2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2017. február 6-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet megtárgyalása
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 
Az önkormányzat 2017. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2016. június 13-ai ülésén fogadott el.
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
A 2017. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2016. november 24-én tartott ülésén az 550/2016. (XI. 24.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2017. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források vizsgálata, illetve a kiadások rangsorolása. A költségvetési rendelet-tervezet az intézményvezetőkkel történt egyeztetést követően került összeállításra. Az egyeztetésekre 2017. január 20. és január 25-e között került sor.
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatást is biztosít az állam - 39,45 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,71 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,11 fő), mely a tavalyi évben 39,69 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 148 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 45 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3,25 illetve 3 fő köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 6.584 E Ft-tal (ebből 2016. évhez kapcsolódó hozzájárulás 561 E Ft, 2017. évi hozzájárulás összege 6.023 E Ft) szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 4.853 E Ft-tal (ebből 2016. évhez kapcsolódó hozzájárulás 656 E Ft, 2017. évi hozzájárulás összege 4.197 E Ft). 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. Az önkormányzatot 2017. évben ezen a jogcímen 65 millió Ft támogatás illeti meg.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. Településünkön a köztemetők nagysága 145.072 m2, a kapott támogatás összege 15 millió Ft.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. Közútjaink fenntartására 31.795 E Ft támogatásban részesülünk.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 37.276 E Ft.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.530 E Ft.
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,5 Ft idegenforgalmi adóforintonként, az éves támogatási összeg 7.306 E Ft.
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2015. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 16.412 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 89.017 E Ft összegű bevételnek a 40%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 26.705 E Ft, azaz 20 millió Ft-tal kevesebb, mint 2016-ban volt.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata – a köznevelési feladatok ellátása során - az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám béréhez nyújt támogatást, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 81.700 Ft/fő/év. Az intézmény a feladat ellátásához 122 millió Ft összegű állami támogatásban részesül, mely összeg nem elegendő a feladat biztosításához. Az intézménynél a garantált bérminimum változásból adódó többletköltség közel 5,4 millió Ft, a munkáltatót terhelő járulék megtakarítás összege 3,6 millió Ft. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy az a támogatás, amit a nevelő-oktató munkát segítő kötelező létszám bérének finanszírozásához biztosít az állam, már a bérminimum változás előtt se volt elegendő. Amennyiben valamennyi nevelő-oktató munkát segítő részére biztosítani szükséges a garantált bérminimum 107-110%-át, úgy az önkormányzati kiegészítő támogatás összege 5-5,7 millió Ft lesz. A köznevelési megállapodás alapján a nem intézményi keretek között biztosított óvodai feladatellátáshoz 3.668-4.230 E Ft összegű kiegészítést szükséges biztosítani. Az előterjesztés összeállításakor a jogszabály értelmezése, az ügyvédi, kormányhivatali, intézményi vélemények egyeztetése folyamatban van. A végleges álláspont kialakításáig a bérkiegészítéshez szükséges összeg az önkormányzat működési céltartaléka között kerül elkülönítésre.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
A település segélyezési feladatokra több mint 67 millió Ft-ot tervez felhasználni.
2017. január 1-jével mint önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmény kezdte meg működését a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ. A Központ a járás területén látja el a feladatokat, a szolgálat a Közös Hivatalhoz tartozó településeken. Az állam részéről biztosított támogatás összege 17,7 millió Ft, a települések 1,5 millió Ft összegű kalkulált hozzájárulást fizetnek, önkormányzatunk közel 7 millió Ft-tal egészíti ki az intézmény működését.
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatokra járó állami támogatás összege 324.784 E Ft, az önkormányzati kiegészítő támogatás összege: 50.033 E Ft. A kiegészítő támogatás forrása a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatás. Az intézménynél a garantált bérminimum változás hatásaként a többletkiadás összege közel 50 millió Ft, a járulék megtakarítás figyelembe vétele mellett is az intézményt terhelő többletköltség összege közel 37 millió Ft.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás összege 15,7 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. A támogatás részben finanszírozza a Határ Győző Városi Könyvtár, a Kállai Ferenc Kulturális Központ és a Szent Antal Népház költségeit. Az intézmények összes várhatóan felmerülő költsége 82 millió Ft.
 
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadásokat a 2016. évi szinthez igazítottuk.
 
2017. január 1. napjával a köznevelési intézmények működtetésének biztosítása is állami feladattá vált. Az a saját bevétel, ami 2013. évtől ezen feladat finanszírozását szolgálta egyéb működési kiadásra fordítható 2017. évben.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2016. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
 
Bevételek alakulása:
 

Működési célú bevételek:                                                            
                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Adatok E Ft-ban      
  Megnevezés
2016. évi eredeti előirányzat
2017. évi terv
Állami támogatás
877999
939676
Közhatalmi bevételek
381260
388260
Saját működési bevétel
98973
153300
Működési célú pénzeszköz átvétel
558923
533400
Működési célú maradvány
94544
106778
Működési bevétel összesen
2011699
2121414
 
                                                                                                                                          
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva 62 millió Ft-tal nőtt, amely több tényező együttes hatásának köszönhető. A beszámítás összege, azaz az állami támogatás elvonás mértéke csökkent, mintegy 20 millió Ft-tal, a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása emelkedett mintegy 25 millió Ft-tal, illetve 2017. évtől a köztemetők fenntartásához 15 millió Ft összegű támogatásban részesülünk. 
 
A közhatalmi bevételek összességében 7 millió Ft összegű növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva.
 
A 2017. évi adóbevételeket az adómérséklések, adóelengedések, mentességek, kedvezmények módosítják, ezeket figyelembe véve a költségvetésben tervezett helyi adóbevétel összesen 345.000 E Ft. A közvetett támogatásokat a helyi adórendeletben szabályozott kedvezmények, mentességek jelentik, illetve ide tartozik még a méltányosságból nyújtott adómérséklés, adóelengedés.
  • Építményadó, idegenforgalmi adó vonatkozásában közvetett támogatás nem várható.
  • Magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában az elvégzett kommunális beruházással kapcsolatosan illeti meg az adóalanyokat mentesség, kedvezmény. Mentesség illeti meg az adóalanyt öt éven keresztül, amennyiben önkormányzati pályázat keretében a szennyvízhálózatra rácsatlakozik. Ilyen címen 50 ezer Ft közvetett támogatást nyújt önkormányzatunk 2017-ben. Adókedvezmény illeti meg az adóalanyt négy éven keresztül, amennyiben az adóköteles ingatlan előtt megvalósuló szilárd burkolatú út építésének költségeihez hozzájárul. 2017-ben ilyen címen 313 ezer Ft közvetett támogatást nyújt önkormányzatunk. Mentesek a helyi adók közül építmény és kommunális adó vonatkozásában az önkéntes tűzoltó egyesület szaktevékenységet végző tagjai és a készenlétet ellátó önkormányzati tűzoltók. Ők kommunális adóban részesülnek közvetett támogatásban, 2017-ben mintegy 96 ezer Ft összegben. Így magánszemélyek kommunális adójában várhatóan 459 ezer Ft közvetett támogatást nyújt önkormányzatunk 2017. évben.
  • Iparűzési adóban a háziorvos vállalkozásoknak biztosít adómentességet a helyi rendeletünk, amennyiben megfelelnek a helyi adókról szóló törvényben előírt feltételeknek. Ez várhatóan 2017. évben mintegy 2.297 ezer Ft közvetett támogatást jelent.
 
 
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 54 millió Ft-tal több, mint az előző év tervszáma. A növekedés részben az önkormányzati közfoglalkoztatásba bevont és be nem vont földeken termelt termény értékesítéséből, a feles bérleti szerződésből és áfa visszatérülésekből származó bevétellel indokolható, másrészt a turisztikai elemekhez kapcsolódó szolgáltatás vásárlás bevételével magyarázható. 
 
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, valamint a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei.
 
A működési célú maradvány 106 millió Ft összege teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 71 millió Ft a 2016. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege.
 
Felhalmozási célú bevételek:
 
Itt jelenik meg a 2017. évi közfoglalkoztatási programok támogatásának azon része, mely kis-és nagy értékű tárgyi eszköz beszerzést szolgál, valamint a kistérségi keretek között megvalósított hulladékgazdálkodási programhoz megelőlegezett áfa visszatérülésének összege, továbbá a Alföldvíz Zrt. által fizetett bérleti díjnak azon része, mely rekonstrukciós munkák finanszírozására fordítandó.
 
A felhalmozási célú maradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt önkormányzati forrás 450 millió Ft összegét, valamint azon fejlesztések forrását, melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg, illetve a nyertes pályázataink előlegeinek vagy teljes támogatásának összegeit.
 
                                                                                                                         Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2016. évi eredeti előirányzat
2017. évi terv
Felhalmozási bevétel
41902
100424
Felhalmozási célú maradvány
417940
544623
Felhalmozási bevétel összesen
459842
645047
 
 
Kiadások alakulása:
 

Működési kiadások:
                                                                                                                      Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2016. évi eredeti előirányzat
2017. évi terv
Működési kiadás
2011699
2121414
   személyi juttatás
601989
614093
   munkaadókat terhelő járulék
121194
109189
   dologi kiadás
474903
523043
   működési célú pénzeszköz átadás
721981
703890
   működési céltartalék
91632
171199
 
 
A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások az előző évhez képest összességében 12 millió forintos növekedést mutatnak. A növekedést az alábbiakkal magyarázhatjuk.  A közfoglalkoztatásra betervezett bértömeg 28 millió Ft-tal kevesebb, mint múlt évben, a társulás által fenntartott intézményeink nélkül a minimálbér és a garantált bérminimum összegének, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri illetmény változásának hatásaként a bérköltség növekedésének összege 17 millió Ft, továbbá nőtt az önkormányzati fenntartású intézményeink száma 2017. január 1. napjával, amihez 14 millió Ft összegű bérkiadás tartozik, illetve a soros lépések és létszámváltozások bérhatása is megjelenik a rendelet tervezetben.
 
A munkaadókat terhelő járulék előző évhez viszonyított csökkenése az 5%-os mértékű járulékcsökkentéssel magyarázható.
 
A dologi kiadások növekedése önkormányzati szintre összesítve 48 millió Ft, melyből 14 millió Ft az önkormányzati feladatokhoz kapcsolódik, 8 millió Ft a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ működéséhez, 10 millió Ft a kulturális intézményeinkhez és 16 millió Ft az Egészségügyi Intézményünkhöz.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege 18 millió Ft-tal csökkent az előző évhez képest. Ez több tényező együttes hatásával magyarázható. Az oktatási intézményeink működtetése 2017. január 1. napjától az állam feladatai közé került, így a technikai dolgozók bérjellegű kiadásaira a Zöldpark Kft. részére az elmúlt évben még átadott forrás megtakarításra került, ugyanakkor az Önkormányzati Társulás részére átadott támogatás összege növekszik 14 millió Ft-tal (a két - Társulás által fenntartott - intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás és az önkormányzat részéről biztosítandó kiegészítő támogatás is ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére).
 
A működési céltartalékösszege 2017. évben 171 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 13.000 E Ft-os kerete, a Civil alap 5.700 E Ft összegben meghatározott kerete, az Idegenforgalmi alap 2.900 E Ft összegű kerete. A városi rendezvényekre 8.500 E Ft került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a belső ellenőri feladatok ellátására és a közbeszerzési szaktanácsadó megbízási díjára megtervezett összegeket, a TDM működtetésére biztosítandó támogatás összegét, a Körös-szögi Kistérség működéséhez és a Körös-szögi Nonprofit Kft. üzemeltetéséhez biztosítandó hozzájárulás összegét, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, az önkormányzati ingatlanok, bérlakások és turisztikai elemek karbantartására, életveszélyessé vált ingatlanok bontására elkülönített keretösszegeket, továbbá az óvodai feladatellátás bérkiegészítéséhez tartalékolt keretet, illetve az önkormányzat gazdálkodásában jelentkező rendkívüli feladatokra tartalékolt összeget.
 
                
Felhalmozási kiadások
 
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 89.025 E Ft összegben, a beruházások 381.995 E Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 174.027 E Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
 
 
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
 
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi gazdasági költségvetési hatásai:
 
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése) melyek jellemzőek térségünkre.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás megakadályozza a színvonal-romlást.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
 
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. A költségvetési egyensúly fenntartása a következő években csak abban az esetben biztosítható, ha az önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok eredményes működése érdekében hozott tulajdonosi döntések tovább folytatódnak.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
 
Környezeti és egészségi következményei:
 
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az elmúlt gazdasági években befejeződött a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt, az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. A belvíz rendszer működéséhez, valamint a település-egészségügy működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak, a fejlesztéshez szükséges támogatások remélhetőleg a Területfejlesztési Operatív Programokból biztosítottak lesznek.
 
Adminisztrációs terhek:
 
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
 
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
 
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
 
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
 
Indoklás az Önkormányzat 2017. évi költségvetési rendelet-tervezetéhez

A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 2.766.461 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény az irányadó. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. A rendelet-tervezetben a költségvetési egyensúly biztosított.
 
A rendelet-tervezet 2.§-ában meghatározott működési bevételek az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazzák, a fejlesztési bevételek pedig a megvalósítandó beruházások, felújítások, pályázati elképzelések forrását képezik.
A rendelet-tervezet 3.§-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként, a finanszírozási bevételek működési és felhalmozási bontásban, intézményenként lettek kidolgozva.
 
A rendelet-tervezet 4.§-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 2.121.414 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazzák.
A rendelet-tervezet 5.§-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lett kialakítva.
 
A rendelet 6.§-ában a 171.199 ezer Ft összegű működési céltartalékból a polgármesteri, a kitüntetési, a sport, a civil és az idegenforgalmi alap keretösszegei kerültek bemutatásra.
A rendelet-tervezet 7.§-ában a felhalmozási kiadásokra tervezett 645.047 ezer Ft egyrészt az önkormányzat 2017. évi felújítási és beruházási elképzeléseit foglalja magába, másrészt az egyéb felhalmozási kiadásokat és a pályázati saját erőkre elkülönített felhalmozási céltartalék összegét.
A rendelet-tervezet 8.§-ában a fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználása került bemutatásra.
 
A rendelet-tervezet 9.§-ában az önkormányzat és intézményei feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került bemutatásra.
 
A rendelet-tervezet 10.§-a intézményenként mutatja be az önkormányzati kiegészítő támogatás és az állami támogatás összegeit.
 
A rendelet-tervezet 11.§-ában a működési kiadások és bevételek kerülnek bemutatásra kötelező és önként vállalt feladat bontásban.
 
A rendelet-tervezet 12.§-ában látható az önkormányzat és az önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmények várható bevételeinek és kiadásainak bemutatása havi bontásban.
 
A rendelet-tervezet 13.§-ában költségvetési tervszámokat láthatunk a 2017-2020. évekre.
 
A rendelet-tervezet 14.§-ában az adóbevételekhez kapcsolódó 2.756 ezer Ft összegű közvetett támogatás jelenik meg.
 
A rendelet-tervezet 15.§-a az önkormányzat 2017. évi lehetséges adósságvállalásának felső határát 208.983 ezer Ft összegben határozza meg.
A rendelet-tervezet 16.§-ában a közmunka-programhoz kapcsolódó 2018. évre áthúzódó kötelezettség összege jelenik meg.
 
A rendelet-tervezet 17.§-ában bemutattuk azon két Európai Uniós programot, melyből önkormányzatunk támogatásban részesült.
 
  
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
 
 
Szöveges indoklás az önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek 2017. évi költségvetéséhez

Az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények közül a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik önálló gazdasági szervezettel. A Közös Hivatal látja el az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Szent Antal Népház, Kállai Ferenc Kulturális Központ, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, a Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek

A 2017. évi költségvetési tervezet Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
 
2. Személyi és tárgyi feltételek

A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A tervezett hivatali létszám 2017. évben az alábbiak szerint alakul:
 
Gyomaendrőd - 47 fő (ebből a létszámból 2 fő kisegítő személyzet)
Csárdaszállás – 3,25 fő
Hunya - 3 fő
 
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2017. évre számolva 39,45 fő. Ebből a létszámból 36,71 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,11 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,63 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 46 főre terveztünk bérjellegű kiadást.  A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 6.584 E Ft, Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 4.853 E Ft. A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege közel 182 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 235 millió Ft.
A Közös Hivatal dolgozói közül 16 főt érint a garantált bérminimum összegének változása, melynek járulékkal növelt többletköltsége 7,4 millió Ft. A Hivatalnál a járulékváltozáshoz kapcsolódó megtakarítás összege 6,1 millió Ft. A Hivatalnál betervezett bérkiadás az előző évhez hasonlóan tartalmaz egy 4 millió Ft összegű keretet, mely a köztisztviselők teljesítményértékelése alapján biztosít lehetőséget a munkáltató részére az éves munka elismerésére. Továbbá beépítésre került egy szintén 4 millió Ft összegű keret a 2008. óta nem változott illetmények munkáltatói döntésen alapuló eltérítésére.
 
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, a fűtés és a világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk több alkalommal pályázatot nyújtott be. Nyertes pályázat esetén valóban elmondható lenne, hogy a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben történik Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt. 
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok (EDtR, új iktató program, POLISZ stb.) jól használhatók. A hivatali munkát segítő és javító eszközök korszerűsítésére 2017. évben 6,3 millió Ft-ot szeretne az önkormányzat fordítani. Felújításra és beruházásra 3,3 millió Ft-ot építettünk be a költségvetési rendelet-tervezetbe.
 
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
 
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vegyenek részt. A köztisztviselők munkájának minősítése a teljesítményértékelés alapján minden évben megtörténik. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
 
 4. Megvalósítási terv
 
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A hivatal dolgozói részére beépített éves bruttó cafetéria keret 200.000 Ft/fő.
 
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabályváltozások, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a kiskincstári rendszer működtetésével, a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
 
 
 
Szöveges indoklás a Térségi Szociális Gondozási Központ 2017. évi költségvetéséhez (Készítette: Mraucsik Lajosné intézményvezető és Uhrin Anita gazdasági vezető)
 
 
adatok eFt-ban
Összesen       2016. ÉVBEN
2017. év
 
 
Gyomaendrőd szociális alapellátás és szakosított ellátás
 Hunya
Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ
Diákétkeztetés
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése
összesen
 
 
1.  Személyi juttatások összesen
268 024
268 647
9102
1086
24 584
1 298
304 717
2. Munkaadókat terhelő járulék
70 692
57 587
2034
239
5 409
350
65 619
3. Dologi kiadások
271 508
165 925
7511
0
72 897
7 466
253 799
I. KIADÁSOK ÖSSZESEN
610 224
492 159
18 647
1 325
102 890
9 114
624 135
Intézményi térítési bevételek
243 454
227 951
5199
0
16 168
0
249 318
Állami támogatás - Alapellátás
66 078
60 242
9493
0
0
0
69 735
Állami támogatás - idős otthon - szakmai dolg.bére
122 484
125 090
0
0
0
0
125 090
Állami támogatás - idős otthon üzemeltetés
37 744
34 460
0
0
0
0
34 460
Állami támogatás - kedvezményes étkeztetés
87 250
0
0
0
77 177
9 114
86 291
Állami támogatás - Családsegítés, gyermekjólét
17 700
0
0
0
0
0
0
Támogató Szolgálat állami támogatás
9 208
9 208
0
0
0
0
9 208
II. BEVÉTELEK ÖSSZESEN
583 918
456 951
14 692
0
93 345
9 114
574 102
III. Költségvetési létszámkeret
152 fő
125 fő
4 fő
0
14 fő
 
143 fő
Forráshiány/többlet
-26 306
-35 208
-3 955
-1 325
-9 545
0
-50 033
 
Kiadások:

1.    Személyi juttatások

Intézményünknél az elfogadott költségvetési létszámkeret 2016. évben 152 fő volt, mely 2017. évben 9 fővel csökken. Ez egyrészt a gyermekétkeztetés létszám csökkenéséből adódó létszámleépítésből - melyet belső átszervezéssel meg tudtunk oldani -, másrészt a Család és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ új intézményként való kiválásából adódik.
A gyermekétkeztetés szakfeladaton 2 fővel, míg a Családsegítő és Gyermekjóléti Központ és Szolgálat szakfeladaton 7 fővel került a dolgozói létszám csökkentésre, így 2017. évben a költségvetési létszámkeretünk 143 főben realizálódik.
A dolgozók bére az 1992. évi XXXIII. - a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján, képesítésüknek és munkakörüknek megfelelően került megtervezésre, figyelembe véve a soros lépéseket és garantált bérminimumokat a 143 fő vonatkozásában.
 
A garantált bérminimumra való bérkiegészítések összege 2017. évben (143 fő esetében) 40 874 E Ft, plusz szociális hozzájárulási adó - összesen 49 866 E Ft.
Ennek az összegnek a beépítésére és kifizetésére plusz állami támogatást nem irányoz elő a költségvetési törvény.
 
A feladatalapú finanszírozás keretében biztosított idős otthoni ellátás vonatkozásában a bérnövekedés a térítési díjakba beépítésre került. Ehhez a feladathoz közel 27 000 E Ft kapcsolódik. Az intézményi térítési díj így a 2016 évihez képest 15%-os emelkedést mutat. Költségvetésünkbe egy 9%-os intézményi térítési díjnövekedéssel számoltunk, mely 12 746 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatási igényt generál. Az üzemeltetési támogatás májusi pótigénylésénél a bérminimum növekedésből adódó emelkedést lehetőségünk lesz megigényelni. Amennyiben a miniszterek jóváhagyják a megnövekedett támogatási igényünket, abban az esetben a plusz támogatás összegével csökkenthető lesz a feladathoz kapcsolódó önkormányzati kiegészítés mértéke, melynek összege megközelítőleg 6 000 E Ft lesz.
 
További közel 5 000 E Ft összeg a gyermekétkeztetésben dolgozók bérét növeli. Ezen a feladaton is lehetőség lesz májusban az üzemeltetési támogatás címen pótigényt benyújtani, amennyiben megítélésre kerül ezen összeg, az csökkenti majd a feladat önkormányzati kiegészítését 2017. évben.
 
A fennmaradó közel 18 000 E Ft összeg az alapellátáshoz kapcsolódik, amely szintén beépítésre került az alapellátási formákhoz kapcsolódó térítési díjakba, de azok megfinanszírozására a fizetőképesség nem elegendő. Ezeknél a feladatoknál az állami támogatás fajlagos összegű, itt nincs lehetőségünk plusz támogatási igény benyújtására.
 
A személyi juttatásokba megtervezésre került a személyi juttatások jogcímei közé 4 894 E Ft, mely a rehabilitációs hozzájárulás összege, továbbá 2 120 E Ft jubileumi jutalom, az idei évben jubiláló kollégák számára.
 
A 2016. évi bázishoz képest a személyi juttatások összege 268 024 E Ft –ról 304 717 E Ft- ra nőtt, annak ellenére, hogy 9 fővel csökkent az intézmény költségvetési létszámkerete. Ennek oka egyértelműen a minimálbér és garantált bérminimum növekedésből származó többlet.
 
2.    Munkaadókat terhelő járulékok

A járulékok a személyi juttatások szerint kerültek meghatározásra, 22%-os munkaadókat terhelő járulék figyelembevételével, összesen 65 619 E Ft összegben.
A 27%-ról 22%-ra való járulékcsökkenés azért nem érvényesül teljes egészébe a tervezett összegbe, mert a bérnövekedésből származó többletkiadáshoz kapcsolódó járulék összege megnöveli azt. Így az előző évi járulék fizetési kötelezettség összegéhez képest, csak 5 073 E Ft-tal kevesebb az idei évre tervezett összeg.  
 
3.    Dologi kiadás

A dologi kiadások összege 253 799 E Ft, mely 17 709 E Ft-tal alacsonyabb az előző évihez képest.
Ennek okai:
  • a Családsegítő és Gyermekjóléti Központ és Szolgálat kiválása, mely 6 604 E Ft összeggel csökkenti az idei dologi kiadások összegét
  • 1 669 E Ft összeggel alacsonyabb szinten került megtervezésre a rászoruló gyermekékeztetéshez kapcsolódó élelmiszer beszerzés kiadások összege, mert az igénybe vevők száma az előző évhez képest alacsonyabb létszámban került meghatározásra 
  • csökkent az előző évhez képest a szociális étkezést igénybevevők száma is, mely az élelmiszer beszerzés költségét csökkenti közel  3 000 E Ft összeggel
  • 3 335 E Ft összeggel alacsonyabb összegben került meghatározásra az előző évi teljesítések alapján az idősotthoni ellátáshoz kapcsolódó dologi kiadások összege
  • az élelmiszer beszerzéshez kapcsolódó baromfihús 27%-ról, 5%-ra történő ÁFA csökkenésének összege is érvényesítésre került a beszerzéshez kapcsolódó ÁFA megtervezése során, mely közel 3 000 E Ft összeget jelent.
  
A költségvetési kiadások összege összesen 624 135 E Ft.
 
 
Bevételek:
            Állami támogatások összesen:          324 784 E Ft
            Intézményi térítési díjak bevételei:    249 318 E Ft
 
2017. évben az állami támogatás az idősek átmeneti és tartós szociális szakosított ellátás és a gyermekélelmezési feladat ellátása esetén feladatalapú finanszírozású, míg a szociális alapellátás támogatása továbbra is fajlagos összegű.
 
Mind az idős otthon, mind a gyermekélelmezés tekintetében az állami finanszírozás egyrészt a szakmai dolgozók bértámogatásából, másrészt a feladat ellátásához kapcsolódó üzemeltetési támogatásból tevődik össze.
 
Az idős otthon esetében a szakmai dolgozók létszámát az ellátotti létszám alapján kell meghatározni, 4 ellátottra finanszíroz az állam 1 fő szakmai segítőt, a demens ellátottakat 1,2 –szeres szorzóval kell figyelembe venni.
Ez alapján 48 fő szakmai dolgozónak a bére kerül támogatásra 2 606 040 Ft / fő összeggel, mely összesen 125 090 E Ft.
Az állami támogatás másik része a szakosított ellátásban az üzemeltetésre adott támogatás, mely összeg 2017. évben 34 460 E Ft.
A szakosított ellátás tekintetében a megigényelt és megítélt támogatás összege azonos.
 
A számított intézményi térítési díj a bérminimumok emelkedésének beépítését követően 89 400 Ft lett, mely 15%-kal, 11 400 Ft-tal magasabb az előző évi elfogadott intézményi térítési díjtól.
A térítési díjról szóló rendelet tervezet szerinti 85 050 Ft/hó/ellátott intézményi térítési díjjal számoltunk költségvetésünkben.
Ezzel az intézményi térítési díjjal 12 740 E Ft összegű önkormányzati támogatási igény keletkezik, mely összeg egy része (6 000 E Ft) beépíthető lesz a májusi pót állami igénylésünkbe.
Amennyiben a pótigénylés elfogadásra kerül, úgy a most beépített önkormányzati kiegészítés összegét csökkenti majd.
A 85 050 Ft/hó/ ellátott intézményi térítési díj elfogadása esetén a tervezett térítési díjakból származó bevétel összege 177 140 E Ft, mely 100%-os fizetőképességgel került megtervezésre.
 
A gyermekélelmezés tekintetében a finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása 18,44 fő, mely összesen 30 094 E Ft összegben került megítélésre.
Az üzemeltetési támogatás 47 083 E Ft összegben került meghatározásra 2016. évben az állam részéről. Az üzemeltetési támogatáshoz benyújtott igényünk 51 737 E Ft volt.
 
Az idei évben tervezett térítési díjak összege 16 168 E Ft, mely az általános iskolások és a társulás által fenntartott óvodások étkezési térítési díját foglalja magába.
 
A gyermekétkeztetéshez kapcsolódó önkormányzati kiegészítés összege 9 545 E Ft, melyből közel 5 000 E Ft a bérnövekedésből, a fennmaradó 4 545 E Ft pedig az igényeltnél alacsonyabb támogatási összeg megítéléséből adódik.
 
2016. évtől, így az idei évben is beépítésre került költségvetésünkbe a Gyvt. és a költségvetési törvény alapján a „Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése”. Erre a feladatra intézményünk az állami támogatás igénylése során 9 114 E Ft összeget irányzott elő, 296 fő rászoruló gyermek vonatkozásában 0-18 éves korig. Az igénylés önkormányzati adatszolgáltatás alapján történt.
Az állami támogatás teljes egészében megítélésre került, így a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetéséhez biztosított állami támogatás teljes egészében elegendő a feladat ellátására.
 
Nappali ellátás, fogyatékosok nappali ellátása, étkeztetés, házi segítségnyújtás, támogató szolgálat, tanyagondnoki szolgálat:
 
Az alapellátás fenti feladatainál megmaradt az állami támogatás finanszírozásának korábbi formája, így ott az egyes feladatokhoz kapcsolódó támogatások összegét az ellátottak éves becsült száma és a támogatás összegének szorzata adja, mely összesen 69 735 E Ft 2017. évben. Ezen összeg az előző évihez képest 3 657 E Ft összeggel nőtt.
Ennek oka, hogy a házi gondozáshoz kapcsolódó személyi gondozás finanszírozása 188 500 Ft/fő/év összegről 273 000 Ft/fő/év összegre nőtt 2017. évben.
 
Sajnos az alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei a többi feladatnál nem változtak, még a garantált bérminimumra való kiegészítés sem érvényesül a támogatások fajlagos összegeiben, mely közel 18 000 E Ft plusz kiadást eredményez az alapellátáshoz kapcsolódó személyi juttatások jogcímeiben.
                       
 Az alapellátáshoz kapcsolódó térítési díjak önköltség alapú kiszámítása megtörtént a költségvetés készítésével párhuzamosan. A tervezett térítési díjakból származó bevétel az alapellátás tekintetében 29 782 E Ft összegben kerültek meghatározásra az idei évben.
 
Az alapellátási formák közül csak a szociális étkeztetés nem igényel önkormányzati kiegészítést. Az egyéb ellátási formák, mint a nappali ellátás, házi segítségnyújtás, tanyagondnoki szolgáltatás, támogató szolgáltatás fenntartása mind önkormányzati kiegészítéssel működő ellátási formák.
A tanyagondnoki szolgálatok esetében a szolgáltatást térítésmentesen kell nyújtani. Az állami támogatás mértéke ezen ellátások esetében a szakmai jogszabályok által előírt feladatok és létszámok vonatkozásában nem nyújtanak elegendő fedezetet a kiadásokhoz.
 
Összességében az alapellátás működési hiánya 29 712 E Ft összegben határozható meg.
 
Az önkormányzati kiegészítési igényünk 2017. évre összességében 50 033 E Ft.
 
Ez az alapellátáshoz kapcsolódó 29 712  E Ft, az idősotthoni ellátás 12 745 E Ft, valamint a gyermekétkeztetéshez kapcsolódó 9 545 E Ft összegéből tevődik össze.
Továbbá költségvetésünkbe került beépítésre a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ dolgozóinak 2016. december havi bére, mely további 1 325 E Ft összeggel emeli meg az önkormányzati támogatási igényünket.
Így az önkormányzati kiegészítés mértéke 53 327 E Ft, melyet csökkent a külsős étkezésből származó bevételünk, melynek 2017 évre tervezett összege 3 294 E Ft.
 
Fentiek figyelembevételével a 2017. évi önkormányzati kiegészítési igényünk 50 033 E Ft.
 
Ezen összeg a májusi pótigénylés során megigénylésre kerülő közel 11 000 E Ft összegű plusz üzemeltetési támogatás megítélését követően csökkenhet.
További csökkenés abban az esetben valósulhat meg, ha az állam  forrást biztosít az intézmény közel 50 000 E Ft összegű bérminimum és garantált bérminimum növekedésének ellentételezéséhez.
 
Fejlesztési és felújítási jogcímen nem került kiadás megtervezésre.
A működési költségeink csökkentésének az érdekében számos területen fejlesztésre lenne azonban szükség.
Hosszútávon célszerű lenne egy intézményi mosoda kialakítása, az Őszikék Idősek Otthona, Rózsakert és Szent Imre Idősek Otthona infrastruktúrájának fejlesztése.
Szükség lenne továbbá a gyomai telephelyek részére raktárhelyiség kialakítására, melyre a Mirhóháti u. 6. szám alatti ingatlan - rendbetétel után - alkalmas lenne. Ezzel kapcsolatban az önkormányzattal való egyeztetések már meg is kezdődtek, várhatóan az idei évben a raktárhelyiség kialakítása meg fog történi önkormányzati segítséggel.
 
A TOP keretein belül 2016. évben pályázatot nyújtottunk be az 5. számú idősek nappali klubjának infrastrukturális fejlesztésére, valamint a Vidékfejlesztési Program keretében az Öregszőlői Szent Imre Idősek Otthona és 3 számú Nappali ellátást biztosító intézményének infrastrukturális fejlesztésére.
2016. évben a költségvetési törvény alapján meghirdetett konyhakorszerűsítés pályázat kedvező elbírálásban részesült, mely által 2017. évben az intézmény főzőkonyhája, mind  infrastrukturálisan, mind az eszközök állományában felújításra kerül.  A pályázó itt az önkormányzat volt, tehát az fejlesztéshez kapcsolódó kiadások és bevételek az önkormányzat költségvetésében került megtervezésre.  
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendeletének megalkotását. 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendeletének tervezet szerinti megalkotását.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság     A Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendeletének tervezet szerinti megalkotását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendeletének tervezet szerinti megalkotását. 
 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendeletének megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2017 (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2017. évi költségvetéséről


 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2017. évi költségvetésének
a) bevételi főösszegét 2.766.461 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 2.766.461 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 2.014.636 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 100.424 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 106.778 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 544.623 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet, a finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
 
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.121.414 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 614.093 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 109.189 ezer forint,
c) dologi kiadás 523.043 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 517.032 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 119.528 ezer forint,
f) a működési céltartalék 171.199 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 67.330 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
 
6. § (1) A működési céltartalék összege 171.199 ezer forint a 7. mellékletben részletezettek szerint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Polgármesteri Alap előirányzata 700 ezer forint.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Alapból történő juttatás előkészítő eljárás lefolytatását és döntési jogát a polgármesterre ruházza át.
(4) A Polgármesteri Alap támogatásának felhasználására a Civil Alap pályázati eljárási szabályait kell alkalmazni.
(5) A Kitüntetési Alap keretösszege 400 ezer forint.
(6) A Sport Alap előirányzata 13.000 ezer forint.
(7) A (6) bekezdésben foglalt előirányzatból az Erzsébet-ligeti Sporttelep és a Népligeti Sporttelep futball-és futópálya fenntartásának kötött felhasználású támogatási összege 700 ezer forint.
(8) A Sport Alap pályázható keretösszege 12.300 ezer forint.
(9) A Civil Alap előirányzata 5.700 ezer forint.
(10) A (9) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás:
a) A Városi Képtár gyűjteménye értékeinek megőrzése 1.540 ezer forint,
b) A közrend és közbiztonsággal kapcsolatos civil tevékenység támogatása 400 ezer forint,
c) Tűz elleni védekezés civil tevékenységének támogatása 500 ezer forint,
d) „Gyoma 300 éves” eseményhez kapcsolódó emlékkönyv kiadásának támogatása 200 ezer forint.
(11) A Civil Alap cél szerinti tevékenységet szolgáló pályázati keretösszege 2.510 ezer forint.
(12) A Civil Alap közművelődési intézmény terembérletét támogató pályázati keretösszege 550 ezer forint.
(13) Az Idegenforgalmi Alap pályázható keretösszege 2.900 ezer forint.
 
7. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak előirányzata 645.047 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 89.025 ezer forint,
b) beruházási kiadása 381.995 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadása a felhalmozási céltartalékkal együtt 174.027 ezer forint.
(3) Az (1) bekezdés c) pontjában foglalt egyéb felhalmozási kiadásból a Környezetvédelmi Alap pályázható keretösszege 4.000 ezer forint.
(4) A felhalmozási kiadásokat a 8. melléklet részletezi.
 
8. § A fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználásának részletezését a 9. melléklet tartalmazza.
 
9. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
 
10. § Az Önkormányzat által finanszírozott intézmények állami támogatásának és önkormányzati kiegészítő támogatásának előirányzatait a 11. melléklet részletezi.
 
11. § A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
 
12. § (1) Az Önkormányzat önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveinek likviditási tervét a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét és likviditási tervét a 14. melléklet tartalmazza.
 
13. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2017-2020. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 15. melléklet tartalmazza.
 
14. § A közvetett támogatások mérlegét a 16. melléklet tartalmazza.
 
15. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 17. melléklet tartalmazza.
 
16. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 18. melléklet tartalmazza.
 
17. § Az Önkormányzat Európai Uniós forrásból megvalósuló programokat a 19. melléklet tartalmazza.
 
18. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
 
Gyomaendrőd, 2017. február
 
  
                               Toldi Balázs s.k.                                        dr. Uhrin Anna s.k.
                                  Polgármester                                                       Jegyző 
Határidők, felelősök:

Határidő: 2017. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe