1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2018. február 12-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet tárgyalása II. forduló
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az önkormányzat 2018. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2017. június 15-ei ülésén fogadott el.
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
A 2018. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2017. december 14-én tartott ülésén az 564/2017. (XII. 14.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2018. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. A Képviselő-testület 2017. decemberi ülésén úgy döntött, hogy a 2018. évi költségvetési rendelet tervezetet két fordulóban tárgyalja, első alkalommal a 2018. januári testületi ülésen. A Képviselő-testület a januári ülésre beterjesztett rendelet-tervezetet megtárgyalta és alkalmasnak ítélte II. fordulós tárgyalásra.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat.
A költségvetési rendelet-tervezet intézményvezetőkkel történt egyeztetésére 2018. január 31-én és február 1-jén került sor.
 
Bevételek számbavétele
 
Működési célú bevételek:                                                             
                                                                                                                                                             Adatok E Ft-ban      
  Megnevezés
2017. évi eredeti előirányzat
2018. évi terv
Állami támogatás
939676
951313
Közhatalmi bevételek
388260
421260
Saját működési bevétel
153300
109870
Működési célú pénzeszköz átvétel
533400
797165
Működési célú maradvány
106778
117264
Működési bevétel összesen
2121414
2396872
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatást is biztosít az állam - 39,27 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,54 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,63 fő, Csárdaszállásé pedig 1,1 fő), mely a tavalyi évben 39,45 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 119 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatott 1 fő munkaszervezeti ügyintéző, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 5.926 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 5.163 E Ft-tal. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. Az önkormányzatot 2018. évben ezen a jogcímen 65.120 E Ft támogatás illeti meg.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. 2016-ban a befolyt bevétel összege meghaladta a felújítási és felhalmozási költségek nélküli kiadások összegét, így 2018-ban ezen a jogcímen 100.000 Ft összegű támogatásban részesül önkormányzatunk.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. Közútjaink fenntartására 31.795 E Ft támogatásban részesülünk.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 36.971 E Ft.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.514 E Ft.
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,5 Ft idegenforgalmi adóforintonként, az éves támogatási összeg 6.429 E Ft.
  • Polgármesteri illetmény támogatása
Éves támogatási összeg 2.049 E Ft.
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat elvárt bevételének összegével. Az elvárt bevétel legfeljebb a 2016. évi iparűzési adóalap 0,55%-át jelenti. A települési önkormányzat egy lakosra jutó adóerő képessége alapján az elvárt bevétel százalékában lehetőség van a beszámítás összegének csökkentésére. Városunk esetében az egy lakosra eső adóerő-képesség 16.466 Ft, így a támogatás csökkentés mértéke az elvárt 88.576 E Ft összegű bevételnek a 40%-a. Mivel településünk közös hivatal székhelye, így a beszámítás összege további 10 % ponttal csökken. Az elvárt bevétel összege így Gyomaendrőd esetében 26.573E Ft.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata – a köznevelési feladatok ellátása során - az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám béréhez nyújt támogatást, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 81.700 Ft/fő/év. Az intézmény a feladat ellátásához 134,368 millió Ft összegű állami támogatásban részesül, mely összeg nem elegendő a feladat biztosításához. Az intézménynél jelentkező bér és hozzá kapcsolódó járulékkiadás összege meghaladja a 122 millió Ft-ot, ugyanakkor a bérekre nyújtott állami támogatás összege 117 millió Ft. A bérek finanszírozásához szükséges a dologi kiadások biztosítására kapott állami támogatásból átcsoportosítani, illetve 1.025 E Ft (862 E Ft Gyomaendrőd Önkormányzatát terhelő támogatási összeg, 163 E Ft Csárdaszállás Önkormányzata részéről, az óvodai étkeztetéshez nyújtott kiegészítő támogatás összege) összegben önkormányzati támogatást nyújtani.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja.
A település segélyezési feladatokra több mint 74 millió Ft-ot tervez felhasználni.
2017. január 1-jével mint önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmény kezdte meg működését a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ. A Központ a járás területén látja el a feladatokat, a szolgálat a Közös Hivatalhoz tartozó településeken. Az állam részéről biztosított támogatás összege 19.660 E Ft, a települések 1,4 millió Ft összegű kalkulált hozzájárulást fizetnek, önkormányzatunk mintegy 8,7 millió Ft-tal egészíti ki az intézmény működését.
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatokra járó állami támogatás összege 337.295 E Ft, az önkormányzati kiegészítő támogatás összege: 70.227 E Ft. A kiegészítő támogatás részbeni forrása a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatás, ugyanakkor az idős otthoni feladatellátás 26 millió Ft összegű támogatás igényét saját bevételből szükséges biztosítani.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás összege 16.569 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. A támogatás részben finanszírozza a Határ Győző Városi Könyvtár, a Kállai Ferenc Kulturális Központ és a Szent Antal Népház költségeit. Az intézmények összes várhatóan felmerülő költsége 97 millió Ft.
 
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva 10 millió Ft-tal nőtt (Óvodai feladatellátás +13 millió Ft, szociális feladatellátás +13 millió Ft, köztemető fenntartása -15 millió Ft).
 
Az állami támogatások mellett számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
 
A közhatalmi bevételek összességében 33 millió Ft összegű (iparűzési adóbevétel +30 millió Ft, építményadó bevétel + 5 millió Ft, pótlék és bírság bevétel -2 millió Ft) növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva.
 
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 43 millió Ft-tal kevesebb, mint az előző év tervszáma. A csökkenés indoka részben a Regionális Hulladéklerakó Kft. bizonytalan helyzetéből adódóan be nem tervezett 20 millió Ft összegű bérleti díj bevétel kiesés, illetve a turisztikai projekt elemeihez kapcsolódó szolgáltatás vásárlás összegének jelentős csökkentése.
 
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, a kulturális és ágazati pótlék finanszírozásához kapcsolódó támogatások összege, valamint nyertes pályázatok támogatásának összegei (TOP-7.11-16-CLLD pályázat támogatása 2018. évre: 16.121 E Ft, EFOP-3.3.2-16-Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért: 25.000 E Ft, EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban: 246.526 E Ft, EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön: 40.000 E Ft).
 
A működési célú maradvány 117 millió Ft összege teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 51 millió Ft a 2017. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 29 millió Ft a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjének maradványa, 10 millió Ft pedig a Városi Egészségügyi Intézmény működési maradványa.
 
 
Felhalmozási célú bevételek:
 
Itt jelennek meg azon nyertes TOP-os és GINOP-os pályázatok támogatási összegei 441 millió Ft értékben, melyekről a rendelet-tervezet összeállításáig megérkezett a támogatói döntés, továbbá az Alföldvíz Zrt. által fizetett bérleti díjnak azon része, mely rekonstrukciós munkák finanszírozására fordítandó, illetve terület értékesítésből származó bevétel összege.
A támogatott projektek az alábbiak:
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő: 42.511 E Ft
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Kis Bálint Általános Iskola épülete: 90.994 E Ft
  • TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között: 70.000 E Ft
  • TOP-1.4.1-16-Blaha úti óvoda fejlesztése: 45.000 E Ft
  • TOP-1.1.3-16-Helyi gazdaságfejlesztés-Piac: 73.846 E Ft
  • TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Fűzfás-zug belvíz: 95.000 E Ft
  • GINOP-7.1.2-15-2016-00002-Lapátos pályázat: 17.949 E Ft
 
A felhalmozási célú maradvány összege tartalmazza a feladattal terhelt önkormányzati forrás 450 millió Ft összegét, azon fejlesztések forrását, melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg, a sportudvar fejlesztésére leutalt támogatás közel 20 millió Ft összegét, illetve a nyertes TOP-os pályázataink (Endrődi városrész központjának rehabilitációja, Hivatal épületének energetikai korszerűsítése, Belvíz IX. ütem) 2017. évben fel nem használt támogatásának összegeit (589 millió Ft).
 
                                                                                                                                                          Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2017. évi eredeti előirányzat
2018. évi terv
Felhalmozási bevétel
100424
469863
Felhalmozási célú maradvány
544623
1078841
Felhalmozási bevétel összesen
645047
1548704
 

Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció (3%) körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2017. évi összegeket vettük alapul.
 
2017. január 1. napjával a köznevelési intézmények működtetésének biztosítása is állami feladattá vált. Az a saját bevétel, ami 2013. évtől ezen feladat finanszírozását szolgálta egyéb működési kiadásra fordítható 2018. évben is.
 
A fejlesztési célú kiadások között a 2017. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, a városüzemeltetési osztály és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os, EFOP-os és egyéb forrásból finanszírozott projektek tervezett kiadásai is.
 
Működési kiadások:
                                                                                                                                                     Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2017. évi eredeti előirányzat
2018. évi terv
Működési kiadás
2121414
2396872
   személyi juttatás
614093
676158
   munkaadókat terhelő járulék
109189
108525
   dologi kiadás
523043
724340
   működési célú pénzeszköz átadás
703890
731336
   működési céltartalék
171199
156513
 
 
A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások az előző évhez képest összességében 62 millió forintos növekedést mutatnak. A változás az alábbiakkal magyarázható.  A közfoglalkoztatásra betervezett bértömeg 85 millió Ft-tal kevesebb, mint múlt évben, mely a közfoglalkoztatásban részt vevő létszám 100 fővel történő csökkenéséből adódik, továbbá a társulás által fenntartott intézményeink nélkül a minimálbér és a garantált bérminimum összegének, az ágazati és kulturális pótlékok összegének, valamint a köztisztviselői illetményalap változásának hatásaként a bérköltség növekedésének összege 45 millió Ft, a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjéhez kapcsolódóan megjelenő bérköltség 10 millió Ft, a soros lépések és létszámváltozások bérhatása is megjelenik a rendelet tervezetben. Az Önkormányzat 3 nyertes EFOP-os pályázatának (EFOP-3.3.2-16-Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért, EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban, EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön) hatásaként a bérkiadás növekedés összege 93 millió Ft, mely teljes egészében támogatásból finanszírozott.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 19,5 %-ra módosult 2018. január 1. napjával.
 
A dologi kiadások növekedése önkormányzati szintre összesítve 201 millió Ft. A nyertes projektekhez 208 millió Ft összegű kiadás került beépítésre, a közfoglalkoztatási program 2018. évi dologi kiadása az előző évhez képest 30 millió Ft-tal csökkent, önkormányzati feladatoknál 6 millió Ft összegű dologi kiadás növekedés jelentkezik, továbbá 17 millió Ft a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjéhez kapcsolódik.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege 27 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Ez több tényező együttes hatásával magyarázható. Az Önkormányzati Társulás részére átadott támogatás összege növekszik 43 millió Ft-tal (a két - Társulás által fenntartott - intézményre vonatkozóan megigényelt állami támogatás és az önkormányzat részéről biztosítandó kiegészítő támogatás is ezen a jogcímen kerül átadásra a fenntartó részére), a hulladéklerakó üzemeltetéséből származó bérleti díj átadása a települési önkormányzatok részére csökken 14,6 millió Ft-tal, hiszen a bizonytalan helyzetre való tekintettel bevételt se terveztünk, illetve 3-3 millió Ft-tal csökken a buszközlekedés támogatása, valamint a Gyomaközszolg Kft. részére a feladat ellátásához átadott támogatás összege, ebben az évben nem kerül sor kölcsön nyújtásra a Földkezelő Kft. részére, ami 6 millió Ft megtakarítást jelent, illetve az iskolatej programban se veszünk részt (3,6 millió Ft megtakarítás), a közszolgáltatási feladatok ellátásához biztosított kiegészítő támogatás összege növekedett 4 millió Ft-tal, az Önkormányzati Tűzoltóság támogatás igénye is növekedett 4 millió Ft-tal, továbbá az ellátottak pénzbeli juttatása címen 8 millió Ft-tal több támogatás került beépítésre.
 
A működési céltartalék összege 2018. évben 156 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 14.000 E Ft-os kerete, a Civil alap 6.200 E Ft összegben meghatározott kerete, az Idegenforgalmi alap 2.900 E Ft összegű kerete. A városi rendezvényekre 9.000 E Ft került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a belső ellenőri feladatok ellátására és a közbeszerzési szaktanácsadó megbízási díjára megtervezett összegeket, a TDM működtetésére biztosítandó támogatás összegét, a Körös-szögi Kistérség működéséhez és a Gyomaközszolg Nonprofit Kft. üzemeltetéséhez biztosítandó hozzájárulás összegét, az IKSZT működtetéséhez szükséges forrást, az önkormányzati ingatlanok, bérlakások és turisztikai elemek karbantartására, életveszélyessé vált ingatlanok bontására elkülönített keretösszegeket, továbbá a CLLD pályázathoz kapcsolódó 2018. évi felhasználás összegét, illetve az önkormányzat gazdálkodásában jelentkező rendkívüli feladatokra tartalékolt összeget.
 
                
Felhalmozási kiadások
 
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 350 millió Ft összegben, a beruházások 1 milliárd 112 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 86 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
 
Nyertes projektek:
  • TOP 3.2.1-15-BS1-2016-00017 Hivatali épület komplex energetikai felújítása
  • TOP 2.1.2-15-BS1-2016-00004. Endrődi városrész központjának rehabilitációja
  • TOP 2.1.3-15-BS1-2016-00012 Belterületi vízrendezés IX. ütem beruházás
  • Sport infrastruktúra fejlesztés- Kis Bálint Általános Iskola sportudvar kialakítása
  • EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban
  • EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön
  • TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között
  • TOP-1.4.1-16-Blaha úti óvoda fejlesztése
  • TOP-1.1.3-16-Helyi gazdaságfejlesztés-Piac
  • TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Fűzfás-zug belvíz
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő
  • TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Kis Bálint Általános Iskola épülete
  • GINOP-7.1.2-15-2016-00002 Lapátos pályázat
  
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
 
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
 
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok megvalósításához és benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése), melyek térségünkre jellemzőek.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás megakadályozza a színvonal-romlást.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy folytatódjon a programokhoz kapcsolódó értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
 
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
 
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. A költségvetési egyensúly fenntartása a következő években csak abban az esetben biztosítható, ha az önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok eredményes működése érdekében hozott tulajdonosi döntések tovább folytatódnak.
 
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
 
Környezeti és egészségi következményei:
 
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az elmúlt gazdasági években befejeződött a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt, az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. A belvíz rendszer működéséhez, valamint a település-egészségügy működéséhez szükséges források rendelkezésre állnak, a fejlesztéshez szükséges támogatások a Területfejlesztési Operatív Programokból biztosítottak (TOP 2.1.3-15-BS1-2016-00012 Belterületi vízrendezés IX. ütem beruházás, TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között, TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő).
 
 
Adminisztrációs terhek:
 
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
 
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
 
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
 
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
 
 
Indoklás az Önkormányzat 2018. évi költségvetési rendelet-tervezetéhez

A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 3.945.576 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény az irányadó. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. A rendelet-tervezetben a költségvetési egyensúly biztosított.
 
A rendelet-tervezet 2.§-ában meghatározott működési bevételek az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazzák, a fejlesztési bevételek pedig a megvalósítandó beruházások, felújítások, pályázati elképzelések forrását képezik.
A rendelet-tervezet 3.§-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként, a finanszírozási bevételek működési és felhalmozási bontásban, intézményenként lettek kidolgozva.
 
A rendelet-tervezet 4.§-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 2.396.872 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazzák.
 
A rendelet-tervezet 5.§-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lett kialakítva.
 
A rendelet 6.§-ában a 156.513 ezer Ft összegű működési céltartalékból a polgármesteri, a kitüntetési és kegyeleti, a sport, a civil és az idegenforgalmi alap keretösszegei kerültek bemutatásra.
 
A rendelet-tervezet 7.§-ában a felhalmozási kiadásokra tervezett 1.548.704 ezer Ft egyrészt az önkormányzat 2018. évi felújítási és beruházási elképzeléseit foglalja magába, másrészt az egyéb felhalmozási kiadásokat és a pályázati saját erőkre elkülönített felhalmozási céltartalék összegét.
 
A rendelet-tervezet 8.§-ában a fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználása került bemutatásra.
 
A rendelet-tervezet 9.§-ában az önkormányzat és intézményei feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került bemutatásra.
 
A rendelet-tervezet 10.§-a intézményenként mutatja be az önkormányzati kiegészítő támogatás és az állami támogatás összegeit.
 
A rendelet-tervezet 11.§-ában a működési kiadások és bevételek kerülnek bemutatásra kötelező és önként vállalt feladat bontásban.
 
A rendelet-tervezet 12.§-ában látható az önkormányzat és az önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmények várható bevételeinek és kiadásainak bemutatása havi bontásban.
 
A rendelet-tervezet 13.§-ában költségvetési tervszámokat láthatunk a 2018-2021. évekre.
 
A rendelet-tervezet 14.§-ában az adóbevételekhez kapcsolódó 2.298 ezer Ft összegű közvetett támogatás jelenik meg.
 
A rendelet-tervezet 15.§-a az önkormányzat 2018. évi lehetséges adósságvállalásának felső határát 219.991 ezer Ft összegben határozza meg.
 
A rendelet-tervezet 16.§-ában a közmunka-programhoz kapcsolódó 2019. évre áthúzódó kötelezettség összege, valamint a TOP-7.11-16-CLLD pályázat 2019-2020. évekre áthúzódó kötelezettségének összege jelenik meg.
 
A rendelet-tervezet 17.§-ában bemutattuk azon Európai Uniós programokat, melyekből önkormányzatunk támogatásban részesült.
 
  
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
 
 
Szöveges indoklás az önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek 2018. évi költségvetéséhez

Az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények közül a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik önálló gazdasági szervezettel. A Közös Hivatal látja el az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Szent Antal Népház, Kállai Ferenc Kulturális Központ, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, a Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek

A 2018. évi költségvetési tervezet Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
 
2. Személyi és tárgyi feltételek

A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A tervezett hivatali létszám 2018. évben az alábbiak szerint alakul:
 
Gyomaendrőd - 48 fő (ebből a létszámból 2 fő kisegítő személyzet)
Csárdaszállás - 3 fő
Hunya - 3 fő
CLLD pályázat - 1 fő
 
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2018. évre számolva 39,27 fő. Ebből a létszámból 36,54 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,1 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,63 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 48 főre terveztünk bérjellegű kiadást. A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 5.926 E Ft, Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 5.163 E Ft. A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege közel 180 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 258 millió Ft.
A Közös Hivatal dolgozói közül 20 főt érint a garantált bérminimum összegének változása, melynek járulékkal növelt többletköltsége 5,2 millió Ft (Gyomaendrődöt 4,2 millió Ft terhel, mely 16 dolgozót jelent). A Képviselő-testületek döntése alapján 2018. január 1 napjától a köztisztviselői illetményalap 50.000 Ft-ra módosult, melynek költségvetési hatása járulékkal együtt 15 millió Ft többletkiadás. Az adóosztályon jóváhagyott létszámbővítés 2,3 millió Ft többletköltséget jelent 2018. évben, melynek forrását a feladat ellátásának eredményeként realizálódó többlet adóbevétel biztosítja.
 
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, nyílászáró cserére, napelemmel történő felszerelésére, akadálymentesítésre, fűtés és világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk 184 millió Ft összegű támogatásban részesült. A TOP-os forrásból megvalósuló beruházásnak köszönhetően elmondható, hogy Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben fog történni.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt. 
 
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok (EDtR, új iktató program, POLISZ stb.) jól használhatók. A 2018-as költségvetési évben tovább folytatódik az ASP szakrendszerhez való csatlakozás, illetve az elektronikus ügyintézés szabályainak megismerése és alkalmazásának kiterjesztése. A hivatali munkát segítő és javító eszközök korszerűsítésére 2018. évben 5 millió Ft-ot szeretne az önkormányzat fordítani. Az épület energetikai felújítását követően az irodák belső festésére 3,3 millió Ft-ot építettünk be a költségvetési rendelet-tervezetbe.
 
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
 
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vegyenek részt. A köztisztviselők munkájának minősítése a teljesítményértékelés alapján minden évben megtörténik. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
  
4. Megvalósítási terv
 
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A hivatal dolgozói részére beépített éves bruttó cafetéria keret 200.000 Ft/fő.
 
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabály változások, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a kiskincstári rendszer működtetésével, a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
 
 
 
Szöveges indoklás a Térségi Szociális Gondozási Központ 2018. évi költségvetéséhez (Készítette: Mraucsik Éva intézményvezető és Uhrin Anita gazdasági vezető)
 
 
adatok eFt-ban
Összesen       2017. ÉVBEN
2018. év
 
Gyomaendrőd szociális alapellátás
Gyomaendrőd szakosított ellátás
 Hunya
Diákétkeztetés
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése
összesen
 
1. Személyi juttatások összesen
304 717
84 877
213 595
9 246
31 806
1 298
340 822
2. Munkaadókat terhelő járulék
65 619
17 600
44 546
1 803
6 361
350
70 660
3. Dologi kiadások
253 799
58 503
101 000
7 390
58 874
7 050
232 817
I.KIADÁSOK ÖSSZESEN
624 135
160 980
359 141
18 439
97 041
8 698
644 299
Intézményi térítési bevételek
249 318
51 044
168 307
5 515
11 911
0
236 777
Állami támogatás - Alapellátás
69 735
65 292
 
12 184
 
0
77 476
Állami támogatás - idős otthon - szakmai dolg.bére
125 090
0
136 704
 
 
0
136 704
Állami támogatás - idős otthon üzemeltetés
34 460
0
27 910
 
 
0
27 910
Állami támogatás - kedvezményes étkeztetés szakmai dolgozók bére
86 291
0
 
 
29 887
0
29 887
Állami támogatás - kedvezményes étkeztetés - üzemeltetési
0
0
 
 
46 312
8 698
55 010
Támogató Szolgálat állami támogatás
9 208
10 308
 
 
 
0
10 308
II.BEVÉTELEK ÖSSZESEN
574 102
126 644
332 921
17 699
88 110
8 698
574 072
III. Költségvetési létszámkeret
143 fő
 53 fő
73 fő
4 fő
15 fő
 
145 fő
Forráshiány/többlet
-50 033
-34 336
-26 220
-740
-8 931
0
-70 227
Fejlesztési igény - ASP
2 000
 
Kiadások:

1.    Személyi juttatások:
Intézményünknél az elfogadott költségvetési létszámkeret 2017. évben 143 fő volt, mely 2018. évben 2 fővel nő, az idősotthoni feladatellátáson történő létszámbővítés miatt – 2018. március 1. napjától -, így 2018. évben a költségvetési létszámkeretünk 145 főben realizálódik.
A dolgozók bére az 1992. évi XXXIII. - a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján, képesítésüknek és munkakörüknek megfelelően került megtervezésre, figyelembe véve a soros lépéseket és garantált bérminimumokat a 145 fő vonatkozásában.
 
A garantált bérminimumra való bérkiegészítések összege 2018. évben 26 925 E Ft plusz kiadást jelent, mely összeg a szociális hozzájárulási adóval növelten összesen 32 175 E Ft.
Ennek az összegnek a beépítésére és kifizetésére néhány feladat esetében megemelésre került az állami támogatások fajlagos összege a költségvetési törvényben, viszont ezen állami támogatások a jelenlegi bérminimumok teljesítésére nem nyújtanak elegendő fedezetet egyetlen feladat ellátásánál sem.
 
A feladatalapú finanszírozás keretében biztosított idős otthoni ellátás vonatkozásában a garantált bérminimum növekedés közel 19 000 E Ft. További közel 2 000 E Ft összeg a gyermekétkeztetésben dolgozók bérét növeli. A fennmaradó 11 000 E Ft összeg az alapellátáshoz kapcsolódik.
A személyi juttatásokba megtervezésre került 1 900 E Ft jubileumi jutalom az idei évben jubiláló kollégák számára. Ezen felül 1 380 E Ft összegű végkielégítést tervezetünk egy kollégánknak, aki egészségügyi okokból kerül nyugdíjazásra 2018. évben.
 
A 2017. évi bázishoz képest a személyi juttatások összege 304 717 E Ft –ról 340 822 E Ft- ra nőtt, mely növekedés majdnem teljes egészében a minimálbér, bérminimum növekedés, valamint a plusz két fő béréből adódó többlet kiadásból adódik.
 
2.    Munkaadókat terhelő járulékok a személyi juttatások szerint kerültek meghatározásra, 19,5%-os munkaadókat terhelő járulék figyelembevételével, összesen 66 270 E Ft összegben. Továbbá ide került beépítésre 4 390 E Ft összeg rehabilitációs járulék címen.
 
3.    Dologi kiadás:
A dologi kiadások összege 232 817 E Ft, mely 20 982 E Ft-tal alacsonyabb az előző évihez képest.
Ennek okai:
    • alacsonyabb szinten került megtervezésre a rászoruló gyermekékeztetéshez kapcsolódó élelmiszer beszerzés kiadások összege, mert az igénybe vevők száma az előző évhez képest alacsonyabb létszámban került meghatározásra 
    • csökkent az előző évhez képest az étkezést igénybe vevők száma, mely az élelmiszer beszerzés költségét csökkenti
    • alacsonyabb összegben került meghatározásra az előző évi teljesítések alapján az idősotthoni ellátáshoz kapcsolódó dologi kiadások összege.
  
A költségvetési kiadások összege összesen 644 299 E Ft.
  
Bevételek:
            Állami támogatások összesen:            337 295 E Ft
            Intézményi térítési díjak bevételei:      236 777 E Ft
 
2018. évben az állami támogatás az idősek átmeneti és tartós szociális szakosított ellátás és a gyermekélelmezési feladat ellátása esetén feladatalapú finanszírozású, míg a szociális alapellátás támogatása továbbra is fajlagos összegű maradt.
 
Mind az idős otthon, mind a gyermekélelmezés tekintetében az állami finanszírozás egyrészt a szakmai dolgozók bértámogatásából, másrészt a feladat ellátásához kapcsolódó üzemeltetési támogatásból tevődik össze.
 
-          Az idős otthon esetében a szakmai dolgozók létszámát az ellátotti létszám alapján kell meghatározni, 4 ellátottra finanszíroz az állam 1 fő szakmai segítőt, a demens ellátottakat 1,2 –szeres szorzóval kell figyelembe venni.
Ez alapján 48 fő szakmai dolgozónak a bére kerül támogatásra 2 848 000 Ft / fő összeggel, mely összesen 136 704 E Ft.
Az állami támogatás másik része a szakosított ellátásban az üzemeltetésre adott támogatás, mely összeg 2018. évben 27 910 E Ft.
 
A számított intézményi térítési díj a 2018 évre tervezett kiadások figyelembevételével 90 150 Ft/fő/hó, mely 6%-kal, 5 100 Ft/hó/fő összeggel magasabb az előző évi elfogadott intézményi térítési díjtól.
A térítési díjról szóló rendelet tervezet szerinti 90 150 Ft/hó/ellátott intézményi térítési díjjal számoltunk költségvetésünkben.
 
-          A gyermekélelmezés tekintetében a finanszírozás szempontjából elismert dolgozók létszáma 15,73 fő, mely összesen 29 887 E Ft összegű támogatást eredményez a feladat ellátásához. 
Az üzemeltetési támogatás 46 312 E Ft összegben került meghatározásra 2018. évben az állam részéről. Az üzemeltetési támogatáshoz benyújtott igényünk több mint 7.400 E Ft-tal volt magasabb.
 
Az idei évben tervezett térítési díjak összege 11 911 E Ft, mely az általános iskolások és a társulás által fenntartott óvodások étkezési térítési díját foglalja magába.
 
A gyermekétkeztetéshez kapcsolódó önkormányzati kiegészítés összege 8 931 E Ft, mely az igényléshez képest az alacsonyabb összegű üzemeltetési támogatás megítéléséből adódik.
 
-          2018. évben is beépítésre került költségvetésünkbe a Gyvt. és a költségvetési törvény alapján a „Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése”. Erre a feladatra intézményünk az állami támogatás igénylése során 8 698 E Ft összeget irányzott elő, 275 fő rászoruló gyermek vonatkozásában 0-18 éves korig. Az igénylés önkormányzati adatszolgáltatás alapján történt.
Az állami támogatás teljes egészében megítélésre került, így a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetéséhez biztosított állami támogatás teljes egészében elegendő a feladat ellátására.
 
Nappali ellátás, fogyatékosok nappali ellátása, étkeztetés, házi segítségnyújtás, támogató szolgálat, tanyagondnoki szolgálat:
 
-          Az alapellátás fenti feladatainál megmaradt az állami támogatás finanszírozásának korábbi formája, így ott az egyes feladatokhoz kapcsolódó támogatások összegét az ellátottak éves becsült száma és a támogatás összegének szorzata adja, mely összesen 77 476 E Ft 2018. évben. Ezen összeg az előző évihez képest 7 741 E Ft összeggel nőtt.
Ennek oka, hogy a házi gondozáshoz kapcsolódó személyi gondozás finanszírozása 273 000 Ft/fő/év összegről 429 000 Ft/fő/év összegre változott 2018 évben. Nőtt a tanyagondnoki feladatok állami támogatása is, 2 500 E Ft-ról 3 100 E Ft-ra.
A nappali ellátást és fogyatékos klubbot igénybe vevők esetében csökkent néhány fővel az igénybe vevők száma, így az állami támogatás összege az előző évihez képest összességében 7 741 E Ft-tal növekedett.
 
Sajnos az alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei a többi feladatnál nem változtak, még a garantált bérminimumra való kiegészítés sem érvényesül a támogatások fajlagos összegeiben.
                       
Az alapellátáshoz kapcsolódó térítési díjak önköltség alapú kiszámítása megtörtént a költségvetés készítésével párhuzamosan. A tervezett térítési díjakból származó bevétel az alapellátás tekintetében 31 077 E Ft összegben került meghatározásra az idei évben.
Az önkormányzati kiegészítési igényünk 2018. évre összességében 70 227 E Ft.

Ebből:
Az idős otthoni és átmeneti elhelyezés vonatkozásában, a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók béréhez való támogatás biztosítása: 26 220 E Ft.
 
Ennek oka:
Igénylés:
·         időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása nem demens személyek:        108 fő
·         időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása demens személyek száma:      70 fő
Fenti létszám alapján a finanszírozás szempontjából 48 fő szakmai dolgozó került elismerésre, egy fő állami bértámogatása 2 848 000 Ft/fő/év. Így a teljes bértámogatás összege: 136 704 000 Ft.
 
A garantált bérminimum és az ágy mellett dolgozók alapbére járulékokkal együtt egy évre: 2 932 500 Ft + a változó bérek, melyek a munkaszüneti napra járó bérpótlékot és délutáni, éjszakai pótlékot foglalják magába. A költségvetésbe a feladat ellátására 50 fő szakdolgozói létszám bére került betervezésre. A tervezett bér a garantált bérminimum összegét, a kötelezően kifizetendő ágy melletti pótlék összegét, valamint a változó bérek összegét - a munkaszüneti napra járó bérpótlék és délutáni, éjszakai pótlék – foglalja magába.
 
A szakmai dolgozók egész éves bére a kötelező bérelemek figyelembe vételével járulékkal együtt 166 631 E Ft, míg a feladatra kapott bértámogatás összege 136 704 E Ft.
A különbség 29 927 E Ft sem az üzemeltetési támogatásból, sem a személyi térítési díjak esetleges emelkedéséből nem pótolható a jelenlegi jogi szabályozás alapján, így azt - amennyiben év közben egyéb állami támogatás nem érkezik az önkormányzat részére ezen jogcímen -, önkormányzati kiegészítésből tudjuk csak finanszírozni. A külsős étkezésből származó bevételeink összege 3 707 E Ft, mely összeg az idei évben az idős otthoni és átmeneti elhelyezést biztosító feladat ellátás működési hiányának csökkentésére került beépítésre. Így az önkormányzat által finanszírozandó hiány összege 26 220 E Ft.
 
 
Az üzemeltetési feladatok ellátására a feladatra kapott üzemeltetési támogatás összege és a tervezett személyi térítési díjbevétel elegendő forrása lesz a 2018. évi zavartalan gazdálkodásnak, így az idős otthoni feladathoz kapcsolódó üzemeltetési támogatáshoz az állam által finanszírozott támogatás a bérek kifizetéséhez is elegendő fedezetet biztosít.
 
 
Az alapellátási formák közül csak a szociális étkeztetés nem igényel önkormányzati kiegészítést. Az egyéb ellátási formák, mint a nappali ellátás, házi segítségnyújtás, tanyagondnoki szolgáltatás, támogató szolgáltatás fenntartása, mind önkormányzati kiegészítéssel működő ellátási formák.
A tanyagondnoki szolgálatok esetében a szolgáltatást térítésmentesen kell nyújtani. Az állami támogatás mértéke ezen ellátások esetében a szakmai jogszabályok által előírt feladatok és létszámok vonatkozásában nem nyújtanak elegendő fedezetet a kiadásokhoz.
 
Összességében az alapellátás működési hiánya 35 076 E Ft összegben határozható meg. Ebből a hunyai telephelyen fenntartott feladatokhoz való önkormányzati hozzájárulás összege 740 E Ft összeg, mely nem tartalmazza az irányításból ráeső költséget, csak az alapfeladathoz tartozó kiadások összegeit.
 
A gyermekétkeztetéshez kapcsolódó önkormányzati kiegészítés összege 8 931 E Ft, mely az alacsonyabb összegű üzemeltetési támogatás megítéléséből adódik, az igényléshez képest.
 
 
Fejlesztési jogcímen 2 000 E Ft összeg került megtervezésre, mely az ASP rendszer bevezetéséhez kapcsolódó informatikai eszközbeszerzést foglalja magába.
 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2018. évi költségvetési rendeletének megalkotását. 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság javasolja a 2018. évi költségvetési rendelet előterjesztés szerinti megalkotását.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a 2018. évi költségvetési rendelet döntési javaslat szerinti megalkotását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A Bizottság javasolja a költségvetési rendelet beterjesztés szerinti megalkotását.
 
Döntési javaslat

"2018. évi költségvetési rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2018 (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2018. évi költségvetéséről
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2018. évi költségvetésének
a) bevételi fő összegét 3.945.576 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 3.945.576 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi fő összegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 2.279.608 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 469.863 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 117.264 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 1.078.841 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet, a finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
 
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási fő összegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.396.872 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 676.158 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 108.525 ezer forint,
c) dologi kiadás 724.340 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 544.727 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 111.749 ezer forint,
f) a működési céltartalék 156.513 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 74.860 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
 
6. § (1) A működési céltartalék összege 156.513 ezer forint a 7. mellékletben részletezettek szerint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Polgármesteri Alap előirányzata 700 ezer forint.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Alapból történő juttatás előkészítő eljárás lefolytatását és döntési jogát a polgármesterre ruházza át.
(4) A Polgármesteri Alap támogatásának felhasználására a Civil Alap pályázati eljárási szabályait kell alkalmazni.
(5) A Kitüntetési és Kegyeleti Alap keretösszege 400 ezer forint.
(6) A Sport Alap előirányzata 14.000 ezer forint.
(7) A (6) bekezdésben foglalt előirányzatból az Erzsébet-ligeti Sporttelep és a Népligeti Sporttelep futball-és futópálya fenntartásának kötött felhasználású támogatási összege 700 ezer forint.
(8) A Sport Alap pályázható keretösszege 13.300 ezer forint.
(9) A Civil Alap előirányzata 6.200 ezer forint.
(10) A (9) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás:
a) A Városi Képtár gyűjteménye értékeinek megőrzése 1.540 ezer forint,
b) A közrend és közbiztonsággal kapcsolatos civil tevékenység támogatása 400 ezer forint,
c) Tűz elleni védekezés civil tevékenységének támogatása 500 ezer forint,
(11) A Civil Alap cél szerinti tevékenységet szolgáló pályázati keretösszege 3.210 ezer forint.
(12) A Civil Alap közművelődési intézmény terembérletét támogató pályázati keretösszege 550 ezer forint.
(13) Az Idegenforgalmi Alap pályázható keretösszege 2.900 ezer forint.
 
7. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak előirányzata 1.548.704 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 350.003 ezer forint,
b) beruházási kiadása 1.112.822 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadása a felhalmozási céltartalékkal együtt 85.879 ezer forint.
(3) Az (1) bekezdés c) pontjában foglalt egyéb felhalmozási kiadásból a Környezetvédelmi Alap pályázható keretösszege 4.000 ezer forint.
(4) Pályázati úton nyújtható lakossági Szennyvízcsatlakozás Támogatási Alap keretösszege 1.465 ezer forint.
(5) Pályázati úton nyújtható lakossági Járdaépítés Támogatási Alap keretösszege 2.000 ezer forint.
(6) A (4)-(5) bekezdésben szabályozott támogatási alapokból a pályázati felhívásban szabályozott rendben igényelhető önkormányzati támogatás.
(7) A felhalmozási kiadásokat a 8. melléklet részletezi.
 
8. § A fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználásának részletezését a 9. melléklet tartalmazza.
 
9. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
 
10. § Az Önkormányzat által finanszírozott intézmények állami támogatásának és önkormányzati kiegészítő támogatásának előirányzatait a 11. melléklet részletezi.
 
11. § A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
 
12. § (1) Az Önkormányzat önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveinek likviditási tervét a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét és likviditási tervét a 14. melléklet tartalmazza.
 
13. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2018-2021. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 15. melléklet tartalmazza.
 
14. § A közvetett támogatások mérlegét a 16. melléklet tartalmazza.
 
15. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 17. melléklet tartalmazza.
 
16. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 18. melléklet tartalmazza.
 
17. § Az Önkormányzat Európai Uniós forrásból megvalósuló programokat a 19. melléklet tartalmazza.
 
18. § Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. 

Határidők, felelősök:

Határidő: 2018. 02. 15.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe