4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2018. szeptember 20-i ülésére
2018. szeptember 20-i ülésére
Tárgy: | A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI.28.) rendeletet módosítása | |
Készítette: | Pardi László | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Mint arról már korábban tájékoztattuk a Képviselő-testületet, 2018. október 1-től a települési hulladék elszállításában jelentős változás következik be. A közszolgáltatást ellátó DAREH BÁZIS Nonprofit Zrt. által kiírt közbeszerzési eljáráson a Global Refuse Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (5600 Békéscsaba, Luther utca 2.) tette a legkedvezőbb ajánlatot, így a jövőben Ő végzi a településekről származó hulladékok gyűjtését és szállítását.
Mivel a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló önkormányzati rendelet 1. mellékletében nevesítve van a közszolgáltató mellett az alvállalkozó is, és a 2. mellékletben található Gyomaendrődi hulladékudvar üzemeltetését is átveszi a Dareh Bázis Zrt, így ezeket a változásokat a rendeleten is át kell vezetni.
2018. augusztusban hatályba lépett a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről szóló 13/2017. (VI. 12.) EMMI rendelet. A rendelet 1. melléklete szabályozza a zöldhulladék gyűjtésének a gyakoriságát. Gyomaendrőd tekintetében a jenlegi havi gyűjtés helyett a kisvárosias és kertvárosias területeken heti, a falusias területeken pedig kétheti ürítést ír elő. Jelenlegi ismereteink szerint a közszolgáltatók ezt nem tudják teljesíteni.
Mivel az EMMI rendelet szabályozza a gyűjtés gyakoriságát, így azt már önkormányzati rendeletben nem szükséges és az EMMI rendelettől alacsonyabb mértékben nem is lehet. Mindezek miatt a rendelet 15. § (2) bekezdés c) pontjának hatályon kívül helyezése szükséges.
Az elmúlt időszakban a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés miatt, valamint a lakossági igényekhez és szokásokhoz igazodva a szelektív hulladékgyűjtő pontok is átszervezésre kerültek és több pont is megszűntetésre vagy áthelyezésre került.
Ezek a változtatások, még nem kerültek átvezetésre a rendeleten, így a rendelet erre vonatkozó 6. mellékletének a módosítása is szükséges.
A DAREH Bázis Zrt. 2018. szeptember 19-én kérelemmel fordult Önkormányzatunkhoz. Levelében a Zrt. kifejti, hogy az önkormányzati rendelet szerint jelenleg az elkülönítetten gyűjtött hulladék elszállítása jelenleg 2 heti gyakorisággal történik. Ezt a gyűjtési gyakoriságot a szolgáltató havi 1 alkalomra szeretné módosíttatni, úgy hogy a tárolási nehézségek áthidalásaként 240 l-es edények kerülnének kiosztásra.
Jelenleg az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Terv szerint a havi 1 elszállítást kell kötelezően elvégeznie a közszolgáltatónak, azonban ezt az önkormányzatok "szigorúbban" is szabályozhatják. Így járt el Önkormányzatunk is amikor 2 heti gyakoriságban határozta meg az ürítést.
A jelenlegi önkormányzati rendelet erre vonatkozó része összhangban van a hatályos jogszabályi környezettel.
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság álláspontja az, hogy az ürítési szám csökkentése negatív hatással lenne a lakosságra a hulladék tárolási ideje miatt, ezért a szolgáltató kérésének elutasítását javasolja.
A DAREH Bázis Zrt. 2018. szeptember 19-én kérelemmel fordult Önkormányzatunkhoz. Levelében a Zrt. kifejti, hogy az önkormányzati rendelet szerint jelenleg az elkülönítetten gyűjtött hulladék elszállítása jelenleg 2 heti gyakorisággal történik. Ezt a gyűjtési gyakoriságot a szolgáltató havi 1 alkalomra szeretné módosíttatni, úgy hogy a tárolási nehézségek áthidalásaként 240 l-es edények kerülnének kiosztásra.
Jelenleg az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Terv szerint a havi 1 elszállítást kell kötelezően elvégeznie a közszolgáltatónak, azonban ezt az önkormányzatok "szigorúbban" is szabályozhatják. Így járt el Önkormányzatunk is amikor 2 heti gyakoriságban határozta meg az ürítést.
A jelenlegi önkormányzati rendelet erre vonatkozó része összhangban van a hatályos jogszabályi környezettel.
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság álláspontja az, hogy az ürítési szám csökkentése negatív hatással lenne a lakosságra a hulladék tárolási ideje miatt, ezért a szolgáltató kérésének elutasítását javasolja.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT
I. társadalmi hatásai:
A tervezet társadalomra gyakorolt hatása nem jelentős.
II. gazdasági, költségvetési hatásai:
A rendelettervezetnek gazdasági és költségvetési hatása a lakosokra és az önkormányzatra nézve nincs.
III. környezeti következményei:
A rendelettervezetnek kedvező környezet hatása van, mivel a jelenlegi havi 1 zöldhulladék szállítás helyett heti illetve 2 heti gyakoriságú ürítés bevezetése szükséges.
IV. egészségi következményei:
A rendelettervezetnek egészségügyi hatása nem jelentős.
V. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A szabályozás okán a közszolgáltatónál és a Koordináló szervezetnél az adminisztratív terhek növekedése várható.
VI. megalkotásának szükségessége:
A magasabb szintű jogszabályok és a piaci körülményekben bekövetkezett változások miatt szükséges a rendelet megalkotása.
VII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A helyi szabályozás módosításának elmaradásával a helyi rendelet ellentétes lesz a magasabb szintű jogszabálynak.
INDOKOLÁS A RENDELETTERVEZETHEZ:
Jelen rendelettervezettel Gyomaendrőd Város Önkormányzata összhangba kívánja hozni a helyi hulladékgazdálkodási szabályokat a hulladékgazdálkodással kapcsolatos hazai jogszabályok előírásaival és a gazdasági szektorban kialakult változásokkal.
Az 1.§ hatályon kívül helyezi a zöldhulladék elszállításának gyakoriságát tartalmazó jogszabályi részt, így a rendelet összhangba kerül a magasabb színtű jogszabállyal.
A 2. § a közszolgáltató alvállalkozójának 1. mellékleten történő átvezetését tartalmazza.
A 3. § a hulladékudvar új üzemeltetőjének átvezetését tartalmazza a hulladékgyűjtő helyeket felsoroló 5. mellékleten.
A 4. § a szelektív hulladékgyűjtő szigetek listájának aktualizálását tartalmazza.
Az 5. § a rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelettervezet és a határozati javaslat elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelettervezet elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelettervezet elfogadását. | |
"Rendelettervezet elfogadása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Környezetvédelem
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI.28.) rendeletet módosító rendelettervezetet az alábbiak szerint:
/2018. (…) önkormányzati rendelet
a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendeletet módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdés a), b) és d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46. § (2) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Békés Megyei Önkormányzat, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésben biztosított véleményezési jogkörében eljáró Békés Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. § Hatályát veszti a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 27/2016. (XI. 28.) önkormányzati rendeletet (a továbbiakban: Hör.) 15. § (2) bekezdés c) pontja.
2. § A Hör. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
3. § A Hör. 5. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
4. § A Hör. 6. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
5. § Ez a rendelet 2018. október 1-én lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
1. melléklet a …/2018. (…..) önkormányzati rendelethez
Közszolgáltató
1. A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos kötelező helyi közszolgáltatás rendszeres teljesítésére jogosult, illetőleg kötelezett közszolgáltató adatai
1.1. A szolgáltató megnevezése: Teljes név: DAREH BÁZIS Hulladékgazdálkodási Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság; Rövid név: DAREH BÁZIS Nonprofit Zrt.
1.2. Székhely: 5600 Békéscsaba, külterület 0763/192 hrsz.
1.3. KÜJ azonosító: 103 474 704
1.4. KTJ-azonosító: 102 421 153
1.5. Statisztikai számjel: 25448717-3811-573-04.
1.6. Adószám: 25448717-2-04,
1.7. Cégjegyzékszám: 04-10-001626
1.8. Minősítési engedély száma: 14/001064-019/2017
2. A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos kötelező helyi közszolgáltatás rendszeres teljesítésére jogosult, illetőleg kötelezett közszolgáltató által bevont alvállalkozó adatai:
2.1. Alvállalkozó megnevezése: Global Refuse Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
2.2. Székhely: 5600 Békéscsaba, Luther utca 2.
2.3. KÜJ azonosító: 103604769
2.5. Statisztikai számjel: 26107145
2.6. Adószám: 26107145-2-04
2.7. Cégjegyzékszám: 04 09 014229
2.9. Az alvállalkozó a közszolgáltatás egészéhez viszonyított aránya: 50%
2. melléklet a …/2018. (…….) önkormányzati rendelethez
Hulladékgyűjtő helyek
1. Hulladékudvar
1.1. név: DAREH BÁZIS Nonprofit Zrt székhely: 5600 Békéscsaba, külterület 0763/192 hrsz.
1.2. adószám: 25448717-2-04,
1.3. cégjegyzékszám: 04-10-001626
1.4. KÜJ: 103 474 704
1.5. KTJ: 102 421 153
1.6. Cím: 5500 Gyomaendrőd, Ipartelep u. 2.
1.7. Minősítési engedély száma: 14/001064-019/2017
2. Hulladékudvar
2.1. név: Regionális Hulladékkezelő Kft.
2.2. adószám: 22714990-2-04
2.3. cégjegyzékszám: 04-09-009983
2.4. KÜJ: 102 668 182
2.5. KTJ: 100 390 680
2.6. Cím: 5500 Gyomaendrőd, Külterület 0130/15 hrsz.
2.7. Hulladékgazdálkodási engedély száma: 12/010004-023/2015
3. Hulladékudvar
3.1. név: Szarvasi KOMÉP Városgazdálkodási Nonprofit Kft.
3.2. adószám: 10706484-2-04
3.3. cégjegyzékszám: 04-09-001846
3.4. KÜJ: 100 273 175
3.5. KTJ: 101 510 513
3.6. Cím: 5540 Szarvas, Ipartelep u. 2.
3.7. Hulladékgazdálkodási engedély száma: 11/090724-016/2014
4. Hulladékudvar
4.1. név: DAREH Bázis Zrt. Dévaványa Hulladékudvar
5.2. adószám: 25448717-2-04
4.3. cégjegyzékszám: 04-10-001626
4.4. KÜJ: 103 474 704
4.5. KTJ: 102 587 448
4.6. Cím: 5510 Dévaványa, Külterület 0752/19.
4.7. Hulladékgazdálkodási engedély száma: 12/026196-011/2016
3. melléklet a …./2018. (…..) önkormányzati rendelethez
Szelektív hulladékgyűjtő szigetek
1. Gyomaendrőd Ifjúsági ltp- Fő út sarok, belterület 6766 hrsz
2. Gyomaendrőd Selyem út-Október 6. ltp, belterület 3409/12 hrsz
3. Gyomaendrőd Selyem út-Október 6. ltp, belterület 3409/12 hrsz
4. Gyomaendrőd Kossuth -Pásztor u sarok, belterület 2888/1 hrsz
5. Gyomaendrőd Pásztor János tér, belterület 2936/2 hrsz
6. Gyomaendrőd Vásártéri ltp 19. épület, belterület 2919/16 hrsz
7. Gyomaendrőd Vásártéri ltp játszótér, belterület 2919/16 hrsz
8. Gyomaendrőd Fő út-Madách u. sarok, belterület 3407/3 hrsz
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal