1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2018. február 15-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás 2018. évi költségvetésének tárgyalása
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Toldi Balázs elnök

Tisztelt Társulási Tanács!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 26.§-a előírja, hogy az előkészített költségvetési határozat-tervezetet a Társulási Tanács elnöke február 15-éig nyújtja be a Társulási Tanácsnak, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
Az Önkormányzati Társulás 2018. évi költségvetési határozat-tervezetének kidolgozása során Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény az irányadó.
 
 
Az Önkormányzati Társulás 2018. évi költségvetésének várható bevételei és kiadásai: 
 
                                                                                                                                                                                                                                 Adatok E Ft-ban
Bevételek
784.790
Működési bevételek
779.790
Felhalmozási bevételek
5.000
Finanszírozási bevételek
0
Forrás hiány
0
Kiadások
784.790
Működési kiadások
779.790
Felhalmozási kiadások
5.000
Finanszírozási kiadások
0
 
A fenti táblázatban szereplő számadatok a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás és a felügyelete alatt működő intézmények – Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda és a Térségi Szociális Gondozási Központ - költségvetési fő számait mutatják.
Intézményenkénti megbontásban a költségvetés tervezete a mellékletben található meg.
 
A társulás 542.915 E Ft működési célú támogatási bevétele tartalmazza a székhely települési önkormányzat által igényelt 471.664 E Ft összegű állami támogatást, a Térségi Szociális Gondozási Központ 70.227 E Ft önkormányzati kiegészítő támogatását, mely összeg Gyomaendrőd Város Önkormányzata részéről van biztosítva, továbbá 861 E Ft kiegészítő támogatást, melyet Gyomaendrőd Város Önkormányzata nyújt a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda működtetéséhez, illetve 163 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást, melyet a Csárdaszállási Önkormányzat biztosít a Kistérségi Óvoda csárdaszállási telephelyének működtetéséhez. Az önkormányzatoknak a kiegészítő támogatást biztosítaniuk szükséges annak érdekében, hogy a Társulás és intézményei működése biztosított legyen.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a fenti működési támogatások mellett 3.000 E Ft összegű felhalmozási támogatást biztosít a Kistérségi Óvoda részére, melyet villámhárító rendszer kiépítésére és belső felújítási munkákra fordíthat az intézmény. A Térségi Szociális Gondozási Központ részére 2.000 E Ft összeg kerül biztosításra az ASP rendszer bevezetéséhez szükséges eszközök beszerzésére.
 
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda 2018. évi költségvetési tervezete 
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda 2018. évi mérleg (ezer forintban)
 
Megnevezés
Összeg
Személyi juttatás
101.499
Munkaadót terhelő járulék
20.698
Dologi kiadás
13.294
Felhalmozási kiadás
3.000
Kiadás összesen
138.491
Saját bevétel
98
Állami támogatás
134.369
Bevétel összesen
134.467
Önkormányzati kiegészítő támogatás összege
4.024
                                                                          
 
 
 
Bevételek számbavétele
 
Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása 
 
Itt jelenik meg a Kistérségi Óvoda működéséhez biztosított állami támogatás összege. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja a fenntartó települési önkormányzat rendelkezésére, hogy az óvodapedagógusok számított létszámára valamint a nevelő munkát segítő ténylegesen foglalkoztatott dolgozók átlagos létszámára biztosít támogatást. Az ezen a jogcímen biztosított állami támogatás összege: 116.918 E Ft. Az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz a központi költségvetés 81.700 Ft/fő/év támogatást biztosít, melynek éves összege 16.721 E Ft. A költségvetési törvény értelmében ezen támogatás képezi forrását a feladatellátást szolgáló épületek működtetéséhez szükséges kiadásoknak, az óvodai nevelést biztosító eszközök és felszerelések beszerzésének, továbbá a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók bérének.
A gyermekétkeztetési feladatokhoz biztosított állami támogatás összege 729 E Ft. Az elszámolás során a bérekre és a működtetésre kapott támogatás együttesen  és kizárólag csak a támogatással érintett óvodaintézmény kiadásaira használható fel.
 
2018. január 1-jétől ismételten változott a minimálbér és a garantált bérminimum összege (161.000 Ft-ról 180.500 Ft-ra emelkedett), továbbá a munkáltatót terhelő járulék mértéke (19,5%-ra csökkent 22 %-ról). Az a támogatás, amit a nevelő-oktató munkát segítő kötelező létszám bérének finanszírozásához biztosít az állam, a garantált bérminimum járulékkal növelt összegére sem elegendő. A költségvetésbe a nevelő-oktató munkát segítő dolgozók részére a garantált bérminimum 107%-a került bérkiadásként beépítésre, a nem kötelezően adandó 3 % az önkormányzat működési céltartalékai között jelenik meg. 
 
Kiadások számbavétele
 
Az intézmény engedélyezett létszáma 32 fő, az óvodapedagógusok létszáma 18 fő, dajkák létszáma 9 fő, óvodatitkár 1 fő, pedagógiai asszisztens 3 fő, karbantartó 1 fő. Ezen létszámhoz kapcsolódó bér és járulék kiadás összege 122 millió Ft.
A 2018. évre tervezett 13 millió Ft összegű dologi kiadásból 2 millió Ft a csárdaszállási telephely működéséhez kapcsolódik, 11 millió Ft pedig a gyomaendrődi telephelyek működtetését szolgálja.
 
                                       
A Térségi Szociális Gondozási Központ 2018. évi költségvetési tervezete (A szöveges indoklását Mraucsik Éva intézményvezető és Uhrin Anita gazdasági vezető készítette.)
 
adatok eFt-ban
Összesen       2017. ÉVBEN
2018. év
 
Gyomaendrőd szociális alapellátás
Gyomaendrőd szakosított ellátás
 Hunya
Diákétkeztetés
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése
összesen
 
1. Személyi juttatások összesen
304 717
84 877
213 595
9 246
31 806
1 298
340 822
2. Munkaadókat terhelő járulék
65 619
17 600
44 546
1 803
6 361
350
70 660
3. Dologi kiadások
253 799
58 503
101 000
7 390
58 874
7 050
232 817
I.KIADÁSOK ÖSSZESEN
624 135
160 980
359 141
18 439
97 041
8 698
644 299
Intézményi térítési bevételek
249 318
51 044
168 307
5 515
11 911
0
236 777
Állami támogatás - Alapellátás
69 735
65 292
 
12 184
 
0
77 476
Állami támogatás - idős otthon - szakmai dolg.bére
125 090
0
136 704
 
 
0
136 704
Állami támogatás - idős otthon üzemeltetés
34 460
0
27 910
 
 
0
27 910
Állami támogatás - kedvezményes étkeztetés szakmai dolgozók bére
86 291
0
 
 
29 887
0
29 887
Állami támogatás - kedvezményes étkeztetés - üzemeltetési
0
0
 
 
46 312
8 698
55 010
Támogató Szolgálat állami támogatás
9 208
10 308
 
 
 
0
10 308
II.BEVÉTELEK ÖSSZESEN
574 102
126 644
332 921
17 699
88 110
8 698
574 072
III. Költségvetési létszámkeret
143 fő
 53 fő
73 fő
4 fő
15 fő
 
145 fő
Forráshiány/többlet
-50 033
-34 336
-26 220
-740
-8 931
0
-70 227
Fejlesztési igény - ASP
2 000
 
Kiadások:

1.    Személyi juttatások:
Intézményünknél az elfogadott költségvetési létszámkeret 2017. évben 143 fő volt, mely 2018. évben 2 fővel nő, az idősotthoni feladatellátáson történő létszámbővítés miatt – 2018. március 1. napjától -, így 2018. évben a költségvetési létszámkeretünk 145 főben realizálódik.
A dolgozók bére az 1992. évi XXXIII. - a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján, képesítésüknek és munkakörüknek megfelelően került megtervezésre, figyelembe véve a soros lépéseket és garantált bérminimumokat a 145 fő vonatkozásában.
 
A garantált bérminimumra való bérkiegészítések összege 2018. évben 26 925 E Ft plusz kiadást jelent, mely összeg a szociális hozzájárulási adóval növelten összesen 32 175 E Ft.
Ennek az összegnek a beépítésére és kifizetésére néhány feladat esetében megemelésre került az állami támogatások fajlagos összege a költségvetési törvényben, viszont ezen állami támogatások a jelenlegi bérminimumok teljesítésére nem nyújtanak elegendő fedezetet egyetlen feladat ellátásánál sem.
 
A feladatalapú finanszírozás keretében biztosított idős otthoni ellátás vonatkozásában a garantált bérminimum növekedés közel 19 000 E Ft. További közel 2 000 E Ft összeg a gyermekétkeztetésben dolgozók bérét növeli. A fennmaradó 11 000 E Ft összeg az alapellátáshoz kapcsolódik.
A személyi juttatásokba megtervezésre került 1 900 E Ft jubileumi jutalom az idei évben jubiláló kollégák számára. Ezen felül 1 380 E Ft összegű végkielégítést tervezetünk egy kollégánknak, aki egészségügyi okokból kerül nyugdíjazásra 2018. évben.
 
A 2017. évi bázishoz képest a személyi juttatások összege 304 717 E Ft –ról 340 822 E Ft- ra nőtt, mely növekedés majdnem teljes egészében a minimálbér, bérminimum növekedés, valamint a plusz két fő béréből adódó többlet kiadásból adódik.
 
2.    Munkaadókat terhelő járulékok a személyi juttatások szerint kerültek meghatározásra, 19,5%-os munkaadókat terhelő járulék figyelembevételével, összesen 66 270 E Ft összegben. Továbbá ide került beépítésre 4 390 E Ft összeg rehabilitációs járulék címen.
 
3.    Dologi kiadás:
A dologi kiadások összege 232 817 E Ft, mely 20 982 E Ft-tal alacsonyabb az előző évihez képest.
Ennek okai:
    • alacsonyabb szinten került megtervezésre a rászoruló gyermekékeztetéshez kapcsolódó élelmiszer beszerzés kiadások összege, mert az igénybe vevők száma az előző évhez képest alacsonyabb létszámban került meghatározásra 
    • csökkent az előző évhez képest az étkezést igénybe vevők száma, mely az élelmiszer beszerzés költségét csökkenti
    • alacsonyabb összegben került meghatározásra az előző évi teljesítések alapján az idős otthoni ellátáshoz kapcsolódó dologi kiadások összege.
  
A költségvetési kiadások összege összesen 644 299 E Ft.
 
 
Bevételek:
            Állami támogatások összesen:            337 295 E Ft
            Intézményi térítési díjak bevételei:      236 777 E Ft
 
2018. évben az állami támogatás az idősek átmeneti és tartós szociális szakosított ellátás és a gyermekélelmezési feladat ellátása esetén feladatalapú finanszírozású, míg a szociális alapellátás támogatása továbbra is fajlagos összegű maradt.
 
Mind az idős otthon, mind a gyermekélelmezés tekintetében az állami finanszírozás egyrészt a szakmai dolgozók bértámogatásából, másrészt a feladat ellátásához kapcsolódó üzemeltetési támogatásból tevődik össze.
 
-          Az idős otthon esetében a szakmai dolgozók létszámát az ellátotti létszám alapján kell meghatározni, 4 ellátottra finanszíroz az állam 1 fő szakmai segítőt, a demens ellátottakat 1,2 –szeres szorzóval kell figyelembe venni.
Ez alapján 48 fő szakmai dolgozónak a bére kerül támogatásra 2 848 000 Ft / fő összeggel, mely összesen 136 704 E Ft.
Az állami támogatás másik része a szakosított ellátásban az üzemeltetésre adott támogatás, mely összeg 2018. évben 27 910 E Ft.
 
A számított intézményi térítési díj a 2018 évre tervezett kiadások figyelembevételével 90 150 Ft/fő/hó, mely 6%-kal, 5 100 Ft/hó/fő összeggel magasabb az előző évi elfogadott intézményi térítési díjtól.
A térítési díjról szóló rendelet tervezet szerinti 90 150 Ft/hó/ellátott intézményi térítési díjjal számoltunk költségvetésünkben.
 
-          A gyermekélelmezés tekintetében a finanszírozás szempontjából elismert dolgozók létszáma 15,73 fő, mely összesen 29 887 E Ft összegű támogatást eredményez a feladat ellátásához. 
Az üzemeltetési támogatás 46 312 E Ft összegben került meghatározásra 2018. évben az állam részéről. Az üzemeltetési támogatáshoz benyújtott igényünk több mint 7.400 E Ft-tal volt magasabb.
 
Az idei évben tervezett térítési díjak összege 11 911 E Ft, mely az általános iskolások és a társulás által fenntartott óvodások étkezési térítési díját foglalja magába.
 
A gyermekétkeztetéshez kapcsolódó önkormányzati kiegészítés összege 8 931 E Ft, mely az igényléshez képest az alacsonyabb összegű üzemeltetési támogatás megítéléséből adódik.
 
-          2018. évben is beépítésre került költségvetésünkbe a Gyvt. és a költségvetési törvény alapján a „Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése”. Erre a feladatra intézményünk az állami támogatás igénylése során 8 698 E Ft összeget irányzott elő, 275 fő rászoruló gyermek vonatkozásában 0-18 éves korig. Az igénylés önkormányzati adatszolgáltatás alapján történt.
Az állami támogatás teljes egészében megítélésre került, így a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetéséhez biztosított állami támogatás teljes egészében elegendő a feladat ellátására.
 
Nappali ellátás, fogyatékosok nappali ellátása, étkeztetés, házi segítségnyújtás, támogató szolgálat, tanyagondnoki szolgálat:
 
-          Az alapellátás fenti feladatainál megmaradt az állami támogatás finanszírozásának korábbi formája, így ott az egyes feladatokhoz kapcsolódó támogatások összegét az ellátottak éves becsült száma és a támogatás összegének szorzata adja, mely összesen 77 476 E Ft 2018. évben. Ezen összeg az előző évihez képest 7 741 E Ft összeggel nőtt.
Ennek oka, hogy a házi gondozáshoz kapcsolódó személyi gondozás finanszírozása 273 000 Ft/fő/év összegről 429 000 Ft/fő/év összegre változott 2018 évben. Nőtt a tanyagondnoki feladatok állami támogatása is, 2 500 E Ft-ról 3 100 E Ft-ra.
A nappali ellátást és fogyatékos klubbot igénybe vevők esetében csökkent néhány fővel az igénybe vevők száma, így az állami támogatás összege az előző évihez képest összességében 7 741 E Ft-tal növekedett.
 
Sajnos az alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei a többi feladatnál nem változtak, még a garantált bérminimumra való kiegészítés sem érvényesül a támogatások fajlagos összegeiben.
                       
Az alapellátáshoz kapcsolódó térítési díjak önköltség alapú kiszámítása megtörtént a költségvetés készítésével párhuzamosan. A tervezett térítési díjakból származó bevétel az alapellátás tekintetében 31 077 E Ft összegben került meghatározásra az idei évben.
Az önkormányzati kiegészítési igényünk 2018. évre összességében 70 227 E Ft.
 
Ebből:
Az idős otthoni és átmeneti elhelyezés vonatkozásában, a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók béréhez való támogatás biztosítása: 26 220 E Ft.
 
Ennek oka:
Igénylés:
·         időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása nem demens személyek:        108 fő
·         időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása demens személyek száma:      70 fő
Fenti létszám alapján a finanszírozás szempontjából 48 fő szakmai dolgozó került elismerésre, egy fő állami bértámogatása 2 848 000 Ft/fő/év. Így a teljes bértámogatás összege: 136 704 000 Ft.
 
A garantált bérminimum és az ágy mellett dolgozók alapbére járulékokkal együtt egy évre: 2 932 500 Ft + a változó bérek, melyek a munkaszüneti napra járó bérpótlékot és délutáni, éjszakai pótlékot foglalják magába. A költségvetésbe a feladat ellátására 50 fő szakdolgozói létszám bére került betervezésre. A tervezett bér a garantált bérminimum összegét, a kötelezően kifizetendő ágy melletti pótlék összegét, valamint a változó bérek összegét - a munkaszüneti napra járó bérpótlék és délutáni, éjszakai pótlék – foglalja magába.
 
A szakmai dolgozók egész éves bére a kötelező bérelemek figyelembe vételével járulékkal együtt 166 631 E Ft, míg a feladatra kapott bértámogatás összege 136 704 E Ft.
A különbség 29 927 E Ft sem az üzemeltetési támogatásból, sem a személyi térítési díjak esetleges emelkedéséből nem pótolható a jelenlegi jogi szabályozás alapján, így azt - amennyiben év közben egyéb állami támogatás nem érkezik az önkormányzat részére ezen jogcímen -, önkormányzati kiegészítésből tudjuk csak finanszírozni. A külsős étkezésből származó bevételeink összege 3 707 E Ft, mely összeg az idei évben az idős otthoni és átmeneti elhelyezést biztosító feladat ellátás működési hiányának csökkentésére került beépítésre. Így az önkormányzat által finanszírozandó hiány összege 26 220 E Ft.
  
Az üzemeltetési feladatok ellátására a feladatra kapott üzemeltetési támogatás összege és a tervezett személyi térítési díjbevétel elegendő forrása lesz a 2018. évi zavartalan gazdálkodásnak, így az idős otthoni feladathoz kapcsolódó üzemeltetési támogatáshoz az állam által finanszírozott támogatás a bérek kifizetéséhez is elegendő fedezetet biztosít.
 
Az alapellátási formák közül csak a szociális étkeztetés nem igényel önkormányzati kiegészítést. Az egyéb ellátási formák, mint a nappali ellátás, házi segítségnyújtás, tanyagondnoki szolgáltatás, támogató szolgáltatás fenntartása, mind önkormányzati kiegészítéssel működő ellátási formák.
A tanyagondnoki szolgálatok esetében a szolgáltatást térítésmentesen kell nyújtani. Az állami támogatás mértéke ezen ellátások esetében a szakmai jogszabályok által előírt feladatok és létszámok vonatkozásában nem nyújtanak elegendő fedezetet a kiadásokhoz.
 
Összességében az alapellátás működési hiánya 35 076 E Ft összegben határozható meg. Ebből a hunyai telephelyen fenntartott feladatokhoz való önkormányzati hozzájárulás összege 740 E Ft összeg, mely nem tartalmazza az irányításból ráeső költséget, csak az alapfeladathoz tartozó kiadások összegeit.
 
A gyermekétkeztetéshez kapcsolódó önkormányzati kiegészítés összege 8 931 E Ft, mely az alacsonyabb összegű üzemeltetési támogatás megítéléséből adódik, az igényléshez képest.
 
 
Fejlesztési jogcímen 2 000 E Ft összeg került megtervezésre, mely az ASP rendszer bevezetéséhez kapcsolódó informatikai eszközbeszerzést foglalja magába.
                                                          
Kérem a Tisztelt Társulási Tanácstól az előterjesztés megvitatását és a döntési javaslat elfogadását.

Döntési javaslat

"Önkormányzati Társulás 2018. évi költségvetése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a 2018. évi költségvetését a következőkben határozza meg:
1. Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa (a továbbiakban: Önkormányzati Társulás) az Önkormányzati Társulás 2018. évi költségvetésének
a) bevételi fő összegét 784.790 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 784.790 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. Az Önkormányzati Társulás a bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 779.790 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 5.000 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 0 forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 0 forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. A kiadási főösszegen belül az Önkormányzati Társulás működési kiadásainak előirányzata 779.790 ezer forint, melyből:
a) személyi juttatás 442.321 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 91.358 ezer forint,
c) dologi kiadás 246.111 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 0 forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 0 forint,
f) a működési céltartalék 0 forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 0 forint
a 3. mellékletben részletezettek szerint.
 
4. Az Önkormányzati Társulás fejlesztési kiadásának összege 5.000 ezer forint, a 4. melléklet szerint.
 
5.Az Önkormányzati Társulás intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét az 5. melléklet tartalmazza.
 
6. Az Önkormányzati Társulás által fenntartott intézmények állami támogatásának és önkormányzati működési kiegészítő támogatásának előirányzatait a 6. melléklet részletezi.
 
7. A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet tartalmazza.
 
8. Az Önkormányzati Társulás saját gazdálkodó szervezettel rendelkező költségvetési szervének előirányzat felhasználási ütemtervét a 8. melléklet tartalmazza.
 
9. Az Önkormányzati Társulás 2018-2021. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 9. melléklet tartalmazza.
 
10. Az Önkormányzati Társulás kiadásai készpénzben a következő esetekben teljesíthető:
a) a kis összegű beszerzések,
b) a munkába járás költségtérítése és a munkavégzéssel összefüggő kiküldetési költségek megtérítése,
c) lakossági túlfizetések visszafizetése,
d) vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek. 
Határidők, felelősök:

Határidő: 2018. 12. 31.
Felelős: Toldi Balázs elnök
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella

« Vissza
Vissza a főmenübe