12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2018. október 25-i ülésére
2018. október 25-i ülésére
Tárgy: | Bolthelyiség biztosítása a nagylaposi városrészen | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
2014-től a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezet biztosította a nagylaposi városrészen élő embereknek a napi fogyasztási cikkekhez helyben való hozzájutást. A Nagylaposon élő emberek a bolt megszűnését követően folyamatosan jelzik és kérik az önkormányzattól a bolt újra nyitását.
Az elmúlt időszakban piaci alapon nem oldódott meg a probléma, nem volt olyan vállalkozó, aki a magántulajdonban lévő bolthelyiség kibérlésével élelmiszerboltot üzemeltetne a városrészben.
Hivatalunk megvizsgálta annak lehetőségét, hogy önkormányzati tulajdonban lévő épület bérbeadásával biztosítható-e a szolgáltatás.
A Térségi Szociális Gondozási Központ használatában lévő 5502 Gyomaendrőd, Mester u. 19. szám alatti épületben helyet kaphatna a bolthelyiség.
Az épületben jelenleg található egy iroda - kézmosási lehetőséggel -, egy előtér (előszoba), egy különálló illemhely, valamint egy - jelenleg is raktárként funkcionáló -, folyosórészből kialakított helyiség, melyek elkülöníthetők az épület többi helyiségeitől és melyek meglétével az épületben élelmiszer vegyesüzlet alakítható ki az alábbiak szerint:
Az előtér (előszoba) és az irodahelyiség egy légtérré alakításával, ajtó bontásával, illetve szélesítésével kialakítható az üzlettér. Az üzlettérben kézmosó létesítése nem szükséges, mert jelenleg már rendelkezésre áll. Az így kialakított helyiségek tisztasági festését, valamint fertőtleníthető, résmentes padozat kialakítását követően alkalmassá válnak arra, hogy az épület ezen részén élelmiszer vegyesüzlet üzemeljen.
Az OTÉK 99. § (9) bekezdésére figyelemmel - „(9) Élelmiszer tárolására, feldolgozására, fogyasztására, forgalmazására szolgáló helyiségből WC-, vizelde szerelvénnyel felszerelt helyiség közvetlenül nem nyílhat.” - az illemhelyiség ajtaja elé (mivel az elkülönítés anyagát, milyenségét jogszabály nem szabályozza) javasolt elkülönítést szolgáló függönyt felszerelni.
A meglévő raktárhelyiség - szellőztetési lehetőségét megoldva, falazatjavítást, penészmentesítést és tisztasági festést követően - alkalmas élelmiszerek tárolására, hiszen a raktár feltöltése megoldható az üzlethelyiséget nem érintve, a hátsó raktárajtón keresztül.
A nagylaposi lakossági létszámhoz viszonyítva megfontolás tárgya, hogy milyen termékek tervezhetők eladásra. Ehhez mérten kell a berendezést tervezni, kialakítani.
Alap élelmiszerek árusítása esetén a tevékenységet elegendő a kereskedelmi hatósághoz bejelenteni, bizonyos termékkörök azonban csak működési engedéllyel árusíthatók. Ebben az esetben ezeknek a termékeknek a külön tárolását (zárható vagy elkülönített tárolás) kell biztosítani mind az eladótérben, mind a raktárban.
A tevékenység bejelentése illetve a működési engedély megkérése az üzemeltető feladata lesz, önkormányzatunknak a bolthelyiség kialakításának és az alapvető berendezési tárgyainak költségeit kell biztosítania.
Javaslatunk az alábbi:
Amennyiben az üzletben értékesítésre kerülnek tejtermékek, felvágottak, mirelit termékek, azokat egymástól elkülönítetten kell tárolni, ezért mindegyik termékfajtánál egy-egy hűtővel kell számolni, annál is inkább, mert e a termékek esetében a tárolási hőfok eltérő.
A beszerelésre kerülő berendezések vonatkozásában a villamos fogyasztói berendezések felülvizsgálata, továbbá érintésvédelmi felülvizsgálat szükséges.
A termékek eladótérbe történő kihelyezésére mosható, fertőtleníthető polcrendszert kell biztosítani. Bruttó 200.000.-Ft-ból beszerezhető 2 db 1,00 méter széles 1,80 méter magas fali modul és 1 db 1,00 méter széles és 1,40 magas középgondola.
Amivel a majdani üzemeltetőnek számolni kell (az üzemeltetőnél jelentkező feladatok):
- A NÉBIH rozsdamentes eszközöket ír elő (pl. kések, szeletelők).
- Minden áruféleségre külön vágódeszka (pl. hús, sajt, kenyér…), ami fertőtleníthető.
- Az üzlet üzemeltetéséhez bakteriológiai szempontból negatív vízminta eredménnyel, valamint a közmű szolgáltatók, illetve a települési és a veszélyes hulladék elszállítás, rovar- és rágcsáló irtás vonatkozásában szerződéssel kell rendelkezni.
- A veszélyes anyag tekintetében a bejelentést a KBIR rendszerben meg kell tenni, továbbá HACCP-t szakemberrel el kell készíttetni.
- Az üzemeltetőnek takarítási utasítással rendelkeznie kell.
A bolthelyiség kialakításához a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. adott árajánlatot, mely szerint az átalakítási munkák költsége: bruttó 217.559.-Ft.
Javasoljuk, hogy önkormányzatunk a bolt működéséhez szükséges alapberendezési tárgyakat biztosítsa. A berendezési tárgyak egyrészét a Gyomaendrődi Start Szociális Szövetkezettől valamint a NAV-tól (ingóságok árverésen kívül, árverési vétel hatályával történő értékesítése) tudja beszerezni önkormányzatunk:
tárgy megnevezése
|
érték/becsérték (bruttó)
|
beszerzés
|
Pékpult
|
20.000.-Ft
|
Szociális Szövetkezet
|
Árszorzós asztali mérleg
|
20.000.-Ft
|
Szociális Szövetkezet
|
Szék 6 db
|
12.000.-Ft
|
Szociális Szövetkezet
|
Asztal
|
10.000.-Ft
|
Szociális Szövetkezet
|
Liebherr üvegajtós hűtő
|
80.000.-Ft
|
NAV
|
Bochnia vitrines hűtőszekrény
|
80.000.-Ft
|
NAV
|
Szeletelőgép
|
20.000.-Ft
|
NAV
|
A bolthelyiség kialakításának költségei az alábbiak:
helyiség átalakítási költsége
|
bruttó 217.559.-Ft
|
eszközök beszerzése a Szociális Szövetkezettől
|
bruttó 62.000.-Ft
|
eszközök beszerzése a NAV-tól
|
bruttó 180.000.-Ft
|
érintésvédelmi felülvizsgálat díja:
|
bruttó 40.000.-Ft
|
polcrendszer beszerzése:
|
bruttó 200.000.-Ft
|
mindösszesen
|
bruttó 699.559.-Ft
|
A bolthelyiség bérbeadásával kapcsolatos intézkedések
A bolthelyiség önkormányzati tulajdonú, de a Térségi Szociális Gondozási Központ használatában lévő épületben kerül kialakításra.
A helyiség bérbeadására Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 10/2018. (II. 27.) önkormányzati rendelet rendelkezései az irányadók, mivel a rendelet szabályai kiterjednek az önkormányzati/társulási fenntartású intézmények használatában lévő önkormányzati ingatlanokra is.
A helyi rendelet alapján az önkormányzati vagyon hasznosítása versenyeztetési eljárás útján történhet. Mellőzhető a versenyeztetés, bérleti szerződésenként nettó 2 millió Ft/év bérleti díj értékhatárig, és ha a hasznosítás időtartama nem haladja meg az 1 évet.
A bérleti díjat bruttó 5.000.-Ft/hóban javaslom megállapítani, valamint a szerződést 1 évre javaslom megkötni.
A bérleti díj megállapításánál figyelembe vettük, hogy a bolt heti 12 óra nyitvatartással működne.
A bérleti szerződés előbb javasolt feltételei mellett az ingatlan hasznosításával kapcsolatosan mellőzhető a versenyeztetési eljárás.
Az ingatlan bérbeadásához szükséges a Térségi Szociális Gondozási Központ alapító okiratának kiegészítése a 013350 számú, „Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok” megnevezésű kormányzati funkciókóddal.
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és határozati javaslat elfogadására.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete számára. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete számára. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete számára. | |
"Bolthelyiség biztosítása a nagylaposi városrészen"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a nagylaposi városrészen élő polgárok életkörülményeinek, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása érdekében hozzájárul az 5502 Gyomaendrőd, Mester u. 19. szám alatti, a Térségi Szociális Gondozási Központ használatában lévő, önkormányzati tulajdonú ingatlanban élelmiszerbolt helyiség kialakításához, továbbá a kialakított bolthelyiség bérleti szerződés útján történő hasznosításához.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az 5502 Gyomaendrőd, Mester u. 19. szám alatti, a Térségi Szociális Gondozási Központ használatában lévő, önkormányzati tulajdonú ingatlanban élelmiszerbolt helyiség kialakításához szükséges bruttó 699.559.- Ft költség forrását Gyomaendrőd Város Önkormányzata 3/2018. (II.19.) önkormányzati rendelet 7. melléklet Működési céltartalék „Rendkívüli feladatokra elkülönített keret” terhére biztosítja.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete felkéri a Jegyzőt, hogy a Térségi Szociális Gondozási Központ alapító okirat kiegészítését készítse elő a Társulás soron következő ülésére.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal