5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2018. szeptember 20-i ülésére
2018. szeptember 20-i ülésére
Tárgy: | Mezőőri járulék szabályozásának felülvizsgálata – 1. forduló | |
Készítette: | Enyedi László | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület 2017. decemberi ülésén döntött arról, hogy a közterület-felügyeletről és mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendeletén belül a mezőőri járulék szabályozását felül kívánja vizsgálni.
A felülvizsgálatnál az alábbi szempontokat, problémákat szükséges figyelembe venni:
1. A fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és a mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény rendelkezése szerint az önkormányzati mezei őrszolgálat működési költségeit - a központi költségvetés által biztosított hozzájárulás mellett - a földhasználó, ha ez ismeretlen a tulajdonos által kifizetett mezőőri járulékból kell fedezni. Önkormányzatunknál az állami hozzájárulás és a beszedett mezőőri járulék nem nyújt fedezetet teljes egészében a működési költségekre. Fentiek 2017. évben az alábbiak szerint alakultak:
Működési kiadás (munkabér, járulékok, dologi kiadás):
|
16.525 eFt
|
Állami hozzájárulás (90.000 Ft/hó/mezőőr)
|
5.400 eFt
|
Mezőőri járulék bevétele:
|
8.226 eFt
|
Fedezetlen összeg:
|
2.899 eFt
|
2017. évben a kivetett összes mezőőri járulék összege 10.247 eFt volt, tehát még 100 %-os teljesülés esetén sem nyújtottak volna a bevételek fedezetet a kiadásokra.
Fenti törvény egyértelműen kimondja, hogy a működés költségeit a központi költségvetés által biztosított hozzájárulás mellett a mezőőri járulékból kell fedezni. Ez a feltétel, változatlan működési kiadásokat feltételezve, a maximális állami hozzájárulás mellett (5.400.000 Ft/év) akkor teljesül, ha a mezőőri járulék éves kivetése legalább 11.125.000 Ft lenne. Az éves kivetett mezőőri járulék összegének mintegy 80-85 %-a folyik be az önkéntes teljesítésekből, a fennmaradó összeg a behajtási tevékenységek után, várhatóan hosszabb időszak alatt realizálódik.
2. Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint: „Fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.” Amennyiben a rendelet módosításra kerülne és az fizetési kötelezettség terhét növelné bármely személynél, a Képviselő-testületnek a döntését legkésőbb november hó végéig meg kell hoznia ahhoz, hogy a módosítás hatályba léphessen 2019. január 1-én.
3. Jelenleg a mezőőri járulék mértékét a következők szerint szabályozzuk:
b) a 2 hektárt meghaladó földrészlet esetén 300 Ft/hektár/év.
Ezen szabályozás következtében sok ügyfelet érint kisebb összegű fizetési kötelezettség. Az összes ügyfél (3.951 fő 2017. évben) mintegy 69 %-a ezer forint vagy kevesebb fizetési kötelezettség alá esik, mely az összes bevételnek csak 13 %-a. Szélsőséges esetben olyan is előfordul, hogy valaki pár m2 földterület tulajdona után fizet 600 Ft mezőőri járulékot. A szabályozásból adódóan az is előfordulhat, ha valakinek pl. 10 db 2.500 m2-es földrészlete van, a fizetendő járulék 6.000 Ft, még, akinek ez a terület, vagyis 2,5 ha egy földrészletben van, a fizetendő járulék összege 750 Ft.
Összehasonlításul pár környező település által alkalmazott mezőőri járulék mérték:
Település
|
Mezőőri járulék mértéke
|
Csárdaszállás
|
500 Ft/ha
|
Mezőberény
|
zártkert 1 Ft/m2, minimum 1.000 Ft/év
szántó 600/Ft/ha, minimum 1.000 Ft/év
egyéb 180 Ft/ha, minimum 1.000 Ft/év
|
Békéscsaba
|
500 Ft/ha
|
Körösladány
|
szántó 500 Ft/ha
legelő 300 Ft/ha
zártkert 500 Ft/hrsz.
|
Köröstarcsa
|
szántó 600 Ft/ha
legelő 200 Ft/ha
|
Békés
|
0-1500 m2 ingatlannál 1.650 Ft/év
1501-3000 m2 ingatlannál 2.850 Ft/év
3000 m2 feletti ingatlannál 3.450 Ft/év
|
Elek
|
20 Ft/Ak/év, minimum 400 Ft
|
4. Rendeletünk alapján nem kell megfizetni a mezőőri járulékot, ha az éves összege nem éri el a 300 Ft-ot. Ez felvet pár kérdést, problémát:
a) Ahhoz, hogy a kivetett mezőőri járulék végrehajtható legyen, a kivető határozatot tértivevényes levéllel kellene kiküldeni. Egy tértivevényes küldemény jelenlegi díja 370 Ft. Kerek 300 Ft-ról szóló határozat közel ezer, 301-600 Ft közötti összegről szóló határozat közel ezerötszáz ügyfél részére került kiküldésre az elmúlt évben. Részükre tértivevény nélkül kerültek kiküldésre a határozatok, a postaköltségre tekintettel. A kis összegű hátralékok esetében felszólításon kívül más behajtási cselekményt nem igazán érdemes végezni, adók módjára behajtásra átadni csak a tízezer forint összeg felettieket lehet.
b) 2 hektárt meg nem haladó földrészlet után 600 Ft mezőőri járulékot kell fizetni évente. A 300 Ft-os fizetési határ miatt két tulajdonos esetén még kell fizetni 300 – 300 Ft-ot, amennyiben már három tulajdonos van, a földrészlet után nem kerül mezőőri járulék kivetésre. Ez a probléma főleg a zártkertek esetében jelentkezik.
5. A fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és a mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény szerint a települési önkormányzat a közigazgatási területéhez tartozó termőföldek - ide nem értve az erdőt, a halastavat - őrzéséről mezei őrszolgálat létesítésével gondoskodhat. A termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény alapján termőföld az a földrészlet, amely a település külterületén fekszik, és az ingatlan-nyilvántartásban szántó, szőlő, gyümölcsös, kert, rét, legelő (gyep), nádas vagy fásított terület művelési ágban van nyilvántartva. A zártkertként nyilvántartott ingatlanokra is ez a szabály vonatkozik. Sok zártkerti ingatlan az elmúlt években kivonásra került, művelési ága „kivett: zártkerti művelés alól kivett terület” lett, ezáltal kikerült a járulék-köteles területek közül. Ennek megfelelően az 5.268 zártkerti földrészletből 3.119 földrészlet maradt járulék-köteles, mely földrészletek szinte mind 2 hektár alattiak, összes területük 683,6199 hektár, és az előző, 4.b) pontban foglaltak miatt több földrészlet után nem kerül mezőőri járulék kivetésre. A megmaradt, járulék-köteles zártkerti földrészletek szétszórtsága miatt ezen területek megfelelő őrzése is kérdéses. Jelenleg ezen zártkerti földrészletek után kb. 1,8 millió Ft mezőőri járulék kerül kivetésre.
Fentieket figyelembe véve, a mezőőri járulék megállapításának szabályai az alábbiak lehetnének:
A jelenlegi szabályozás alapján a következők szerint alakulna a mezőőri járulék kivetése:
3.690
|
|
Összes mezőőri járulék, eFt
|
10.097
|
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
|
2.532
|
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
|
1.271
|
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
|
334
|
I. A jelenlegi szabályozás meghagyása, a járulék mértékének és a kivetés összeghatárának változtatása mellett:
|
A
|
B
|
C
|
Mezőőri járulék mértéke
|
<2 ha 600 Ft/hrsz
>2 ha 400 Ft/ha
|
<2 ha 600 Ft/hrsz
>2 ha 400 Ft/ha
|
<2 ha 600 Ft/hrsz
>2 ha 500 Ft/ha
|
Kivetés alsó összeghatára, Ft
|
400
|
500
|
500
|
|
|
|
|
Összes ügyfél, fő
|
2.766
|
2.643
|
2.693
|
Összes mezőőri járulék, eFt
|
12.086
|
12.033
|
14.386
|
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
|
1.510
|
1.388
|
1.352
|
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
|
951
|
899
|
877
|
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
|
478
|
443
|
551
|
- Csökkenne a fizetésre kötelezettek, ezáltal a kiküldendő határozatok száma.
- 2 hektár alatti földrészlet után csak akkor kellene fizetni, ha egy tulajdonosa van.
- A legkisebb összegről szóló határozat esetlegesen tértivevénnyel való postázása sem keletkeztetne veszteséget.
- Nem oldja meg a járulék-kötelesnek megmaradt zártkerti földrészletek szétszórtságából adódó őrzés problémáját.
- Nem oldja meg az eltérő összegű járulék fizetésének problémáját abban az esetben, ha valakinek egybefüggően, vagy több földrészleten van azonos nagyságú területe.
II. Az egy személyhez tartozó összes járulék-köteles terület összeadásra kerülne, és ez lenne megszorozva a mezőőri járulék mértékével.
|
A
|
B
|
C
|
450 Ft/ha
|
500 Ft/ha
|
600 Ft/ha
|
|
Kivetés alsó összeghatára, Ft
|
400
|
500
|
600
|
|
|
|
|
Összes ügyfél, fő
|
1.429
|
1.376
|
1.376
|
Összes mezőőri járulék, eFt
|
11.126
|
12.337
|
14.805
|
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
|
469
|
361
|
249
|
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
|
312
|
264
|
195
|
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
|
535
|
549
|
713
|
- Teljesülne a törvényi előírás a költségek fedezetére.
- A „B” változat járulék-mértéke hasonló lenne a környező települések járulék-mértékéhez.
- Nagy mértékben csökkenne a fizetésre kötelezettek, a kiküldendő határozatok száma.
- Az egy hektár alatti összterülettel rendelkezők a „B” és „C” változat esetében nem fizetnének mezőőri járulékot.
- A legkisebb összegről szóló határozat esetlegesen tértivevénnyel való postázása sem keletkeztetne veszteséget.
- A járulék-kötelesnek megmaradt zártkerti földrészletek tulajdonosai csak akkor fizetnének mezőőri járulékot, ha a zártkert területével növelt egyéb földterületük együttes nagysága elérné az egy hektárt.
III. Az egy személyhez tartozó összes járulék-köteles terület összeadásra kerülne, és minden megkezdett hektár lenne megszorozva a mezőőri járulék mértékével.
|
A
|
B
|
C
|
Mezőőri járulék mértéke
|
400 Ft/ha
|
450 Ft/ha
|
500 Ft/ha
|
Kivetés alsó összeghatára, Ft
|
400
|
450
|
500
|
|
|
|
|
Összes ügyfél, fő
|
5.244
|
5.244
|
5.244
|
Összes mezőőri járulék, eFt
|
11.721
|
13.188
|
14.644
|
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
|
4.229
|
4.208
|
3.864
|
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
|
1.847
|
2.057
|
1.941
|
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
|
475
|
535
|
594
|
- Teljesülne a törvényi előírás a költségek fedezetére.
- Biztosítaná, hogy minden fölhasználó (földtulajdonos) fizetne mezőőri járulékot.
- A jelenlegi állapothoz képest is jelentősen növekedne a fizetésre kötelezettek, ezáltal a kiküldendő határozatok száma.
- Minden változat esetében a legkisebb összegről 3.843 db határozat kerülne kiküldésre.
- Szintén nem oldaná meg a járulék-kötelesnek megmaradt zártkerti földrészletek szétszórtságából adódó őrzés problémáját.
- A pár négyzetméter területtel rendelkezőknek is meg kell fizetni a minimális járulékot.
- Több tulajdonos esetén ugyanazon földrészlet után minden tulajdonosnak meg kellene fizetnie a minimális mezőőri járulékot.
Fenti változatok közül a II. pont szerinti változatok biztosíthatják a legkevesebb egyenlőtlenséget, ellentmondást.
Természetesen fentiektől eltérő járulékszámítási mód is meghatározható.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság az előterjesztés II/A. pontja szerinti verzió elfogadását javasolja. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság az előterjesztés II/C. pontja szerinti verzió elfogadását javasolja. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság az előterjesztés II/C. pontja szerinti verzió elfogadását javasolja. | |
"Mezőőri járulék szabályozásának felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága a következőek szerint javasolja módosítani a mezőőri járulék számításának szabályozását:
Mezőőri járulék számításának módja: ..............................................................................
Mezőőri járulék mértéke: ……………………………………………………………………….
Mezőőri járulék mértéke: ……………………………………………………………………….
Nem kell megfizetni a mezőőri járulékot, ha az éves összege nem éri el a ………… Ft-ot.
Felkéri a jegyzőt, hogy a rendelet-módosítás normaszövegét a Képviselő-testület 2018. októberi ülésére terjessze elő.
Felkéri a jegyzőt, hogy a rendelet-módosítás normaszövegét a Képviselő-testület 2018. októberi ülésére terjessze elő.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -