6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2017. december 14-i ülésére
2017. december 14-i ülésére
Tárgy: | Önkormányzati rendeletek felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az elmúlt időszakban történt jogszabályi, törvényi változások szükségessé tették az önkormányzati rendeletek felülvizsgálatát:
1.
2018. január 1. napjától az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII törvény alapján a helyi önkormányzatok kötelesek biztosítani a törvényben meghatározottak szerint az ügyek elektronikus intézését az ügyfelek számára.
Az önkormányzati rendeletekben a kérelmek benyújtásának módját taxatív felsorolással határoztuk meg (személyesen, postai úton benyújtható). Szükséges ezt a felsorolást kiegészíteni az elektronikus kérem benyújtás lehetőségével. A felülvizsgálat során az alábbi rendeletek normaszövegébe építettük be az elektronikus kérelembenyújtás lehetőségét:
- az elemi csapás okozta lakáskárok helyreállításához nyújtott önkormányzati támogatásokról szóló 33/2008. (VIII. 29.) önkormányzati rendelet,
- magánerős lakossági út- és közműépítések szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet,
- szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendelet,
- települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendelet,
- első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet.
2.
Az Alkotmánybíróság 30/217. (IX. 14.) AB határozatában rámutatott arra, hogy a lakókörnyezet rendezettsége biztosításaként a magán és családi élet belső színtere, azaz az intim szféra vizsgálata a „közösség számára hasznos tevékenység” előírásaként nem értelmezhető, alapjog alaptörvény-ellenesen nem korlátozható, ezért szükséges a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó feltételt hatályon kívül helyezni a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendelet normaszövegéből.
A rendelet a települési lakásfenntartási támogatás ügyfajtában írta elő ezt a feltételt. Elmondható, hogy e feltétel nem teljesítése következtében egyetlen egy hatósági ügyben sem került elutasításra a benyújtott kérelem.
3.
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendeletben a rendkívüli települési támogatás jogosultsági feltételként az egy főre eső jövedelemhatárt a Képviselő-testület a mindenkori nyugdíjminimum 150 %-ában határozta meg. A nyugdíjminimum összege 2008 óta nem emelkedett, ugyanakkor mind a nyugdíjak, mind a munkabérek tartalmaztak olyan arányú növekedést az elmúlt években, amely megnövelte azon személyek számát, akiknek a jövedelme éppen hogy meghaladja a rendeletben foglalt jövedelemhatárt. Ez a tendencia a novemberi nyugdíjemeléssel felerősödött, egyre több kérelmet kell elutasítanunk emiatt. Annak érdekében, hogy a támogatható személyek köre ne szűküljön tovább, javaslom a jövedelemhatár felemelését 42.750.-Ft-ról 57.000.-Ft-ra (200 %).
4.
A központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet alapján a hivatal elvégezte az egész települést érintő adatellenőrzést és ahol szükséges volt lefolytatta a címkezelési eljárást. Hatóságom ezen eljárások során számos ingatlannál új címet állapított meg. A lakások és helyiségek bérletéről szóló 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelet felsorolja az önkormányzati bérlakásokat, a rendelet mellékletein jelen módosítással átvezetésre kerültek a fenti eljárás során megállapított új címek.
5.
Továbbá szükséges a gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 21/2016. (IX. 2.) önkormányzati rendelet pontosítása, mivel a legutóbbi rendelet módosításkor nem került rögzítésre minden szakaszban a Térségi Szociális Gondozási Központ és Gyomaendrődi család- és Gyermekjóléti Központ intézmények szétválása.
6.
Az első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet normaszövegében pontosítás szükséges a lakásvásárlási támogatás feltételeinél: csak akkor kizáró ok az adásvételi szerződés megkötése, ha a jogügylet már le is zárult, a vételár kifizetésre került.
7.
Hatályon kívül kell helyezni a térítési díj és a tandíj összege megállapításának szabályairól szóló 19/1996. (IX. 30.) önkormányzati rendeletet, mivel az Önkormányzat nem fenntartója a művészeti iskolának, nincs hatásköre a térítési és tandíjak megállapítására.
Javaslom a Képviselő-testületnek a következő módosító rendelet megalkotását.
Helyi jogalkotás hatásvizsgálata:
1. A módosításnak gazdasági, költségvetési hatása elhanyagolható mértékű. A rendkívüli települési támogatás jövedelemhatárának felemelése számottevő többletforrást nem igényel, a módosítással megakadályozható a támogatásban részesíthető személyi kör további csökkenése.
2. A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei: nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzati rendeletek jelen módosítása követi a hatályba lépő törvényi változásokat.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A módosítás többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez.
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
Önkormányzati rendeletek módosításáról szóló .../2017. (...) önkormányzati rendelet-tervezet
Általános indokolása
A magasabb szintű jogforrással, továbbá a helyi jogszabályoknak egymással fennálló harmonizációjának megteremtése érdekében szükséges a módosítások elvégzése.
Részletes indokolás
Az 1. § indokolása:
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében.
A 2. § indokolása:
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében
A 3. § indokolása:
A rendkívüli települési támogatás jövedelemhatárának emelésével szélesebb személyi körben biztosítja a támogatás igénybevételét.
A 4. § indokolása:
Átvezetésre kerülnek az önkormányzati bérlakásokat érintő, a címkezelési eljárásban megállapított, új címek.
Az 5. § indokolása:
Pontosítja a korábbi jogszabályi változás miatt bekövetkezett megnevezéseket.
A 6. § indokolása:
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében.
A 7. § indokolása
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében. Pontosítja a lakásvásárlási támogatás kizárási feltételeit.
A 8. § indokolása
Rendelkezik a hatályba lépésről és hatályon kívül helyezésről.
A lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó feltétel az alaptörvény-ellenes, ezért rendelkezni kell a hatályon kívül helyezéséről.
A művészeti iskola térítési díj és tandíj megállapítása fenntartó hatáskörébe tartozik, ezért szükséges az önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.
|
|
"Önkormányzati rendeletek felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
/2017. (…….) önkormányzati rendelet
önkormányzati rendeletek módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) és i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
1. Az elemi csapás okozta lakáskárok helyreállításához nyújtott önkormányzati támogatásokról szóló 33/2008. (VIII. 29.) önkormányzati rendelet módosítása
1. § Az elemi csapás okozta lakáskárok helyreállításához nyújtott önkormányzati támogatásokról szóló 33/2008. (VIII. 29.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„6. § (2) A támogatás iránti kérelem a káresemény bekövetkeztétől számított 15 napon belül az arra rendszeresített formanyomtatványon az abban megjelölt mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be. A fenti határnap elmulasztása jogvesztő.”
2. A magánerős lakossági út- és közműépítések szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet módosítása
2. § A magánerős lakossági út- és közműépítések szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör2.) 4. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (1) A létesítendő út- vagy közmű mentén található ingatlanok tulajdonosai az Önkormányzattal a kapcsolatot az általuk megválasztott közös képviselő útján tartják. A közműépítés, illetve útépítés megvalósítására irányuló szándéknyilatkozatot az erre a célra rendszeresített nyomtatványon a közös képviselő személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalának Városüzemeltetési és Vagyongazdálkodási Osztályán (a továbbiakban: Városüzemeltetési Osztály), postai vagy elektronikus úton nyújthatja be.”
3. A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet módosítása
3. § (1) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör3.) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § (1) Az e rendeletben szabályozott támogatási formák kérelemre és hivatalból állapíthatók meg. Az egyes ellátások megállapítása iránti kérelem az arra rendszeresített formanyomtatványon a szükséges mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be.”
(2) Az Ör3. 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (3) Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni azokat a személyeket, akik önmaguk illetve családjuk átmeneti létfenntartásáról a Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott, alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt más módon nem tudnak gondoskodni és családjukban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és nem rendelkeznek az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.”
(3) Az Ör3. 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (1) Az Önkormányzat a téli, fűtési időszakban egyszeri alkalommal szilárd tüzelőanyag formájában természetbeni támogatást biztosít annak a rászoruló személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.”
4. A lakások és helyiségek bérletéről szóló 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelet módosítása
4. § (1) A lakások és helyiségek bérletéről szóló 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör4.) 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az Ör4. 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
5. A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 21/2016. (IX. 2.) önkormányzati rendelet módosítása
5. § A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 21/2016. (IX. 2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör5.) 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (3) A helyettes szülői ellátás iránti kérelmet 8. § (1) bekezdés szerinti intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, aki írásban értesíti a kérelmezőt az ellátás biztosításáról és fizetendő személyi térítési díj mértékéről.”
6. A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosítása
6. § A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör6.) 22. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„22. § (3) A kedvezmény és a mentesség igénybevételére irányuló kérelem az arra rendszeresített formanyomtatványon a szükséges mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be. A kérelemhez csatolni kell:”
7. Az első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet módosítása
7. § (1) Az első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör7.) 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (2) A támogatás iránti kérelem (továbbiakban: kérelem) az arra rendszeresített formanyomtatványon az abban megjelölt mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be.”
(2) Az Ör7. 7. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„b) a kérelem benyújtásakor az adásvételi szerződést már megkötötte és a vételár kiegyenlítésre került,”
8. Záró rendelkezések
8. § (1) Ez a rendelet 2018. január 1. napján lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti
a) az Ör3. 17. §-a,
b) a térítési díj és a tandíj összege megállapításának szabályairól szóló 19/1996. (IX. 30.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet a …../2017. (…….) önkormányzati rendelethez
[1. melléklet a 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelethez]
Szociális jellegű bérlakások
A | B | C | D | E | |
1 | Bérlakás címe | Komfortfokozat | m² | Szobaszám | Lakbér összege (Ft/hó) |
2 | Vízmű sor 2/E | Komfort nélküli | 31 | 1 | 3.880 |
3 | Vízmű sor 2/G | Komfort nélküli | 41 | 1 | 5.140 |
4 | Vízmű sor 2/H | Komfort nélküli | 30 | 1 | 3.760 |
5 | Vízmű sor 2/J | Komfort nélküli | 35 | 1 | 4.390 |
6 | Vízmű sor 2/K | Komfort nélküli | 29 | 1 | 3.640 |
7 | Vízmű sor 2/L | Komfort nélküli | 31 | 1 | 3.880 |
8 | Október 6. ltp. 1. A lph. 4. em. 12. | Komfortos | 55 | 1,5 | 11.320 |
9 | Október 6. ltp. 1. B lph. 1. em. 2. | Komfortos | 58 | 2 | 11.940 |
10 | Október 6. ltp. 1. B lph. 2. em. 5. | Komfortos | 58 | 2 | 11.940 |
11 | Október 6. ltp. 1. B lph. 2. em. 6. | Komfortos | 55 | 1,5 | 11.320 |
12 | Október 6. ltp. 1. B lph. 4. em. 11. | Komfortos | 58 | 2 | 11.940 |
13 | Október 6. ltp. 1. B lph. 4. em. 12. | Komfortos | 55 | 1,5 | 11.320 |
14 | Október 6. ltp. 1. B lph. 4. em. 13. | Komfortos | 58 | 2 | 11.940 |
15 | Fő u. 133. | Komfort nélküli | 90 | 2 | 11.290 |
16 | Apponyi u. 24/A | Összkomfort | 60 | 2 | 15.650 |
17 | Apponyi u. 24/C | Összkomfort | 56 | 2 | 14.610 |
2. melléklet a …/2017. (……..) önkormányzati rendelethez
[2. melléklet a 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelethez]
Szolgálati jellegű bérlakások
A | B | C | D | E | F | G | H | |
1 | Bérlakás címe | Komfortfokozat | m² | Szoba-szám | Garázs m² | Lakbér összege Ft/hó (nettó) | Garázs bérleti díj ÁFÁ-val Ft/hó | Óvadék összege Ft |
2 | Álmos u. 11. | Összkomfort | 64 | 2 | 16.680 | 50.000 | ||
3 | Hősök u. 39/B. | Komfortos | 59 | 2 | 12.140 | 50.000 | ||
4 | Fő u. 45/1. | Összkomfort | 59 | 2 | 15.390 | 50.000 | ||
5 | Fő u. 45/2. | Összkomfort | 59 | 2 | 15.390 | 50.000 | ||
6 | Apponyi u. 24/B. | Összkomfort | 65 | 2 | 16.940 | 50.000 | ||
7 | Népliget u. 1/A. | Összkomfort | 72 | 2 | 18.770 | 50.000 | ||
8 | Népliget u. 1/B. | Összkomfort | 61 | 2 | 15.910 | 50.000 | ||
9 | Október 6. ltp. 1. A lph. 1. em. 2. | Komfortos | 58 | 1,5 | 11.940 | 50.000 | ||
10 | Október 6. ltp. 1. A lph. 4. em. 13. | Komfortos | 58 | 1,5 | 11.940 | 50.000 | ||
11 | Október 6. ltp. 1. B lph. 3. em. 8. | Komfortos | 58 | 2 | 11.940 | 50.000 | ||
12 | Október 6. ltp. 1. B lph. 1. em. 3. | Komfortos | 55 | 1,5 | 11.320 | 50.000 | ||
13 | Október 6. ltp. 1. B lph. 3. em. 10. | Komfortos | 58 | 1,5 | 17.750 | 50.000 | ||
14 | Vásártéri ltp. ¼ | Komfortos | 57 | 2,5 | 11.730 | 50.000 | ||
15 | Fő út 210. | Összkomfort | 80 | 2,5 | 28.980 | 50.000 | ||
16 | Magtárlaposi út 1-3. FSZ 1. | Összkomfort | 80,79 | Lakótér +2 szoba | 18 | 29.100 | 1.540 | 50.000 |
17 | Magtárlaposi út 1-3. FSZ 2. | Összkomfort | 80,32 | Lakótér +1,5 szoba | 18 | 28.900 | 1.540 | 50.000 |
18 | Magtárlaposi út 1-3. 1. em. 3. | Összkomfort | 68,37 | Lakótér +1,5 szoba | 24.610 | 50.000 | ||
19 | Magtárlaposi út 1-3. 1. em. 4. | Összkomfort | 56,94 | Lakótér +1 szoba | 20.500 | 50.000 | ||
20 | Magtárlaposi út 1-3. 1. em. 5. | Összkomfort | 72,03 | Lakótér +1,5 szoba | 25.930 | 50.000 | ||
21 | Katona J. u. 54. | Komfortos | 63 | 1,5 | 12.970 | 50.000 |
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal