1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2018. január 25-i ülésére
2018. január 25-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet tárgyalása I. forduló | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzat 2018. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2017. június 15-ei ülésén fogadott el.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
A 2018. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2017. december 14-én tartott ülésén az 564/2017. (XII. 14.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2018. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. A Képviselő-testület 2017. decemberi ülésén úgy döntött, hogy a 2018. évi költségvetési rendelet tervezetet két fordulóban tárgyalja, első alkalommal a 2018. januári testületi ülésen. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat. A költségvetési rendelet-tervezet az intézményvezetőkkel történt egyeztetésére 2018. január végén, február elején kerül sor.
Bevételek számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatást is biztosít az állam - 39,27 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,54 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,1 fő), mely a tavalyi évben 39,45 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 119 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatott 1 fő munkaszervezeti ügyintéző, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.776 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 5.163 E Ft-tal.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. Az önkormányzatot 2018. évben ezen a jogcímen 65.120 E Ft támogatás illeti meg.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 2016-ban a befolyt bevétel összege meghaladta a felújítási és felhalmozási költségek nélküli kiadások összegét, így 2018-ban ezen a jogcímen 100.000 Ft összegű támogatásban részesül önkormányzatunk.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. Közútjaink fenntartására 31.795 E Ft támogatásban részesülünk.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 36.971 E Ft.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.514 E Ft.
- Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,5 Ft idegenforgalmi adóforintonként, az éves támogatási összeg 6.429 E Ft.
- Polgármesteri illetmény támogatása
Éves támogatási összeg 2.049 E Ft.
- Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2016. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 16.466 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 88.576 E Ft összegű bevételnek a 40%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 26.573 E Ft.
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata – a köznevelési feladatok ellátása során - az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám béréhez nyújt támogatást, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 81.700 Ft/fő/év. Az intézmény a feladat ellátásához 134 millió Ft összegű állami támogatásban részesül, mely összeg nem elegendő a feladat biztosításához. Az intézménynél jelentkező bér és hozzá kapcsolódó járulékkiadás összege meghaladja a 122 millió Ft-ot, ugyanakkor a bérekre nyújtott állami támogatás összege 117 millió Ft. A bérek finanszírozásához szükséges a dologi kiadások biztosítására kapott állami támogatásból átcsoportosítani, illetve 1.392 E Ft (1.229 E Ft Gyomaendrőd Önkormányzatát terhelő támogatási összeg, 163 E Ft Csárdaszállás Önkormányzata részéről, az óvodai étkeztetéshez nyújtott kiegészítő támogatás összege) összegben önkormányzati támogatást nyújtani.
3. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
A település segélyezési feladatokra több mint 74 millió Ft-ot tervez felhasználni.
2017. január 1-jével mint önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmény kezdte meg működését a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ. A Központ a járás területén látja el a feladatokat, a szolgálat a Közös Hivatalhoz tartozó településeken. Az állam részéről biztosított támogatás összege 19.660 E Ft, a települések 1,5 millió Ft összegű kalkulált hozzájárulást fizetnek, önkormányzatunk mintegy 8 millió Ft-tal egészíti ki az intézmény működését.
A Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatokra járó állami támogatás összege 337.295 E Ft, az önkormányzati kiegészítő támogatás összege: 65.399 E Ft. A kiegészítő támogatás részbeni forrása a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatás, ugyanakkor az idős otthoni feladatellátás 25 millió Ft összegű támogatás igényét saját bevételből szükséges biztosítani.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás összege 16.569 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. A támogatás részben finanszírozza a Határ Győző Városi Könyvtár, a Kállai Ferenc Kulturális Központ és a Szent Antal Népház költségeit. Az intézmények összes várhatóan felmerülő költsége 96 millió Ft.
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció (3%) körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2017. évi összegeket vettük alapul.
2017. január 1. napjával a köznevelési intézmények működtetésének biztosítása is állami feladattá vált. Az a saját bevétel, ami 2013. évtől ezen feladat finanszírozását szolgálta egyéb működési kiadásra fordítható 2018. évben is.
A fejlesztési célú kiadások között a 2017. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os, EFOP-os és egyéb forrásból finanszírozott projektek tervezett kiadásai.
Bevételek alakulása:
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2017. évi eredeti előirányzat
|
2018. évi terv
|
Állami támogatás
|
939676
|
950945
|
Közhatalmi bevételek
|
388260
|
421260
|
Saját működési bevétel
|
153300
|
109870
|
Működési célú pénzeszköz átvétel
|
533400
|
524544
|
Működési célú maradvány
|
106778
|
117264
|
Működési bevétel összesen
|
2121414
|
2123883
|
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva 10 millió Ft-tal nőtt (Óvodai feladatellátás +13 millió Ft, szociális feladatellátás +13 millió Ft, köztemető fenntartása -15 millió Ft).
A közhatalmi bevételek összességében 33 millió Ft összegű (iparűzési adóbevétel +30 millió Ft, építményadó bevétel + 5 millió Ft, pótlék és bírság bevétel -2 millió Ft) növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva.
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 43 millió Ft-tal kevesebb, mint az előző év tervszáma. A csökkenés indoka részben a Regionális Hulladéklerakó Kft. bizonytalan helyzetéből adódóan be nem tervezett 20 millió Ft összegű bérleti díj bevétel kiesés, illetve a turisztikai projekt elemeihez kapcsolódó szolgáltatás vásárlás összegének jelentős csökkentése.
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, a kulturális és ágazati pótlék finanszírozásához kapcsolódó támogatások összege, valamint nyertes pályázatok támogatásának összege (TOP-7.11-16-CLLD pályázat támogatása 2018. évre: 15.945 E Ft, EFOP-3.3.2-16-Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért: 25.000 E Ft).
A működési célú maradvány 117 millió Ft összege teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 51 millió Ft a 2017. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 29 millió Ft a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjének maradványa, 10 millió Ft pedig a Városi Egészségügyi Intézmény működési maradványa.
Felhalmozási célú bevételek:
Itt jelennek meg azon nyertes TOP-os és EFOP-os pályázatok támogatási összegei 703 millió Ft értékben, melyekről a rendelet-tervezet összeállításáig megérkezett a támogatói döntés, továbbá az Alföldvíz Zrt. által fizetett bérleti díjnak azon része, mely rekonstrukciós munkák finanszírozására fordítandó.
A támogatott projektek az alábbiak:
- EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban: 246.526 E Ft
- EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön: 40.000 E Ft
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő: 42.511 E Ft
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Kis Bálint Általános Iskola épülete: 90.994 E Ft
- TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között: 70.000 E Ft
- TOP-1.4.1-16-Blaha úti óvoda fejlesztése: 45.000 E Ft
- TOP-1.1.3-16-Helyi gazdaságfejlesztés-Piac: 73.846 E Ft
- TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Fűzfás-zug belvíz: 95.000 E Ft
A felhalmozási célú maradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt önkormányzati forrás 450 millió Ft összegét, azon fejlesztések forrását, melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg, a sportudvar fejlesztésére leutalt támogatás közel 20 millió Ft összegét, illetve a nyertes TOP-os pályázataink (Endrődi városrész központjának rehabilitációja, Hivatal épületének energetikai korszerűsítése, Belvíz IX. ütem) 2017. évben fel nem használt támogatásának összegeit (585 millió Ft).
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2017. évi eredeti előirányzat
|
2018. évi terv
|
Felhalmozási bevétel
|
100424
|
718977
|
Felhalmozási célú maradvány
|
544623
|
1071049
|
Felhalmozási bevétel összesen
|
645047
|
1790026
|
Kiadások alakulása:
Működési kiadások:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2017. évi eredeti előirányzat
|
2018. évi terv
|
Működési kiadás
|
2121414
|
2123883
|
személyi juttatás
|
614093
|
584206
|
munkaadókat terhelő járulék
|
109189
|
98050
|
dologi kiadás
|
523043
|
557165
|
működési célú pénzeszköz átadás
|
703890
|
721426
|
működési céltartalék
|
171199
|
163036
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások az előző évhez képest összességében 30 millió forintos csökkenést mutatnak. A változás az alábbiakkal magyarázható. A közfoglalkoztatásra betervezett bértömeg 85 millió Ft-tal kevesebb, mint múlt évben, mely a közfoglalkoztatásban részt vevő létszám 100 fővel történő csökkenéséből adódik, továbbá a társulás által fenntartott intézményeink nélkül a minimálbér és a garantált bérminimum összegének, az ágazati és kulturális pótlékok összegének, valamint a köztisztviselői illetményalap változásának hatásaként a bérköltség növekedésének összege 45 millió Ft, a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjéhez kapcsolódóan megjelenő bérköltség 10 millió Ft, továbbá a soros lépések és létszám változások bérhatása is megjelenik a rendelet tervezetben.
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 19,5 %-ra módosult 2018. január 1. napjával.
A dologi kiadások növekedése önkormányzati szintre összesítve 34 millió Ft, melyből 15 millió Ft az önkormányzati feladatokhoz kapcsolódik, 17 millió Ft a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjéhez.
A működési célú pénzeszköz átadás összege 17 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Ez több tényező együttes hatásával magyarázható. Az Önkormányzati Társulás részére átadott támogatás összege növekszik 38 millió Ft-tal (a két - Társulás által fenntartott - intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás és az önkormányzat részéről biztosítandó kiegészítő támogatás is ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére), a hulladéklerakó üzemeltetéséből származó bérleti díj átadása a települési önkormányzatok részére csökken 14 millió Ft-tal, hiszen a bizonytalan helyzetre való tekintettel bevételt se terveztünk, illetve 3-3 millió Ft-tal csökken a buszközlekedés támogatása, valamint a Gyomaközszolg Kft. részére a feladat ellátásához átadott támogatás összege.
A működési céltartalék összege 2018. évben 163 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 14.000 E Ft-os kerete, a Civil alap 6.200 E Ft összegben meghatározott kerete, az Idegenforgalmi alap 2.900 E Ft összegű kerete. A városi rendezvényekre 9.000 E Ft került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a belső ellenőri feladatok ellátására és a közbeszerzési szaktanácsadó megbízási díjára megtervezett összegeket, a TDM működtetésére biztosítandó támogatás összegét, a Körös-szögi Kistérség működéséhez és a Gyomaközszolg Nonprofit Kft. üzemeltetéséhez biztosítandó hozzájárulás összegét, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, az önkormányzati ingatlanok, bérlakások és turisztikai elemek karbantartására, életveszélyessé vált ingatlanok bontására elkülönített keretösszegeket, továbbá a CLLD pályázathoz kapcsolódó 2018. évi felhasználás összegét, illetve az önkormányzat gazdálkodásában jelentkező rendkívüli feladatokra tartalékolt összeget.
Felhalmozási kiadások:
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 176 millió Ft összegben, a beruházások 1 milliárd 542 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 71 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
Nyertes projektek:
- TOP 2.1.2-15-BS1-2016-00004. Endrődi városrész központjának rehabilitációja
- TOP 3.2.1-15-BS1-2016-00017 Hivatali épület komplex energetikai felújítása
- TOP 2.1.3-15-BS1-2016-00012 Belterületi vízrendezés IX. ütem beruházás
- Sport infrastruktúra fejlesztés- Kis Bálint Általános Iskola sportudvar kialakítása
- EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban
- EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön
- TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között
- TOP-1.4.1-16-Blaha úti óvoda fejlesztése
- TOP-1.1.3-16-Helyi gazdaságfejlesztés-Piac
- TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Fűzfás-zug belvíz
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Kis Bálint Általános Iskola épülete
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság a beterjesztett anyagot alkalmasnak ítélte II. fordulós tárgyalásra. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását. | |
"2018. évi költségvetési rendelet-tervezet II. fordulós tárgyalásának támogatása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a beterjesztett 2018. évi költségvetési rendelet-tervezetet II. fordulós tárgyalásra alkalmasnak ítéli.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2018. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella