7. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. január 31-i ülésére
2019. január 31-i ülésére
Tárgy: | Állatihulladék befogadó és gyepmesteri telep üzemeltetése | |
Készítette: | Pardi László osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület 322/2018. (VIII. 30.) Gye. Kt. határozatával döntött arról, hogy a jegyző tegyen javaslatot a gyepmesteri telep, állati-hulladékgyűjtő telep és folyékony hulladékszállításhoz kapcsolódó közfeladat, mint közszolgáltatás jövőbeni ellátására.
Ezeket a közfeladatokat jelenleg a Gyomaközszolg Kft. látja el, azonban a Taggyűlés 2019. január 1. napjával elrendelte a Kft. egyszerűsített végelszámolását. A végelszámolással kapcsolatos feladatokat a Kft. ügyvezetője, Vaszkó Anikó látja el.
A 2018. decemberi ülésen a Képviselő-testület tárgyalta és elfogadta, hogy a fenti feladatok jövőbeni ellátása érdekében a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. a társaság tevékenységi köreit a meglévő tevékenységi körök változatlan formában tartása mellett, az alábbi feladatokkal bővítse:
· gyepmesteri telep üzemeltetése,
· állati-hulladékgyűjtő telep üzemeltetése
· folyékony hulladékszállításhoz kapcsolódó közfeladat (szennyvíz gyűjtése, kezelése) ellátása
A Képviselő-testületi döntést követően a Kft. ügyvezetője a tevékenységi kör módosítást elvégezte, és kezdeményezte a Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál a folyékony hulladékszállítási tevékenységének nyilvántartásba vételét. (A folyékony hulladék szállításról külön előterjesztés is készült.)
A fenti feladatok ellátásához szükséges személyi és eszköz állomány átszervezésének előkészítése megtörtént, azonban az átszervezés végrehajtása csak szolgáltatási szerződés megkötése után lehetséges, mivel ezek az erőforrások a meglévő szolgáltatási szerződések hatályban maradásáig a Gyomaközszolg Kft. feladat ellátásához szükségesek.
Az átszervezés következő lépéseként a Képviselő-testület azon döntéseinek meghozatala szükséges, mely kimondja, hogy a jövőben a fenti feladatok ellátása milyen formában valósuljon meg.
Az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 48/A. § (3)–(4) bekezdése szerint a települési önkormányzat kötelező feladata a település belterületén a kóbor állatok befogása.
A nem emberi fogyasztásra szánt állati eredetű melléktermékekre vonatkozó állategészségügyi szabályok megállapításáról szóló 45/2012. (V. 8.) VM rendelet 12. § (3) bekezdése szerint települési gyűjtőhelyet a települési önkormányzat vagy az általa megbízott vállalkozó működtethet.
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19. § (1) bekezdése szerint az állati eredetű melléktermék - így különösen az elhullott állat tetemének - tulajdonosa saját költségén köteles annak elszállításáról, ártalmatlanná tételéről az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusaiban előírt módon gondoskodni.
A törvény 19. § (2) bekezdése szerint
a) ha az állati eredetű melléktermék tulajdonosa ismeretlen vagy ismeretlen helyen tartózkodik, az állati eredetű melléktermék fellelési helye szerint illetékes települési (fővárosban a kerületi, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi) önkormányzatot,
b) közterületen a települési (fővárosban a kerületi, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi) önkormányzatot,
c) közúton a közút kezelőjét terheli.
A fenti jogszabályi hivatkozások alapján az állati hulladékbefogadó telep és a gyepmesteri telep üzemeltetése is közfeladatnak minősül, ezért amennyiben a Képviselő-testület azt a Zöldpark Kft. üzemeltetésébe adja, úgy álláspontunk alapján az a Kft-vel kötött (zöldterület kezelésre, sportcsarnok üzemeltetésre, stb) közszolgáltatási szerződésbe beépíthető, tehát az üzemeltetési feladatok finanszírozása pénzeszköz átadással valósulhat meg.
A Kft. a 2018 évi üzemeltetési adatok alapján, a bér módosítások és várható lakossági bevételek figyelembe vételével elkészítette a üzemeltetési költség kalkulációját.
A költségkalkuláció alapján az állati hulladék befogadó telep üzemeltetéséhez 6.648.386 Ft, a gyepmesteri telep üzemeltetéséhez pedig 3.078.731 Ft önkormányzati támogatás szükséges.
Mivel a környező települések nem rendelkeznek saját gyepmesteri teleppel, ezért várható ezen települések irányából is beérkező kóbor állat, melynek tartási költsége a fenti költséget csökkentő tétel lesz, mivel az kiszámlázásra kerül a beszállító önkormányzat részére, továbbá az állati hulladék befogadó telep lakossági igénybevétele sem jelezhető elő pontosan, így a fenti számadatok csak kalkulációnak tekinthető.
Közszolgáltatási szerződés kötése esetén a Kft-nek pénzügyi beszámolót kell készíteni a feladat ellátásról, melyben ki kell mutatnia az esetleges túl, vagy alul finanszírozást is.
A kedvező döntés esetében a közszolgáltatási szerződés módosítás tervezete megküldésre kerül a Támogatásokat Vizsgáló Iroda részére jóváhagyásra.
Jóváhagyás esetén a szerződés módosítás a februári ülésre beterjesztésre kerülhet, így a közszolgáltatási szerződés 2019. március 1. hatállyal módosítható.
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására.
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
"Döntés az üzemeltetésről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közszolgáltatás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja a 100%-os tulajdonában álló Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságát, mint a 2012/21/EU bizottsági határozat alapján a közszolgáltatásért járó ellentételezés kedvezményezettjét, hogy 2019. március 1-étől, a 2017. január 27-én I.29/2017. ügyirat azonosítójú közszolgáltatási szerződés keretében, annak időtartama alatt lássa el:
a) az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 48. §-a szerinti kóbor állatok befogása, továbbá;
b) az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19. §-a szerinti állati eredetű melléktermék kezelése
kötelező önkormányzati feladatokat és az ezt biztosító;
c) Gyomaendrőd, külterület 02760/2 hrsz alatt működő állati hulladék befogadó telep és gyepmesteri telep üzemeltetését.
2) Az állati hulladék befogadó telep üzemeltetéshez szükséges 6.648.386 Ft, és a gyepmesteri telep üzemeltetéshez szükséges 3.078.731 Ft ellentételezési összeget a 2019. évi költségvetésben biztosítja.
3) Felkéri a polgármestert, hogy kérje meg a Miniszterelnökség Támogatásokat Vizsgáló Iroda állásfoglalását, majd annak megérkezését követően terjessze be az 1) pontban foglalt szolgáltatási szerződés módosítását.
a) az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény 48. §-a szerinti kóbor állatok befogása, továbbá;
b) az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19. §-a szerinti állati eredetű melléktermék kezelése
kötelező önkormányzati feladatokat és az ezt biztosító;
c) Gyomaendrőd, külterület 02760/2 hrsz alatt működő állati hulladék befogadó telep és gyepmesteri telep üzemeltetését.
2) Az állati hulladék befogadó telep üzemeltetéshez szükséges 6.648.386 Ft, és a gyepmesteri telep üzemeltetéshez szükséges 3.078.731 Ft ellentételezési összeget a 2019. évi költségvetésben biztosítja.
3) Felkéri a polgármestert, hogy kérje meg a Miniszterelnökség Támogatásokat Vizsgáló Iroda állásfoglalását, majd annak megérkezését követően terjessze be az 1) pontban foglalt szolgáltatási szerződés módosítását.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: