5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2018. szeptember 20-i ülésére

Tárgy:   Mezőőri járulék szabályozásának felülvizsgálata – 1. forduló
Készítette:   Enyedi László
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2017. decemberi ülésén döntött arról, hogy a közterület-felügyeletről és mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendeletén belül a mezőőri járulék szabályozását felül kívánja vizsgálni.
 
A felülvizsgálatnál az alábbi szempontokat, problémákat szükséges figyelembe venni:
 
1. A fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és a mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény rendelkezése szerint az önkormányzati mezei őrszolgálat működési költségeit - a központi költségvetés által biztosított hozzájárulás mellett - a földhasználó, ha ez ismeretlen a tulajdonos által kifizetett mezőőri járulékból kell fedezni. Önkormányzatunknál az állami hozzájárulás és a beszedett mezőőri járulék nem nyújt fedezetet teljes egészében a működési költségekre. Fentiek 2017. évben az alábbiak szerint alakultak:
 
Működési kiadás (munkabér, járulékok, dologi kiadás):
16.525 eFt
Állami hozzájárulás (90.000 Ft/hó/mezőőr)
5.400 eFt
Mezőőri járulék bevétele:
8.226 eFt
Fedezetlen összeg:
2.899 eFt
 
2017. évben a kivetett összes mezőőri járulék összege 10.247 eFt volt, tehát még 100 %-os teljesülés esetén sem nyújtottak volna a bevételek fedezetet a kiadásokra.
 
Fenti törvény egyértelműen kimondja, hogy a működés költségeit a központi költségvetés által biztosított hozzájárulás mellett a mezőőri járulékból kell fedezni. Ez a feltétel, változatlan működési kiadásokat feltételezve, a maximális állami hozzájárulás mellett (5.400.000 Ft/év) akkor teljesül, ha a mezőőri járulék éves kivetése legalább 11.125.000 Ft lenne. Az éves kivetett mezőőri járulék összegének mintegy 80-85 %-a folyik be az önkéntes teljesítésekből, a fennmaradó összeg a behajtási tevékenységek után, várhatóan hosszabb időszak alatt realizálódik.
 
2. Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint: „Fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.” Amennyiben a rendelet módosításra kerülne és az fizetési kötelezettség terhét növelné bármely személynél, a Képviselő-testületnek a döntését legkésőbb november hó végéig meg kell hoznia ahhoz, hogy a módosítás hatályba léphessen 2019. január 1-én.
 
3. Jelenleg a mezőőri járulék mértékét a következők szerint szabályozzuk:
a) a 2 hektárt meg nem haladó földrészlet esetén 600 Ft/földrészlet/év,
b) a 2 hektárt meghaladó földrészlet esetén 300 Ft/hektár/év.
 
Ezen szabályozás következtében sok ügyfelet érint kisebb összegű fizetési kötelezettség. Az összes ügyfél (3.951 fő 2017. évben) mintegy 69 %-a ezer forint vagy kevesebb fizetési kötelezettség alá esik, mely az összes bevételnek csak 13 %-a. Szélsőséges esetben olyan is előfordul, hogy valaki pár m2 földterület tulajdona után fizet 600 Ft mezőőri járulékot. A szabályozásból adódóan az is előfordulhat, ha valakinek pl. 10 db 2.500 m2-es földrészlete van, a fizetendő járulék 6.000 Ft, még, akinek ez a terület, vagyis 2,5 ha egy földrészletben van, a fizetendő járulék összege 750 Ft.
 
Összehasonlításul pár környező település által alkalmazott mezőőri járulék mérték:
 
Település
Mezőőri járulék mértéke
Csárdaszállás
500 Ft/ha
Mezőberény
zártkert 1 Ft/m2, minimum 1.000 Ft/év
szántó 600/Ft/ha, minimum 1.000 Ft/év
egyéb 180 Ft/ha, minimum 1.000 Ft/év
Békéscsaba
500 Ft/ha
Körösladány
szántó 500 Ft/ha
legelő 300 Ft/ha
zártkert 500 Ft/hrsz.
Köröstarcsa
szántó 600 Ft/ha
legelő 200 Ft/ha
Békés
0-1500 m2 ingatlannál 1.650 Ft/év
1501-3000 m2 ingatlannál 2.850 Ft/év
3000 m2 feletti ingatlannál 3.450 Ft/év
Elek
20 Ft/Ak/év, minimum 400 Ft
 
4. Rendeletünk alapján nem kell megfizetni a mezőőri járulékot, ha az éves összege nem éri el a 300 Ft-ot. Ez felvet pár kérdést, problémát:
 
a) Ahhoz, hogy a kivetett mezőőri járulék végrehajtható legyen, a kivető határozatot tértivevényes levéllel kellene kiküldeni. Egy tértivevényes küldemény jelenlegi díja 370 Ft.  Kerek 300 Ft-ról szóló határozat közel ezer, 301-600 Ft közötti összegről szóló határozat közel ezerötszáz ügyfél részére került kiküldésre az elmúlt évben. Részükre tértivevény nélkül kerültek kiküldésre a határozatok, a postaköltségre tekintettel. A kis összegű hátralékok esetében felszólításon kívül más behajtási cselekményt nem igazán érdemes végezni, adók módjára behajtásra átadni csak a tízezer forint összeg felettieket lehet.
 
b) 2 hektárt meg nem haladó földrészlet után 600 Ft mezőőri járulékot kell fizetni évente. A 300 Ft-os fizetési határ miatt két tulajdonos esetén még kell fizetni 300 – 300 Ft-ot, amennyiben már három tulajdonos van, a földrészlet után nem kerül mezőőri járulék kivetésre. Ez a probléma főleg a zártkertek esetében jelentkezik.
 
5. A fegyveres biztonsági őrségről, a természetvédelmi és a mezei őrszolgálatról szóló 1997. évi CLIX. törvény szerint a települési önkormányzat a közigazgatási területéhez tartozó termőföldek - ide nem értve az erdőt, a halastavat - őrzéséről mezei őrszolgálat létesítésével gondoskodhat. A termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény alapján termőföld az a földrészlet, amely a település külterületén fekszik, és az ingatlan-nyilvántartásban szántó, szőlő, gyümölcsös, kert, rét, legelő (gyep), nádas vagy fásított terület művelési ágban van nyilvántartva. A zártkertként nyilvántartott ingatlanokra is ez a szabály vonatkozik. Sok zártkerti ingatlan az elmúlt években kivonásra került, művelési ága „kivett: zártkerti művelés alól kivett terület” lett, ezáltal kikerült a járulék-köteles területek közül. Ennek megfelelően az 5.268 zártkerti földrészletből 3.119 földrészlet maradt járulék-köteles, mely földrészletek szinte mind 2 hektár alattiak, összes területük 683,6199 hektár, és az előző, 4.b) pontban foglaltak miatt több földrészlet után nem kerül mezőőri járulék kivetésre. A megmaradt, járulék-köteles zártkerti földrészletek szétszórtsága miatt ezen területek megfelelő őrzése is kérdéses. Jelenleg ezen zártkerti földrészletek után kb. 1,8 millió Ft mezőőri járulék kerül kivetésre.
 
Fentieket figyelembe véve, a mezőőri járulék megállapításának szabályai az alábbiak lehetnének:
 
A jelenlegi szabályozás alapján a következők szerint alakulna a mezőőri járulék kivetése:
 
3.690
Összes mezőőri járulék, eFt
10.097
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
2.532
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
1.271
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
334
 
I. A jelenlegi szabályozás meghagyása, a járulék mértékének és a kivetés összeghatárának változtatása mellett:
 
 
A
B
C
Mezőőri járulék mértéke
<2 ha 600 Ft/hrsz
>2 ha 400 Ft/ha
<2 ha 600 Ft/hrsz
>2 ha 400 Ft/ha
<2 ha 600 Ft/hrsz
>2 ha 500 Ft/ha
Kivetés alsó összeghatára, Ft
400
500
500
 
 
 
 
Összes ügyfél, fő
2.766
2.643
2.693
Összes mezőőri járulék, eFt
12.086
12.033
14.386
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
1.510
1.388
1.352
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
951
899
877
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
478
443
551
 
- Teljesülne a törvényi előírás a költségek fedezetére.
- Csökkenne a fizetésre kötelezettek, ezáltal a kiküldendő határozatok száma.
- 2 hektár alatti földrészlet után csak akkor kellene fizetni, ha egy tulajdonosa van.
- A legkisebb összegről szóló határozat esetlegesen tértivevénnyel való postázása sem keletkeztetne veszteséget.
- Nem oldja meg a járulék-kötelesnek megmaradt zártkerti földrészletek szétszórtságából adódó őrzés problémáját.
- Nem oldja meg az eltérő összegű járulék fizetésének problémáját abban az esetben, ha valakinek egybefüggően, vagy több földrészleten van azonos nagyságú területe.
 
II. Az egy személyhez tartozó összes járulék-köteles terület összeadásra kerülne, és ez lenne megszorozva a mezőőri járulék mértékével.
 
 
A
B
C
450 Ft/ha
500 Ft/ha
600 Ft/ha
Kivetés alsó összeghatára, Ft
400
500
600
 
 
 
 
Összes ügyfél, fő
1.429
1.376
1.376
Összes mezőőri járulék, eFt
11.126
12.337
14.805
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
469
361
249
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
312
264
195
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
535
549
713
 
- Teljesülne a törvényi előírás a költségek fedezetére.
- A „B” változat járulék-mértéke hasonló lenne a környező települések járulék-mértékéhez.
- Nagy mértékben csökkenne a fizetésre kötelezettek, a kiküldendő határozatok száma.
- Az egy hektár alatti összterülettel rendelkezők a „B” és „C” változat esetében nem fizetnének mezőőri járulékot.
- A legkisebb összegről szóló határozat esetlegesen tértivevénnyel való postázása sem keletkeztetne veszteséget.
- A járulék-kötelesnek megmaradt zártkerti földrészletek tulajdonosai csak akkor fizetnének mezőőri járulékot, ha a zártkert területével növelt egyéb földterületük együttes nagysága elérné az egy hektárt.
 
III. Az egy személyhez tartozó összes járulék-köteles terület összeadásra kerülne, és minden megkezdett hektár lenne megszorozva a mezőőri járulék mértékével.
 
 
A
B
C
Mezőőri járulék mértéke
400 Ft/ha
450 Ft/ha
500 Ft/ha
Kivetés alsó összeghatára, Ft
400
450
500
 
 
 
 
Összes ügyfél, fő
5.244
5.244
5.244
Összes mezőőri járulék, eFt
11.721
13.188
14.644
Ezer Ft alatti ügyfél, fő
4.229
4.208
3.864
Ezer Ft alatti mezőőri járulék, eFt
1.847
2.057
1.941
Legnagyobb kivetett járulék, eFt
475
535
594
 
- Teljesülne a törvényi előírás a költségek fedezetére.
- Biztosítaná, hogy minden fölhasználó (földtulajdonos) fizetne mezőőri járulékot.
- A jelenlegi állapothoz képest is jelentősen növekedne a fizetésre kötelezettek, ezáltal a kiküldendő határozatok száma.
- Minden változat esetében a legkisebb összegről 3.843 db határozat kerülne kiküldésre.
- Szintén nem oldaná meg a járulék-kötelesnek megmaradt zártkerti földrészletek szétszórtságából adódó őrzés problémáját.
- A pár négyzetméter területtel rendelkezőknek is meg kell fizetni a minimális járulékot.
- Több tulajdonos esetén ugyanazon földrészlet után minden tulajdonosnak meg kellene fizetnie a minimális mezőőri járulékot.
 
Fenti változatok közül a II. pont szerinti változatok biztosíthatják a legkevesebb egyenlőtlenséget, ellentmondást.
 
Természetesen fentiektől eltérő járulékszámítási mód is meghatározható.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság   A Bizottság az előterjesztés II/A. pontja szerinti verzió elfogadását javasolja.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság az előterjesztés II/C. pontja szerinti verzió elfogadását javasolja.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A Bizottság az előterjesztés II/C. pontja szerinti verzió elfogadását javasolja.
 
Döntési javaslat

"Mezőőri járulék szabályozásának felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottsága a következőek szerint javasolja módosítani a mezőőri járulék számításának szabályozását:
 
Mezőőri járulék számításának módja: ..............................................................................
Mezőőri járulék mértéke: ……………………………………………………………………….
Nem kell megfizetni a mezőőri járulékot, ha az éves összege nem éri el a ………… Ft-ot. 

Felkéri a jegyzőt, hogy a rendelet-módosítás normaszövegét a Képviselő-testület 2018. októberi ülésére terjessze elő.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe