1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2017. február 13-i ülésére

Tárgy:   A 2016. évi költségvetési rendelet módosítása
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

Gyomaendrőd Város Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről szóló 2/2016. (II. 12.) önkormányzati rendeletének a módosítását az alábbi tényezők tették szükségessé:
  • a Képviselő-testület által hozott év közbeni döntések,
  • az intézményi saját hatáskörben történt előirányzat átcsoportosítások,
  • a pályázat útján nyert támogatások, különböző alapoktól és egyéb szervezetektől kapott pénzeszközök változásai,
  • a 2016. évben realizálódott többlet bevételek miatti változások.
A fentiek hatásaként a költségvetési főösszeg 544.082 E Ft-tal változott.

Év végi rendezőtételként jelentkezik az önkormányzatnál és az intézményeknél az év közben befolyt többletbevételek beépítése, mely egyrészt a bevételkiesés, másrészt a többletkiadások forrásául szolgál, illetve az önkormányzat pénzmaradványának növekedését jelenti.

A közhatalmi bevételek 64.990 E Ft-tal haladták meg a tervezettet, melyből az iparűzési adó növekedése a legnagyobb mértékű, 60.601 E Ft, kiadási oldalon az előirányzata a tartalékba került.

Képviselő-testületi döntések alapján a megvalósított beruházásokhoz kapcsolódó előirányzati összegek beépítésre kerültek a beruházások közé.

A DAOP 5.2.1. pályázattal kapcsolatosan Kondoros Önkormányzata visszautalta a megelőlegezett 14.353 E Ft ÁFA összeget, mely kiadási oldalon szintén a tartalékba került. A Körös-szögi Kistérségi Társulás a KEOP 1.1.1. hulladék pályázat elszámolása során visszautalt 48.418 E Ft összeget, mely a tartalékok között szerepel.

A közmunkaprogram saját bevételeinek beépítése is megtörtént az előirányzatok közé.

Az állami támogatásoknál került elszámolásra a szociális területen megigényelt 2.138 E Ft összegű ágazati pótlék, mely a Térségi Szociális Gondozási Központ költségvetésében jelentkezik kiadásként.

Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló C. törvényben foglaltak alapján a szociális szakosított ellátás üzemeltetési feladatainak támogatásánál a miniszterek döntésüket év közben módosíthatják, így a miniszterek döntése alapján 540 E Ft állami támogatás csökkenést irányoztak elő. Ezen elvonás összege beépítésre került a költségvetésbe.

Az intézményeknél a dologi kiadásokból a fejlesztési kiadások közé került átcsoportosításra a beszerzett kis értékű tárgyi eszközök értéke, mert jogszabályváltozás miatt az államháztartási szerveknél a 200 ezer Ft alatti kis összegű tárgyi eszközöket is beruházásként kell lekönyvelni és nyilvántartani.

Az Önkormányzatnál a 2015. évi maradvány terhére beépítésre kerültek az előirányzatok közé a Képviselő-testületi döntések alapján a szabad maradvány felhasználásai. 2016. december 31.-én a 400.000 E Ft összegű lekötött betétet megszüntettük, ezen összeg az önkormányzat főszámlájára került átvezetésre, így pénzmaradványunk részét képezi. A 400.000 E Ft az előirányzatoknál a finanszírozási bevételek között mint lekötött bankbetét megszüntetése jelenik meg. 

Az intézmények közül a Kállai Ferenc Kulturális Központ támogatásánál év végén túlfinanszírozás keletkezett. A dologi kiadásoknál megtakarítás mutatkozik, azonban a megtakarítás nem fedezi a bevételek csökkenését. Így év végére az intézmény költségvetésében a 28.243 ezer forint összegű önkormányzati támogatás teljesítéséhez 1.131 ezer forint összegű plusz kiegészítő önkormányzati támogatást kellett biztosítania az önkormányzatnak, mely összeg beépítésre került az előirányzatok közé.

A Városi Egészségügyi Intézménynél a fogorvosi feladatellátással kapcsolatos bevételek, a védőnői alapellátás finanszírozásának emelkedése és a két háziorvosi körzethez kapcsolódó rezsitámogatás emelkedése, továbbá az év végi „kasszasöprés"-nek köszönhetően az OEP-től származó bevétel 15.682 E Ft-tal emelkedett, így a költségvetésben az előirányzatok összege ezen összeggel módosításra került.

A rendelet előzetes hatásvizsgálata
Gyomaendrőd Város Önkormányzatánál a 2016. évi költségvetés módosításának társadalmi és gazdasági hatása nincs, a hangsúly inkább a költségvetési hatásra helyezhető. A 2015. évi C. törvény által biztosított állami támogatás településünk részére kiutalt tényleges összegének meg kell jelennie előirányzatként is a költségvetésben.
A megalkotásra kerülő költségvetési rendeletnek nincs következménye a környezetre és egészségre.
A költségvetési rendelet módosításának szükségessége valamint a jogalkotás elmaradásának várható következménye az, hogy a város 2016. évi költségvetési beszámolójának elkészítése során a kötelező egyezőség nem lenne biztosított, ezáltal az Önkormányzat nem tudna eleget tenni adatszolgáltatási kötelezettségének.

Indokolás a 2016. évi költségvetési rendelet módosításához
A költségvetési rendelet 1.§-ában meghatározott 3.321.519 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában a 2016. évi központi költségvetésről szóló 2015. évi C. törvény az irányadó az állami támogatások esetében. Az államháztartási számvitel szabályai szerint a realizálódott többletbevételek a költségvetési egyensúlyt úgy biztosítják, hogy az összege a kiadási oldalon a működési (általános) tartalékba lett helyezve. A költségvetési bevételek és kiadások a költségvetési egyensúlyt biztosítják.

A rendelet 2. §-ában meghatározott bevételek előirányzott összegeit a 2016. évi központi költségvetési törvény alapján a települést megillető tényleges állami támogatás összege, illetve a realizálódott bevételek összege határozza meg.

A rendelet 3. § - 4. §-ában meghatározott kiadási előirányzatok összegét az önkormányzatok kötelezettségvállalására vonatkozó szabály indokolja, mely szerint csak előirányzott kiadásra teljesíthető kiadás.

Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a költségvetési rendelet módosításának elfogadására.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    
 
Döntési javaslat

"A 2016. évi költségvetési rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./...... (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetéséről szóló 2/2016. (II. 12.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
(TERVEZET)
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetésről szóló 2/2016. (II. 12.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2016. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegét 3.321.519 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 3.321.519 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint."
 
2. § AZ ÖR. 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzata 2.224.232 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek előirányzata 148.524 ezer forint,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzata 220.319 ezer forint,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzata 728.444 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint."
 
3. § Az ÖR. 4. § helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.460.419 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 668.013 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 131.796 ezer forint,
c) dologi kiadás 639.707 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 566.640 ezer forint.,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 189.350 ezer forint,
f) a működési célú céltartalék 205.797 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 59.116 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint."
 
4. § (1) Az ÖR. 7. § (1) és (2) továbbá a (3a) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„7. § (1) Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainak előirányzata 792.199 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 72.289 ezer forint,
b) beruházási kiadás 178.598 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadás a felhalmozási célú céltartalékkal együtt 541.312 ezer forint.
(3a) A finanszírozási kiadások összege 68.901 ezer forint."

5. § Az ÖR. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

6. § Az ÖR. 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

7. § Az ÖR. 3. mellélete helyébe a 3. melléklet lép.

8. § Az ÖR. 4. mellélete helyébe a 4. melléklet lép.

9. § Az ÖR. 5. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.

10. § Az ÖR. 6. melléklete helyébe a 6. melléklet lép.

11. § Az ÖR. 7. melléklete helyébe a 7. melléklet lép.

12. § Az ÖR. 8. melléklete helyébe a 8. melléklet lép.

13. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.  

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe