőre nem láttak napvilágot, tehát a Kbt. hatálya alól továbbra is csak az in-house beszerzés jelentene megoldást, amit csak saját tulajdonú közszolgáltató jelentene. Ez utóbbi azonban az integrációs folyamatba már csak alvállalkozóként tudott beilleszkedni.
A rendszerintegráció céljáról a legutóbbi Köztegy konferencián bemutatásra került térképek azonban mindent elárulnak, a cím is hangsúlyos: „Közszolgáltatói térkép”, ahol a mi térségünk a Dél-Alföldi régióként nevezett, DAREH feliratú, rózsaszín mezőben látható.
Ha elindítjuk a kiválasztási eljárást, annak tulajdonképpen egy drága és egyértelmű választ adó papír lesz a végeredménye, egy olyan eljárás eredménye, melyre a tervek alapján csak egy közszolgáltató adhatna ajánlatot. Tehát magának a nyílt eljárás meghirdetésének értelme a Kormányzati törekvéseket alapul véve nincs…
Ebben az esetben felmerül a Kbt. 98. § 2) bekezdés c) pontja által biztosított lehetőség vizsgálata, ez a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás alkalmazhatóságáról szól:
„A szerződés műszaki-technikai sajátosságok vagy kizárólagos jogok védelme miatt kizárólag egy meghatározott gazdasági szereplővel köthető meg, feltéve, hogy az ajánlatkérő számára nem létezik reális alternatíva beszerzési igényének kielégítésére, és a verseny hiánya nem annak a következménye, hogy a közbeszerzés tárgyát a versenyt indokolatlanul szűkítő módon határozták meg”
Kérdés az, hogy az integráció által megnevezett régiók mikor válnak jogszabály által is leírtakká, tehát mikor lesz biztosított a műszaki-technikai sajátosságok védelme… Ennek leírását nagy valószínűséggel az OHKT-ban szeretné megvalósítani a Kormány.
Egy azonban most biztosnak látszik, a „régi” Gyomaközszolg Kft. által lefedett területen jelenleg az FBH NP Kft. szolgáltat ideiglenes jelleggel, melynek szerződés szerinti hatálya addig tart, amíg a közbeszerzési eljárás eredményeként egy új szerződés létrejön.
Az eljárás a lefolytatására már előzetes KT határozatok születtek, miszerint a Gyomaközszolg Kft. tulajdonosi körét lefedő egyes Önkormányzatok, - melyből nincsenek kizárva más, a térségben lévő önkormányzatok sem – együttműködési szándékukat fejezték ki. Ez az eljárás sajnos költségekkel jár, mivel egy éves intervallumban is jóval meghaladja az Uniós értékhatárokat. Ilyen esetekben már felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó alkalmazása kötelező, illetve hirdetményi díjak is felmerülnek. A tanácsadók egyszerű beszerzési eljárás keretében versenyeztetésre kerültek, melynek eredményeként Dr. Fodor András – amennyiben elfogadásra kerül az ajánlata – az eljárás lebonyolítását vállalná.
Ezt megelőzően azonban szükséges lenne a részt vevő Önkormányzatoknak konzorciumi szerződést kötniük, melyben Gyomaendrőd Város Önkormányzatát kell megjelölni gesztor önkormányzatnak, illetve a szabályozni kell az eljárásrendet, valamint az anyagi feltételeket.
Eljárásrendre javaslat: Tag Önkormányzatok elfogadják a gesztor önkormányzat közbeszerzési szabályzatának alkalmazását.
A gesztor önkormányzat az eljárás lényeges momentumairól beszámolási kötelezettséggel tartozik a tag önkormányzatoknak.
A közbeszerzési eljárás eredményeként tag önkormányzatonként köttetnek meg a közszolgáltatói szerződések.
A szerződéskötések után, a szerződések teljesüléséről már a tagönkormányzatok kötelesek tájékoztatni a hatóságot.
Az eljárás költségeinek felosztása: lakosságszám alapú, szolgáltatási volumen alapú, stb, megegyezés kérdése.
A beszerzés lebonyolítására létrehozandó konzorcium azonban csak abban az esetben valósul meg, ha fennmarad a közbeszerzés kétségektől mentes kötelező erejű megvalósítása. Amennyiben az integráció törvényi „védelmet” is kap, abban az esetben közbeszerzés megvalósítása nélküli, más együttműködési forma kidolgozása szükséges.
A hulladékgazdálkodás helyi szervezéséről szóló tájékoztatás a T. Képviselő-testület irányába folyamatosan fennmarad.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a tájékoztató tudomásul vételére!
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság tárgyalta az előterjesztést és javasolja a döntésben foglaltak elfogadását. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | ||
"Hulladékgazdálkodással kapcsolatos közbeszerzés"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek a hulladékgazdálkodás jelenlegi helyzetéről, valamint a közbeszerzési eljárásról szóló tájékoztatót.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szmolár Eszter
Mellékletek: