3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2017. április 27-i ülésére
2017. április 27-i ülésére
Tárgy: | Éves ellenőrzési és éves összefoglaló belső ellenőrzési jelentés a Gyomaendrőd Város Önkormányzat 2016. évi belső ellenőrzési kötelezettségének teljesítéséről | |
Készítette: | Dávidné Csontos Marianna belső ellenőr | |
Előterjesztő: | Dr. Uhrin Anna jegyző | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
1.) Vezetői összefoglaló
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 119.§(3) bekezdése szerint: "A jegyző köteles - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
(4) A jegyző köteles gondoskodni - a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.
A belső ellenőrzés a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rend) előírásai szerint került megvalósításra polgári jogi szerződés keretében foglalkoztatott belső ellenőr által.
Az önkormányzat belső ellenőrzési vezetője - a kormányrendeletben meghatározott tartalommal - elkészítette a 2016. évre vonatkozó belső ellenőrzési tervet, amelyet az önkormányzat Képviselő-testülete 574/2015. (XII. 3.) Gye. Kt. határozatával elfogadott.
A tervben foglalt feladatok tartalma és annak teljesítése az alábbiakban kerül bemutatásra.
1.1.) A 2016. évi ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése
A 2016. évi belső ellenőrzések végrehajtására az éves ellenőrzési terv alapján került sor az alábbiak szerint, mely a megbízási szerződés alapján magába foglalta Gyomaendrőd Város Önkormányzatának, Csárdaszállás Község Önkormányzatnak, és Hunya Község Önkormányzatának, a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalnak és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás Hunya Települési Önkormányzati Társulásnak a működésével kapcsolatos ellenőrzéseket.
A 2016. évre szóló belső ellenőrzési terv 8 ellenőrzési programot tartalmazott az alábbiak szerint:
a.) A költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése
b.) A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal átfogó pénzügyi ellenőrzése
c.) Gyomaendrőd Város Roma-, és Német Nemzetiségi Önkormányzatának átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése.
d.) A Városi Egészségügyi Intézmény gazdálkodásának, hatékony működésének átfogó ellenőrzése, vagyonnyilvántartás ellenőrzése.
e.) A helyi adórendelet módosításából adódó változások alkalmazásának ellenőrzése.
f.) A Liget Fürdő Kft. gazdálkodásának vizsgálata a kft. által elvégzett munka ellenőrzése, tulajdonosi elvárások érvényesülése, vendégforgalom alakulásának vizsgálata.
g.) Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés, nyilvántartások, szabályzatok ellenőrzése
h.) A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása - Társulás által fenntartott intézmény.
Az ellenőrzési terv végrehajtásáról:
A 2016. évi ellenőrzési tervben feltüntetett vizsgálatok, csak részben valósultak meg.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 560/2016. (XI. 24.) Gye. Kt. határozatában döntött arról, hogy:
"1. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárul, hogy a 2016. évi ellenőrzési tervből a 2017. évi belső ellenőrzési tervbe kerüljön átcsoportosításra a Városi Egészségügyi Intézmény és a Liget Fürdő Kft. gazdálkodásának vizsgálata, továbbá a közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése."
A 2016. évi belső ellenőrzési feladatok elvégzésére irányuló megbízási szerződés az elvégzendő feladatok tekintetében módosításra került.
Az Önkormányzatnál 2016. évben soron kívüli ellenőrzésre egy esetben került sor, melyet a tulajdonos önkormányzat Képviselő-testülete a 251/2016 (V. 26.) Gye. Kt számú határozata alapján rendelt el. Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a Gyomaszolg Ipari Park Kft.-nél 2015 évben elszenvedett 53 millió forintos vagyonvesztést milyen objektív és szubjektív okok idézték elő.
1.2.) A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása
1.2./a. A belső ellenőrzés humánerőforrás–ellátottsága: biztosított volt
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2016. évben külső szakember igénybevételével látta el a belső ellenőrzési feladatokat.
A belső ellenőr rendelkezik a feladat ellátásához a jogszabályban – Bkr. 24.§ - meghatározott belső ellenőrökre vonatkozó általános és szakmai követelményekkel, szakmai gyakorlattal, valamint az Áht. 70.§ (4) bekezdésében meghatározott engedéllyel a tevékenység végzésére.
A belső ellenőr regisztrációs száma: 5115558
Az ellenőrzéshez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak voltak. Az önkormányzatnál külön iroda volt biztosítva, korszerű technikai és informatikai háttér, valamint a telephelyeken történő ellenőrzések során is megfelelő helyiség lett biztosítva az ellenőrzés lefolytatásához.
1.2./b. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása
A belső ellenőr az önkormányzat vezetőjének közvetlen alárendelve végzi a tevékenységét, jelentéseit közvetlenül a vezetőnek küldi meg. A belső ellenőr nem vett részt az önkormányzatnál olyan tevékenységek ellátásában, amelyek az önkormányzat operatív működésével kapcsolatosak. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlensége biztosított volt.
1.2./c. Összeférhetetlenségi esetek
A belső ellenőr esetében 2016. évben összeférhetetlenség nem állt fenn.
1.2./d. A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos esetleges korlátozások bemutatása
A belső ellenőr a munkavégzése során nem volt akadályoztatva, korlátozva. A bizonyosságot adó tevékenységet akadályozó tényezők nem merültek fel, az ellenőrzött feladattal összefüggő valamennyi okmányt az ellenőrzés rendelkezésére bocsátották, vezetőktől, munkatársaktól szóbeli információkhoz jutott, nyilvántartásokba, iratokba, dokumentumokba betekintést kapott.
1.2./e. A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők
A belső ellenőrzés végrehajtását illetően akadályozó tényezők nem merültek fel. Az ellenőrzéshez szükséges eszközellátottság, informatikai háttér, információkhoz való hozzájutás rendelkezésre állt.
1.2./f. Az ellenőrzések nyilvántartása
A belső ellenőr nyilvántartást (Bkr. 22. és 50) vezetett az elvégzett belső ellenőrzésekről, és gondoskodik az ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről.
Az önkormányzat a belső ellenőrzés jelentéseit papír alapú formátumban és elektronikus formátumban elkülönítetten tárolja. A jelentéseket, ellenőrzési dokumentumokat, zárt helyen tartják. A belső ellenőr által megküldött jelentések iktatásra kerülnek, ezzel biztosított a visszakeresési lehetőség.
1.2./g. Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok
Az Önkormányzat és intézményei esetében a pénzügyi és működési kockázatok csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni. A belső ellenőrzési tevékenység során figyelembe kell venni a Minisztérium által közzétett iránymutatások, módszertani útmutatók érvényesülését.
1.3.) A tanácsadó tevékenység bemutatása
A 2016. évben a belső ellenőrt külön tanácsadó tevékenységre nem kérték fel, azonban a helyszíni ellenőrzések során felmerült, aktuális problémák megoldásában a belső ellenőr közreműködött, szakmai segítséget nyújtott.
2.) A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján
2.1.) A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok
a.) 2016. évi költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzése
E pontban megjelölt ellenőrzési feladat megvalósult. A Képviselő-testület a január ülésen megismerte, annak elfogadásáról külön határozattal döntött.
Az Önkormányzatnál a pályáztatási rendszer szabályozott, a pályázók részére minden dokumentum, információ rendelkezésre állt a pályázat elkészítéséhez, benyújtásához, elszámolásához.
A költségvetésből cél jelleggel nyújtott pályázati támogatások összegeiről szerződések készültek. A pályázati pénzeszközök a Támogatási Szerződésben meghatározott célokra lettek felhasználva, a pályázati elszámolások megtörténtek. A 2016. évi nyertes pályázatokról áttekinthető analitikus nyilvántartást vezetnek.
b.) A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal átfogó pénzügyi ellenőrzése
Megállapítások:
Az ellenőrzés során elvégeztük és értékeltük Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal átfogó pénzügyi vizsgálatát, a működés és gazdálkodás szabályszerűségét dokumentum alapú rendszerellenőrzés alapján. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal alapítása a tag önkormányzatok Képviselő-testületei kezdeményezésére jogszabály alapján az abban foglalt tartalommal és időben alakult meg. A megbízó önkormányzat a pénzügyi ellenőrzés során a kockázati tényezőként az alábbiakat jelölte meg:
"Túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatás, finanszírozási gondok, jogszabályok félreértelmezése, be nem tartása."
Jelentős kockázati tényező az emberi erőforrás adottsága abból a szempontból, hogy a központi költségvetés által finanszírozott létszámmal a feladatellátás nem oldható meg. Kistelepülésen nehéz biztosítani a megfelelő szakmai összetételű létszámot, erőfeszítés van erre és az ellenőrzés időszakában az megoldódni látszik. A tag önkormányzatok vállalták a működtetési feladatok maradéktalan ellátásához a hozzájárulás azon részének megfizetését, melyet a központi költségvetés nem finanszíroz. Az átutalás mindkét évben megtörtént.
Összegzés
Az ellenőrzés nyomán kialakított véleményünk a vizsgált területről, illetve folyamatokról összességében:
A Közös Önkormányzati Hivatal létrehozása, a feladatellátásról szóló megállapodás elfogadása jogszabályi előírás alapján, a tag önkormányzatok Képviselő-testületei által megtárgyalásra és elfogadásra került. A megállapodás tartalmazza a Közös Hivatal működtetésének személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeit. A megállapítások alapvetően nem jeleznek komolyabb hiányosságot a folyamatok rendszerében, a tag önkormányzatok és a székhely önkormányzat pénzügyi elszámolásánál leírtak kivételével.
Javasoljuk az analitikus nyilvántartás kialakítását úgy, hogy a tag önkormányzatok által térítendő hozzájárulás részleteiben is áttekinthető legyen és így kerüljön a Képviselő-testületeik elé, valamint azok egyetértését kifejező határozat alapján valósuljon meg a pénzügyi tranzakció. A hozzájárulásban nincs bemutatva, hogy ebből a jegyző bére százalékosan és forintban mennyibe kerül egy- egy önkormányzatnak. A nyilvántartás térjen ki ennek bemutatására is. Célszerűnek tartjuk a jövőre tekintettel az alkalmazott gyakorlat írásban való rögzítését, indoklását belső szabályzatban ezáltal az önkormányzatok számára egyértelmű lesz, áttekinthetővé válik a tényleges kiadásokat/bevételeket tükröző adatok egy-egy költségvetési év tervezésétől az elszámolásáig.
Az ellenőrzött szervezet részéről tett észrevétel:
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó Csárdaszálláson és Hunyán felmerülő költségek külön szervezetkódon jelennek meg a könyvelésben, így külön analitikus nyilvántartás vezetése nem indokolt. A javaslat további részével egyetértve, a közös hivatal működését rögzítő megállapodás módosításra kerül, melyben a jegyző bére és azt terhelő járulékok lakosságszám arányosan terhelik az egyes települések költségvetését.
c.) A Roma-,valamint a Német Nemzetiségi Önkormányzat átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése.
Ellenőrzött szervezet:
Gyomaendrőd Város Német Nemzetiségi Önkormányzata (továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) 5500 Gyomaendrőd Selyem út 124.út.
Összegzés
Az ellenőrzés során elvégeztük és értékeltük Gyomaendrőd Város Német Nemzetiségi Önkormányzata működésével kapcsolatos átfogó pénzügyi ellenőrzés, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása a Gyomaendrőd Város Képviselő testületének 574/2015.(XII. 3.) Gye. Kt. határozata alapján. A megbízó önkormányzat az átfogó pénzügyi ellenőrzés során kockázati tényezőként az alábbiakat jelölte meg:
-az éves gazdálkodás során betartották-e a jogszabályokban és szabályzatokban foglaltakat,
Az ellenőrzés nyomán kialakított véleményünk a vizsgált területről, illetve folyamatokról összességében:
A Nemzetiségi Önkormányzat pénzügyi rendszere szabályozott, a gazdálkodás a szűkös előirányzatra tekintettel kiegyensúlyozott és takarékos hiányosságot a belső ellenőrzési pontok vagy folyamatok rendszerében nem találtunk. A Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételei biztosítottak, az ellenőrzött területeken gyakorlott, hozzáértő munkaerő dolgozik. Elérhető saját bevétel minimális, a működéshez szükséges forrást a jogszabályban biztosított általános működési támogatás és a feladatalapú támogatás biztosítja, Ez utóbbi elszámolási kötelezettséggel jár, felhasználása kötött. Az ellenőrzött időszakban az önkormányzat az elszámolásnak hiánytalanul eleget tett. Finanszírozási gondok a vizsgált időszakban nem jelentkeztek. A beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított volt.
Intézkedési javaslat:
Az önkormányzat azon szabályzatainak záradéka, mely a nemzetiségi önkormányzatok működését is érinti, javaslom kiegészíteni a hatályosság tekintetében azzal, hogy vonatkozik a nemzetiségi önkormányzatokra is.
Az ellenőrzött szervezet részéről tett észrevétel:
Gyomaendrőd Város Német Nemzetiségi Önkormányzata a gazdálkodásának belső ellenőrzéséről készült jelentéssel egyetért. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2017. évi szabályzatainak felülvizsgálata során annak hatálya kiterjesztésre kerül a Nemzetiségi Önkormányzatokra is.
Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata ( továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) 5500 Gyomaendrőd Fő u. 80.)
Összegzés
Az ellenőrzés során elvégeztük és értékeltük Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos átfogó pénzügyi ellenőrzés, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása a Gyomaendrőd Város Képviselő testületének 574/2015.(XII. 3.) Gye. Kt. határozata alapján.
A megbízó önkormányzat az átfogó pénzügyi ellenőrzés során a kockázati tényezőként az alábbiakat jelölte meg:
-az éves gazdálkodás során betartották- e a jogszabályokban és szabályzatokban foglaltakat,
Az ellenőrzés nyomán kialakított véleményünk a vizsgált területről, illetve folyamatokról összességében:
Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának pénzügyi rendszere szabályozott, a gazdálkodás a szűkös előirányzatra tekintettel kiegyensúlyozott takarékos, kisebb hiányosságot tapasztaltunk a belső ellenőrzési pontok vagy folyamatok rendszerében. A Nemzetiségi Önkormányzat működési feltételei biztosítottak, az ellenőrzött területeken gyakorlott, hozzáértő munkaerő dolgozik. Helyi önkormányzati támogatás az ellenőrzött időszak mindkét évében volt. A 2014-es évben korábbi évről áthúzódó kölcsön került méltányosságból elengedésre, a 2015-ös évben pedig végleges támogatás formában egy sportrendezvény megvalósításra. Elérhető saját bevétel minimális, a működéshez szükséges forrást a jogszabályban biztosított általános működési támogatás és a feladatalapú támogatás biztosítja, Ez utóbbi elszámolási kötelezettséggel jár, felhasználása kötött. Az ellenőrzött időszakban az önkormányzat az elszámolásnak hiánytalanul eleget tett. Finanszírozási gondok a vizsgált időszakban nem jelentkeztek. A beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított volt.
Intézkedési javaslat:
Az önkormányzat azon szabályzatainak záradéka, mely a nemzetiségi önkormányzatok működését is érinti, ki kell egészíteni a hatályosság tekintetében azzal, hogy vonatkozik a nemzetiségi önkormányzatra is.
A kiküldetési rendelvények elszámolásánál kérni kell a kirendelt tisztségviselőt, hogy csak a közforgalmú úton ténylegesen megtett km teljesítményt állítsák be az elszámolás alapjául. Az elszámolásnak meg kell felelni a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 5. mellékletének 7. pontjában leírtakkal.
A rendszeresen elszámolt telefonköltség ellenőrizhetősége, valódiságának bizonyítása csak előfizetéses számla híváslistájával megoldható. Javaslom a feltöltő kártya vásárlásának megszüntetését, lehetőséget látok az önkormányzat telefonos flotta szerződéséhez csatlakozni.
Az ellenőrzött szervezet részéről tett észrevétel:
Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata a gazdálkodásának belső ellenőrzéséről készült jelentéssel egyetért. A hiányosságként leírt többlet gépkocsi futásteljesítményeket azzal indokolta, hogy nem a ténylegesen megtett úti célokat vezették fel a kiküldetési rendelvényre, amikor a város több pontján is részt vettek rendezvényen . Nem kerültek teljes körűen felvezetésre a felkeresett programok helyszínei a feltárt hiányosság megszüntetésére törekednek.
d.) A helyi adórendelet módosításából adódó változások alkalmazásának ellenőrzése.
Összegzés
Az ellenőrzés során elvégeztük és értékeltük a helyi adórendelet 2016. január 1.-től hatályos módosításából adódó változások elemzését. A vizsgálat során megállapítottuk, hogy a Képviselő-testület célja a rendelet módosításával az volt, hogy a magasabb szintű jogszabályok előírásai maradéktalanul kerüljenek átvezetésre.
A Békés Megyei Kormányhivatal BE/02/694-1/2015. számú törvényességi felhívással élt, melyben kérte a törvénysértések megszüntetését. A kialakított és elfogadott rendelet módosítás eleget tett a kifogásolt részek megfelelő szabályozásának.
Az építményadó és a kommunális adó vonatkozásában az adókötelezettség meghatározását a Htv. szerinti mentességi szabályokkal kell megtenni.
Az építményadó korábban alkalmazott mentességi szabálya a helyi adóról szóló önkormányzati rendelet 5. §. (4) bekezdése hatályát vesztette.
Az önkormányzat által kezdeményezett és a kormányhivatal felhívásában kezdeményezett változtatások a 2015. október 29.-i ülésen elfogadásra kerültek.
Intézkedési javaslat
Az ellenőrzés megvizsgálta a helyi adórendelet módosítására vonatkozó vizsgálati program kockázati elemeit, és megállapította, hogy a szükséges változtatások a rendeletben átvezetésre kerültek. Az adótételek módosításai nem okoztak a realizálható adókban kiesést, az egyszerűsítésük viszont növelte az átláthatóságot és segítette a jogkövető magatartást. További intézkedés a vizsgálattal kapcsolatban nem indokolt.
Az ellenőrzött szervezeti egység részéről tett észrevétel:
A belső ellenőrzési jelentésre:”annak megállapításait elfogadom, azok további intézkedést nem igényelnek”
e.) A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása - Társulás által fenntartott intézmény.
Összegzés
Az ellenőrzés során elvégeztük és értékeltük a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás fenntartása alatt működő Térségi Szociális Gondozási Központ működésével kapcsolatos átfogó pénzügyi ellenőrzést, vagyonnyilvántartást, pályázati pénzeszközök felhasználását.
A megbízó önkormányzat az átfogó pénzügyi ellenőrzés során kockázati tényezőként az alábbiakat jelölte meg:
- túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatás,
- finanszírozási gondok,
- jogszabályok félreértelmezése, be nem tartása.
Az ellenőrzés nyomán kialakított véleményünk a vizsgált területről, illetve folyamatokról összességében:
Az intézmény pénzügyi rendszere szabályozott, a gazdálkodás kiegyensúlyozott és takarékos hiányosságot a belső ellenőrzési pontok vagy folyamatok rendszerében nem találtunk. Az intézményben az ellenőrzött területeken gyakorlott, hozzáértő munkaerő dolgozik. Túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatás nem állapítható meg, a jelenleg feladatellátáshoz igényelhető ágazati feladatok támogatása és az elérhető saját bevétel nem biztosítja a működéshez szükséges forrást. Finanszírozási gondok a vizsgált időszakban nem jelentkeztek. A beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított volt. A humánerőforrás a szakmai munka maradéktalan ellátáshoz megfelelő. A vizsgált időszakban két pályázat elszámolása megtörtént, felhasználása szabályos volt. A jelentés egy példányát az ellenőrzött szervezet vezetője átvette, észrevételt nem tett.
A Társulási Tanács hatáskörébe tartozó témát és az arról szóló belső kontroll működésének értékelését megtárgyalta.
f)
Az ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy a 2015 évben elszenvedett 53 millió Forintos vagyonvesztést milyen objektív és szubjektív okok idézték elő.
Összegzés:
A társaság számviteli politikája, az eszközök értékelési szabályzata tartalmazza:
„ a vevőköveteléseket könyvszerinti értéken, egyedileg értékelve kell a mérlegbe felvenni.” Továbbá a könyvekben nem különítették el a kis összegű követeléseket és nem számolták el megfelelően az értékvesztést, melyet a számvitelről szóló 2000. évi C. tv. 55.§. (3) bekezdése szabályoz. A Kft.-nél a vevők kiszámlázott összegeinek beszedésénél nem jártak el kellő körültekintéssel, különösen nagy gond a már eleve kockázatos vevők előleg nélküli kiszolgálása.
Az ellenőrzési folyamatok és pontok rendszere több hiányosságot mutatott a szervezeti egységek lehetséges pénzügyi veszteségeinek kockázata nagy volt. A teljesítményt a szervezeti egységek vezetői nem követték nyomon és nem felügyelték megfelelően. Az alkalmazott irányelvek és eljárások sem elég hatékonyak ahhoz, hogy az ellenőrzési pont működjön.
Feltárt objektív okok:
Az árbevétel jelentősen csökkent ezzel egyidejűleg a rezsiköltségek bázis szinten maradtak.
Szubjektív okok:
Az előkalkulációt nem követte az elért eredmény (veszteség) utáni vizsgálat. Semmilyen vezetői beavatkozás nem volt a tényleges veszteségek minimalizálására. Folyamatosan nőtt az igénybe vett alvállalkozói teljesítmény, ezzel párhuzamosan csökkent a jövedelmezőség. A két felelős vezető nem élt a szabályzatokban leírt utalványozási, ellenőrzési és döntési jogkörével.
A vezetők az ellenőrzés lefolytatásakor már nem álltak munka-és megbízási jogviszonyban, felelősségre vonásuk jogi úton nehézkes lenne.
2.2.) A belső kontrollrendszer öt elemének értékelése
A Szervezet vezetője a belső kontrollrendszer működésén keresztül biztosítja a tevékenységek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtását. Ezen keresztül ellenőrzi az elszámolási kötelezettségek teljesítését. Célja, hogy a belső kontrollrendszer
- megfelelő kontrollkörnyezetben működjön
- kidolgozásra kerüljön a kockázatkezelési rendszer
- kontrolltevékenységek megfelelően működjenek
- az információs és kommunikációs rendszer zavartalan biztosítása
- a nyomon követési rendszer (monitoring)végrehajtható legyen.
A fentiek biztosításának legfőbb eszköze a szabályzatok léte és betartása valamennyi területre kiterjedően. Továbbá a gazdálkodás területén a gazdaságosság szem előtt tartása, a vagyon megőrzése, visszaélések megakadályozása.
Az önkormányzatnál a pénzügyi és működési kockázatainak csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni.
3.)Az intézkedési tervek megvalósítása
A 2016. évben 6 ellenőrzés valósult meg. A belső kontrollrendszer működése szempontjából magas kockázatot jelentő intézkedésre nem került sor. 2016. évben a belső ellenőrzés büntető-, szabálysértési-, és kártérítési javaslattal nem élt, mivel az ellenőrzés során erre utaló gyanú nem merült fel. A 2016. évi ellenőrzések során tett megállapítások, javaslatok segítették az Önkormányzat és az ellenőrzött intézmények vezetőit abban, hogy melyek azok a területek, amelyekre vonatkozóan a működést fokozottabban figyelemmel kell kísérni, és melyek azok a területek, amelyek megfelelően működnek.
Kérem a T. Képviselő-testületet hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2016. évi belső ellenőrzéséről szóló beszámolóját elfogadni szíveskedjen.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a 2016. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentés elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a 2016. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentés elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a 2016. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentés elfogadását. | |
"Éves ellenőrzési és éves összefoglaló belső ellenőrzési jelentés a Gyomaendrőd Város Önkormányzat 2016. évi belső ellenőrzési kötelezettségének teljesítéséről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a 2016. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentést.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal