6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2017. december 14-i ülésére

Tárgy:   Önkormányzati rendeletek felülvizsgálata
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

 Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az elmúlt időszakban történt jogszabályi, törvényi változások szükségessé tették az önkormányzati rendeletek felülvizsgálatát:
1.
2018. január 1. napjától az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII törvény alapján a helyi önkormányzatok kötelesek biztosítani a törvényben meghatározottak szerint az ügyek elektronikus intézését az ügyfelek számára.
Az önkormányzati rendeletekben a kérelmek benyújtásának módját taxatív felsorolással határoztuk meg (személyesen, postai úton benyújtható). Szükséges ezt a felsorolást kiegészíteni az elektronikus kérem benyújtás lehetőségével. A felülvizsgálat során az alábbi rendeletek normaszövegébe építettük be az elektronikus kérelembenyújtás lehetőségét:
- az elemi csapás okozta lakáskárok helyreállításához nyújtott önkormányzati támogatásokról szóló 33/2008. (VIII. 29.) önkormányzati rendelet,
- magánerős lakossági út- és közműépítések szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet,
- szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendelet,
- települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendelet,
- első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet.
2.
Az Alkotmánybíróság 30/217. (IX. 14.) AB határozatában rámutatott arra, hogy a lakókörnyezet rendezettsége biztosításaként a magán és családi élet belső színtere, azaz az intim szféra vizsgálata a „közösség számára hasznos tevékenység” előírásaként nem értelmezhető, alapjog alaptörvény-ellenesen nem korlátozható, ezért szükséges a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó feltételt hatályon kívül helyezni a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendelet normaszövegéből.
A rendelet a települési lakásfenntartási támogatás ügyfajtában írta elő ezt a feltételt. Elmondható, hogy e feltétel nem teljesítése következtében egyetlen egy hatósági ügyben sem került elutasításra a benyújtott kérelem.
3.
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendeletben a rendkívüli települési támogatás jogosultsági feltételként az egy főre eső jövedelemhatárt a Képviselő-testület a mindenkori nyugdíjminimum 150 %-ában határozta meg. A nyugdíjminimum összege 2008 óta nem emelkedett, ugyanakkor mind a nyugdíjak, mind a munkabérek tartalmaztak olyan arányú növekedést az elmúlt években, amely megnövelte azon személyek számát, akiknek a jövedelme éppen hogy meghaladja a rendeletben foglalt jövedelemhatárt. Ez a tendencia a novemberi nyugdíjemeléssel felerősödött, egyre több kérelmet kell elutasítanunk emiatt. Annak érdekében, hogy a támogatható személyek köre ne szűküljön tovább, javaslom a jövedelemhatár felemelését 42.750.-Ft-ról 57.000.-Ft-ra (200 %).
4.
A központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet alapján a hivatal elvégezte az egész települést érintő adatellenőrzést és ahol szükséges volt lefolytatta a címkezelési eljárást. Hatóságom ezen eljárások során számos ingatlannál új címet állapított meg. A lakások és helyiségek bérletéről szóló 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelet felsorolja az önkormányzati bérlakásokat, a rendelet mellékletein jelen módosítással átvezetésre kerültek a fenti eljárás során megállapított új címek.
5.
Továbbá szükséges a gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 21/2016. (IX. 2.) önkormányzati rendelet pontosítása, mivel a legutóbbi rendelet módosításkor nem került rögzítésre minden szakaszban a Térségi Szociális Gondozási Központ és Gyomaendrődi család- és Gyermekjóléti Központ intézmények szétválása.
6.
Az első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet normaszövegében pontosítás szükséges a lakásvásárlási támogatás feltételeinél: csak akkor kizáró ok az adásvételi szerződés megkötése, ha a jogügylet már le is zárult, a vételár kifizetésre került.
7.
Hatályon kívül kell helyezni a térítési díj és a tandíj összege megállapításának szabályairól szóló 19/1996. (IX. 30.) önkormányzati rendeletet, mivel az Önkormányzat nem fenntartója a művészeti iskolának, nincs hatásköre a térítési és tandíjak megállapítására.
 
Javaslom a Képviselő-testületnek a következő módosító rendelet megalkotását.
 
Helyi jogalkotás hatásvizsgálata:
 
1. A módosításnak gazdasági, költségvetési hatása elhanyagolható mértékű. A rendkívüli települési támogatás jövedelemhatárának felemelése számottevő többletforrást nem igényel, a módosítással megakadályozható a támogatásban részesíthető személyi kör további csökkenése.
 
2. A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei: nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzati rendeletek jelen módosítása követi a hatályba lépő törvényi változásokat.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A módosítás többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez.
 
Az önkormányzati rendeletekhez indoklási kötelezettség is társul. Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
 
Önkormányzati rendeletek módosításáról szóló .../2017. (...) önkormányzati rendelet-tervezet
 
Általános indokolása
 
A magasabb szintű jogforrással, továbbá a helyi jogszabályoknak egymással fennálló harmonizációjának megteremtése érdekében szükséges a módosítások elvégzése.
 
Részletes indokolás
 
Az 1. § indokolása:
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében.
A 2. § indokolása:
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében
A 3. § indokolása:
A rendkívüli települési támogatás jövedelemhatárának emelésével szélesebb személyi körben biztosítja a támogatás igénybevételét.
A 4. § indokolása:
Átvezetésre kerülnek az önkormányzati bérlakásokat érintő, a címkezelési eljárásban megállapított, új címek.
Az 5. § indokolása:
Pontosítja a korábbi jogszabályi változás miatt bekövetkezett megnevezéseket.
A 6. § indokolása:
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében.
A 7. § indokolása
Biztosítja az ügyek elektronikus intézésének lehetőségét az adott ügyfajta tekintetében. Pontosítja a lakásvásárlási támogatás kizárási feltételeit.
A 8. § indokolása
Rendelkezik a hatályba lépésről és hatályon kívül helyezésről.
A lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó feltétel az alaptörvény-ellenes, ezért rendelkezni kell a hatályon kívül helyezéséről.
A művészeti iskola térítési díj és tandíj megállapítása fenntartó hatáskörébe tartozik, ezért szükséges az önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  
A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.
    
 
Döntési javaslat

"Önkormányzati rendeletek felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 /2017. (…….) önkormányzati rendelet
önkormányzati rendeletek módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) és i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
 
1. Az elemi csapás okozta lakáskárok helyreállításához nyújtott önkormányzati támogatásokról szóló 33/2008. (VIII. 29.) önkormányzati rendelet módosítása
 
1. § Az elemi csapás okozta lakáskárok helyreállításához nyújtott önkormányzati támogatásokról szóló 33/2008. (VIII. 29.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör.) 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„6. § (2) A támogatás iránti kérelem a káresemény bekövetkeztétől számított 15 napon belül az arra rendszeresített formanyomtatványon az abban megjelölt mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be. A fenti határnap elmulasztása jogvesztő.”
 
2. A magánerős lakossági út- és közműépítések szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet módosítása
 
2. § A magánerős lakossági út- és közműépítések szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 20/2011. (V. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör2.) 4. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (1) A létesítendő út- vagy közmű mentén található ingatlanok tulajdonosai az Önkormányzattal a kapcsolatot az általuk megválasztott közös képviselő útján tartják. A közműépítés, illetve útépítés megvalósítására irányuló szándéknyilatkozatot az erre a célra rendszeresített nyomtatványon a közös képviselő személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalának Városüzemeltetési és Vagyongazdálkodási Osztályán (a továbbiakban: Városüzemeltetési Osztály), postai vagy elektronikus úton nyújthatja be.”
 
3. A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet módosítása
 
3. § (1) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör3.) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. § (1) Az e rendeletben szabályozott támogatási formák kérelemre és hivatalból állapíthatók meg. Az egyes ellátások megállapítása iránti kérelem az arra rendszeresített formanyomtatványon a szükséges mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be.”
 
(2) Az Ör3. 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (3) Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni azokat a személyeket, akik önmaguk illetve családjuk átmeneti létfenntartásáról a Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott, alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt más módon nem tudnak gondoskodni és családjukban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és nem rendelkeznek az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.”
 
(3) Az Ör3. 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (1) Az Önkormányzat a téli, fűtési időszakban egyszeri alkalommal szilárd tüzelőanyag formájában természetbeni támogatást biztosít annak a rászoruló személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.”
 
4. A lakások és helyiségek bérletéről szóló 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelet módosítása
 
4. § (1) A lakások és helyiségek bérletéről szóló 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör4.) 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az Ör4. 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
 
5. A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 21/2016. (IX. 2.) önkormányzati rendelet módosítása
 
5. § A gyermekek részére nyújtható természetbeni ellátásokról és a személyes gondoskodásról szóló 21/2016. (IX. 2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör5.) 8. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. § (3) A helyettes szülői ellátás iránti kérelmet 8. § (1) bekezdés szerinti intézmény vezetőjéhez kell benyújtani, aki írásban értesíti a kérelmezőt az ellátás biztosításáról és fizetendő személyi térítési díj mértékéről.”
 
6. A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosítása
 
6. § A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör6.) 22. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„22. § (3) A kedvezmény és a mentesség igénybevételére irányuló kérelem az arra rendszeresített formanyomtatványon a szükséges mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be. A kérelemhez csatolni kell:”
 
7. Az első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet módosítása
 
7. § (1) Az első lakáshoz kapcsolódó önkormányzati támogatásokról szóló 17/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Ör7.) 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (2) A támogatás iránti kérelem (továbbiakban: kérelem) az arra rendszeresített formanyomtatványon az abban megjelölt mellékletek csatolásával személyesen a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Integrált Ügyfélszolgálatán, postai vagy elektronikus úton nyújtható be.”
 
(2) Az Ör7. 7. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„b) a kérelem benyújtásakor az adásvételi szerződést már megkötötte és a vételár kiegyenlítésre került,”
 
8. Záró rendelkezések
 
8. § (1) Ez a rendelet 2018. január 1. napján lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti
a) az Ör3. 17. §-a,
b) a térítési díj és a tandíj összege megállapításának szabályairól szóló 19/1996. (IX. 30.) önkormányzati rendelet.
 
1. melléklet a …../2017. (…….) önkormányzati rendelethez
 
[1. melléklet a 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelethez]
 
Szociális jellegű bérlakások
 
 A
  B
  C
  D
  E
 1
  Bérlakás címe
  Komfortfokozat
  m²
  Szobaszám
  Lakbér összege (Ft/hó)
 2
  Vízmű sor 2/E
  Komfort nélküli
  31
  1
  3.880
 3
  Vízmű sor 2/G
  Komfort nélküli
  41
  1
  5.140
 4
  Vízmű sor 2/H
  Komfort nélküli
  30
  1
  3.760
 5
  Vízmű sor 2/J
  Komfort nélküli
  35
  1
  4.390
 6
  Vízmű sor 2/K
  Komfort nélküli
  29
  1
  3.640
 7
  Vízmű sor 2/L
  Komfort nélküli
  31
  1
  3.880
 8
  Október 6. ltp. 1. A lph. 4. em. 12.
  Komfortos
  55
  1,5
  11.320
 9
  Október 6. ltp. 1. B lph. 1. em. 2.
  Komfortos
  58
  2
  11.940
 10
  Október 6. ltp. 1. B lph. 2. em. 5.
  Komfortos
  58
  2
  11.940
 11
  Október 6. ltp. 1. B lph. 2. em. 6.
  Komfortos
  55
  1,5
  11.320
 12
  Október 6. ltp. 1. B lph. 4. em. 11.
  Komfortos
  58
  2
  11.940
 13
  Október 6. ltp. 1. B lph. 4. em. 12.
  Komfortos
  55
  1,5
  11.320
 14
  Október 6. ltp. 1. B lph. 4. em. 13.
  Komfortos
  58
  2
  11.940
 15
  Fő u. 133.
  Komfort nélküli
  90
  2
  11.290
 16
  Apponyi u. 24/A
  Összkomfort
  60
  2
  15.650
 17
  Apponyi u. 24/C
  Összkomfort
  56
  2
  14.610
 
2. melléklet a …/2017. (……..) önkormányzati rendelethez
 
[2. melléklet a 15/2016. (VI. 7.) önkormányzati rendelethez]
 
Szolgálati jellegű bérlakások
 
 A
 B
 C
 D
 E
 F
 G
 H
 1
 Bérlakás címe
 Komfortfokozat
 m²
 Szoba-szám
 Garázs m²
 Lakbér összege Ft/hó (nettó)
 Garázs bérleti díj ÁFÁ-val Ft/hó
 Óvadék összege Ft
 2
Álmos u. 11.
Összkomfort
  64
  2
  
  16.680
  
  50.000
 3
Hősök u. 39/B.
Komfortos
  59
  2
  
  12.140
  
  50.000
 4
Fő u. 45/1.
Összkomfort
  59
  2
  
  15.390
  
  50.000
 5
Fő u. 45/2.
Összkomfort
  59
  2
  
  15.390
  
  50.000
 6
Apponyi u. 24/B.
Összkomfort
  65
  2
  
  16.940
  
  50.000
 7
Népliget u. 1/A.
Összkomfort
  72
  2
  
  18.770
  
  50.000
 8
Népliget u. 1/B.
Összkomfort
  61
  2
  
  15.910
  
  50.000
 9
Október 6. ltp. 1. A lph. 1. em. 2.
Komfortos
  58
  1,5
  
  11.940
  
  50.000
 10
Október 6. ltp. 1. A lph. 4. em. 13.
Komfortos
  58
  1,5
  
  11.940
  
  50.000
 11
Október 6. ltp. 1. B lph. 3. em. 8.
Komfortos
  58
  2
  
  11.940
  
  50.000
 12
Október 6. ltp. 1. B lph. 1. em. 3.
Komfortos
  55
  1,5
  
  11.320
  
  50.000
 13
Október 6. ltp. 1. B lph. 3. em. 10.
Komfortos
  58
  1,5
  
  17.750
  
  50.000
 14
Vásártéri ltp. ¼
Komfortos
  57
  2,5
  
  11.730
  
  50.000
 15
Fő út 210.
Összkomfort
  80
  2,5
  
  28.980
  
  50.000
 16
Magtárlaposi út 1-3. FSZ 1.
Összkomfort
  80,79
  Lakótér +2 szoba
  18
  29.100
  1.540
  50.000
 17
Magtárlaposi út 1-3. FSZ 2.
Összkomfort
  80,32
  Lakótér +1,5 szoba
  18
  28.900
  1.540
  50.000
 18
Magtárlaposi út 1-3. 1. em. 3.
Összkomfort
  68,37
  Lakótér +1,5 szoba
  
  24.610
  
  50.000
 19
Magtárlaposi út 1-3. 1. em. 4.
Összkomfort
  56,94
  Lakótér +1 szoba
  
  20.500
  
  50.000
 20
Magtárlaposi út 1-3. 1. em. 5.
Összkomfort
  72,03
  Lakótér +1,5 szoba
  
  25.930
  
  50.000
 21
Katona J. u. 54.
Komfortos
 63
 1,5
 
 12.970
 
  50.000

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe