2017. március 22-i ülésére
Tárgy: | Munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozó együttműködési megállapodás felülvizsgálata | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő – testület!
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadását. | |
"Korábban kötött megállapodások hatályon kívül helyezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozó megállapodás jóváhagyása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
MEGÁLLAPODÁS-TERVEZET
A munkamegosztási megállapodás megkötésére az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) 9. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján került sor.
Ezen megállapodás létrejött egyrészről a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal), mint gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv, másrészről a ……… (a továbbiakban: Intézmény), mint gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv között a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozóan az alábbi feltételekkel:
A gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv azonosító adatai:
Név: Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (képviseli: dr. Uhrin Anna jegyző)
Cím: 5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124.
Adószám:15803744-1-04
Bankszámlaszám: 53200125-11091051
Törzskönyvi azonosító szám: 803746
A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv azonosító adatai:
Név: Intézmény neve (képviseli: intézményvezető)
Cím:
Adószám:
Bankszámlaszám:
Törzskönyvi azonosító szám:
A Hivatal az Intézménnyel együttműködve ellátja azokat a feladatokat, amelynek személyi és tárgyi feltételei a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervnél nem adottak, így az intézmény előirányzatai tekintetében a tervezési, gazdálkodási, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatokat, továbbá a költségvetési szerv működtetésével, üzemeltetésével, a beruházásokkal, a vagyon használatával, hasznosításával, védelmével kapcsolatos feladatokat.
Az Intézmény részére az Ávr. 9. § alapján a meghatározott pénzügyi-gazdasági feladatainak ellátására a Képviselő-testület a gazdasági szervezettel rendelkező Hivatalt jelölte ki.
I. Általános szempontok:
A megállapodás célja, hogy a munkamegosztás és a felelősségvállalás szakszerű rendjének szabályozása mellett a hatékony, ésszerű és takarékos intézményi gazdálkodás kereteit megteremtse.
Az Intézmény, mint költségvetési szerv jogi személy, szakmailag önálló, saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik.
A megállapodás nem sértheti az Intézmény szakmai döntéshozó szerepét és önálló jogi személyiségét.
Az Intézmény az előirányzatok feletti rendelkezés szempontjából teljes jogkörrel rendelkezik.
A Hivatal vezetője és az Intézmény vezetője közösen felelősek az éves költségvetésben és annak módosításaiban meghatározott előirányzatok figyelemmel kíséréséért és betartásáért.
Az Intézmény vezetője felel az intézményben a munkamegosztás megszervezéséért és végrehajtásáért, továbbá a munkafolyamatba épített ellenőrzésért.
A Hivatal gazdasági szervezete útján biztosítja a szabályszerű, törvényes gazdálkodás feltételeit, melyet a Hivatal elsősorban érvényesítési, pénzügyi ellenjegyzési jogkörének gyakorlásán keresztül biztosítja. A kötelezettségvállalási, utalványozási, szakmai teljesítésigazolási jogkört az Intézmény vezetője az e megállapodásban foglaltak szerint saját hatáskörben gyakorolja.
A Hivatal pénzügyi és gazdasági szabályzatai az Intézményre vonatkozóan is alkalmazandók. Az Intézmény vezetője köteles az intézményre vonatkozó jóváhagyott szabályzatokat betartani, betartatni. A Hivatal köteles az Intézmény felé a rájuk vonatkozó szabályzatokat megküldeni.
Az Intézmény a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés gyakorlati megvalósítása során a „Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal belső kontrollrendszere” előírásait köteles alkalmazni.
Az Intézmény főkönyvi könyvelését a Hivatal végzi, gondoskodik arról, hogy kellően elkülönüljenek az intézmény gazdasági eseményei.
II. Az együttműködés területei, feladatai a gazdálkodás során
II/1. Az éves költségvetés tervezése, az előirányzatok megváltoztatása
A gazdálkodással kapcsolatos állami, önkormányzati szabályozások gyakorlati végrehajtásában a Hivatal segíti az Intézmény munkáját.
A Hivatal az Intézmény rendelkezésére bocsátja azokat a dokumentumokat, amelyek alapján az Intézmény elkészíti a saját költségvetési tervét, tervigényét a költségvetési rendelettervezet összeállításához.
Az Intézmény vezetője elkészíti a Hivatal által meghatározott határidőre és szerkezetben az intézményre vonatkozó következő évi költségvetési koncepcióját, valamint az elfogadott költségvetési koncepció és a képviselő-testület döntésének megfelelően elkészíti a költségvetési tervezetét. Az önkormányzat hivatala és az intézmény a költségvetési tervezetéről egyeztető tárgyalást folytat. Az intézmény költségvetési tervezete az egyeztetést követően kerül az Önkormányzat költségvetési rendelet tervezetébe. Az egyeztetés megszervezése a Hivatal feladata, melyről írásos dokumentáció készül.
A Hivatal köteles nyilvántartásában az Intézményre vonatkozó kiemelt előirányzatonként a módosításokat és azok okát elkülönítetten és nyomon követhetően kezelni.
Az intézmény vezetője az előirányzat-módosítási hatáskörét a kiemelt előirányzatokon belül - a jogszabályi előírásoknak és a testületi döntéseknek megfelelően - önállóan gyakorolja.
A saját hatáskörben végzett előirányzat módosítást az intézmény vezetője írásban kezdeményezi a Hivatal pénzügyi osztályának vezetőjénél, aki a kérelem alapján intézkedik a költségvetési rendelet módosításáról.
Amennyiben a bevételek teljesítése meghaladja az eredeti előirányzatot, az Intézmény vezetője a Hivatal pénzügyi osztályának vezetőjével együtt kezdeményezi a polgármesternél a költségvetési rendelet szabályai szerint a bevételi és kiadási előirányzatok módosítását.
A Hivatal és az Intézmény a többletbevétele terhére a felhalmozási jellegű kiadási előirányzatait saját hatáskörben nem emelheti fel, csak a Képviselő-testület döntését követően.
Amennyiben az előirányzatok módosítására az Országgyűlés vagy a Kormány döntésének következtében kerül sor, a Hivatal pénzügyi osztálya a költségvetési rendelet módosítását követően a végrehajtott módosításról tájékoztatja az Intézményt.
A költségvetési előirányzatok tervezésénél és módosításánál az Intézmény által szolgáltatott adatok és információk tekintetében a felelősség az Intézmény vezetőjét terheli. A határidők betartására, egyéb gazdálkodási és pénzügyi információk szolgáltatására vonatkozóan a felelősséget a Hivatal viseli.
II/2. Az előirányzatok felhasználása, beszámolási kötelezettség, adatszolgáltatás
Az Intézmény vezetője felelős a Képviselő-testület által elfogadott költségvetés teljesítéséért.
Az Intézmény valamennyi előirányzata felett rendelkezési jogosultsággal bír.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete által a költségvetési rendeletben jóváhagyott előirányzaton és létszámkereten belül a munkáltatói jogok gyakorlása az Intézmény vezetőjének feladat-és hatásköre, aki a jogkört teljes jogkörrel gyakorolja.
Az Intézmény minden munkavállalójának jogviszony létesítésével és megszűntetésével kapcsolatos ügyintézés, valamint az aláírt okiratok Magyar Államkincstár részére történő továbbítása a Hivatal feladata.
Az Intézmény a működéshez szükséges tárgyi feltételek biztosítása mellett teljes jogkörben gyakorolja a tárgyi eszközök javításának, karbantartásának megrendelését, az egyes működési bevételek beszedését.
Az Intézmény beruházási, felújítási tevékenységet kizárólag a Képviselő-testület által az éves költségvetési rendeletben meghatározott esetben és mértékben végezhet. Amennyiben a beruházás, felújítás forrása pályázati pénzeszköz, abban az esetben is szükséges a testület jóváhagyása a felhasználásra, ha szükséges saját forrás, annak a biztosítására.
Az Intézmény önálló könyvvezetése alapján a költségvetési beszámoló elkészítése a Hivatal, a szöveges indoklás a Hivatal és az Intézmény vezetőjének közös feladata. A beszámolóhoz szükséges, intézményektől származó adatok határidőre történő eljuttatásáért és valódiságáért az Intézmény vezetőjét terheli a felelősség.
Az intézményi költségvetési keretek maradványának kimutatása a Hivatal feladata, a kötelezettségvállalással terhelt és szabad előirányzatok összege az intézményvezetővel egyeztetésre kerül. Az intézményi költségvetési beszámolóban kimutatott maradványt az Intézmény vezetője a beszámoló aláírásával rögzíti.
A gazdálkodás lebonyolításával megbízott Hivatal havonta tájékoztatja az Intézményt a bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről.
A számvitel keretein belül a Hivatal látja el a könyvvezetési feladatokat, megállapítja az intézmények számlarendjét, számviteli szabályzatokat. A számviteli rendnek tartalmaznia kell az Intézmény sajátosságait. A főkönyvi könyvelést a Hivatal végzi.
Az Intézmény vagyoni és pénzügyi helyzetével kapcsolatos könyvvezetési, a költségvetési beszámolóra és a gazdálkodással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése a Hivatal feladata.
II/3. A pénzkezelés, pénzellátás és finanszírozás szabályai
Az Intézmény önálló adószámmal és bankszámlával rendelkezik. Az intézményi költségvetési bankszámlán és pályázati alszámlán a Hivatal bonyolítja a pénzforgalmat. A Hivatal látja el az adókötelezettségi feladatokat, kivéve a személyi juttatásokhoz kapcsolódó adókat és a járulékokat (nettó finanszírozás).
A Hivatal pénzkezelésére vonatkozó szabályokat a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Pénzkezelési Szabályzata rögzíti, mely szabályzat részletezi az Intézmény pénzkezelésére vonatkozó előírásokat is. Az Intézmény jogosult számla ellenében a bevételek beszedésére, illetve a pénzkezelési szabályzatban rögzített feltételek alapján köteles a bevétellel – a számvitelről szóló 2000. évi C. törvényben meghatározott alaki és tartalmi követelményeknek megfelelő bizonylatokkal - elszámolni. Az Intézmény az ezzel a feladattal írásban megbízott dolgozója által beszedett bevételeket köteles a Pénzkezelési Szabályzatban rögzítettek szerint az Intézmény pénzforgalmi számlájára befizetni. Ezen pénzügyi, adminisztratív feladat ellátását köteles az Intézmény vezetője az általa kijelölt munkavállalója munkaköri leírásában is rögzíteni.
A készpénzben történő kifizetésekért és az elszámolás teljesítéséért az Intézmény vezetője felelős.
II/4. A költségvetési gazdálkodásra, kötelezettségvállalás és ellenjegyzés rendjére vonatkozó szabályok
A kötelezettségvállalásra, szakmai teljesítés igazolásra, utalványozásra az Intézmény vezetője jogosult, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére, érvényesítésre, az utalvány pénzügyi ellenjegyzésére és érvényesítésére a Hivatal vezetője által kijelölt személyek jogosultak, melyet a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Gazdálkodási Szabályzata szabályoz. Kötelezettséget az Intézmény vezetője a Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok mértékéig vállalhat.
A kötelezettségvállalás előtt a kötelezettségvállalónak meg kell győződni arról, hogy a rendelkezésre álló szabad előirányzat biztosítja-e a kiadás teljesítésre a fedezetet. A kötelezettségvállalás csak írásban és a kötelezettség pénzügyi ellenjegyzése után történhet, kivéve ha az értéke nem éri el az ötvenezer forintot vagy ha pénzügyi szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódik. Az előzetes írásbeli kötelezettséget nem igénylő kifizetések teljesítésére vonatkozóan az érvényesítésre és pénzügyi ellenjegyzésre vonatkozó szabályt kell alkalmazni.
A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésre jogosult személynek felsőoktatásban szerzett pénzügyi-számviteli végzettséggel vagy legalább középfokú iskolai végzettség mellett pénzügyi-számviteli képesítéssel kell rendelkeznie.
A pénzügyi ellenjegyzőnek a pénzügyi ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie arról, hogy:
- a szükséges szabad előirányzat rendelkezésre áll, a befolyt vagy a megtervezett és várhatóan befolyó bevétel biztosítja a fedezetet,
- a kifizetés időpontjában a fedezet rendelkezésre áll,
- a kötelezettségvállalás nem sérti-e a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
A kiadások teljesítése és a bevételek beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni és érvényesíteni kell azok jogosságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét.
Utalványozni csak az érvényesítés után lehet. A pénzügyi teljesítés csak az utalványozás után lehetséges.
Az Intézmény vezetője nem vállalhat kötelezettséget és nem élhet utalványozási jogával, amennyiben a tevékenységét közeli hozzátartozója vagy saját maga javára látná el. Ebben az esetben a polgármester látja el a kötelezettségvállalási és utalványozási feladatokat.
Az írásbeli kötelezettségvállalások egy másolati példányát a kötelezettségvállaló köteles megküldeni a gazdálkodási feladatot ellátó szerv, azaz a Hivatal részére.
A Hivatal a kötelezettségvállalásokról köteles nyilvántartást vezetni a nyomon-követhetőség érdekében.
II/5. Analitikus nyilvántartások
A számvitel keretén belül a Hivatal látja el a könyvelési feladatokat, összevontan állapítja meg az Intézmény számviteli rendjét.
A dologi kiadások tekintetében az Intézmény analitikus nyilvántartást vezet, melyet az Intézmény havonta egyeztet a Hivatal által rendelkezésre bocsátott kimutatásokkal, az előirányzat felhasználásának, valamint a keretek felhasználásának ellenőrzése céljából.
Számlázási feladatokat a Hivatal és az Intézmény is elláthat. A kimenő számlák, vevőszámlák nyilvántartása a számla kibocsátójának a feladata.
A tárgyi eszközökkel kapcsolatos, a számviteli törvény szerinti nyilvántartás vezetése a Hivatal feladata, mely nyilvántartásból a kis- és nagy értékű tárgyi eszközök listáját az Intézmény rendelkezésére bocsátja egyeztetés céljából.
Az intézmény az általa benyújtott pályázatokról, az elnyert pénzeszközökről, felhasználásukról és elszámolásukról nyilvántartást vezet.
A kötelezettségvállalások nyilvántartása az Intézmény vonatkozásában a Hivatal feladata, az intézmény által beküldött kötelezettségvállalások alapján.
II/6. Vagyon feletti rendelkezési jogra vonatkozó szabályozás
A Képviselő-testület az önkormányzat vagyonának részét képező tulajdonra és a vagyoni értékű jogok feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályozására rendeletet alkot.
Az Intézmény feladatai ellátásához rendelkezésére áll a Képviselő-testület által rábízott székhelyen és telephelyen lévő épület ingatlan, valamint a költségvetési szerv leltár szerint nyilvántartott eszközei és az éves költségvetés szerinti pénzeszközök.
Az alapító önkormányzat tulajdonát képező ingatlan és ingó vagyon vonatkozásában az Intézményt ingyenes és teljes körű használati jog illeti meg. A használat joga a rendeltetésszerű használatra terjed ki.
Az önkormányzat tulajdonában és az Intézmény használatában lévő vagyontárgyak feletti rendelkezési jog az önkormányzatot illeti meg, az intézmény tulajdonában lévő vagyontárgyak feletti rendelkezési jog az Intézményt illeti meg. Az önkormányzat tulajdonát képező vagyontárgyak elidegenítése és hasznosítása, rendeltetésszerű használata módosítása vonatkozásában az önkormányzat mindenkor hatályos, az önkormányzati vagyonról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint az alapító dönt.
Az Intézmény vagyonáról a nyilvántartást a Hivatal vezeti a helyi Önkormányzat vagyonától elkülönítetten. A leltározás megszervezése a Hivatal feladata a Leltározási szabályzata alapján, melyben az Intézmény is közreműködik. Az eszközök selejtezése a Hivatal Selejtezési szabályzata alapján történik, melyre az Intézmény javaslatot tesz és előkészíti.
Az Intézmény vagyonbiztosításáról a Hivatal gondoskodik. Káresemény bekövetkezéséről az Intézmény írásban értesíti a Hivatalt. Betörés, lopás esetén az Intézmény értesíti a rendőrséget és feljelentést tesz, melyről értesíti a Hivatalt. A kárrendezés lebonyolítása a Hivatal feladata.
Jelen megállapodás 2017. április 1. napjától kezdődően határozatlan időtartamra jön létre.
A megállapodásban foglaltakat az érintettek tudomásul vették és kötelesek ennek megfelelően eljárni.
A Hivatal és az Intézmény közötti munkamegosztás és felelősségvállalás rendjéről szóló megállapodást a Képviselő-testület a …/2017. (…) Gye. Kt. határozatával jóváhagyta. A korábban kötött, …/… () Gye. Kt. határozattal elfogadott megállapodás hatályát veszti.
Jelen megállapodást a felek, mint akaratukkal mindenben megegyezőt jóváhagyólag aláírják.
Gyomaendrőd, 2017. március
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal