6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. január 31-i ülésére

Tárgy:   A köztemetőkhöz és a temetkezési tevékenységhez kapcsolódó szabályozások
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az önkormányzat 2018. évi belső ellenőrzési tervében szerepelt a „Temetkezési szolgáltatás, köztemető fenntartás és üzemeltetés vizsgálata a Gyomaszolg Ipari Park Kft-nél, a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft-nél és az Önkormányzat között létrejött szerződés tárgyában” című szabályszerűségi pénzügyi-rendszerellenőrzés is. Az ellenőrzés a 2016. 01.01-től 2017.12.31-ig terjedő időszakot ölelte fel.
Az ellenőrzést végző Szűcsné Horváth Margit belső ellenőr az összefoglaló jelentésében több hiányosságot tárt fel a kegyeleti közszolgáltatási és temetkezési szolgáltatás területén.
Mint ahogy az a képviselők előtt jól ismert, a temetők üzemeltetését, azaz a kegyeleti közszolgáltatási tevékenységet[1] a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. végzi az önkormányzattal kötött kegyeleti közszolgáltatási szerződés keretében. Ezt a tevékenységet nonprofit jelleggel végzi, részére az önkormányzati támogatás havi részletekben kerül kifizetésre úgy, hogy a közszolgáltatás teljesítéséhez biztosított pénzeszköz mértéke nem haladja meg a közszolgáltatás ellátásának nettó költségét, azaz a közszolgáltatás működtetésével kapcsolatban felmerült költségek és az ezzel összefüggésben keletkezett bevételek különbségét.  
Az önkormányzat másik gazdasági társasága, a Gyomaszolg Ipari Park Kft. látja el piaci alapon a temetkezési szolgáltatási tevékenységet. Ezt a tevékenységet az üzletág egyik szereplőjeként versenyalapon végzi.
Függetlenül attól, hogy a temetkezéssel kapcsolatos tevékenységeket két 100%-ban önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság végzi, azonos személy ügyvezetése mellett, jól el kell különülnie a temető üzemeltetéshez és a temetkezési szolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó ügyvitelnek, könyvelésnek és a tevékenységből származó bevételek és kiadások nyilvántartásának.
Mivel azonos ügyintézési helyen történik a temető üzemeltetéshez kapcsolódó kegyeleti közszolgáltatási tevékenység és a piaci alapú temetkezési szolgáltatási tevékenység, ezért az ügyfelek számára is egyértelműnek és világosnak kell lennie, hogy az egyes tevékenységek és díjtételek melyik szolgáltatáshoz kapcsolódnak és azt ki végzi el. Nem keveredhetnek a tevékenységek és díjak, mert azok súlyos jogbizonytalanságot idézhetnek elő, vagy a szolgáltatást igénybe vevők megkárosítását is okozhatják.
A belső ellenőr az ellenőrzés során néhány, kizárólag a társaságok belső tevékenységét érintő megállapítások mellett tett két olyan megállapítást is, aminek orvoslása a tulajdonos önkormányzat beavatkozását is igénylik. Ezek a megállapítások a következőek voltak:
„A Sacramentum Kft. által lebonyolított temetési szolgáltatás után az ügyintézési díj teljes összege felszámolásra kerül a hozzátartozó részére annak ellenére, hogy közte és a Gyomaszolg Kft. között semmilyen szerződéses kapcsolat, illetve megbízásos jogviszony nincs.
Megállapítottam, hogy a Gyomaszolg Kft. ebben az esetben helytelenül jár el ezzel megkárosítja a hozzátartozót. Milyen alapon számláz? A temetkezési szolgáltatást a Sacramentum Kft. látja el, akkor a hozzátartozót nem terhelheti a teljes összeg, az ügyintézési díj ebben az esetben bruttó 2.540,-Ft, amit az önkormányzat megbízásából a Zöldpark Kft. jogosan szed be az önkormányzat felé teljesítendő 26/2000.(XI.2.) KT rendelet 1. melléklete alapján.
Azokon a felvételi lapokon, ahol csak az önkormányzat felé történő számlázandó tételek jelentkeznek, ott csak az önkormányzat felé történő ügyintézési díjat lehetett volna megállapítani.
Az ellenőrzött években ez volt a (helytelen) gyakorlat, amit a jövőben helyesbíteni kell a jogszabályban foglaltak szerint.
Javaslom az önkormányzati rendelet felülvizsgálata során az ügyintézési díjtétel kerüljön kiemelésre, továbbá a Gyomaszolg Kft. is törölje ezt a tételt az árjegyzékből.
A Gyomaszolg Kft. 2017. február 1-től a temetkezési szolgáltatásokhoz tartozóan az egyéb szolgáltatások díjtételeit átlagosan közel 16 %-kal megemelte.
Javaslom, hogy a Gyomaszolg kft jogszerűen hozza meg az árváltoztatást a Felügyelő Bizottság véleményezésével, majd az üzleti tervben a módosított árakat alkalmazva terjessze be a 100 %-ban tulajdonos Önkormányzat Képviselő testülete részére.
A temetői szolgáltatás felárak díjtételei között szerepel a fedlap leemelése, visszahelyezése. A vizsgált időszakban ez a díjbevétel a Gyomaszolg Kft. bevételét képezte. A sírásás az önkormányzat bevétele, a hantolás a Gyomaszolg Kft. bevétele. A hatályos 26/2000. (XI. 2.) KT rendelet 1. melléklet fedlap leemelést , visszahelyezést , mint ilyen díjtételt nem tartalmaz.
A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999.évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 145/1999.(X.1.) kormányrendelet mellékletében nem szerepel fedlap leemelés illetve visszahelyezés.
Javaslom, hogy a Gyomaszolg Kft. a fedlap leemelést illetve visszahelyezést törölje az árjegyzékéből.”

A fenti megállapítások alapján a Zöldpark Kft. javaslatot tett a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Ör.) mellékletében feltüntetett díjtételek módosítására. A módosítás nem érinti a hatályos díjtételeket, az kizárólag az ügyintézési díj mellőzését és egy új díjtétel a „Temetési hely felépítményének temetésre való előkészítése (fedlap leemelés)” bevezetését tartalmazza. Értelmezésünk szerint az épített síremlék fedlapjának leemelése a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 145/1999. (X. 1.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rendelet) 1. melléklete szerinti sírhelynyitáshoz, sírásához kapcsolódó tevékenység, ezért ezt az Ör. 12/A. § szerint kizárólag az üzemeltető szakszemélyzete végezheti el.

A kialakult gyakorlat szerint a visszahantolás és ennek részeként a „Temetési hely és környékének visszarendezése (fedlap visszahelyezése)” a temetkezési szolgáltatók feladata lesz, így azok a vállalkozási árjegyzékükben szerepeltethetik.
Javasoljuk, hogy az önkormányzat, mint a Gyomaszolg Ipari Park Kft kizárólagos tulajdonosa fogadja el a temetkezési szolgáltatójának díjtételeit azzal, hogy azok megnevezése igazodjon a jogszabályban meghatározottakhoz.

A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 25. § (1) bekezdése szerint a temetkezési szolgáltatási tevékenység: a temetésfelvétel, az elhunytnak a kegyeleti igényeknek megfelelő temetésre való előkészítése, a temetéshez szükséges kellékekkel való ellátás, ideértve az eltemettető felé történő értékesítést is, a ravatalozás, sírhelynyitás[2] és visszahantolás, a sírba helyezés, a halottszállítás, a hamvasztás és az urnakiadás, az urnaelhelyezés, a hamvak szórása, az exhumálás, az újratemetés.
A Rendelet 28/B. § (1) és (2) bekezdése szerint „a temetkezési szolgáltató a 25. § (1) bekezdésében foglalt tevékenységéért a Kormány rendeletében meghatározott tartalmú és formátumú számlát állít ki.„ Azaz a szolgáltatói díjtételek és a kibocsájtott számla is, a Rendelet mellékletében foglalt megnevezéseket kell, hogy tartalmazzon, azaz pontosítsa az árjegyzék tételeinek megnevezését.

Tisztelt Képviselő-testület!

A belső ellenőri jelentésben foglalt megállapítások rendezése érdekében kérem a döntési javaslatban foglaltak elfogadását.
A fentiek alapján összeállítottuk a napirend tárgyában érintett önkormányzati rendelet módosító-rendeletének normaszöveg javaslatát az előzetes hatásvizsgálat és az általános indokolás szerint.
 
Hatásvizsgálat
 
1. A rendelet alkotásának társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása: a rendelet társadalmi hatása, hogy a díjtételek rendezésével és azok pontos meghatározásával javítja jogbiztonságot, erősíti a tevékenységet végzőkkel kapcsolatos közbizalmat.
2. A rendelet alkotásának környezeti és egészségügyi következményei: nem ismertek.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása: A rendelet minimális mértékben, a tevékenység végzéséhez kapcsol adminisztratív terheket.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: Az önkormányzati norma szükségességét a szabályszerűség megalapozása, a magasabb szintű jogforrásokkal történő összhang megteremtése követeli meg. Elmaradása negatív hatást a tevékenységgel kapcsolatos közbizalom hanyatlásában váltana ki.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A megalkotásra kerülő rendelet többletfeladatot, többletkiadást nem eredményez, mivel az abból következő tevékenységet a szervezetben már alkalmazott munkaerő végzi, amelynek költségeit a gazdálkodó szervezet üzleti terve tartalmazza.
 
Az önkormányzati rendeletekhez indokolási kötelezettség is társul.Az indokolásban a jogszabály előkészítőjének feladata azoknak a társadalmi, gazdasági, szakmai okoknak és céloknak a bemutatása, amelyek a szabályozást szükségesség teszik. Az indokolásban ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatását is.
 
a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló …/2019. (…) önkormányzati rendelet

Általános indokolása
 
Helyi közösségi elvárás, hogy az önkormányzat másodlagos jogalkotói hatáskörében megalkossa azokat a helyi jogszabályokat, amelyek előmozdítják a helyi közszolgáltatásokhoz kapcsolódó tevékenységek pontos meghatározását és azok igénybevételének díjtételeit.
 
Részletes indokolás
 
Az 1. § indokolása:
A rendelet helyébe léptető aktussal módosítja a hatályos rendelet díjtételeket módosító mellékletét.
 
A 2. § indokolása:
Rendelkezik a rendelet hatályba lépésének napjáról, amely kellő felkészülési időt biztosít a közszolgáltatónak és a szolgáltatást igénybe vevőknek is.
 

[1] meghatározza a temetkezési szolgáltatás, illetőleg a temetőben végzett egyéb vállalkozási tevékenységek ellátásának temetői rendjét; biztosítja az eltemetés (urnaelhelyezés) feltételeit, ideértve a temetési helyre való első temetést megelőzően a sírhely kiásásáról (sírásás) való gondoskodást; megállapítja a temetőlátogatók kegyeletgyakorlásának feltételeit, a nyitvatartási időt; biztosítja a ravatalozó, tárolók és hűtők, valamint a temető egyéb közcélú létesítményei (infrastruktúra) karbantartását, és működteti azokat; gondoskodik a temetőbe kiszállított elhunytak átvételéről, és biztosítja a temető nyitását, zárását; megőrzi a nyilvántartó könyveket; tájékoztatja a temetőlátogatókat; kijelöli a temetési helyeket; elvégzi a temető és létesítményeinek tisztán tartását, az utak karbantartását, síkosságmentesítését és a hóeltakarítást; összegyűjti és elszállítja a hulladékot; gondoskodik a temető rendjének betartásáról és betartatásáról; összehangolja a temetői létesítmények, így különösen a ravatalozó használatával kapcsolatos temetkezési szolgáltatói tevékenységeket, szervezési intézkedésekkel elősegíti a temetés és az urnaelhelyezés zökkenőmentes lefolytatását; gondoskodik az ügyfélfogadásról
[2] Kivéve ha azt az önkormányzati rendelet a temető üzemeltető szakszemélyzetének kötelező közreműködését írja elő.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság   A bizottság támogatja a döntési javaslatokban foglaltakat.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság   A bizottság támogatja a döntési javaslatokban megfogalmazottak szerinti döntéshozatalt.
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság   A bizottság támogatja a döntési javaslatok elfogadását.
 
1. döntési javaslat

"A köztemetőket és a temetkezési tevékenységet szabályozó rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Közszolgáltatás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének …/2019. (...) önkormányzati rendelete
a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény 41. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. § A köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
2. § Ez a rendelet 2019. március 1.-én lép hatályba, és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
 
1.  melléklet a .../2019. (...) önkormányzati rendelethez
 
Köztemető fenntartási, üzemeltetési és szolgáltatási díjtételek
 
 
A
B
1
Díjtétel megnevezése
Forint
2
Temető fenntartási hozzájárulás
2.500
3
Temető-üzemeltetési szolgáltatási díjak
4
Ravatalozó bérlet
20.000
5
Hűtőszekrény használata (naponta)
2.500
6
Sírásás (egyszemélyes normál)
14.000
7
Sírásás (egyszemélyes mélyített)
20.000
8
Sírásás (gyermek sírhely)
6.000
9
Sírásás (urna sírhely)
6.000
10
Temetési hely felépítményének temetésre való előkészítése (fedlap leemelés)
4.000
11
Exhumálás során normál sír nyitása​​
17.000
12​
​Exhumálás során mélyített sír nyitása​
20.000​
​13
​Exhumálás​
12.000​
14
Sírhely megváltási díjak
15
Egyszemélyes normál sírhely 25 évre
14.500
16
Kétszemélyes normál sírhely 25 évre
29.000
17
Egyszemélyes mélyített 25 évre
19.000
18
Kétszemélyes mélyített sírhely 25 évre
38.000
19
Gyermeksírhely 25 évre
10.000
20
Urnasírhely 25 évre
10.000
21
Urnafülke 15 évre
16.500
22
Egyszemélyes sírbolt 60 évre
72.000
23
Kétszemélyes sírbolt 60 évre
104.000
24
Háromszemélyes sírbolt 60 évre
144.000

Az árak az ÁFÁ-t nem tartalmazzák. 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Temetkezési szolgáltatási díjtételek"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közszolgáltatás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete tulajdonosi hozzájárulását adja a Gyomaszolg Ipari Park Kft. temetkezési szolgáltatási díjtételeinek 2019. február 1-étől történő alkalmazásához azzal, hogy a díjtételek meghatározásában és a szolgáltatás bizonylataiban a társaság következetesen alkalmazza a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 145/1999. (X. 1.) Korm. rendelet 1. melléklete szerinti megnevezéseket. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe