2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2018. november 28-i ülésére

Tárgy:   A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló önkormányzati rendelet módosítása (II. forduló)
Készítette:   Csényi István
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A törvényességi felügyeleti eljárás során a kormányhivatal részéről szakmai segítségnyújtással keretében javaslat fogalmazódott meg Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 18/2014. (VI. 27.) önkormányzati rendeletének módosításával kapcsolatban (Továbbiakban: Rendelet). A rendelet egyes részei nem felelnek meg a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozatában foglaltaknak.
 
A Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozata kimondja, hogy a közterület-használat önkormányzati hatósági ügy, a magánjogi szabályoknak elsősorban a közigazgatási szerződési kapcsolat háttérjogaként van jelentőségük.
 
A jelenleg hatályos Rendelet nem önkormányzati hatósági ügyként kezeli a közterület-használatát, hanem polgárjogi szerződéses kapcsolatként. A Rendelet értelmében a tulajdonos képviseletében a polgármester köt bérleti szerződést a közterület használójával. 
 
A Kúria Önkormányzati Tanácsának határozatában foglaltaknak való megfelelés érdekében módosítási javaslat került előterjesztésre.
 
Az októberi Képviselő-testületi ülésen a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 18/2014. (VI. 27.) önkormányzati rendeletének módosítására tett javaslatok elfogadásra kerültek.  
 
A jogalkotási törvény (a továbbiakban. Jat) értelmében megalkotásra kerülő jogszabály előzetes hatásvizsgálatának eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. A Jat. 17. § (2) bekezdése határozza meg, hogy a jogszabály előkészítőjének a hatásvizsgálat során milyen szempontokat kell vizsgálnia, melyre tekintettel a rendeletmódosítás várható következményeiről – az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom.
 
1. A rendelet megalkotásának társadalmi, gazdasági hatásai közvetve érvényesülnek.
 
2. A rendeletalkotás környezeti, egészségügyi, követelményei nem határozhatók meg, úgy, ahogy az adminisztrációt csökkentő hatásai sem.
 
3. A rendelet módosítását törvényességi felügyeleti eljárás tette szükségessé.
 
E nélkül a rendelet egyes részei nem felelnének meg a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozatában foglaltaknak.
 
4. A rendelet módosítás alkalmazásához szükséges személyi feltételekkel az önkormányzat rendelkezik. Az ehhez szükséges tárgyi és pénzügyi feltételek nem határozhatók meg. Többletterhet a rendelet alkalmazása nem jelent.
 
…./2018. (….) önkormányzati rendelet
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 18/2014. (VI. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Általános indokolás
 
 
A tervezet legfőbb szabályozási feladata, hogy a Kúria Önkormányzati Tanácsának Köf.5033/2017/4. határozatának megfelelően a közterület-használat önkormányzati hatósági ügyként kezelje. Meghatározza az engedély nélküli közterület használat esetén az eljárási szabályokat, valamint a jogkövetkezményeket.
 
Részletes indokolás
 
1. § A rendeletet kiegészítő alcíme az engedély nélküli közterület használat esetén az eljárás szabályait tartalmazza, illetve az alkalmazandó jogkövetkezményeket határozza meg. 
 
2. § - 11 § A rendelet a közterület használatát polgárjogi szerződés kapcsolatként, bérleti jogviszony keretében kezeli. A rendelet tervezetben a bérleti jogviszony helyébe az engedély lép be. Az engedély megadása határozat formájában történik. Az engedélyt a polgármester adja ki. 
12. § A rendelet hatálybalépéséről rendelkezik.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől a rendelet-tervezet elfogadását.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelettervezet szerinti rendelet módosítást.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság     A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelettervezet szerinti rendelet módosítást.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a rendelettervezet szerinti rendelet módosítást. 
 
Döntési javaslat

"Rendelet módosítás"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
.../…... (...) önkormányzati rendelete
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 18/2014. (VI. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
(tervezet)
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. § - ában biztosított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 18/2014. (VI. 27.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) a következő alcímmel egészül ki:
 
3.a Az engedély nélküli közterület használat jogkövetkezményei
 
22/A. § Aki a közterületet engedély nélkül vagy az engedélytől eltérő módon, illetve azt meghaladó mértékben használja, köteles a hatóság felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, és az eredeti állapotot helyreállítani.
22/B. § A közterület használata során gondatlanság miatt bekövetkező zöldkár ellenértékét az elkövetőnek a hatóság által megállapított, 33/2003. (XII. 29.) önkormányzati rendelet 1. sz. mellékletében rögzített faértékszámítás szerint kell megfizetni.
22/C. § Aki a közterület használatára vonatkozó rendelkezéseket megszegi vagy megkerüli, és a cselekmény súlyosabb jogszabályi elbírálás alá nem esik, ez ellen közigazgatási hatósági eljárást kell lefolytatni.
22/D. § A jelen rendeletben foglalt előírások megtartását a közterület-felügyelő és a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal megbízott ügyintézői ellenőrizhetik, a közigazgatási hatósági eljárást hivatalból kell lefolytatni.
22/E.  § A rendelet alapján a közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetése miatt induló eljárás lefolytatására a Képviselő-testület a hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át.
22/F. § (1) A közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetőjével szemben a közigazgatási hatósági eljárás:
a) valamely cselekményben megnyilvánuló magatartás esetén a cselekmény elkövetésétől számított 30 napon belül,
b) mulasztásban megnyilvánuló magatartás esetén a jogszerű teljesítésre nyitva álló határidő lejártától számított 60 napon belül,
c) jogellenes állapot fenntartásában megnyilvánuló magatartás esetén a jogellenes állapot észleléstől számított 60 napon belül indítható meg.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott határidők elteltét követően a közterület-használat szabályait sértő magatartás elkövetése miatt eljárás nem indítható.
22/G. § (1) Aki az e rendeletben meghatározott közterület-használat szabályainak betartását elmulasztja százötvenezer forintig terjedő közigazgatási bírsággal sújtható, a közterület-felügyelő ötvenezer forintig terjedő helyszíni bírságot szabhat ki.
(2) A közigazgatási bírságot a magatartás elkövetője a határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül, helyszíni bírságot a bírság kiszabását követő 30 napon belül a Gyomaendrőd Város Önkormányzata pénztárába történő befizetéssel vagy a banki átutalással az Önkormányzat pénzforgalmi számlájára köteles teljesíteni.
22/H. §Jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet esetén a bírságot annak vezetőjével szemben kell kiszabni, kivéve, ha a rendelkezésre álló adatok alapján a közösségi együttélést sértő magatartást egyértelműen azonosíthatóan más személy követte el.
22/I. A kiszabásra kerülő bírság mértékének megállapításánál figyelembe kell venni
 a) a közterület-használat alapvető szabályait sértő magatartás súlyát és a felróhatóság mértékét, és
 b) az érintett vagyoni helyzetét és jövedelmi viszonyait, amennyiben azok a hatóság rendelkezésére álló adatokból megállapíthatóak.
 
2. § Az ÖR. 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„12. § (1) A közterületek rendeltetéstől eltérő használatához engedély szükséges.”
 
3. § Az ÖR. 13. § „Közterület-haszálatra bérleti szerződést kell kötni.” mondat helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„13. § Közterület-használati engedélyt kell beszerezni:”
 
4. § Az ÖR. 15. § „Nem köthető bérleti szerződés, ha a használat” mondat helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„15. § Nem adható közterület-használati engedély, ha a használat:”
 
5. § Az ÖR. 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„18. § (2) Építési engedélyhez kötött építmény esetében az építtetőnek, az építési munkákkal összefüggő ideiglenes közterület-használat esetében a kivitelezőnek vagy az építtetőnek kell az engedélyt beszerezni.”
 
6. § Az ÖR. 18. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„18. § (3) Az Önkormányzati és intézményeinek beruházásaihoz a kivitelezőnek kell az engedélyt beszerezni, de a közterület-használati díj fizetése alól mentesül.”
 
7. § Az ÖR. 19. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
 
„19. § (3) A (2) bekezdésben foglalt esetekben használó köteles a terület használatára engedélyt beszerezni az önkormányzattól.”
 
8. § Az ÖR. 1. § „bérleti szerződés” szövegrész helyébe az „engedély” szöveg lép.
9. § Az ÖR. 18. § (4) bekezdés „szerződés” szövegrész helyébe az „engedély” szöveg lép.
 
10. § Az ÖR. 21. §-a„szerződés csak fél éves tartamára köthető” szövegrész helyébe az „engedély csak fél éves tartamára adható” szövegrész lép.
 
11. § Az ÖR. 22. (1) bekezdése „szerződésben” szövegrész helyébe az „engedélyben” szöveg lép.
 
12. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti. 

Határidők, felelősök:

Határidő: 2018. 12. 31.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Csényi István

« Vissza
Vissza a főmenübe