10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2018. december 12-i ülésére
2018. december 12-i ülésére
Tárgy: | Mobilbiusz Kft kérelme | |
Készítette: | Pardi László osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-Testület!
A „Gyomaendrőd Város közigazgatási területén végzendő helyi közúti személyszállítás közszolgáltatási szerződés keretében történő ellátása” tárgyában 2017-ben kiírt pályázati eljárásban a Mobilbusz Közlekedési Kft. tette a legkedvezőbb ajánlatot, így a közszolgáltatási szerződés 2017. július 31-án aláírásra került és azóta a szolgálató a 2017. decemberében új járatokkal kiegészített szerződésnek megfelelően végzi a tevékenységét.
2018. október 24-én a szolgáltató a szerződés módosítására vonatkozó kérelmet nyújtott be, melynek fő témája a jelenlegi finanszírozás módosításának az igénye.
A közszolgáltatási szerződés 4./ b pontja szerint erre a tárgy év október 31. napjáig van lehetősége.
A közszolgáltatási szerződés 4./ b pontja szerint erre a tárgy év október 31. napjáig van lehetősége.
A kérelmük a jelenleg érvényben lévő menetdíjak és az önkormányzati támogatás mértékének emelésére egyaránt vonatkozik és 4 gazdasági befolyásoló tényezőt mutat be.
A kérelem beérkezését követően Toldi Balázs polgármester egyeztetést folytatott a cégvezetőkkel a kérelemben foglalt gazdasági tényezőkről.
1. Műszaki tartalomfejlesztés és színvonal emelkedés az autóbusz járműparkban.
A Mobilbusz Kft.-ben 2017. október és november hónapokban jelentős fejlesztéseket hajtottak végre. 3 db MAN típusú korosabb autóbuszt a flottából kivontak, egyidejűleg 1 db Mercedes Teamstar és 3 db Mercedes Citaro típusú autóbuszt állítottak a városi közlekedés szolgálatába. A járművek egységes arculatúak és nem csak magasabb szolgáltatási és műszaki színvonalat jelentenek, hanem nagyobb értéket is képviselnek, ezáltal a járműpark amortizációs költsége magasabb a korábbinál. Ezen költségnem emelkedése 83.000,-Ft/hó többlet költség.
Tárgyalás eredménye:
A személyes egyeztetést követően a szolgáltató az amortizáció miatti költségnövekményt nem kívánja érvényesíteni.
2. Az üzemanyagárak jelentős emelkedése.
A közszolgáltatási szerződés megkötését megelőző pályázati időszakban érvényes diesel üzemanyag ár 340,90 Ft/literről (2017.07.05.) 429,9 Ft/liter (2018.10.24.) egységárra emelkedett.
A 440,-Ft/l üzemanyag árral kalkulált 2019-es évben a helyi közlekedési szolgáltatásban 2.962 liter/hó átlagos üzemanyag felhasználás mellett nettó 232.000,-Ft/hó többlet terhet ró a társaságra.
3. Munkabér emelkedés, munkaerő piaci versenyhelyzet és vonzatai
A 2017. évi 127.500,-Ft-os minimálbér emelkedés 2019- re eléri a 150.000,-Ft-ot. Egy másik ható tényező körülmény a munkaerő piaci versenyhelyzet alakulása, ami szintén nem volt előre látható. Az Európai Unió munkaerő elszívó hatása társaságot is elérte közvetve, mert a magyar piaci szereplők munkaerőhiánnyal küzdenek, ezért folytonosan keresletet támasztanak járművezetők iránt. A feladatellátáshoz szükséges létszám megtartása érdekében saját forrásaik terhére emelték a munkabéreket 2017-18-ban, ezért azok nincsenek kifinanszírozva bevételekkel.
Tárgyalás eredménye:
Az egyeztetésen rögzítésre került, hogy a munkabér és a közterhek emelkedésével járó többletköltségek az eredeti kérelemben vázoltakhoz képest mérséklődnek a tárgyalásokon egyeztetett átszervezéssel illetve áttervezéssel.
· Az utazó közönség igényeinek figyelembevételével a MÁV állomásról induló 5:15 és 5:35 járat összevonásra kerülhet és 5:20 órakor indulna. A összevont járatok 2. járatpárja 18:20 órakor indulna a MÁV állomásról, bevárva a Budapest felől 18:11 érkező vonatot.
· A fenti átszervezéssel elérhető, hogy 1 fő félmunkaidős dolgozóval csökken az igényelt autóbusz vezetői statisztikai létszámigény, 3,5 főről 3 főre. A költségcsökkenés kb.141.000,-Ft/hó
A munkaerő piaci bértendenciák, a 2019-re előírt minimálbér és garantált bérminimum 150.000,-Ft-os ill. 202.000,-Ft-os összege szintén olyan tétel, mely előre nem látható változás volt a 2017. év júliusában benyújtott és elnyert pályázatban kalkulált értékekhez képest, és amely túlmutat a szokásos üzleti kockázaton.
4. A kötelező felelősségbiztosítás díjának nagyarányú emelkedése
A biztosító társaságok 2017 óta a kárhányadra hivatkozással a sajnálatos veronai baleset óta nagymértékű KGFB emelést hajtottak végre. Ennek volumene a helyi közlekedésben résztvevő járművekre vonatkoztatva havi szinten 93.000,-Ft többlet költség. Ez a körülmény megint csak váratlan és előre nem tervezhető költségfelhajtó tényező a működésben.
Tárgyalás eredménye:
A társaság lehetőséget keresett a biztosítási piacon működő beszerzési szövetséghez való csatlakozáshoz, mely kapcsolatfelvétel sikerrel létrejött. Ennek keretében sikerült olyan flottabiztosítást kötniük a 2019-es évre, hogy a díjak az elviselhető szinten maradtak, sőt a 2018-as szinthez képest mintegy 32.000,-Ft/hó megtakarítást is realizálhatott. A leírtakból adódóan ez a kérelmezett többlet költségelem is kiesik.
Kiegészítve a fentieket, a 2019-es évre 2,7%-os fogyasztói árindex-szel számoltuk az általános áremelkedést a külön nem részletezett költségek vonatkozásában.
A helyi menetrendszerű autóbusz közlekedési szolgáltatás kifinanszírozására az alábbi módosított javaslatokat teszi a szolgáltató:
5. Az utazási tarifa emelése az alábbi táblázat szerint:
JEGYFAJTA MEGNEVEZÉSE
|
2016-2017. évi árak
|
Jelenlegi ár
|
2019. évre tervezett ár
|
Tervezett nettó bevételi többlet
|
Egy utazásra érvényes vonaljegy ára:
|
200,-Ft
|
60,-Ft
|
120,-Ft
|
+56.400,-Ft
|
Teljes árú havi bérletjegy ára :
|
3.150,-Ft
|
2.110,-Ft
|
2.410,-Ft
|
+3.000,-Ft
|
Kedvezményes (tanuló/nyugdíjas) havi bérletjegy ára:
|
630,-Ft
|
400,-Ft
|
600,- Ft
|
+157.000,-Ft
|
|
|
|
|
216.400,-Ft
|
A remélt és tervezett bevételnövekedés tehát az utasközönség részéről 216.400,-Ft
Az önkormányzati támogatás emelése a közszolgáltatási szerződés módosítása
Az utazási okmányok értékesítésében marketing eszközökkel nem gerjeszthető kereslet, nem várható volumen és árbevétel növekedés. E körülményből fakadóan a helyi közösségi autóbusz közlekedési szolgáltatás költségvetésének egyensúlyához a bevételi hiány fedezésére kérelmezik, hogy a közszolgáltatási szerződésben szereplő önkormányzati támogatás havi összegét a jelenlegi 1.320.000,-Ft-ról 1.610.000,-Ft-ra emelkedjen. A pályázati eljárást megelőző időszakban 1.570.000 Ft/hó volt az önkormányzati támogatás mértéke, de jelenleg üzemelő 22 járatpár helyett csak 16 járatpár közlekedett.
Ebben az esetben az árbevételre vetített 8,9%-os eredmény elérése biztosítható, mely stabilis és gazdaságos működést és üzemvitelt és eredményez.
A fentiek figyelembe vételével a Képviselő-testület kétféleképen járhat el:
1. A szolgáltató által előterjesztett költség növekményeket nem ismeri el, ezáltal a közszolgáltatási szerződésben foglalt menetdíjon és önkormányzati támogatási összegen nem változtat.
Ebben az esetben lehetséges, hogy a szolgáltató a gazdasági körülmények miatt a tevékenységének megszűntetésére kényszerül, így új pályázati eljárást kell indítanunk és bekövetkezhet a helyi közösségi autóbusz közlekedési szolgáltatás szünetelése.
2. A Képviselő-testület szolgáltató által előterjesztett költség növekményeket elismeri, a közszolgáltatási szerződést módosítja és az önkormányzati támogatást a 2019. évi költségvetésben biztosítja. Ez esetben a jegyár változás miatt módosítani kell közszolgálatási szerződés 2. mellékletét, az önkormányzati támogatás mértékének növelése miatt pedig a szerződés "9./ A közszolgáltatási feladat ellátásáért járó ellentételezés teljesítésének szabályai" pontját.
A közszolgáltatási szerződés 10. pontja szerint a közszolgáltatási szerződés módosítására az önkormányzat és a szolgáltató közös megegyezésével van lehetőség. Szerződés módosítását eredményező tényezők:
· Előre nem látható események
· Jogszabály változásból eredő jogos sérelem, bizonyítható gazdasági hátrány
· Utazási körülmények jelentős változása
· Menetrend módosítása
· Szolgáltatási árfelhajtó vagy árbevétel csökkentő tényezők következtében a felek jogos gazdasági érdeke jelentősen sérül, amennyiben az dokumentumokkal alátámasztott.
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
"Kérelem támogatása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy tekintettel a 2017. július 31. napján megkötött közszolgáltatási szerződés "10./ A szerződés módosításának feltételei" című pontjára a Mobilbusz Közlekedési Kft. (5502 Gyomaendrőd, Borostyán u. 20/1) által beterjesztett önkormányzati támogatás mértékének és a menetdíjak emelésére, továbbá a menetrend módosítására vonatkozó kérelmét fogadja el az alábbiak szerint:
2019. január 1-től alkalmazandó önkormányzati támogatás összege: 1.610.000 Ft
2019. január 1-től alkalmazandó menetdíjak:
Egy utazásra érvényes vonaljegy ára: 120,-Ft
Teljes árú havi bérletjegy ára : 2.410,-Ft
Kedvezményes (tanuló/nyugdíjas) havi bérletjegy ára: 600,- Ft
2019. január 1-től alkalmazott menetrend:
HELYIJÁRAT AUTÓBUSZ MENETREND 2019. január 1-től | ||||||||
TANITÁSI ÉS MUNKANAPOKON | ||||||||
Öregszőlő | Népház | MÁV | Szab.tér | MÁV | Szab.tér | Népház | Öregszőlő | |
4:45 | --- | 4:55 | ||||||
4:55 | 5:05 | 5:10Mamut | 5:20 | 5:30 | ||||
5:30 | 5:40 | 5:45 | 6:05 | --- | 6:15 | |||
6:20 | 6:30 | 6:35 | 6:40 | ---- | E 6:55 | 7:00 | Kond.úton | |
6:50 | 6:55 | Nagyl-ra | ||||||
Szarv.út7:05 | 7:10 R | E 7:30 | ---- | ---- | 7:35 | E R 7:55 | ||
Nagylról 7:05 | 7:20 | E 7:35 | 7:40 | |||||
8:10 | E 8:25 | 8:30 Fürdő | 9:20 | 9:25 | E 9:40 | |||
9:50 | E 10:05 | 10:10Fürdő | 10:20 | 10:25 | E 10:40 | |||
10:50 | 11:05 | 11:10Fürdő | 11:20 | 11:25 | E 11:40 | |||
11:50 | E 12:05 | 12:10 | 13:00 | 13:05 | E 13:20 | |||
13:20 | E 13:35 | 13:50 | 13:55 | E R 14:10 | 14:20 | Kond.úton | ||
14:15 | 14:20 | ---- | E 14:35 | |||||
Szarv.út14:25 | 14:40 | E 14:55 | 15:00Fürdő | |||||
14:50 | E 15:05 | 15:10 | 15:25 | 15:35Fürdő | E 15:45 R | Nagyl-ra | ||
15:50 | 15:55 | E R 16:10 | 16:20 | Kond.úton | ||||
Nagylaposról | 16:15 R | E 16:30 | 16:35 | |||||
Szarv.út16:25 | 16:30 | 16:40 | 16:55 | 17:00Fürdő | E 17:15 | |||
17:20 | 17:20 | 17:30 | 18:15 | 18:20 | 18:30 | |||
18:30 | 18:40 | 18:45 | 19:15 | 19:20Fürdő | 19:30 | |||
19:40 | 19:50 | 19:55 | 21:20 | 21:25 | 21:35 | |||
21:35 | 21:45 | 22:45 | 22:50 | ---- | 23:00 | |||
23:00 | 23:10 | |||||||
TANITÁSI SZÜNETI MUNKANAPOKON | ||||||||
4:45 | ---- | 4:55 | ||||||
4:55 | 5:02 | 5:07 Mamut | 5:20 | 5:30 | ||||
5:30 | 5:40 | 5:45 | 6:05 | ---- | 6:20 | |||
6:20 | 6:30 | 6:35 | 6:50 | ---- | E 7:00 | 7:05 | Kond.úton | |
Szarv.út 7:10 | 7:20 | E 7:35 | 7:40 | 7:50 | 7:55 | E 8:10 | ||
8:10 | 8:25 | 8:30 Fürdő | 9:20 | 9:25 | E 9:40 | |||
9:50 | E 10:05 | 10:10Fürdő | 10:20 | 10:25 | E 10:40 | |||
10:50 | E 11:05 | 11:10Fürdő | 11:20 | 11:25 | E 11:40 | |||
11:50 | E 12:05 | 12:10 | 13:00 | 13:05 | E 13:20 | |||
13:20 | E 13:35 | |||||||
14:15 | 14:20 | ---- | E 14:35 | 14:45 | Kond.úton | |||
Szarv.út14:50 | 14:55 | E 15:05 | 15:10 Fürdő | 15:50 | 15:55Fürdő | E 16:10 | ||
16:20 | E 16:30 | 16:35 | 16:55 | 17:00 | 17:10 | |||
17:20 | 17:30 | 17:35 | 19:20 | 19:25Fürdő | 19:40 | |||
19:40 | 19:50 | 19:55 | ||||||
21:20 | 21:25 | 21:35 | ||||||
21:35 | 21:45 | 22:45 | 22:50 | ---- | 23:00 | |||
23:00 | 23:10 | |||||||
PIHENŐNAPOKON (szombat) | ||||||||
8:00 | 8:05 | 8:15 | ||||||
8:15 | 8:25 | 8:30 Fürdő | 9:20 | 9:25 | 9:40 | |||
9:50 | 10:00 | 10:05 | 13:20 | 13:25 | 13:35 | |||
13:45 | 13:55 | Fürdő14:15 | 14:20 | --- | 14:35 | |||
14:45 | 14:55 | 15:00 | ||||||
MUNKASZÜNETI NAPOKON (vasárnap) | ||||||||
8:00 | 8:05 | 8:15 | ||||||
8:15 | 8:25 | 8:30 | 9:20 | 9:25 | 9:40 | |||
9:50 | 10:00 | 10:05 Fürdő | 16:00 | 16:05 | 16:15 | |||
16:20 | 16:30 | 16:35 | 16:55 | 17:00Fürdő | 17:15 | |||
17:20 | 17:30 | 17:35 | ||||||
E: LIDL-hez is közlekedik | R: Rózsahegyi Iskolához is közlekedik |
Gyomaendrőd Város önkormányzatának Képviselő-testülete hatalmazza fel Toldi Balázs polgármestert a közszolgáltatási szerződés módosítás aláírására és az egyéb jognyilatkozatok megtételére.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2018. 12. 31.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Pardi László
Mellékletek: