1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2018. január 17-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet tárgyalása I. forduló
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az önkormányzat 2018. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2017. június 15-ei ülésén fogadott el.
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
A 2018. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2017. december 14-én tartott ülésén az 564/2017. (XII. 14.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2018. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. A Képviselő-testület 2017. decemberi ülésén úgy döntött, hogy a 2018. évi költségvetési rendelet tervezetet két fordulóban tárgyalja, első alkalommal a 2018. januári testületi ülésen. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat. A költségvetési rendelet-tervezet az intézményvezetőkkel történt egyeztetésére 2018. január végén, február elején kerül sor.
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatást is biztosít az állam - 39,27 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,54 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,1 fő), mely a tavalyi évben 39,45 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 119 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatott 1 fő munkaszervezeti ügyintéző, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.776 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 5.163 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. Az önkormányzatot 2018. évben ezen a jogcímen 65.120 E Ft támogatás illeti meg.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 2016-ban a befolyt bevétel összege meghaladta a felújítási és felhalmozási költségek nélküli kiadások összegét, így 2018-ban ezen a jogcímen 100.000 Ft összegű támogatásban részesül önkormányzatunk.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. Közútjaink fenntartására 31.795 E Ft támogatásban részesülünk.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 36.971 E Ft.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.514 E Ft.
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,5 Ft idegenforgalmi adóforintonként, az éves támogatási összeg 6.429 E Ft.
  • Polgármesteri illetmény támogatása
Éves támogatási összeg 2.049 E Ft.
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2016. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 16.466 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 88.576 E Ft összegű bevételnek a 40%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 26.573 E Ft.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata – a köznevelési feladatok ellátása során - az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám béréhez nyújt támogatást, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 81.700 Ft/fő/év. Az intézmény a feladat ellátásához 134 millió Ft összegű állami támogatásban részesül, mely összeg nem elegendő a feladat biztosításához. Az intézménynél jelentkező bér és hozzá kapcsolódó járulékkiadás összege meghaladja a 122 millió Ft-ot, ugyanakkor a bérekre nyújtott állami támogatás összege 117 millió Ft. A bérek finanszírozásához szükséges a dologi kiadások biztosítására kapott állami támogatásból átcsoportosítani, illetve 1.392 E Ft (1.229 E Ft Gyomaendrőd Önkormányzatát terhelő támogatási összeg, 163 E Ft Csárdaszállás Önkormányzata részéről, az óvodai étkeztetéshez nyújtott kiegészítő támogatás összege) összegben önkormányzati támogatást nyújtani.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
A település segélyezési feladatokra több mint 74 millió Ft-ot tervez felhasználni.
2017. január 1-jével mint önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmény kezdte meg működését a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ. A Központ a járás területén látja el a feladatokat, a szolgálat a Közös Hivatalhoz tartozó településeken. Az állam részéről biztosított támogatás összege 19.660 E Ft, a települések 1,5 millió Ft összegű kalkulált hozzájárulást fizetnek, önkormányzatunk mintegy 8 millió Ft-tal egészíti ki az intézmény működését.
A Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatokra járó állami támogatás összege 337.295 E Ft, az önkormányzati kiegészítő támogatás összege: 65.399 E Ft. A kiegészítő támogatás részbeni forrása a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatás, ugyanakkor az idős otthoni feladatellátás 25 millió Ft összegű támogatás igényét saját bevételből szükséges biztosítani.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás összege 16.569 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. A támogatás részben finanszírozza a Határ Győző Városi Könyvtár, a Kállai Ferenc Kulturális Központ és a Szent Antal Népház költségeit. Az intézmények összes várhatóan felmerülő költsége 96 millió Ft.
 
Az állami támogatások mellett, számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció (3%) körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2017. évi összegeket vettük alapul.
 
2017. január 1. napjával a köznevelési intézmények működtetésének biztosítása is állami feladattá vált. Az a saját bevétel, ami 2013. évtől ezen feladat finanszírozását szolgálta egyéb működési kiadásra fordítható 2018. évben is.
 
A fejlesztési célú kiadások között a 2017. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os, EFOP-os és egyéb forrásból finanszírozott projektek tervezett kiadásai.
 
 
Bevételek alakulása:
 
Működési célú bevételek:                                                             
                                                                                                                                                           Adatok E Ft-ban      
  Megnevezés
2017. évi eredeti előirányzat
2018. évi terv
Állami támogatás
939676
950945
Közhatalmi bevételek
388260
421260
Saját működési bevétel
153300
109870
Működési célú pénzeszköz átvétel
533400
524544
Működési célú maradvány
106778
117264
Működési bevétel összesen
2121414
2123883
 
                                                                                                                                          
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva 10 millió Ft-tal nőtt (Óvodai feladatellátás +13 millió Ft, szociális feladatellátás +13 millió Ft, köztemető fenntartása -15 millió Ft).
 
A közhatalmi bevételek összességében 33 millió Ft összegű (iparűzési adóbevétel +30 millió Ft, építményadó bevétel + 5 millió Ft, pótlék és bírság bevétel -2 millió Ft) növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva.
 
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 43 millió Ft-tal kevesebb, mint az előző év tervszáma. A csökkenés indoka részben a Regionális Hulladéklerakó Kft. bizonytalan helyzetéből adódóan be nem tervezett 20 millió Ft összegű bérleti díj bevétel kiesés, illetve a turisztikai projekt elemeihez kapcsolódó szolgáltatás vásárlás összegének jelentős csökkentése.
 
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, a kulturális és ágazati pótlék finanszírozásához kapcsolódó támogatások összege, valamint nyertes pályázatok támogatásának összege (TOP-7.11-16-CLLD pályázat támogatása 2018. évre: 15.945 E Ft, EFOP-3.3.2-16-Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért: 25.000 E Ft).
 
A működési célú maradvány 117 millió Ft összege teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 51 millió Ft a 2017. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 29 millió Ft a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjének maradványa, 10 millió Ft pedig a Városi Egészségügyi Intézmény működési maradványa.
 
 
Felhalmozási célú bevételek:
 
Itt jelennek meg azon nyertes TOP-os és EFOP-os pályázatok támogatási összegei 703 millió Ft értékben, melyekről a rendelet-tervezet összeállításáig megérkezett a támogatói döntés, továbbá az Alföldvíz Zrt. által fizetett bérleti díjnak azon része, mely rekonstrukciós munkák finanszírozására fordítandó.
A támogatott projektek az alábbiak:
  • EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban: 246.526 E Ft
  • EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön: 40.000 E Ft
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő: 42.511 E Ft
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Kis Bálint Általános Iskola épülete: 90.994 E Ft
  • TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között: 70.000 E Ft
  • TOP-1.4.1-16-Blaha úti óvoda fejlesztése: 45.000 E Ft
  • TOP-1.1.3-16-Helyi gazdaságfejlesztés-Piac: 73.846 E Ft
  • TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Fűzfás-zug belvíz: 95.000 E Ft
 
A felhalmozási célú maradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt önkormányzati forrás 450 millió Ft összegét, azon fejlesztések forrását, melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg, a sportudvar fejlesztésére leutalt támogatás közel 20 millió Ft összegét, illetve a nyertes TOP-os pályázataink (Endrődi városrész központjának rehabilitációja, Hivatal épületének energetikai korszerűsítése, Belvíz IX. ütem) 2017. évben fel nem használt támogatásának összegeit (585 millió Ft).
 
                                                                                                                                                      Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2017. évi eredeti előirányzat
2018. évi terv
Felhalmozási bevétel
100424
718977
Felhalmozási célú maradvány
544623
1071049
Felhalmozási bevétel összesen
645047
1790026
 
 
Kiadások alakulása:
 
Működési kiadások:
                                                                                                                                                Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2017. évi eredeti előirányzat
2018. évi terv
Működési kiadás
2121414
2123883
   személyi juttatás
614093
584206
   munkaadókat terhelő járulék
109189
98050
   dologi kiadás
523043
557165
   működési célú pénzeszköz átadás
703890
721426
   működési céltartalék
171199
163036
 
 
A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások az előző évhez képest összességében 30 millió forintos csökkenést mutatnak. A változás az alábbiakkal magyarázható.  A közfoglalkoztatásra betervezett bértömeg 85 millió Ft-tal kevesebb, mint múlt évben, mely a közfoglalkoztatásban részt vevő létszám 100 fővel történő csökkenéséből adódik, továbbá a társulás által fenntartott intézményeink nélkül a minimálbér és a garantált bérminimum összegének, az ágazati és kulturális pótlékok összegének, valamint a köztisztviselői illetményalap változásának hatásaként a bérköltség növekedésének összege 45 millió Ft, a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjéhez kapcsolódóan megjelenő bérköltség 10 millió Ft, továbbá a soros lépések és létszám változások bérhatása is megjelenik a rendelet tervezetben.
 
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 19,5 %-ra módosult 2018. január 1. napjával.
 
A dologi kiadások növekedése önkormányzati szintre összesítve 34 millió Ft, melyből 15 millió Ft az önkormányzati feladatokhoz kapcsolódik, 17 millió Ft a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjéhez.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege 17 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Ez több tényező együttes hatásával magyarázható. Az Önkormányzati Társulás részére átadott támogatás összege növekszik 38 millió Ft-tal (a két - Társulás által fenntartott - intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás és az önkormányzat részéről biztosítandó kiegészítő támogatás is ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére), a hulladéklerakó üzemeltetéséből származó bérleti díj átadása a települési önkormányzatok részére csökken 14 millió Ft-tal, hiszen a bizonytalan helyzetre való tekintettel bevételt se terveztünk, illetve 3-3 millió Ft-tal csökken a buszközlekedés támogatása, valamint a Gyomaközszolg Kft. részére a feladat ellátásához átadott támogatás összege.
 
A működési céltartalék összege 2018. évben 163 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 14.000 E Ft-os kerete, a Civil alap 6.200 E Ft összegben meghatározott kerete, az Idegenforgalmi alap 2.900 E Ft összegű kerete. A városi rendezvényekre 9.000 E Ft került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a belső ellenőri feladatok ellátására és a közbeszerzési szaktanácsadó megbízási díjára megtervezett összegeket, a TDM működtetésére biztosítandó támogatás összegét, a Körös-szögi Kistérség működéséhez és a Gyomaközszolg Nonprofit Kft. üzemeltetéséhez biztosítandó hozzájárulás összegét, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, az önkormányzati ingatlanok, bérlakások és turisztikai elemek karbantartására, életveszélyessé vált ingatlanok bontására elkülönített keretösszegeket, továbbá a CLLD pályázathoz kapcsolódó 2018. évi felhasználás összegét, illetve az önkormányzat gazdálkodásában jelentkező rendkívüli feladatokra tartalékolt összeget.
 
                
Felhalmozási kiadások
 
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 176 millió Ft összegben, a beruházások 1 milliárd 542 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 71 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
Nyertes projektek:
  • TOP 2.1.2-15-BS1-2016-00004. Endrődi városrész központjának rehabilitációja
  • TOP 3.2.1-15-BS1-2016-00017 Hivatali épület komplex energetikai felújítása
  • TOP 2.1.3-15-BS1-2016-00012 Belterületi vízrendezés IX. ütem beruházás
  • Sport infrastruktúra fejlesztés- Kis Bálint Általános Iskola sportudvar kialakítása
  • EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban
  • EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön
  • TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között
  • TOP-1.4.1-16-Blaha úti óvoda fejlesztése
  • TOP-1.1.3-16-Helyi gazdaságfejlesztés-Piac
  • TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Fűzfás-zug belvíz
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Kis Bálint Általános Iskola épülete
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását. 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság a beterjesztett anyagot alkalmasnak ítélte II. fordulós tárgyalásra.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"2018. évi költségvetési rendelet-tervezet II. fordulós tárgyalásának támogatása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a beterjesztett 2018. évi költségvetési rendelet-tervezetet II. fordulós tárgyalásra alkalmasnak ítéli. 

Határidők, felelősök:

Határidő: 2018. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe