1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2017. április 27-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás 2016. évi beszámolója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Toldi Balázs elnök

Tisztelt Társulási Tanács!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §-a alapján a társulás költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási határozat tervezetét a társulás elnöke terjeszti a társulási tanács elé, úgy hogy a határozat a költségvetési évet követő 5. hónap utolsó napjáig a társulási tanács által elfogadásra kerüljön.
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás társulási megállapodásában rögzítésre kerültek a közös fenntartású intézmények, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda. A Társulás 2013. július 1. napjától önálló jogi személyiséggel rendelkező törzskönyvi nyilvántartásban szereplő adóalany, mely könyvvezetési kötelezettséggel rendelkezik. A közös fenntartású intézmények állami támogatásának igénylése a jogszabályi előírások alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a feladatkörébe tartozik, melyet az igénylést követően a Társulás rendelkezésére köteles bocsájtani. A Települési Önkormányzati Társulás intézmény-finanszírozás keretében biztosítja intézményei részére a kiadások finanszírozásához szükséges forrást.
 
Jelen előterjesztésben a Társulási Tanács elé terjesztjük elfogadásra a Települési Önkormányzati Társulás, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda 2016. évi zárszámadási beszámolóját.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás 2016. évi beszámolójának bevételei között szerepel a Gyomaendrőd Város Önkormányzata által átutalt, a társulás működtetéséhez szükséges 537.722 E Ft működési célra átvett pénzeszköz, 60 E Ft összegű működési bevétel, valamint a 2.658 E Ft összegű felhalmozási célra átvett pénzeszköz.
A Társulás intézményfinanszírozás címén 537.448 E Ft-ot utalt a fenntartása alatt működő intézmények részére. Az összes támogatásból a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda 119.587 E Ft-ot, a Térségi Szociális Gondozási Központ 417.861 E Ft-ot kapott.
A 2016. évi beszámoló elkészítésével egyidejűleg megtörtént az állami támogatás elszámolása Gyomaendrőd Város Önkormányzatánál. A feladatfinanszírozásból adódóan azon támogatási összegeket, melyek az egyes támogatási jogcímek között nem csoportosíthatóak át - és az adott feladathoz nem került teljes egészében felhasználásra -, illetve a tényleges mutatószámok csökkenése miatt keletkezik lemondás, az állam részére vissza kell fizetni.
 
A társulás felügyelete alá tartozó intézményeknek az állami támogatás elszámolásakor az alábbi visszafizetési kötelezettségük keletkezett, melyek jogcímenként az alábbiak:
  • Gyermekétkeztetés támogatása: 1.452.480 Ft
  • Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása: 300.604 Ft
  • Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése: 2.602.617 Ft
  • Támogató szolgáltatások: 4.984.200 Ft
Plusz igény jelentkezett:
  • Köznevelési feladatok támogatása: 173.767 Ft
  • Szociális szakosított ellátási feladatok támogatása: 2.606.040 Ft
Az év végi állami támogatás elszámolása során a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda visszafizetési kötelezettsége 602 E Ft, a Térségi Szociális Gondozási Központé 974 E Ft. Ezen összegek elvonásra kerülnek a 2016. évi kiutalatlan önkormányzati támogatás terhére. A támogató szolgáltatás feladatainak támogatásánál a 4.984 E Ft az eredetileg befogadott feladatmutató feletti részre került megigénylésre a pótigénylés során, mely összeg a tartalékba került a támogatás visszafizetése céljából, rendezése innen történik.
 
A Társulásnak az év folyamán hitelállománya, a 2016. évet követő évekre vonatkozó kötelezettségvállalása nem keletkezett, továbbá közvetett támogatása sincs.
 
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda
 
 
I. Az intézményi feladatellátás mutatói
 
A térségi feladatellátás keretében a Gyomaendrődi Önkormányzat közigazgatási területén 3 óvodai telephellyel, Csárdaszállás Önkormányzatának közigazgatási területén 1 óvodai telephellyel működött az intézmény.
 
Az ellátotti létszám a következőképpen alakult 2016. évben:
megnevezés
2015. október 1.-i létszám (fő)
2016. október 1.-i létszám (fő)
teljes idejű óvodai nevelésre szervezett csoportban lévők nem sajátos nevelési igényű gyermekek
184
182
két főként figyelembe vehető sajátos nevelési igényű
7
5
három főként figyelembe vehető sajátos nevelési igényű gyermekek
2
3
összes ellátotti gyermeklétszám
193
190
 
Az intézménynél a gyermeklétszám kismértékű csökkenése tapasztalható. 2015/2016 tanévben 9 csoportszámmal működött az óvoda.

II. Foglalkoztatottak alakulása
 
Az intézmény 2016. január 1.-i engedélyezett létszámkerete 32 fő, melyből 18 fő az óvodapedagógus, 9 fő dajka, 3 fő pedagógiai asszisztens, 1 fő óvodatitkár és 1 fő fűtő munkakörben került foglalkoztatásra.
 
Az óvodai közalkalmazottak bérére az állam támogatást biztosít. Az óvodapedagógusok létszámát óvodaszervezési paraméterek alapján képlet segítségével határozza meg az állam. Az év első nyolc hónapjára az óvodapedagógusok elismert létszámát 17,5 főre, az utolsó négy hónapra vonatkozóan 17,2 főre állapította meg. A támogatás megállapításánál a dajkák száma a csoportok számát nem lépheti túl, az elszámolás alapja a dajkák átlagos statisztikai állományi létszáma. Az év folyamán 9 fő volt az átlagos statisztikai létszám a dajkák esetében. A pedagógiai asszisztens és az óvodatitkár bérére szintén támogatást biztosít az állam, 2016. január 1.-től a törvény adta lehetőséget kihasználva (3 óvodai csoportonként 1 fő pedagógiai asszisztens alkalmazható) 3 pedagógiai asszisztens foglalkoztatására került sor, melyre az állami támogatást megigényelte az intézmény. Az óvodapedagógusok között 4 fő a pedagógus II. kategóriába sorolt pedagógus, melyből 3 fő még 2014. előtt, 1 fő pedig 2015. december 31-ig szerezte meg a minősítést. A minősítésből adódó többletkiadáshoz a kiegészítő állami támogatás igénylése megtörtént.

III. Bevételek alakulása
                                                                                                                                                                    adatok E Ft-ban
Megnevezés
Módosított ei.
Teljesítés
Telj. / Mód. Ei %
Intézményi működési bevétel
223
222
99,55
Működési célú támogatás
3613
3613
100,00
Működési célú átvett pénz
948
948
100,00
Felhalmozási célú átvett pénz
315
315
100,00
Maradvány (műk. c.)
16
16
100,00
Irányító szervtől kapott támogatás
120291
119587
99,41
Bevételek összesen
125406
124701
99,44
 
A 222 E Ft intézményi működési bevételből 40 E Ft a csárdaszállási telephelyen jelentkezett, mint intézményi ellátási díj bevétel, a gyomaendrődi telephelyeken 179 E Ft a megszüntetett Szabadság úti óvoda rezsiköltségeinek továbbszámlázásából származik, továbbá 3 E Ft a kamatbevétel összege.
 
Működési célú támogatásként jelentkezett a „A Hulladék érték - Szelektáld! - Hasznosítsd!” elnevezésű pályázat támogatása 3.613 E Ft összegben. A 100 %-ban támogatott projekt keretében olyan hulladékgazdálkodási rendezvénysorozat megvalósítása volt a cél, mely az óvodás korosztálytól a felnőtt lakosságig széles szegmens bevonásával nyújt lehetőséget a szelektív hulladékkal kapcsolatos ismeretek megszerzésére. A projekt terhére városi szintű elektronikai hulladékgyűjtő verseny, környezettudatos játszóházak, Gryllus Vilmos koncert került megrendezésre. Jelentős játék beszerzés és egyéb eszköz beszerzés valósult meg, továbbá sor került promóciós és reklámanyagok beszerzésére is.
 
A működési célú átvett pénzeszköz összege 948 E Ft, mely a következő pályázati pénzösszegeket foglalja magába:
  • Az intézmény az Alföldvíz Zrt-hez benyújtott „ A víz világnapja” rajzpályázaton 150 E Ft támogatásban részesült, melyet óvodai kirándulásra használhatott fel.
  • A Generali biztosító „Szimba” pályázatán az intézmény 150 E Ft-ot nyert, mely eséscsillapító gumiburkolat vásárlását tette lehetővé.
  • Az Erdei Óvoda elnevezésű projekt 90%-ban támogatott, 648 E Ft a támogatás összege. A pályázat keretében a Kistérségi Óvoda valamennyi nagycsoportos gyermeke (60 fő) részt vett az Erdei Ovi programon, melynek keretében három napig a Templom-zugi holtág természetes környezetében ismerkedtek az élővilággal és a környezetvédelemmel. A gyermekek utaztatása, a napi háromszori étkezés, valamint a programok és pihenőhely biztosítása a projekt keretében történt.
 
Államháztartáson kívülről 315 E Ft az óvoda vacsora megrendezéséből származó többletbevétel, melyet az intézmény játékok vásárlására és mozgásfejlesztő udvari  játékok telepítésére fordított.
 
Az irányító szervtől kapott támogatás összege 119.587 E Ft volt, melyből az állami támogatás 119.383 E Ft, állami támogatásként jelentkezik még a bérkompenzációra nyújtott támogatás összege. Kiegészítő önkormányzati támogatás nyújtására nem volt szükség.
  

IV. Kiadások alakulása
                                                                                                                                            adatok E Ft-ban
Megnevezés
Módosított ei.
Teljesítés
Telj / a mód. Ei % 
Személyi juttatások
84859
84859
100,00
Munkaadót terhelő járulékok
23467
23467
100,00
Dologi kiadás
15938
15059
94,48
Beruházás
1142
1123
98,34
Kiadások összesen
125406
124508
99,28
 
Az intézményben a személyi juttatások és a hozzá kapcsolódó járulékok az elmúlt évben a módosított tervnek megfelelően alakultak.
 
A dologi kiadásokra az intézmény 15.059 E Ft-ot fordított. A gyomaendrődi telephelyeken működő óvodák dologi kiadásainak összege 13.178 E Ft, melyből a szakmai készletbeszerzések összege 750 E Ft, a szakmai szolgáltatások igénybevétele 3.500 E Ft, a számítástechnikai és kommunikációs kiadások teljesítése 630 E Ft, a rezsiköltségek 3.700 E Ft összegben alakultak. A közel 6.500 E Ft üzemeltetési kiadás magában foglalja az irodaszer, tisztítószer, munkaruha beszerzéseket, a kisebb karbantartások kiadásait és a nyári karbantartási, felújítási munkálatok költségét, továbbá a szállítási, és egyéb működési kiadásokat.

V. Felújítások, beruházások
A beruházások között kis értékű tárgyi eszköz beszerzések valósultak meg, úgymint csúszda kiépítése, hűtő, vízforraló sövényvágó, számítógép, nyomtató beszerzése, továbbá a pályázat keretében vásárolt komposztálók és szelektív szemetesek beszerzése jelenik meg.
 
VI. Maradvány alakulása
Az intézmény 2016. évben keletkezett maradványa 193 E Ft, mely feladattal terhelt maradványként jelentkezik.

VII. Csárdaszállási óvodai telephely működése
A csárdaszállási telephelyen 2016. évben, úgy a 8/12, mint a 4/12 időszakban 12 fő volt az óvodai gyermeklétszám, melynek felügyeletét és oktatását egy óvodapedagógus biztosította. A személyi juttatás és a hozzá kapcsolódó járulék a módosított előirányzatnak megfelelően alakult, bérre 3.114 E Ft került felhasználásra, járulékokra 840 E Ft. Az óvodai étkeztetés bevételi és kiadási tételei külön kormányzati funkciókódon kerültek lekönyvelésre. A Csárdaszállási óvodai telephely a Mezőberényi Tópart Vendéglővel kötött megállapodás alapján biztosította az óvodások étkeztetését. 2016. évben kiadásként jelentkezett a vásárolt élelmezés 1.231 E Ft összegben. Bevételként 40 E Ft intézményi térítési díj befizetés történt.
Az ingyenesen étkező gyermekek igénybevett adagszáma alacsonyabb a tervezettől, így az intézményi gyermekétkeztetés támogatásánál 776 E Ft visszafizetési kötelezettség keletkezett. A működtetés dologi kiadásainál és a kis értékű tárgyi eszköz beszerzéseknél a teljesítés összege 730 E Ft. Az eredeti előirányzathoz képest megtakarítás mutatkozik, így a Csárdaszállási óvoda működési kiadásai fedezetet nyújtottak az étkeztetésnél az állami támogatás visszafizetésére, valamint a Csárdaszállási Önkormányzatnak nem kellett átutalnia a tervezett 175 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást sem.
 
A beruházásoknál, azon belül is a kis értékű tárgyi eszközök között került elszámolásra egy nyomtató beszerzése.
 
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás által fenntartott önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmény gazdálkodásának bemutatása (készítette: Mraucsik Lajosné intézményvezető és Uhrin Anita gazdasági vezető)
 
Intézményünk 2016. évben 610 224 E Ft mérleg főösszeggel kezdte meg gazdálkodását, mely 0,7%-kal 4 337 E Ft-tal haladta meg a 2015. évi eredeti előirányzatot.
Kiadási oldalon:
  • az intézmény dolgozóinak személyi juttatás és munkaadót terhelő járulékainak összege: 338.716 E Ft                                                                                                                                                                                                                                               
  • az intézmény működésével kapcsolatos dologi kiadások összege: 271 508 E Ft
  • fejlesztés: 0 E Ft
 
Bevételi oldalon:
  • Idős otthoni ellátáshoz kapcsolódó szakmai dolgozók bértámogatása: 122 484 E Ft
  • Idős otthoni ellátáshoz kapcsolódó üzemeltetési támogatás: 37 744 E Ft
  • Alapellátás állami támogatása: 66 078 E Ft
  • Kedvezményes étkeztetés állami támogatása: 76 467 E Ft
  • Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása: 10 783 E Ft
  • Családsegítés, gyermekjóléti feladatok állami támogatása: 17 700 E Ft
  • Ellátást igénybe vevők által megfizetett térítési díj (Áfá-val): 224 464 E Ft
  • Oktatási intézmények étkeztetéséből származó térítési díj bevétel: 18 990 E Ft
  • Támogató Szolgálat működési támogatása: 9 208 E Ft
  • Önkormányzati támogatás- működési célú: 26 306 E Ft
  • Önkormányzati támogatás- fejlesztési célú: 0 E Ft
 
Az Intézmény gazdasági munkájának ellenőrzésére 2016. évben két alkalommal került sor:
Belső ellenőrzés:
  1. Az intézmény átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása.
Az ellenőrzés célja, annak megállapítása:
-          az ellenőrzött intézmény működése és gazdálkodása szabályozott-e,
-          az ellenőrzés alá vont időszakban (2014.01.01-2015.12.31) a beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított e, finanszírozási gondok voltak e,
-          az adatszolgáltatási kötelezettségének eleget tett e,
-          az okmányfegyelem betartása hogyan érvényesült,
-          a humánerőforrás biztosított-e, a bérrel kapcsolatos költségek ellenőrzése,
-          a vagyonnyilvántartás ellenőrzése, a vagyongazdálkodással kapcsolatos tevékenység szabályozott e, a tulajdonvédelem biztosított e
-          a pályázati pénzeszközök felhasználása szabályosan történt e
 
Az ellenőrzés hiányosságot nem tárt fel, mind a szabályozottságot, mind a dokumentáltságot megfelelőnek tartotta a vizsgált időszakban, túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatási igényt és felhasználást nem állapított meg.
Magyar Államkincstár ellenőrzése:
  1. Az intézménynél működő Támogató Szolgálat működési támogatása felhasználásának ellenőrzése 2015. évre vonatkozóan.
Az ellenőrzés hiányosságot nem tárt fel.
 
I. AZ INTÉZMÉNYI FELADATELLÁTÁS MUTATÓI

Ellátotti létszám átlagos alakulása 2016. évben (mutatószám alapján):
 
Ellátási forma
 
2015. december 31 – énaz Intézményi szolgáltatásokat átlagosan igénybevevők száma
2016. december 31 –énaz Intézményi szolgáltatásokat átlagosan igénybevevők száma
Normál idősek otthona
172 fő
172 fő
Átmeneti elhelyezés
10 fő
10 fő
Házi segítségnyújtás
73 fő
68 fő
Étkeztetés
188 fő
174 fő
Támogató szolgálat
31 fő
31 fő
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
10 fő
10 fő
Idősek nappali ellátása
138 fő
138 fő
Fogyatékosok nappali ellátása
25 fő
24 fő
Tanyagondnoki szolgáltatás
800 fő
800 fő
Családsegítés és gyermekjóléti ellátás
189 fő
189 fő
Diákétkeztetésben résztvevők száma (óvoda, iskola)
741 fő
708 fő
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése
-
tavaszi szünet: 102 fő nyári szünet: 171 fő őszi szünet: 75 fő
  téli szünet 127 fő
Szabad kapacitás terhére kiszolgált étkeztetés (váll. által fenntartott bölcsőde, óvoda, Bethlen Gábor Szakképző, munkahelyi étkeztetés, rendezvények)
320 fő
300 fő
 
Az ellátást igénybevevők számának alakulása az előző évihez képest nem sokban változott. Az ellátási formákra az igény folyamatos, melyet intézményünk a lehető legrövidebb időn belül megpróbál kiszolgálni. Az idős otthoni ellátás egész évben 100%-os kihasználtsággal működött.
 
Az alapellátásban nyújtott szolgáltatások közül a házi segítségnyújtásban, a szociális étkezésben tapasztalható csökkenés az előző évihez képest.
Ennek oka a házi segítségnyújtás vonatkozásában egyrészt, hogy az ellátottaink egy része bekerült az idős otthoni ellátásba másrészt, hogy a településen jelen vannak egyéb szolgáltatók is. Ezzel magyarázható a szociális étkeztetésben résztvevők számának csökkenése is.
 
Jellemzően a magasabb gondozási szükséglettel rendelkező személyeket intézményünk látja el a településen, mert az intézmény szerteágazó tevékenységi köre növelni képes az ellátottak biztonság érzetét, szívesebben igénylik az általunk nyújtott szolgáltatási formákat, mint az egyéb szolgáltatókét.
 
Összességében elmondható, hogy a település lakosságszámának csökkenése és a településen jelenlévő más szolgáltatók intézményünk ellátotti számát is befolyásolják. Bízunk benne, hogy az alapellátásban ellátott gondozottaink száma a jövőben nem csökken tovább és egy stabil ellátotti létszámmal tud intézményünk a következő években dolgozni.
 
A gyermekétkeztetésben résztvevők száma 741 főről 708 főre csökkent, mely a szeptemberi iskolai osztályok számának csökkenéséből ered legfőképpen.
Minden ellátást igénylőnek a szükségleteihez igazodó szolgáltatást próbálunk biztosítani. Alkalmazkodunk a különböző diétás étkeztetések kapcsán mind az idős ellátottak, mind a gyermekek igényeihez és a szakmai elvárásokhoz.

II. FOGLALKOZTATOTTAK ALAKULÁSA
 
Az intézmény munkavállalóinak létszáma 152 fő.
 
Közfoglalkoztatottak száma december 31-én: 35 fő volt, átlagosan 2016. évben az intézménynél dolgozó közfoglalkoztatottak száma: 35 fő.
Az előző évekhez hasonlóan 2016. évi létszámgazdálkodásunk során is nagy hangsúlyt fektettünk a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból támogatott foglalkoztatottak és a közfoglalkoztatottak – a lehetőségek szerinti - minél nagyobb számú foglalkoztatására, mely nemcsak a szakmai munka színvonalát, de az egységeink külső környezetének „szépítését” is nagyban elősegítette.
A közfoglalkozatással lehetővé vált a feladatok megosztása, az idősekkel töltött idő arányának növelése, mely által nőtt az elégedettség és részben csökkent a dolgozóink leterheltsége.
Az intézményben munkát vállaló közfoglalkoztatottak szeretnek az egységeinkben dolgozni, lehetőség esetén szívesen vállalnak újra munkát intézményünknél. Hamar beilleszkednek és könnyen alkalmazkodnak az elvárásokhoz, feladatokhoz.
 
III. KIADÁSOK ALAKULÁSA (adatok eFt-ban):

Megnevezés
Eredeti előirányzat (E Ft)
Módosított előirányzat (E Ft)
Teljesítés          (E Ft)
Személyi juttatások
268 024
334 492
330 429
Munkaadót terhelő járulékok
70 692
89 622
89 622
Dologi kiadások
271 508
244 935
243 649
Elvonások és befizetések
0
6 066
6 066
Egyéb tárgyi eszközök beszerzése Áfával
0
1 311
1 311
Működési kiadások összesen
610 224
676 426
671 077
 
Személyi juttatások és munkavállalói járulékok
A személyi juttatások teljesítése a tervezett előirányzatoknak megfelelően alakult 2016. évben. A módosított előirányzatokba beépítésre kerültek az állam által külön finanszírozott bértételek összegei, mint a bérkompenzáció, ágazati és kiegészítő ágazati pótlékok. Összességében elmondható, hogy a személyi juttatások alakulása valamennyi jogcím esetében a megengedett költségvetési létszámunk és a közfoglalkoztatottak törvény alapján kötelezően fizetendő bérjuttatására került kifizetésre, összesen 330 429 E Ft összegben. Az előirányzatokból nem teljesített 4 063 E Ft a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó 2017. évi előlegre kapott támogatás, mely az intézmény pénzmaradványának része.
 
A munkavállalói járulékok a bérkifizetésekhez kapcsolódó járulékok teljesítését tükrözik. A módosított előirányzatokba a személyi juttatásoknál részletezett plusz bérekhez kapcsolódó járulékok kerültek beépítésre az év során.
A járulékok vonatkozásában külön ki szeretnénk emelni a rehabilitációs járulékra befizetett összeget, mely 2016. évben 4 294 E Ft volt. Az intézmény foglalkoztatottainak száma 152 fő. Amennyiben az intézmény ennek 5%-áig (8 fő) megváltozott munkaképességű személyt alkalmazna, mentesülne a járulékfizetési kötelezettség alól. Az intézményben jelenleg 3 fő megváltozott munkaképességű személy dolgozik, várhatóan a következő években sem fog számuk nőni, mert olyan fizikai terhelésnek vannak kitéve a munkavégzés során, melyet nem képesek egészségi állapotukból eredően elvégezni.
 
Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése 243 649 E Ft összegben realizálódott, mely 0,5%-kal, 1 286 E Ft –tal alacsonyabb a módosított előirányzatnál. Ennek oka, hogy a 2016. évi közüzemi számlák teljesítéséhez kapcsolódóan nem érkezett meg valamennyi számla, ezen fel nem használt előirányzati összeg az év végi maradvány részét képezi.
Összességében elmondható, hogy elegendő forrást biztosítottak a jogcímeken megtervezett összegek a kiadások teljesítéséhez valamennyi kormányzati funkciónk esetében.  Ahol a bevétel elmaradása kiadáscsökkentést is eredményezett, ott rendelet módosítással csökkentésre kerültek az előirányzatok.
A működési kiadásaink terv szerinti alakulása kiegyensúlyozott gazdálkodást biztosított az egész éves működésünk során.
 
Beruházások
Az államháztartási számvitel 2014. évi változásával együtt a kis értékű tárgyi eszközök (200 E Ft) beszerzése kikerült a dologi kiadások jogcímei közül, és a beruházások között kerülhet elszámolásra.
Ezen jogcímen 7 377 E Ft összegű teljesítés történt Áfa-val együtt. Ebből 2 328 E Ft összeg a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból támogatott, a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó kiadások finanszírozásának keretén belül került felhasználásra, melyből kerékpárok, takarító kocsik, takarító szettek, mosó-és szárítógépek, gőztisztító, porszívó, vasaló került beszerzésre.
További 691 E Ft a Család és Gyermekjóléti Központ tárgyi feltételeinek a javítását szolgáló beszerzést takar, melynek fedezetét állami támogatás biztosította. Szintén állami támogatásból, 1 180 E Ft összegben gépkocsi beszerzés is megvalósult a Gyermekjóléti Központhoz. Az Őszi Napsugár Idősek Otthonában 613 E Ft összegben beszerzésre került egy gázbojler, mely az egész épület meleg víz ellátását biztosítja. A rég bojler 10 éves működést követően nem volt javítható, ezért szükségessé vált a cseréje.
A fennmaradó 2 565 E Ft összeg az idősellátás működéséhez szükséges tárgyi eszközök beszerzését foglalja magába, mely fénymásoló gépek, tűzhely, televízió, kávéfőző, mikrohullámú sütő, mosógépek beszerzését foglalja magába. Az intézmény működési bevétele és az állami támogatás a beszerzésekhez elegendő fedezetet biztosított.
 
IV. BEVÉTELEK ALAKULÁSA (adatok eFt-ban):

Megnevezés
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
Teljesítés       
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
31 457
31 457
31 457
Működési bevételek – ellátási díjak, szolgáltatások ellenértéke, közvetített szolgáltatások értéke, általános forgalmi adó, egyéb működési bevételek
243 454
224 453
224 453
Előző évi maradvány igénybevétele
0
1 370
1 370
Központi irányítószervi támogatás
366 770
419 146
417 861
 
Működési célú támogatások államháztartáson belülről
A fejezeti kezelésű működési célú bevétel a Nemzeti Foglalkoztatási támogatást foglalja magába. A Nemzeti Foglalkoztatási Alap bértámogatás jogcímen 2016. évben 31 457 E Ft-ot utalt ki intézményünknek, mely az átlagosan 35 fő közfoglalkoztatott munkabéréhez, valamint a közfoglalkoztatási programhoz tartozó kis értékű tárgyi eszköz és munkaruha beszerzéséhez biztosított forrást. A támogatás intenzitása 100% volt az év során.
Működési bevételek
1.      Szolgáltatások ellenértéke
Ezen a jogcímen a szabad kapacitás terhére végzett étkezési szolgáltatás térítési díjának bevétele került elszámolásra, melynek 2016. évi összege 26 128 E Ft. Ide tartozik a külsős óvodák és bölcsődék, Bethlen Gábor Szakképző Intézmény, Református Szeretetotthon étkeztetése, továbbá az igénybevett munkahelyi étkeztetés és a rendezvényi étkeztetésből (táborok) származó bevételek elszámolása.
2.      Közvetített szolgáltatások ellenértéke jogcímen 186 E Ft összeg került elszámolásra 2016. évben, mely a továbbszámlázott szolgáltatások díját foglalja magába (rendezvényekre ital továbbszámlázás, telefon magáncélú használatának továbbszámlázása dolgozók, ellátottak felé).
 
3.      Az ellátási díjak bevétele 224 453 E Ft összegben realizálódott az év során, mely az intézmény alapfeladataiból származó bevételeket foglalja magában. A tervezett és módosított bevételi előirányzatok közel 19 millió forintos eltérése egyrészt az idős otthoni térítési díjak elmaradásából (nem 100%-os fizetőképesség), másrészt a szociális étkeztetés létszámának csökkenéséből, továbbá a gyermekétkezést igénybevevő gyermekek számának csökkenéséből ered.
A többi ellátási forma esetében a tervezett és teljesült bevételek közel azonos szinten alakultak az év során.
Azokon a jogcímeken ahol bevétel kiesés volt, ott a kiadási előirányzatok is csökkentésre kerültek a bevétel kiesés szintjére, azaz nem eredményezett többlet önkormányzati kiegészítést vagy állami támogatás többlet igényt az év során. 
 
Előző évi maradvány igénybevétele
Az előző évi maradvány felhasználása megtörtént 2016. I. negyedévében, a maradvány feladattal terhelt volt, így a gazdálkodási év első negyedében a feladathoz kapcsolódóan annak felhasználása meg is történt, elsősorban a nemzeti foglalkoztatási alapból támogatott közfoglalkoztatottak bérére.
 
Központi irányító szervi támogatás

Jogcím megnevezése
Eredeti (E Ft)
Módosított (E Ft)
Teljesítés (E Ft)
Állami támogatás- idős otthon szakmai bértámogatásához
122 484
127 696
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     417 230
Állami támogatás- idős otthon üzemeltetési támogatásához
37 744
37 214
Állami támogatás- alapellátás
66 078
64 201
Állami támogatás- Családsegítés, gyerekjólét
17 700
17 700
Állami támogatás-gyermekélelmezés és rászoruló gyermekélelmezés
87 250
82 283
Állami támogatás- Támogató Szolgálat működési támogatása
9 208
9 208
Állami támogatás- Ágazati pótlék beépítése
 
20 195
Állami támogatás- Kiegészítő ágazati pótlék beépítése
 
25 412
Állami támogatás- Kereset kiegészítés fedezete
 
8 931
Önkormányzati támogatás- szociális feladatok
18 122
18 122
Önkormányzati támogatás- gyermekélelmezés
1 617
1 617
Önkormányzati támogatás- Család és Gyermekjóléti Központ és Szolgálat
6 567
6 567
Összesen
366 770
419 146
 
Az intézmény gazdálkodása a megítélt állami és önkormányzati támogatások felhasználásával kiegyensúlyozott volt. A tervezett önkormányzati kiegészítést egyik feladat esetében sem léptük túl. Az állami támogatás, az intézményi működési bevételek, valamint az önkormányzat által biztosított kiegészítés valamennyi kiadás finanszírozására elegendő forrást biztosított.
Összességében 2016. évben az intézmény működéséhez 26 306 E Ft összegű irányító szervi támogatást kellett biztosítania az önkormányzatnak, melyből 18 122 E Ft kapcsolódik a szociális alapszolgáltatás feladataihoz, 1 617 E Ft a gyermekétkezéshez, további 6 567 E Ft összeg pedig a Család- és Gyermekjóléti Központ és Szolgálat működéséhez.
 
V. MARADVÁNY
 
2016. évben az intézménynek 4 064 E Ft összegű maradványa keletkezett, mely a Nemzeti Foglalkoztatási Alaptól kiutalt közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó bérelőleg összege. 
 
VI. BESZÁMOLÓ AZ INTÉZMÉNYNÉL ALKALMAZOTT BELSŐ KONTROLLRENDSZERRŐL 2016. ÉVBEN

A 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról 69. § (2) bekezdése alapján a „belső kontrollrendszer létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztéséért a költségvetési szerv vezetője felelős az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembevételével”.
A költségvetési szerv vezetője köteles olyan kontrollkörnyezetet kialakítani, amelyben:
 világos a szervezeti struktúra,
 egyértelműek a felelősségi, hatásköri viszonyok és feladatok,
 meghatározottak az etikai elvárások a szervezet minden szintjén,
 átlátható a humánerőforrás-kezelés.
 
Ezen iránymutatás alapján 2016. évben megtörtént az intézménynél az ellenőrzési nyomvonalak aktualizálása, a felelősségi és hatásköri viszonyok és feladatok áttekintése, aktualizálása. Az ETIKAI kódex aktualizálása is megtörtént, mely az intézmény valamennyi dolgozójára nézve kötelező érvényű.
A folyamatba épített belső ellenőrzés kapcsán két alkalommal került hiba feltárásra, melyet még a 2016-os évben javítottunk, korrigáltunk.
 
VII. PÁLYÁZATOK

Az intézmény 2016. évben saját szervezetként két darab pályázatot nyújtott be. Egyik a KAB-KEF-16-A, mely az Emberi Erőforrás Minisztériumhoz került benyújtásra. A pályázat kedvező elbírálásban részesült, 990 E Ft összeg támogatást nyújt, 100%-os intenzitás mellett.
Másik az EFOP-3.2.9-16 Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység fejlesztése keretében benyújtott pályázat, melynek elbírálása folyamatban van, a támogatási összeg 34 932 250 Ft, intenzitása 100%.
Sikeres pályázat esetén mindkét pályázat megvalósítója a Család- és Gyermekjóléti Központ lesz.
 
Az intézmény a fenntartó társulás neve alatt pályázatot nyújtott be a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal által kiírt SZOC-16-FEJL-B jelű „Informatikai fejlesztés, informatikai eszköz beszerzése” pályázati kiírásra. A pályázat sikeres elbírálásban részesült, ennek keretében beszerzésre került 1 db multifunkcionális nyomtató a Támogató Szolgálat működéséhez 150 000 Ft összegben, a támogatás intenzitása 100% volt.
 
A TOP kereteiben intézményünk elkészítette a TOP-4.2.1-15 pályázati kiírásra „Szociális alapszolgáltatások fejlesztése a Térségi Szociális Gondozási Központban” elnevezésű pályázatot, mely az 5. számú Idősek Nappali Klubjának infrastrukturális fejlesztését irányozza elő. A projekt költségvetési főösszege: 61 296 230 Ft, támogatási intenzitás 100%. A pályázat elbírálás alatt áll.
 
Pályázat nyújtottunk be a VP-6-7.4.1.1-16 „Településképet meghatározó épületek külső rekonstrukciója, többfunkciós közösségi tér létrehozása, fejlesztése, energetikai korszerűsítés” pályázati kiírásra, mely az Öregszőlőben működő Szent Imre Idősek Otthona és 3. számú Idősek Klubjának infrastrukturális és energetikai felújítását foglalja magába. A projekt költségvetése 37 632 345 Ft, a támogatási intenzitása 85%. A pályázat elbírálás alatt áll.
2016. évben sikeres pályázatunk volt még a TP-1-2015 számú „A tanyák, valamint az alföldi tanyás térségek megőrzése és fejlesztése érdekében a települési és térségi fejlesztések támogatására” kiírt pályázat. Ennek keretében a tanyagondnoki szolgálat működtetéséhez 2 222 222 Ft összegben eszközöket tudtunk beszerezni. A projekt támogatási intenzitása 90% volt.
 
Fentieken túl az önkormányzattal közösen dolgoztuk ki az intézményünk főzőkonyhájához kapcsolódó Belügyminisztérium által az EBR42 rendszerben kiírt pályázatot, mely a konyha infrastrukturális fejlesztését és eszköz beszerzését teszi lehetővé. A pályázat pozitív elbírálásban részesült, a 95%-os támogatási intenzitás mellett a projekt összköltsége 31 733 231 Ft.
 
VIII. ÖSSZEGZÉS

Az intézmény az előző évekhez hasonlóan 2016. évben is a szakmai követelmények betartása mellett a minimális - a működéshez elengedhetetlen - kiadások között folytatta gazdálkodását. A korábbi évekhez hasonlóan egész évben törekedtünk a hatékony és takarékos gazdálkodásra.
 
Intézményünket folyamatosan segítette ebben az évben is a Gyomaendrődi Idősekért Alapítvány, támogatásai révén ellátottaink mindennapjai színesebbek lehettek.
 
Intézményünk ebben az évben is megszervezte a Gyomaendrődi Idősekért Alapítvánnyal közösen az Idősek Városi Karácsonyát és valamennyi helyi rendezvényen részt vettek dolgozóink vagy ellátottaink.
 
Ebben az évben is folyamatosan kerestük a pályázati forrásokat.  Ellátottaink elégedettségét megpróbáltuk különféle belső rendezvényekkel is növelni.
 
 
Kérem a Tisztelt Társulási Tanácsot, hogy a 2016. évi zárszámadási beszámolót elfogadni szíveskedjen. 

Döntési javaslat

"Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás 2016. évi zárszámadási beszámoló elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 6/C. §-ában foglalt feladatkörében eljárva a 2016. évi zárszámadását a következőkben határozza meg:
 
1. Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa (a továbbiakban: Önkormányzati Társulás) az Önkormányzati Társulás 2016. évi zárszámadási beszámolójának
a) bevételi főösszegét 802.834 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 798.577 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.

2. A bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzatának teljesítése 798.475 ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek előirányzatának teljesítése 2.973 ezer forint,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzatának teljesítése 1.386 ezer forint,
a 2. mellékletben részletezettek szerint.

3. A kiadási főösszegen belül az Önkormányzati Társulás működési kiadásainak teljesítése 787.577 ezer forint, melyből:
a) személyi juttatás 415.288 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 113.089 ezer forint,
c) dologi kiadás 259.200 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 0 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 0 ezer forint,
f) a működési célú tartalék 0 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 0 ezer forint
a 3. mellékletben részletezettek szerint.

4. Az Önkormányzati Társulás felhalmozási kiadásának összege 11.000 ezer forint, melyből:
a) a felújítási kiadások 286 ezer forint,
b) a beruházási kiadások 10.714 ezer forint
a 4. mellékletben részletezettek szerint.

5. Az Önkormányzati Társulás intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét és a 2016. évi átlagos statisztikai létszámot az 5. melléklet tartalmazza.

6. Az Önkormányzati Társulás vagyonának kimutatását forgalomképesség szerint a 6. melléklet tartalmazza.

7. Az Önkormányzati Társulás kötelező és önként vállalt feladatainak bemutatását a 7. melléklet tartalmazza.

8. Az Önkormányzati Társulás önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervének előirányzat felhasználási ütemtervét és a teljesítési adatokat a 8. melléklet tartalmazza.

9. Az Önkormányzati Társulás működési- és felhalmozási bevételeinek és kiadásainak mérlegét a 9. melléklet tartalmazza.

10. Az Önkormányzati Társulás 2016. évi maradványának alakulását a 10. melléklet tartalmazza.
 
11. Az Önkormányzati Társulás eszköz állományának bemutatását a 11. melléklet tartalmazza. 

Határidők, felelősök:

Határidő: 2017. 05. 31.
Felelős: Toldi Balázs elnök
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe