5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2018. december 12-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2019. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. §. (1) bekezdése.
Jogszabály nem teszi kötelezővé az önkormányzatok számára a következő évi költségvetési koncepció összeállítását, mégis célszerűnek látjuk a tervezési folyamatokat már ebben az időszakban elindítani, a várható bevételeket és kiadásokat számba venni, az alapvető célokat, feladatokat áttekinteni, az ismert és tervezett kötelezettségeket rendszerezni.
 
A koncepciót, Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2018. július 20-i ülésén fogadott el. 
 
Bevételek számbavétele
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható - 39 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,33 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,59 fő, Csárdaszállásé pedig 1,08 fő), mely a tavalyi évben 39,27 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 160 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatásra kerül 1 fő munkaszervezeti ügyintéző, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 79 millió Ft-tal, Csárdaszállás önkormányzatának 6.218 E Ft-tal, Hunya önkormányzatának pedig 5.912 E Ft-tal szükséges hozzájárulni 2019. évben. 
  • Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása: a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított, egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe.
    • Közutak fenntartásának támogatása: a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján, település-kategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására.
Összege 2.700 Ft/fő.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Összege 2.550 Ft/külterületi lakos
  • Üdülőhelyi feladatok támogatása
Összege 1,0 Ft/ idegenforgalmi adóforint
 
  • Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat számított bevételének összegével. Az előző évhez képest a beszámítás összegének meghatározási módja változott. A települések lakosságszáma alapján kategóriák kerültek megállapításra, mely kategóriákhoz hozzárendeltek egy minimum és egy maximum támogatáscsökkentő mértéket. Ezen értékek 10 százalékponttal csökkentésre kerülnek, mivel településünk közös hivatal székhelye. A számított bevétel legfeljebb a 2017. évi iparűzési adóalap 0,55 %-át jelenti. Gyomaendrődön az egy lakosra eső adóerő-képesség tavaly még 16.466 Ft volt, ami 18.934 Ft-ra módosult. A támogatás csökkentés meghatározásánál az elvárt - 100.871 E Ft összegű - bevételből szükséges kiindulni. Ezen adatok felhasználásával, egy megadott képlet alapján kell kiszámolni az elvonás összegét. A támogatás csökkentés összege 2019. évben Gyomaendrődön 37.543 E Ft (előző évben az elvonás összege 26.573 E Ft volt).
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, összege 97.400 Ft/fő/év, mely az előző évben 81.700 Ft/fő/év volt. A pedagógusok és a nevelőmunkát közvetlenül segítők bértámogatásának fajlagos összege a tavalyi 4.419.000 Ft-ról lecsökkent 4.317.500 Ft/számított létszám/évre. A rendelkezésre álló információk alapján a Kistérségi Óvoda 2019. évi működtetése a jelenlegi gyereklétszám mellett 2.098 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel Gyomaendrőd részéről.
 
3.                  A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja. 2018. évhez viszonyítva jelentősen lecsökkent a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás összege. 2018-ban még közel 120 millió Ft volt biztosítva az egyes szociális jellegű feladataink finanszírozására, 2019-ben már csak 75 millió Ft-ot kapunk ezen kiadásaink finanszírozására. Ennél a támogatási kategóriánál is változott előző évhez képest a számítás módszere, itt is bevezetésre került a település adóerő-képessége alapján a sávosság rendszere. A támogatás mértéke önkormányzatunk esetében 60 és 95 % közé eshet.
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink és az állami támogatás összegéről rendelkezésre álló információk alapján 92 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2019. évben. A szükséges kiegészítő támogatásból maximum 8 millió Ft-ot tud az Önkormányzat a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozni, hiszen a kapott 75 millió Ft összegű állami forrásból 67 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 41,5 millió Ft, a diákétkeztetésé 7,8 millió Ft, a szakosított ellátásé pedig 53 millió Ft. A kiegészítés összegét csökkenti a külsős étkeztetésbő származó 9,9 millió Ft összegű kalkulált bevétel. Így összességében a Térségi Szociális Gondozási Központ működését saját bevételéből közel 84,4 millió Ft-tal szükséges az Önkormányzatnak kiegészítenie (szociális alapellátás 33,5 millió Ft, ugyanis itt tudjuk figyelembe venni a 8 millió Ft összegű szociális feladatok egyéb támogatásának segélyezésre fel nem használt összegét, szakosított ellátás 50,9 millió Ft, amennyiben a külsős étkeztetésből származó többlet bevételből 2,1 millió Ft-ot ezen feladatnál veszünk figyelembe, diákétkeztetés nem igényel önkormányzati kiegészítést, amennyiben a külsős étkeztetésből származó többlet bevételből 7,8 millió Ft-ot ezen feladatnál érvényesítünk).
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16,4 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
 
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció (2,7 %) körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadások és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadások kerüljenek figyelembe vételre.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2018. évi összegeket vettük alapul.
A bérköltségek meghatározásánál abból indultunk ki, hogy az Országgyűlés jóvá fogja hagyni a garantált bérminimum és minimálbér változását, így a koncepcióban a 202.500 Ft összegű garantált bérminimummal és a 150.000 Ft összegű minimálbérrel számoltunk. Gyomaendrőd Város Önkormányzatánál és intézményeinél a garantált bérminimum változás 215 főt érint. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke: 19,5 %.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2018. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, továbbá a városüzemeltetési osztály, az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os projektek 2019. évben jelentkező kiadásai.
 
A 2019. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Adatok E Ft-ban
Bevételek
3.278.994
Működési bevételek
1.962.917
Felhalmozási bevételek
463.419
Finanszírozási bevételek
852.658
Forrás hiány
52.719
Kiadások
3.331.713
Működési kiadások
2.114.105
Felhalmozási kiadások
1.217.608
Finanszírozási kiadások
0
 
Az összeállított költségvetési koncepció 52.719 E Ft összegű működési hiányt tartalmaz.  Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így a 2019. évi költségvetési rendelet összeállítására biztosítani kell a hiány nélküli költségvetést.
 
A koncepcióban közölt hiány csökkentésének lehetőségei között szerepel a bevételek esetleges növelése, amelyek az állami támogatás körében az alábbiak lehetnek:
  • A Közös Hivatal működéséhez a testületek által biztosítandó kiegészítő támogatások összege csökkenhet, ugyanis a költségvetési törvény lehetőséget biztosít pályázat benyújtására kiegyenlítő bérrendezési alapra. A pályázható támogatás maximális összege az elismert hivatali létszám * 400.000 Ft/fő/év. A pályázat kiírásáról még nem rendelkezünk információval. A pályázható összeg számításaink alapján 15 millió Ft.
  • A Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ 2018. szeptember 1. napjától látja el az óvodai- és iskolai szociális segítő tevékenységet. A költségvetési törvény szerint a feladathoz biztosított állami támogatás összegét a szociál-és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter 2018. november 30-áig állapítja meg. A támogatás összege jelenleg még nem ismert.
  • A Térségi Szociális Gondozási Központnál a szakosított ellátás és a gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatásának 2019. évi összegei még nem ismertek, így a koncepcióban a még el nem fogadott igénylés összegeivel tudtunk számolni.
  • Amennyiben a minimálbér és a garantált bérminimum változást a Parlament december hónapban jóváhagyja, az előző év gyakorlatából kiindulva várható az egyes feladatokhoz biztosított támogatások fajlagos összegének módosítása is, ami az önkormányzati kiegészítő finanszírozás csökkenését eredményezheti.
 
Gyomaendrőd Város Polgármestere a település 2019. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját - az előterjesztés mellékletében rögzített részletező táblázatokkal - további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.  

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2019. évi költségvetési koncepciójának elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

a) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2019. évi költségvetési koncepciót az előzetesen számított 3.278.994 ezer forint bevételi főösszeg (ezen belül 1.962.917 ezer forint működési bevétel, 463.419 ezer forint felhalmozási bevétel, 852.658 ezer forint finanszírozási bevétel), továbbá 3.331.713 ezer forint kiadási főösszeg (ezen belül 2.114.105 ezer forint működési kiadás és 1.217.608 ezer forint felhalmozási kiadás) mellett - azaz 52.719 ezer forint működési forráshiánnyal -alkalmasnak ítéli, hogy a 2019. évi költségvetési rendelet-tervezet alapját képezze.
 
b) Felkéri a jegyzőt, hogy a költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során a következő alapelveket érvényesítse:
ba) a működési források elosztásánál prioritást kell kapnia a kötelező feladatoknak és a korábbi döntésekkel önként vállalt feladatoknak, különös tekintettel a befejezett fejlesztési projektek működtetésére,
bb) a fejlesztési források elosztásánál a folyamatban lévő felújítások és beruházások finanszírozását, valamint a kötelező önkormányzati feladatokat szolgáló vagyonelemek felújítását kell biztosítani,
bc) a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
bd) a beterjesztett költségvetés tervezet működési hiányt nem tartalmazhat,
be) a költségvetési szervek előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés során a bc)-bd) pontokban foglaltak figyelembe vételével alakítsa ki. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe