2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2017. április 27-i ülésére
2017. április 27-i ülésére
Tárgy: | 2016. évi összefoglaló belső ellenőrzési jelentés a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás intézményeinél | |
Készítette: | Dávidné Csontos Marianna belső ellenőr | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs elnök |
Tisztelt Társulási Tanács!
1.) Vezetői összefoglaló
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 119.§ (3) bekezdése szerint: "A jegyző köteles - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
(4) A jegyző köteles gondoskodni - a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.”
A belső ellenőrzés a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Bkr.) előírásai szerint került megvalósításra polgári jogi szerződés keretében foglalkoztatott belső ellenőr által. Az önkormányzat a kormányrendeletben meghatározott tartalommal- elkészítette a 2016. évre vonatkozó belső ellenőrzési tervet, amelyet az önkormányzat képviselő testülete 574/2015. (XII. 3.) Gye. Kt. határozatával elfogadott. A tervben foglalt feladatok tartalma és annak teljesítése az alábbiakban kerül bemutatásra.
1.1.) A 2016. évi ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése
A 2016. évi belső ellenőrzések végrehajtására az éves ellenőrzési terv alapján került sor az alábbiak szerint, mely a megbízási szerződés alapján magába foglalta Gyomaendrőd Város Önkormányzatának, Csárdaszállás Község Önkormányzatának, Hunya Község Önkormányzatának, a Közös Önkormányzati Hivatalnak és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás Hunya Települési Önkormányzati Társulásnak a működésével kapcsolatos ellenőrzéseket.
A Társulási Tanács hatáskörébe tartozó témát és az arról szóló belső kontroll működésének értékelését vastagon szedett betűtípussal jelöltük.
A 2016. évre szóló belső ellenőrzési terv 8 ellenőrzési programot tartalmazott az alábbiak szerint:
a.) A költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése
b.) A közös Önkormányzati Hivatal átfogó pénzügyi ellenőrzése
c.) A Roma-, és Német Nemzetiségi Önkormányzat átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése.
d.) A Városi Egészségügyi Intézmény gazdálkodásának, hatékony működésének átfogó ellenőrzése, vagyonnyilvántartás ellenőrzése.
e.) A helyi adórendelet módosításából adódó változások alkalmazásának ellenőrzése.
f.) A Liget Fürdő Kft. gazdálkodásának vizsgálata a kft. által elvégzett munka ellenőrzése, tulajdonosi elvárások érvényesülése, vendégforgalom alakulásának vizsgálata.
g.) Közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése, átfogó pénzügyi ellenőrzés, nyilvántartások, szabályzatok ellenőrzése
h.) A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása - Társulás által fenntartott intézmény.
Az Önkormányzati Társulás egy intézményénél ellenőrzésre került sor a fentiek szerint.
Az ellenőrzési terv végrehajtásáról:
A 2016. évi ellenőrzési tervben feltüntetett vizsgálatok csak részben valósultak meg.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 560/2016. (XI. 24.) Gye. Kt. határozatában döntött arról, hogy: "Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárul, hogy a 2016. évi ellenőrzési tervből a 2017. évi belső ellenőrzési tervbe kerüljön átcsoportosításra a Városi Egészségügyi Intézmény és a Liget Fürdő Kft. gazdálkodásának vizsgálata, továbbá a közfoglalkoztatás szabályszerűségének ellenőrzése."
A 2016. évi belső ellenőrzési feladatok elvégzésére irányuló megbízási szerződés az elvégzendő feladatok tekintetében módosításra került.
Az Önkormányzatnál 2016. évben soron kívüli ellenőrzésre egy esetben került sor, melyet a tulajdonos önkormányzat Képviselő-testülete a 251/2016 (V.26.) Gye. Kt számú határozata alapján rendelt el. Az ellenőrzés célja:annak megállapítása, hogy a 2015. évben elszenvedett 53 millió forintos vagyonvesztést milyen objektív és szubjektív okok idézték elő.
1.2.) A bizonyosságot adó tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők bemutatása
1.2./a. A belső ellenőrzés humánerőforrás–ellátottsága: biztosított volt
Az Önkormányzat 2016. évben külső szakember igénybevételével látta el a belső ellenőrzési feladatokat. A belső ellenőr rendelkezik a feladat ellátásához a jogszabályban – Bkr.24.§ - meghatározott belső ellenőrökre vonatkozó általános és szakmai követelményekkel, szakmai gyakorlattal, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70.§ (4) bekezdésében meghatározott engedéllyel a tevékenység végzésére.
A belső ellenőr regisztrációs száma: 5115558
Az ellenőrzéshez szükséges tárgyi feltételek biztosítottak voltak. Az önkormányzatnál külön iroda állt rendelkezésre, korszerű technikai és informatikai háttér, valamint a telephelyeken történő ellenőrzések során is megfelelő helyiség volt biztosítva az ellenőrzés lefolytatásához.
1.2./b. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlenségének biztosítása
A belső ellenőr az Önkormányzat vezetőjének közvetlen alárendelve végezte a tevékenységét, jelentéseit közvetlenül a vezetőnek küldte meg. A belső ellenőr nem vett részt az Önkormányzatnál olyan tevékenységek ellátásában, amelyek az Önkormányzat operatív működésével kapcsolatosak. A belső ellenőr szervezeti és funkcionális függetlensége biztosított volt.
1.2./c. Összeférhetetlenségi esetek
A belső ellenőr esetében 2016. évben összeférhetetlenség nem állt fenn.
1.2./d. A belső ellenőri jogokkal kapcsolatos esetleges korlátozások bemutatása
A belső ellenőr a munkavégzése során nem volt akadályoztatva, korlátozva. A bizonyosságot adó tevékenységet akadályozó tényezők nem merültek fel, az ellenőrzött feladattal összefüggő valamennyi okmányt az ellenőrzés rendelkezésére bocsátották, vezetőktől, munkatársaktól szóbeli információkhoz jutott, nyilvántartásokba, iratokba, dokumentumokba betekintést kapott.
1.2./e. A belső ellenőrzés végrehajtását akadályozó tényezők
A belső ellenőrzés végrehajtását illetően akadályozó tényezők nem merültek fel. Az ellenőrzéshez szükséges eszközellátottság, informatikai háttér, információkhoz való hozzájutás rendelkezésre állt.
1.2./f. Az ellenőrzések nyilvántartása
A belső ellenőr nyilvántartást vezetett az elvégzett belső ellenőrzésekről és gondoskodott az ellenőrzési dokumentumok megőrzéséről. Az Önkormányzat a belső ellenőrzés jelentéseit papír alapú formátumban és elektronikus formátumban elkülönítetten tárolja. A jelentéseket, ellenőrzési dokumentumokat, zárt helyen tartják. A belső ellenőr által megküldött jelentések iktatásra kerülnek, ezzel biztosított a visszakeresési lehetőség.
1.2./g. Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok
Az Önkormányzat és intézményei esetében a pénzügyi és működési kockázatok csökkentése érdekében az ellenőrzéseket a legkockázatosabb területekre kell koncentrálni. A belső ellenőrzési tevékenység során figyelembe kell venni a Minisztérium által közzétett iránymutatások, módszertani útmutatók érvényesülését. A kiválasztásnál a kockázat elemzés szempontjai és az aktuális feladatok megoldása érvényesült.
1.3.) A tanácsadó tevékenység bemutatása
A 2016. évben a belső ellenőrt külön tanácsadó tevékenységre nem kérték fel, azonban a helyszíni ellenőrzések során felmerült, aktuális problémák megoldásában a belső ellenőr közreműködött, szakmai segítséget nyújtott.
2.) A belső kontrollrendszer működésének értékelése ellenőrzési tapasztalatok alapján
2.1.) A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok
Az ellenőrzés tárgya: A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása - Társulás által fenntartott intézménynél
Az ellenőrzött időszak 2014.01.01- től 2015.12.31.-ig tartott.
Az ellenőrzés során elvégeztük és értékeltük Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Térségi Szociális Gondozási Központ működésével kapcsolatos átfogó pénzügyi ellenőrzést, vagyonnyilvántartást, pályázati pénzeszközök felhasználását.
A megbízó önkormányzat az átfogó pénzügyi ellenőrzés során kockázati tényezőként az alábbiakat jelölte meg:
- túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatás,
- finanszírozási gondok,
- jogszabályok félreértelmezése, be nem tartása.
Az ellenőrzés nyomán kialakított véleményünk a vizsgált területről, illetve folyamatokról összességében:
Az intézmény pénzügyi rendszere szabályozott, a gazdálkodás kiegyensúlyozott és takarékos hiányosságot a belső ellenőrzési pontok vagy folyamatok rendszerében nem találtunk. Az intézményben az ellenőrzött területeken gyakorlott, hozzáértő munkaerő dolgozik. Túlzott mértékű önkormányzati kiegészítő támogatás nem állapítható meg, a jelenleg feladatellátáshoz igényelhető ágazati feladatok támogatása és az elérhető saját bevétel nem biztosítja a működéshez szükséges forrást. Finanszírozási gondok a vizsgált időszakban nem jelentkeztek. A beszámoló és a nyilvántartások egyezősége biztosított volt. A humánerőforrás a szakmai munka maradéktalan ellátáshoz megfelelő. A vizsgált időszakban két pályázat elszámolása megtörtént, felhasználása szabályos volt. A jelentés egy példányát az ellenőrzött szervezet vezetője átvette észrevételt nem tett.
2.2.) A belső kontrollrendszer öt elemének értékelése
A Szervezet vezetője a belső kontrollrendszer működésén keresztül biztosítja a tevékenységek szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes végrehajtását. Ezen keresztül ellenőrzi az elszámolási kötelezettségek teljesítését. Célja, hogy a belső kontrollrendszer
- megfelelő kontrollkörnyezetben működjön
- kidolgozásra kerüljön a kockázatkezelési rendszer
- kontrolltevékenységek megfelelően működjenek
- az információs és kommunikációs rendszer zavartalan biztosítása
- a nyomon követési rendszer (monitoring) végrehajtható legyen.
A fentiek biztosításának legfőbb eszköze a szabályzatok léte és betartása valamennyi területre kiterjedően. Továbbá a gazdálkodás területén a gazdaságosság szem előtt tartása, a vagyonvédelem és a visszaélések megakadályozása érvényesült. Az ellenőrzött terület szabályzatai átfogóak, lefedik a főbb folyamatokat, a kompetenciák a szakértelem, hatáskör és illetékesség tekintetében világos keretet adnak a munkavégzéshez.
3.)Az intézkedési tervek megvalósítása
A Társulásra vonatkozó ellenőrzésre a Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az 574/2015. (XII. 3.) Gye. Kt. határozatával elfogadott terv alapján került sor. A Társulásra csak a határozat III. fejezete vonatkozik, ezért a beszámolónk is ebben a szerkezetben készülhetett. A Társulási Tanács hatáskörébe tartozó témát és az arról szóló belső kontroll működésének értékelését vastagon szedett betűtípussal jelöltük.
A Társulásnál a vizsgálat eredményeként intézkedési javaslat megtételére nem került sor.
Kérem a Társulási Tanácsot, hogy a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás 2016. évi belső ellenőrzéséről szóló beszámolóját elfogadni szíveskedjen.
Döntési javaslat
"2016. évi összefoglaló belső ellenőrzési jelentés a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás intézményeinél"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa elfogadja a 2016. évi belső ellenőrzésekről készült összefoglaló jelentést.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal